Metal gear Solid V: The Phantom Pain

9.5

نقد وبررسی بازی Metal gear Solid V: The Phantom Pain در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

ژاپن را می‌توان یکی از مهد‌های صنعت بازی‌های ویدیویی دنیا دانست که سبک و سیاق‌های خاصی از بازی‌سازی از آنجا پا گرفت و هنوز هم که هنوزه قدرت خود را حفظ کرده است. بسیاری از بازی‌سازان ژاپنی طبق سنت و ایدئولوژی میهن پرستی و سلیقه‌ی خاص مردم خود، بازی‌هایی می‌سازند که فقط به مزاق چشم‌بادامی‌های سرزمین آفتاب تابان خوش می‌آید و به خاطر همین قضیه هم هست که برخی، دنیای ژاپن را بسیار متفاوت از دنیای بیرون از آن می‌دانند.

2016-05-02_57279a4510eff_MetalGearSolidV-ThePhantomPain

اما از میان انبوه بازی‌سازان ژاپنی، تعدادی هم هستند که دامنه‌ی فعالیت خود را به خارج از مرزهای ژاپن برده‌اند و آنچنان تاثیرگذار عمل کرده‌اند که طرفداران سینه‌چاکی از جای جای دنیا برای خود دست و پا کرده‌اند. از شینجی میکامی خالق سری Resident Evil گرفته که خیلی‌ها به او لقب پدر ژانر وحشت در بازی‌های ویدیویی می‌دهند، تا همین هیدیو کوجیما که به جرات می‌توان از اون به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌سازان تاریخ نام برد.

قصد نداریم بازی‌سازان بومی ژاپن را زیر سوال ببریم، اما قدرت جهان‌بینی و جسارتی که شخصی مثل هیدیو کوجیما دارد، تحسین برانگیز و خارق‌العاده است. کسی که توانست در سال‌های ابتدایی پا گرفتن صنعت بازی‌سازی، روایت داستانی را وارد بازی‌های ویدیویی کند و در عصری که به تصویر کشیدن پیچیدگی به خاطر محدودیت‌های گرافیکی، کاری سخت بود، از عهده‌ی این کار برآمد و پایه‌گذار سبکی شد که پس از آن هیتمن‌ها، سم‌ فیشرها و اساسین‌ها متولد شدند.

Metal-Gear-Solid-V-The-Phantom-Pain-E3-2015-Screen-Big-Boss-Skull-Face-Riding-Jeep

 داستان سری متال گیر در دو برهه ی زمانی دنبال می شود؛ 1964 تا 1984 و 1995 تا 2018. فانتوم پین در سال 1984 به وقوع می پیوندد و در واقع پایانی است بر برهه ی زمانی اول و شاید داستان بیگ باس، شخصیت اصلی بازی. البته باید توجه داشته باشید که بازی های عرضه شده، دائما داستان زمان های متعدد را روایت می کنند و کل سری بازی، همانند پازلی است که باید تکه های آن را کنار یک دیگر گذاشت.

جان یا جک ملقب به بیگ باس در سال 1935 متولد می شود. بیگ باس با القاب دیگری مانند Naked Snake، سالید اسنیک، ویک باس و اسنیک نیز شناخته می شود. بیگ باس در طول فعالیت خود به عنوان مامور ویژه و جاسوس، گروه های نظامی و شبه نظامی مختلفی تاسیس می کند. او ابتدا گروه FOXHOUND و بعد “سربازان بدون مرز” (Militaires Sans Frontières) را به وجود می آورد.

ss_07e02953fb92a3ee6375633c5b77ba82e4b769d5.1920x1080

بیگ باس علاوه بر تاسیس گروه The Patriots، در شکل گیری دو منطقه ی نظامی The Outer Heaven و نیز Zanzibar نیز نقش ایفا می کند. هدف اصلی او در تشکیل دو گروه آخر، ایجاد ملتی واحد و متحد از سربازان است. بیگ باس به دلیل فعالیت های خود، با نام “برترین سرباز قرن بیستم” نیز شناخته می شود.

در دوران بعد از وقایع نسخه ی گراند زیروس و هنگامی که بیگ باس در کما است، شخصیت دیگری به نام زیرو (که در تشکیل گروه Patriots با بیگ باس دست داشت و بعدا با وی خصومت پیدا کرده و گروه سایفر را تشکیل داد) از ژن او برای ساخت سه کلون یا همزاد استفاده می کند. این سه کلون، سالید اسنیک (شخصیت اصلی نسخه ی چهارم بازی)، لیکوئید اسنیک و سالیدوس اسنیک نام دارند.

در بخش پایانی گراند زیروس دیدیم که پایگاه تحت رهبری بیگ باس و کازوهیرا میلر (شخصیتی که او را معرفی خواهیم کرد) مورد هجوم گروهی به نام XOF به رهبری Skull Face (شخصیت منفی فانتوم پین و ظاهرا از آشنایان قدیمی اسنیک) قرار می گیرد و همه چیز نابود می شود. بالگرد اسنیک و میلر نیز منفجر می شود و بیگ باس به کما می رود.

فانتوم پین دقیقا بعد از وقایع گراند زیروس آغاز می شود؛ یعنی زمانی که حدود 9 سال از آن اتفاق گذشته و بیگ باس هوشیاری خود را به دست آورده است. در ابتدای بازی، شخصیتی به نام Ishamel، جان اسنیک را نجات می دهد و به او می گوید که در 9 سال گذشته، در حال مراقبت از او بوده است.

maxresdefault

اما نوعی پیچش عجیب در داستان فانتوم پین وجود دارد که اشاره به آن، موجب لو رفتن پایان بازی خواهد شد. بنابراین ریسک مطالعه ی این بخش با خواننده است. کاراکتر اصلی فانتوم پین با نام Punished “Venom” Snake شناخته می شود. Punished Snake در واقع یکی از ستوانان بیگ باس اصلی بوده که بعد از اتفاقات گراند زیروس و هنگامی که در کما به سر می برده، چهره اش جراحی شده و به بدل بیگ باس تبدیل می شود.

بیگ باس اصلی، کم تر از یک سال بعد از ورود به کما، از این شرایط خارج می شود و Punished Snake را تحت نظر می گیرد تا اتفاقی برای او نیفتد. در ابتدای بازی نیز این خود بیگ باس است که در نقش Ishamel، به نجات وی می پردازد. البته سال ها بعد و در وقایع متال گیر سالید 4، Punished Snkae در عملیاتی به رهبری بیگ باس، توسط سالید اسنیک کشته می شود.

mgsvgz_ss_game_005

سیستم مبارزات در بازی، تکامل یافته‌ی بازی‌های قبلی با یک سری ویژگی‌های نو است. حالتی در بازی به نام Reflex Mode گذاشته شده که تقریبا کار شما را در لحظه‌ای که دشمن شناساییتان می‌کند راحت کرده است. این قابلیت که از ابتدای بازی به طور پیش فرض فعال است، به محض اینکه دشمن شما را ببیند، بازی حالت اسلوموشن پیدا می‌کند و در این فاصله‌ی چند ثانیه‌ای فرصت دارید تا یا دشمن را قبل از پایان این چند ثانیه و خبرکردن دیگران یا حمله به شما از پا در بیاورید، یا با جهش و فرار به سمتی دیگر، از دشمن دور شوید و وارد تبادل آتش شوید.

21029401592_b448dc272d_b

در اقدامی هوشمندانه از طرف سازنده‌ها، این قابلیت اختیاری است و حتی اگر آن را غیر فعال کنید، امتیازی ویژه در بازی دریافت می‌کنید. شوتینگ و نبردهای تن به تن، گروگان گیری، بیهوشی یا کشتن دشمن در خفا، اسیرکردن سربازان و فرستادنشان به پایگاه مادر، استفاده از وسایل نقلیه، اسب سواری و تلفیق اجرای عملیات با یاری که همراهتان است، تنها گوشه‌ای از عملکردهای شما در طول بازی است. اسنیک جدا از اینکه یک تکاور و کماندو است، باید یک رهبر با برنامه و کار درست باشد. سازندگان بازی این بار جدا از روند عادی بازی که همان مخفی‌کاری و جنگ با دشمنان است، قابلیت‌های استراتژی و مدیریتی را به روشی هوشمندانه وارد بازی کرده‌اند.

71TpWxztiiL._SL1500_

پایگاه مادر، جایی است که به نوعی محوریت و نبض بازی در آن زده می‌شود. پایگاه شما به نوعی خانه‌ی شما است و نیرو گرفتن این پایگاه، در گرو تصمیمات و فعالیت‌های شما در طول بازی است. پیدا کردن منابع، اضافه کردن سرباز و مدیریت صحیح پایگاه، به رشد آن کمک می‌کند. منابع در پایگاه حرف اول را می‌زند و وجود این منابع، تضمین‌کننده‌ی حضور سربازان کارکشته و وفادار در پایگاه مادر است.

ابتدای بازی پایگاه مادر صرفا یک پلتفرم واحد روی دریا است، اما با پیشروی در بازی و گسترش منابع، این پلتفرم‌ها زیاد می‌شوند و از طریق پل‌هایی به یک دیگر مرتبط می‌شوند. هر یک از پلتفرم‌هایی که به پایگاه مادر اضافه می‌شود، محل استقرار دسته‌های مختلف سربازان شما خواهند بود.

برای مثال جوخه‌ی اینتل که وظیفه‌ی جمع آوری اطلاعات کلیدی برای شما را دارد یا کامبت یونیت که جوخه‌ی مبارزه‌ای شما محسوب می‌شوند، در این پلتفرم‌های شناور استقرار دارند. پایگاه مادر کوچک نیست و برای گشتن در آن بعضی وقتها نیاز به استفاده از اتومبیل دارید. گزینه‌های مدیریتی و ارتقا در پایگاه مادر زیاد است و کارهایی که در آن انجام می‌دهید محدود به چند انتخاب و جزئیات ساده نیست.

 1280x720-p1z

المان جدیدی به نام خط دید در دشمنان وجود دارد که باید اعمال مخفی کاری خود را بر اساس آن شکل دهید. خط دید بر این مبنا عمل می کند که دشمنان تا چه حد می توانند شخصیت اصلی را تشخیص دهند. در فواصل دور، حرکت به صورت سینه خیز یا نشسته، باعث می شود که از دید دشمنان در امان بمانید؛ اما هرچه فاصله کم تر باشد، طبیعتا احتمال دیده شدن نیز بیش تر است.mgs-v-the-phantom-pain-cardboard

برای پنهان ماندن از دید دشمنان، می توان به اعمال بسیار زیادی دست زد. اگرچه گیم پلی بازی هم چنان همان گیم پلی سفت و سخت متال گیر را دنبال می کند، اما سرعت عمل در آن بالا رفته و کار برای گیمر راحت تر شده. برای مثال قابلیت جهیدن روی زمین اجازه می دهد که به سرعت از دید دشمنان نزدیک در امان بمانید.

موتور فاکس نه تنها وظیفه‌اش را در بخش جلوه‌های بصری خوب انجام داده، بلکه در بخش صداگذاری هم نمره‌ی قبولی را با قدرت دریافت کرده است. صدا یکی از عوامل بسیار مهم در سری بازی‌های مخفی‌کاری متال گیر سالید است و در قسمت پنجم هم این ویژگی به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی شده است. از شنیدن صدای سربازان از راه دور که در حال گپ زدن هستند، تا صدای باد وقتی که به سرعت می‌دوید، تا صدای سوز باد از لای در کمدی که درش مخفی شده‌اید، صدای شلپ شلپ دویدن روی زمین خیس یا تکان شدید لباس خیس‌ شده‌تان زیر باران، همه جزوی کوچک از سیستم بزرگ صداگذاری فانتوم پین هستند. صداپیشگی شخصیت‌های بازی هم به خوبی حس و حال کاراکترها را به ما انتقال می‌دهد.


نقات قوت

  • – پایبندی به ریشه‌های متال گیر
  • – فصل افتتاحیه خارق‌العاده
  • – جهان باز اصولی و در تعامل با شخصیت‌های بازی
  • – جلوه‌های بصری و صوتی عالی در کنار هوش مصنوعی قابل قبول
  • – داستان پردازی حرفه‌ای به سبک همیشگی کوجیما
  • – فیلم‌برداری تک پلان و هیجانی میان‌پرده‌ها
  • – پایگاه مادر وسیع با قابلیت مدیریت منابع و گسترش آن

    نقات ضعف

  • -روند کند داستان، آسیب زدن بخش آنلاین به تجربه‌ی آفلاین، کمبود حس قدیمی متال گیر

ویدیو هایی از بازی Metal gear Solid V: The Phantom Pain


iRev.ir-Line1-6

بررسی زومجی :  بررسی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

بررسی دیجیتالو :  بررسی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain؛ آخرین یادگار پدر

 

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *