Horizon: Zero Dawn

9

نقد و بررسی بازی Horizon: Zero Dawn در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

 Horizon Zero Dawn به همه ثابت کرد که می‌توان ریسک کرد و بازی ساخت که همه را شیفته خود می‌کند. خیلی از سازنده‌ها و ناشرها، مخصوصا آن استودیوها و کمپانی‌های گردن کلفت، از کنار گذاشتن یک بازیِ با اصل و نسب که هر بار برای‌شان میلیون‌ها دلار سود داشته است می‌ترسند، آن‌ها از کنار گذاشتن یک ایده کهنه، یک نام کهنه هراس دارند و ساخت یک مجموعه کاملا جدید را ریسکی می‌دانند که درصد احتمال شکست آن را خیلی بیشتر از درصد پیروزی آن می‌دانند. نود درصد این استودیوها و این ناشرین، هرگز پیش خود نمی‌گویند که یک ایده ناب، یک تیم سازنده خوب، زمان و هزینه کافی و صد البته، تمرکز روی بالا بودن کیفیت، باعث خواهد شد تا این آی‌پی جدید تبدیل به اثری شود که همه آن را دوست داشته باشند اما در عوض آن‌ها همیشه به فکر بازگشت هزینه‌های از دست رفته و بازگشت سود هستند.

75061-horizon-zero-dawn

اما استودیو گوریلاگیمز دقیقا کاری کرد که خیلی‌ها از آن می‌ترسند؛ کوچ کردن از یک خانه کهنه و قدیمی به سمت ایده‌های نو. گوریلا گیمزی که ما آن‌ها را با سری بازی‌های Killzone می‌شناختیم و آن‌قدر با نسخه Shadow Fall این سری بد کار کردند که چه نام خود و چه نام این سری را زیر سوال بردند، با ایده‌ای تازه که چندین سال روی آن وقت گذاشته بودند و با صبر و حوصله ستون‌های آن را بالا بردند، بازگشتند، آن هم با سری بالا، با ایده‌ای ناب، با یک بازی عالی

2

 داستان ایلوی، هزاران سال پس از دنیای امروزی آغاز می‌شود. تمدنی که ما می‌شناسیم نابود شده و زیر قدرت طبیعتی در هم تنیده با ربات‌های عجیب و غریب به زانو درآمده است. دختر داستان ما نمی‌داند از کجا آمده و خانواده‌اش چه کسانی هستند. او از آن‌ها هیچ خبری ندارد و تمامی افراد قبیله او را نادیده می‌گیرند. در این میان تنها یک نفر سرپرستی او را قبول کرد، یک نفر از جنس خودش و تنها شخصی که او را همانند دخترش می‌بیند؛‌ راست.

horizon-zero-dawn-shot-3

اما سوالی که مطمئنا ذهن شما را درگیر کرده، مربوط به داستان بازی است. از اولین روزی که بازی معرفی شد تا امروز، همه انتظار یک داستان منطقی و درست حسابی از این بازی را داشتیم. همه چیز با پیدا شدن یک دیوایس عجیب به دست ایلوی در سن کودکی شروع می‌شود. این دیوایس باعث می‌شود تا او بتواند به صورت تصاویر هولوگرافیک تمدن مدرنی را که هزاران سال پیش نابود شده ببیند و اطلاعات زیادی را از آن به دست بیاورد.

  آرام آرام ایلوی عاشق این تکنولوژی می‌شود و به او داستان‌هایی را از گذشته و حال دنیای اطرافش می‌گوید که هیچ شخص دیگری قادر به دیدنش نیست. سال‌ها بعد، زمانی که ایلوی تبدیل به دختری شجاع، باهوش، بی‌باک و قوی‌ می‌شود، پس از یک سری اتفاق (باور کنید نمی‌خواهم داستان بازی را لو بدهم)، ایلیوی تصمیم می‌گیرد به دنبال جواب‌های سوال‌های دوران کودکی‌اش برود. خانواده او چه کسانی هستند، چه بلایی سر این دنیا آمده است؟ راز پشت پرده این ربات‌های عجیب و غریب چیست؟

HorizonZeroDawn-12

اما Horizon یک داستان خطی نیست که بخواهد به این زودی‌ها تمام شود. در طول ماجراجوی ایلوی، صدها داستان فرعی کوچک و ده‌ها داستان فرعی بزرگ قرار دارند که شما را غرق در دنیای زیبای بازی می‌کنند. نمی‌توانم بگویم همه آن‌ها جذاب و سرگرم کننده هستند، نه اینطور نیست، برخی از این مراحل حتی می‌توانند بسیار خسته کننده باشند و روندی تکراری را پیش بگیرند. چیزی که این مسئله را خسته کننده‌تر می‌کند، اشخاصی هستند که در طول مسیر با آن‌ها آشنا خواهید شد.

با این‌که طراحی چهره آن‌ها خوب کار شده، ولی آن‌ها اصلا حس زنده و پویایی ندارند و انگار با اشخاصی کاملا بی‌روح در حال مکالمه هستید. افراد زیادی هستند که در طول داستان با آن‌ها رو به رو می‌شوید که از مهم‌ترین المان‌های داستان‌گویی بازی هستند. اما مسئله این است که اگر با اشخاصی که ربطی به خط داستانی اصلی ندارند به گفت و گو بپردازید، می‌توانند خسته کننده باشند و از چهره‌ آن‌ها، حتی با وجود جزییات صورت بسیار خوب، در هنگام صحبت کردن بی‌زار شوید.

a5w180Y

هورایزن تمام آن چیزی است که بازی هایی مانند توم ریدر و فارکرای می خواهند باشند. جهانی باز و انبوه از المان های جذاب که گیمرها را برای ده ها و شاید صد ساعت درگیر خود می کنند. اولین نکته ای که نشان می دهد گوریلا گیمز از اشتباهات خود در توسعه بازی قبلی، یعنی Killzone Shadow Fall درس گرفته و آن را در هورایزن به کار بسته، عدم عجله برای آغاز گیم پلی است.

هورایزن خود را عنوانی با المان های قرض گرفته شده از نقش آفرینی معرفی می کند، هرچند که یک نقش آفرینی حقیقی نیست. تمام المان های نقش آفرینی، برای جذابیت هرچه بیشتر داستان و توجیه فعالیت های گیم پلی مورد استفاده قرار گرفته اند و کاربرد دیگری ندارند؛ اما این موضوع نه تنها مشکل ساز نشده بلکه می تواند تبدیل به خط مشی تازه ای برای دیگر سازندگان بازی های Open-World شود.

horizon__nombre_provisional_-3646948

و به عنوان یک بازی نسبتاً نقش آفرینی، هورایزن عجله ای برای تحمیل بار اکشن خود نشان نداده و سعی می کند ابتدا بازیکن را با جهان افسانه ای خود آشنا کرده و امکان همذات پنداری با ایلوی را فراهم آورد. این تصمیم اگرچه باعث شده که ساعات ابتدایی هورایزن بسیار کند و گاه غیرقابل تحمل باشد، اما در عوض گیم پلی طراوت و شادابی خود را حفظ می کند و تا دقیقه پایانی، گیمر را درگیر سکانس هایی می کند که هر یک حماسی تر از قبلی بوده و روندی غیرقابل پیش بینی دارند.

Horizon_06_Resolutionاما چیزی که باعث می‌شود این طبیعت هر بار حسی تازه به بازیکن منتقل کند، چرخه شب و روز بازی است. روزها و شب‌ها هر کدام طبیعت را به نحوی منحصر به فرد نشان می‌دهند و کاملا حسی متمایز به یکدیگر دارند. روزها حس هیجان و تحرک کاملا با نور آفتاب به زمین منتقل می‌شود و دوست دارید در دنیای زیبای بازی بتازید و به انجام ماموریت بپردازید. اما شب‌ها، شب‌های Horizon Zero Dawn یکی از آرام‌ترین و زیباترین شب‌های دنیای بازی‌ها را به تصویر می‌کشد. نور ماه کاملا بر روی زمین حکم‌فرما می‌شود به دشت‌ها، به صحرا‌ها، به درختان و تک تک جزییات طبیعت، حسی عجیب می‌بخشد که نظیر آن را در بازی دیگری ندیده‌اید. هرچند چرخه شب و روز کمی اغراق آمیز طراحی شده و برخی مواقع آب و هوای بازی به ناگهان و غیر منطقی تغییر می‌کند، اما آن‌قدر زیبا هستند که چنین ایرادی چندان به چشم نمی‌آید و هر بار با دیدن نور خورشید یا زیبایی ماه این مشکلات را فراموش می‌کنید.

 horizon-zero-dawn

بعد از شکست بزرگ گوریلا گیمز در توسعه آخرین نسخه از سری محبوب کیلزون، بعید به نظر می رسید که این استودیو بتواند یکبار دیگر روی پای خود ایستاده و فرنچایزی تازه، چشمان حیرت زده ما را به هنر خود بدوزد. اما طی سه سال گذشته هر چه که در استودیوی گوریلا گیمز در جریان بوده، به ساخت شاهکاری منجر شده که قطعاً باید به عرضه مداوم نسخه های آتی آن، درست مانند آنچارتد عادت کنیم.

هورایزن زیرو داون تمام انتظارات ما از یک بازی انحصاری را به اندازه کافی و حتی فراتر برآورده می کند. داستان بازی واقعاً جذاب است، موسیقی بازی دست کمی از شاهکارهای جوادی در سریال گیم آو ترونز ندارد، گرافیک هنری و فنی بازی در حدی است که مشابه اش را هیچوقت ندیده ایم و درباره گیم پلی هم که اصلاً نیازی به صحبت نیست.

208745_screenshot_05_l

با وجود تمامی نکات مثبتی که بخش اکشن، مخفی‌کاری و ربات‌های حیرت‌انگیز بازی دارند، یک چیز در این بین در بازی Horizon Zero Dawn آزار دهنده است؛ انسان‌ها. انسان‌هایی که به عنوان دشمن در بازی قرار دارند، برخلاف ربات‌ها، هوش مصنوعی آن‌ها ضعیف‌ترین بخش بازی محسوب می‌شوند و به همین خاطر درگیر شدن با آن‌ها هرگز جذابیت ندارد.

در بیشتر مواقع به خاطر عکس‌العمل‌های بد و عجیب و غریب آن‌ها دوست دارید به صورت مخفیانه کلک آن‌ها را زودتر بکنید و از شرشان خلاص شوید. اما درست وقتی که سعی می‌کنید با مخفی‌کاری آن‌ها را از بین ببرید، ضعف هوش مصنوعی آن‌ها بیشتر به چشم می‌آید. همچنین همان‌قدر که استفاده از نیزه در برابر ربات‌ها جذابیت نداشت، این مورد در مورد انسان‌ها نیز صدق می‌کند. هرچند در مخفی‌کاری‌ها نیزه بهترین دوست شما است و در این بخش می‌تواند ضعف‌های خود را تا حدی جبران کند اما به هر حال باز هم تیر و کمان یار جدا نشدنی شما خواهد بود.

در نهایت این موسیقی و ملودی‌های به کار رفته در بازی هستند که روح دمیده شده در این بازی را از حالتی ساکن به همانند یک شعله آتش به رقص در‌می‌آورند؛ چرا که موسیقی‌های ساخته شده برای این بازی آن‌قدر زیبا هستند که آن‌ها را در رگ‌های طبیعت و دنیای بازی حس کنید و گاهی حتی می‌خوانید در یک فضای آرام ایستاده و به آن‌ها گوش دهید. حتی زمانی که جریان بازی نیز تند می‌شود، این موسیقی هیجان‌انگیز با ملودی‌ و نت‌های هم سو با این جریان هستند که جذابیت بازی را بالاتر می‌برند.

صداگذاری بازی نیز به همین اندازه جذاب است. هرچند برای سلاح‌ها و مخصوصا نیزه‌ای که با آن به صورت مخفی‌کاری دشمنان را از پای در می‌آوریم کمی صداگذاری بازی با نقص‌ به گوش می‌رسد، اما در باقی موارد، از به هم اصابت کردن اجزای بدن یک ربات گرفته تا صدای طبیعت، بازی در حد عالی کار شده است.


نقات قوت

  • ایلوی، یک کاراکتر دوست داشتنی
  • داستان و روایت داستانی جذاب
  • دنیایی زیبا و متنوع
  • گرافیک فنی و بصری عالی
  • ربات‌ها!

نقات ضعف

  • هوش مصنوعی بسیار ضعیف انسان‌ها
  • مکالمه‌های خشک و بی‌روح بین کاراکترها
  • ضعف در مبارزه‌های تن به تن با نیزه

ویدیو هایی از بازی Horizon: Zero Dawn


iRev.ir-Line1-6

بررسی زومجی : بررسی بازی Horizon Zero Dawn

بررسی دیجیتالو :  بررسی بازی Horizon: Zero Dawn؛ برخاسته از فلز و خون

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *