Until Dawn

8

 بازی Until Dawn در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

 Until Dawn عنوانیست در ژانر ترس و وحشت که قسمت اعظمی از شخصیت خود را مدیون سبک بازی سازی خاص David Cage است . در تمام بازی احساس میکنید که کارگردان و تیم نویسنده سعی داشته اند اصول بازی سازی کارگردان Heavy Rain را رعایت کنند تا به هدف اصلیشان دست یابند. هدفی که در آغاز دیوید کیج با جسارت بسیار با ساخت بازی فارنهایت آن را ایجاد نمود .

2017-03-05_58bc6d371a306_UntilDawn2015USAPS4Cover

تصویر سازی واقعیت در دنیای مجازی ، تبدیل بازی به رسانه ای مخاطب محور که میتواند از تصمیمات شما تاثیر گرفته و روندی کاملا متفاوت را بر اساس انتخاب های شما پیش بگیرد و در نهایت با پایانی متغیر تمام شود. در ابتدا قرار بود Until Dawn برای کنسول PS3 عرضه شود و یک عنوان برای سخت افزار Ps Move باشد اما بعدها بخاطر طولانی شدن روند تولید و همچنین معرفی PS4 که سخت افزاری قدرتمند را برای بازی سازان فراهم می آورد ، تصمیم بر این شد تا Until Dawn به عنوان انحصاری PlayStation 4 تبدیل شود . اتفاقی که بسیار باعث خشنودی است .maxresdefault (1)

 داستان بازی شاید تا حدودی کلیشه ای باشد . داستانی که بارها و بار ها در قالب فیلم های سینمائی به روش های مختلف روایت شده است و کم و بیش تمام ما با آن آشنائی داریم . گروهی از دوستان جوان و تشنه ی هیجان در کلبه ای در جنگل های شمال کانادا ، جنگل هائی که بومیان منطقه برخی نقاط آن را مسخ شده می دانند ،اقامت کرده اند .

شوخی نابجا با یکی از دختر های گروه باعث میشود او شب هنگام برای فرار از تنش و جو بسیار بد ایجاد شده از کلبه خارج شود . خواهر وی برای پیدا کردنش به درون جنگل میرود اما موجودی اهریمنی که کسی از وجود و ماهیت آن اطلاعی ندارد آنها را دنبال نموده و در نهایت این تعقیب و گریز پایانی دلخراش به همراه دارد . پایانی که به مرگ این دو خواهر می انجامد . صحنه ای که به توضیح آن پرداختیم پیش درآمدی است بر داستان اصلی Until Dawn.

بعد از ناپدید شدن دو خواهر در ابتدای داستان جستجو برای پیدا کردن آنها شکل میگیرد اما نتیجه ای در بر ندارد و لاجرم همه باور میکنند که این دو خواهر کشته شده اند . حتی در این راستا مظنونی هم دستگیر میشود که با توجه به کمبود مدارک ، پلیس او را آزاد میکند . یک سال از این ماجرا میگذرد . برادر خواهران گمشده که Josh نام دارد برای زنده کردن یاد خواهرانش و همچنین دلایلی شخصی دیگر دوستان را به کلبه ی سال گذشته فرا میخواند تا دوباره دور هم جمع شوند اما نمیدانند که نیرو های شیطانی و همینطور یک جانی خطرناک قصد جان آنها را کرده اند و ممکن است این دور هم جمع شدن قربانی یا قربانیان دیگری نیز به همراه داشته باشد .

Handigo2

مکانیک پیچیده‌ی «انتخاب»، نکته‌ی دیگری است که ارزش همراه شدن با این گروه هشت‌نفره‌ را بیشتر می‌کند. هرکسی که با فیلم‌های ترسناک وقت گذرانده باشد، می‌داند چقدر دادن زدن سر کاراکترهایی که در برابر خطرِ واضح و مرگ حتمی خنگ‌بازی درمی‌آورند، جالب و در عین حال کلافه‌کننده است. «تا سپیده‌دم» بالاخره به‌تان اجازه می‌دهد تا کاری فراتر از فریاد زدن بر سر تلویزیون انجام دهید! شما تصمیم‌گیرنده‌ی تمام حرکاتِ تک‌تک کاراکترها هستید، از انتخاب‌های جزیی گرفته تا تصمیم‌های سرنوشت‌ساز و حیاتی. می‌توانید حواس‌تان را حسابی جمع کنید و این کشتی شکسته را در این دریای طوفان‌زده به سلامت به ساحل برسانید یا از روی گیج‌بازی (یا عمد) همه را به کشتن دهید. مهم این است که هر اتفاقی بیافتد، با صفحه‌ی گیم‌ آور روبه‌رو نمی‌شوید. بازی بدون کشته‌شدگان نیز ادامه پیدا می‌کند.

455-standout

 کاراکترها، تعاملاتشان، رفتارهایشان و کارهایی که در این ناکجا آبادِ تاریک انجام می‌دهند، همان چیزی است که از خصوصیاتِ داستانی چنین آثاری انتظار داریم. حداقل مجبوریم که انتظار داشته باشیم. وگرنه چه کسی دوست ندارد در یک فیلم اسلشر نیز به کاراکترها اهمیت دهد. به هرحال، طبق معمول با آدم‌هایی طرف هستید که انگار با معقوله‌ای به نام ترسیدن بیگانه هستند، بدن‌شان آدرنالین تولید نمی‌کند و با قرار گرفتن در مکانی که خطر از سر و رویش می‌بارد، هیچ احساس ناآرامی و هراسی به‌شان دست نمی‌دهد..
Until-Dawn-0825-16
در عوض، هدفون به گوش، حمام می‌کنند، برای تنها بودن با یکدیگر حاضرند مسیرهای بسیار طولانی و زیادی را از گروه دور شوند. علاقه‌ای فراوانی به ترساندنِ یکدیگر دارند و در اجرای شوخی‌های پشت‌وانتی از هیچ تلاشی فرو گذار نیستند و در این راه، برای بالا بردن حس نفرت و دشمنی دیگران نسبت به خودشان، رقابت می‌کنند. این وسط، چیزی که بیشتر از کاراکترها دوست داشتم، نحوه‌ی طراحی هنری محیط و فضاسازی کلبه و مکان‌های اطرافش بود که به‌طرز شگفت‌انگیزی مملو از زیبایی‌های شب، مثل نماهای دوردست از ماهِ درخشانی که دامنه‌ی تاریک پایین دست را روشن کرده است و حال‌و‌هوای سحرآمیز، عظیم و پُرجزییات خودِ کلبه بود که باعث شد به خانواده‌ی واشنگتون برای داشتن چنین مکان دنج و خارق‌العاده‌ای حسودی کنم!
 8_1
ماهیتِ تعاملی بودنِ «تا سپیده‌دم» شامل یک نکته‌ی مثبت به نفع داستان و یک خطر اساسی به ضرر تجربه‌ی بازی‌کننده است که سازندگان می‌بایست شدیدا از آن دوری می‌کردند. تعاملی بودنِ بازی کمک فراوانی می‌کند تا برخلاف فیلم‌های خطی، کاراکترهای یک‌لایه‌ی داستان زیاد توی ذوق نزنند و تماشایشان خسته‌کننده نشود. شاید اگر قرار بود همین داستان را بدون دخالت در آن تماشا می‌کردیم، بعد از ۱۰ دقیقه بی‌خیالش می‌شدیم و شاید حملاتِ نیروهای متخاصمِ بازی به کاراکترهایی که هیچ اهمیتی برای بقایشان قائل نیستیم، کسالت‌آور می‌شدند.
اما عنصر «گیم‌پلی» و «کنترل» جادو می‌کند! از آنجایی که خودتان را از طریق گیم‌پلی در دنیای بازی احساس می‌کنید، مهم نیست چقدر دل‌تان از فلان شخصیت  پُر است و از قیافه‌ی کدامیک خوش‌تان نمی‌آید، چون برای موفقیت خودتان هم شده، تا ثانیه‌ی آخر برای زنده نگه داشتن‌شان تلاش می‌کنید. این مسئله باعث می‌شود «تا سپیده‌دم» فقط به خاطر اینکه یک «بازی ویدیویی» است در دام اسلشرهای کاملا بی‌مغز سینمایی نیافتد.

نقات قوت

  • -سیستم اثر پروانه‌ای‌ قدرتمند
  • -انتخاب‌های تاثیرگذار در سرنوشت کاراکترها
  • -بازی عالی بازیگران
  • -گرافیک فنی و هنری زیبا و پرجزییات

نقات ضعف

  • -عدم وجود بحران‌های دیالوگ‌محور
  • -عدم وجود انتخاب‌های شخصیت‌پرداز
  • -تاکید روی ترس‌های ناگهانی
  • -پیش‌بینی‌پذیری داستان از نیمه به بعد

ویدیوهایی از بازی Until Dawn


iRev.ir-Line1

بررسی زومجی : بررسی بازی Until Dawn

بررسی بازی مگ : نقد و بررسی Until Dawn

یک دیدگاه

  1. sanam
    2017-09-27
    پاسخ

    جالب بود ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *