The Legend of Zelda: Breath of the Wild

9.5

بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild  در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

سری بازی «افسانه زلدا» همیشه طرفدارها و گیمرهای مشتاق را از همان دوران کنسول بازی Nintendo Entertainment System یا به اختصار NES، با هر عنوان جدید به وجد آورده. از همان ابتدا، نوآوری های انقلابی این سری، به صنعت بازی های ویدیویی لطف بزرگی کرده و همین باعث شده تا این سری، طرفدارها و هواداران بسیاری طی ۳۰ سال به دست آورد.

zelda_breath_of_the_wild__ps4_edition_cover__by_elrinconcreativo-db3azc0 (1)

The Legend of Zelda، اولین بازی کنسولی بود که قابلیت دخیره سازی بازی یا سیو کردن را داشت و بازی های دیگر در این سری از جمله Ocarina of Time و Wind Waker به ترتیب بازی های اکشن ادونچر را برای همیشه تغییر دادند و استایل گرافیکی جدیدی مثل Cel Shading را در زمان خود عمومیت دادند.

جهان Breath of the Wild بر خلاف بازی های دیگر، محیطی است که در آن هر چه فکر می کنید امکان پذیر است. هر متر این جهان وسیع، پر شده از رمز و راز که راه رسیدن به آن را در اختیار خلاقیت بازیکن گذاشته.

محیطی پر از دشمن و اتفاقاتی که شما را به خطر می اندازند اما در عین حال کاملا آرامش بخش هستند. هر تکه از این جهان گسترده، آنقدر جزییات دارد که دنبال کردن ماموریت یا کاری که قصد انجامش را داشتید بسیار سخت می شود، چون همیشه عاملی هست که حواس شما را در اختیار گرفته و باعث می شود کاری را که می خواستید انجام بدید را کاملا فراموش کنید. به راحتی می شود گفت که جهان این بازی بهترین جهانی هست که در یک بازی جهان باز دیدیم.

 udqpemc8rva9qwyu86kz

جهان وحشی این بازی، با یک سبک منحصر به فرد رنگ آمیزی شده. سبکی که زیر مجموعه Cel shading به حساب می آید اما این بار به جای طراحی کارتون مانند Wind Waker، تیم Eiji Aonuma سبکی شبیه انیمیشن های استودیو گیبلی را پیاده سازی کردند.

the-legend-of-zelda-breath-of-the-wild_2017_02-24-17_032

گذر باد و تکان دادن مو های لینک و آتش و چمنزارها به همان سمتی که می وزد بسیار چشم نواز است. لازم به ذکر است که تمام نور پردازی بازی به صورت ریل تایم هست و به همین دلیل پرتو های نور با توجه به زمان بازی و محل قرار گیری خورشید، یا منابع نور دیگر، تغییر می کند و مانند بازی های جهان باز دیگر مثل Watch_Dogs 2 از قبل محل سایه ها تعیین نشده.

تمام انعکاس های بازی کاملا ریل تایم بوده و هیچگونه Cube Mapping در این بازی وجود ندارد. حتی عواملی همچون باران، انعکاسی کاملا واقعی دارند. طوفان شن، رعد و برق، برف و باران، همه و همه بسیار چشم نواز طراحی شده اند. دهکده ها هم هر کدام معماری خاص خودشان را دارند. مثلا دهکده ای که همیشه در معرض باران قرار دارد سقفی شیب دار و دهکده ایی که در صحرا قرار دارد از طراحی های خانه هایی با بادگیر بهره می برد.

موسیقی در سری افسانه زلدا همیشه بسیار مهم بوده. عنوان های قبلی در این سری اکثرا سمفونی دارند و عنوانی مثل Skyward Sword کاملا از موسیقی با سازهای واقعی یا به اصطلاح ارکستریتد بهره می برد. موسیقی زلدای جدید متشکل از قطعات آرام و شکسته پیانو و گاهی هم الکترونیک است.

legend-of-zelda-breath-of-the-wild

قصه‌ی پر پیچ و خم شجاعت لینک و ازخودگذشتگی زلدا، با اینکه حالا فراموش شده و ما در طول بازی کم کم آن را کامل می‌کنیم، نمونه‌ی کاملی از یک حماسه‌ی مدرن است. عناصر قهرمان‌پروری و شجاعت به وضوح در داستان دیده می‌شوند و فارغ از ظواهر کارتونی و کاراکترهای کم سن و سال، یک داستان واقعاً حماسی را تجربه می‌کنیم. داستانی که ما به عنوان بازی‌کننده، بخشی از آن هستیم و غیر از مراحل از پیش تعیین شده، حتی گذشت و گذار بی‌هدف در هایرول هم کم از یک ماجراجویی پیچیده ندارد.

یک بار در بازی مسیر میان‌بری را در میان کوهستان انتخاب کردم و به خاطر شرایط بد آب و هوا، مجبور شدم سه شب با چندتکه چوب و سنگ چخماق آتش درست کنم تا هوا صاف شود و لینک بتواند از صخره‌ها بالا رود، چون به دلیل جریان تند رودخانه امکان شنا هم وجود نداشت. همین لحظات کوتاه و جادویی در بازی است که آن را به عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین تجربه‌های گیمری در ذهنتان حک خواهد کرد.

zeldaNx

همانطور که داستان بازی به دل می‌نشیند و مخاطب را همراه می‌کند، روند کلی بازی و گیم‌پلی نیز به راحتی و به سرعت به مکانیسم‌های آشنایی تبدیل می‌شود که استفاده از آن‌ها در مبارزات و حل کردن پازل‌ها بدون هیچ چالشی همراه خواهد بود. بازی‌های جهان‌باز نقش‌آفرینی به خاطر سبک‌شان همواره از پیچیدگی‌هایی ضروری همراه بودند و معمولاً باید چندین ساعت صرف آشنا شدن با محیط بازی، منوها، اسلحه‌ها و قابلیت‌های کاراکتر کنید. به این دست بازی‌های باید وقت بدهید تا خودشان را نشان دهند و حتی ممکن است در ساعات اولیه خسته‌کننده باشند.

اما زلدا در اینجا هم جادوی خودش را نشان می‌دهد و در اقیانوسی از قابلیت‌ها و گزینه‌ها پرتابتان نمی‌کند. لینک هر ویژگی جدیدی که به دست می‌آورد، هر کار جدیدی که یاد می‌گیرد و هر جای جدیدی که می‌رود شما باعث آن بوده‌اید. این همراهی با کاراکتر در طول بازی و پیشرفت با یکدیگر، یکی از بزرگ‌ترین لذت‌هایی است که یک بازی نقش‌آفرینی می‌تواند به همراه داشته باشد. بازی به شدت عمیق است و گیم‌پلی آن بعد از ده یا بیست ساعتی که سپری کنید، قابل مقایسه با دقایق اول نیست اما این روند پیشرفت کاملاً تدریجی و قابل درک است و در استفاده از ویژگی‌های لینک گیج نخواهید شد.

در یک مبارزه به خودتان می‌آیید و می‌بینید که بدون فکر کردن نوع تیر تیرکمان را عوض می‌کنید و حتی از یک کمان با برد بیشتر استفاده می‌کنید و در عین حال لباسی پوشیدید که چند دقیقه‌ای قوی‌ترتان می‌کند و همزمان حواس‌تان هم نیروهای جادویی تبلت‌تان هست. همه‌ی این‌ها بدون آموزش‌های حوصله‌سربر و راهنمایی‌های گاه و بی‌گاه به دست آمده و نشان می‌دهد سازندگان چقدر به فهم و شعور مخاطب احترام گذاشته‌اند.

Capture

با این قابلیت می توانید روی دشمنان خود جعبه های فلزی بیاندازید یا از زیر اب، صندوقچه های فلزی را بیرون بکشید و یا حتی سلاح فلزی خود را برداشته و از راه دور به دشمنان تان صدمه بزنید.

قابلیت Cryonis می تواند از هر سطح آبی، یخ بسازد و یا یخ ها را از بین ببرد. با این قابلیت می توانید از سطوح آب بسیار طولانی عبور کنید یا با قرار دادن آن پشت قایق، آن را هل بدهید یا به عنوان سکو از ان ها استفاده کنید.

Stasis شاید جالب ترین این قابلیت ها باشد. با این قابلیت می توانید هر جسمی را در جای خود قفل کنید و هر گاه ضربه ایی به آن می زنید، آن ضربه را ذخیره و زمانی که از آن حالت در می آید، تمام انرژی را به همان جهت انرژی رها می کند. با این قابلیت می توانید بشکه های مواد منفجره را در هوا نگه دارید و به سمت دشمنان پرت کنید یا حتی جلوی ریزش سنگ های کوه را بگیرید!

Lizalfos_BotW

تنوع سلاح در این بازی فوق العاده است! از شمشیر و نیزه گرفته تا بومرنگ و کمان، همه و همه را می توان درجهان وسیع این بازی پیدا کرد. مکانیک جدیدی که برای اولین بار در این سری می بینیم، خرابی سلاح هست.

همه سلاح ها با توجه به جنسشان بعد از مدتی خراب می شوند. این مکانیک بازیکن را مجبور می کند که همه نوع سلاح را امتحان کند و سلاح های متناسب با نوع دشمن مقابلش را به کار گیرد.

شمشیر، سلاحی متوسط با محدوده آسیب رسانی پایین است که برای دشمنان عادی بازی توصیه می شود. نیزه صدمه کمی به دشمنان می زند اما سرعت بالایی دارد و فاصله مناسبی بین شما و دشمن برقرار می شود که بسیار امن تر از شمشیر خواهد بود.

zelda_hylianshield

کمان های Breath of the Wild هم بسیار عالی طراحی شده اند. تیر و کمان ها قوس می خورند و نحوه کنترل با سنسور های جویکان های سوییچ و گیم پد وی یو بسیار سریع و دقیق است.

علاوه بر این، اگر از اسب و یا بلندی بپرید می توانید صحنه اهسته تیر بزنید که همیشه حس خوبی دارد. اما مهم ترین مسئله، تیر های کمان است. چندین نوع تیر وجود دارد که استفاده از هر کدام بنا به شرایط بسیار جذاب است.

حتی اگر تنها دلیل سازندگان برای انتخاب این سبک گرافیکی برای بازی، محدودیت‌های سوییچ باشد، باید دست آن‌ها را بوسید. این داستان و اتمسفر را نمی‌توان با یک گرافیک واقع‌گرایانه یا کاملاً کارتونی تصور کرد. گرافیک بازی همان چیزی است که باید باشد، درست مانند تمام دیگر بخش‌هایش. زیبایی‌های ظاهری بازی مثل یک نسیم بهاری نوازشتان می‌کند و قلقکتان می‌دهد. نورپردازی به قدری چشم‌نواز است که The Last Guardian را شرمنده می‌کند. افکت‌های انفجار و ناپدید شدن دشمن‌ها کارتونی اما کاملاً به جا و مناسب هستند و به بقیه‌ی محیط بازی می‌خورند. حالات صورت کاراکترها با اینکه انیمیشن‌های کمی دارند اما به خوبی احساسات را منتقل می‌کند و به لطف صداگذاری بخش‌های مهم میان پرده‌ها، کاملاً با داستان درگیر می‌شوید.


نقات قوت

  • – دنیای عظیم، زیبا و پر از مناطق بکر برای کشف کردن
  • – پیاده‌سازی عالی المان‌های سبک نقش‌آفرینی در یک گیم‌پلی راحت و روان
  • – مبارزات و اسلحه‌های متنوع، هوش مصنوعی عالی و پازل‌های جذاب
  • – داستان قابل فهم برای کسانی که تجربه‌ی سری زلدا را نداشتند
  • – موسیقی حماسی گوش‌نواز و صداگذاری‌های دقیق
  • – نورپردازی و گرافیک هنری فوق‌العاده
  • – استفاده هوشمندانه از قابلیت‌های سوییچ

نقات ضعف

  • – افت فریم در صحنه‌های شلوغ
  • – کیفیت پایین بافت‌ها

ویدیو های از بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild


iRev.ir-Line1-6

بررسی زومجی : بررسی بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild

بررسی دیجیتالو : بررسی بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild؛ شاهکاری بی نظیر

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *