مجله نقد و بررسی iRev.ir

فهرست

کارآموز – The Intern

7.5

کارآموز – The Intern در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

فیلم کارآموز The Intern به کارگردانی نانسی مایرز است در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. در این فیلم که پس زمینه کمدی دارد، بازیگرانی همچون رابرت دنیرو ، ان هتوی، رنه روسو و آندرس هولم ایفای نقش کرده‌اند و مسائلی همچون اهمیت بیش از اندازه و غرق شدن در کار را با تم امروزی نمایش می‌دهد.

در فیلم کارآموز بنجامین ویتاکر (رابرت دنیرو) مرد بازنشسته‌ای است که از حدود سه سال پیش، در غم و اندوه از دست دادن همسرش به سر می برد. وی که چندان از بی‌کار بودنش خرسند نیست به صورت اتفاقی و تصادفأ تبلیغ یک شرکت فروش اینترنتی لباس مبنی بر استخدام کارآموز باتجربه (سالخورده) را مشاهده می‌کند. بعد از آن وی به عنوان کارآموز، دستیار شخصی جولز آستین (هتوی) مدیر عامل شرکت می‌شود که بسیار در کار خود غرق شده و زندگی خصوصی و اجتماعی آشفته‌ و پریشانی دارد. بن با تثبیت خود در کنار جولز به کمک او می‌شتابد…

کارآموز

نقد و بررسی فیلم کارآموز

کارآموز

بازیگران فیلم کارآموز

نقد و بررسی فیلم کارآموز

نقد و بررسی فیلم کارآموز

تریلر فیلم کارآموز – The Intern


irev.ir

بررسی moviemag

finnnggry

نانسی میرز از معدود کارگردانان زن هالیوودی است که در مسیر حرفه ایش که بیش از سه دهه ادامه داشته، همواره علاقه مند به روابط میان انسانها و مشخصا دنیای زنان بوده است. وی در فیلم « زنان چه چیز می خواهند » به سراغ مردی رفت که قادر بود به ندای قلب زنان گوش دهد و در آخرین ساخته اش هم به نام « پیچیده هست » به سراغ زوج کهنسالی رفت که دچار مشکلات زناشویی شده بودند. وی اینبار نیز شخصیت اصلی داستانش را مردی بازنشسته انتخاب کرده و او را در مقابل زنی جوان قرار می دهد و قرار است که مثل همیشه، این دو در کنار یکدیگر به توفیق برسند.

بن ( رابرت دنیرو ) پیرمرد بازنشسته ای است که تصمیم می گیرد که دوباره به بازار کار برگردد اما در عین حال می داند که بازگشتنش به کار با شرایطی که دارد، بسیار سخت است. به همین منظور، وی به سراغ اعضای اداره کننده یک سایت آنلاین فشن می رود که همه کاره این مجموعه دختری به نام جولز استین ( آن هاتاوی ) می باشد. بن در این شرکت به عنوان کاراموز مشغول به کار می شود و رفته رفته به دلیل تجربه های بسیار خوبی که در زندگی کسب کرده، در دل افراد جا باز می کند اما…

http://moviemag.ir/images/phocagallery/1/The_Intern/thumbs/phoca_thumb_l_10.jpg

«کارآموز » دنباله روی دیگر آثار نانسی میرز است. میرز در طی دوران فعالیت هنری خودش به عنوان کارگردان، همواره شخصیت اصلی فیلمهایش را زنانی قدرتمند از لحاظ کاری و اجتماعی تشکیل داده اند. در « کارآموز » نیز آن هاتاوی زنی زیبا، قدرتمند و موفق است که به نظر می رسد از هر لحاظ عالی باشد. اما دقیقا در نقطه ای دچار آسیب پذیری و ضعف هست که دیگر شخصیت های زن فیلمهای سابق میرز نیز با آن دست و پنجه نرم کرده اند؛ یعنی ازدواج و مسائل مربوطه.

فیلم جدید میرز بر پایه رابطه میان بن و جولز می گذرد. خوشبختانه اینبار خبری از رابطه عاشقانه میان این دو نیست و اختلاف سنی بالای آنها می تواند ضامن این مسئله باشد که رابطه آنها دوستانه خواهد بود و سمت و سویی رمانتیک نخواهد گرفت. کلیت فیلم « کارآموز » نیز بر پایه همین رابطه دوستان میان دو شخصیت اصلی داستان بنا شده.

یکی از ویژگی های مثبت میرز در نگارش فیلمنامه، قدرت دیالوگ نویسی اوست. میرز ثابت کرده یکی از خلاق ترین و خوش ذوق ترین نویسندگان زن هالیوودی در نگارش متن می باشد و با نگاهی به آثار مختلف کارنامه هنری اش، می توان جملات ماندگار بسیاری را جستجو کرد. این اصل، در فیلم « کارآموز » نیز وجود دارد و صحبت های مختلفی که میان بن و جولز شکل می گیرد، شنیدنی و جذاب هستند و بهترین لحظات فیلم را تشکیل می دهند. این صحبت ها از خودشناسی گرفته تا دیدگاه نسبت به زندگی و آدمهای پیرامونمان، قطعا می تواند ارزش چند بار شنیدن را داشته باشد. میرز اینبار هم به خوبی ثابت کرده که همواره گزینه قابل اعتمادی برای ساخت یک اثر دیالوگ محور محسوب می شود.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/1/The_Intern/thumbs/phoca_thumb_l_7.jpg

اما در عین حال که « کارآموز » اثر گرم و خوشایندی در بخش دیالوگ هاست، باز هم از مشکلات آثار سابق میرز در بخش روایت رنج می برد. متاسفانه خرده داستانهای فیلم « کارآموز » کشش چندانی ندارند و شخصیت های فرعی که به داستان ورود می کنند، فاقد پرداخت و عمل لازم هستند. رابطه میان جولز و همسرش هم که به تیرگی رفته و قرار است بن در این زمینه جولز را یاری دهد، چندان قادر نیست مخاطبش را درگیر کند چراکه فیلم زمان لازم برای پرداخت بهتر این مشکلات را فراهم نمی کند. « کارآموز » در بخش روایت، متوسل به کلیشه هاست و در تنوع موضوعاتی که مطرح می کند هم آنقدر جذابیت ندارد که به مخاطب اجازه دهد ذهنش را معطوف به فیلم نماید و به کلیشه ها فکر نکند.

با اینحال « کارآموز » بازیهای خوبی دارد و این غیرقابل پیش بینی نبود چراکه میرز اگرچه در بخش روایت داستان تا به امروز به مرز پختگی نرسیده، اما در بازی گرفتن از بازیگرانش تبحر دارد. رابرت دنیروی کهنه کار اینبار در نقشی کمدی، بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته است اما کماکان باور کردنش در چنین جایگاهی که انواع و اقسام شکلک ها را با صورتش به نمایش بگذارد، سخت است! آن هاتاوی هم در نقش جولز، به نوعی یادآور فیلم « شیطان پرادا می پوشد » می باشد با این تفاوت که جایگاه وی به مدیر و همه کاره مجموعه تغییر یافته است. هاتاوی در « کارآموز » گرم و قابل باور است و آن لبخند کشیده اش هم درفیلم جواب داده است.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/1/The_Intern/thumbs/phoca_thumb_l_4.jpg

« کارآموز » را در مجموع می توان کمدی ساده و جمع و جوری معرفی کرد که ادعایی ندارد اما می تواند شما را تا انتهای فیلم مشتاق نگه دارد. فیلم در روایت داستان پیرو کلیشه هاست و به فیلم بهتری از ساخته های پیشین میرز تبدیل نمی شود. اما خوشبختانه چندین سکانس میان جولز و بن که با دیالوگ های زیبایی همراه هست، می تواند باعث شود از گذاشتن زمانتان برای تماشای فیلم پشیمان نشوید؛ بعلاوه اینکه بهرحال « کارآموز » فیلمی نیست که حال شما را در این روزها بد کند و تلخی به همراه داشته باشد.


irev.ir

بررسی نقد فارسی

media/kunena/attachments/4286/TheIntern1.jpgاگر «کارورز»(The Intern) خود را به رابطه بعیدی که بین کارآفرین سی و چند سالهای به نام جولز آستین (آن هاتاوی) و بن ویتاکر هفتاد ساله بازنشسته (رابرت دنیرو) ایجاد میشود محدود میکرد، شاید می توانست موفق شود. متأسفانه نانسی میرز، نویسنده/کارگردان، داستان را با صحنههای سئوال برانگیز، افکار کاملاً مغایرهم و پیرنگهایی که تمرکز این رفاقت آوریل/اکتبری را به هم میزنند و زمان فیلم را به زمان غیرقابل قبول دو ساعت افزایش میدهند زمینگیر کرده است.

media/kunena/attachments/4286/TheIntern2.jpgبازنشستگی از نظر افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. برای برخی بازنشستگی فرصتی است برای استراحت بعد از یک عمر فعالیت. بسیاری از افراد از یک زندگی سرگرم کننده که در آن لزومی ندارد خیلی با عجله کارهایشان را انجام دهند لذت میبرند. اما برای برخی دیگر بازنشستگی جادهای است که آنها را به سوی کسالت پیش میبرد. شاید آنها عاشق کارشان هم نبوده باشند اما اکنون ساعات خالی زیادی دارند که باید پرشان کنند و یکنواختی عدم انجام کار مفید باعث میشود که افسرده و غمگین شوند. بن یکی از اعضای دائمی دسته دوم است. او بازنشستهای است که همسر خود را از دست داده و فقط زمان را میکشد- بیشتر وجود دارد تا این که زندگی کند. فرصتی برای مفید بودن با دیدن آگهی نیاز به کارورزان ارشد به دست می آید. یک سایت مد تازه تاسیس میخواهد که با استخدام چند فرد بالای ۶۵ سال خود را مطرح کند و بن با رغبت زیاد دنبال این شغل میرود. بعد از استخدام، او به دستیار شخصی جولز، مدیر شرکت، تبدیل می شود. البته جولز رابطه خوبی با افراد مسن ندارد و بعد اتفاقات عجیبی و غریبی رخ میدهند. با این حال، بعد از مدتی رفتار پدرانه بن یخ جولز را میشکند و این دو به هم نزدیک میشوند.

media/kunena/attachments/4286/TheIntern3.jpg«کارورز» نوعی کمدی رمانتیک بدون رمانس است. میرز تمام تلاشش را کرده تا مطمئن شود کوچکترین تنش جنسی بین بن و جولز وجود ندارد. آیا این مصنوعی است؟ شاید، اما میرز دارد تاوان سنت دیرین هالیوود که در آن ستارههای مرد پا به سن گذاشته با زنان بسیار جوانتر از خود همبازی می‌شوند را میدهد. البته در اینجا یک ضد استدلال وجود دارد. دوستی رمانتیک یا نیمه رمانتیک نیازی به هیجان جنسی ندارد- روش عالی «گمشده در ترجمه»(Lost in Translation) در رویارویی با این قضیه را به یاد بیاورید. شاید رویکرد بالغ تری میتوانست امکان جذب بدون نیاز به این که هر یک از طرفین روی این قضیه کار کنند را فراهم کند. به این ترتیب، هاتاوی و دنیرو نوعی دینامیک افلاطونی جذاب را ایجاد میکنند. آنها خیلی خوب با هم مچ شدهاند اما متاسفانه فیلم نتوانسته از این پتانسیل بهره ببرد.

media/kunena/attachments/4286/TheIntern4.jpgبرخی تلاشها برای عمق بخشیدن به کاراکترها جواب نمیدهند. رابطه عشقی بین دنیرو و یک ماساژور با بازی رنه روسو به قدری ضعیف در آمده که وجودش بی فایده است. از سوی دیگر، فیلم زمان بسیار زیادی را صرف مشکلات ازدواج آن هاتاوی میکند. همچنین در فیلم یک دوره زمانی عجیب وجود دارد که در آن بن و همکارانش درگیر یک سرقت میشوند. این بخش کمدی چیزی شبیه به یکی از سکانسهای فیلم های وودی آلن شده است و گرچه به تنهایی جالب است، اما در کل فیلم نابه جا به نظر میرسد. در نهایت، یک نمونه پیشگویی وجود دارد که (خدا رو شکر) مغفول مانده است. همچون بسیاری از جنبههای «کارورز»، فیلم یتیم است. به سختی میتوان تعیین کرد که آیا برش نهایی توانسته فیلم را به خوبی تمام کند یا این که آیا فیلمنامه هرگز قبل از آغاز فیلمبرداری به درستی چک شده است.

media/kunena/attachments/4286/TheIntern5.jpgمیرز به خاطر فیلمنامههای هوشمندانهاش که روی دورنمای زنانه تاکید دارند معروف است. بهترین فیلم های وی رمانس دایان کیتون/ جک نیکولسون،«یکی باید کوتاه بیاید»(Something’s Gotta Give)، و مثلث مرل استریپ/ استیو مارتین/ الک بالدوین،«پیچیده است»( It’s Complicated) هستند. هر دو فیلم‌های مفرح و و سرگرم کنندهای هستند که نیازی نیست خیلی جدی گرفته شوند اما البته رگههایی از تفکر در آنها دیده میشود. البته در این میان او به عنوان فیلم شلخته «تعطیلات»(The Holiday) ، فیلمی پر مدعا و سرگردان که از نظر لحن و طبیعت شباهت زیادی به «کارورز» دارد نیز شناخته می‌شود.

بدون شک دنیرو و هاتاوی سطح این کار را بالا بردهاند. این دو بازیگران حرفهای برنده اسکار هستند و بازیشان حرفه ای است. آنها باعث میشوند که با کاراکترهای ناجور فیلم ارتباط برقرار کنیم. از نظر مضمون کمدی و دراماتیک، «کارورز» گاهی موفق و گاهی مغلوب است. برخی تصورات درباره سالمندی و تعصب علیه مدیران زن در نظر گرفته شدهاند اما هرگز به طور معنادار متقاعد کنندهای واکاوی نمیشوند. در پایان، تنها چیزی که مانع از ترک سالن سینما میشود این است که بن و جولز را، به خصوص وقتی که با هم هستند، دوست داریم. اگر «کارورز» کمی متمرکزتر و کوتاهتر میبود، می‌توانست به اندازه کافی دوست داشتنی باشد.

دسته بندی ها فیلم خارجی, نمره 7

دیدگاه