The Order: 1886

6.5

نقد و بررسی بازی The Order: 1886 در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

سرانجام یکی از پرحاشیه‌ترین بازی‌های امسال منتشر شد. The Order: 1886 چند روزی است که با انتشار خود سروصدای بسیار زیادی به راه انداخته و واکنش‌های زیادی متوجه این بازی شده است.

The Order 1886

تقریبا از چند ماه پیش و پس از نمایش The Order: 1886 (به اختصار TO1886) در نمایشگاه E3 2014 بود که حواشی پیرامون این بازی آغاز شد. برخی از منتقدان با تجربه‌ی دموی این بازی ایرادات سختی را به آن نسبت داده بودند. از آن زمان بود که فشارها به شدت روی ردی ات داون (Ready At Dawn) استودیوی سازنده‌ی بازی افزایش یافت. این استودیو حدود ۱۰ سال پیش تاسیس شد و تا قبل از این، دو سه عنوان بسیار خوب برای PSP ساخته بود. بازی‌هایی نظیر God of War: Chains of  Olympus  و God of War: Ghost of Sparta را باید دو بازی تاثیرگذار روی کنسول دستی PSP دانست.

داستان بازی همانطور که از نامش پیداست، در سال 1886 لندن بوقوع می‌پیوندد. فرقه‌ای متشکل از شوالیه‌هایی با طول عمر بالا که توسط پادشاه آرتور سازماندهی شده‌اند و زیر نظر دستور ملکه انگلیس، وظیفه مبارزه با گرگینه‌ها، و ایجاد تعادل بین نژاد انسان و گرگینه را دارند. این افراد که اکثرا از نجیب‌زادگان هستند، به واسطه آبی مقدس که به آن «آب‌سیاه» گفته می‌شود، می‌توانند زخم‌های خود را سریعتر درمان کنند و برطول عمر بیافزایند، بطوری که اکثر اعضای این فرقه دارای طول عمری بیشتر از صد یا دویست سال هستند.

The-Order-1886

 ر سال وقوع بازی، اوضاع کمی پیچیده شده و شورشی‌ها دست به شورش زده‌اند و قتل‌های عجیب و زنجیره‌ای در خیابان‌های تاریک لندن در حال وقوع هستند. حالا مشکلات ایجاد شده به دست گرگینه‌ها که در نقاب شورشی‌ها در خیابان‌ها آزادانه حرکت می‌کنند هم، به جمع این مشکلات اضافه می‌شود. گروهی 4 نفره از «فرقه» به فرماندهی «سر پرسیول» (سر – Sir، لقبی است که به شوالیه‌های فرقه داده می‌شود) بر آن می‌شوند تا جلوی این شورشی‌ها را بگیرند و تعادل را به شهر بازگردانند.

بازیکن کنترل «سر گالاهاد» که بعد از «پرسیول» بزرگ این تیم بحساب می‌آید را برعهده خواهد داشت. «لیدی ایگرین» که شاگرد گالاهاد هست و به نظر می‌رسد برخلاف قوانین «فرقه» رابطه‌ای عاشقانه‌ای با او دارد و در نهایت «لافایت دِ مارکیز» که یک فرانسوی است و جوان‌ترین عضو گروه به شمار می‌رود. داستان بازی بسیار زیبا روایت می‌شود و رفته رفته پیچش‌های خاص و خوبی را از خود به نمایش خواهد گذاشت و سوپریز‌های جالبی نیز در حین ادامه بازی برایتان در نظر گرفته است.

داستان اکثرا به واسطه کات‌سین‌های سینمایی روایت می‌شود و از این حیث با عنوانی همچون سری متال‌گیر طرفیم که برای روایت هرچه بهتر داستان، شما را با کات‌سین‌های طولانی همراه خواهد کرد. جذابیت داستان به اندازه‌ای است که شما را تا پایان بازی به دنبال خود خواهد کشید و بعد از هر مرحله‌ای که انجام می‌دهید، با اشتیاق تمام برای ادامه آن تلاش خواهید کرد.

mayfair_1.0

گیم‌پلی این بازی با نگرانی‌های زیادی همراه بود. از تبلیغات بد خود شرکت و نمایش‌های نیمه‌کاره بازی در نمایشگاه‌ها باعث به وجود آمدن این نگرانی‌ها شدند. گیم‌پلی در این عنوان از چندین بخش تشکیل شده‌ است که به نوبت به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. اولین بخشی که در طول بازی با آن مواجه خواهید شد، بخش تیراندازی و به اصطلاح شوتینگ آن است. در همان ابتدا متوجه شباهت بسیار زیاد این بخش با بازی‌هایی همچون «دنده‌های جنگ» خواهید شد. می‌توانید به سرعت در پشت موانع پنهان شوید و به لطف دوربین بالای شانه، به راحتی و دقت تمام با دشمنان به مبارزه بپردازید. این بخش از بازی با اینکه چیز جدید و تازه‌ای برای ارائه ندارد، اما دارای استاندارد این سبک هست و لذت تیراندازی، لگد سلاح‌ها و برخورد تیر‌ها به دشمن تا پایان بازی با شما همراه خواهد بود.

the-order-1886-screen-04-ps4-us-05feb15

سلاح‌های متفاوت و عجیبی که بدست دانشمند مشهور «نیکولا تسلا» برای فرقه ساخته شده‌اند نیز در این راه با شما همراه خواهند بود. تنوع سلاح‌ در این بازی نه زیاد، اما قابل قبول است و با پیشروی در بازی سلاح‌های متفاوتی را تجربه خواهید کرد. از مشهور‌ترین و جذاب‌ترین این سلاح‌ها، «سلاح آرک» است که با ایجاد یک جریان الکتریکی قوی، اعضای بدن دشمنان را منفجر می‌کند، یا «سلاح ترمیت» که با پاشیدن محلولی آتش‌زا دشمنان را به آتش می‌کشد. بهتر است یادی از شاتگان این بازی نیز بکنیم که به جرئت یکی از خوفناک‌ترین و قوی‌ترین شاتگان‌هایی است که در طول صنعت بازی سازی دیده‌اید و با شلیک آن شاهد قطعه قطعه شدن اعضای بدن دشمنان خواهید بود
thumb-1920-602054قابلیتی به نام Blacksight نیز برای بخش شوتینگ در نظر گرفته شده که با کشتن دشمنان آماده استفاده خواهد بود و با فعال کردن آن، تصویر به صورت اسلوموشن در آمده و گالاهاد با انجام حرکات نمایشی، دشمنان را یکی بعد از دیگری از پای درمی‌آورد که باید گفت به نظر می‌رسد کارایی کامل را ندارد و در اکثر مواقع استفاده از آن را از یاد خواهید برد.
بخش دیگر گیم‌پلی مربوط به سیستم QTE است که نگرانی‌های زیادی نیز پیرامون این سیستم در بازی وجود داشت و احساس می‌شد این بازی شبیه به سبک بازی‌های «دیوید کیج» یا «Telltale» خواهد بود. باید بگویم که این سیستم با اینکه در جای‌جای بازی وجود دارد، اما بصورت بسیار تعادل یافته استفاده شده و طوری نیست که از ابتدا تا انتهای بازی با این سیستم درگیر باشید. تعادل در بین این بخش و دیگربخش‌های گیم‌پلی رعایت شده و افزودن بعضی از المان‌های جدید به این سیستم، جذابیت‌های خاصی را به آن می‌افزاید. زدن دکمه‌ در بین یک کات‌سین داستانی که منجر به مرگ یا زندگی شما خواهد شد به زیبایی پرداخت شده‌اند و ایده‌های جالبی در آن‌ها به چشم می‌خورد.
the-order-1886-screenshot-004-2-1280x720
[section label=”سلاح‌های بازی” anchor=”Guns”] همان‌طور که اشاره شد، با وجود این‌که بازی در سال 1886 اتفاق میوفتد، اما با انقلاب صنعتی و وجود عناصر فانتزی و تخیلی در بازی شاهد اسلحه‌های جالبی بودیم. گرچه اسلحه‌های جذاب را فقط در برخی مواقع و به صلاح‌دید طراح مراحل بازی در اختیار خواهید داشت! M2 Falchion Auto rifle اسلحه‌ای است که در اکثر مواقع در اختیار خواهید داشت. سلاحی ساده که جذابیت خاصی ندارد. برخلاف این سلاح، Combo Gun را دیدیم که یک ویژگی اضافی نیز بر روی خود دارد.
شما با فشار باد شدید قادر خواهید بود دشمنان را از خود دور کنید و به عقب پرت کنید. در این حالت به رگبار بستن او کار ساده‌تری برای شما خواهد بود. Arc Induction Lance برخلاف دو اسلحه‌ی قبلی، مکانیزمی کاملا متفاوت دارد. با این اسلحه جریانی بسیار قدرتمند از الکتریسیته را به دشمنان وارد می‌کنید. میزان قدرت این اسلحه چند برابر اسلحه‌های دیگر شماست و متاسفانه فقط در دو سه قسمت بازی آن را در اختیار خواهید داشت. جذاب‌ترین سلاح بازی برای من Thermite بود و بابت طراحی آن تیم سازنده را تحسین می‌کنم. برای از بین بردن دشمن باید دو بار به سمت او شلیک کنید.
 rD7JfUM
یکی از بزرگترین مشکلات The Order : 1886 ضعف در شخصیت پردازیست . نبود توضیحی مناسب در رابطه با گذشته ی شوالیه ی اصلی و گروه همراهان تاثیرات عاطفی که ممکن است کشته شدن یا نجات یافتن یکی از اعضا به همراه داشته باشد را بی تاثیر نموده و ارتباط احساسی بین گیمر و قهرمان داستان را از بین برده است . بعد از گذشت 10 دقیقه ی طوفانی آغازین که با ترکیب بدون نقص گرافیک خارق العاده و صحنه های سینماتیک شما را میخکوب میکند و به صحنه ای تاثیر گذار از سقوط از صخره منجر میشود ( صحنه ای که شاید در گذشته در عنوان انحصاری دیگری از سونی آن را دیده باشید ) گیمر توقع یک فلش بک و توضیح مفصلی در رابطه با داستان و شخصیت های بازی را دارد .
فلش بک مورد نظر انجام شده و داستان بازی را می سازد اما شخصیت پردازی ، همانطور که قبل تر نیز به آن اشاره کردیم به درستی انجام نمیشود و این خود ارتباط احساسی که میتواند بین شما به عنوان مخاطب و بازی به وجود آید را تضعیف می نماید . ضعفی که در تمام طول بازی ادامه یافته و خلاء موجود هرگز پر نمیشود .
The-Order-1886-Is-Brutal-Frantic-Steampunk-in-14-Minute-Gameplay-467278-6
اگر از علاقه مندان به سبک بازی های ماجراجوئی هستید ، یکی از عادات بازی شما در تجربه ی عناوین این سبک گشت و گذار در محیط بازی به دنبال کشف آیتم ها و ماموریت های جانبی و یا پیدا کردن محل های مخفی ای می باشد که در بازی گنجانده شده اند . این مهم یکی از نقاط قوتی است که متاسفانه در The Order: 1886 وجود ندارد . به عبارت دیگر محیط زیبائی که توسط Ready at Dawn برای شما خلق شده هیچ مورد قابل کشفی نداشته و صرفا برای پیشبرد خط اصلی داستان ساخته شده است .
معدود آیتم های جانبی ، روزنامه ها و عکس هائی که در نقشه ی بازی پراکنده شده اند با اندکی دقت خود را نشان داده و نیازی به جستجو در نقشه ندارند . شاید مشورت با یک گیمر دوستدار سبک اکشن ماجراجوئی در روند ساخت بازی میتوانست این مشکل را بر طرف نماید . حتی گیمر هائی که به صورت نرمال این سبک را دنبال میکنند نیز به اهمیت آیتم های جانبی در جذابیت بازی و همینطور مشغول نگه داشتن گیمر برای گذراندن زمان بیشتر در محیط بازی واقف هستند اما متاسفانه این مهم در The Order: 1886 اصلا مورد توجه قرار نگرفته است و این خود اعلام میکند که با سرعت خط داستانی بازی را ادامه دهید تا هر چه سریعتر به پایان بازی برسید . یکی دیگر از موارد اصلی در سبک بازی های اکشن ماجراجوئی وجود معما یا پازل در روند بازیست.

نقات قوت

  • – گرافیک بسیار عالی در کنار فضاسازی مثال زدنی
  • – طراحی جالب برخی از اسلحه‌ها
  • – پیش زمینه‌ی داستانی خوب و شخصیت‌پردازی نسبتا قوی
  • – صداگذاری و موسیقی بسیار خوب

نقات ضعف

  • – خسته کننده!
  • – روایت بسیار خطی و بدون کوچکترین آزادی عمل حتی در مراحل مخفی‌کاری
  • – هوش مصنوعی ضعیف دشمنان
  • – میان‌پرده‌های بسیار زیاد با توجه به مدت زمان کوتاه بازی
  • – استفاده‌ی بیش از حد از QTE

ویدیو هایی از بازی The Order: 1886


iRev.ir-Line1-6

ببرسی زومجی : بررسی بازی The Order: 1886

 بررسی بازی مگ : نقد و بررسی The Order: 1886

بررسی نقدستان : نقد و بررسی بازی The Order 1886 از نگاه بازی سنتر

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *