Hellblade

8

نقد و بررسی بازی Hellblade در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

عناوینی مثل «Hellblade» همیشه در صنعت بازی کمیاب بوده‌ و معمولا در سیل بازی‌های پرهزینه امروزی گم می‌شوند، به همین علت است که صحبت کردن درباره‌ی چنین بازی‌هایی همواره مشکل بوده است. خاصیت اصلی این عناوین همیشه متفاوت بودن با سطح انتظارات مردم بوده و طبق تجربه‌ی سالیان اخیر، معمولا عنوانی نیستند که عموم مردم قبل از عرضه، انتظار آن را می‌کشند. نه این‌که بدتر باشند و نه این‌که بهتر، فقط به دلیل خارج بودن از چارچوب بازی‌های امروزی، در جذب بسیاری از بازیکن‌ها ناموفق عمل می‌کنند.

hellblade_ps4_boxart_by_naraku1983-d83jn7f

Hellblade هم از این قائده مستثنا نیست و از آن سبک بازی‌هاست که می‌تواند بازیکن‌ها را به دو دسته تقسیم کند. در واقع همه چیز وابسته به خود شما و سطح انتظاراتتان است. شاید اگر مجبور باشیم سبکی برای این بازی انتخاب کنیم، طبقه اکشن ماجراجویی جای مناسبی برای آن باشد، اما باید این نکته را هم در نظر بگیریم که Hellblade یک عنوان مستقل محسوب شده و قیمت آن چیزی معادل ۳۰ دلار است. عنوانی ۳۰ دلاری که فقط ۸ ساعت گیم‌پلی دارد، بازی‌ای که اگر زیاد بمیرید، سیوتان را پاک خواهد کرد (چیزی که در واقع حقیقت ندارد)، آیا واقعا این‌ها مسائلی هستند که Hellblade را تعریف می‌کنند؟

hellblade-senuas-sacrifice-image_1024.0.0

تعداد چنین بازی‌سازانی در صنعت بازی‌های ویدیویی کم هم نیست و برای مثال می‌توان به هیدیو کوجیما اشاره کرد که مفاهیم سیاسی موجود در بازی‌هایش به کتاب‌های نویسندگان بزرگ یا فیلم‌های مطرح طعنه می‌زنند یا به نیل دراکمن اشاره کرد که تجربه بازی The Last of Us او چنان تاثیرگذار بود که هنوز که هنوزه، یاد و خاطر آن و رابطه عمیق جوئل و الی از ذهن‌مان پاک نشده است. البته پیش از آنکه سراغ بازی Hellblade برویم، به این نکته اشاره کنم که منظور اصلا این نیست که بازی‌هایی که صرفا برای سرگرم کردن مخاطب ساخته می‌شوند آثار بی‌ارزشی هستند؛ بلکه منظورم این است که یک سری از بازی‌سازان، خود را درگیر قید و بند بازی‌های ویدیویی نکرده و اثری خلق می‌کنند که تاثیری به مراتب بیش‌تر از فقط یک بازی روی مخاطب دارد.

حال منظور از این همه مقدمه‌چینی طولانی و اسم بردن از بازی‌سازانی چون کوجیما و نیل دراکمن، رسیدن به این مساله است که سازندگان Hellblade هم جا پای چنین بزرگانی گذاشته و اثری خلق کرده‌اند که قادر است تاثیری عمیق روی مخاطب گذاشته و ذهن و فکر او را مدت‌ها دیگری بازی و وقایعش کند. علاوه بر این Hellblade بازی‌ای است که از آن می‌توان درس‌های زیادی گرفت و همین هم ارزش بازی را بیش از پیش افزایش می‌دهد. پس در همین ابتدای متن، باید به این موضوع اشاره کرد که به Hellblade نباید به چشم یک بازی ویدیویی ساده که قرار است چند ساعتی سرگرم‌مان کند نگاه کنیم، بلکه باید مانند سازندگانش فارغ از هر قید و بندی غرق آن شویم تا بازی هم بتواند آن تاثیری را که باید، روی ما بگذارد.

a76130c3-3787-4997-a9ca-2594841a0a60

واقعیت این است که Hellblade به عنوان یک بازی ویدیویی مشکلاتی دارد. پس بهتر است پیش از اینکه سراغ ویژگی‌های مثبت آن برویم، به این مشکلات اشاره کنیم و بعد با خیال راحت از نقاط قوت بازی صحبت کنیم. گیم‌پلی Hellblade را می‌توان به دو بخش نبرد‌ها و حل پازل تقسیم کرد که یکی از این دو بخش شرایط خیلی خوبی دارد و در دیگری شاهد مشکلاتی هستیم. به شخصه پس از دیدن تریلر‌های بازی، انتظار اثر اکشن خوش‌ساختی را از Hellblade داشتم ولی واقعیت این است که مبارزات بازی، هرگز در سطح دیگر المان‌های آن ظاهر نمی‌شوند. موارد متعددی باعث بروز این مشکل در بازی شده‌اند که یکی از آن‌ها، نبود تنوع آنچنانی در مبارزات است.

زمانی که برای اولین بار در جلوی آن دروازه با چند دشمن رو‌به‌رو می‌شوید، همه چیز خوب به نظر می‌رسد؛ استفاده از ضربه‌های سبک و سنگین شمشیر و دفاع در برابر حملات دشمن، لذت‌بخش هستند و هیجان نسبتا خوبی دارند. اما مشکل این است که پس از یکی دو مبارزه اول، این حس به سراغ‌تان می‌آید که انگار همه صحنه‌های نبرد و اکشن بازی عین هم هستند. یعنی مدام در طول گیم‌پلی ۷-۸ ساعته بازی، در حال تکرار یک صحنه مبارزه هستید و بازی تلاشی برای تنوع دادن به این بخش نمی‌کند. علاوه بر این مشکل دوربین هم مساله دیگری است که در مبارزات بازی دیده می‌شود؛ به طوریکه گاهی در حین مبارزات زاویه دوربین به شکلی می‌شود که نمی‌توانید دید درستی از دشمن داشته باشید و دوربین گاهی پشت اشیا محیطی گیر می‌کند یا بیش از حد به شخصیت اصلی نزدیک می‌شود.

Xb4dTxh

با اینکه چند نوع دشمن در طول بازی دیده می‌شوند، اما در واقع آن‌ها به جز یک سری تفاوت‌های ظاهری، از لحاظ رفتاری تفاوت خیلی زیادی با یکدیگر ندارند و همین هم باعث شده تا مبارزات بازی حالتی یکنواخت داشته باشند. به این مساله نبود تنوع در سلاح‌ها را هم اضافه کنید تا بهتر به مشکلات مبارزات بازی پی ببریم. البته نباید از این مورد هم غافل شد که در کل تمرکز استودیو سازنده، خیلی روی مبارزات بازی نبوده است و به همین دلیل هم اگر از بخش پایانی بازی که مبارزات زیادی دارد فاکتور بگیریم، در دیگر بخش‌های بازی فقط هر از گاهی چند دشمن پیش روی‌تان قرار می‌گیرند تا بازی جنبه‌های اکشن هم داشته باشد و در مجموع Hellblade را نباید به دید یک بازی اکشن تجربه کرد.

اما از مبارزات که بگذریم، به دیگر جنبه گیم‌پلی بازی یعنی پازل‌ها و معما‌ها خواهیم رسید. در واقع هرچه بازی در زمینه مبارزات مشکل دارد، در زمینه پازل‌ها عالی عمل کرده است و با اینکه پازل‌های بازی تقریبا مبتنی بر دو مکانیزم هستند، اما سازندگان با همین دو مکانیزم توانسته‌اند معما‌های جالب و خلاقانه‌ای خلق کنند. خوشبختانه بیش‌تر زمان بازی هم به همین پازل‌ها اختصاص یافته و این باعث شده تا بتوانیم راحت‌تر از مشکلات بخش اکشن آن چشم‌پوشی کنیم.

Hellblade-The-Senua-Trailer-6

اما پیش‌تر هم اشاره کردم که Hellblade اصلا بازی‌ای نیست که فقط با هدف سرگرم کردن ساخته شده باشد و سازندگان آن هدف عمیق‌تر و تاثیرگذار‌تری از ساخت این بازی داشتند و به لطف داستان و فضاسازی عالی است که به این هدفشان می‌رسند. برای اینکه یک بازی داستان عالی‌ای داشته باشد، صرفا داشتن ایده داستانی خوب کافی نیست. نمونه‌های زیادی داشته‌ایم که ایده داستانی خوبی داشتند اما موفق نشده‌اند آن را به شکل خوبی روایت کنند. اما Hellblade اصلا از این دست بازی‌ها نیست و علاوه بر اینکه ایده داستانی جذابی دارد، آن را به خوبی هم روایت می‌کند و یک کاراکتر عالی هم دارد که مشخص است سازندگان تلاش زیادی برای پرداخت درست وی کرده‌اند و در نتیجه این المان‌ها به بهترین شکل ممکن در بازی دست به دست هم داده‌اند تا بتوان داستان تاریک بازی را عالی و شدیدا تاثیرگذار دانست.

داستان بازی با محوریت شخصیت سنوئا روایت می‌شود؛ شخصیتی که از مشکلات روانی مختلفی رنج می‌کشد و بازی به بهترین شکل ممکن این مشکلات و فروپاشی روانی وی را به تصویر می‌کشد. در چند وقت اخیر، بازی‌های زیادی منتشر شده‌اند که داستان خوبی داشتند. اما داستان هیچ‌یک از این بازی‌ها به اندازه Hellblade تاثیرگذار نبوده و شخصیت‌پردازی عالی شخصیت سنوئا در رسیدن داستان بازی به چنین سطحی خیلی دخیل بوده است. چیزی که در مورد شخصیت‌پردازی این کاراکتر اهمیت دارد، این است که سنوئا فراتر از هرچیزی و با اینکه در هیبت یک جنگجو به تصویر کشیده می‌شود، یک انسان است. از آن مهم‌تر اینکه شاید فضای بازی حالتی افسانه‌ای داشته و در هل‌هایم جریان داشته باشد، اما سنوئا کاراکتری است که مشکلاتی کاملا امروزی دارد. صحبتم فقط در مورد مشکلات روانی این شخصیت نیست بلکه سنوئا از مشکلاتی رنج می‌کشد که شاید خیلی‌ها با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. مشکلاتی از قبیل نداشتن اعتماد به نفس، متهم شدن از جانب اطرافیان در اکثر مواقع و درگیر بودن با قضاوت‌های نادرست اطرافیان.

Rot

گیم‌پلی Hellblade ترکیبی از راه‌رفتن، حل کردن پازل‌ها و مبارزات تن‌به‌تن بوده و بر خلاف تصور بسیاری، به هیچ‌وجه حتی در درجه‌های سختی بالا، عنوانی مشکل محسوب نمی‌شود. در واقع این استرس و جو بازی است که تجربه آن را خاص می‌کند. سازندگان سعی کرده‌اند با عدم قرار دادن راهنمایی برای بخش‌های مختلف، بازیکنان را به چالش بیشتری بکشند اما وجود این مسئله، تا حدودی به تجربه بازی آسیب زده و ممکن است بسیاری از بازیکنان را حتی تا اواسط آن، در شناخت مکانیک‌های مختلف گیم‌پلی، گیج بکند. در حالی‌ که کیفیت بازی در ارائه‌ی مبارزات و پازل ها قابل قبول بوده، اما شبیه بودن اکثر پازل‌ها به‌هم، بخش عمده‌ای از گیم‌پلی را یک‌نواخت کرده است.

در واقع می‌توان گفت بزرگترین مشکل Hellblade، نداشتن ویژگی‌های یک بازی مدرن است، به طوری که شما شاهد هیچ‌گونه‌ از سیستم‌هایی مثل قابلیت آپگرید، Craft کردن و حتی انتخاب سلاح در بازی نیستید و سازندگان هم، هیچ تمایلی برای اضافه کردن این موارد به عنوان خود نداشته‌اند. از طرف دیگر مبارزات بازی در عین سادگی، نفس‌گیر و راضی‌کننده هستند، شما ضربات سبک ‌و‌ سنگین مختلف را علاوه بر امکان دفاع و جاخالی دادن در اختیار دارید و با سرعت تقریبا پایین مبارزات، فرصت انتخاب صحیح از بین این ضربات را در بیشتر صحنه‌ها پیدا خواهید کرد. نکته جالب دیگر در مورد این عنوان، به پایان رسیدن به موقع آن است. همان‌طور که اشاره شد، بازی تقریبا ۸ ساعت گیم‌پلی دارد و پایان این زمان دقیقا همان جایی است که بازیکن احساس می‌کند تمامی بخش‌های بازی در حال تکراری شدن است. خوشبختانه سازندگان بازی داستان را بیش از اندازه طول نداده و در زمان مناسب بازی را به پایان می‌رسانند.

hellblade-big-5

واضح است که استدیو سازنده یعنی Ninja Theory، هدف و پیام خاصی از تولید این بازی داشته‌ و از اضافه کردن ویژگی‌های که ممکن است به تجربه آن آسیب بزند، خودداری کرده است. Hellblade بیشتر شبیه به یک شبیه‌ساز راه رفتن است تا یک بازی اکشن ماجراجویی اما این مسئله الزاما ضعف آن محسوب نمی‌شود. از نظر گرافیکی با یکی از عناوین شاخص این نسل روبرو هستیم، در بعضی از مراحل آن‌قدر جلوه‌های بصری بازی زیبا کارشده‌‌اند که بارها برای خود من پیش می‌آمد که ترجیح می‌دادم برای مدتی به آرامی قدم بزنم و به تماشای محیط اطراف و گوش دادن به صداهای درون ذهن Seuna مشغول شوم. به‌علاوه اینکه مدل شخصیت اصلی، چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ بازیگری بسیار عالی کار شده است، به‌طوری که با نگاه کردن به چشم‌های او واقعا متوجه مصائب و غم درونش خواهید شد.

Hellblade عنوانی برای همه گیمرها نیست، ولی اگر شما از آن دسته از افراد هستید که دنبال تجربه‌ای خاص در میان بازی‌ها‌ می‌گردید، یا به مسائل روانشناسی و اساطیر اسکاندیناوی علاقه دارید، این بازی برای شما ساخته شده است. داستان بازی حتما شما را درگیر خود خواهد کرد و استرس و اتمسفر آن، ضربان قلب شما را بالا خواهد برد. وجود عناوینی مانند Hellblade، از آن جهت بسیار مهم است که به ما اجازه تجربه‌ای تازه‌، خارج از چهارچوب اکثر بازی‌های امروزی را می‌دهد، اما متاسفانه عدم وجود تبلیغات مناسب برای آن و همچنین اطلاعات نادرست همچون پاک شدن سیو بعد از مرگ‌های متعدد یا درجه سختی بالا، آسیب‌های جبران ناپذیری به شناخت بازی برای عموم زده است. مطمئنا اگر شما قبل از تجربه بازی، انتظار خود را از آن دقیقا بدانید، لذت بیشتری از آن خواهید برد. در نهایت باید بدانید که نکات منفی این عنوان به اندازه‌ای نیست که تجربه آن را تحت تاثیر قرار دهد و اگر فکر می‌کنید این بازی مطابق با سلیقه شماست، مطمئن باشید از آن لذت زیادی خواهید برد.


نقات قوت

  • – داستان فوق‌العاده غنی و تاثیرگذار
  • – پرداختن بازی به مباحثی مثل مشکلات روانی و عشق که عمق زیادی به داستان آن داده‌اند
  • – شخصیت پردازی عالی کاراکتر سنوئا
  • – پازل‌های جذاب که مبتنی بر دو مکانیزم اصلی بوده اما تنوعی خیلی خوبی دارند
  • – اتمسفر عالی بازی به لطف هارمونی ایجاد‌شده توسط صدا و تصویر
  • – گرافیک هنری بسیار زیبا و طراحی عالی محیط‌ها
  • – صداگذاری کاملا طبیعی و بی‌نقص

نقات ضعف

  • – مبارزات مشکل‌دار که از زاویه بد دوربین در برخی دقایق و کمبود تنوع رنج می‌برند
  • – وجود باگ‌هایی که می‌توانند به تجربه بازی آسیب بزنند
  • – افت فریم در برخی صحنه‌ها
  • – طبیعی نبودن برخی انیمیشن‌ها

ویدیو هایی از بازی Hellblade


iRev.ir-Line1-6

بررسی زومجی : بررسی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice

بررسی بازی سنتر : نقد و بررسی Hellblade: Senua’s Sacrifice

 

 

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *