کیا سراتو 2016 – Kia Cerato 2016

Q9214A-93862

7

کیا سراتو 2016 – Kia Cerato 2016 در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

نسل جدید کیا سراتو مدتیست که موفقیت های جالب توجهی در بازار سدان های متوسط خانوادگی کسب کرده و پیشرفت های چشمگیری را نیز تجربه کرده است. حالا مدتی سراتو کوپ جدید نیز وارد کشور شده، تا همچون قبل، در کنار نمونه سدانش در بازار عرض اندام کند. کیا سراتو که در کره با نام k۳ و در سایر کشورها با نام فورته شناخته می شود، در سه نوع سدان، هاچ بک و کوپه تولید می شود.

پیشرانه‌ی این خودرو نمونه‌ی چهار سیلندر ۲ لیتری با توان ۱۷۳ اسب بخار است. جعبه دنده‌ ۶ سرعته‌ی خودکار نیز مسئولیت انتقال توان را بر عهده دارد. فرمان پذیری و هندلینگ سراتو کوپ رضایت‌بخش است و پیشرانه‌ی توانمند آن نیز توانایی ایجاد لبخند بر لبان اکثر خریداران را دارد.

پیشرانه 2000 سی سی این خودروی زیبا و جادار توان ایجاد 173 اسب بخار قدرت را دارد که با داشتن 209 نیوتن متر قدرت و کشش مناسبی را برای مسافرین خویش به ارمغان می‌آورد. کیا سراتو 2016 امکانات متنوع و پر استفاده ای را بهمراه ایمنی کامل به سرنشینان خویش ارائه می‌دهد.

کیا سراتو 2016

نقد و بررسی کیا سراتو 2016

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه سراتو 2016 – Kia Cerato 2016 در لینک زیر (بر روی تصویر کلیک کنید):

نمای سه بعدی کیا سراتو 2016 – Kia Cerato 2016

نمای سه بعدی کیا سراتو 2016 – Kia Cerato 2016

ویدیوهایی از کیا سراتو 2016 – Kia Cerato 2016


irev.ir

بررسی پدال

بعد از یک ماه تحقیق راجع به خودروهای سدان در رنج قیمت 90 تا 130 میلیون تومان همانند کیا سراتو، هیوندای النترا، مزدا 3، تویوتا کرولا، هوندا سیویک، ام جی 6، میتسوبیشی لنسر و رنو فلوئنس و خواندن ده‌ها نقد و بررسی عموماً خارجی اقدام به خرید خودرو کیا سراتو مدل 2016 به رنگ سفید صدفی کردم.

Kia Cerato 2016
Kia Cerato 2016

ازآنجایی‌که تجربهٔ رانندگی داخلی (به زبان فارسی) کمی از این خودرو در فضای مجازی وجود داشت بر آن شدم که تجربه شخصی خودم از این مدل را برای کسانی که قصد خرید در این رنج قیمت را دارند بنویسم.

Kia Cerato 2016
Kia Cerato 2016

ابتدا میرم سراغ ظاهر ماشین و آپشن های خارج خودرو:
ظاهر ماشین در بین رقبا و خودروهای دیگر واقعاً دل‌چسب و زیباست مخصوصاً از پشت و از بغل بسیار چشم‌نواز است. طراحی اسپرت و جوان‌پسند.
ازنظر بنده جلوی ماشین میتونست یکم بهتر از این هم باشه با کمی تغییرات در چراغ‌های جلو (مثلاً استفاده از دی لایت مات همانند النترا). در کل اگر بخوام به ظاهر این ماشین نمره بدم 9 از 10 نمره‌ای هست که بهش میدم.

Kia Cerato 2016
شخص بنده ظاهر ماشین خیلی برام اهمیت داره و تو لیستی که در حال بررسی بودم قبل از خرید کمترین نمره رو به فلوئنس و سیویک دادم و بیشترین نمره رو سراتو و النترا. البته ظاهر ماشین یک چیز سلیقه‌ای هست و ممکنه نظر خواننده با نظر من متفاوت باشه.
از امکانات بیرون از ماشین میتونم به سیستم خوش‌آمد گویی ماشین اشاره کنم که وقتی به نزدیکی خودرو می‌رسید آینه‌های بغل به همراه نور ال ای دی زیرش باز شده و همچنین داخل دستگیره‌های خودرو به‌وسیله لامپ ال ای دی روشن میشه که بدین وسیله به شما خیرمقدم عرض می کنه.

همچنین رینگ اسپرت 17 اینچی و بال عقب، نور زنون جلو با قابلیت چرخش سر پیچ و دی لایت، مه شکن جلو و عقب، آینه‌های برقی تاشو.

Kia Cerato 2016داخل خودرو و امکانات رفاهی:
کنسول و داشبورد خودرو ازنظر من ساده و معمولیه و حس خاصی رو به آدم القا نمیکنه. گیج خودرو خوش رنگ و لعاب هست و نور داخلی ادوات و تجهیزات (نارنجی قرمز) بسیار خوش‌رنگ هست ازنظر من. (مثلاً تم رنگ النترا آبیه و ازنظر من دمده شده). روکش صندلی و روی گیج و فرمان و دستگیره درها از چرم مصنوعی مشکی و دوخت سفید هست که حس خوبی رو به آدم القا میکنه. سیستم صوتی ازنظر من کاملاً راضی کنندست و حجم و تفکیک صدای خوبی داره. (دوستان سیستم باز رو مطمئناً راضی نمیکنه). البته صفحه نمایش سیستم صوتی 4 اینچ هست و یکم کوچیکه.

سیستم‌هایی با صفحه 7 یا 8 اینچی مجهز به سیستم عامل آندروید و رهیاب ماهواره هم در بازار موجود هست برای این خودرو که بنده شاید در آینده روی ماشین نصبش کنم. ابزارهای کنترلی رو فرمان هم در جای مناسب قرار دارند و شما راحت میتونید به تلفن پاسخ بدید یا موسیقی رو عوض کنید و غیره… . بوق خودرو وسط فرمان هست و یکم سفت هست انگار و برای من که خودرو قبلی بوقش روی دسته راهنما بود یکم سخته عادت بهش. دید عقب خودرو محدود هست، ولی دوربین دنده عقب و سنسورهای کمک پارک، این مشکل رو کاملاً برطرف میکنه. سیستم تهویه مطبوع دوگانه هم یک تفاهم بین منه گرمایی و همسر سرماییم به وجود آورده و هر دو از کنار هم بودن در هر شرایط آب و هوایی لذت می‌بریم (برخلاف خودرو قبلی که سر خاموش و روشن بودن کولر یا بخاری دعوامون می‌شد).

Kia Cerato 2016همچنین سیستم ضد بخار شیشه هم به‌خوبی بخار شیشه رو از بین میبره، ولی یک مسئله‌ای که هست اینه که هنگام بخارگیری به‌طور خودکار نوع گردش هوای خودرو از حالت گردش هوای داخل به گردش هوا از بیرون تغییر پیدا میکنه (برای اینکه هوای تازه وارد کابین خودرو بشه و سریع‌تر بخار گرفته بشه). اما فرض کنید در حال سبقت از یک کامیون با دود فراوان هستید و سیستم ضد بخار فعال میشه… .. اوه اوه دود گازوییل هست که وارد کابین میشه و خفتون میکنه. این مسئله بسیار منو آزار می‌ده چون این سیستم هر چند دقیقه یک‌بار گردش هوای بیرون رو فعال میکنه و دود و بوی نامطبوع بیرون داخل میاد. اگر امکان روشن و خاموش کردن گردش هوای داخل و خارج کابین به‌صورت دستی بود عالی می‌شد.

Kia Cerato 2016صندلی راننده از نوع برقی 10 حالته و با دو حافظه هست و با تنظیماتی که میشه انجام داد، نشستن خوبی رو میشه تجربه کرد. همچنین صندلی راننده مجهز به گرم‌کن و سردکن هست (بقیه صندلی‌ها فقط گرم‌کن دارند). قبل از اینکه این خودرو رو بخرم با خودم می‌گفتم که گرم‌کن و سردکن چه آپشنیه دیگه؟! بکار نمیاد. بجاش یک آپشن کارآمدتر مثل رادار نقطه کور یا صندوق عقب هوشمند می‌گذاشتید روی ماشین. اما وقتی ماشین رو در پاییز سرد تهران تحویل گرفتم و همچنین در طول پاییز و زمستان باهاش رانندگی کردم فهمیدم که گرم‌کن صندلی و فرمون واقعاً آپشن لازمیه برای مناطق سرد. بسیار لذت‌بخش هست وقتی از اون سرمای منفی چند درجه داخل خودرو میشینید و گرم‌کن صندلی و فرمان رو فعال می‌کنید و در عرض چند دقیقه وجودتون مملو از آرامش و گرما میشه.

فضای صندلی‌های عقب هم مناسب هست ولی برای مسافرت و مسیر طولانی برای دو نفر. صندوق عقب هم کاملاً جادار و خوش سایز.
برای ماشین کف‌پوش چرمی قالبی (سه‌بعدی) خریدم که بسیار به زیبایی داخل کابین افزود و با تودوزی ماشین هم ست شد. ولی خب تمیز کردنش یکم سخته و زود هم کثیفی رو نشون میده.

از دیگر امکاناتی که باید نام ببرم، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور، جای عینک دودی روی سقف، سانروف برقی دوحالته، آینهٔ عقب الکتروکرومیک، جای لیوان برای تمام سرنشین‌ها (4 عدد)، تنظیم ارتفاع نور جلو، تنظیم روشنایی گیج، کنترل صوتی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کول باکس، بالابر شیشه برقی اتوماتیک برای راننده و شاگرد و برقی معمولی برای سرنشینان عقب، قفل کودک، خروجی شارژر فندکی، ورودی AUX، سیستم بلوتوث، دماسنج، خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب (خروجی هوا برای پای سرنشینان عقب هم تعبیه شده، از زیر صندلی راننده و شاگرد)، قابلیت تاشدن صندلی‌های عقب و افزوده شدن به فضای صندوق عقب، کنسول وسط و جای دست راننده، دو حافظه برای صندلی راننده.

بحث شیرین مشخصات فنی:
موتور 4 سیلندر 2000 سی‌سی 161 اسب بخاری با حدود 200 نیوتن‌متر گشتاور به همراه جعبه‌دندهٔ 6 سرعتهٔ تیپ ترونیک، در کمال هماهنگی در کنار هم قرار گرفته‌اند. هر چی از هماهنگیِ گیربکس و موتور بگم، کم گفتم. تعویض دنده‌ها بسیار نرم و آرام بدون هیچ‌گونه سروصدایی و تکانی. در هر سرعتی که باشید با فشار دادن پدال گاز معکوسی در اختیار شما هست. مثلاً در سرعت 80 کیلومتر در ساعت دنده معمولاً 6 هست، کافی هست که شما پدال را تا ته فشار بدید 3 عدد معکوس در کسری از ثانیه کشیده می‌شود و در دندهٔ 3 و دور موتور 5 هزار نعره‌ای از خودرو بر آمده و آدرنالین به خون شما تزریق می‌شود. در حالت دنده اتوماتیک هم شما می‌توانید با شیفتر پشت فرمان به‌صورت دستی معکوس بدید یا دنده را افزایش بدید، هرچند خود گیربکس همیشه این عملیات را به نحو احسن بسته به رانندگی شما (چه با دور موتور بالا و چه پایین) انجام می‌دهد و معمولاً به دستی نیازی نیست مگر در جاده‌های سرازیری که نیروی جاذبه به سرعت ماشین می‌افزاید و گیربکس هم همین جوری دنده را افزایش می‌دهد. که راه‌حل این قضیه هم گذاشتن خودرو در حالت منوال و استفاده از دنده سنگین در سرازیری هست که نخواهیم هی از ترمز خودرو استفاده کنیم و ترمز موتور این وظیفه رو به عهده بگیره. صفر تا صدی هم که خودم اندازه‌گیری کردم عدد 9 بود ولی امکان پایین‌تر از این زمان هم برای این خودرو وجود داره و من ویدئوهای دوستان دیگهٔ خودم که سراتو دارند رو دیدم که به عدد 8 هم دست پیدا کردند.

سیستم فنربندی یکم ازنظر من خشک هست، البته نسبت به مدل‌های قبلی سراتو بهبود چشم‌گیری پیدا کرده. البته مقایسهٔ من با نرمی اپتیما و هیوندای سوناتا وای اف هست، چون پشت هیچ کدوم از رقبای دیگهٔ سراتو ننشستم ولی نسبت به اپتیما و سوناتا که تست کردم یکم خشک‌تر هست.
توی دو سه موقعیت که لازم شده ترمز شدید بزنم از عملکرد ترمزها راضی بودم و واقعاً نجات داده منو ولی باز به نظرم ترمزها قوی‌تر از این هم میتونست باشه.

از دیگر امکانات فنی و ایمنی خودرو بخوام بگم سیستم عدم هرزگردی، سیستم کنترل تعادل خودرو، سیستم کمک راننده در سربالایی و سرازیری، ترمزهای ای‌بی‌اس، 6 کیسه هوا، فرمون برقی سه حالته و تلسکوپی، کروز کنترل.

مصرف سوخت:
داخل شهر و رانندگی سرگاز مصرف 8.5 لیتر در 100 کیلومتر
داخل شهر و رانندگی معمولی مصرف 9 لیتر در 100 کیلومتر
داخل شهر و رانندگی پرگاز مصرف 10 به بالا در 100 کیلومتر

خارج از شهر، جاده به سمت جنوب و سرازیری مصرف 5. 5 لیتر در 100 کیلومتر
خارج از شهر، جاده به سمت شمال و سربالایی مصرف 8 لیتر در 100 کیلومتر
خارج از شهر و جادهٔ کفی مصرف 6.5 لیتر در 100 کیلومتر
سوخت مورد استفاده: مخلوطی از بنزین سوپر و معمولی

هزینهٔ سرویس اولیه ماشین در کیلومتر 5 هزار= 165 هزار تومان (تعویض روغن و سایر بازدیدها)
سایر هزینه‌ها تا کیلومتر 9000= صفر

محاسن: طراحی زیبا، دل‌نشین و اسپرتی، آپشن های مناسب، قدرت و شتاب مناسب
معایب: سیستم فنربندی نسبتاً خشک، عدم امکان ست کردن دائمی تهویه داخلی خودرو، به صدا افتادن قسمت‌هایی از سقف (اتصالات مربوط با آفتاب‌گیر و جای عینک) بعد از 4 ماه


irev.ir

بررسی اروند پلاک

کیا سراتو یا کیا فورت (Kia Forte)  خودرویی است که از سال ۲۰۰۸ تا کنون وارد بازار خودرو شده و طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بود.در ایران شرکت اطلس خودرو و سایپا برای این خودرو خدمات ارائه می کنند.کیا سراتو  از نوع کلاس بدنه سدان و در  کلاس اتومبیل C Segmnet قرار دارد.کیا سراتو را می توان در بازار با خودرو هایی مثل هوندا سیویک و تویوتا کرولا و همچنین در مدل فول خود با فورد فوکوس  در رقابت دانست.

img1-1اگر بخواهیم کیا سراتو مدل ۲۰۱۶ را از لحاظ ایمنی بررسی کنیم باید گفت علاوه بر داشتن امکانات و آپشن های ایمنی مناسب ولی این خودرو توانسته است در تست تصادف مدیریت امنیت ترافیک بزرگراه های ملی نمره ی ۴ ستاره را دریافت کند.که می توانست رقمی بالاتر باشد.زیرا رقبای این خودرو بخصوص فورد ارقامی بسیار بالاتر و بهتر دست یافته اند.البته کیا سراتو مدل ۲۰۱۶ توانسته ۵  ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP دریافت کند.این خودرو در مدل ۲۰۱۶ خود از ۶ کیسه هوا پشبانی می کند.

img_safety_detail4

اگر بخواهیم به امکانات این خودرو به صورت خلاصه اشاره کنیم باید گفت که کیا سراتو دارای ویژگی های فرمان گرم شونده,چراغ های جلوی زنون,صندلی های عقب گرم شونده,صندلی راننده دارای تهویه و سیستم اطلاعاتی تفریحی با صفحه ی لمسی عالی است که در آخر به صورت ریز به همه آنها پرداخته شده است.

کیا سراتو مدل 2016

وجود سیستم VSM یامدیریت تعادل خودرو در  کیا سراتو   ۲۰۱۶مدیریت تعادل خودرو، به طور مثال اگر راننده در سطح لغزنده به صورت ناگهانی ترمز کند یا شتاب‌گیری کند، VSM از خارج شدن خودرو از مسیر جلوگیری می‌کند.سیستم کنترل پایداری یکی از مهم ترین ویژگی‌های خودروهای مدرن امروزی است که در حقیقت عبارت از کنترل تعادل و حفظ مسیر صحیح خودرو در پیچ و خم و ناهمواری‌های جاده به خصوص در شرایط نامساعد است.در حقیقت این سیستم بدین منظور  طراحی شده است تا راننده یک وسیله نقلیه بتواند در یک روز برفی یا جاده یخ زده همچنان قادر باشد تا کنترل وسیله نقلیه خود را به طور صحیح در دست داشته باشد.

img_safety_detail1

وجود سیستم (Electronic Stability Control)  درکیا سراتو   ۲۰۱۶  : این سیستم به طور دائم جهت حرکت و فرمان پذیری خودرو را طی رانندگی کنترل می کند و همواره در حال مقایسه مسیر مقصد راننده با مسیر واقعی خودروست. وقتی که میزان قابل ملاحظه ای از عدم فرمان پذیری توسط سیستم کنترل پایداری تشخیص داده شود، این سیستم وارد عمل می شود.وقتی که این سیستم، عدم فرمان پذیری مناسب را در خودرو تشخیص می دهد، به طور هوشمندانه، خودرو را با استفاده از ترمزها کنترل می کند. در این سیستم، ترمزها به صورت مجزا به چرخ ها اعمال می شوند. در برخی انواع پیشرفته تر، کنترل پایداری خودرو با کاهش موقت نیروی موتور نیز انجام می شود. البته باید توجه داشت که این سیستم تأثیری بر توانایی و عملکرد خودرو در پیچ ندارد و فقط کنترل پایداری اتومبیل سر پیچ های تند را کنترل می کند.

img_safety_detail3


irev.ir

بررسی دیجیاتو

اوایل دهه 70 بود که خودروهای اروپایی و ژاپنی با قیمت های به نسبت بالایی در بازار خرید و فروش می شدند و مصرف کننده چاره ای جز خرید یک خودروی وارداتی گران قیمت نداشت، اما کره ای ها با قیمت مناسبت سبد محصولاتی کامل با سه برند دوو، هیوندای و کیا، پا به بازار ایران گذاشتند و توانستند در سخت ترین شرایط تحریم های بین المللی بخش اعظمی از فروش خودروهای وارداتی را نصیب خود کنند و دیگر بازارهای بین المللی را پشت هم درنوردند.

DSC_7373

 امروزه کیا و هیوندای بزرگ ترین سهم از فروش خودروهای وارداتی را در کشور ما دارند. گرچه افزایش بهای ارز قیمت محصولات این دو شرکت را در طی زمان افزایش داد اما مانع پیشرفت آن ها نشد و توانستند با تحولات کیفی، طراحی و خدمات پس از فروش، خریدار را به گونه ای ترغیب کنند تا محصولات این دو برند را به نسبت دیگر رقبا ترجیح دهند.

DSC_7369

 در هر صورت با توجه به این که رفته رفته پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی شاهد حضور خودروسازان دیگری در بازار خودرو خواهیم بود، شرایط را مناسب دیدیم تا به سراغ یکی از محصولات پرطرفدار این شرکت در ایران برویم که در عین محبوبیت تا حدی نیز ناشناخته است.

DSC_7403

 کیا سراتو از هواسئونگ کره جنوبی تا سایپا تهران

سابقه حضور کیا سراتو یا نام دیگر آن فورته در کشور ما به بیش از 6 سال پیش باز می گردد و نسل اول این خودروی کامپکت (خانوادگی کوچک) در هر دو مدل کوپه و سدان با موتورهای 1.6 و 2 لیتری در ایران عرضه شد.

DSC_7398

 گرچه نسل دیگری از این خودرو  با همین نام در سال های قبل از 2008 میلادی در تعداد به نسبت محدودی در ایران عرضه شده است، اما خود شرکت کیا هم این خودرو را به عنوان تولیدات قدیم خود بر شمرده و آن را با نام اسپکترا خوانده و آن را جزی از سراتو ها به حساب نیاورده است.

DSC_7402

 از سال گذشته نیز کیا سراتو نسل اول در شرکت سایپا مونتاژ می شود و هر دو نسخه 1.6 و 2 لیتری در نمونه سدان به بازار عرضه شده است.

این که چرا شرکت سایپا به سراغ تولید نسل قدیم این محصول رفته و هم زمان با دیگر تولیدکنندگان جهانی این خودرو به سراغ نسل جدید آن نرفته خود جای تامل دارد.

DSC_7405

 در هر صورت نسل جدید در سال 2012 معرفی شد و هر ساله این شرکت با تغییرات بر روی آن فیس لیفتی جدیدی از آن را در بازار عرضه می کند.

DSC_7410

 نمونه مورد بررسی قرار گرفته مدل سال 2016 در نسخه 2 لیتری کوپه است که هم توسط نمایندگی آن یعنی شرکت اطلس خودرو و هم به صورت خارج از نمایندگی پا به ایران گذاشته است.

DSC_7407

 زبان طراحی متفاوت نسبت به نسل اول

کیا سراتو به دلیل طراحی خوب و ظاهر جوان پسندش توانست در بازار به فروش خوبی دست پیدا کند و طراح مشهور خودروهای کیا، یعنی پیتر شرایر با تغییراتی که در طراحی بیرونی نسل های جدید محصولات کیا، از اسپورتیج گرفته تا همین سراتو، موافقان و مخالفان خود را پیدا کرده است.

DSC_7400

 المان های ظاهری مدل کوپه با مدل های سدان و هاچبک به غیر از داخل و بخشی از جلوی خودرو متفاوت است.

استفاده از چراغ های مه شکن گرد در دو طرف سپر جلو بیننده را به یاد محصولات کوپه و اسپرت ژاپنی می اندازد اما هرگز حس و حال و شور آن ژاپنی ها را القا نمی کند.

DSC_7374

 چراغ های جلویی چسبیده به جلو پنجره باریک و پوزه بزرگ خنک کننده رادیاتور از مهم ترین ویژگی های طراحی در جلوی خودرو هستند.

DSC_7404

 در عقب استفاده از یک دیفیوزر که بیشتر حالت نمایشی دارد و چراغ های کشیده شده که امتداد آن ها به دو طرف کنار خودرو هم می رسند جلوه بسیار متفاوتی به نسبت نسل قبلی آن داده است.

DSC_7406

 طراحی سقف و ستون ها زاویه دار شده است و امتداد آن ها به زاویه بیشتری به ستون های عقبی می سد و جلوه تخم مرغ شکلی به این خودرو داده است.

طول این خودرو در حدود 4350 mm است که به نسبت نسل قبل در حدود 130mm کوتاه تر شده است.

DSC_7416

 چرخ های 18 اینچی با سایز 215 هم سایز مناسبی دارند و جلوه این خودرو را از دید بقل خراب نکرده است.

مسئله ای که امروزه در بسیاری از خودروها به دلیل استفاده از چرخ های سایز کوچک قابل مشاهده است.

فضای داخلی و امکانات رفاهی کیا سراتو

در بخش طراحی داخل اتاق، سراتو به شدت نا امید کننده ظاهر شده است. هیچ تفاوتی بین طراحی کابین مدل کوپه با سدان وجود ندارد و استفاده از چرم و پلاستیک یک دست مشکی و فیبرکربن غیرواقعی در کنسول مرکزی، ظاهری به شدت نازیبا و همینطور تکراری به آن داده است.

DSC_7392

 در واقع می توان گفت که طراحی داخل اتاق به نسبت نسل قبل هیچ گونه پیشرفتی نداشته و کیا در این بخش کم کاری کرده است.

گرچه در دیگر محصولات جدید این خودروساز همچون اسپورتیج و اوپتیما با ظاهری مدرن و زیبا طرف هستیم اما سراتو جدید به کلی فاکتور گرفته شده است. فضای داخل اتاق با این که خودرو به نسبت نسل قبلی فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

DSC_7395

 صندلی های جلو راحت هستند و به خوبی سرنشینان را در خود جای می دهند. فضای صندلی های عقب هم برای دو نفر کافی است، گرچه در زمینه فضای داخل کابین، مدل سدان به نسبت مدل کوپه ترجیح داده می شود.

DSC_7396

 در مرکز کنسول از صفحه نمایش لمسی سیستم صوتی قرار گرفته  و در زیر آن هم سیستم مربوط به تنظیم تهویه دو منطقه ای حضور دارد.

DSC_7380

 این خودرو به سیستم رهیاب ماهواره ای مجهز نیست و به همین دلیل هم صفحه نمایشی برای آن در کنسول در نظر گرفته نشده است.

DSC_7381

 سراتو در بخش ایمنی به 6 ایربگ مجهز شده و دوربین دید عقب و سنسور پارک در عقب و جلو آن قرار داده شده است.

DSC_7377

 از امکانات رفاهی آن هم می توان به سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، گرمکن صندلی های جلو و گرمکن فرمان، سان روف، کنترل پایداری دینامیکی، صفحه نمایش TFT، پدال تعویض دنده پشت فرمان و صندلی برقی اشاره کرد.

DSC_7390

 در واقع سطح تجهیزات این خودرو با یک مدل چینی 80 میلیون تومانی برابری می کند و آپشن خاصی به همراه این خودرو عرضه نشده است.

DSC_7387

 قوای محرکه معمولی اما بی رقیب در بازار ایران

همانند نسل قبلی موتور 2 لیتری با کد Nu که به صورت گسترده در محصولات هیوندای و کیا استفاده می شود، قدرت دهنده مدل وارد شده به کشور ما است و وارد کننده قید موتور قوی تر و جذاب تر 1.6 لیتری توربو را به کلی زده است.

DSC_7398

 این موتور در حدود 158 اسب بخار قدرت را در دور 6500 rpm تولید می کند و حداکثر گشتاور تولیدی آن هم 194 نیوتن متر در دور 4800 rpm است.

DSC_7397

 این موتور 4 سیلندر خطی شکل به یک جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دنده توسط پدال پشت فرمان مجهز شده و نیرو را به چرخ های جلو انتقال می دهد.

DSC_7426

 ظرفیت باک هم معادل 50 لیتر است و کیا مدعی شده است که با بنزین یورو5 این خودرو مصرف سوخت ترکیبی برابر با 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد.

DSC_7421

 تعلیق جلو مک فرسون مجهز به آنتی رول بار است و تعلیق عقب هم میل پیچشی به همراه آنتی رول بار که دلیل اصلی هندلینگ نه چندان خوب این خودرو است.

در هر صورت در بخش قوای محرکه و انتقال نیرو شاهد تفاوت عظیمی با نسل قبلی نیستیم و وارد کننده موتور اسپرتی تر توربو با جعبه دنده دستی را در ایران عرضه نکرده است و از نظر ما نمونه توربو به همراه جعبه دنده دستی جلوه اسپرت تری دارد و با طراحی کوپه مانند این خودرو هماهنگ تر است.

DSC_7385

 تجربه رانندگی با سراتو کوپ

نسل قبلی سراتو کوپ به سواری خشک و خشن و لذت رانندگی نه چندان قابل توجه شهرت یافته بود، بنابراین در مواجه با مدل جدید مهمترین پرسش این است که این دو نقطه ضعف تا چه حد برطرف شده اند.

اما پیش از وارد شدن به مباحث فنی باید گفت که کابین سراتو کوپ فضای قابل قبولی را برای 4 نفر ارائه می دهد و از این جهت کاربردی تر از برخی خودروهای کوپه دیگر مانند جنسیس کوپه یا تویوتا جی تی 86 ظاهر می شود اما فضای سر ردیف عقب برای افراد بلند قد چندان تعریفی ندارد.

DSC_7412

 جنس و متریال کابین مانند تمامی خودروهای ارزان قیمت (در بازار جهانی) کره ای دیگر با هوشمندی انتخاب شده و ساده و در عین حال با کیفیت به نظر می رسد، اما در فضای داخل کابین هم مانند طراحی خارجی از حس و حال اسپرت خبری نیست و شباهت بسیار زیاد به مدل سدان قطعا نمی تواند نقطه قوتی در این زمینه باشد.

با این وجود موتور 2.0 لیتری سراتو کوپ مشخصات قابل قبولی را در این سگمنت قیمتی از خود نشان می دهد و حتی می توان گفت که سراتو با این پیشرانه نه چندان مدرن، در مقایسه با رقبایی نظیر مزدا 3، هیوندای النترا، میتسوبیشی لنسر و رنو فلوئنس،یکی از سریعترین هاست.

DSC_7405

 براساس شتاب گیری های میدانی در وضعیت نه چندان استاندارد تهران (از نظر ارتفاع از سطح دریا و کیفیت سوخت) صفر تا صد سراتو کوپ حدود 9.0 الی 9.5 ثانیه به طول می انجامد و این خودرو اندکی از مزدا 3 (به عنوان نزدیک ترین رقیب با موتور غیر توربو) سریعتر است.

هماهنگی بین موتور و گیربکس و واکنش های گیربکس در سبک و سنگین کردن به موقع دنده ها نسبت به نسل قبل به کلی متحول شده و بسیار بهتر به نظر می رسد.

بنابراین باید مشخصات فنی سراتو کوپ را از نظر پیشرانه و گیربکس مناسب دانست اما آنچه در زمان رانندگی جلب توجه می کند، بی حسی فرمان است که البته به لطف تنظیمات سه گانه (نرم- معمولی و اسپرت) تا حدی تغییر می کند، اما در وضعیت اسپرت جز سفتی و سنگینی بیش از حد فرمان، چیز دیگری عاید راننده نخواهد شد.

DSC_7411

 به عبارت دیگر سراتو کوپ به عنوان یک خودرو نسبتا اسپرت برای قشر جوان، اطلاعات چندان دقیقی را از وضعیت مسیر به راننده منتقل نمی کند و لذت رانندگی بالایی ندارد.

سیستم تعلیق این مدل قطعا نسبت به نسل قبلی بهبود یافته و ضربات را به شکل بهتری دفع و جذب می کند، بنابراین می توان گفت که کیفیت سواری در مجموع بهتر شده است اما مشکلی که اکثر مالکین با آن مواجه اند، ناپایداری محور عقب در سرعت های بالاست.

DSC_7384

 ظاهرا سادگی سیستم تعلیق در کنار تنظیم اسپرت آن مانع از جذب دقیق موج های جاده در سرعت های بالا می شود و احساسی از عدم تعادل و ناپایداری به راننده منتقل می شود. این مشکل فراگیر بین مدل های سدان و کوپه مشترک است و البته با تغییر سایز رینگ و تایر و استفاده از رینگ های کوچکتر تا حدی کمرنگ می شود.

به هرحال در یک جمله می توان گفت که سراتو علیرغم شتاب و کشش خوب و پیشرفت قابل توجه در زمینه سواری و هماهنگی موتور و گیربکس نسبت به نسل قبل، بیشتر از آنکه واقعا یک خودرو اسپرت و جوان پسند باشد، یک سدان اقتصادی دو درب است که می تواند نیازهای حداقلی مشتریان خود را برآورده سازد.

DSC_7417

 قیمت و شرایط بازار

سراتو کوپ مدل 2016 توسط نمایندگی با قیمت 147 میلیون تومان به فروش می رسد و این در حالی است که نمونه سدان قیمتی برابر با 135 میلیون تومان دارد، اما بهای بالاتر به نسبت مدل سدان و نبود رقیب مستقیم کار را برای تصمیم گیری در مورد این خودرو دشوار کرده است.

DSC_7408

 گرچه در بازار می توان نمونه های صفر کیلومتر بر حسب آپشن را با قیمت کمتری هم خریداری کرد.

به دلیل نبود رقیب مستقیم در بازار و محبوبیت خوب این خودرو می توان پیش بینی کرد که در صورت عرضه گسترده فروش این نسل همانند نسل قبلی اش خوب باشد.

DSC_7409

 البته نباید رقبای کارکرده نظیر نسل های قبلی ب ام و سری سه یا جنسیس کوپه و تویوتا GT86 که در این بازه قیمتی حاضر هستندرا از قلم انداخت، اما بازار خودروهای صفر کیلومتر با فقر انتخاب در مدل های کوپه روبروست و در چنین شرایطی سراتو کوپ یکه تازی می کند.

DSC_7371

 در هر صورت عرضه مدل توربو با جعبه دنده دستی می توانست انتخاب بهتری باشد اما شرکت وارد کنند حاضر به ریسک عرضه این نمونه نشده است. البته این مشکل تنها منحصر به سراتو نمی شود مشابه این مسئله را در مورد دیگر مدل های کیا و هیوندای نیز مشاهده می کنیم.

irev.ir
بررسی helpkala

طراحی خارجیفرم کلی بدنه سراتو کوپ جدید، بی شباهت با مدل قبلی نیست، اما در بخش طراحی به کلی متحول شده و هیچ نقطه مشترکی با قبل ندارد. طراحی قسمت جلو با نمونه سدان تفاوت چندانی ندارد، اما طراحی عقب خودرو با مدل سدان به کلی متفاوت است. ابعاد سراتو کوپ جدید نسبت به قبل بزرگتر شده است و از این رو، فضای پاها روی صندلی های جلو بیشتر از قبل شده است. برای ساخت بدنه این خودرو از فولاد با مقاوت بالا استفاده شده و همین عامل باعث شده تا سبک‌تر از قبل باشد.

Kia-cerato koupe-2016-Helpkala (20)

طراحی نمای عقبی خودرو بسیار شکیل تر از نمای جلویی از آب درآمده؛ خوشبختانه طراحی مجدد چراغ ها و سپر عقب، دیفیوزری که در طرفین آن همچنان نیز خروجی های اگزوز خودنمایی می کنند، به همراه موارد دیگری مانند گلگیرهای برآمده و دو خط قرار گرفته در طرفین کاپوت هنوز هم به سراتوی جدیدی ظاهری نسبتا عضلانی بخشیده اند.

Kia-cerato koupe-2016-Helpkala (25)

فضای داخلی و امکانات رفاهی

همچون مدل سدان، سراتو کوپ نیز نسبت به نسل قبلی خود جهش بزرگی در بحث کیفیت متریال کابین و فهرست تجهیزات و امکانات رفاهی داشته است. از نظر امکانات و تجهیزات، با توجه به اینکه خودروهای کیا و هیوندای جزو آن خودروهایی هستند که معمولا تعداد زیادی از آن ها به صورت غیر شرکتی وارد می شوند و می توان هر کدام از آن ها را با سطح امکانات بسیار متفاوتی در بازار پیدا کرد لذا احتمالا کیا سراتو کوپ نیز بعد از مدت کوتاهی و با سطح امکانات متفاوتی به نمایشگاه های کشور سرازیر خواهد شد و می توانید نمونه مورد نظر خودتان را به راحتی پیدا کنید. البته اطلس خودرو به صورت رسمی این خودرو را وارد کشور می کند.

از آپشن های جالب توجه این خودرو می توان به سیستم تهویه صندلی راننده، گرمکن فرمان و صندلی های برقی مجهز به گرمکن اشاره کرد. سیستم استارت دکمه‌ای است و آینه‌های کناری به صورت برقی تنظیم و جمع می‌شوند. سیستم تهویه مطبوع به صورت خودکار و دو گانه برای سرنشینان جلو تنظیم می‌شود. در بالای سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی قرار دارد که می‌تواند MP۳ هم پخش کند و ورودی‌های iPod و USB نیز روی آن قرار دارد. همچنین یک صفحه نمایش کوچک ۴٫۲ اینچی روی آن نصب شده که روی این صفحه علاوه بر اطلاعات سیستم صوتی، تصویر دوربین عقب نیز نمایش داده می‌شود.

Kia-cerato koupe-2016-Helpkala (5)

اما می‌رسیم به انبوه دکمه‌هایی که روی غربالک فرمان گرفته‌اند! در سمت راست دکمه‌هایی برای کنترل سیستم کروز کنترل و همچنین یک دکمه برای تغییر عملکرد فرمان قرار دارد که در سه حالت راحت، نرمال و اسپرت قابل تنظیم است. در سمت چپ نیز چند دکمه برای کنترل سیستم صوتی و همچنین دو دکمه برای استفاده از تلفن قرار گرفته‌اند.

Kia-cerato koupe-2016-Helpkala (14)

فضای عقب در مقابل تمام کوپه های هم ردیفش راحت تر است. صندوق عقب دارای فضای خوبی است شما می توانید برای فضای بیشتر پشتی صندلی های عقب را خوابانده و از این فضا استفاده کنید. در واقع این جاداری به خاطر طراحی منطقی و خاص قسمت عقب است. اما همین طراحی خاص عقب باعث کاسته شدن از دید عقب شده که این مشکل تا حدودی با سنسورهای عقب مرتفع شده است.

مشخصات فنی و عملکرد

سراتوی کوپ جدید دارای دو مدل می باشد که مدل EX آن مجهز به موتور جدید ۲.۰ لیتری GDI و مدل SX آن به موتور ۱.۶ لیتری توربوی کیا موتور با تکنولوژی جدید مجهز می باشد. تنها نمونه ای که توانسته مجوز واردات را بگیرد مجهز به پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی است که می تواند حداکثر ۱۷۳ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۰۹ نیوتن متر در ۴۷۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین به کمک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک می تواند در ۸.۵ ثانیه به مرز صد کیلومتر در ساعت برسد و این سرعت را تا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ادامه دهد. همچنین به کمک این گیربکس مصرفی معادل ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی دارد.

Kia-cerato koupe-2016-Helpkala (26)

با بهبودهایی که در سیستم تعلیق مدل جدید داده شده، شاهد سواری نرمتر و آرامش بخشی نسبت به قبل هستیم و خبری از تکان ها و تنش های کابین در این مدل نیست. موتور ۲ لیتری سراتو کوپ شتاب و قدرت قابل قبولی دارد اما برای یک کوپه جوان پسند کم به نظر می رسد.

جمع بندی

در نهایت باید گفت که کیا سراتو کوپ (Koup) که بعضی آن را کوپه صدا می‌کنند، راه‌گشای جوانان خودرو دوستی است که دیگر از سدان‌های پر زرق و برق بازار خسته شده‌اند و می‌خواهند یک دو درب جذاب و اسپرتی داشته باشند. بنابراین سراتو کوپ با محدوده قیمتی ۱۲۲ تا ۱۴۷ میلیون تومانی اش، به شما این امکان را می دهد تا با بودجه محدودتر نسبت به سایر کوپه ها، از لذت سواری با یک خودروی کوپه بهره مند شوید. البته فکر رقابت با جی تی ۸۶ و کوپه های ۶ سیلندر را فراموش کنید.

Kia-cerato koupe-2016-Helpkala (18)


irev.ir

بررسی HiCar

اوایل دهه ۷۰ بود که خودروهای اروپایی و ژاپنی با قیمت های به نسبت بالایی در بازار خرید و فروش می شدند و مصرف کننده چاره ای جز خرید یک خودروی وارداتی گران قیمت نداشت، اما کره ای ها با قیمت مناسبت سبد محصولاتی کامل با سه برند دوو، هیوندای و کیا، پا به بازار ایران گذاشتند و توانستند در سخت ترین شرایط تحریم های بین المللی بخش اعظمی از فروش خودروهای وارداتی را نصیب خود کنند و دیگر بازارهای بین المللی را پشت هم درنوردند.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاامروزه کیا و هیوندای بزرگ ترین سهم از فروش خودروهای وارداتی را در کشور ما دارند. گرچه افزایش بهای ارز قیمت محصولات این دو شرکت را در طی زمان افزایش داد اما مانع پیشرفت آن ها نشد و توانستند با تحولات کیفی، طراحی و خدمات پس از فروش، خریدار را به گونه ای ترغیب کنند تا محصولات این دو برند را به نسبت دیگر رقبا ترجیح دهند.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهادر هر صورت با توجه به این که رفته رفته پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی شاهد حضور خودروسازان دیگری در بازار خودرو خواهیم بود، شرایط را مناسب دیدیم تا به سراغ یکی از محصولات پرطرفدار این شرکت در ایران برویم که در عین محبوبیت تا حدی نیز ناشناخته است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاکیا سراتو از هواسئونگ کره جنوبی تا سایپا تهران

سابقه حضور کیا سراتو یا نام دیگر آن فورته در کشور ما به بیش از ۶ سال پیش باز می گردد و نسل اول این خودروی کامپکت (خانوادگی کوچک) در هر دو مدل کوپه و سدان با موتورهای ۱٫۶ و ۲ لیتری در ایران عرضه شد.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاگرچه نسل دیگری از این خودرو با همین نام در سال های قبل از ۲۰۰۸ میلادی در تعداد به نسبت محدودی در ایران عرضه شده است، اما خود شرکت کیا هم این خودرو را به عنوان تولیدات قدیم خود بر شمرده و آن را با نام اسپکترا خوانده و آن را جزی از سراتو ها به حساب نیاورده است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهااز سال گذشته نیز کیا سراتو نسل اول در شرکت سایپا مونتاژ می شود و هر دو نسخه ۱٫۶ و ۲ لیتری در نمونه سدان به بازار عرضه شده است.

این که چرا شرکت سایپا به سراغ تولید نسل قدیم این محصول رفته و هم زمان با دیگر تولیدکنندگان جهانی این خودرو به سراغ نسل جدید آن نرفته خود جای تامل دارد.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهادر هر صورت نسل جدید در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و هر ساله این شرکت با تغییرات بر روی آن فیس لیفتی جدیدی از آن را در بازار عرضه می کند.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهانمونه مورد بررسی قرار گرفته مدل سال ۲۰۱۶ در نسخه ۲ لیتری کوپه است که هم توسط نمایندگی آن یعنی شرکت اطلس خودرو و هم به صورت خارج از نمایندگی پا به ایران گذاشته است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهازبان طراحی متفاوت نسبتبه نسل اول

کیا سراتو به دلیل طراحی خوب و ظاهر جوان پسندش توانست در بازار به فروش خوبی دست پیدا کند و طراح مشهور خودروهای کیا، یعنی پیتر شرایر با تغییراتی که در طراحی بیرونی نسل های جدید محصولات کیا، از اسپورتیج گرفته تا همین سراتو، موافقان و مخالفان خود را پیدا کرده است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاالمان های ظاهری مدل کوپه با مدل های سدان و هاچبک به غیر از داخل و بخشی از جلوی خودرو متفاوت است.

استفاده از چراغ های مه شکن گرد در دو طرف سپر جلو بیننده را به یاد محصولات کوپه و اسپرت ژاپنی می اندازد اما هرگز حس و حال و شور آن ژاپنی ها را القا نمی کند.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاچراغ های جلویی چسبیده به جلو پنجره باریک و پوزه بزرگ خنک کننده رادیاتور از مهم ترین ویژگی های طراحی در جلوی خودرو هستند.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهادر عقب استفاده از یک دیفیوزر که بیشتر حالت نمایشی دارد و چراغ های کشیده شده که امتداد آن ها به دو طرف کنار خودرو هم می رسند جلوه بسیار متفاوتی به نسبت نسل قبلی آن داده است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاطراحی سقف و ستون ها زاویه دار شده است و امتداد آن ها به زاویه بیشتری به ستون های عقبی می سد و جلوه تخم مرغ شکلی به این خودرو داده است.

طول این خودرو در حدود ۴۳۵۰ mm است که به نسبت نسل قبل در حدود ۱۳۰mm کوتاه تر شده است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاچرخ های ۱۸ اینچی با سایز ۲۱۵ هم سایز مناسبی دارند و جلوه این خودرو را از دید بقل خراب نکرده است.

مسئله ای که امروزه در بسیاری از خودروها به دلیل استفاده از چرخ های سایز کوچک قابل مشاهده است.

فضای داخلی و امکانات رفاهی کیا سراتو

در بخش طراحی داخل اتاق، سراتو به شدت نا امید کننده ظاهر شده است. هیچ تفاوتی بین طراحی کابین مدل کوپه با سدان وجود ندارد و استفاده از چرم و پلاستیک یک دست مشکی و فیبرکربن غیرواقعی در کنسول مرکزی، ظاهری به شدت نازیبا و همینطور تکراری به آن داده است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهادر واقع می توان گفت که طراحی داخل اتاق به نسبت نسل قبل هیچ گونه پیشرفتی نداشته و کیا در این بخش کم کاری کرده است.

گرچه در دیگر محصولات جدید این خودروساز همچون اسپورتیج و اوپتیما با ظاهری مدرن و زیبا طرف هستیم اما سراتو جدید به کلی فاکتور گرفته شده است. فضای داخل اتاق با این که خودرو به نسبت نسل قبلی فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاصندلی های جلو راحت هستند و به خوبی سرنشینان را در خود جای می دهند. فضای صندلی های عقب هم برای دو نفر کافی است، گرچه در زمینه فضای داخل کابین، مدل سدان به نسبت مدل کوپه ترجیح داده می شود.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهادر مرکز کنسول از صفحه نمایش لمسی سیستم صوتی قرار گرفته و در زیر آن هم سیستم مربوط به تنظیم تهویه دو منطقه ای حضور دارد.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهااین خودرو به سیستم رهیاب ماهواره ای مجهز نیست و به همین دلیل هم صفحه نمایشی برای آن در کنسول در نظر گرفته نشده است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاسراتو در بخش ایمنی به ۶ ایربگ مجهز شده و دوربین دید عقب و سنسور پارک در عقب و جلو آن قرار داده شده است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهااز امکانات رفاهی آن هم می توان به سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، گرمکن صندلی های جلو و گرمکن فرمان، سان روف، کنترل پایداری دینامیکی، صفحه نمایش TFT، پدال تعویض دنده پشت فرمان و صندلی برقی اشاره کرد.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهادر واقع سطح تجهیزات این خودرو با یک مدل چینی ۸۰ میلیون تومانی برابری می کند و آپشن خاصی به همراه این خودرو عرضه نشده است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاقوای محرکه معمولی اما بی رقیب در بازار ایران

همانند نسل قبلی موتور ۲ لیتری با کد Nu که به صورت گسترده در محصولات هیوندای و کیا استفاده می شود، قدرت دهنده مدل وارد شده به کشور ما است و وارد کننده قید موتور قوی تر و جذاب تر ۱٫۶ لیتری توربو را به کلی زده است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهااین موتور در حدود ۱۵۸ اسب بخار قدرت را در دور ۶۵۰۰ rpm تولید می کند و حداکثر گشتاور تولیدی آن هم ۱۹۴ نیوتن متر در دور ۴۸۰۰ rpm است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهااین موتور ۴ سیلندر خطی شکل به یک جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دنده توسط پدال پشت فرمان مجهز شده و نیرو را به چرخ های جلو انتقال می دهد.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاظرفیت باک هم معادل ۵۰ لیتر است و کیا مدعی شده است که با بنزین یورو۵ این خودرو مصرف سوخت ترکیبی برابر با ۷٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاتعلیق جلو مک فرسون مجهز به آنتی رول بار است و تعلیق عقب هم میل پیچشی به همراه آنتی رول بار که دلیل اصلی هندلینگ نه چندان خوب این خودرو است.

در هر صورت در بخش قوای محرکه و انتقال نیرو شاهد تفاوت عظیمی با نسل قبلی نیستیم و وارد کننده موتور اسپرتی تر توربو با جعبه دنده دستی را در ایران عرضه نکرده است و از نظر ما نمونه توربو به همراه جعبه دنده دستی جلوه اسپرت تری دارد و با طراحی کوپه مانند این خودرو هماهنگ تر است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاتجربه رانندگی با سراتو کوپ

نسل قبلی سراتو کوپ به سواری خشک و خشن و لذت رانندگی نه چندان قابل توجه شهرت یافته بود، بنابراین در مواجه با مدل جدید مهمترین پرسش این است که این دو نقطه ضعف تا چه حد برطرف شده اند.

اما پیش از وارد شدن به مباحث فنی باید گفت که کابین سراتو کوپ فضای قابل قبولی را برای ۴ نفر ارائه می دهد و از این جهت کاربردی تر از برخی خودروهای کوپه دیگر مانند جنسیس کوپه یا تویوتا جی تی ۸۶ ظاهر می شود اما فضای سر ردیف عقب برای افراد بلند قد چندان تعریفی ندارد.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاجنس و متریال کابین مانند تمامی خودروهای ارزان قیمت (در بازار جهانی) کره ای دیگر با هوشمندی انتخاب شده و ساده و در عین حال با کیفیت به نظر می رسد، اما در فضای داخل کابین هم مانند طراحی خارجی از حس و حال اسپرت خبری نیست و شباهت بسیار زیاد به مدل سدان قطعا نمی تواند نقطه قوتی در این زمینه باشد.

با این وجود موتور ۲٫۰ لیتری سراتو کوپ مشخصات قابل قبولی را در این سگمنت قیمتی از خود نشان می دهد و حتی می توان گفت که سراتو با این پیشرانه نه چندان مدرن، در مقایسه با رقبایی نظیر مزدا ۳، هیوندای النترا، میتسوبیشی لنسر و رنو فلوئنس،یکی از سریعترین هاست.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهابراساس شتاب گیری های میدانی در وضعیت نه چندان استاندارد تهران (از نظر ارتفاع از سطح دریا و کیفیت سوخت) صفر تا صد سراتو کوپ حدود ۹٫۰ الی ۹٫۵ ثانیه به طول می انجامد و این خودرو اندکی از مزدا ۳ (به عنوان نزدیک ترین رقیب با موتور غیر توربو) سریعتر است.

بنابراین باید ناچارا مشخصات فنی سراتو کوپ را از نظر پیشرانه و گیربکس مناسب دانست اما آنچه در زمان رانندگی جلب توجه می کند، بی حسی فرمان است که البته به لطف تنظیمات سه گانه (نرم- معمولی و اسپرت) تا حدی تغییر می کند، اما در وضعیت اسپرت جز سفتی و سنگینی بیش از حد فرمان، چیز دیگری عاید راننده نخواهد شد.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهابه عبارت دیگر سراتو کوپ به عنوان یک خودرو نسبتا اسپرت برای قشر جوان، اطلاعات چندان دقیقی را از وضعیت مسیر به راننده منتقل نمی کند و لذت رانندگی بالایی ندارد.

سیستم تعلیق این مدل قطعا نسبت به نسل قبلی بهبود یافته و ضربات را به شکل بهتری دفع و جذب می کند، بنابراین می توان گفت که کیفیت سواری در مجموع بهتر شده است اما مشکلی که اکثر مالکین با آن مواجه اند، ناپایداری محور عقب در سرعت های بالاست.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاظاهرا سادگی سیستم تعلیق در کنار تنظیم اسپرت آن مانع از جذب دقیق موج های جاده در سرعت های بالا می شود و احساسی از عدم تعادل و ناپایداری به راننده منتقل می شود. این مشکل فراگیر بین مدل های سدان و کوپه مشترک است و البته با تغییر سایز رینگ و تایر و استفاده از رینگ های کوچکتر تا حدی کمرنگ می شود.

به هرحال در یک جمله می توان گفت که سراتو علیرغم شتاب و کشش خوب، بیشتر از آنکه واقعا یک خودرو اسپرت و جوان پسند باشد، یک سدان اقتصادی دو درب است که می تواند نیازهای حداقلی مشتریان خود را برآورده سازد.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاقیمت و شرایط بازار

سراتو کوپ مدل ۲۰۱۶ توسط نمایندگی با قیمت ۱۴۷ میلیون تومان به فروش می رسد و این در حالی است که نمونه سدان قیمتی برابر با ۱۳۵ میلیون تومان دارد، امابهای بالاتر به نسبت مدل سدان و نبود رقیب مستقیم کار را برای تصمیم گیری در مورد این خودرو دشوار کرده است.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاگرچه در بازار می توان نمونه های صفر کیلومتر بر حسب آپشن را با قیمت کمتری هم خریداری کرد.

به دلیل نبود رقیب مستقیم در بازار و محبوبیت خوب این خودرو می توان پیش بینی کرد که در صورت عرضه گسترده فروش این نسل همانند نسل قبلی اش خوب باشد.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهاالبته نبایدرقبای کارکرده نظیر نسل های قبلی ب ام و سری سه یا جنسیس کوپه و تویوتا GT86 که در این بازه قیمتی حاضر هستندرااز قلم انداخت، اما بازار خودروهای صفر کیلومتر با فقر انتخاب در مدل های کوپه روبروست و در چنین شرایطی سراتو کوپ یکه تازی می کند.

بررسی دیجیاتو: کیا سراتو کوپ 2016؛ یک چشمی در شهر کورهادر هر صورت عرضه مدل توربو با جعبه دنده دستی می توانست انتخاب بهتری باشد اما شرکت وارد کنند حاضر به ریسک عرضه این نمونه نشده است. البته این مشکل تنها منحصر به سراتو نمی شود مشابه این مسئله را در مورددیگر مدل های کیا و هیوندای نیز مشاهده می کنیم.

نظرات خوانندگان (1)

  1. عالی بود سراتو خودرویی عالی و بهتر از سایر رقباست بنده ندل سایپایی دارم که بشدت راضیم در آینده اگر وضع اقتصادی اجازه بده قصد خرید فول اپشن سایپایی را دارم کیا موتورز کارش را خوب بلده

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*