FIFA 18

9

بررسی بازی FIFA 18 در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

تقریباً از آغاز نسل هشتم کنسول های بازی و طی سه یا چهار سال اخیر، سری بازی فیفا هیچ تحول شگرفی را پشت سر نگذاشته و مثل هر بازی سالانه دیگری، نقد نسخه های جدید آن هربار سخت تر و سخت تر شده است. البته شکی نیست که کارهایی مانند تغییر موتور بازی به فراست بایت به نوبه خود تغییرات قابل توجهی به حساب می آیند، اما کلیت گیم پلی نسخه ای مانند فیفا 17، به جز پیشرفت ها (و گاه پسرفت های) اندک، همچنان تفاوت آن چنانی با فیفا 14 ندارد.

landscape-1487936499-landscape-1460992907-fifa-16

اما حقیقتی که باید از همین ابتدا به آن اشاره کرد، تغییرات ملموس فیفا 18 نسبت به تمام نسخه های نسل هشتم است. تیم الکترونیک آرتز قطعاً نوعی مکاشفه را با پشت سر گذاشته و این بار عنوانی ساخته که از جهات گوناگون با نسخه قبلی تفاوت دارد؛ نه صرفاً از جهات مثبت و نه صرفاً از جهات منفی، بسیاری از المان های دستخوش تغییر شده اند و روی کوچکترین بخش های بازی فکر شده است. آیا تمام این بازنگری ها به خوبی از آب درآمده است؟ احتمالاً نه، اما مهم اینست که سازندگان بالاخره جرئت تغییر را پیدا کرده اند.

ronaldo-18-2

فیفا 18 حالا از لحاظ گیم پلی حال و هوایی متفاوت دارد. گیم پلی هنوز همان گیم پلی واقع گرایانه ای است که زمین تا آسمان با سری PES تفاوت دارد و اهداف جدی تری را دنبال می کند، اما زنجیره ای از تغییرات کوچک و بزرگ سبب شده تا در همان دقایق نخست ورود به بازی، به این موضوع پی ببرید که فیفا 18 دیگر آن فیفای سابق نیست، چیزی تغییر کرده و همان سبک گیم پلی، حالا استایل تازه ای به خود گرفته است.

برای آن دسته از گیمرهایی که گیم پلی را در اولویت هرچیزی قرار می دهند و به دنبال تجربه خالص فوتبال هستند، فیفا 18 بدون شک برخی از ایراداتی که برای مدت های طولانی به باقی بوده اند را برطرف کرده است. از منظر کنترل بازیکنان، نوعی سادگی قابل تحسین در گیم پلی به چشم می خورد و دیگر خبری از آن هفت خوان عرق آور برای رساندن یک پاس به هم تیمی یا دریبل حریفان نیست.

4-fifa-18-ronaldo-edition-ea-2018

با فشار ساده دکمه ضربدر یا مثلث روی پلی استیشن، پاس ها به زیبایی هرچه تمام تر به دست یاران می رسند و برخلاف فیفا 17، نیازی به جهت دهی میلی متری آنالوگ نیست. به همین شکل، فشار ساده مربع شوتی قدرتمند را حواله دروازه حریف می کند و دایره، در اکثر اوقات توپ را روی سر هم تیمی مورد نظر فرود می آورد. اینطور نیست که توپ به شکلی معجزه آسا آنطور که شما می خواهید به جریان بیفتد، اما سادگی هرچه بیشتر و عدم سخت گیری روی عناصر نه چندان مهم گیم پلی، سبب می شود تجربه ای دلچسب تر و درگیرکننده تر از فیفا 18 به دست آورید.

سال گذشته، در کنار تغییراتی که در بازی فیفا 17 اعمال شده بود، اضافه شدن یک حالت بازی جدید مورد ویژه‌ای بود. منظورم حالت داستانی یا همان The Journey است که در آن با شخصیت الکس هانتر همراه می‌شدیم. سال گذشته هم استقبال خوبی از این بخش شد و خب همین کافی بود تا EA امسال هم سراغ فصل جدیدی از بخش The Journey برود و حال می‌توان گفت که در کنار تمام ویژگی‌های مثبت فیفا 18، بخش داستانی یک ویژگی کاملا ممتاز و یکی از بهترین قسمت‌های بازی است. در این قسمت دوباره با الکس هانتر همراه می‌شویم که در ابتدای فصل می‌توانید تیم وی را به دلخواه انتخاب کنید اما در ادامه، اتفاقات مختلفی برای این بازیکن جوان می‌افتند که سرنوشت فوتبالی و غیرفوتبالی وی را دگرگون می‌کنند.

راستش را بخواهید، دلیل اصلی جذابیت بالای بخش The Journey این است که سازندگان موفق شده‌اند داستان بسیار خوبی در آن روایت کنند. درست است که کسی از یک بازی فوتبال انتظار داشتن داستانی خوب را ندارد، اما بودن چنین ویژگی قطعا یک امتیاز مثبت برای بازی خواهد بود که فیفا 18 توانست به آن دست پیدا کرده و داستان خوبی در این بخش روایت کند.

FIFA-18-Choice-1-Ready-to-Go

همچنین مورد مثبت دیگر بخش The Journey، این است که در این قسمت نه داستان فدای گیم‌پلی شده و نه برعکس و همه‌چیز آن‌طوری است که باید باشد. برای مثال شما به موقع میان‌پرده‌های سینمایی را تماشا می‌کنید و در آن‌ها از اتفاقاتی که برای الکس هانتر در خارج و داخل زمین فوتبال رخ می‌دهند، مطلع می‌شوید و به موقع هم در بازی‌های تمرینی یا واقعی شرکت می‌کنید و آیتم‌های مختلف تمرینی را پشت سر می‌گذارید.

همچنین یک سری انتخاب‌ها هم در طول بازی پیش‌رویتان هستند که تاثیر زیادی در پیشبرد بازی دارند و همین باعث شده تا همه‌چیز در بخش The Journey، حالت از پیش تعیین‌شده نداشته باشد. به بیان بهتر، آنچه که بخش داستانی فیفا 18 را به تجربه‌ای عالی تبدیل کرده، این است که الکترونیک آرتز موفق شده زندگی یک فوتبالیست جوان را به شکلی واقعی و باورپذیر با تمام مشکلات، حاشیه‌ها و لحظات موفقیت و شکست به تصویر بکشد و همین هم باعث می‌شود که بتوانیم با الکس هانتر ارتباط برقرار کنیم و با اشتیاق با داستان زندگی وی همراه شویم. پس در مجموع یکی از بهترین بخش‌های جدیدترین نسخه فیفا، همین قسمت داستانی است که در مقایسه با سال پیش پیشرفت خوبی داشته و ثابت می‌کند که در یک بازی ورزشی هم می‌توان داستان خوبی روایت کرد.

 Local_Multiplayer_03_WM

اما بخشی که می‌توان در فیفا 18 بیش‌ترین بحث را در مورد آن داشت، گیم‌پلی بازی است. به قول یکی از دوستان، سری بازی‌های فیفا معمولا در نسخه‌های فرد دچار تغییر اساسی می‌شوند اما در نسخه‌های زوج صرفا شاهد تکمیل شدن نسخه قبلی هستیم. این مساله در مورد فیفا 18 هم صدق می‌کند و گیم‌پلی بازی، صرفا با یک سری تغییرات جزئی رو‌به‌رو شده است. تغییراتی که البته همه هم مثبت نیستند. برای مثال یکی از مواردی که از همان اولین بازی به چشم می‌آید، ضعف در نحوه دفاع کردن در بازی است. سیستم تکل‌زدن به کل در بازی تغییر پیدا کرده و نیازمند زمان‌بندی خیلی دقیق است و گاهی هم حتی با زمان‌بندی دقیق هم تکل‌ها به درستی اجرا نمی‌شوند و به همین دلیل هم می‌توان دفاع کردن در بازی را بدقلق دانست.

درست است که به مرور زمان کمی به این نوع دفاع کردن عادت خواهید کرد، اما در مجموع تمرکز اصلی بازی روی حمله کردن است و دفاع کردن به مراتب نسبت به نسخه‌های قبلی سخت‌تر و غیرطبیعی‌تر شده است و همین باعث می‌شود که هم بتوانید در بازی راحت‌تر به گل برسید و هم اینکه در عوض، راحت‌تر گل بخورید. شاید این مساله به مرور با آپدیت‌هایی که برای بازی منتشر می‌شوند، بهتر شود اما در وضعیت فعلی دفاع کردن در بازی بیش‌تر مبتنی بر شانس است تا مهارت و این موردی است که در گیم‌پلی فیفا 18 جالب به نظر نمی‌رسد.

 FIFA-18-The-Journey-2-815613

از لحاظ دیداری، موتور فراست بایت که فرصت چندانی برای خودنمایی در فیفا 17 نیافته بود، این بار بهبودهای کاملاً محسوسی در چهره و حرکات بازیکنان به وجود آورده است. برخلاف PES 2018، چه بازیکنان سرشناس و چه بازیکنان ناشناخته تر با کیفیت بالایی شبیه سازی شده اند. اما نکته اینجاست که تیم EA Sports هنوز با مشکلات جدی در نمایش احساسات بازیکنان دست و پنجه نرم می کند و از طرف دیگر، چشمان بی روح و مدل های موی بازیکنان، بسیار یکنواخت و غیر انعطاف پذیر به نظر می رسد.

برای یک بازی ورزشی که عموماً بازیکنان را از فاصله دور نمایش می دهد، قطعاً انیمیشن ها اهمیت بیشتری نسبت به جزییات چهره و اندام دارند اما مسئله اینجاست که در سالی مانند سال 2018، بسیاری از بازی های ورزشی دیگر مثل NBA 2K، سری PES و حتی WWE 2K به دستآوردهای مهمی در شبیه سازی چهره رسیده اند و وقتش رسیده که سازندگان فیفا هم وسواس بیشتری در این بخش نشان دهند.

بعد از این ها نوبت به حالت داستانی محبوب Journey می رسد که این بار هم در فیفا 18 قرار گرفته و ادامه ای است بر اتفاقات حالت داستانی نسخه قبلی. در مود The Journey: Hunter Returns فیفا 18، الکس هانتر، ستاره لیگ جزیره که تصور می کند بالاخره شانسی برای انتقال به یکی از تیم های بزرگ لیگ انگلیس دارد، این شانس خود را از دست می دهد و مجبور می شود مجدداً کار خود را در لیگ اصلی فوتبال آمریکا آغاز کند.

49445de5-745d-4eef-9373-51aea91ea675البته بخش آلتیمیت تیم بازی، به نسبت دیگر حالت‌های آن تغییرات بهتری داشته است و کماکان با فاصله جذاب‌ترین بخش بازی، مخصوصا برای افرادی است که به تجربه فیفا به شکل آنلاین علاقه دارند. یکی از ویژگی‌های خیلی خوب این بخش، در دسترس قرار گرفتن بازیکنان افسانه‌ای به شکل عمومی است که پیش‌تر در انحصار کاربران کنسول‌های ایکس‌باکس بودند اما اکنون همه کاربران بازی می‌توانند از حضور بازیکنانی چون رونالدینیو، رونالدو، ریو فردیناند، تیری هانری و خیلی بازیکنان دیگر در ترکیب تیم‌شان لذت ببرند و برای به دست آوردن آن‌ها، بازی را تجربه کنند. در مجموع بخش آلتیمیت با اینکه صرفا یک سری تغییرات ریز داشته، اما ماهیت کلی این حالت هنوز هم شدیدا اعتیادآور و سرگرم‌کننده است و قطعا از بازی کردن آن خسته نخواهید شد.

اما یکی از اصلی‌ترین و بهترین پیشرفت‌های فیفا 18، مربوط به نحوه ارائه بازی‌ها است. الکترونیک آرتز همواره روی این موضوع در بازی تاکید داشته و مثلا همیشه سعی کرده لیگ برتر انگلیس را به واقعی‌ترین شکل ممکن در بازی به تصویر بکشد یا مثلا سال گذشته تصمیم گرفت تا چهره واقعی مربیان این لیگ را در بازی قرار دهد تا همه‌چیز حس و حالی نزدیک به واقعیت داشته باشد. خب فیفا 18 در این زمینه‌ها پیشرفت زیادی کرده و بیش از پیش نزدیک به واقعیت شده است.

برای مثال نحوه شروع بازی‌ها در هریک از لیگ‌ها، با دیگری متفاوت است و مثلا در لیگ انگلیس و لالیگا بازیکنان ترکیب دو تیم به شکل سه‌بعدی معرفی می‌شوند. یا مورد دیگر، بهبود اتمسفر ورزشگاه‌ها است و این مساله هم با توجه به لیگ‌های مختلف، متفاوت و متمایز است. مثلا در لیگ‌های آمریکای جنوبی شاهد جو سنگینی در ورزشگاه‌ها هستیم یا تماشاگران در لیگ برتر انگلیس، تیم‌ها را به شکل متفاوتی تشویق می‌کند و بسته به اینکه با کدام تیم بازی کنید، جو خاصی را در بازی تجربه خواهید کرد. در کل با اینکه فیفا 18 در یک سری زمینه‌ها پیشرفت زیادی نسبت به سال گذشته نداشته، اما سازندگان تلاش زیادی برای بهبود اتمسفر بازی کرده‌اند و نتیجه آن هم کاملا در بازی به چشم می‌آید.

1.-Team-Styles

سری فیفا در زمینه گزارشگر، مشکلی نداشته و مارتین تایلر و الن اسمیت هنوز به بهترین شکل بازی را گزارش و تحلیل می‌کنند و حتی یک سری توضیحات جدید هم نسبت به نسخه قبلی در بازی ارائه می‌دهند. در مجموع، به شخصه انتظار داشتم که فیفا 18 پیشرفت بیش‌تری در مقایسه با نسخه قبلی داشته باشد و حداقل از حیث گیم‌پلی، شاهد تجربه کاملا بی‌نقصی داشته باشیم. اما حتی با وجود مشکلاتی که به آن‌ها اشاره کردیم، فیفا 18 هنوز هم فوتبال را به شکلی عالی و سرگرم‌کننده ارائه می‌دهد و بازی کردن آن به شکل آنلاین و آفلاین، لذت خاص خودش را دارد. پس باز هم با بازی‌ای طرف هستیم که می‌تواند به مدت یک سال طرفدارانش را سرگرم نگه دارد. اما در عین حال، باید به این موضوع هم اشاره کنیم که الکترونیک آرتز، باید برای نسخه سال بعد سراغ تغییرات بیش‌تری برود و اگر بازی سال بعد هم با پیشرفت کم منتشر شود، شانس کمی برای موفقیت خواهد داشت.


نقات قوت

  • – بخش داستانی جذاب و سرگرم‌کننده
  • – اتمسفر عالی و متفاوت فضای ورزشگاه بسته به لیگ‌های مختلف –
  • جزییات گرافیکی بسیار بالا
  • – تنوع بالای لیگ‌ها و تیم‌ها
  • – کیفیت خوب گزارشگر بازی
  • – بخش آلتیمیت تیم که هنوز هم جذاب است

نقات ضعف

  • – نبود پیشرفت در بسیاری از حالت‌های بازی مثل Career Mode
  • – متعادل نبودن سانتر‌ها و آسان شدن بیش از حد گلزنی به این روش
  • – سیستم دفاع بدقلق و خشک بازی

ویدیو هایی از FIFA 18


iRev.ir-Line1-6-1

بررسی زومجی : بررسی بازی FIFA 18

 بررسی دیجیتالو :  بررسی بازی FIFA 18؛ اینک زمان تغییر است

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *