جک جی 5 – JAC J5

5.5 جک جی 5 – Jac J5 در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

مدتی است به لطف شرکت کرمان موتور و شرکت چینی جک، با شصت میلیون شما صاحب همه چیز خواهید شد. از پیشرانه گیربکس اتوماتیک ژاپنی گرفته تا طراحی ایتالیایی، فضای جادار داخلی، سانروف و سایر امکاناتی که به طور معمول باید برای هر کدام رقم بالایی را پرداخت کرد. JAC J5 خودرویی با ظاهری زیبا و جادار بهمراه امکاناتی بسیار خوب در رنج قیمتی خود با وجود فراوانی قطعات یدکی و شرایط فروش متعدد و مناسب از کرمان خودرو به خودرویی پر فروش و پر طرفدار در کشور تبدیل شده است. این خودروی پر طرفدار چینی با وجود کیفیت متوسط مونتاژ در داخل کشور شاهد نواقصی بوده که با گذشت زمان به مرور بهبود پیدا کرده است.

Jac J5
نقد و بررسی جک J5

jac J5

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه جک جی 5 – JAC J5 در لینک زیر ( بر روی تصویر کلیک کنید):

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه جک جی 5 - JAC J5
نمای 3D سه بعدی 360 درجه جک جی 5 – JAC J5

ویدئو هایی از بررسی جک جی 5 – JAC J5


irev.ir

بررسی پدال

نگاهی نو به JAC J5، مهمانی از دل کویر

شاید تا نیم دهه پیش، خرید برندی لوکس با مبلغی در حدود 60 الی 70 میلیون تومان امری کاملاً پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسید؛ اما با گرانی توفنده نرخ ارز در بازار، بهای خودروها آن‌چنان سیر صعودی گرفت که به یک‌باره بخش عظیمی از جامعه قدرت خریدش را از دست داد. در این میان، بسیاری از افراد از خرید خودرو منصرف شدند و برخی دیگر هم همچنان منتظر ماندند تا بلکه نرخ‌ها به وضع سابقش برگردد! که با کمال تأسف هنوز چنین امری رخ نداده است.

JAC J5JAC J5

در حال حاضر، با مبلغ فوق قدرت مانور چندانی برای خریدار باقی نمی‌ماند و مشتری تنها می‌تواند روی چند گزینه داخلی و نیز چینی موجود در این بازار حساب کند، که بی‌تعارف! اکثرشان نیز مطلوب او نیست. اما راهی دیگر نیز برای مصرف‌کننده وجود دارد و آن‌هم گزینش خودروهای کارکرده خارجی است که البته این شیوه از خرید هم با توجه با بازار بلبشویی که در این زمینه وجود دارد چندان توصیه نمی‌شود، مگر آنکه اعتماد متقابلی از پیش به فروشنده وجود داشته و خودرو هم کاملاً کارشناسی شده باشد، که این مورد خاص نیز در این روزگار نامراد کمتر پیش می‌آید! پس به‌ناچار تنها یک مسیر است که برایمان باقی می‌ماند و آن‌هم انتخاب بهترین گزینه در بین انواع موجود است. یکی از مدل‌هایی که دراین‌بین و علی‌الخصوص در میان – خودروهای زیر 70 میلیون تومان- تا حدی می‌توان رویش متمرکز شد، خودروی JAC J5 می‌باشد. این محصول چینی مدت زمان زیادی نیست که وارد بازار کشورمان شده و در این بازه زمانی کوتاه هم توانسته تا حد زیادی نظرات اقشار گوناگون جامعه را به خود جلب نماید، بخصوص آن‌هایی که از مدل‌های یکنواخت داخلی سرخورده و دل‌زده شده و در پی تنوع بیشتر هستند.

JAC J5 

 

 

 

JAC J5

این مدل اخیراً به بازار کشور امارات هم راه یافته است و در سایت «AUTOMIDDLEEAST» مورد بررسی قرار گرفته است که چکیده‌ای از آن در اینجا تقدیمتان می‌کنم.

خلاصه بررسی

JAC J5 مظهر و نمونه یک سدان تکامل یافته از یک برند چینی ست که در پی آن است که خریداران را از خودروهایی همانند هوندا سیویک و هیوندای الانترا دور نموده و نصیب خود سازد

JAC J5 

 

 

 

JAC J5

نمای ظاهری

خودروی JAC J5 که در همکاری با شرکت پنین فارینا طراحی شده زیباترین مدل در میان خودروهای در حال تولید این برند است.5 ستاره‌ای که از موسسه NCAP به آن اعطاء شده گواه بر آن است که این خودرو به همان اندازه که خوش‌قیافه است، ایمن نیز هست. نمای زیبای این خودرو شامل مواردی همچون آرایش شش‌ضلعی جلوپنجره، چراغ‌های پیچیده شده جلو، کروم کاری اطراف لامپ‌های مه شکن جلو و طراحی خردمندانه دیفیوزرهای عقب می‌گردد.

JAC J5 

 

 

 

JAC J5

کابین

چنانچه کانون تمرکزتان را به فضای داخلی این خودرو معطوف کنید بیش از هر امری، این تلاش برای پایین نگه‌داشتن هزینه‌هاست که کاملاً مشهود است. تریم داخلی آن که شامل پلاستیک‌های مشکی پیانو بر روی داشبورد، کنسول میانی و پانل‌های روی درب‌هاست، سال‌های طولانی که پیش‌تر بر فصول طراحی خودرو در دنیا گذشته را به نحو کافی بازتاب نمی‌دهد. نورهای پس‌زمینه نارنجی رنگ که از تجهیزات داخل کابین پراکنده می‌شود و همچنین دکمه‌های دمده و منسوخ سیستم تهویه مطبوع، احتمالاً برشی از سال 2004 میلادی را به تصویر می‌کشد، اما در سال 2014 آدمی را هیجان‌زده نمی‌کند.

JAC J5 Interior 

 

 

 

JAC J5 Interior
JAC J5 Interior 

 

 

 

JAC J5 Interior
JAC J5 Interior 

 

 

 

JAC J5 Interior

تجهیزات رفاهی

دریچه‌های تهویه مطبوع نصب شده در عقب، صندلی‌های چرمی، سنسور پارک، 6 عدد بلندگو و… سدان چینی ویژگی‌های بسیاری را به شما تقدیم می‌کند که بیش از آن چیزی است که در یک خودرو 49/900 درهمی یافت می‌شود.

JAC J5 Interior 

 

 

 

JAC J5 Interior
JAC J5 Interior 

 

 

 

JAC J5 Interior
JAC J5 Interior 

 

 

 

JAC J5 Interior
JAC J5 Interior 

 

 

 

JAC J5 Interior

پیشرانه

زیر کاپوت این سدان 4590 میلی‌متری چینی، یک پیشرانه 4 سیلندر و 1.8 لیتری قرار دارد که به همراه یک گیربکس 4 دنده تیپ ترونیک – که منبع آن از میتسوبیشی است – توانی معادل 143 اسب بخار و گشتاوری برابر با 165 نیوتن متر را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این خودرو به سیستم EBD یا فن‌آوری توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز مجهز است.

JAC J5 engine 

 

 

 

JAC J5 engine

داوری نهایی

در حال حاضر، خودروهای کره‌ای ازجمله هیوندای، کیا، سانگ یانگ، گزینه‌های ارزشمندتری هستند. این‌طور به نظر می‌رسد که مدل‌های مذکور ویژگی‌های بسیاری را به مشتریانشان عرضه نموده و خرید بهتر و مناسب‌تری هستند. بااین‌وجود، سمت‌گیری مهم خودروسازان چینی در ارائه خودروهای مجهزتر، ادامه کار را حتی برای خودروسازان کره‌ای نیز دشوار نموده است تا بلکه بتوانند همچنان خود را در مقابل ضربات پی‌درپی چینی‌هایی که – خودروهای پر آپشن متناسب با جیب خریداران عرضه می‌کنند- حفظ نمایند.

JAC J5 

 

 

 

JAC J5

نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

طراحی بدنه آن که با همکاری پنین فارینا انجام شده است،J5 در بین سدان های هم‌ردیفش بهترین نمای ظاهری را داراست.

JAC J5 

 

 

 

JAC J5

نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

متریال مورد استفاده در کابین در مرز کهنگی و دمده شدن قرار دارد.

JAC J5 

 

 

 

JAC J5

مشخصات فنی

پیشرانه 1.8 لیتری:

حجم موتور: 1834 سی‌سی

توان: 140/7 اسب بخار در 6500 دور/دقیقه

گشتاور: 165 نیوتن متر در 5000 دور/ دقیقه

جعبه دنده: 4 سرعته اتوماتیک

شتاب صفر تا صد: 10.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 175 کیلومتر

پیشرانه 1.5 لیتری:

حجم موتور: 1499 سی‌سی

توان: 111 اسب بخار در 6000 دور/دقیقه

گشتاور: 146 نیوتن متر در 4000 دور/دقیقه

جعبه دنده: 5 سرعته دستی

شتاب صفر تا صد: 12.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 175 کیلومتر

استاندارد آلایندگی: یورو 4

JAC J5 

 

 

 

JAC J5

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4590/1765/1465 میلی‌متر

فاصله دو محور: 2710 میلی‌متر

وزن خالص خودرو: 1355 کیلوگرم (برای پیشرانه 1.8 لیتری) و

1315 کیلوگرم (برای پیشرانه 1.5 لیتری)

گنجایش صندوق عقب: 415 لیتر

اندازه تایرهای جلو و عقب: 205/55 R 16

ایمنی

کسب 5 ستاره از موسسه ایمنی C-CNAP

مجهز به 2 عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)

مجهز به سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

کمربند ایمنی پیش کشنده جلو

سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

برخی از تجهیزات رفاهی

سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک

سیستم صوتی + MP3 + USB + CD + 6 عدد بلندگو

آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن

صندلی چرمی

روکش فرمان چرمی

صندلی جلو الکتریکی با قابلیت تنظیم در 4 جهت

سنسور دنده عقب

آنتن شیشه‌ای

تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو

برخی تجهیزات اضافی که فقط در مدل 1.8 لیتری عرضه می‌شود:

صندلی‌های جلو برقی با قابلیت تنظیم در 8 جهت

سیستم کنترل باد TPMS

قابلیت روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو

فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم در دو جهت

سانروف

JAC J5 

 

 

 

JAC J5

قیمت

در ایران: 57.7 میلیون تومان (پیشرانه 1.8 لیتری، ثبت نام در نمایندگی)- 47.3 میلیون تومان (پیشرانه 1.5 لیتری، ثبت نام در نمایندگی)

در امارات متحده عربی: 45,000 الی 50,000 درهم (پیشرانه 1.8 لیتری)


irev.ir

بررسی دنده 6

 اتوماتیک های تازه وارد بازار ایران بدون آنکه شما باخبر باشید در بازه قیمتی  40 تا 70 میلیون‏ تومان جنگ بزرگی را برای سال آینده و حتی شب عید برنامه ‏ریزی کرده‏ اند

که میانه ‏رو‏ترین و مورد توجه ‏ترین شرکت‏ کنندگان در آن محصول جدید کرمان‏ موتور یعنی Jac J5 اتوماتیک با پیشرانه جدید 1.8 لیتری 141 اسب بخاری میتسوبیشی است‌. در حالی که تندر 90 اتوماتیک حدود 40 میلیون‏ تومان قیمت دارد و امگرند 7 در جایگاه 70 میلیونی‏ها تکیه زده‌، J5 اتوماتیک با توپ پر به بازار آمده تا اثبات کند با قیمت 55.9 میلیونی‏اش که در ایام مبارک دهه فجر تا 54.2 میلیون‏تومان نیز کاهش پیدا کرده، قرار نیست یک بازیگر ساده باشد! J5 لوبیای سحرآمیز کمپانی جک چین است که به نظر می رسد در خاک ایران خوب رشد کند . برای آنکه این مبارز جدید را بیشتر بشناسیم، تصمیم گرفتیم برای اولین‌بار در ایران به سراغش برویم و نخستین تجربه رانندگی با آن را همراه شما بازخوانی و بررسی کنیم .

جکمعرفی

نامش J5 است و چندان برای ما ایرانی‌ها غریبه نیست‌. J5 دومین عضو خانواده JAC چین است که به بازار ایران قدم گذاشته. این برند چینی بخش عمده‌ای از خوشنامی‌اش را مدیون خاطره خوب تعداد محدود J3‌های‌ هاچ‌بکی است که به بازار عرضه شده‌اند‌. کیفیت قابل توجه محصولات این برند در کنار بهره‌گیری از پیشرانه میتسوبیشی و طراحی قابل توجه شرکت پینین‌فارینا ایتالیا از جمله اصلی‌ترین نقاط قوت جک‌ها در بازار ایران هستند‌. J5 ابتدا با پیشرانه 1.5 لیتری و گیربکس 5 سرعته دستی ایرانیان را با بزرگ‌ترین محصول جک چین آشنا کرد اما کرمانی‌ها که جای یک خودرو اتوماتیک را خالی می‌دیدند‌، نسخه اتوماتیک آن را برای عرضه به بازار ایران انتخاب کردند‌. J5 در نسخه اتوماتیک تفاوت‌های عمده‌ای با مدل دستی دارد و همین تفاوت‌ها موجب شده‌اند تا اختلاف قیمت مدل دستی 1.5 لیتری(44.2 میلیون‌تومان) و اتوماتیک 1.8 لیتری(55.9 میلیون‌تومان) به حدود 11 میلیون‌تومان برسد‌. پیش از ما ایرانی‌ها خود مردم چین اصلی‌ترین منتقدان صنعت خودرو‌سازی‌شان هستند که در مطالب تحلیلی و نظراتشان از JAC در کنار چند برند خودروسازی دیگر چینی به عنوان پرچمداران این صنعت یاد می کنند. JAC به‌تازگی در بین همه خودروسازان فعال در چین از جمله جنرال‌موتورز‌، فولکس واگن و… از نظر میزان تولید در سال 2013 موفق به کسب رتبه 22‌ام شد و تیراژ حدود 203هزار دستگاه را به ثبت رساند‌.
J5
شخصیت متفاوتی نسبت به عمده خودرو‌های چینی دارد؛ شخصیتی که به‌سادگی نمی‌توان صفت کپی‌بودن را به آن نسبت داد. طراحی آن بر عهده شرکت پینین‌فارینا ایتالیا بوده است‌؛ شرکتی که تا‌کنون ده‌ها مدل مطرح فراری نظیر دینو‌، تستا‌روسا و چندین مدل فیات و‌… را در تاریخ ماندگار کرده است‌.

جک آواتارشاید عده‌ای با خود بگویند پینین‌فارینا نقشی در طراحی این خودرو نداشته و تنها از نام تجاری آن روی J5 استفاده شده اما نکته جالب آنجاست که در سایت رسمی پینین‌فارینا در حالی که شرکت‌های چینی زیادی مدعی همکاری با این طراح ایتالیایی هستند، فقط نام JAC در بخش جوایز و افتخارات به چشم می‌خورد. به جرأت اصالت و زیبایی جک را در مقایسه با دیگر چینی‌ها می‌توان ستایش کرد اما J5 یک زیباروی تو خالی نیست که تنها با چهره‌ای خشن به دنبال جذب مشتریان باشد‌.
در قلب J5 اتوماتیک موتور 1.8 لیتری میتسوبیشی جایگزین پیشرانه 1.5 لیتری در مدل دستی شده است تا فضای رقابت را روی همه هموطنان اتوماتیکش ببندد و با قوی‌ترین آرایش در زمین ایران حاضر شود‌! پیشرانه این خودرو از سری 4G93D تحت لیسانس میتسوبیشی ژاپن است که در چین به تولید می‌رسد و حداکثر قدرت آن در حالی عدد141 اسب بخار را نشان می‌دهد که نزدیک‌ترین رقیبش یعنی امگرند 7، 137 اسب بخار قدرت تولید می‌کند‌. با این حال حداکثر گشتاور 165نیوتن‌متری J5 در برابر حداکثر گشتاور 172 نیوتن‌متری امگرند 7 جای تامل دارد‌. پیشرانه امگرند 7 بر پایه یکی از پیشرانه‌های تویوتا طراحی و توسعه یافته و جک نیز با شمشیر میتسوبیشی به میدان رقابت قدم گذاشته است‌. در این میدان تندر 90  105 اسب بخاری با گیربکس 4 سرعته سعی می‌کند از بیرون گود تنها به اختلاف حدود 200 کیلوگرمی وزنش با این دو خودرو دل خوش کند‌. ابعاد J5 در ظاهر تفاوتی بین این خودرو و رقبا را نشان نمی‌دهند اما به محض ورود به اتاق آن به خصوص در بخش صندلی‌ها شگفت‌زده می‌شوید‌. فاصله بین دو محور این خودرو در مقایسه با برادر شیری‌اش در ایران یعنی لیفان 620 حدود 10 سانتیمتر بزرگ‌تر است که موجب افزایش بیشتر فضای پای سرنشینان عقب می‌شود‌. علاوه بر این موضوع در J5 اتوماتیک بر خلاف مدل دستی دریچه‌های سیستم تهویه نیز برای سرنشینان عقب نصب شده است‌.

جک جی 5 اتوماتیک ایمنی

J5 در آزمایش‌های موسسه ایمنی C-Ncap موفق به کسب هر 5 ستاره ایمنی شده است و بر اساس گزارش‌ها در تصادف از جلو و طرفین‌، ضربه شدیدی به هیچ یک از اعضای بدن سرنشینان وارد نمی‌شود که نشان‌دهنده طراحی یکنواخت و مهندسی شده این خودرو است‌. البته این خودرو رقیبی به نام امگرند 7  را در بازار دارد که علاوه بر این 5 ستاره، موفق به کسب 4 ستاره از موسسه اروپایی EuroNCAP شده است‌. با این حال J5 اتوماتیک همانند رقیبش از سیستم‌های ترمز ABS و EBD استفاده می‌کند اما تعداد کیسه‌های هوایش 2 عدد برای سرنشینان جلو است.

تجهیزات

در مقایسه با مدل گیربکس دستی‌، تنها تفاوت ظاهری J5 اتوماتیک در رینگ‌های این خودرو مشخص است‌. چراغ‌ها در جلو و عقب‌ هالوژنی هستند و 4 شیشه و آینه‌های جانبی به صورت برقی کنترل می‌شوند‌. سیستم صوتی با 4 بلندگو در مدل دستی به 6 بلند‌گو در مدل اتوماتیک افزایش پیدا کرده که در طول آزمایش کیفیت خوبی از آن به گوش می‌رسید‌. بر‌خلاف مدل دستی تنظیم 4 جهته صندلی جلو در مدل اتوماتیک به قابلیت تنظیم 8 حالته افزایش پیدا کرده و همچنین سیستم کنترل فشار باد تایر‌ها TPMS و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان نیز به امکانات این خودرو افزوده شده‌اند‌. سانروف نیز یکی دیگر از آپشن‌هایی است که در مدل اتوماتیک به چشم می‌خورد‌. به صورت کلی در مقایسه با مدل دستی در J5 اتوماتیک مشتریان تعداد زیادی از آپشن‌های کارا و جدید را در کنار 30 اسب بخار قدرت بیشتر و یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته به دست می‌آورند که قطعا ارزش پرداخت 11 میلیون‌تومان اضافه بها را دارد و البته در بازار جایگاه امگرند 7 اتوماتیک 71 میلیونی را نیز به شدت به خطر می‌اندازد چرا که تفاوت عمده‌ای در بخش امکانات و مشخصات فنی این دو خودرو نمی‌توان یافت اما اختلاف قیمت این دو خودرو به حدود 16 میلیون‌تومان می‌رسد

پشت فرمان

 اولین خودرو اتوماتیک کرمان‌موتور

کرمانی‌ها از اینکه اولین خودرو اتوماتیک‌شان وارد بازار شده، خوشحالند‌. J5 اتوماتیک روی کاغذ هیچ چیزی برای کسب بیشترین‌ها با یک قیمت معقول کم ندارد اما آیا در عمل هم اینگونه خواهد بود‌؟ در خودرو را که باز کنید با تودوزی تمام تیره‌ای مواجه می‌شوید که برای J5‌سواران تازگی دارد، چرا که کرمان‌موتور این تودوزی تیره را جایگزین تودوزی روشن در مدل‌های 1500 دستی کرده است‌. ابعاد لاستیک در مقایسه با لیفان 620 عریض‌تر هستند و در کنار ارتفاع 17 سانتیمتری از سطح زمین پایداری خوبی را نوید می‌دهد‌. پشت فرمان J5 پیش از هر چیز این حس را القا می‌کند که آیا این اتاق متعلق به یک خودرو 55 میلیونی است‌؟ بله، در ظاهر این حس تا مدتی پایدار خواهد بود اما اگر در هر خودرو چینی بعد از تفکر دستی به سر و روی اتاق بکشید، از گفته‌تان پشیمان می‌شوید اما در J5 همه بخش‌ها اینگونه نا‌‌امید‌کننده نیستند‌. چرم و متریال استفاده شده در اتاق در بیشتر قسمت‌های داشبورد و روی در‌ها کیفیت خوبی دارند و به هیچ وجه احساس خشکی به شما دست نمی‌دهد‌. روکش چرم صندلی‌ها و فرمان نیز در نگاه اول خود را با کیفیت نشان می‌دهند اما از آنجایی که هیچ دستگاهی برای سنجش کیفیت این تودوزی وجود ندارد، بهتر است بعد از استفاده طولانی‌مدت به بررسی آنها بپردازیم‌. در سمت چپ فرمان سیستم کنترل فشار باد تایر‌ها با نشان دادن نور سبز روی هر 4 لاستیک از مناسب بودن وضعیت تایر‌ها خبر می‌دهد و سیستم صوتی نسبتا بزرگ که در میانه کنسول جای گرفته با ورودی‌ USB و 6 بلند‌گو پشتیبانی می‌شود. مجموعه نمایشگر‌های پشت فرمان با ملودی رنگ آبی در 3 قاب دایره‌ای بیشتر یادآور خودرو‌های جدید ژاپنی  و کره‌ای است‌. کامپیوتر سفری این خودرو علی‌رغم طراحی بزرگ بیانگر اطلاعات کاملی نظیر مصرف سوخت و یا فاصله قابل پیمایش نیست‌. کیفیت تجهیزات کلی اتاق در وضعیت ایده‌آل خودرو‌های لوکس قرار ندارند اما در مقایسه با دیگر خودرو‌های چینی وضعیت قابل قبولی دارند‌. دسته دنده بزرگ به همراه کلید آزاد‌ساز آن قابلیت تعویض به صورت دستی را نیز دارند‌. روی این گیربکس 4 سرعته هیچ خبری از کلید‌های حرکت روی برف یا رانندگی اسپرت نیست اما J5 اتوماتیک شما را برای رانندگی اسپرت نا امید نمی‌کند چرا که کات‌آف موتور آن روی دور 5000 انجام می‌شود و با خیال راحت می‌توانید تا دلتان می‌خواهد آن را بتازانید و از هر گونه کات‌آف زیر 5000 دور در دقیقه که در لیفان 620 دیده می‌شود، در امان باشید‌. مصرف اعلام شده توسط رسانه‌های چینی برای این خودرو 7.6 لیتر در سیکل ترکیبی است که البته به نظر می‌رسد در حقیقت رقمی حدود 5 باشد که در طول مدت آزمایش امکان محاسبه آن در غیبت کامپیوتر سفری نبود و البته نحوه رانندگی با خودرو نیز نمی‌توانست عدد دقیقی را به ما نشان دهد‌.

کابین جک جی 5  رانندگی

 سوئیچ J5 با قابلیت کنترل قفل مرکزی از طریق ریموت طول بلندی دارد و در مقایسه با سوئیچ دیگر خودرو‌ها جلب توجه می‌کند‌. با چرخاندن این سوئیچ موتور با صدای نسبتا قابل توجهی روشن می‌شود و در همان ابتدا عایق‌بندی نسبتا خوب اتاق در مقابل ورود صدای موتور و محیط اطراف جالب توجه بود‌. برای شروع حرکت گیربکس را در حالت D قرار دادیم و با حرکتی نرم خودرو را به مسیری مستقیم رساندیم تا تعویض دنده‌ها و شتاب خودرو در حالت تخت‌گاز را مورد آزمایش قرار دهیم‌. بر خلاف دیگر خودرو‌های 4 سرعته با اشاره به تمام قدرت گاز گیربکس با کندی وارد مسیر نمی‌شود و واکنش آن نسبت به میزان فشرده شدن پدال گاز سریع است اما شتاب اولیه خودرو با توجه به 141 اسب بخار قدرت چندان جالب توجه نیست که البته این موضوع در مقایسه با خودرو مشابهی مانند تویوتا کرولا صدق می‌کند و در مقایسه با بسیاری دیگر از خودرو‌های چینی به‌مراتب بهتر است‌. ترمز‌گیری با توجه به وزن خالص 1355 کیلوگرمی که در شرایط آزمایش تا حدود 1.5 تن افزایش پیدا کرده بود هیچ‌گونه ضعفی را نشان نمی‌داد. تمایلی در دماغه خودرو به پایین آمدن در هنگام ترمز‌گیری نیز مشاهده نمی‌شد‌. گیربکس 4 سرعته J5 به صورت کلی عملکرد قابل قبولی دارد و در هنگام سبقت‌گیری شما را نا‌امید نمی‌کند، چرا که با استفاده از تعویض دنده دستی می‌توانید به راحتی معکوس بدهید و گیربکس هیچ‌گاه به اشتباه هوشمند نمی‌شود تا دنده معکوس شما را پس بگیرد و همواره می‌توانید روی رانندگی پر شتاب با این خودرو حساب کنید‌. شتاب صفر تا 100 این خودرو چیزی حدود 12 ثانیه است.


irev.ir

بررسی چرخان

۴ دلیل برای آنکه جک J5 را بخریم!

تا چند سال پیش اگر نامی از چین و جنس چینی به میان می‌آمد، نا خودآگاه عدم کیفیت آن محصول، در ذهنمان نقش می‌بست. چند سالی است که چشم بادامی‌ها پا را فراتر از آنچه تصورش را می‌شد، گذاشته‌اند، این کشور پهناور ابتدا با کپی برداری بی عیب و نقص از برندهای معتبر بازار، سعی در جذب مشتریان سرتاسر جهان داشت؛ اما پس از مدتی، خود وارد این عرصه شده و توانست با پشتکاری مثال زدنی، به نتایجی باور نکردنی برسند.

صنعت الکترونیک و مهم تر از همه، تولید اسمارت فون، یکی از موارد مهمی است که چینی‌ها توانستند به سرعت بازار را قبضه کرده و پس از آن با تولید محصولاتی با کیفیت و البته خوش قیمت، کاربران را نیز مجاب به خرید محصولاتشان کنند. امروز کمپانی‌هایی چون هوآوی، شیائومی، میزو و … نمونه بارز این اتفاق هستند.

این روزها در فضای مجازی که بچرخید، به یک مثل جالب برمی‌خورید، حتما شنیده اید که می‌گویند دو دسته از افراد هستند که همیشه سعی دارند طرف مقابل خود را به دلیل تصمیمی که گرفتند قانع سازند، یکی افرادی که زن گرفته‌اند و دیگری اشخاصی که خودروی چینی خریده‌اند!

اما به دور از هر گونه شوخی، صنعت خودروی چین نیز مانند سایر تولیداتش، چند سالی است که به سرعت می‌تازد و با قیمت‌های معقول و امکانات خوب و در سطح استانداردهای جهانی هر روز بر محبوبیت محصولاتش در سرتاسر جهان می‌افزاید. برندهای مختلفی این روزها در بازار کشورمان جولان می‌دهند، از کمپانی MVM گرفته تا جک، جیلی، لیفان و…

کمپانی جک و در صدر آن خودروی J5 یکی از همین محصولات است. این خودرو یکی از محصول کمپانی جک است که بیش از نیم قرن سابقه تولید خودرو را با خود یدک می‌کشد. البته این شرکت خودرو سازی تا چند سال پیش فقط به تولید ماشین‌های سنگین می‌پرداخت، اما چند وقتی است که با همکاری چند کمپانی بزرگ خودرو ساز از جمله میتسوبیشی ژاپن شروع به تولید خودروهای سدان و شاسی بلند نموده است.

j5_pic1

خودروهای مختلفی توسط این خودرو ساز تولید و روانه بازار شده‌اند که نام آشناترین آن‌ها که در بازار ایران J5 است که با قیمت معقولش البته در قیاس با خودروهای داخلی، توانسته به سرعت تبدیل به یکی از محبوب‌ترین خودروهای ما ایرانیان شود.

مقاله پیش رو، البته یک بررسی تخصصی از این خودرو نیست و با همکاری افرادی که هم اکنون از این خودرو استفاده می‌کنند، نگاشته شده است. طبیعی است که مطالب گفته شده کاملا قابل بررسی و نقد است. در این مطلب سعی داریم به دلایلی اشاره کنیم که شاید خرید Jac J5 را منطقی می‌سازد.

  • ظاهر خودرو

یکی از مهم‌ترین المان‌های انتخاب خودرو، برای هر فردی، در هر کجای دنیا، ظاهر بیرونی خودروست. حال در کشور ما و شرایط خاص تولید خودرو، انتخاب‌های زیادی پیش روی هموطنان نیست و با توجه به تولیدات محدود چند کمپانی داخلی، طبیعتا دست خریدار در این حوزه باز نیست. با ورود خودروهای چینی، این شرایط تغییر کرد و کمی انتخاب خودرو راحت تر شده است. با این مقدمه کوتاه به سراغ ظاهر جی ۵ می‌رویم که شاید تنها موردی باشد که نتوان از آن ایراد گرفت.

car2_bبه گفته شرکت جک این خودرو طراحی شرکت معروف طراحی خودرو Pininfarina ایتالیاست که طرح‌های مهمی از جمله دیزاین خودروی فراری را در کارنامه خود دارد. جک معتقد است که طراحی J5 یکی از بهترین طراحی‌های این کمپانی طی ده سال فعالیت اخیرش محسوب می‌شود. البته باید قبول کرد که ظاهر این خودرو یکی از زیباترین نمونه‌های بازار است و به سختی می‌توان از آن ایرادی را بیان کرد. پس بدون دغدغه از لحاظ ظاهر یکی از اولین انتخاب‌های هر کس می‌تواند باشد.

  • فضای داخل کابین
باید بخوانید:  سیستم استارت/استاپ خودرو را بهتر بشناسیم!

ما ایرانیان، اصولا به آپشن‌های داخل خودرو عادت نداریم و گاه با قرار گرفتن یک دستگاه پخش با بهره‌گیری از پورت usb بسیار ذوق می‌کنیم! البته واضح است که ما ایرانیان اصولا انسان‌های کم توقعی هستیم!

اما جک جی ۵ دارای یک کابین بسیار بزرگ و البته راحت است. با صحبتی که با چند صاحب این خودرو داشتم و تجربه شخصی خود، متوجه شدم که حتی کسانی که بلند قد نیز هستند به راحتی می‌توانند در این خودرو بنشینند و اصلا اذیت نخواهند شد. سرنشینان عقب به اندازه کافی جا برای لم دادن دارند، همچنین یک دریچه کولر (بخاری) برای آن‌ها وجود دارد.

ns_car1طراحی داخل نیز مانند بیرون آن، جایی برای بحث باقی نمی‌گذارد. تمامی دکمه‌ها و کنترل‌ها به‌راحتی در اختیار راننده بوده و از کارایی خوبی نیز برخوردار است.

عملکرد سیستم‌های تهویه و سیستم صوتی رضایت بخش است. در بخش فنی باید بگویم صدای داخل کابین بجز در مسیرهای پر دست انداز و خاکی بسیار کم احساس می‌شود. این خودرو به عنوان یک سدان از یک صندوق عقب بزرگ و جادار بهره برده است. اگر پیش از این خودروی هاچ بکی داشته باشید، آنگاه بیشتر تفاوت را حس خواهید کرد.

  • سیستم ایمنی

طراحی معقول این خودرو باعث شده است که انتقال نیرو به راحتی و بدون عیب انجام شده و تعادل ماشین در پیچ‌ها بسیار خوب باشد و به تبع آن حس امنیت بالایی به راننده و سرنشینان منتقل می‌شود.

j5_pic5طبق گفته شرکت جک، شاسی این خودرو، ۳۸ درصد قوی‌تر و محکم‌تر از سایر مدل‌هاست. همچنین بر روی این خودرو جهت تصادفات شدید، بهینه سازی‌های مخصوصی انجام شده است. سیستم ترمزها در هر ۴ چرخ دیسکی بوده و متشکل از ABS و ABD است که وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهند. هرچند تا رسیدن به کیفیت ترمز در خودروهایی چون رنو، بسیار فاصله دارد. همچنین این خودرو دارای دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو است.

باید بخوانید:  کاهش فروش تسلا در چین؛ BYD برای تسلا شاخ و شانه کشید!

j5_pic4 j5_pic6موتور

قلب تپنده این خودرو توسط شرکت میتسوبیشی (موتور ۱۸۰۰ سی‌سی) تهیه شده است. کمپانی میتسوبیشی به تولید موتورهای پرقدرت و کم مصرف مشهور است. جک جی ۵ با بهره گیری از سه نمونه موتور وارد بازارهای جهانی شده است. حجم‌های ۱۶۰۰ سی سی، ۱۸۰۰ سی سی و ۲۰۰۰ سی سی! این کمپانی هر دو نمونه اتوماتیک و دستی را برای مشتریان آماده فروش کرده است.

j5_pic2البته همان‌طور که چندی پیش در مقاله‌ای، خرید خودروهای چینی و ایرانی را با یکدیگر مقایسه کرده بودیم، باید بگوییم که خرید خودروهای چینی، علی‌رغم مزایایی که دارند، معایبی را نیز با خود حمل می‌کنند. موضوعاتی همچون نبود قطعات، گارانتی و تعمیرات، مشکلات لاینحل موتوری و …

j5_pic3

یک دیدگاه

  1. مسعود
    2017-07-17
    پاسخ

    پره های دریچه کولر عقب از داخل ریخته شده. چگور دمونتاژ میشود؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *