Beyond: two Souls

8

 بازی Beyond: two Souls  در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

Beyond: Two Souls یکی از موفق‌ترین بازی‌های کنسول پلی‌استیشن 3 بود که چندی پیش نسخه ریمستر آن برای پلی‌استیشن 4 نیز عرضه شد. علی‌رغم تبلیغات کم، نسخه جدید بازی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

Beyond-Two-Souls-Suicide_2

طعم شیرین ساخته‌های دیوید کیج، یکی از آن جذابیت‌های خاص و بی‌نقصی است که هر از چندگاهی از راه می‌رسد و باری دیگر، در شکل و شمایل یک بازی، قوی‌ترین عناصر داستان‌گویی را در کنار هم می‌چیند و به روایت یک قصه‌ی شگفت‌انگیز برای مخاطب خود می‌پردازد. شاید عده‌ی بسیاری، سبک کارهای کیج یا در کل تمام بازی‌هایی که در ژانر «داستان‌سرایی تعاملی» عرضه می‌شوند را چیزی جدا و بی‌ارتباط به دنیای بازی‌های رایانه‌ای قلمداد کنند و به هیچ عنوان این آثار را لایق ارزش‌گذاری ندانند، اما در این بین، بازیکنانی هم هستند که بازی‌ها را نه فقط به خاطر گرافیک و گیم‌پلی فوق‌العاده، بلکه به سبب علاقه‌ای که نسبت به همراهی با شخصیت اصلی داستان‌شان دارند، تجربه می‌کنند. اگر از آن دسته افرادی باشید که داستان را فاکتوری کم‌رنگ در میان عناصر تشکیل‌دهنده‌ی بازی‌ها می‌دانند، ادامه‌ی این مقاله نه تنها برایتان جذابیتی ندارد بلکه وقت‌تان را نیز تلف می‌کند.

اما اگر عضو گروهی هستید که از دیدن و تماشای کاراکترهای قصه لذت کامل را نمی‌برید و می‌خواهید بیش از پیش در درام پیش روی‌تان نقش داشته باشید و حتی حضورتان در بخش گیم‌پلی بازی و کنترل کردن پروتاگونیست داستان، شما را به خواسته‌ی قلبی‌تان نمی‌رساند، باید بدانید که «ماوراء: دو روح» همان چیزی است که چند ساعت آسمانی را برایتان به ارمغان می‌آورد و در تک‌تک لحظاتی که به سراغ‌اش می‌روید، تجربه‌هایی تازه در ترکیب سینما و بازی را در برابر چشمان‌تان به تصویر می‌کشد.

beyond_two_souls1

جودی از همان کودکی‌اش نزد فردی با نام «نیتن داوکینز» بزرگ می‌شود و اغلب سال‌های نوجوانی و جوانی‌اش را در مکان‌های حفاظت شده و خاص می‌گذراند. محدودیت دائمی او در زندگی، آن هم در حساس‌ترین بخش از زندگیش، باعث می‌شود که این دختر با حسرتِ انجام دادن خیلی از کارهای عادی و روزمره، زندگی بسته‌اش را بگذراند و این، همان چیزی است که به ذات داستانی «ماوراء» شکل می‌دهد. برخلاف اغلب داستان‌های محبوب و مشهور این عصر، بازی به روایت قصه‌ای به ظاهر پراکنده می‌پردازد و با دست بردن در گیم‌پلی استاندارد روز، رشته‌ی اتصال بین تمام وقایع و رخدادهایش را به دست مخاطب‌ خود می‌سپارد.

در حقیقت، از لحظات برف بازی کردن جودی در اوج کودکی و معصومیت گرفته تا ماموریت‌های پر حادثه‌ی سیا، همه و همه بر یک مفهوم، یعنی دردناک بودن این زندگی و تلخ بودن دنیای او تاکید دارند. فارغ از آن، روایت بازی به شکلی است که مخاطب خود را در برابر حجم شگرفی از رویدادها، اتفاقات، لحظات احساسی و از همه مهم‌تر انتخاب‌های ناگهانی قرار می‌دهد و به همین دلیل، باعث می‌شود که وی بیش از پیش با بازی ارتباط برقرار کند.

Beyond-Two-Souls-03

این سبک از داستان‌گویی، نه تنها از آن‌چه در میان آثار بزرگ سینمایی می‌بینیم چیزی کم ندارد، بلکه در برخی مواقع به سبب تعاملی بودن و دخالت دادن گیمر در مراحل مختلف شخصیت پردازی پروتاگونیست داستان، پایش را از آن‌ها نیز فراتر می‌گذارد و با این روایت مثال‌زدنی و آن شخصیت‌پردازی‌های بی‌ عیب و نقص، قصه‌ای را پدید می‌آورد که مخاطب برای نخستین بار، بیش از کجکاوی، به خاطر تلاش برای درک مفهوم نهفته در داستان است که آن را دنبال می‌کند. البته، با این که روایت اصلی داستان به همین صورت پراکنده و نامنظم صورت می‌گیرد اما یکی از ویژگی‌های نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 «ماوراء: دو روح» این است که به مخاطب اجازه‌ی تجربه کردن قصه با ترتیب زمانی را هم می‌دهد.

CONDENSER_06.1381201778

هر چند که این قابلیت به جز کم کردن لذت تجربه‌ی بازی، هیچ استفاده‌ای ندارد. به بیان دیگر، باید گفت که یکی از جذابیت‌های «ماوراء» چیزی نیست جز تعادل خوبی که در بین مرحله‌های مختلف آن برقرار است و این تعادل، با این‌گونه تجربه کردن اثر کاملا نابود می‌شود. در حقیقت اگر بازی را با بهره‌گیری از این قابلیت تازه تجربه کنید، به جای این که بعد از یک مرحله‌ی نفس‌گیر و پر کنش، ثانیه‌هایی آرام و از جنسی دیگر را دنبال کنید یا پس از یک مرحله‌ی ساده و کودکانه، سری به سکانس‌هایی اکشن از جنس موتور سواری زیر باران بزنید، برای قسمت‌هایی متوالی با درام لحظه‌ای اثر مواجه می‌شوید و سپس چند ساعت گیم‌پلی دیوانه‌وار را تجربه می‌کنید.

این مشکل زمانی به اوج خود می‌رسد که در پایان کار در می‌یابیم که این قابلیت، نه تنها از شدت تاثیرگذاری درام‌های بازی می‌کاهد، بلکه به اکشن متفاوت داخل اثر نیز جلوه‌ای تکراری می‌بخشد. پس حواستان جمع باشد، اگر نسخه‌ی نسل هشتمی بازی را انتخاب کردید، بهتر است به طور کلی این قابلیت و روایت اضافه شده و تازه را فراموش کنید!

 2977881-beyondtwosouls2

تجربه Beyond در خانه بر روی کنسول PS4 رضایتبخش است. بافت ها نسبت به نسخه PS3 به خوبی بهبود یافته اند و ارتقای روشنایی بازی نیز تجربه سینمایی هیجان انگیزتری را مهیا می سازد. گیم پلی واقعی بازی در گذار از PS3 به PS4 چندان دستخوش تغییر نشده است. شاید بتوان گفت بیشتر پروژه فقط یک copy-paste از بازی Heavy Rain است. بیشتر وقت شما صرف پرسه زدن در محیط های بسته می شود و باید به دنبال اعلان های جادویی ای باشد که به شما نشان دهد می توانید با یک شی یا فرد تعامل نمایید.

طبق سبک انحصاری Quantic Dream، حرکت های اکشن بازی توسط وقایعی سریع و در محیطی دینامیک انجام می شود و برای این کار تا حد ممکن از کارکرد حسگر حرکتی DualShock 4 بهره گرفته شده است. نسخه PS4 بازی تعداد معدودی حرکات اضافی به بازی اضافه کرده است که در آن ها در رویدادهای سریع (QTE ها*) به جای استفاده از حرکت های بالا-پایین-چپ-راست، باید از کلیدهای آنالوگ کنترلر بهره برد. تفاوتی که شاید بهتر بود هرگز انجام نمی شد یا دست کم با شفافیت بیشتری نشان داده می شد چرا که گاهی اوقات اصلا مفهوم نیست که آنالوگ را باید به کدام سمت هدایت کرد و با همین نامفهومی باید در کثری از ثانیه تصمیم صحیح را اتخاذ کرد.

2977893-beyondtwosouls3به جرات می توان گفت که این بازی بخش اعظمی از تاثیرگذاری خود را مرهون بازی Ellen Page بازیگر مطرح هالیوود است. بازی پیج، هم صدا و هم بازی فیزیکی، واقعاً قدرتمند است. صدای او در یک صحنه گویی از اعماق روح آسیب دیده اش خارج می شود و در صحنه دیگر به خوبی خشم و عصبانیت توام با ناراحتی خاص جودی را بازسازی می کند.

در این بین از بازی Willem Dafoe هم نباید غافل شد. سهم او در این فیلمنامه در چگونگی نمایشش نمود ویژه ای دارد، خصوصاً در انتهای بازی. با این حال زمان هایی نیز وجود دارد که از خود صمیمیت خالص و نگرانی خاص پدر نسبت به دختر را به نمایش می گذارد (خصیصه هایی که به ندرت از Dafoe دیده ایم). کیفیت سایر بازیگران این بازی متغیر است. Kadeem Hardison، تنها بازیگر مطرح دیگر این بازی، در نقشش استوار و قوی است اما سایر بازیگران به خوبی نتوانسته اند زیر و بم های بازی Beyond که به خوبی توسط بازیگران توانمندتر رعایت شده است را همراهی کنند.

http-mashable.comwp-contentuploads201512Beyond-Two-Souls-whitewash-screenshot-ex1-PS4هر چند، گرافیک بازی و جلوه‌ی سینمایی آن، در برخی لحظه‌ها به حدی خارق‌العاده است که این مشکلات را محو می‌نماید. افزون بر این‌ها، یکی از نکات جالب بازی که به خاطر این تفاوت در کنترل آیدن و جودی به وجود آمده، بهره‌برداری سازندگان از دو نمای سوم‌شخص و اول‌شخص در بازی است که می‌تواند برای طرفداران هر دو سبک خوشایند باشد. یکی دیگر از موارد موثر در گیم‌پلی بازی، دوربین آن است که با این که پیشرفت‌های بسیار خوبی نسبت به قبل داشته، هنوز در برخی مواقع پوشش نامناسب و آزاردهنده‌ای را از محیط ارائه می‌کند. فارغ از تمام این‌ها، سیستم مبارزات بازی را داریم که کم و بیش هیجان دیده شده در ساخته‌ی قبلی کیج یعنی «باران شدید» را با بهره‌جویی از مکانیزم‌هایی تازه ارائه می‌کند.

دقیقا به مانند نحوه‌ی تعامل جودی با محیط، در «ماوراء» سیستم مبارزات بازی به شکلی است که در آن، همواره بازیکن فقط با زدن یک دکمه در جهت درست، پیروز می‌شود. به عبارت دیگر، همواره در هر لحظه‌ای که نیاز به زدن یک ضربه، دفاع از خود یا گذر از یک مانع ناگهانی باشد، بازی برای یک لحظه حالت اسلوموشن به خود می‌گیرد و به مخاطب، اجازه‌ی زدن دکمه در جهت درست را می‌دهد. این سیستم مبارزات، به هیچ عنوان خالی از عیب و اشکال نیست و در بعضی مواقع، اصلا آن‌گونه که انتطار داریم عمل نمی‌کند. اما از آن‌جایی که در «ماوراء» صفحه‌ای با عنوان گیم‌ اُور وجود ندارد و بازی همواره روند رو به جلوی‌اش را حفظ می‌کند، این موضوع هرگز تبدیل به یک عامل آزاردهنده‌ی جدی نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های دیگر گیم‌پلی بازی، قابلیت کاورگیری است که فقط و فقط در برخی مراحل کاربرد دارد و سبب خلق سکانس‌هایی متفاوت با آن‌چه از شاهکارهای دیگر دیوید کیج به یاد داریم شده است.


نقات قوت

  • _داستان‌پردازی خارق‌العاده
  • _روایت متعادل و دوست‌داشتنی
  • _شخصیت‌پردازی بی‌نقص
  • _گرافیک جذاب و دوست‌داشتنی
  • _کارگردانی بی‌نقص تک‌تک سکانس‌ها

نقات ضعف

  • – تاثیرگذاری بسیار کم انتخاب‌ها در روند داستان
  • – عدم پیشرفت بازی به اندازه‌ی ریمسترهای بزرگ بازار

 

ویدیوهایی از Beyond: two Souls


iRev.ir-Line1

بررسی زومجی :  بررسی بازی Beyond: Two Souls – نسخه پلی‌استیشن 4

بررسی بازی مگ :  نقد و بررسی Beyond: Two Souls

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *