What Remains of Edith Finch

9

نقد و بررسی بازی What Remains of Edith Finch در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

وقتی از بازی‌های داستان‌محور حرف می‌زنیم، خیلی‌ها ذهنشان به سمت بازی‌هایی آرام، بی‌هیجان و حوصله‌سربر می‌رود. مخصوصاً اگر با یک بازی مستقل طرف باشیم و در تریلرها هم اثری از گیم‌پلی سریع و هیجانی نباشد.

بازی What Remains of Edith Finch اما یکی دیگر از خیل عظیم بازی‌های مستقل با خلاقیت‌های گاه و بیگاه نیست. استودیوی جاینت اسپرو با همکاری سانتی مانیکا، اثری خلق کرده که از این پس به عنوان سنگ محک بازی‌های هم‌سبک خودش به شمار می‌رود. بازی در زمینه‌ی داستان‌سرایی و طراحی مرحله به سطحی از بلوغ رسیده که گویی سازندگانش سال‌هاست در صنعت بازی‌های ویدیویی تجربه دارند؛ اما تیم کوچک جاینت اسپرو در دومین اثر خود به جایگاهی در میان استودیوهای مستقل رسیده که شاید تنها تعداد انگشت‌شماری از بازی‌سازهای مستقل به این درجه از کیفیت رسیده باشند.

What Remains of Edith Finch_20170424171505

شما در نقش دختری 17 ساله به نام Edith از خانواده ی Finch قرار می گیرید. Edith یک دختر نوجوان با شکل و شمایل نوجوانان امروزی است. اما یک تفاوت بزرگ دارد و آن این است که او داستان خانواده اش را نمی داند. نمی داند که چرا خانواده اش همگی از دنیا رفته اند و او تنها مانده است. او نه پدری در قید حیات دارد و نه مادری. نه خاله و نه عمویی. نه پدربزرگ و نه مادربزرگی. نه برادر و نه خواهری. هیچکس! خود را جای او بگذارید و حس تنهایی عمیقش را درک کنید.

او پس از سال ها تصمیم گرفته است به خانه ی مادری اش باز گردد وعلت مرگ تمام اقوامش را جستجو کند. می خواهد بداند چرا دنیا تا این حد با او سر لج دارد؟ مگر ادیث چه هیزم تری به دنیا فروخته است؟ یک نوجوان 17 ساله برای تاوان چه گناهی باید تقاص پس بدهد؟ مادرش آخرین کسی بود که داشت و حالا او نیز از دنیا رفته است. بنابراین ادیث پس از مرگ مادرش به خانه ی فینچ ها باز می‌گردد.

جایی که همه ی این ماجرا ها از آن سرچشمه می گیرند. خانه ی فینچ ها یک خانه ی معمولی نیست بلکه قدمتی 100 صدساله دارد و تقریبا تمام خانواده ی فینچ در آن آرامیده اند و البته فرد زنده ای در آنجا نیست. مادر Edith به او یک کلید داده است اما معلوم نیست که کلید کجاست. به جلوی در خانه که می رسید کلید را بروی در اصلی خانه امتحان می کنید اما جواب نمی دهد. مجبور می شوید از طریق در گاراژ خانه وارد شوید.

1

وارد خانه که می شوید همه چیز برایتان غریب است اما دختر جوان احساس می کند به خانه بازگشته است. فضای خانه در اولین نگاه بسیار به هم ریخته است و گویی چند نفر با عجله وسایل ضروری شان را جمع کرده و از آنجا رفته اند. همه چیز گیج کننده است. اما به گشت و گذار که بپردازید کم کم همه چیز برایتان آشنا خواهد شد. احتمالا اولین بار که وارد خانه می شوید حس می کنید که با یک بازی ترسناک روبرو هستید. اما خیلی زود ورق بر می گردد.

edithfinch02

داستان خانواده از جایی شروع می شود که فردی به نام Odin، همسر و فرزند کوچکش را طی ماجرایی نا معلوم از دست می دهد. او احساس می کند که خانواده اش طلسم شده است و تصمیم می گیرد با عوض کردن خانه اش خود و فرزند باقی مانده اش را از طلسم نجات دهد. بنابراین خانه ی چوبی اش را بر روی یک کشتی قرار می دهد و دل به دریا می زند.

از بخت بد او دریا طوفانی شده و کشتی و خانه و خودش همگی غرق می شوند. اما دخترش به نام Edie به همراه شوهر و بچه اش از حادثه جان سالم به درمی برند و با یک قایق خود را به جزیره Orcas می رسانند. شوهر Edie که نامش Sven است یک نجار ماهر بود. آن ها تصمیم می گیرند که خانه ای جدید در این جزیره بسازند با توجه به مهارت هایی که Sven داشت. اما نکته ی جالب اینجاست که ساخت خانه را از بخش گورستان شروع می کنند! زیرا احتمال می دادند که شاید طلسم هنوز وجود داشته باشد. پس یک قبرستان خانوادگی می سازند و اولین نفر، Odin را در آن دفن می کنند.

شوربختانه Sven نیز چندان عمر نمی کند و یک روز در حین ساختن یک سرسره چوبی به شکل اژدها دچار سانحه شده و از دنیا می رود.سون نیز در گورستان خانوادگی دفن می شود. همسرش باور داشت که اژدها او را خورده است!

screenshot_1920_1080_AJZC979

Sven و Edie ، پنج فرزند به نام های Molly و Barbara و Calvin و Sam و Walter به دنیا آورده بودند. Molly که اولین فرزندشان بود در 10 سالگی از دنیا می رود. علت مرگ او هرگز مشخص نشد اما ظاهرا او به دلایل مشکلات تغذیه و سو هاضمه از دنیا رفته است.

فرزند دوم آن ها یعنی Barbara یک دختر زیبا بود که آرزو داشت بازیگر شود. از همان دوران کودکی نبوغ بازیگری اش را بروز داد و در بعضی تئاتر ها و همایش ها شرکت می کرد. استعداد خاصی در جیغ زدن نیز داشت. زمانی که باربارا 16 سال داشت، در شب هالوین از او دعوت می شود تا در یک همایش و مهمانی هالوین شرکت کند و با جیغ هایش حضار را به وجد آورد! اما همان شب پدر باربارا یعنی Sven در حین نجاری دچار حادثه می شود و خونریزی می کند.

بنابراین پدر و مادرش به بیمارستان می روند و مواظبت از پسر کوچکشان یعنی والتر را به باربارا می سپارند. از بخت بد باربارا، در آن شب یک قاتل زنجیره ای به همراه دوستانش به خانه ی آن ها می روند و بابارا را به قتل می رسانند و تنها یک گوش از او به جا می گذارند. والتر در تمام مدت زیر تخت خوابش قایم شده و تمام ماجرای کشته شدن خواهرش را تماشا کرده بود!!

31255966082_2a082b05ed_hهمه‌ی این‌ها اما منوط به این است که از همان وهله‌ی اول، بتوانید با بازی ارتباط برقرار کنید. به راحتی می‌توان گفت بازی What Remains of Edith Finch برای مخاطبان خاص بازی‌های ویدیویی ساخته شده است و شاید خیلی‌ها نتوانند به سبب جو و اتمسفر سورئال آن سراغش بروند. اما همینکه کمی با بازی راه آمدید و به آن وقت دادید تا جا بیفتد، با تجربه‌ای طرف هستید که در عین ملموس و واقع‌گرا بودن، به طرز جادو واری ماورایی است و بدون اینکه انتظارش را داشته باشید، وسط یک رویا رهایتان می‌کند. همه‌چیز در ابتدا عادی به نظر می‌رسد و تا انتها هم اتفاق ماورالطبیعه‌ای نمی‌افتد اما در طول بازبینی خاطرات خانواده‌ی فینچ، با لحظاتی رو به رو می‌شوید که مانند یک خواب شفاف می‌مانند و چقدر خوش‌شانس هستیم که می‌توانیم کنترل خواب‌ها را بر عهده بگیریم و خودمان بخشی از آن‌ها باشیم.

برای حفظ لذت تجربه‌ی اولیه‌ی بازی، از بازگو کردن مکانسیم‌های خلاقانه‌ی گیم‌پلی معذورم اما همین قدر بگویم که What Remains of Edith Finch به واسطه‌ی همین لحظات نابش موفق می‌شود نه تنها داستانی نه‌چندان پیچیده را به طرزی کوبنده تعریف کند، بلکه از لحاظ «بازی بودن» هم از خیلی از هم‌سبک‌های خود جلوتر قرار می‌گیرد و گیم‌پلی‌اش، به راه رفتن و نگاه کردن خلاصه نمی‌شود.

maxresdefault

در بازی‌های مستقل این‌چنینی عادت داریم سبک‌های خاص گرافیکی را ببینیم و در واقع، سازندگان از طراحی هنری بازی به عنوان یکی از عوامل جذب مخاطب استفاده می‌کنند اما بازی What Remains of Edith Finch قرار نیست جایزه‌ی بهترین گرافیک هنری سال را ببرد.

در واقع بازی در زمینه‌ی گرافیک فنی و حتی هنری حرف زیادی برای گفتن ندارد و نمی‌توان گرافیک را به عنوان یکی از نقاط قوتش نام برد. اما خانه‌ی فینچ‌ها سرشار از جزئیات و آیتم‌های کوچک و بزرگ است که مشاهده‌ و بررسی دقیق آن‌ها از مهم‌ترین ابزارها برای درک بیشتر داستان و برقراری ارتباط نزدیک‌تر با کاراکترهاست و بنابراین، سازندگان در زمینه‌ی مدل‌سازی و طراحی سه‌بعدی اجسام مختلف کم نگذاشته‌اند.

فقط چیزی که گاهی اوقات توی ذوق می‌زند، کیفیت بافت‌ها و افت فریم‌های مقطعی است و با اینکه تأثیر چندانی روی تجربه‌ی کلی نمی‌گذارد اما در هر صورت از نقاط ضعف بازی به شمار می‌روند. از طرف دیگر نبوغ و خلاقیت در روایت داستان راه خودش را به طراحی هنری بازی هم پیدا کرده و گه‌گاه خاطراتی را شاهد هستیم که از لحاظ طراحی بصری، تفاوت‌های زیادی با گرافیک واقع‌گرایانه‌ی خود بازی دارند و همین باعث می‌شود حس و حال رویاگونه‌ی بازی تقویت شود.

بی‌انصافی است که اشاره‌ای به موسیقی میخکوب‌کننده‌ی بازی نکنیم. شاید در بازی‌های زیادی آهنگ‌های گوش‌نوازی شنیده باشید که کاملاً روی بازی نشسته و به تجربه‌ی فراگیر آن بازی کمک کرده، اما چیزی که در What Remains of Edith Finch با آن طرفیم یک موسیقی متن صرفاً خوب نیست.

موسیقی وظیفه‌ای بیشتر از یک صدای پس‌زمینه دارد و سازندگان هم به خوبی این موضوع را فهمیده‌اند و برای همین از جف روسو، آهنگساز سریال‌هایی چون فارگو، لیجن و The Night of دعوت کرده‌اند تا موسیقی متن بازی را بسازد. روسو با درک کامل داستان بازی و رابطه‌ی ایدث با هرکدام از اعضای خانواده‌اش و خاطره‌ها، بر هر نفر تم متفاوتی خلق کرده و بنا به سن و سال و شخصیت هریک از کاراکترها، موسیقی متفاوتی می‌شنویم. حتی در منوی بازی هم قطعه‌ی پیانوی بسیار زیبایی نواخته می‌شود که همراهی آن با شجره‌ی نامه‌ی خانواده‌ی فینچ و مرور خاطراتی که از اعضای این خانواده دیده‌اید به خودی خود تجربه‌ی دلنشینی است.


نقات قوت

  • – داستان گیرا، ملموس و تأثیرگذار
  • – روایت ناب و منحصر به فرد داستان بازی
  • – خلاقیت بی‌حد و حصر در طراحی گیم‌پلی
  • – موسیقی درخور، مناسب و شنیدنی
  • – ارزش تکرار بالا

نقات ضعف

  • – کیفیت پایین بافت‌ها
  • – عدم پرداخت کامل برخی کاراکترها

وییدو هایی از بازی What Remains of Edith Finch


iRev.ir-Line1-6

بررسی زومجی :  بررسی بازی What Remains of Edith Finch

بررسی بازی مگ : نقد و بررسی بازی What Remains Of Edith Finch

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *