گت اون – Get Even

6.5

گت اون – Get Even در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

از چند سال پیش و مخصوصاً از اواسط نسل قبل بزرگان سبک ترس در بازی‌های ویدیویی به دلایل مختلفی نتوانستند جایگاه این سبک را آنطور که باید و شاید حفظ کنند و با کمرنگ شدن اقبال عمومی ، این سبک نتوانست خود را به خوبی احیا کند. اما بعد از وقفه ای کوتاه توسعه دهندگانی که قبلاً در این سبک چندان مشهور و پرچم‌دار نبودند، وارد این عرصه شدند و با اعمال تغییراتی در نحوه ارایه ترس در بازیهای ویدیویی به دنبال ایجاد تنوع و جذب مخاطب برآمدند.Get-Even-Review-Screenshot-1

یکی از این تغییرات رجوع برخی از این سازندگان به مکانیک بازیهایی بود که برخی از آن با نام «شبیه‌سازی پیاده‌روی» یا (walking simulator) یاد می‌کردند.

بازی‌هایی که چالش‌های فیزیکی و ذهنی در بازی‌ها را با داستان و تجارب روایت و داستان‌سرایی جایگزین کردند. این سبک در عرض چند سال با وجود منتقدانی که داشت، به محبوبیت خوبی بین مخاطبان رسیده و بازیهای قابل توجهی نیز برای این سبک منتشر شد که Gone Home یا Firewatch از جمله آخرین مثال های این سبک به شمار می روند. حال The Farm 51 کمپانی لهستانی نیز که ساخت چندین شوتر اول شخص را در کارنامه خود داشته با آخرین ساخته خودشان یعنی بازی Get Even شانس خودشان را در این زمینه آزموده‌اند. با این تفاوت که این استودیو با تزریق تجربه خود در ساخت بازیهای شوتر سعی در تنوع بخشیدن نسبی به این سبک داشته‌ است.

داستان

شاید بشه گفت درخشان ترین نکته ی این بازی همین داستانشه. Get Even اگه داستان درست و حسابی نداشت رسما زباله ای بیش نبود! البته این باز هم به معنی بی نقص بودن این بخش نیست و همچنان مشکلات ریز و درشت در داستان بازی هم دیده می شن.get-even-night-scene-enemy2

قصه ی بازی درباره ی مردیه به اسم Black که بدون این که چیزی از گذشته یادش بیاد توی یه مکان غریبه و نا آشنا به هوش میاد. اون هیچ ایده ای نداره که اینجا کجاست و اصلا چرا از اینجا سر در آورده اما بعد از یه مدت با شخصی به اسم Red آشنا میشه. (نه آقا این اسم ها مفهوم دارن! رنگ ها الکی نیستن!) Red در واقع شخصیه که Black شناختی ازش نداره و صرفا از طریق یه سری ابزار ارتباطی با هاش در تماسه. نه چهره ای در کاره و نه اطلاعات اضافه ای. و همین موضوع باعث میشه شخصیت Red خیلی مرموز بنظر بیاد. اون Black رو راهنمایی می کنه و کمکش می کنه درباره ی محیط اطراف و این که چرا اینجاست و چه گذشته ای داشته اطلاعات کسب کنه.Get-Even-immagine-PC-PS4-Xbox-One-06

در ادامه Black متوجه می شه یه دستگاه عجیب و غریب و مرموز دقیقا روی سر و چشمهاش قرار گرفته (مثل یه هدست VR!) و درباره ی اون از Red سوال می کنه. این دستگاه که نقش مهمی توی داستان بازی داره، در واقع ابزاریه که شخص استفاده کننده می تونه از طریق اون به خاطره هایی که قبلا توی زندگیش تجربه کرده برگرده و یک بار دیگه در همون حالت زندگی کنه. و حتی کارهای متفاوتی انجام بده. این دستگاه قراره به شخصیت اصلی کمک کنه تا خاطراتش رو بیاد بیاره و بفهمه دقیقا چرا توی این تیمارستان عجیب و غریب گیر افتاده. البته ماجرا ها به همین جا ختم نمی شه و اتفاقات عجیب و غریب دیگه ای هم برای Black رخ می دن که مسیر داستان رو عوض می کنن. ولی من فعلا قصد لو دادنشون رو ندارم!

Get-Even-8

گیم پلی بازی همان قاعده بازی‌های هم‌سبک خود را دنبال می‌کند و بیشتر شامل گشت و گذار در محیط‌های مختلف و اکثراً ترسناک بازی است که با خواندن آیتم‌ها و نوشته‌ها و گوش دادن به کاست‌های ضبط شده و بررسی اتفاقات محیطی که در قالب حضور در خاطرات به بازیکن انتقال داده می‎‌شود، همراه است. البته این رویه در برخی قسمت‌ها فضا و جو دلهره آورتری به خود می‌گیرد و سازندگان از عناصر رایج ترس مانند خاموش شدن ناگهانی چراغ ها و سایه افراد در دور دست و یا عروسک های چوبی و پرتعداد استفاده می‌کنند.3251866-ss_b4c2b539b7bbc283441994907f82013487957c49.1920x1080

ولی تنوعی که سازندگان بر اساس تجربه قبلی خودشان به این بازی اضافه کرده‌اند، صحنه های اکشن و تیراندازی بصورت مخفی کاری و یا رودررو است که مطابق منطق داستان بازی که منطبق بر خاطرات است استوار بوده و البته بخشی کمی از بازی را مخصوصاً در اوایل بازی به خود اختصاص می دهد و عمق و ریزه کاری بازی‌های صرفاً شوتر را ندارد. بلک همواره موبایلی نیز در دست دارد که از آن هم به عنوان چراغ قوه، چراغ مادون قرمز، حرارت سنج و نقشه استفاده می‌کند و در اکثر موارد به هنگام حل معماهای کم تعداد بازی یا لحظات مبارزه یا گشت و گذار در محیط های تاریک بازی نیز به کمک او می آیند. ولی خبر خوبی که وجود دارد این است که باتری این موبایل تمام شدنی نیس و مثه بازی اوت لست تمام فکر و ذکر بازیکن را درگیر پیدا کردن باتری نمی‌کند.2415501-get_even_1داستان و گیم پلی ارایه شده تا حد زیادی به خوبی با هم ترکیب شده‌اند و نحوه پیش‌برد داستان نیز به گونه‌ای است که سازندگان به خوبی توانسته‌اند با پیچش‌های داستانی جالب توجه تا به پایان بازیکن را با خود همراه کنند. پایان بازی نیز به نوبه خود بسیار زیبا کار شده و هر چه به پایان بازی نزدیک می شویم گره های کور داستانی بازتر و بازتر شده و با پایان شگفت آور خود تا مدتی مخاطب را به فکر فرو می‌برد. البته پتانسیل استفاده از امکانات موبایل و شوتر در بازی آنطور که باید و شاید کامل مورد توجه قرار نگرفته و سازندگان می‌توانستند با تمرکز بیشتری مکانیزم‌های متنوع تری وارد بازی کنند.maxresdefault

با این که بازی و شخصیت هاش مدام ادای بعضی بازی های بزرگ مخفی کاری رو در میارن و از شما تقاضا می کنن دشمنا رو نکشین، مبارزات با اسلحه های گرم توی بازی طراحی شدن.

البته با شکلی که مطمئنم تابحال توی شوتر های اول شخص مشابهش رو ندیدین! درست مثل همه ی بازی های شوتر Black هم یه اسلحه داره.

اما این اسلحه هیچ گونه نشانگری نداره که بازیباز بفهمه داره به کجا شلیک می کنه! درسته که بازی ساز های زیادی تابحال برای واقعی تر جلوه کردن اثرشون دست به چنین کاری زدن اما همیشه راهی رو انتخاب می کردن که به گان پلی بازی آسیبی نرسه و بازیباز بتونه مثل آدمیزاد تیر اندازی بکنه و هدف بگیره! سازنده های این بازی نشانگر ها رو به کلی حذف کردن و به جاش تصمیم گرفتن تلفن همراه Black رو بچسبونن به اسلحه تا نقش نشانگر محل اصابت گلوله ها رو هم بازی کنه! پدیده ی افتضاحی که فکر نکنم حتی خود سازنده ها هم بتونن با وجودش درست تیر اندازی کنن. شما نه می دونید باید به کدوم اسکرین نگاه کنین و نه می تونین در زمان لازم سرعت عمل لازم رو به خرج بدین. Black همچنین می تونه اسلحه ش رو به سمت های چپ و راست زاویه بده و از پشت کاور به صورت مستقیم شلیک کنهGet-Even-Review-Screenshot-7

موسیقی تهیه شده برای بازی گاهی تم غمگین داره و گاهی هم دلهره آور و هیجانی نواخته شده. و زمانی هم که این دو رو با هم ترکیب می کنه فقط باید ستایشش کرد. موسیقی به طرز خیره کننده ای با صحنه های مختلف بازی همخوانی داره و Get Even جزو معدود بازی هائیه که رسما می تونم بگم موسیقی اون کاملا در خدمت داستانه و فضایی که لحظه های مختلف داستان می طلبن رو به بهترین شکل ایجاد می کنه. بخش صداگذاری و گویندگی بازی هم واقعا در حدی هستن که نمره ی قبولی بگیرن اما نمیشه گفت با یه شاهکار دیگه در زمینه ی بازیگری صدا طرفیم.


نقاط قوت

  • داستان پیچیده و قوی و روایت جذاب و درگیر کننده
  • موسیقی شگفت انگیز و خلاقانه
  • گویندگی خوب

نقاط ضعف

  • مبارزات افتضاح
  • مخفی کاری افتضاح تر
  • ضعف های متعدد گرافیکی و کم کاری در بهینه سازی

ویدیو هایی از Get Even


iRev.ir-Line1

بررسی بازی سنتر : خاطرات تودرتو | نقد و بررسی Get Even

بررسی بازی مگ: نقد و بررسی بازی Get Even

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *