مجله نقد و بررسی iRev.ir

فهرست

Soren EF7 ELX – سورن EF7 ELX

4

Soren EF7 ELX – سورن EF7 ELX در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

پس از عرضه محصول مدرن سورن ELX که به عنوان خودرو موفق برند ملی شرکت ایران خودرو در بازارهای داخلی و خارجی ارائه شده است. تیپ پیشرفته و به‏‏روزتر این محصول جهت تداوم حضور در بازارهای مختلف و گسترش برند ملی ضرورت یافت. خودروی سورن ELX جدید، نشانگر تعهد شرکت ایران خودرو به مقوله­ی ایمنی و احترام به سلایق مشتری برای برخورداری از محصولی مدرن است.کلید ورود به بازارهای صادراتی موفقیت در تست­های ایمنی است و سورن ELX جدید توانسته با موفقیت تست­های مختلف ایمنی را پشت سر بگذارد و گواه آن دریافت تاییدیه ایمنی از موسسه IDIADA اسپانیا (از معتبرترین مراکز تست خودرو) است. این خودرو می­تواند با تکیه بر ۳ محور کلیدی «مدرن بودن»، «ایمنی و آسایش» و «تجهیزات و امکانات پیشرفته »، توجه خریداران ایرانی را به خود جلب نموده و انتظار خانواده­های ایرانی را برای در اختیار داشتن خودرو مدرن و شایسته، مطابق با استانداردهای روز، برآورده نماید.
امروزه، حفظ محیط زیست در صنعت خودرو از جایگاه مهمی برخوردار است، به همین منظور خودروهای شرکت از جمله سورنELX جدید، به تجهیزات استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز شده­اند. از مزایای دیگر این خودرو، برخورداری از کارت طلایی خدمات پس از فروش است که دارنده این خودرو ضمن بهره­مندی از خدمات مختلف در سراسر کشور به صورت رایگان و سریع، از خدمات بیمه بدنه نیز بهره­مند خواهد بود.

تجهیزات رفاهی، ایمنی و ویژگی­های خودرو سورن ELX جدید (۵۷۵۱۱) :
غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل
سیستم صوتی جدید یکپارچه با رمز ضد سرقت، هندزفری موبایل و خروجی SUB Woofer
طراحی جدید و یکپارچه پنل وسط داشبورد
آینه های جانبی برقی راهنمادار و تاشو اتوماتیک
شیشه های بالابر برقی هوشمند (مجهز به آنتی­ترپ و پاور ویندو)
شیشه­ های سولار(ضد اشعه مضرUV)
رینگ آلومینیومی طرح جدید

نقد و بررسی Soren EF7 ELX - سورن EF7 ELX

نقد و بررسی Soren EF7 ELX – سورن EF7 ELX

کاتالوگ Soren EF7 ELX - سورن EF7 ELX

کاتالوگ Soren EF7 ELX – سورن EF7 ELX

کاتالوگ Soren EF7 ELX - سورن EF7 ELX

کاتالوگ Soren EF7 ELX – سورن EF7 ELX

کاتالوگ Soren EF7 ELX - سورن EF7 ELX

کاتالوگ Soren EF7 ELX – سورن EF7 ELX

نمای ۳D سه بعدی – ۳۶۰ درجه Soren EF7 ELX – سورن EF7 ELX در لینک زیر (بر روی تصویر کلیک کنید):

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه Soren EF7 ELX - سورن EF7 ELX

نمای ۳D سه بعدی – ۳۶۰ درجه Soren EF7 ELX – سورن EF7 ELX

ویدیوهایی از Soren EF7 ELX – سورن EF7 ELX


iRev.ir-Line

بررسی خرم گستر

تفاوت سمند سورن ELX جدید با سورن قدیمی

در اینجا به بررسی تفاوت های میان دو خودرو سمند سورن ELX کلاس ۵۷۵۰۷ و سمند سورن ELX با کلاس ۵۷۵۱۱ می‌پردازیم، ایران خودرویی ها بعد از حضور موفق سمند در بازار داخلی نسل جدید این خودرو البته با ظاهری جدید را روانه بازار کردند خودرویی با نام سمند سورن، سورن در ابتدا با دو موتور و در دو مدل سمند سورن  ELX و سمند سورن ELX EF7 تولید می شد مدتی است که نوع سورن ELX که با موتور ۱٫۸ یا همان XU7 موتور محبوب پژو ۴۰۵ تولید نمی شوند و تنها مدل سورن ELX EF7 که موتور ای اف ۷ تکسوز یا همان موتور ملی ایران خودرویی ها می باشد تولید می گردد.لذا مدتی هست خبر از سمند سورن با آبشن های جدید به گوش می رسد سورن ایی ال ایکس جدید که در شرکت ایران خودرو با کد پروژه اس ۹۰ شناخته می شود در پی خواست مشتریان مبنی بر بهبود سطح ایمنی و تجهیزات سورن طراحی و تولید شده است.کلید ورود به بازارهای صادراتی موفقیت در تست های ایمنی است و سورن ایی ال ایکس جدید توانسته با موفقیت تست های مختلف ایمنی را پشت سر بگذارد و گواه آن دریافت تاییدیه ایمنی از موسسه IDIADA  اسپانیا از معتبرترین مراکز تست خودرو است.

4xp646ul7v1

طراحی جدید داخلی سورن ایی ال ایکس جدید

برخورداری ازطراحی جذاب و مدرن تزیینات داخل خودرو شامل داشبورد،کنسول،پانل وسط و رودری ها،جلوه خاصی ایجاد کرده. در طراحی داخل خودرو مقوله های ارگونومی و هماهنگی قطعات و تزیینات خودرو به طور ویژه در نظر گرفته شده تا بتواند ضمن زیبایی حس شادابی و سرزندگی را در مسافرت های طولانی برای سرنشینان به همراه داشته باشد.

امکانات به روز تر خودرو سورن ایی ال ایکس جدید

استفاده از تجهیزات و امکانات روز دنیا از قبیل تهویه اتوماتیک و کلیدهای کنترلی روی فرمان و آینه های برقی راهنمادار اتوماتیک تاشو برقی و سیستم صوتی پیشرفته با پاسخ گویی تلفن همراه یا هندزفری و حسگر دنده عقب و صندلی های دوحرکته برقی و موارد دیگر حس داشتن خودرویی پیشرفته و به روز را به سرنشینان خویش هدیه می کند.

امکانات ایمنی جدید سورن ایی ال ایکس جدید

سورن ایی ال ایکس جدید با بهره گیری از امکانات ایمنی مناسب از قبیل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و ترمز ضدقفل (ABS)  با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ ها ((EBD در کنار طراحی ساختار مقاوم شاسی در برابر ضربات موتور، ضربه گیر جانبی درها و فرمان تلسکوپی جمع شونده در هنگام تصادفات تامین کننده نهایت ایمنی برای سرنشینان خودرو خواهد بود . این خودرو از نظر تجهیزات ایمنی هم تراز خودروهای روز احساس ایمنی و اعتماد را برای ایمنی به ارمغان می آورد.

z0nb1kzf52

تفاوت ها و ویژگی های خاص این خودرو نسبت به سورن ایی ال ایکس کلاس ۵۷۵۰۷ به شرح روبرو است:

– غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل

– سیستم صوتی جدید یک پارچه با رمز ضد سرقت و هندزفری موبایل و خروجی ساب ووفر

– طراحی جدید و یکپارچه کنسول وسط داشبورد

– آیینه های جانبی برقی راهنمادار و تاشو اتوماتیک

– شیشه های سولار(ضد اشعه مضر خورشید)

– شیشه بالابرهای برقی هوشمند(مجهز به آنتی تریپ و پاور ویندوز)

– رینگ آلومینیمی طرح جدید(رینگ آلومینیومی۱۵ اینچی)

– سامانه هوشمند مرکزی عیب یابی(مالتی پلکس) تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو،بلندگوی درهای جلوتوییتردار،بلندگوهای تاقچه عقب، پشت سری های جلوبا تنظیم ارتفاع و زاویه،چراغ مه شکن جلو و عقب،چراغ نقشه خوانی جلو،جای موبایل برای سرنشینان جلو، قفل مرکزی با کنترل از راه دور

– کمربند پیش کشنده  سه نقطه جلو با تنظیم ارتفاع ، گرمکن شیشه عقب،سپر،زه و دستگیره ها هم رنگ بدنه،فرمان هیدرولیک،قفل مرکزی و تنظیم نورچراغ های جلو از داخل اتاق،چراغ های جلو و عقب کریستالی،دریچه تهویه برای سرنشینان عقب،دسترسی به صندوق عقب از داخل،سیستم ضد سرقت ایموبلایزر،برف پاک کن هوشمند مطابق سرعت،روشنایی موقت در محیط های تاریک،آنتن اکتیو.


iRev.ir-Line

بررسی عصر ایران

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که جوانی یا میانسالی خود را اوایل دهه هشتاد گذرانده‌اید و قصد خرید خودرویی اقتصادی اما نسبتا مجهز را دارید، احتمالا پارس جدی‌ترین گزینه خرید خودرو برای شماست. محصولی که موفق‌ترین فیس‌لیفت صنعت خودرو ایران شناخته می‌شود و به زعم خیلی‌ها دو دسته مشتریان جوان و خانواده‌ها را هدف می‌گیرد. اما اگر در دسته افرادی هستید که به دنبال تجربه‌های نو می‌روند و تمایل دارند آپشن‌های قابل توجه را با پرداخت هزینه نه چندان زیاد دریافت کنند،
لیفان ۶۲۰ نیز در فهرست گزینه‌هایی است که برای خرید یک خودرو تهیه کرده‌اید. ویژگی مشترک این دو محصول قرارگیری آن‌ها در کلاسC است و البته می‌توان گفت هر دو خودرو گزینه‌های مناسبی برای یک خانواده با جمعیت متوسط محسوب می‌شوند. وجه اشتراک دیگر این دو خودرو ظاهر به نسبت جسور آن‌ها است که در جذب شما به سمت خودشان اصلا بی‌تاثیر نیست. برای رسیدن به پاسخ این سوال که کدام یک از این خودروها گزینه مناسب‌تری برای خرید هستند، این دو را به جان یکدیگر انداختیم و در یک آزمون خیابانی به مقایسه آن‌ها پرداختیم.
lifan-620-005
اما پیش از این که وارد این کارزار شویم، عضو مهجور بازار که ویژگی‌هایی مشابه این دو دارد را نیز به این گروه نه چندان خشن دعوت کردیم تا ببینیم کدام یک از این سدان‌های خانوادگی که همگی در محدوده چهل میلیون تومان قرار دارند(با تلورانس۵ میلیون تومان) گزینه مناسب‌تری برای خرید به شمار می‌روند.
picture-_0052
نه همین لباس زیباست…
انتخاب یکی از این سه بر اساس ظاهر درست مانند این است که یک بوفالو ماده به خاطر جذابیت ظاهری جفتش را انتخاب کند. سه محصول که همگی پا به سن گذاشته‌اند، اما شدت و ضعف آن با یکدیگر متفاوت است. شاید بد نباشد برای بررسی ظاهر این خودروها از قدیمی‌ترین عضو گروه شروع کنیم. خودرویی که دوسال پایانی دهه هفتاد شمسی رونمایی شد و با وجود گذشت ۱۵ سال از آن زمان در نمای بیرونی تنها آینه‌های جانبی‌اش تغییر کرده است. با این حال به لطف استمرار تولید ۴۰۵ هنوز خیلی‌ها این شیر دو رگه را زیبا می‌دانند. اما چیزی که برای پارس زیباتر به نظر می‌رسد سپردن آن به موزه و توقف تولید آن است.
راستش را بخواهید تداعی آخرین محصولی که برای جلوگیری از آسیب رنگ سپرهایش روی آن نوارهای پلاستیکی بدون رنگ کار گذاشته بود، برای ما کار دشواری است. شاید این نوارها را بتوان یک مزیت برای پارس دانست، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که این نوع طراحی سال‌ها است که منسوخ شده و پارس با این ویژگی به خوبی پیر شدنش را فریاد می‌زند، درست مثل مردی که هنوز برای عصرانه کیک را به همراه نوشابه میل می‌کند.
مقایسه پژو پارس ، سورن و لیفان 620 کدام بهتر است(+ عکس)
برادر پارس نیز حال روز چندان بهتری ندارد، اسبی که از زمان معرفی‌اش در زمستان ۸۵ با یک افسردگی شدید در نمای جلو دست و پنجه نرم می‌کرد و تا به حال که در آستانه پا گذاشتن به ده سالگی‌اش است، فقط جلوپنجره و رینگ‌های آن تغییر کرده. این موضوع به خوبی اثر خود را بر فروش سورن نمایان کرده و بی‌راه نیست اگر بگوییم سهم عمده تقصیر مهجور ماندن این خودرو ظاهر آن است.
هر چند جلوپنجره طراحی شده توسط هادی هفتانی و داشبورد جدیدی که به سرپرستی “راس هیوارد” طراحی شد، کمی اوضاع را برای این خودرو بهتر کرد، اما تبلیغات اندک برای سورن این تلقی را ایجاد می‌کند که ایرانخودرو شکست این محصول خود را پذیرفته است.
و اما عضو شرقی گروه که از سال ۲۰۰۹ به بازار معرفی شده، تا کنون توانسته با ماسکی که از ب‌ام‌و E90 بر چهره دارد جای پای خود و لیفان را در بازار محکم کند، با این حال لیفان ۶۲۰ نیز در سال ۲۰۱۴ دستخوش تغییراتی در نمای ظاهری شده که هنوز خبری از عرضه آن در ایران به گوش نمی‌رسد. لیفان شاید جدید‌ترین چهره گروه را داشته باشد، اما نمی‌توان چیزی به نام هویت در آن جست و جو کرد.
فضای داخلی
سورن مورد آزمایش از نوع ۵۷۵۱۱ است، و این یعنی جدیدترین و مجهزترین نمونه‌ای که می‌توان از این خودرو در اختیار داشت.
 به لطف تغییرات اساسی که در سال‌های ابتدایی عرضه سورن در کابین این محصول ایجاد شد، پیدا کردن ایراد ارگونومیک در آن کار سختی به شمار می‌رود. این داشبورد در میان عامه مردم و بازار به سوناتایی معروف است، اما به اتفاق تیم تست “نسل برتر” هر چه تلاش کردیم نتوانستیم شباهتی میان آن و هیچ یک از نسل‌های هیوندای سوناتا پیدا کنیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اولین فردی که این اصطلاح را به کار برده یا با هیوندای سوناتا آشنایی نداشته و یا در بهترین حالت تعریف نادرستی از واژه”شباهت” داشته است.
29b16ade9b652335f464ee00ff6b21b7
در هر حال کیفیت مواد مورد استفاده در سورن ELX با توجه به بهایی که برای آن پرداخت می‌کنید خیلی راحت رضایت شما را جلب خواهد کرد، اما پارچه بافت برجسته دوست داشتنی به کار رفته در تودری‌ها که در محل تکیه‌گاه آرنج قرار دارند، خیلی زودتر از آنچه که تصورش را بکنید، کیفیت اولیه خود را از دست خواهد داد.
up876901433867158_dsc_4512
بلافاصله پس از پیاده شده از سورن سوار ۶۲۰ می‌شویم، لیفان تنها عضو گروه است که به جای استفاده از روکش پارچه‌ای در صندلی‌ها از چرم مصنوعی نه چندان مرغوب بهره برده است. سوار شدن این دو خودرو به فاصله اندک اختلاف ارگونومی این دو را به خوبی نمایان می‌کند.
در ۶۲۰ دسته دنده بیش از اندازه بالا به نظر می‌رسد و در دست گرفتن آن نیز حس چندان خوشایندی را منتقل نمی‌کند. پدال‌ها نیز به طرز عجیبی به صندلی راننده نزدیک هستند. شاید شما نتوانید از ۶۲۰ تلنت کیفیتی مشابه سورن ELX را داشته باشید، اما شرایط از پارس بهتر به نظر می‌رسد. خرده ضعف‌های مونتاژی و بی دقتی در این بخش نیز در هر سه خودرو به سادگی مشهود است.
ایران‌خودرو به ضرب قوانین جدیدی که برای ایمنی خودروها در ایران تعریف شد، طرح جدید داشبورد پارس را به مرحله تولید رساند تا امکان نصب دو کیسه هوا روی آن مهیا باشد. در این تغییرات فوم نرم بخش اصلی داشبورد جای خود را به پلاستیک خشک داده که با کمی ارفاق می‌توان آن را قابل قبول دانست. اما نکته آزار دهنده‌ای که در کابین پارس وجود دارد، ضعف در پرداخت برخی قطعات مانند دستگیره درها یا کنسول میان صندلی که دریچه‌های هوای مجزا برای سرنشینان در آن تعبیه شده، است.
 پژو پارس سال نیز در بحث ارگونومی مانند سورن است، با این تفاوت که صندلی‌های ردیف جلو آن به خوبی سورن تنظیم نمی‌شوند و تا حدی عمیق به نظر می‌رسند.
فضای سرنشینان در ۶۲۰ کمی بزرگ‌تر از دو خودرو دیگر گروه است، سورن و پارس نیز تقریبا در یک وضعیت قرار دارند. در مورد فضای بار هم لیفان با حدود ۶۰۰ لیتر گنجایش بیشترین فضا را در اختیار شما قرار می‌دهد و البته این امکان را هم به شما می‌دهد که صندلی‌های ردیف دوم را بخوابانید تا این فضا از این هم بزرگتر شود. بعد از تلنت، سورن ELX با ۵۰۰ لیتر گنجایش در رتبه دوم قرار می‌گیرد اما خبری از خواباندن صندلی‌ها نیست و فقط امکان دسترسی به صندوق بار از کابین برای آن فراهم شده است. در جایگاه آخر نیز پارس با گنجایشی حدود ۴۵۰ لیتر قرار می‌گیرد و هیچ یک از دو امکان بالا را فراهم نمی‌کند.
تجهیزات رفاهی
هیچ یک از اعضا این گروه سه تایی، آن قدر مجهز نیستتند که بتوان آن‌ها را کامل دانست، اما به نوعی امکانات کافی را در اختیارتان قرار می‌دهند. ایران خودرو سری جدید سورن را از امکانات تازه پر کرده تا فصل جدیدی را برای این اسب نجیب رقم بزند. از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک گرفته تا سیستم صوتی جدید با قابلیت اتصال به بلوتوث و کنترل از روی فرمان. شیشه‌های مجهز به آنتی ترپ و پاور ویندوز و آینه‌های جانبی که به صورت خودکار جمع می‌شوند، امکانات تازه این محصول هستند که چندان لوکس و فوق‌العاده نیست، اما کاملا کاربردی هستند.
up155721433867228_dsc_4513
تمام این امکانات را می‌توان در پارس سال هم مشاهده کرد و هر دو آن‌ها به دریچه مجزا کولر برای سرنشینان عقب مجهز شده‌اند، اما تنظیم برقی پشتی صندلی به همراه تنظیم گودی کمر و رینگ‌های آلیاژی و چند آپشن ریز و درشت دیگر تفاوت این دو در این بخش هستند. در مقابل رقیب چینی خود را برای برنده شدن در این بخش آماده کرده است. صندلی ۶۲۰ شاید به طور کامل دستی تنظیم شود، یا پاور ویندوز و تاشو برقی آینه‌ها را نداشته باشد، اما یک صفحه نمایش لمسی به همراه رهیاب ماهواره‌ای و دوربین دید عقب را پیش روی شما می‌گذارد، سامانه روشنایی خودکار و سانروف برقی نیز سایر امکاناتی هستند که لیفان را از رقبا پیش می‌اندازد.
صندلی راننده
سورن مورد بررسی از یک پیشرانه ۱٫۷ لیتری با کد EF7 سود می‌برد که ایران خودرو آن را با کمک موسسه FEVآلمان طراحی کرده و ساخته. خروج ۱۱۴ اسب‌بخار نیرو از این پیشرانه برای به حرکت در آوردن این اسب رام کافی است، اما با وجود زمان زیادی که از معرفی آن گذشته، هنوز فکری به حال اضافه وزن آن نشده است. این اتفاق موج شده موتور نسبتا جدید ایران خودرو آنطور که باید نتواند عرض اندام کند. با رسیدن دور موتور به عدد ۳۰۰۰ صدای بلند به خوبی در کابین حس می شود تا جایی که ترجیح می‌دهید به جای فشار دادن بیشتر پدال گاز برای رسیدن به نیروی بهینه، دنده را تعویض کنید تا صدای موتور کاهش یابد.
img_6556
موتور XU7 نصب شده روی پارس سال علاوه بر کمترین نیرو کمترین بازدهی را نیز در گروه دارد. موتور ۱٫۸ لیتری که تنها ۹۷ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و در رده انرژی G دسته بندی می‌شود. با این حال به خاطر وزن کمتر، پارس به اندازه سورن رام نیست. در سمت دیگر لیفان تازه‌کار و کم ادعا از موتوری سود می‌برد که با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان طراحی و تولید شده، و بدیهی است توان ۱۳۱ اسب بخاری ۶۲۰ در کنار وزن کمتر آن نسبت به سورن، با کمترین زحمت این اسب ایرانی را پشت سر می‌گذارد. اما همین سنگینی سورن باعث شده تا پایدارترین عضو گروه باشد و به راحتی با سرعت ۸۰ کیلومتر با ان وارد پیچ های نه چندان تند شوید. اما نکته‌ای که ممکن در این خودرو چندان دلچسب نباشد، فاصله زیاد دنده‌ها با یکدیگر است که کمی سخت جا رفتن نیز چاشنی آن شده است، مشکلی که در دو خودرو دیگر به چشم نمی‌خورد.
لیفان ۶۲۰ علاوه بر قدرت بیشتر، دید بهتری را نسبت به دو رقیب ایرانی خود ارائه می‌دهد که بخشی از آن را مدیون موقعیت بالاتر صندلی راننده است. پس از ۶۲۰ این کابین پارس است که دید خوبی به فضای اطراف دارد و در نهایت بیشترین نقاط کور متعلق سورن است. عضو کهنه‌کار گروه با اختلاف اندک بهترین هندلینگ را ارائه می‌دهد و پس از آن برادر ناتنی‌اش سورن قرار می‌گیرد. لیفان هم به سبب ارتفاع بیشتر نسبت به دو خودرو دیگر جایگاه سوم در اختیار دارد.
در پایان…
تصور کنید در حال به رخ کشیدن خودرو جدیدتان به دوستان خود هستید، اگر از اینکه در همان زمان خودرویی درست مشابه آنچه شما با آب و تاب از ویژگی‌های لوکس و آپشن‌های جدید آن برای دوستان خود تعریف می‌کنید با بار هندوانه از مقابل چشمانتان عبور کند، ناراحت نمی‌شوید یا از آن دسته افرادی هستید که خودروشان به فاصله اندکی از خرید می‌فروشند تا دوباره یکی مشابه همان را جایگزینش کنند، پژو پارس بهترین انتخابی است که می‌توانید از میان این سه داشته باشید.
در واقع پژو پارس با محبوبیتی که در این سال‌ها کسب کرده راحت‌تر از سورن و ۶۲۰ خرید و فروش می‌شود و به نوعی حکم پول نقد را دارد. سورن شاید در این زمینه هیچ شباهتی به پارس نداشته باشد، اما اگر به دنبال خودرویی ارزنده و خانوادگی هستید و البته حاضرید زمان زیادی را برای فروش آن صرف کنید می‌تواند گزینه مناسب شما باشد. اما اگر می خواهید با کمترین قیمت لوکس‌ترین امکانات را در اختیار داشته باشید و شتاب و قدرت برایتان اهمیت دارد، ۶۲۰ خودرو مناسب شماست. در نهایت اگر ما بخواهیم یکی از این سه خودرو را انتخاب کنیم، به سمت سورن خواهیم رفت، با این شرط که امکان انتخاب قوای محرکه ۶۲۰ برای آن وجود داشته باشد.

iRev.ir-Line

بررسی خودرو بانک

مقدمه

حدود ۱۳ سال از معرفی پر سر و صدای خودروی ملی یا به قول خودروساز وطنی “افتخار ملی” می‌گذرد. اتومبیلی که از همان لحظه‌ی تولد تاکنون هواداران و مخالفان زیادی داشته اما مثل اکثر محصولات ایران‌خودرو با همه‌ی حرف و حدیث‌ها بخش بزرگی از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده است. یه یاد داریم که در آن زمان و چند سال بعد رقبای سمند از کشور کره جنوبی (که البته در آن زمان در ایران مونتاژ می‌شدند) خودروهایی نظیر دوو سیلو، کیا ریو و هیوندای ورنا بودند که اسب دورگه ایرانی – فرانسوی علیرغم برخی کاستی‌ها از قبیل به صدا افتادن زود هنگام اتاق، وجود نقاط کور، ارگونومی متوسط و ترمزهای نه چندان عالی، توانست در برخی موارد مثل قدرت موتور، جاداری اتاق و برخی آپشن‌ها برتری‌هایی را به رقبای چشم بادامی نشان دهد تا با توجه به گستردگی نمایندگی‌ها و در دسترس بودن لوازم یدکی بتواند با کره‌ای‌هایی در همان حدود قیمت وارد رقابت شده و موفقیت‌های خوبی هم بدست آورد.
بیش از یک دهه از آن زمان گذشته، ریو و ورنا (یا همان اکسنت) در این مدت گام‌های بسیار بلندی رو به جلو برداشته و در مدل‌های جدید از سمند فاصله‌ی زیادی گرفتند، حرکت رو به جلوی سمند نیز هرچند هرگز متوقف نشد اما قدم‌هایش به قدری آرام بود که علیرغم تکاملش در این سال‌ها از رقبای قدری که زمانی می‌توانست برایشان شاخ و شانه بکشد جا ماند، با تمام این صحبت‌ها قصه سمند هنوز به پایان نرسیده! این خودرو هنوز هم حداقل برای بازار محدود ایران محصولی پرطرفدار و پرفروش است چرا که به لطف پایین بودن قیمت نسبت به محصولات کره‌ای و ژاپنی (و حتی چینی) و قطعات یدکی مناسب و نمایندگی‌هایی که در هر نقطه از کشور در دسترس قرار دارند همچنان برای خانواده ایرانی جذابیت‌هایی دارد. در این بین ارائه مدل‌های بهینه شده بهمراه آپشن‌هایی مثل صندلی برقی و تهویه مطبوع اتومات و موتورهای کمی قویتر هم توانسته نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب کند.
در متن زیر می‌خواهیم مدتی کوتاه با یکی از تکامل یافته‌های این محصول که با نام تجاری سورن ارائه شده همراه شویم تا ببینیم می‌تواند ما را برای پرداخت حدود ۳۷ میلیون تومان قانع کند یا خیر!

طراحی بدنه

فیس‌لیفت کردن اتومبیل در میان بسیاری از خودرو سازها مرسوم است. این کار معمولاً با تغییراتی در چراغ‌ها، جلو پنجره، سپرها، درب موتور، صندوق عقب و جزئیات انجام می‌شود، با این هدف که بدون افزایش زیاد هزینه‌ی تولید، یک خودروی به ظاهر جدید متولد شده یا حداقل تنوعی به مدل قدیمی داده شود. مثلاً دوو سیلو با تغییرات نسبتاً زیاد روی دوو ریسر حاصل شده و در نگاه اول خودرویی جدید به نظر می‌رسد اما آزرا ۲۰۱۱ با تغییرات جزئی صرفاً بدنبال ایجاد تنوعی کوچک قبل از ارائه مدل کاملاً جدید بوده است. البته در کشور ما گاهی از این تاکتیک بیش از حد استفاده شده و برخی اتومبیل‌ها بارها و بارها دچار تغییر چهره‌های جزئی می‌شوند تا جایی که دیگر تاثیر مثبت این کار از بین می‌رود. هر چند اگر قرار بود خودروسازهای مطرح جهان نیز یک خودرو را برای چند دهه تولید و عرضه نمایند احتمالاً به رفتاری مشابه دست میزدند! شاید بهترین و موفق‌ترین فیس‌لیفت در ایران مربوط به جراحی زیبایی پژو ۴۰۵ بود که حاصلش یعنی پژو پارس با جهشی مثبت چهره‌ی دلنوازی به نمای خشک و ساده‌ی قبلی بخشید. اما آیا مهمان امروز ما نیز دراین امر موفق بوده است؟!
در قسمت جلویی بزرگتر شدن جلو پنجره در مقایسه با سمند معمولی بیش از هر چیز وجه تمایز سورن با پدرش را نشان می‌دهد و در طراحی چراغ‌ها نیز دیگر از آن شکل بینهایت ساده‌ی سمند خبری نیست. چراغ‌های جلو با انحنایی در قسمت پایین به جلو پنجره‌ی ذوذنقه‌ای شکل متصل شده‌اند و سایر تغییرات در سپر، مه‌شکن‌ها و آیینه‌های جانبی کاملاً مشهود است. وقتی به تک تک این تغییرات بصورت جداگانه نگاه می‌کنیم همگی به نظر زیباتر از مدل قبلی هستند اما در کنار هم و در ترکیب کلی با سایر قسمت‌های اتومبیل، کمی ناهماهنگ به نظر می‌آیند. در واقع دماغه سمند با وجود ظاهرساده و قدیمی‌اش نسبت به سورن با خطوط کلی بدنه همخوانی بیشتری دارد اما به هر حال بدلیل گذشت سال‌های زیاد از تولید چهره‌ای خسته و تکراری به خود گرفته و از این نظر این تنوع هر چند به نظر اینجانب چندان رو به جلو نیست اما در هر صورت بهتر از تغییر ندادن بوده است. همانند بسیاری از فیس‌لیفت‌ها در نمای جانبی تغییر خاصی دیده نمی‌شود و اگر کسی از این زاویه به سورن نگاه کند ممکن است آن را با سمند معمولی اشتباه بگیرد. یک نکته‌ی جالب هم در نمای کناری به چشم می‌آید و آن اینکه با وجود تجهیز آیینه‌ها به چراغ راهنما، راهنماهای روی گلگیر همچنان سر جای قبلی باقی مانده‌اند.

در قسمت عقبی خودرو نیز تغییرات بسیار کمتر از دماغه است و جراحی زیبایی جزئی در سپر و چراغ‌ها صورت گرفته که نتوانسته شباهتش با سمند ال ایکس را به خوبی مخفی کند اما در عوض نسبت به جلوی خودرو زیباتر از آب درآمده و هماهنگی بیشتری هم با بدنه دارد.

به طور کلی ظاهر سورن (قسمت جلویی) خیلی عامه‌پسند نیست اما همواره طرفداران خاص خودش را داشته و باید گفت که بدلیل ایجاد تنوع در ظاهر و نبود رقیبی قدر در این رنج قیمتی ظاهرش نسبتاً قابل قبول است.

طراحی داخلی

داشبورد سورن هرچند از نظر زیبایی و لوکس بودن هرگز به پای محصول جدید ایران‌خودرو یعنی دنا نمی‌رسد ولی با طرحی متفاوت نسبت به حالت کلاسیک قدیمی سمند ظاهری جوان پسندانه به خود گرفته. کنسول میانی با شکل حرف U از سایر قسمت‌های داشبورد جدا شده و در امتداد بازوهای این حرف، سیستم تهویه مطبوع خودکار، پخش صوتی، دریچه‌های هوا و در بالاترین قسمت محفظه‌ی کوچک بازشو جلب توجه می‌کنند. در پشت فرمان، صفحه کیلومتر و نشانگرهای پشت آمپر بسیار ساده اما خوانا و کاربردی طراحی شده‌اند.

البته در داشبورد سورن ELX جدید سیستم پخش صوتی و تهویه مطبوع مجدداً دست خوش تغییراتی شده و کمی به زیبایی داخلی این اتومبیل کمک کرده است.

موتور EF7 یا XU7؟

موتور ملی هم مثل خودرو ملی در زمان رونمایی سر و صدای زیادی به پا کرد، موتورEF7 که با همکاری دوجانبه شرکت آلمانی F.E.V و ایران‌خودرو طراحی شده، تفاوت‌های زیادی با موتور قبلی یعنی XU7 دارد. البته سورن تنها محصول ایران‌خودرو نیست که با این پیشرانه به فروش می‌رسد؛ به عنوان مثال سمند ال ایکس در کنار موتور XU7 و همینطور خودروی دنا با این پیشرانه قابل خریداری هستند.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین این موتور و پیشرانه‌ی معمولی و قدیمی سمند داشته باشیم در نگاه اول برتری همه جانبه با EF7 می‌باشد. موتور ۱۶۴۵ سی‌سی ۱۶ سوپاپ با ۱۱۴ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور و طراحی سازگار با سوخت سی ان جی که به ایران‌خودرو امکان تولید خودروی دوگانه‌سوز مطمئن‌تر را می‌دهد همه و همه نشان از روند رو به رشد این انجین نسبت به موتور ۱۷۶۱ سی سی ۱۰۰ اسب بخاری XU7 دارند. ضمناً برتری‌های این موتور بیشتر بر روی خودروهای دوگانه در حالت گازسوز خود را نمایان می‌کند چرا که یکی از اهداف طراحی آن هم سازگاری با همین ویژگی بوده است. به عنوان مثال موتور XU7 در حالت گازسوز با کاهش ۲۰ درصدی نسبت به حالت بنزینی قدرتش به ۸۰ اسب کاهش میابد اما در نوع EF7 تنها با ۱۰ درصد کاهش مواجه شده و می‌تواند ۱۰۳ اسب از ۱۱۴ تا را محفوظ نگه دارد.
اما این یک روی سکه بود و در طرف دیگر نکات منفی هم وجود دارد. مثلاً برخی معتقدند تعداد موتورهای EF7 که دچار خرابی شده‌اند (بخصوص در یک دوره‌ی زمانی خاص از تولید) نسبت به XU7 بیشتر بوده‌اند (هرچند برخی دیگر به شدت بر کیفیت آن تاکید دارند) و در صورت خرابی هم اگر تعمیرات شامل گارانتی نشود هزینه‌ها گرانتر از موتور قدیمی خواهد بود. یا یک نکته دیگر اینکه حداکثر گشتاور EF7 در خودرو بنزینی تقریباً تفاوتی با XU7 ندارد (فقط ۲ نیوتن‌متر بالاتر است) ولی این گشتاور در دور موتور ۵۰۰۰ بدست آمده که در مقایسه با موتور XU7 که حداکثر گشتاورش در دور ۳۰۰۰ است چندان رضایت بخش نیست و به نظر می‌آید برای استفاده از حداکثر گشتاور EF7 میبایست موتور را در دورهای بالاتر نگه داریم. همچنین برای رسیدن به حداکثر قدرت (که البته ۱۴ اسب بیشتر است) نیز باید تا دور موتور ۶۵۰۰ بر پدال گاز فشرد که ۵۰۰ دور بالاتر از موتور XU7 است.
البته این اعداد و ارقام کمی کلی است و بررسی کارایی دقیق یک موتور نیازمند آنالیز کامل نمودارهای گشتاور و توان و … می‌باشد که کمی تخصصی است و در این مقال نمیگنجد اما در هر صورت نتیجه‌ی کار با موتور EF7 طبق ادعای سازنده شتابی ۱۲ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده که هر دو عدد نسبت به مدل XU7 بهبود یافته‌اند.
ضمناً تکنولوژی‌های جدیدتر این موتور از قبیل ۸ سوپاپ بیشتر با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (CVVT) و … علاوه بر افزایش قدرت، در کاهش مصرف سوخت هم تاثیر داشته و درنتیجه سورن EF7 به ازای هر صد کیومتر در سیکل ترکیبی ۷٫۸ لیتر سوخت احتیاج دارد که این رقم حدود ۰٫۷ لیتر از سمند XU7 کمتر می‌باشد.

تجهیزات

سورن با توجه به قیمت لیست نسبتاً مناسبی از امکانات رفاهی و ایمنی از قبیل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، شیشه‌ها و آیینه‌های برقی، تهویه مطبوع خودکار بهمراه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم پخش صوتی MP3، ترمزهای ۴ چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی ترمز (EBD)، تنظیم پشتی صندلی برقی، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، سنسور دنده عقب، رینگ آلومینیومی و … را به صورت فابریک ارائه می‌دهد و در صورت پرداخت هزینه‌ی اضافه آپشن‌های دیگری نظیر رینگ‌های بزرگتر ۱۶ اینچی، سیستم مالتی مدیا و رهیاب ماهواره‌ای، دوربین دنده عقب، کروز کنترل و … در بخش تجهیزات سفارشی قابل اضافه شدن می‌باشند.

تجربه رانندگی

با ورود به داخل کابین با داشبوردی روبرو می‌شویم که با توجه به توضیحات قبلی برعکس نمای ظاهری با اکثر سلیقه‌ها جور در می‌آید، مواد بکار رفته نیز نسبت به قیمت قابل قبول است، اتومبیل را استارت زده و آماده حرکت می‌شویم، سردنده‌ی سورن زیباست اما خوش دست نیست! دنده‌های یک و دو شتابگیری معمولی دارند و بخصوص در دورهای پایین عملکردشان چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد که البته وزن ۱۲۴۰ کیلوگرمی سورن هم در این مورد بی تاثیر نبوده است. با اضافه شدن به سرعت و رسیدن به دنده‌های ۳ و ۴ راننده حس بهتری خواهد داشت چرا که کشش و روند افزایش سرعت بخصوص در دورهای بالای موتور رضایت بخش است. در مورد کیفیت سواری، نرمی و تعادل تفاوت ملموسی با سمند احساس نمی‌شود. صدای موتور نسبت به XU7 کمی روان‌تر و ملایم‌تر است، اما این صدا همچنان از داخل کابین به گوش می‌رسد و در دورهای بالا هم تا حدی آرامش سرنشینان را بر هم خواهد زد. متاسفانه صدای کوچکی هم از داشبورد به گوش رسید که با توجه به کیفیت مونتاژ متغییر ممکن است در سایر سورن‌ها این نقص وجود نداشته باشد. با تجربه‌ای که خیلی سال پیش از ترمزهای سمند داشتم با ناامیدی پای خود را روی پدال ترمز فشردم تا این قسمت مهم اتومبیل هم مورد آزمایش قرار گیرد، اما ترمزهای سورن نسبت به پیش زمینه ذهنی من پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و اتومبیل از این تست سربلند بیرون آمد.

در آخر سورن هم مثل همه‌ی خانواده‌ی سمند با صندلی‌های نسبتا راحت، صندوق عقب جادار و باک ۷۰ لیتری برای سفرهای خارج شهری همراه خوبی نشان می‌دهد.

نتیجه گیری

اگر با چهره خاص سورن مشکلی نداشته باشید و واسطه‌های محترم نیز اجازه دهند قیمت این اتومبیل در همین حدود ۳۷ میلیون باقی بماند، با توجه به اینکه حتی چینی‌های مشابه در حال حاضر قیمتی بالاتر از ۴۰ میلیون دارند، می‌توان به سورن EF7 به عنوان گزینه‌ای مناسب نگاه کرد. البته اشکالاتی مثل افت قیمت زیاد (نسبت به یک خودرو داخلی) و نداشتن وجهه یک اتومبیل نزدیک به ۴۰ میلیون تومانی (از نظر کلاس ظاهری و دید عموم، تفاوت چندانی با سمند SE، ۲۸ تا ۲۹ میلیونی احساس نمی‌شود) هم می‌تواند در تصمیم‌گیری تاثیر منفی بگذارند اما در هر صورت وجود موارد مثبتی مثل آپشن‌های مکفی، مصرف نسبتاً مناسب، حضور نمایندگی‌های پر شمار که علیرغم همه انتقاداتی که به کیفیت خدماتشان می‌شود، پراکندگی خوبی در شهرهای مختلف کشورمان دارند و ویژگی‌های خانوادگی و مسافرتی مناسب، سورن را نه در حد یک خودروی ایده‌آل اما قابل قبول معرفی می‌کند که به نظر در هنگام انتخاب اتومبیل در این رنج ارزش فکر کردن را دارد.

سخن آخر

در پایان یک روز خوب بهاری با سورن خداحافظی کرده و با خودرو کره‌ای یکی از دوستان به سمت خانه بازمی‌گردیم، در طول مسیر این فکر از ذهنم گذشت که هر چند عملکرد سورن نسبت به قیمت راضی کننده بود اما راه طولانی برای جهانی شدن (در حد کشور کره) پیش روی ماست. راهی سخت که کشورهایی مثل چین و کره‌ی جنوبی به همه نشان دادند رسیدن به آن با تلاش زیاد و استفاده مناسب از دانش سایر خودروسازهای مطرح، غیر ممکن نیست. به امید موفقیت و پیشرفت روز افزون همه هموطنانم در تمامی عرصه های زندگی از جمله صنعت بزرگ خودرو سازی.

دسته بندی ها خودروهای زیر 50 میلیونی, ماشین

دیدگاه

  • فرستاده شده: ۱۳۹۶-۰۷-۱۱ ۲۳:۲۲

    بینام

    سلام. در فیلم معرفی سمند سورن elx روی دسته دنده کروز کنترل داشت ولی در عکسها نیست چرا؟
    • فرستاده شده: ۱۳۹۶-۱۰-۲۶ ۱۹:۲۴

      احسان

      این آپشن به شکل سفارشی قابل انتخاب هست و به شکل پیش فرض بر روی ماشین نصب نیست
  • فرستاده شده: ۱۳۹۶-۰۹-۲۴ ۱۰:۰۳

    سیاوش

    سلام آیا در سال 96 سورن کلاس 57507 تولید میشه.. و دیگر اینکه آیا رینگهای سورن lex 57511 شاخ گوزنی هستند با خیر ممنون میشم جواب بدیم با تشکر