Sniper Elite 4

7Sniper Elite 4 در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

بازار بازی های جنگ جهانی محور همیشه داغ و جذاب است و حتی بدترین شان هم به فروش خوبی دست پیدا می کنند. توسعه دهندگان هم روز به روز سعی می کنند تا نمایی جذاب تر از این جنگ های بزرگ را نشان گیمرهای تشنه به شوترهای نظامی بدهند.

2017-02-18_58a8b9b73ec27_SniperElite4LimitedEdition2017USACustomPS4Cover

اما استودیو دایس پس از بردن سری بتلفید به دوران جنگ جهانی اول همه چیز را عوض کرد و استانداردهای این آثار را به سطحی دست نیافتنی رساند. مسلما پس از عرضه بتلفیلد ۱ نمی شود یک بازی اکشن پیش پا افتاده را به راحتی تحمل کرد.

پس توسعه دهندگان باید تمامی سعی شان را بکنند که بازی های خود را به این سطح نزدیک کنند. چرا که اگر چنین رویه ای را در پیش نگیرند، نمی توانند به راحتی نظر هر گیمری را به آثار خود جلب کنند و در بهترین شرایط بازی های شان برای مدتی سر و صدا به پا می کنند و پس از آن به فراموشی سپرده می شوند.

Sniper-Elite-4-blade1

 داستان اسنایپر الیت 4 به هیچ عنوان جذاب و درگیرکننده نیست و اساسا اگر هیچ اطلاعی از داستان مملو از نام‌ها و اسم شهرها نداشته باشید باز هم می‌توانید در بازی پیشروی کرده و به ترکاندن قلب و جمجمه‌ی دشمنانتان ادامه دهید. متاسفانه توسعه‌دهندگان سعی کرده‌اند با اسم بردن از نام‌های تاریخی فاشیست جوری القا کنند که انگار دارند داستانی جذاب و مهم را روایت می‌کنند.

این در حالی است که شما با صدای شیوای کارل فربورن تنها اسم‌ها و نام شهرهای مختلف را می‌شوید که به نوعی در کنار یکدیگر نشسته‌اند و در نهایت داستانی خطی و بدون عمق را تشکیل داده‌اند. در حالی که می‌شد با باز کردن هرچه بیشتر مشکلات پارتیزان‌ها و درگیری‌های مافیای ایتالیا روایتی دقیق‌تر و ملموس را روایت کرد.

sniper-elite-4-1

با آغاز هر مرحله می‌توانید با رادیو با مرکز صحبت کرده و جزئیات ماموریت را دریافت کنید. در کنار این تنها جایی که با شخصیت‌های داستان روبرو می‌شوید همان ابتدای مراحل و با گفتگویی کوتاه است که به شدت ناقص و ضعیف به نظر می‌رسد. کلونل جک ویور، مامور دفترخدمات استراتژیک ایالات متحده (OSS) یا سوفیا،‌ رهبر پارتیزان‌ها ایتالیایی می‌توانستند هرچه بیشتر پرداخته شده و دخالت بیشتری را در خط داستانی بازی داشته باشند که متاسفانه به هیچ عنوان از پتانسیل آنها استفاده نشده است. داستان به سه شیوه‌ی صحبت با شخصیت‌ها، میان‌پرده‌های وسط بازی و روایت داستانی کارل فربورن روایت می‌شود که مشابه با شماره سوم است.

sniper_elite_3_12

کارل فربورن هنوز هم همان تک‌تیرانداز افسانه‌ای است که تنهایی به دل صدها دشمن میزند. یکی از ویژگی‌هایی که مانور بسیاری برروی آن داده شد، کیل‌کم‌های (KillCam) معروف مجموعه بودند. در چهارمین ماجراجویی فربورن کیل‌کم‌ها باری دیگر با تنوع بیشتری بازگشته و شما می‌توانید در طول بازی جمجمه، قلب، شش یا اجزای دیگر بدن نازی‌ها را با یک تیر اسنایپر از هم بپاشانید. هرچند با توجه به نسل حاضر صنعت بازی‌های ویدیویی انتظار بیشتری را از طراحی ویژگی‌ کیل‌کم و دشمنان داشتم با این حال، هنوز هم زودتر هدف گرفتن یک اسنایپر در کمین لذت خودش را دارد.

برخلاف طراحی خوب اجزای داخلی بدن، متاسفانه توسعه‌دهندگان سعی نکرده‌اند ظاهر دشمنان را بعد از برخورد تیر طراحی و مدل‌سازی کنند. با اینکه گلوله‌ی شما مغز دشمنان را منفجر می‌کند، اما با نزدیک شدن به دشمنان تنها شاهد بدن بی‌جان آنها برروی زمین هستید که در یک تناقض جدی با کیل‌کم پخش شده است. از طرفی گاهی تصاویر برخورد تیر با امعاء و احشاء دشمنان نمایش داده نمی‌شود که نبود طراحی ذکر شده به شدت به نمایش کیل‌کم ضربه می‌زند.

sniper-elite-dlc-1-2

نقشه‌های اسنایپر الیت 4 این‌بار گستردگی بیشتری نسبت به شماره سوم دارند و از نظر طراحی نیز بسیار متنوع و به واقع زیبا هستند. در حقیقت طراحی محیطی و نقشه‌های بازی چه در بخش داستانی و چه در بخش چندنفره نسبت به شماره سوم بهتر بوده و به نقطه‌ی قوت شماره‌ی چهارم تبدیل شده است. با ورود به هر یک از هشت مرحله‌ی بازی باید در کنار انجام ماموریت اصلی،‌ برخی ماموریت‌های فرعی را نیز انجام دهید. دزدیدن نقشه‌ی حرکت کامیون‌ها، ترور ژنرال‌ها، دزدیدن نقشه‌ی نازی‌ها، از بین بردن توپخانه یا ترکاندن تانک‌ها و خودروهای زرهی دشمن بخشی از ماموریت‌های فرعی و چالشی اسنایپر الیت 4 هستند.

در هر مرحله نامه‌های مختلف و آیتم‌های متفاوتی قرار داده شده است که با برداشتن آنها می‌توانید با شخصیت‌ها و داستان‌های فرعی آشنا شوید. آزادی نحوه‌ی به اتمام رساندن مراحل یکی از مهمترین ویژگی‌های اسنایپر الیت 4 است، اینکه ترجیح می‌دهید به دل دشمن بزنید یا قبل از ورود به منطقه‌ی مشخص شده یک به یک دشمنانتان را از سر راه بردارید همگی به استراتژی و شیوه‌ی بازی‌تان بستگی دارد. گاهی می‌توانید با قرار دادن تله و در معرض نمایش قرار دادن جسد یکی از نازی‌ها، سایر دشمنان را به سوی مرگ دعوت کنید، گاهی هم می‌توانید با هدف گرفتن منبع سوخت کامیون به سرعت سربازان اطراف آن را تارومار کنید.

3194088-16602124_10154388284085488_7266381876974247831_o

اگر برای اولین بار است که نام فرانچایز اسنایپر الیت را می شنوید و چیزی درباره آن نمی دانید، بهترین راه برای آشنا شدن با گیم پلی این سری، خواندن توضیحاتیست که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

اسنایپر الیت ها بر خلاف نام شان، گیمر را به استفاده از یک سلاح دوربین دار پر قدرت و تیر اندازی از فواصل دور محدود نمی کنند. در اصل اسنایپر الیت ها بازی های سند باکسی هستند که گیمر در محیط های بزرگ مراحلش، قادر به انجام کارهای بسیاری است.

آزادی عمل، محیط های پر جزئیات و از همه مهمتر اکس-ری کیل ها از مهمترین ویژگی هایی هستند که در تمامی نسخه های منتشر شده از این فرانچایز به چشم می خورند. حالا که صحبت از آزادی عمل شد باید گفت که می توانید در اسنایپر الیت ها، مراحل بازی را هر طور که می خواهید به پایان برسانید.

می توانید اسلحه به دست شوید و به قلب دشمن بزنید یا با پنهان شدن در سایه ها، از پشت به نازی ها حمله کنید و یک به یک آن ها را از پا در آورید. با وجود اینکه آزادی عمل تقریبا در تمامی قسمت های سری حضور داشته، اما پیاده سازی این سیستم هیچگاه از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبوده است.

گیم پلی بازی به غیر از بخش تیر اندازی با اسلحه های دوربین دار، همچنان خشک و معمولی است و کم تر پیش می آید که کاربر بخواهد مراحل را بی سر و صدا و با استفاده از سیستم مخفی کاری به پایان برساند. سیستم مخفی کاری با اینکه بسیار بهبود یافته تر نسبت به گذشته عمل می کند، هنوز راه بسیاری برای رسیدن به استاندارد بازی های بزرگ در پیش دارد.

03-Sniper-Elite-4-XRay-Cam

 انفجارها نقشی اساسی در اسنایپر الیت 4 دارند، با هوش مصنوعی ضعیف دشمنان می‌توانید با ترکاندن بشکه‌ها، کامیون‌ها یا قایق‌ها به سرعت توجه آنها را به سمت منبع انفجار پرت کنید. این کار اجازه می‌دهد تا آنها را از پشت سوپرایز کرده یا در نهایت دشمنان را برای رسیدن به هدف دور بزنید. مخفی‌کاری بخش اصلی گیم‌پلی اسنایپر الیت را تشکیل می‌دهد و هرچند بدون مخفی کاری می‌توان مراحل را به پایان رساند، اما لذت واقعی اسنایپر الیت در انجام مراحل به صورت مخفیانه است.

مشابه با گذشته، چهارمین ماجراجویی کارل فربورن نیز با سیستم لولینگ و افزایش سطح همراه است. با اتمام هر مرحله براساس عملکرد و میزان XP کسب شده، سطح شما افزایش می‌یابد. در حقیقت سیستم لولینگ بازی نه آنقدر قوی است که تمام انتظارات را برطرف کند و نه آنقدر ضعیف است که بتوان به آن انتقاد جدی کرد. با جستجوی اجساد نازی‌ها می‌توانید دلارهایی را بدست بیاورید که برای آزادسازی سلاح‌های جدید کاربرد دارد. در کنار آن به ازای هر پنج سطح  افزایش لول می‌توانید مهارت ویژه‌ای را از میان دو گزینه انتخاب کنید. کاهش ضربان قلب یا افزایش سرعت مارک کردن دشمنان با دوربین بخشی از مهارت‌هایی هستند که ستوان فربورن می‌تواند به مرور بدست بیاورد

SE4_inception_05_ship_1k

تقریبا هیچ باس فایتی برای بازی در نظر گرفته نشده و یکی از دلایل خسته کننده شدن این عنوان هم به همین موضوع باز می گردد. با این حال، گیم پلی اسنایپر الیت ۴ بدون جذابیت هم نیست و استفاده از اسلحه های دوربین دار و تلفیق شان با اکس-ری کیل ها همچنان از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است و نمی توان از آن به راحتی چشم پوشید.

اما این المان ها هم تاریخ مصرف خود را دارند و اگر ربلیون بخواهد فقط با تمرکز روی آن ها آثاری شییه به هم روانه بازار بازی های ویدیویی کند، مسلما دیری نمی پاید که این فرانچایز وارد تالار فراموشی شود و از یادها به کل بیرون رود.

در کنار تمامی مشکلاتی که در بازی به چشم می خورد، سیستم امتیاز دهی ضعیف و درخت توانایی ها را هم اضافه کنید. ربلیون قصد داشته با استفاده از این سیستم امتیاز دهی و قرار دادن درخت توانایی ها در بازی، کمی بر پیچیدگی گیم پلی بیافزاید.

3078698-se4_3

در طول تجربه‌ی اسنایپر الیت 4 و قبل از انتشار بروزرسانی 1.1.3، بارها بازی فریز شده و مجبور به بارگذاری دوباره اسنایپر الیت 4 شدم. همراهی این مشکل با سیستم ذخیره‌سازی خودکار بی منطق بازی، باعث مشکلاتی مانند اجبار در تکرار چندباره بخشی از مراحل می‌شد که به شدت آزار دهنده بود. البته و خوشبخاته مانند گذشته می‌توانید بازی را به صورت دستی ذخیره کنید که تا حد زیادی ایرادات چک‌پوینت را پوشش می‌دهد. مشکلات فریز بازی در رایانه‌شخصی بعد از انتشار بروزرسانی 1.1.3 که عامل اصلی تاخیر در بررسی بازی نیز بود، رفع شد.

اگر از ظاهر مراحل Sniper Elite 4 بگذریم همیشه موسیقی برای شخص من اهمیت بسیاری دارد. اسنایپر الیت آنچنان که باید دارای موسیقی گوش‌نوازی نیست و آهنگ‌های بازی به چند قطعه‌ی تکراری برای زمان حمله‌ی دشمنان یا ورود به مکان‌هایی خاص خلاصه می‌شود.

تم کلی موسیقی اسنایپر الیت 4 در موارد مختلف یکی بوده و برخلاف تیرهایی که امعاء و احشاء دشمنان را متلاشی می‌کند، در پوست و گوشت شما نفوذ نمی‌کند.

صداگذاری بازی اما نقطه‌ی قوت اسنایپر الیت 4 است و در زمینه‌ی صداگذاری شخصیت‌ها، شلیک گلوله، افکت صوتی حرکت رودخانه‌ها یا حرکت تانک‌ها و صحبت‌های نازی‌ها راضی کننده است. در واقع با شنیدن صدای دشمنان می‌توانید جای آنها را در درجه‌ی سختی هاردکور پیدا و آنها را از بین ببرید. حالت هاردکور هیچ نقشه‌ای را شامل نمی‌شود و به پایان رساندن مراحل در این درجه‌ی سختی، چالشی بسیار جدی است


نقات قوت

  • – مراحل گسترده با ماموریت‌های فرعی
  • – گرافیک و طراحی زیبای محیط
  • – افکت‌های صوتی خوب
  • – صداگذاری خوب شخصیت‌ها
  • – آزادی در اتمام مراحل
  • – کیل‌کم‌های بی‌رحمانه

نقات ضعف

  • – داستانی خطی، نچندان دلچسب و ضعیف
  • – ایرادات مختلف در گرافیک فنی بازی
  • – کم‌کاری سازندگان در طراحی دشمنان و اجساد
  • – نبود تغییرات محسوس نسبت به شماره سوم
  • – کاهش ویژگی‌های شخصی‌سازی نسبت به شماره قبل

ویدیو هایی از بازی Sniper Elite 4


iRev.ir-Line1

بررسی دیجیتالو : بررسی بازی Sniper Elite 4؛ سفری نه چندان خوشایند به قلب ایتالیا

بررسی زومجی : بررسی بازی Sniper Elite 4

 

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *