مجله نقد و بررسی iRev.ir

فهرست

 

پژو ۳۰۱ – Peugeot 301

5

پژو ۳۰۱ – Peugeot 301 در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

پژو ۳۰۱ خودرویی فرانسوی با رخی زیبا و ابعادی جادار جانشینی مطمئن و بروز برای پژوهای فرسوده و از کار افتاده داخلی می‌باشد که امید است در ابتدای سال ۹۶ در خیابانهای داخل کشور مشاهده شوند. پژو ۳۰۱ با توجه به قیمت رقابتی که ایرانخودرو برای آن در نظر گرفته با توجه به کیفیت و امکانات مورد انتظار از پژو و اتومات بودن آن و همچنین علاقه شدید هم وطنان به این خودروساز داخلی براحتی می‌تواند گوی سبقت را از رقبای هم رده خود برباید.

Peugeot 301

نقد و بررسی پژو ۳۰۱

نمای سه بعدی – ۳۶۰ درجه پژو ۳۰۱ – Peugeot 301 در لینک زیر (بر روی تصویر کلیک کنید):

نمای سه بعدی پژو 301

نمای سه بعدی پژو ۳۰۱

ویدئوهایی از بررسی پژو ۳۰۱ – Peugeot 301

 


irev.ir

بررسی پدال

خودروسازان کشورمان و علی‌الخصوص آن‌هایی که مدعی برتری تام و تمام در عالم هستند، حتی اگر هیچ هنری را هم دارا نباشند، اما در یک مورد خاص از فناوری کاملاً خبره‌اند و آن‌هم تکنولوژی «کیفیت زُدایی» و یا به‌اصطلاح – تخریب سیستماتیک- یک خودروست! درواقع این امر برخلاف سیری است که امروزه در دنیا جاری است و کمابیش هم شاهد آنیم، یعنی امکان ندارد که در جهان امروز، کمپانی خودروسازی اعم از غربی، ژاپنی، کره‌ای و یا حتی چینی‌ای را بیابید که در آن ساخته‌های قدیمی از انواع جدیدترش به لحاظ کیفی برتر باشد.

2014 Peugeot 301
۲۰۱۴ Peugeot 301

پروسه کیفیت زدایی هم در شرکت‌های خودروسازی ما بسیار ساده است. در آغاز، شرکت مربوطه خودرویی را به روش CKD و یا SKD مونتاژ می‌کند که به علت بهره‌گیری از قطعات وارداتی از کیفیت نسبتاً معقولی برخوردار است و مشتریان هم کمابیش از آن راضی‌اند. ولی رفته‌رفته به هر میزان که قطعات اصلی وارداتی از پروسه ساخت خودرو خارج می‌شود، از کیفیت آن کاسته شده و تنها نامی از برندش به یادگار می‌ماند. با کمال تأسف باید گفت که این عمل در خودروسازی ما به صورت رویه‌ای ثابت درآمده که کماکان هم ادامه دارد. عمده دلایل این امر از نظر اینجانب بدین شرح است:

  • خروج مدل از خط تولید کارخانه اصلی: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در خودروسازی ما وجود دارد تولید یک مدل خاص به مدت بسیار طولانی و عدم جایگزینی به‌موقع آن است. مثلاً یک نمونه از خودرو را تا ده‌ها سال در خط تولید می‌بینیم بدون آنکه شاهد کمترین تغییر قابل‌توجهی در آن باشیم. لازم به گفتن نیست که در حال حاضر این مسئله در کمتر جایی از دنیا مشاهده می‌شود و حتی در کشورهای در حال توسعه‌ای همچون چین، هند، مکزیک و…. هم خودروها عمر مشخصی داشته و ارجحیت هم با تولید مدل‌های جدیدتر است.
    برای روشن شدن موضوع، یک مثال برایتان می‌زنم. خودروی پژو ۴۰۵ که همه‌مان کمابیش با آن آشنا هستیم؛ تنها از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۷ میلادی در فرانسه تولید می‌شد و پس از این تاریخ به‌کلی از تولیدات روزمره این شرکت خط خورد و به‌جای آن مدل جدیدترش، یعنی ۴۰۶ به بازار آمد. به‌موازات فرانسه، کشورهایی هم اقدام به مونتاژ و عرضه پژو ۴۰۵ به بازار نمودند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انگلستان، ایران، لهستان، تایوان و مصر و زیمباوه اشاره کرد. از تمامی این ممالک، در حال حاضر این تنها ایران است که به طور جدی به تولید این خودرو می‌پردازد و حتی کشور آفریقایی زیمباوه هم در سال ۲۰۰۲ میلادی به تولید آن خاتمه داد.
    در دنیای امروز کمابیش رسم بر آن است که همین‌که یک خودرو از رده تولیدات روزانه شرکت مبدأ خارج شد و امتیاز ساخت آن به کشور دیگری محول گشت، از اهمیت آن برای کمپانی مادر کاسته شده و نظارت بر پروسه تولید آن سست می‌گردد. این امر برای آن دسته از خودروهایی که مربوط به چند نسل پیش بوده و وجود آن‌ها بازار صادراتی محصولات روز کمپانی را تهدید نمی‌کند، حتی تشدید هم می‌شود.
    از دیگر عوارض تولید درازمدت یک خودرو فرسودگی قالب‌های تولید بدنه آن است. این مسئله موجب می‌شود که بخش‌های گوناگون بدنه درست مثل روزهای اول آن تراز نگردد و فاصله بین درزهای بدنه افزایش یابد. به همین خاطر است که درب‌های برخی از خودروهای قدیمی مونتاژ داخل به‌درستی رگلاژ نمی‌گردد. در مورد پراید هم که تولید آن در سال ۲۰۰۰ در کره خاتمه یافت کمابیش همین وضع حاکم است، حتی با درجاتی شدیدتر.
  • ارجحیت کمیت بر کیفیت: در حال حاضر در شرکت‌های خودروسازی کشورمان مهم‌ترین هدف برای متصدیان امر بالا بردن شمار تولید است و وجود همین مسئله به‌نوبه خود موجب می‌شود که مقولاتی دیگری همچون کیفیت، نوآوری، مشتری مداری، ایمنی و….. محلی از اعراب نداشته و در اولویت نخست هم نباشد. اگر هدف یک موسسه تنها افزایش تولید و سودآوری کوتاه‌مدت بوده و علوم مدرن و مدیریت علمی و شایسته‌سالاری هم اهمیت چندانی برایش نداشته باشد، آنگاه مسئله‌ای به نام کنترل کیفیت نیز کاملاً در حاشیه قرار می‌گیرد.
    از طرف دیگر اتخاذ این شیوه موجب می‌گردد که از قطعات غیراستاندارد داخلی و یا خارجی بیشتری هم در تولید یک مدل پرمشتری استفاده شود که همین امر به‌نوبه خود موجب کاهش شدید کیفیت می‌شود. در خاتمه باید گفت که با در پیش گرفتن این روش، دیگر چندان مهم نیست که مشتری راضی باشد یا ناراضی، ایمنی خودرو بالا باشد یا پایین و… زیرا که تنها این افزایش تولید و سود ناشی از آن است که حرف اول را در این میدان می‌زند نه خواسته‌های به‌حق مشتری.
  • خودروسازی انحصاری و تعرفه‌ها و عوارض بالای گمرکی: خودروسازان ما همواره خود را قهرمانان و ناجیان اشتغال در کشور معرفی می‌کنند و حتی اگر عرصه را در این زمینه خالی ببینند، اشتغال در بخش‌های کشاورزی و ساختمان و درمان تا دست‌فروشی کنار خیابان و… را نیز به‌حساب خود می‌گذارند! ناگفته پیداست که این حربه رندانه همیشه برعلیه آن دسته از مصرف‌کنندگان و مشتریانی به کار می‌رود که از کیفیت بسیار نازل خودروهای داخلی و قیمت فوق‌العاده گران آن‌ها شاکی‌اند و خواهان آزادی واردات و نیز بهره‌گیری از یک خودروی مناسب و باکیفیت هستند.
    این مسئله از آنجا ناشی می‌گردد که خودروسازان وطنی به علت ضعف‌های شدید علمی، کیفی، مدیریتی، سازماندهی و… نمی‌توانند همپای دیگر همتایان خود در دنیا و رو به جلو حرکت کنند و به همین لحاظ است که ورود خودروهای مدرن و باکیفیت وارداتی و حتی چینی را تهدیدی جدی برای موجودیت خود فرض نموده و با تمام قوا در برابرشان می‌ایستند. علاوه بر آن نیز حاضر هم نیستند که رقیبی هم‌تراز را نیز در داخل کشور تحمل کنند (علیرغم شعار اشتغال‌زایی و…).
    فراموش نمی‌کنم که در سال ۲۰۰۸ میلادی و در هنگامه‌ای که بحران اقتصادی در دنیا خودروسازان قدرتمندی همچون جنرال موتورز را به ورطه ورشکستگی کشاند، برخی از متصدیان خودروسازی در کشورمان، خود را با مدیران این غول خودروسازی در جهان -که در یکی از آزادترین بازارهای دنیا فعالیت می‌نمود- قیاس نموده و مدیریت خویش را برتر از آن‌ها می‌دانستند! این قبیل دسته از اظهارات یا از نبوغ و هوش بالای گویندگان آن حکایت می‌کند و یا از… بگذریم!
2014 Peugeot 301
۲۰۱۴ Peugeot 301

این‌ها مصائب عمده‌ای است که کماکان در خودروسازی ما رایج است که البته بهبود نسبی آن‌ها نیز می‌تواند این صنعت را از این ورطه نابهنجار خارج نموده و راه را برای تصاحب بخشی از بازارهای جهانی هموار نماید. شاید نوشته‌های بالا چندان ارتباطی با تیتر مطلب نداشته باشد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که در آینده‌ای نزدیک پژو ۳۰۱ روانه بازار کشورمان می‌شود. امید این است که با ساخت این خودرو در کشورمان تحولی در عرصه این صنعت انجام گیرد و رویه ناصواب موجود هم کاملاً اصلاح و ترمیم شود وگرنه بر این خودرو همان خواهد رفت که پیش از این بر ۴۰۵ رفته بود و از این مدل هم به‌تدریج کیفیت زدایی می‌شود! در حال حاضر پژو ۳۰۱ در کشورهای اروپای غربی عرضه نمی‌شود و بازار هدف آن ممالک در حال رشد واقع در اروپای شرقی، روسیه و غرب آسیا می‌باشد. این مدل به بازار کشور امارات هم راه یافته است و در سایت «AUTOMIDDLLEEAST» هم مورد بررسی قرار گرفته است که چکیده‌ای از آن را در اینجا تقدیمتان می‌کنم.

2014 Peugeot 301
۲۰۱۴ Peugeot 301

هنگامی که به پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۴ می‌نگریم هیجان چندانی را در خود حس نمی‌کنیم. فرم ساده خانوادگی آن شبیه طرح‌هایی است که پیش از این و هنگامی که جوان‌تر بودیم در کتاب‌های مدرسه‌مان کشیده شده بود. گرچه منحنی‌های خوشایندی در بدنه این خودرو وجود دارد ولی هنوز همان‌گونه که باید باشد به نظر می‌رسد، یک خودروی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی و نه لوازم جانبی حواشی و زوائد.

2014 Peugeot 301
۲۰۱۴ Peugeot 301

فضای داخلی پژو ۳۰۱ درست و کامل است. از جنبه دیگر، شما به‌واسطه طراحی ساده آن احساس یأس و فریب‌خوردگی نخواهید کرد. طراحی داخل کابین آن کاملاً عادی و نرمال است ولی درعین حال به اندازه کافی راحت نیز هست.

2014 Peugeot 301 Interior
۲۰۱۴ Peugeot 301 Interior

پژو این خودرو همان‌گونه مجهز نموده که شما انتظارش را دارید. برخی از تجهیزات جالب به همراه این خودرو عرضه می‌شود که عبارت‌اند از سیستم ورود بدون کلید،ABS و پنجره‌های الکتریکی.

2014 Peugeot 301 Interior
۲۰۱۴ Peugeot 301 Interior
2014 Peugeot 301 Interior
۲۰۱۴ Peugeot 301 Interior
2014 Peugeot 301 Interior
۲۰۱۴ Peugeot 301 Interior

در حال حاضر خودروی پژو ۳۰۱ با سه نسخه متفاوت در بازار امارات عرضه می‌شود. نسخه پایه آن با بهای بسیار مناسب ۵۲,۹۰۰ درهمی روانه بازار می‌گردد. اگر یک ردیف از مدل پایه آن بالاتر روید تجهیزاتی من‌جمله مه شکن‌های جلو و فندک را هم دریافت خواهید نمود. در مجهزترین مدل این خودرو که ۵۸,۵۰۰ درهم قیمت دارد، شما با گزینه‌هایی همچون سیستم صوتی بر روی فرمان، آینه‌های برقی، و تریم چرمی صندلی‌ها مواجه خواهید شد.

Peugeot 301 ENCAP
Peugeot 301 ENCAP

در حال حاضر رقبای پژو ۳۰۱ شامل خودروهایی همچون هیوندای اکسنت و شورولت سونیک است و حقیقتی که باید گفته شود این است که فکر کردن به این مسئله برایمان خیلی دشوار بود که ویژگی خاصی در این دو خودرو بیابیم که با آن پژو مغلوب شود. این خودرو کمابیش در همان صفاتی شریک است که رقبایش از آن برخوردارند، بدون آنکه یکی از این دو صعود یا دیگری سقوط کند. این مدل از تمامی مزایای یک خودروی کوچک و پایه‌ای برخوردار است. همه آن چیزهایی که از خودروی ساده می‌خواهید بدون هیچ حاشیه‌ای.

این خودرو در حال حاضر در اسپانیا و نیجریه تولید می‌شود.

نکات مثبت این خودرو از نگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

  • بهای مناسب خودرو
  • تجهیزات خوب

نکات منفی این خودرو از نگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

  • طراحی ملال‌انگیز و کسالت‌آور
  • نبود فاکتور هیجان در این خودرو (البته در مقایسه با خودروهای روز دنیا)

مشخصات فنی

حجم موتور: ۱۵۸۷ سی‌سی

توان: ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه

گشتاور: ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه

شتاب از صفر تا صد کیلومتر: ۹٫۴ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۸۸ کیلومتر

مصرف ترکیبی: ۶٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

گیربکس: ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک

فنربندی جلو: نیمه مستقل – مک فرسون استرات

فنربندی عقب: نیمه مستقل – میله‌های انعطاف‌پذیر

استاندارد سوخت: یورو ۵

Peugeot 301 2014
Peugeot 301 2014

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: ۴۴۴۲/۱۷۴۸/۱۴۴۶ میلی‌متر

فاصله بین دو محور: ۲۶۵۵ میلی‌متر

وزن: ۱۰۹۰ کیلوگرم

برخی از تجهیزات این خودرو

تهویه مطبوع اتوماتیک

سیستم صوتی + CD + MP3 + USB + پورت AUX + بلوتوث

سنسور پارک عقب

رینگ‌های آلومینیمی ۱۶ اینچی

سانروف

سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل)

سیستم START/STOP

سیستم ورود بدون کلید

آینه‌های برقی

تریم چرمی

فرمان EPS (تمام الکتریکی)

قیمت

در چین: ۸۴,۷۰۰ الی ۱۱۶,۷۰۰ یوآن

در امارت: ۵۲,۹۰۰ الی ۵۸,۵۰۰ درهم (در برخی منابع به ۴۹,۰۰۰ الی ۵۵,۰۰۰ درهم نیز اشاره شده است)

در ایران قیمت این خودرو به صورت قطعی اعلام نشده است.


irev.ir

بررسی دیجیاتو

بعید است که هیچ فرد ایرانی ای قیمت ۶۰ میلیونی برای یک خودرو بسیار معمولی را رقمی مناسب یا اقتصادی توصیف کند اما به هرحال ۳۰۱ یک خودرو بازار مشترک است که برای کشورهای در حال توسعه ای چون ایران و چین و کشورهای اروپایی شرقی تولید شده است.

301-3 براساس توافق اخیر ایران خودرو و پژو از اواسط سال ۹۶ می توانیم شاهد عرضه این مدل در بازار کشورمان باشیم و از این رو تصمیم گرفتیم تا برخی ویژگی های این مدل را بر اساس بررسی نشریات خارجی مورد بررسی قرار دهیم.

PEG-13 طراحی ظاهری

خودروهای حاضر در این کلاس معمولا با توجه ویژه به قیمت تمام شده طراحی می شوند و از همین رو از طراحی ساده و خطوط اندک بر روی بدنه برخوردارند.

301-4 مثال بارز در این زمینه تندر ۹۰ است که تقریبا هیچ فردی از آن به عنوان خودرویی زیبا یاد نمی کند و ساختار بیش از حد ساده و قوطی شکل بدنه این خودرو همواره مورد انتقاد قرار می گیرد.

301-6 به هرحال پژو ۳۰۱ از این نظر از بسیاری رقبای خود بهتر است و از طرحی نسبتا جذاب و هماهنگ برخودار است. هرچند از نظر ابعاد بدنه نمی توان به تفاوت بارزی بین این خودرو و سایر سدان های کوچک پژو نظیر ۲۰۶ صندوق دار و رانا اشاره کرد.

301-7 طراحی داخلی

باید اعتراف کرد که طراحی داخلی پژو ۳۰۱ حداقل براساس تصاویر موجود به خوبی انجام شده و بیش از بسیاری رقبا بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد.

301-11 در واقع اگر ایران خودرو با بی سلیقگی مخصوص به خودش، فضای کابین دو رنگ و جذاب را به پلاستیک سرتاسر مشکی مبدل نکند، ۳۰۱ را می توان دارای کابینی جذاب به خصوص در برابر رنو سیمبل (نسل دوم تندر ۹۰) دانست.

PEG-2

نکته دیگه به فضای درونی کابین بر می گردد، فاصله محوی پژو ۳۰۱ در حدود ۲ سانتیمتر از خانواده ۲۰۶ بیشتر شده است و به همین جهت فضای سرنشینان عقب اندکی راحت تر از ۲۰۶ ها به نظر می رسد.

301-13 امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی پژو ۳۰۱

آینه ها و شیشه های برقی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم صوتی ساده با قابلیت پخش MP3 و پورت های ورودی USB و AUX، دو کیسه هوا، ترمز ABS مجهز به سیستم کمکی ترمز EBD، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با نمایشگر دیجیتالی و چراغ مه شکن از جمله امکانات پژو ۳۰۱ محسوب می شوند.

301-10 تجربه رانندگی

پژو ۳۰۱ احتمالا با پیشرانه ۱٫۶ لیتری با قدرت حدودی ۱۲۰ اسب بخار روانه بازار ایران خواهد شد، هرچند از ایران خودرو بعید نیست که مدل ارزان تری را نیز با موتور ۱۰۶ اسب بخاری TU5 ارائه دهد که همان پیشرانه مورد استفاده در محصولات فعلی ایران خودروست.

گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نیز ظاهرا تفاوت محسوسی با گیربکس اتوماتیک مورد استفاده در سری فعلی محصولات ایران خودرو ندارد.

301-12 در کابین خودرو استفاده زیاد از مواد پلاستیکی خشک و شکننده از جمله انتقادات به ۳۰۱ بوده است، در مقابل کیفیت بالای سیستم تعلیق در جذاب ناهمواری و هندلینگ مناسب به عنوان ویژگی مثبت خودرو مطرح شده است.

از دیگر انتقادات وارد به ۳۰۱ می توان به نفوذ زیاد صدای پیشرانه و باد به درون خودرو اشاره کرد.

PEG-15 شتاب صفر تا صد پژو ۳۰۱ در حدود ۱۲٫۵ ثانیه اندازه گیری شده است که اندکی از مدل های ۲۰۶ موجود در کشور بهتر است، همچنین مصرف سوخت نیز با توجه به استفاده از کولر در حدود ۹٫۵ لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده که در حد و اندازه ۲۰۶ های موجود در کشور است.

PEG-11 ترمزها عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده اند و هندلینگ و احساس فرمان پذیری خودرو نیز از بسیاری رقبا بهتر احساس می شود اما نمی توان از کسب تنها ۳ ستاره ایمنی در تست تصادف به عنوان نقطه قوت پژو ۳۰۱ یاد کرد.

PEG-3

سخن پایانی

با توجه به تست های موجود و اطلاعات اولیه، می توان پژو ۳۰۱ را گزینه ای قابل قبول در مقابل رقبای چون رنو سیمیل، هوندا سیتی (ساخت تایلند)، مدل های کره ای شورولت سونیک و فولکس واگن پولوهای ساخت هند دانست. این خودو هم اکنون در چین، اسپانیا و نیجریه تولید می شود و ایران چهارمین سایت تولیدی ۳۰۱ خواهد بود.

PEG-1

چنانچه ایران خودرو محصول را بدون کم و کاستی نسبت به نمونه جهانی با موتور ۱٫۶ لیتری جد

ید سری پرینس و قیمت حدود ۶۰ میلیون تومان به بازار عرضه کند، می توان انتظار موفقیت نسبی را برای این خودرو داشت، اما چنانچه بر اساس رویه سال های اخیر این شرکت قصد ارزان سازی این مدل را داشته باشد باید گفت که تفاوت بارزی بین ۳۰۱ و سدان های فعلی ۲۰۶ صندوق دار و رانا وجود نخواهد داشت.


irev.ir

بررسی خودروبانک

روزهایی بود که شرایط بازار خودرو بسیار وخیم شده بود و دوست قدیمی ایران‌خودرو یعنی پژو این خودروساز داخلی را رها کرد و این شرکت را در آن روزهای سخت تنها گذاشته بود. حال پس از بهتر شدن شرایط بازار خودرو مجدداً همین دوست قدیمی به ایران آمده و گویا با همکار قدیمی خود آشتی کرده و قرار است دو محصول جدید را روانه خط تولید ایران‌خودرو کند. یکی از این دو محصول خودروی سدان پژو ۳۰۱ است.
در نگاه اول کاملاً مشخص است که طراحی پژو ۳۰۱ محتاطانه بوده و هیچ هیجانی در آن دیده نمی‌شود و سعی شده طیف وسیعی از مشتریان را تنها راضی نگه دارد. زیر در پوش موتور ۳۰۱ سه نوع موتور قابل نصب است. پیشرانه ۱٫۲ لیتری VTi با توان تولید ۷۲ اسب‌بخار، پیشرانه ۱٫۶ لیتری VTi با توان تولید ۱۱۵ اسب‌بخار و پیشرانه ۱٫۶ لیتری HDi با توان تولید ۹۲ اسب‌بخار که متاسفانه ایران‌خودرو اعلام نکرده که کدام پیشرانه را قصد دارد بر روی خط تولید خود ببرد. حال بیایید خوش‌بین باشیم و فرض کنیم که ایران‌خودرو قوی‌ترین موتور یعنی نمونه ۱٫۶ لیتری VTi را روانه بازار خواهد کرد. با این فرض پیشرانه پژو ۳۰۱ چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه خواهد بود که دقیقاً ۱۵۸۷ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۱۱۵ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۰ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. موضوع دیگری که متاسفانه هنوز ایران‌خودرو مشخص نکرده نوع گیربکس محصول جدید خود است. اگر پژو ۳۰۱ به گیربکس خودکار مجهز شود مصرف آن به صورت ترکیبی ۷٫۶ لیتر خواهد بود و اگر گیربکس دستی روی آن نصب شود ۶٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر می‌سوزاند.
در مورد ابعاد و مشخصات این خودرو باید گفت که پژو ۳۰۱ دقیقاً ۴۴۴۲ میلیمتر طول، ۱۷۴۸ میلیمتر عرض و ۱۴۷۶ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله دو محورش ۲۶۵۲ میلیمتر است. وزن این خودرو نیز (با گیربکس خودکار) دقیقا ۱۵۰۱ کیلوگرم است و ۵۳ لیتر حجم باک بنزین است.
از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی این خودرو در سطح‌های مختلفی عرضه می‌شود و می‌توان روی آن تجهیزاتی مثل رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ و یا ۱۶ اینچی، سانروف، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید با دکمه استارت موتور، روکش چرمی صندلی‌ها و غربالک فرمان، سیستم تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دستی و یا خودکار، کیسه‌های هوای جانبی و جلویی و پرده‌ای، سنسور عقب، و سیستم‌های ترمز و پایداری ABS، EBD، HBA، TCS و ESC قابل نصب است که البته بعضی از آن‌ها به صورت استاندارد روی آن قرار ندارند و باید به صورت سفارشی نصب شوند.
اما می‌رسیم به قیمت این خودرو، جایی که با ندانستن اطلاعات کافی همچون نوع پیشرانه و سطح امکانات حدس زدن در مورد قیمت احتمالی این خودرو در زمان عرضه به بازار کاملاً غیر ممکن به نظر می‌رسد اما ناگفته نماند که بعضی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که قیمت پژو ۳۰۱ به بیش از ۶۰ میلیون تومان خواهد رسید. در هر صورت باید تا زمان عرضه این خودرو منتظر بمانیم تا متوجه شویم که بالاخره این محصول جدید ایران‌خودرو با چه سطح امکانات و تجهیزاتی و با چه قیمتی روانه بازار خواهد شد.


irev.ir

بررسی زومیت

تماشا کنید: پژو 301 و توانایی‌های ایمنی در تست تصادفات

پژو ۳۰۱ خودروی سدان جدیدی است که ایران خودرو برای جایگزینی با نمونه‌های پا به سن گذاشته‌ی ۴۰۵ و پارس به بازار عرضه خواهد کرد. از مشخصه‌های مهم این خودرو می‌توان به پیشرانه‌ی کم مصرف، فضای جادار و قیمت اقتصادی آن اشاره کرد. پیش‌تر نیز ایران خودرو قیمت پژو ۳۰۱ را در زمان عرضه ۵۸ میلیون تومان اعلام کرده بود.

بحث ایمنی سرنشینان و مسائل زیست محیطی را می‌توان مهم‌ترین فاکتور‌هایی دانست که کشور‌های پیشرفته پس از بررسی آن‌ها، به برند‌های مختلف خودرویی اجازه عرضه محصولات را می‌دهند. پژو به واسطه‌ی تکنولوژی پیشرفته‌ی پیشرانه‌های خود، به آخرین استاندارد‌های اروپا (یورو ۶) که حتی هنوز برای فعالان خودرویی قاره‌ی سبز الزامی نشده، مجهز شده است. بدین ترتیب خریداران ایرانی می‌توانند بدون نگرانی از مصرف بالا و مشکلات پیشرانه‌ای، اقدام به خرید محصولات پژو کنند.

اما بحث بسیار مهم دیگری که بررسی آن برای ورود و عرضه‌ی هر خودرویی الزامی است، مساله‌ی امنیت سرنشینان در تصادفات است. سازمان NCAP به عنوان معتبرترین سازمان تست قابلیت‌های خودرو‌های مختلف در تصادفات، پژو ۳۰۱ را نیز پیش‌تر تحت آزمایش‌های خود قرار داده است. البته به دلیل تولید و عرضه‌ی پژو ۳۰۱ و ستیروئن سی-الیس بر پایه‌ی پلتفرم مشترک، NCAP به بررسی خودروی سی-‌الیس پرداخته و نتایج آن را برای پژو ۳۰۱ نیز معتبر دانسته است.

خودروی مورد آزمایش از مشخصات ایمنی جدول زیر برخوردار بوده است:

تجهیزات ایمنی توضیحات
کیسه‌‌ی هوای جلو راننده، سرنشین جلو
پیش‌کشنده راننده، سرنشین جلو
کیسه‌ی‌ هوای زانویی
کیسه‌ی هوای جانبی محافظت از سر (سرنشینان جلو)
محافظت سر در تصادفات از بخش انتهایی خودرو غیرعامل
حفاضت کودکان نصب صندلی مخصوص و اتصال به گیره‌ی تعبیه شده
محافظت فعال افراد پیاده‌رو
سیستم کنترل پایداری ESP (همواره روشن)
سیستم کنترل سرعت خودرو محدود کننده‌ی حداکثر سرعت
ترمز خودکار
کنترل تغییر لین

با نگاهی اجمالی به سیستم‌های ایمنی پژو ۳۰۱ می‌توان تا حدود زیادی نتیجه‌ی تست‌های NCAP را پیش‌بینی کرد.

تکنولوژی‌های ایمنی ۳۰۱ جایی در دنیای مدرن امروز ندارد و تنها به نمونه‌های ابتدایی مجهز شده است. البته با توجه به کلاس خودرو و برچسب قیمتی آن نمی‌توان به پژو ایراد گرفت.

تصادف از جلو

در این تست خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت به مانعی ثابت برخورد می‌کند. پژو ۳۰۱ در این بخش ۱۲ امتیاز را کسب کرده است. وضعیت سرنشین جلو در تصادفات از روبرو بهتر از راننده است. کیسه‌های هوا نیز با عملکرد خوب خود با وجود حرکت ۳ سانتی‌متری غربیلک به سمت راننده، از برخورد وی با غربیلک به طور کامل جلوگیری می‌کند.

تصادف از کنار

تست تصادفات از کنار به دو روش انجام می‌شود. در ابتدا برخورد خودروی دوم با خودروی اصلی در سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت شبیه‌سازی می‌شود. سپس برخورد خودرو به تیر بزرگی با سرعت ۲۹ کیلومتر بر ساعت انجام می‌شود. در حالت اول ۳۰۱ موفق به کسب ۸ امتیاز شده است؛ اما با وجود تجهیز این خودرو به کیسه‌های هوای جانبی جهت محتفظت از سر و بالا تنه، عملکرد پژو ۳۰۱ در تصادف با تیر چندان رضایت بخش نیست و تنها ۵.۷ امتیاز را کسب کرده است.

تصادف از انتها

در این مرحله به خودروی ثابت ناگهان سرعتی برابر با ۱۶ و ۲۴ کیلومتر بر ساعت وارد می‌شود. سرنشینان جلو در این آزمایش شرایط خوبی خواهند داشت اما سرنشینان عقب به احتمال زیاد با آسیب دیدگی روبرو خواهند شد.

تصادف با عابر پیاده

تست تصادف پژو ۳۰۱

در نهایت نیز انواع و اقسام آزمایش‌های مختلف را جهت شببیه‌سازی شرایط تصادف خودرو با عابر پیاده انجام می‌شود که پژو ۳۰۱ عملکرد ضعیف خود در این بخش را نیز ادامه داده است. به طور خلاصه اگر فردی با ۳۰۱ تصادف کند، پا و ستون فقرات وی به احتمال زیاد دچار آسیب دیدگی جدی خواهد شد. اما محافظت خوبی از سر عابر انجام می‌شود.

نمره‌ی نهایی

پژو ۳۰۱ در نهایت موفق به کسب ۳ ستاره‌ی ایمنی از ۵ ستاره شده است. به طور کلی نمی‌توان خودرو‌های ساخت فرانسه را پیشتاز بخش ایمنی عنوان کرد و اکثر محصولات برند‌های این کشور، موفق به کسب ۳ یا ۴ ستاره‌ی ایمنی می‌شوند. با مقایسه‌ی ۳ ستاره‌ی ایمنی پژو ۳۰۱، رنو مگان و ۴ ستاره‌ی ایمنی سیتروئن C4 با نتایج ۵ ستاره‌ی ایمنی تویوتا کرولا، مزدا ۳، فولکس واگن گلف، هیوندای آی ۳۰، فورد فوکوس و هوندا سیویک می‌توان به جمع‌بندی جامعی در زمینه‌ی ایمنی پژو ۳۰۱ و محصولات فرانسوی رسید.


irev.ir

بررسی Car110

گفته می‌شد که ایران‌خودرویی‌ها می‌خواهند شاخ غول را بشکنند و احتمال دارد تا چندی دیگر دو محصول جدید را وارد بازار کنند. یکی شاسی‌بلند ۲۰۰۸ و دیگری سدان ۳۰۱…
گفته می‌شد که ایران‌خودرویی‌ها می‌خواهند شاخ غول را بشکنند و احتمال دارد تا چندی دیگر دو محصول جدید را وارد بازار کنند.
یکی شاسی‌بلند ۲۰۰۸ و دیگری سدان ۳۰۱٫۳۰۱ از کجا آمد؟
بین سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۶ پژوی فرانسه خودروی به‌اصطلاح لوکسی را تولید می‌کرد که موفق‌تر از پیش‌بینی‌ها از آب درآمده بود. این خودرو ۳۰۱ نام داشت. سدانی ساده با پیشرانه‌ای ۱٫۵ لیتری که در آن زمان می‌توانست ۳۵ اسب‌بخار نیرو تولید کند. این خروجی برای رساندن خودرو به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت کافی بود.
نشریات دهه ۳۰ میلادی خبر از فرمان‌پذیری و نرم بودن این خودرو داده بودند. پرونده ۳۰۱ تا سال ۲۰۱۲ بسته باقی مانده بود. اما وقتی خبرهایی مبنی بر بازگشت آن شنیده شد، علاوه بر اسم پژو، اسامی دیگری چون سیتروئن هم‌وطن، خط تولید ویگو و مهم‌تر از همه دانگ‌فنگ چین نیز شنیده شد.

احتمالاً در همان نگاه اول فهمیده‌اید که آنطور که باید و شاید شبیه دیگر تولیدات پژو نیست. طبیعتاً یکی از دلایلش حضور نظر چینی‌ها در پروژه بوده است. خداوکیلی شاید خاص و لوکس نباشد ولی انصافاً به نسبت سدان‌های رنگارنگ چینی، یک سر و گردن زیباتر است. این را هم بدانید بد نیست که اساساً پژو ۳۰۱ نه در فرانسه ساخته می‌شود و نه در چین؛ این خودرو در خط تولید Vigo اسپانیا مونتاژ می‌شود.
سال ۲۰۱۲ گفته شد که این خودرو می‌خواهد برای بازار غرب آسیا، شمال آفریقا و شرق اروپا عرضه شود. اما یک سال بعد گفته شد که ۳۰۱ حق حضور در غرب اروپا به خصوص انگلستان و فرانسه را ندارد. شاید به خاطر همین «محبوبیت چشم‌گیر» بوده که تولید آن در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه بوده است.

زیر ذره‌بین
تا چندی دیگر قرار است سوار پژویی شویم که برخلاف همیشه، از قیمت بالایش متعجب نمی‌شویم. یک سدان تقریباً ارزان که گویی می‌خواهد راه رنو و زیرمجموعه رومانیایی‌اش داچیا را طی کند. به طور حتم از فضای صندوق‌ عقبش حیرت خواهید کرد. با ۶۴۰ لیتر حتی سمند و تندر۹۰ (با ۵۰۰ لیتر حجم) را هم پشت سر می‌گذارد. تازه اگر صندلی‌های عقب را بخوابانید این فضا تا ۱۳۵۲ لیتر هم افزایش می‌یابد.

برخلاف تصور که فکر می‌‌کنید پژو ۳۰۱ به دلیل بحث چینی‌ها و محل تولید،‌ می‌بایست بی‌کیفیت و چیپ باشد ولی باور کنید به محض ورود به کابین از مواد مرغوب روی صندلی‌ها، سقف، کنسول و داشبورد متعجب می‌شوید. پورت بلوتوث، iPod، تهویه مطبوع، ترمز ABS و پایداری الکترونیکی ESP را نیز به توانمندی‌هایش اضافه کنید. به نظر می‌رسد طرف فرانسوی اجازه دخالت طرف چینی‌ها را به قسمت مهندسی و فنی نداده است. چراکه جعبه‌دنده، پیشرانه و انتقال قدرت آن عملکرد خوبی دارد. حداقل به نسبت قیمتی که دارد اینطور به نظر می‌رسد. اما متاسفانه وقتی بحث فرمان‌پذیری و لذت رانندگی وسط کشیده می‌شود، باید به این نکته اشاره کرد که با ۳۰۱ تجربه‌ای مانند پژوهای قدیمی خواهید داشت. نسبت به راحتی‌اش شک نکنید ولی این را هم در نظر داشته باشید از پس مانورهای گاه و بیگاه ایرانی‌جماعت برنمی‌آید. از نظر ابعاد باید آن را در کلاس سدان‌های کامپکت قرار داد. یعنی جایی که یاریس صندوق‌دار در آن حضور دارد.

اگرچه معلوم نیست بازار ایران میزبان نمونه ۵ سرعته دستی انتخاب شده یا ۴ سرعته اتوماتیک، ولی با این حال در جریان باشید که این جعبه‌دنده در حد معقولی قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این را هم بدانید که پژو ۳۰۱ در دو تیپ استاندارد و Allure (نسخه فول) عرضه می‌شود. به قول حرفه‌ای‌های بازار صندلی‌های گوشت‌داری دارد. دید راننده نسبت به فضای اطرافش خوب است. در کل ابعاد اتاق برای ما که خیلی به این چیزها اهمیت می‌دهیم، دلباز و جادار است. اما شاید ایراد اصلی‌اش،‌ آینه‌های بغلی آن باشد که قدری از نظر محل قرارگیری نامتوازن به نظر می‌آید. روی کنسول از آن المان‌هایی که دوست داریم،‌ وجود دارد. همان دکمه‌های پر زرق و برق کروم‌رنگ و LEDهای آبی و سفید.

با اینکه به عنوان یک خودرو با استفاده هرروزه معرفی شده ولی با کمی اغماض می‌شود آن را به عنوان یک خودروی مسافرتی نیز حساب کرد. شما درون پژو ۳۰۱ حس واقعی بودن دارید. این خودرو ادعای خاصی ندارد. همان چیزی هست که نشان می‌دهد. این درست بر خلاف احساسی است که در خودروهای کره‌ای یا ژاپنی داریم. به جای استفاده از طرح چوب بلوط تقلبی از همان پلاستیک‌های ساده ولی واقعی بهره گرفته است.

گیریم که قیمتش همان ۶۰ میلیون باشد و گیریم که یک سدان فرانسوی-چینی با پیشرانه ۱٫۶ لیتری و احیاناً جعبه‌دنده دستی ۶۰ میلیون بیارزد. آن وقت است که باید به چند محصول دیگر هم فکر کنیم.
مثلاً لیفان ۶۲۰ تلنت که از صفر تا صد کلاً چینی است. این خودرو ۴۷ میلیون می‌ارزد. تازه پیشرانه‌اش ۱٫۸ لیتری‌ است. در همین بازار جک J5‌ را داریم که نسخه اتوماتیک آن ۶۲ میلیون خرید و فروش می‌شود. شاید اصلاً زدید به صحرا و خواستید روی ام‌وی‌ام ۵۳۰ با پیشرانه ۲ لیتری که ۴۰ میلیون می‌ارزد حساب کنید.

دسته بندی ها خودروهای 50 تا 100 میلیونی, ماشین

دیدگاه

  • فرستاده شده: ۱۳۹۶-۱۰-۱۲ ۱۶:۲۸

    محمد

    در خرید ۳۰۱ شک نکنید سگش شرف داه به خیلی از ماشین های بی اصل و نسب موجود در بازار و مهمترین حسنش اینه که از صفر تا صدش فعلن اروپاییه و درجه یک گیربکسشم شش دنده اتوماتیک درجه یک شرکت آیزین ژاپن اینم بگم که یه پژو پارس مدل ۸۰یا ۸۱ موجود در بازار با وجود کارکرد ۴۰۰هزار هنوزم از پارس های صفر بهتر و راحترتر و پر قدرت تره فقط به این خاطره که تا اون موقع هنوز دست ایرانی تو ساخت قطعاتش نرفته بود البته من خودمم ایرانیم ولی چه کنیم ما اینیم دیگه مخامون خیلی خوبه ولی تو کار و اجرا بزن و بروهستیم وگند میزنیم به هر کاری. نمونش همین خودرو هایی که ایرانیشون کردیم و گند زدیم بهشون.