مجله نقد و بررسی iRev.ir

فهرست

رمز داوینچی – The Da Vinci Code

7

رمز داوینچی – The Da Vinci Code در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

رمز داوینچی (The Da Vinci Code) محصول سال ۲۰۰۶ فیلمی به کارگردانی ران هاوارد است. این فیلم براساس کتاب معروف رمز داوینچی نوشته دن براون ساخته شده است.در این فیلم تام هنکس و آدری تاتو و آلفرد مولینا بازی کردند.

داستان فیلم: رئیس موزه لوور در مقابل تابلویی از لئوناردو داوینچی به قتل می رسد. مقتول قبل از مرگش نام رابرت لنگدون، نمادشناسی آمریکایی که برای سخنرانی به پاریس آمده، و مقداری اعداد و ارقام رمزی را روی زمین نوشته است. بازرس بزو فاش می پندارد با این کار وی به نام قاتل خود اشاره کرده است رابرت لانگدن را به موزه فرا می خواند. هنگامی که وی به موزه می آید متوجه می شود که مظنون شماره یک قتل تاریخدان موزه لوور است که قرار بوده با یکدیگر ملاقات کنند. لانگدن با همکاری سوفی نیوو، نوه مقتول که در آزمایشگاه اداره پلیس کار می کند، در راستای کشف مجموعه رمزها و معماهای پنهان تلاش های گسترده ای صورت داده و در عین حال سعی دارند از پلیس هایی که موزه لوور را جستجو می کنند دور بمانند .

نقد و بررسی فیلم رمز داوینچی - The Da Vinci Code

نقد و بررسی فیلم رمز داوینچی – The Da Vinci Code

نقد و بررسی فیلم رمز داوینچی - The Da Vinci Code

بازیگران فیلم رمز داوینچی – The Da Vinci Code

رمز داوینچی

نقد و بررسی فیلم رمز داوینچی

ویدیوهایی از فیلم رمز داوینچی – The Da Vinci Code


iRev.ir-Line

بررسی بهترین فیلم‌ها

خلاصه فیلم :

متصدی موزه ی لوور به طرز عجیبی به قتل می رسد و پرفسور رابرت لنگدون (نماد شناس معروف) برای کشف راز این قتل به لوور دعوت می شود. مقتول قبل از مرگ با خون یک سری از اعداد و نمادها را روی زمین نوشته است و بدن خود را در حالت یکی از طرح های معروف داوینچی، قرار داده. لنگدون با کمک یکی از مامورین کشف رمز پلیس فرانسه به نام سوفی نوو پرده از رازی بر می دارد که ۲۰۰۰ سال توسط یک انجمن سری و زیرزمینی پنهان مانده است. رازی که موقعیت کلیسای کاتولیک را به خطر می اندازد…

رابرت لنگدان ، استاد نمادشناسی دانشگاه هاروارد ، به دعوت ژاک سونیر ، مدیر موزه لوور پاریس ، به این شهر آمده است اما قبل از اینکه موفق به ملاقات با سونیر شود ، سونیر در داخل موزه بطرز وحشتناکی بقتل می رسد و صحنه قتل طوری است که مقتول می خواسته در آخرین لحظات پیام مهمی را به اطلاع لنگدان برساند . از سوی دیگر یک افسر پلیس فرانسوی به اسم سوفی نوو که در واقع دخترخوانده سونیر است به لنگدان اطلاع می دهد که او متهم اصلی این ماجراست . در ادامه سوفی و لنگدان با فرار از دست ماموران سربارزس فوشه ، بدنبال کشف علت این قتل می روند و در می یابند در پس این ماجرا رازی نهفته است که با آشکار شدن آن بنیان کلیسای کاتولیک بخطر می افتد . همچنین یک اسقف کاتولیک با کمک دستیارش که سیلاس نام دارد در تلاش برای از بین بردن لنگدان و سوفی می باشد.

رمز داوینچی

رمز داوینچی

تحلیل فیلم :

این فیلم اشاره به داستان عیسی دارد و به نوعی تحریف در عقاید مسیحیان بوجود می آورد و آنان را به تحریف متهم میکند . موضوع کلی این فیلم در مورد جام مقدس اصلی است که در زمان عیسی بوده تا اواسط فیلم بازیگران مخاطب را به دنبال یک جام می کشند تا جایی که متوجه می شویم جام مقدس یک زن است …

فیلم از یک تعقیب و گریز در موزه اصلی پاریس اغاز می شود که در نهایت موجب خبر دادن پروفسور از مکان راز گل سرخ یا همان راز داوینچی است که موجب مرگ وی نیز می شود . در ادامه…
در طول فیلم عنوان می شود که در زمان عیسی مثلث نماد مردان و مثلث وارونه نماد زنان بوده است .  و اینکه جام مقدس یک زن است که همان همسر عیسی مسیح است، پس از مرگ عیسی به فرانسه گریخته و همان جا مدفون شده است . و اینکه عیسی پسر خدا نیست و بلکه بنده ای است از بنده های خدا. این در حقیقت همان راز داوینچی است. دو شورا از این راز باخبرند،. اولین شورای سایه ها که مسیحیان خشک و متعصبی هستند و دومی شورای صهیون که به افشای حقیقت بیشتر باور دارند که اعضای قبلی این شورا افرادی همچون لئوناردو داوینچی و اسحاق نیوتن بوده اند که این شورای حامی جام مقدس اند . راز داوینچی در حقیقت در بسته ای مخصوص است که علاوه بر این راز اشاره به محل دفن همسر عیسی نیز دارد .
در طول این فیلم شاهد آن هستیم که با یک داستان اصراری بر تحریف شده خواندن داستان عیسی مسیح از روایت مسیحیان دارد و اینکه او یک انسان بوده، تعبیر همسر از جام مقدس و عکس زنی در نقاشی شام آخر داوینچی و سکولار و بی خدا بودن تنها نواده عیسی مسیح که همخون عیسی است، همه دلالت بر این داستان دارند . از طرفی دیگر اصحاب کلیسا را بسیار خشک و برخی شان را با عقاید بسیار تهوع آور نشان می دهد. و به جای این دین یهود را دین حقیقت معرفی میکند و اینکه شورای صهیون خبر از حقیقت وجود عیسی مسیح دارد و حافظ ان است و نیز بر سر در مدفن جام مقدس شاهد آنیم که با پیوند مثلث (نماد مردان ) و مثلث وارونه (نماد زنان ) ستاره داوود که مظهر قوم صهیون یا اسرائیل است دیده می شود و از آن به عنوان خواستگاه همیشگی شورای صهیون یاد میشود .

در کل سوای تبلیغ این فیلم برای صهیونیست ها و خوار کردن دین مسیحیت توسط فیلم نامه , این فیلم بسیار قوی و جذاب است. به طوری قویا مخاطب را جذب فیلم میکند و مخاطب را وادار به پیگیری داستان فیلم میکند . فیلم گرچه بر مبنای داستانی خیالی است ولی داستان بسیار زیبا و متن قدرتمندی دارد و تمام عوامل بسیار حرفه ای کار خود را انجام داده اند و فیلم سطح بالایی را ساخته اند .

این فیلم در سینما فروش فوق العاده ای داشت گرچه در مراسم اسکار حضور پیدا نکرد. ( شاید به علت نوع داستان)  این فیلم مدتی در اکران بود و سر وصدای زیادی به راه انداخت. پس از چندی در یک سکوت سینمایی (یعنی زمانی که خیلی وقت است فیلم مهمی وارد بازار نشده) اکران و راهی سینما شد و فروشش فوق العاده بود.  مشاهده این فیلم را به شما توصیه میکنم و مطمئنم از مشاهده ان لذت خواهید برد .

یک داستان همیشگی :

دوباره یک رمان پرفروش و اقتباس ادبی نه چندان دلچسب. رمان دن براون با نام (رمز داوینچی) با ترکیبی از تاریخ و افسانه به خوبی موفق شده مخاطب خود را تا پایان همراه داشته باشد. تمام شخصیت ها، مکان ها ، گروه ها، … در رمان براون حقیقی هستند و این یکی از دلایل موفقیت این رمان بوده است. در این رمان مطرح می شود که مسیح علی رغم تصور کاتولیک ها با Mary Magdalene ازدواج کرده و کلیسای کاتولیک این موضوع را به صورت راز پنهان نگه داشته است و فرقه ای به نام Opus Dei مسئول حفظ این راز بوده. لئوناردو داوینچی عضو این فرقه بوده اما در تابلو های خود نشانه ها و سرنخ های لازم را در مورد این موضوع قرار داده است.

 زمانی که این رمان لقب پرفروش ترین کتاب بعد از انجیل را به خود اختصاص داد، تهیه کنند گان هالیوود رقابت خود را برای تصاحب امتیاز این رمان شروع کردند و در نهایت ران هاوارد (یک ذهن زیبا، مرد سیندرلایی) بود که برای این پروژه انتخاب شد. تام هنکس (به عنوان یک ایندیانا جونز جدید) در نقش رابرت لنگدون، آدری توتو (یک فرانسوی کامل) در نقش سوفی نوو  و ژان رنو (چه کسی بهتر از رنو می تواند نقش یک کاراگاه پلیس فرانسه را بازی کند!!) در نقش کاراگاه فش، انتخاب شدند. فیلم برای کسانی که رمان را نخوانده بودند، در حد و اندازه های یک اکشن دسته دوم پایین آمد و انتظارات را برآورده نکرد (مخاطبانی که منتظر پرده برداری از یک راز عجیب و غریب بودند، متوجه شدند که مسیح مانند بقیه زندگی کرده!! خوب که چه؟!) اما آنها که رمان را خوانده بودند از دوسوم اول فیلم راضی بودند (به خاطر وفاداری به رمان).


iRev.ir-Line

بررسی حوزه

«راز داوینچی» ترجمه حسین شهرابی و سمیه گنجی می باشد. این اثر تنها در سه ماه منتهی به پایان سال ۲۰۰۶ در آمریکا بیش از چهل میلیون نسخه فروش داشته است. مضمون این اثر با در نظر گرفتن زندگی حضرت عیسی(ع) نگاشته شده که مورد اعتراض بسیاری از مسیحیان جهان از جمله پیروان این دین در ایران قرار گرفت.

ابتدا یکی از حاضران جلسه خلاصه ای از این رمان را به این شرح برای حاضران قرائت کرد:

«ژاک سونیر» رئیس موزه لوور پاریس، آخرین دارنده کد یا رمزی موسوم به داوینچی است. او در موزه لوور و شب هنگام در دفتر خود، مورد سوء قصد مردی به نام سیلاس قرار می گیرد. سه نفر قبل از او توسط سیلاس کشته شده اند که آنها نیز به رمز دسترسی داشتند و سونیر در حکم استاد و رئیس گروه آنان بود. ژاک سونیر قبل از مرگ با گذاشتن پیام های معماگونه به وسیله بدن عریان خود تلاش می کند رازی را بیان کند. هدف سیلاس به دست آوردن سنگ تاج که راز بزرگی را در خود پنهان کرده است، می باشد. سیلاس از سوی اسقف «آرینگاروسا» که رئیس مذهب «اپوس دئی» (از مذاهب مسیحیت) است، مأمور به دست آوردن سنگ تاج می باشد. افسر پلیسی به نام «بزو فاش» که مأمور رسیدگی به پرونده قتل عجیب ژاک سونیر است، متوجه می شود که سونیر با شخصی به نام «رابرت لنگدان» قرار ملاقات داشته است؛ ضمن آنکه در لحظه احتضار نام لنگدان را بر زمین نوشته است. لنگدان محقق و دانشمندی در زمینه ادیان و زبان های قدیمی و استاد رمزشناسی و نویسنده کتابی به نام «نمادهای مادینه مقدس از یاد رفته» می باشد. زمینه ملاقات او با سونیر درباره همین کتاب بوده است.

لنگدان برای دیدن جسد سونیر توسط پلیس به موزه برده می شود. او در آنجا با سوفی که از پلیس های همکار بزوفاش و رمزشناس است، آشنا می شود و بعداً در می یابد که سوفی نوه ژاک سونیر است و سونیر با زبان رمز و اشاره از هر دو خواسته است که در به دست آوردن سنگ تاج همکاری کنند. لنگدان با کمک سوفی از موزه می گریزد. از سوی دیگر سیلاس با نشانی نادرست سونیر به کلیسای قدیمی که خواهر ساندرین مسؤول آن است می رود. نیمه شب در پی دستیابی به سنگ تاج، کف کلیسا را حفر می کند و پس از ناکامی در یافتن آن و کشتن راهبه، از آنجا می گریزد. اسقف آرینگاروسا که در جریان اقدامات لنگدان و سوفی قرار دارد، سرنخ های جدیدی به سیلاس می دهد. اسقف با شخص مرموزی که استاد خوانده می شود، در ارتباط است و از او اطلاعات می گیرد. سوفی و لنگدان پس از بدست آوردن سنگ تاج از صندوق امانات بانگ بزرگ آندره ورنه، برای کشف رمز آن و نیز پنهان شدن از پلیس به خانه یک دانشمند رمزشناس انگلیسی به نام «لی تیبینگ» می روند. سوفی خاطرات خود را از پدربزرگش برای لنگدان تعریف می کند.

سوفی و ژاک سونیر با یکدیگر رابطه بسیار صمیمانه ای داشتند. اما پس از آن که سوفی او را در حال اجرای یک مراسم ایینی در ویلایش و در حالتی نامناسب می بیند، از او بیزار شده و با وی قطع رابطه می کند. تماس های مکرر سونیر برای دلجویی و گفتن دلیل آنچه او دیده نیز سودی نمی بخشد. در خانه تیبینگ، سیلاس که در حال تعقیب آنها بوده به آنها حمله می کند. با نزدیک شدن پلیس، همگی آنها با هواپیمای شخصی تیبینگ به لندن پرواز می کنند. به محض ورود با همراهی تیبینگ به سمت کلیسای هیکل که گمان می رود جام مقدس که بخش دیگری از معمای داستان است، می روند. پس از بدست آوردن جام مقدس، تیبینگ با اسلحه دیگران را تهدید کرده و جام را از آنها می گیرد. در اینجا مشخص می شود که شخص استاد که با اسقف آرینگاروسا در تماس بوده همین لیتبینگ است. در توطئه لیتبینگ سیلاس گرفتار شده و هنگام دستگیری با اسلحه شلیک می کند که تصادفاً اسقف مورد اصابت گلوله قرار می گیرد. بزوفاش بر بی گناهی لنگدان و سوفی آگاه می شود. لنگدان و سوفی به کلیسای روزالین در اسکاتلند می روند و در آنجا همه نشانه های داده شده را می یابند. و در پایان سوفی مادر بزرگش را در آنجا می یابد و با دانستن راز زندگی مسیح و ازدواج پنهانی او با مریم مجدلیه، درمی یابد که سوفی نووست از نسل و تنها بازمانده آن حضرت است.

نقد داستان

در این جلسه، مجتبی حبیبی مدیریت نقد رمان را بر عهده گرفت و توضیحانی کوتاه درباره این کتاب و پس زمینه های فرهنگی آن در اختیار جمع قرار داد. وی در ادامه افزود: «راز داوینچی» بر غم نمایش فیلم سینمایی به همین نام در آمریکا و اروپا دارای فروش بالایی بوده است. تا آنجا که حتی اعتراضات گروه هایی از مسیحیان ارتدوکس (حوزه روم شرقی) نتوانست به سرعت فروش این رمان چندان تأثیری بگذارد. در این اثر وجود قدسی حضرت عیسی(ع) و مسیحیت زیر سؤال رفته است و نویسنده با استناد به چند اثر شبه باستانی در اسکاتلند و طراحی و معماری بدیع موزه لوور که مؤید ستاره شش پر داوودی است، دست به انکار مسیحیت زده است. کشور فرانسه نیز به سبب حضور به اصطلاح اصیل ترین سلسله مریم مجدلیه (این کتاب و فیلم آن، نمونه جدید از تخریب ادیان به وسیله صهیونیست ها است) در سیمای زنی به نام «سارا» ستوده شده است. واتیکان و شعبه نیویورکی آن به نام «اپوس دئی» مورد اتهام پول شویی، قتل های تاریخی یهودیان به صورت جمعی و سوزاندن پنج میلیون زن در تاریخ مورد خطاب قرار گرفته اند. نقش قدرت دادن به فرماسونری که تاریخ از جانب آنان مورد قرائت قرار می گیرد در نوع خود ادامه القاء قدرت تاریخی جهانی فراماسونری بعد از ساخته شدن فیلم هایی چون «چشمان کاملاً بسته» و «مردی که می خواست سلطان باشد» و … است. اصل کتاب در ۴۴۰ صفحه و با زیرنویس های مطول و مفصل می باشد.

این رمان به رغم اعلام حوزه کتاب وزارت ارشاد اسلامی به بیش از هشت چاپ رسیده است و فروش آن کماکان ادامه دارد. در حالی که شنیده بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به درخواست هم میهنان مسیحی از چاپ آن جلوگیری خواهد کرد که به دلیل پر کشش بودن رمان با داشتن ترکیب پلیسی جنایی تاریخی، مورد استقبال عموم قرار گرفت. در این رمان نویسنده با هجو کردن و نمایش چهره کینه توزانه از فرق مسیحی از سال ۷۰ میلادی تا کنون به ارائه تاریخ خاص و صهیونیزم از رسالت حضرت مسیح، ازدواج ایشان با مریم مجدلیه (که به گواهی راویان مسیحی و یهودی زن بدکاره ای بود که به حضرت مسیح ایمان آورد و از سنگسار شدن نجات یافت و بعداً از قدیسان مسیحیت شد) و به دنیا آمدن دختری به نام سارا که تبار سلیمان نبی و داوود نبی را به هم می رساند در سیمای دختری که هم اکنون در فرانسه زندگی می کند(سوفی) می پردازد. در این اثر نیز آمریکایی ها به عنوان اصیل ترین یاران صهیونیست ها در خدمت سوفی(سارا) قرار می گیرند هم چنین بر طبق رسالت تاریخی خویش عمل کرده و با دفاع از حق به کمک افراد حق طلب می پردازد.

همچنین لازم به یادآوری است که فراماسونری به کمک برتری طلبی قوم یهود آمده و در کنار به خدمت گرفتن نخبگان، هنرمندان و فن سالاران، در بسیاری از موارد صاحب نام هایی را به خود نسبت می دهد و با این کار برای خود کسب امتیاز می کند. اینکه دن براون ادعا کرده که اکثر چهره های فرهنگی، هنری، علمی و سیاسی اروپا عضو لژهای صهیون بوده اند، نهایت اغراق و گزافه گویی را به نفع فراماسون ها و صهیونیست ها کرده است.

در سال ۲۰۰۶ همزمان با چاپ کتاب و نمایش فیلم سینمایی راز داوینچی، از زبان دست اندرکاران هالیوود گفته شد که «مل گیبسون» به دلیل ساختن فیلم مصائب مسیح از هالیوود اخراج شد. در حالی که وی در ده ها مصاحبه و مقاله به تبرئه یهودیان پرداخته و برای محکم کاری اغلب بازیگران نقش های فیلم خود را از میان یهودیان برگزیده بود. پایان کار «مارلون براندو» بزرگترین هنرپیشه تاریخ سینما نیز که چند جمله ای علیه یهودیان به زبان آورده بود در دهه شصت سر رسید. نخست بیرون کردن وی از هالیوود و آواره کردنش و سرانجام مرگ مشکوکش نتیجه آن بود. با آنکه او در مصاحبه های مختلف به دلجویی و عذرخواهی از آنان پرداخته بود، ولی ترور صهیونیستی بسی سبعانه تر از انتظار جهانیان بود.

رمان «راز داوینچی» در حقیقت تکرار تبلیغات نهادینه شده صهیونیست هاست. به این معنا که اسرائیل مسلح به سلاح های اتمی و اهرم های قدرت، همیشه مراقب به اصطلاح ظهور فاشیسم است و این مبنا را در تمامی ادبیات صهیونیستی به کار می برند که اگر اسرائیل نباشد، جهان بلافاصله زیر سیطره فاشیست ها قرار خواهد گرفت. در رمان «راز داوینچی» افسران رده های مختلف پلیس فرانسه، اینترپل، افراد فرودگاه های پاریس و لندن، رییس بانک امانات زوریخ، کلیسا و واتیکان در تمامی سطوح آن متهم به همکاری با دیوانه ای چون سیلاس و رئیس او آرینگاروسا هستند. آخرین وصیت اسقف، گرفتن انتقام است. تیبینگ هم به عنوان انگلیسی خبیث بر علیه یهودیان تا انتها با چهره ای کریه می ماند. و در نهایت این پرفسور آمریکایی است که کلاف ناگشودنی خیانت و تبانی را باز می گشاید و به اصطلاح «پرنسس» را به خاندانش تحویل داده نسل منقرض شده مسیح را نجات می دهد.

منتقدین دیگر این نشست، از سرعت زیاد رخدادها در داستان، انحراف از خط داستانی، استفاده از بازگشت به گذشته در جای نادرست، پیچیدگی بیش از حد، ارایه اطلاعات و دیالوگ های نابجا، مواردی را عنوان کرده و بر روی آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.


iRev.ir-Line

بررسی Cinemazion

نویسنده داستان (دن براون) و سازندگان فیلم رمز داوینچی این بار برخلاف معمول ایدئولوژی پردازان هالیوود، (شاید عمداً) خیلی شعاری و واضح، عقاید خود را بیان کرده و برخلاف آنچه که در خود فیلم مطرح می شود، به لابه لای قصه ها و موسیقی پر نماد و مملو از سمبل نرفته اند. (در کتاب و فیلم مطرح می شود که در طول تاریخ بسیاری از هنرمندان پیرو خانقاه صهیون، در عین حال افشاگر راز مریم مجدلیه یعنی همان جام مقدس   و فرزندان مسیح بوده اند، یعنی در واقع ایدئولوژی صهیون را تبلیغ کرده اند و از اسامی افراد و آثار ذیل صریحاً نام برده می شود

به بهانه فیلم رمز داوینچی
سالها بود که درباره تهاجم فرهنگی و مقاصد پشت پرده آثار هنری، فیلم ها و محصولات سینمایی که از آن سوی آب ها می آمد هشدار داده می شد. سالها بود که گفته می شد فرقه ها و کاست های من درآوردی که هر روز به عناوین مختلف عرفان و تصوف و ذن و امثالهم سربرمی آورد، ساخته و پرداخته محافل مشکوک است. سالها بود که نسبت به سوءاستفاده حرکت های نامعلوم جمعی بر پایه برخی مطالبات برحق مردم، روشنگری می شد، اما همواره با نگاهی بدبینانه و از جهت محدود کردن آزادی ها به این هشدارها و روشنگری ها می نگریستند و از طرفی برخورد حذفی صرف با پدیده های مذکور بدون هر گونه آگاهی بخشی و تنویر افکار، نگاه فوق را تشدید می کرد. اما به قول معروف، عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. فیلم رمز داوینچی ساخته اخیر ران هاوارد که کتابش هم سر و صدای فراوانی به پا کرد، در ورای قصه خود که از قضا این بار مستقیماً به مسئله ایدئولوژی پشت ماجرای بسیاری از آثار هنری و فیلم های هالیوودی می پردازد، کلید گشایش رمز و راز این آثار نیز به شمار می آید.

فیلم (برخلاف آنچه در تبلیغات سرسام آور جهانی مورد تأکید قرار گرفت و از جانب بعضی نویسندگان و منتقدان وطنی هم دنبال شد!) راجع به فرقه واتیکانی اپوس دی نیست، بلکه درباره انجمن سری یهودی است به نام انجمن مخفی خانقاه صهیون (ریشه های فکری صهیونیسم امروز) که ادعا می شود در اوایل هزاره دوم میلادی توسط یکی از پادشاهان فرانسه (به نام گاد فروی دوبولیون که مسیحی هم بوده) که طی جنگ های صلیبی هم فاتح اورشلیم شد، به وجود آمده تا راز مهم باقیمانده در خانواده او را حفظ کند.

از همین جا پارادوکس قصه و فیلم شروع می شود که پادشاهی مسیحی و مدعی دارا بودن یک راز مهم مسیحیت، انجمن مخفی یهودی برای حفظ رازش تشکیل می دهد! قضیه چیست؟ مگر همین یهودیان نبودند که حتی بنابر برخی اسناد و مکتوبات تاریخی خود عامل اصلی به صلیب کشیدن حضرت عیسی مسیح(ع) شدند؟

قصه از اینجا و با باز شدن گوشه هایی از راز انجمن مخفی خانقاه صهیون ، پارادوکس آمیزتر می شود. گوش کنید! بعد از اینکه شخصیت های اصلی فیلم یعنی پرفسور رابرت لنگدن (متخصص آمریکایی نشانه شناسی مذهبی با بازی تام هنکس) و سوفی فی وو (متخصص رمزگشایی پلیس پاریس با ایفای نقش اداری توتو) متوجه می شوند که مسئول موزه لوور پاریس( از رهبران خانقاه صهیون که ضمناً پدر بزرگ سوفی هم بوده) به دلیل افشای راز مهمی که قصد داشته آن را در اختیار نوه اش بگذارد، به قتل رسیده، طی درگیری ها و فراز و نشیب هایی که گام به گام باعث می شود گوشه هایی از راز مذکور به آنها معلوم شود، به ویلای یکی از دوستان پرفسور لنگدن به نام سرلی تیبینگ (تاریخ شناس برجسته کاخ سلطنتی انگلیس که از سوی ملکه لقب شوالیه گرفته و تحقیقات مفصلی درباره همان راز مهم دارد) پناه می برند. سرلی برای سوفی اسرار انجمن مخفی خانقاه صهیون را برملا می کند.

او با تکیه بر تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی، ادعا می کند که مقصود از جام مقدس که سالیان متمادی محل بحث عیسویان بوده، واقعاً یک شیء نبوده بلکه یک فرد و آن هم یک زن به نام مریم مجدلیه است که به خلاف تمامی روایات تاریخی، همسر حضرت عیسی مسیح(ع) شده و از او نسلی به وجود می آورد. از همین جهت او از اورشلیم گریخت و در فرانسه توسط یهودیان محافظت شد! (جل الخالق! یهودیانی که خود باعث و بانی مصلوب شدن عیسی مسیح شده بودند، حالا از ذریه او مراقبت می کنند!) قرنها بعد نسل او یعنی همان فرزندان عیسی مسیح با سلسله ای از پادشاهان فرانسه درآمیختند که یکی از نوادگانشان،همان گاد فروی دوبولیون فاتح اورشلیم و بنیانگذار انجمن مخفی خانقاه صهیون بوده است. او برای محافظت از اسنادی که افشاگر راز مریم مجدلیه است، شوالیه هایی را به نگهبانی از آنها می گمارد و یهودیان انجمن در طول تاریخ حافظ آن راز و فرزندان مسیح شده اند تا مسیحیت واقعی به دور از تعرض کلیسا باقی بماند!واقعاً این هم از شوخی های تاریخ نویسان و راویان امروزی است که لابه لای زورق فیلم های جذاب هر هجویاتی را به خورد مخاطبشان می دهند و برای اینکه آن هجویات چندان توی ذوق مخاطبان نزند، مانور تبلیغاتی شان را بر روی جنبه های نه چندان مهم فیلم قرار دهند (مثل آنچه برای فیلم رمز داوینچی روی فرقه اپوس دی صورت گرفت) و البته ورای آن، ایدئولوژی صاحبان سرمایه و کارفرمایان خود را قالب می کنند.

ادعای محافظت از راز مسیحیت، بزرگترین ترفند برای پوشاندن ماهیت یهودی طراحان قصه است و البته این قضیه خلق الساعه نبوده و پشتوانه و زمینه ای تاریخی و کهن دارد، شاید از همان اوایل هزاره دوم که فرقه های مخفی و تصوف یهود تحت عناوینی مانند کابالا و فرانکسیم به وجود آمدند و با سوءاستفاده از وضعیت نابسامان کلیسای قرون وسطی و رنجی که مسیحیان مؤمن از اختلافات رهبران مسیحیت می بردند، قصد کردند که بالاخره به انزوای هزار ساله یهودیان پایان بخشند. از همین رو برای جذب مسیحیان به فرقه های مخفی خود (که در اصل یهودی منش بودند) خود را پیرو مسیحیت اولیه و مخالف مسیحیت تعریف شده کلیسا معرفی کردند، بنابراین بسیاری از مسیحیان را به فرقه های خود جلب کردند. آنها بعداً مدعی شدند که اساساً حضرت عیسی  بن مریم در واقع مسیح اصلی نبوده و بشارت دهنده واقعی مسیح بن داوود بوده که در آینده ظهور می کند. ادعای حفاظت از ذریه آن مسیح اولیه هم یکی دیگر از همان ترفندهایی بود که مسیحیان را نسبت به حضرت عیسی مسیح(ع) بی  اعتقاد ساخته و برای ظهور مسیح جدید (در واقع از میان یهودیان) آماده کنند. نکته جالب آنکه حتی تئودور هرتزل (بنیانگذار تفکر صهیونیسم در اواخر قرن نوزدهم) هم در ابتدا مردم را به مسیحیت دعوت می کرد و خود را پیرو مسیحیت واقعی معرفی می کرد.
نویسنده داستان (دن براون) و سازندگان فیلم رمز داوینچی این بار برخلاف معمول ایدئولوژی پردازان هالیوود، (شاید عمداً) خیلی شعاری و واضح، عقاید خود را بیان کرده و برخلاف آنچه که در خود فیلم مطرح می شود، به لابه لای قصه ها و موسیقی پر نماد و مملو از سمبل نرفته اند. (در کتاب و فیلم مطرح می شود که در طول تاریخ بسیاری از هنرمندان پیرو خانقاه صهیون، در عین حال افشاگر راز مریم مجدلیه یعنی همان جام مقدس   و فرزندان مسیح بوده اند، یعنی در واقع ایدئولوژی صهیون را تبلیغ کرده اند و از اسامی افراد و آثار ذیل صریحاً نام برده می شود: لئوناردو داوینچی که از اربابان خانقاه بوده تا ویکتور هوگو و بوتیچلی و ایزاک نیوتن و بتهوون و سمفونی فلوت سحر آمیز و… حتی والت دیسنی و قصه های معروفش مثل سیندرلا و سفید برفی و زیبای خفته و… کارتون هایی مثل شرک و پری دریایی و… هری پاتر چرا که همگی به دنبال بانو یا فرزندان و نسل گمشده و همان راز جام بوده اند. (البته شخصاً کارتون هایی همچون هاچ زنبور عسل و حنا، دختری در مزرعه که سالها از تلویزیون پخش می شد را هم به آنها اضافه می کنم!) در نقاط مختلفی از کتاب و فیلم به نشانه ها و خصوصاً علامت مخصوص صهیونیسم (یا همان ستاره داوود) به طور واضح اشاره می شود.

بارها در فصل های گوناگون، به مثلث ها و هرم های مستقیم و وارونه و ترکیبشان که علامت صهیونیسم را می سازد، تأکید می شود و  آن را در تصاویر متعددی به نمایش درمی آورند. در دیالوگ های توضیحی مابین شخصیت های فیلم و مونولوگ طولانی سرلی تیبینگ و همچنین بعداً در توصیفات دیگر پرفسور لنگدن، علامت صهیونیسم، نشانه تقدس زن و مرد، تعادل ارتباط آنها و قدرت بشریت تلقی می شود و حتی بر سردر عبادتگاه راسلین (انتهای آدرسی که از راز و رمزهای پدر بزرگ سوفی حاصل می شود و در اواخر فیلم هم مکان اصلی خانقاه صهیون و هواداران نسل عیسی مسیح و مریم مجدلیه معرفی می شود) همان علامت صهیونیسم به طور شفاف در کادر دوربین قرار می گیرد. این فرقه هم اکنون نیز تحت عنوان کابالا (انجمن تصوف یهود) فعال است و البته این روزها دیگر مخفی نبوده و بنابه دست و دلبازی رؤسای سرمایه دارش که حاکم بر عظیم ترین کمپانی ها و مؤسسات صنعتی، تجاری و رسانه ای دنیا هستند، کاملاً علنی فعالیت می کند.

جالب است بدانید رهبر ۷۵ ساله این فرقه به نام فیوال گرو برگر که اینک با نام فیلیپ برگ شناخته می شود و به نوشته روزنامه دیلی میل از قدرتمندان پشت پرده هالیوود است، به کمک همسرش و به طور علنی مرکز آموزش کابالا را تأسیس کرده و بسیاری از هنرپیشه های معروف را به خود جلب کرده، از جمله مدونا، الیزابت تایلور، باربارا استرایسلند، دیان کیتن، دمی مور، بریتنی اسپیرز، وینونا رایدر، میک جاگر و حتی از فوتبالیست ها دیوید بکام و زنش را به عضویت فرقه مزبور درآورده است، دیگر چه تردیدی برای تبلیغ ایدئولوژی و تفکر یهودیت جدید یا صهیونیسم در میان فیلم های متعدد هالیوود باقی می ماند، وقتی در فیلم رمز داوینچی ، بدون هیچ گونه پوششی سخن از جست وجوی جام مقدس توسط سازندگان آثار هنری می شود و حتی به طور شفاف، نام آنها برده می شود.

حالا می توان دریافت که چرا مثلاً شهر آزادیبخش فیلم ماتریکس ، همنام صهیون و همان خانقاه مخفی یهودی هاست و زایان (تلفظ انگلیسی صهیون) نامیده می شود؟ که چرا این چنین برای داستان نه چندان تازه ای به نام هری پاتر هزینه های سرسام آور صرف می شود؟ که چرا از آن همه امپراتوران خونخوار روم، فقط ماجرای تیتوس که یهودیان را قتل عام کرد به فیلم برگردانده می شود؟

حالا می توان متوجه شد که قضایای نمایش مناسک جنسی که در اغلب فیلم های هالیوودی نمودی فربینده دارد از کجا ناشی می شود. و اصلاً آن کالت های عجیب و غریب عرفان جنسی از چه تفکر و مشربه ای تغذیه می شوند و یا برخی هواداری های افراطی و فیمینیستی از حقوق زنان از کجا آب می خورد.
این بار گویی شمشیرها از رو بسته شده اند، همان گونه که لشکر فرهنگی سازمان سیا و ناتو، علناً خود را معرفی می کند. بنابه نوشته فرانسیس ساندرس در کتاب جنگ سرد فرهنگی: سیا و جهان هنر و ادب که براساس خاطرات کوردمه یر، رئیس بخش عملیات بین المللی سیا و دوست او، آرتور شلزینگر (پسر)، همچنین ملوین لاسکی از اعضای بالای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تنظیم شده، سازمان سیا با سرمایه ای حدود ۳۴ میلیون دلار، شبکه مطبوعاتی عظیمی برای تبلیغات علیه بلوک شرق راه اندازی می کند و از جکسن پولاک نقاش گرفته تا آرتور کوستلر، سیدنی هوک، ایناتسیو سیلونه، جورج ارول و… همه را علیه به اصطلاح خطر کمونیسم به خدمت می گیرد.
یکی دیگر از این مأموران فرهنگی سیا یا به قول خانم ساندرس شبکه ناتوی فرهنگی ، ریچارد کاندان است که رمان کاندیدای منچوری را نوشت.
حالا صهیونیست ها هم مأموران فرهنگی شان را از پشت پرده بیرون انداخته اند. شاید هم اینها مأموران سوخته ای بوده اند و از این پس، برنامه و طرح های تازه ای در دستور قرار گرفته است.

دسته بندی ها فیلم خارجی, نمره 7

دیدگاه