Changan CS35 – چانگان CS35

5

Changan CS35 – چانگان CS35 در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

CS35 محصول شرکت چانگان چین، چهارمین خودروساز بزرگ این کشور است که هم‌اکنون شریک تجاری خودروسازان بزرگی همچون فورد و مزدا به شمار می‌رود. چانگان CS35 دومین خودروی شاسی‌بلند سایپا بعد از برلیانس V5 است. CS35 اولینSUV چانگان است که با نام تجاری این شرکت به فروش می‌رسد.

خودرو چانگان CS35 یک شاسی بلند شهری، دیفرانسیل جلو و در رده کراس اورهای کامپکت (جمع و جور) است. خودروی CS35 که در ایتالیا طراحی شده، دارای ظاهری متوسط متمایل به زیبا است و در طراحی آن سعی شده که خودرویی اسپرت به‌نظر برسد. طول چانگان ۴۱۶۰ میلی‌متر است که پارک کردن آن را در فضاهای کوچک راحت می‌سازد.

نقد و بررسی Changan CS35 - چانگان CS35
نقد و بررسی Changan CS35 – چانگان CS35
چانگان CS35
کاتالوگ چانگان CS35

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه چانگان CS35 در لینک زیر ( بر روی تصویر کلیک کنید):

نمای سه بعدی چانگان CS35
نمای سه بعدی چانگان CS35

ویدیوهایی از چانگان CS35


irev.ir

بررسی دنده6

چانگان یکی از قدیمی ترین خودروسازان چینی است که هم اکنون شریک تجاری فورد و مزدا است. این خودروساز هم اینک به چهارمین خودروساز بزرگ چین تبدیل شده و سعی در نفوذ به بازار کشورهای در حال توسعه دارد. سایپا روی به این خودروساز چینی برای مونتاژ خودروهایش آورده، یکی از آن ها شاسی بلند شهری با سایز کوچک CS35 است.

چانگان CS35 تست و بررسی

   چانگان CS35 یک شاسی بلند کاملا شهری، دیفرانسیل جلو در رده کراس اوور های جمع و جور (کامپکت) است که از نظر سایز با خودرویی همچون ASX هم رده است.
چانگان CS35 تست و بررسی
CS35 در ایتالیا طراحی شده و در نگاه اول می توان آن را از نظر ظاهری خودرویی قابل قبول و حتی جذاب دانست. در طراحی داخلی نیز چانگان هر چه در توان داشته به کار گرفته. فرمان به شیوه ای اسپورت طراحی شده که حتی برای جذاب تر شدن آن از دوخت قرمز برای چرم دور فرمان استفاده شده.

ارگونومی در دست گرفتن فرمان به خوبی مد نظر طراح قرار گرفته و چرم استفاده شده نسبت به قیمت و رده رقابتی قابل قبول به نظر می رسید. بر روی فرمان کلید های کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی قرار گرفته و استفاده از آنها به سهولت انجام می گیرد. سمت چپ راننده محل قرار گیری کلید ها تنظیم ارتفاع نور و تنظیم برقی آینه هاست.

چانگان CS35 تست و بررسیکیلومتر شمار خودرو با رنگ آبی پر رنگ  نمایان است. عقریه های دور موتور و نشانگر سرعت به حالت عمودی قرار گرفته اند که تلاش بیش از اندازه طراحان را برای نمایش خودرویی اسپورت را نشان می دهد.طراحی کیلومتر شماره آنچنان جلب توجه نمی کند و خواندن سرعت برای راننده دقت زیادی را طلب می کند .
چانگان CS35 تست و بررسییک LCD  متوسط هم دیده می شود که در واقع کامپیوتر سفری خودرو نیز هست و اطلاعات مربوط که مصرف سوخت میانگین و لحظه ای و اطلاعات دیگر را به نمایش می گذارد.دو کانال بزرگ سیستم تهویه در وسط کنسول خودنمایی می کند که ما را به یاد محصولات فورد می اندازد. یک LCD سایز متوسط هم که فقط نشانگر سیستم صوتی است و رنگی آبی دارد نیز خودنمایی می کند.
چانگان CS35 تست و بررسیسیستم تهویه مطبوع به صورت دستی است و به سادگی قابل دسترسی سرنشیان است. ارگونومی طراحی و سادگی فضای داخلی برای دسترسی به ادوات خوب ارزیابی می شود. اما کیفیت به کار رفته در برخی نقاط بسیار ابتدایی است. پایین محل قرارگیری مجموعه سیستم تهویه یک خروجی 12 ولت به همراه ورودی USB و جک AUX خودنمایی می کند. صندلی های خودرو نسبتا نرم هستند که با چرم مصنوعی ضخیم پوشانده شده اند.
چانگان CS35 تست و بررسیعلیرغم سایز کوچک بدنه که تقریبا هم اندازه پژو 206 صندوق دار است، اما به دلیل عرض بیشتر CS35 و طراحی خوب فضای داخلی ، این خودرو برای یک خانواده 4 نفری کوچک به نظر می رسد اما به هر صورت یک خودروی جمع و جور است و خریدار پیش از خرید باید به این نکته توجه بیشتر داشته باشد. صندوق خودرو نیز 348 لیتر حجم دارد و برای یک خانواده مناسب است.
چانگان CS35 تست و بررسیموتور در نظر گرفته شده برای CS35 یک موتور با 1600 سی سی حجم و  قدرتی برابر با 125 اسب بخار در دور 6000 است. گشتاور این موتور 160 نیوتن متر است که در دور 4000 بدست خواهد آمد. تا اینجای کار با توجه به وزن 1290 کیلویی و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده  بر روی کاغذ روشن است با خودرویی چابک طرف نیستید.

استارت خودرو به نرمی انجام می گیرد اما صدای پیشرانه کم نیست ضمن آنکه در همان لحظات اولیه متوجه نفوذ صدا به داخل کابین نیز خواهید شد. البته بعد از شروع به حرکت نفوذ صدای تایر مخصوصا در سرعتهای بالاتر واضح است. خودرو با دو سرنشین و رانندگی آرام شتابگیری مناسبی را داراست اما جهت شتاب گیری سریع از صفر ضعیف و ناتوان خود را نشان می دهد. این وضعیت در شتابگیری ثانویه نیز نمایان است. عمکرد تاخیری گیربکس در دادن معکوس و کیفیت پایین تعویض دنده در حالت تیپ ترونیک نیز بر بدتر شدن وضعیت کمک می کنند.

چانگان CS35 تست و بررسیبا وجود اینکه در پیست آزادی امکان بررسی کیفیت سیستم تعلیق را نداشتیم اما در مواقعی دریافتیم که CS35 یک خودروی نرم محسوب می شود. در پیچ های تند پیست بارها خودرو تحت فشار قرار گرفت، در مواقعی کم فرمانی شدید احساس می شد که شاید در همچین رده  خودرویی احساس آن طبیعی است. فرمان برقی نیز نمی تواند به خوبی راننده را از وضعیت جاده مطلع سازد. در حالت کلی مانور پذیری خودرو نسبت به ارتفاع کمی که دارد راضی کننده نیست.
چانگان CS35 تست و بررسیCS35 در تست تصادف کانون ایمنی چین C NCAP موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی شده. در آزمایش ترمز گیری شدید اندکی انحراف در در لحظات پایانی توقف احساس شد اما در نهایت می توان نمره قبولی را به سیستم ترمز ABS این خودرو در مجموع دایو دماغه و تسلط راننده در حین توقف داد. سایپا مدل مجهز به دو ایربگ و ترمز ABS را تولید خواهد کرد.
چانگان CS35 تست و بررسیچانگان CS35  یک شاسی بلند کوچک شهری با موتور نسبتا ضعیف اما فضای داخلی و کیفیت رانندگی خوب است که باید منتظر بود و دید  با قیمتی در حدود 90 میلیون از نگاه مردم ایران چگونه خواهد بود.

irev.ir

بررسی دیجیاتو

خوشبختانه نسخه مونتاژی نسبت به نمونه وارداتی چندان پیرایش نشده و از نظر تجهیزات رفاهی تقریبا در سطح یکسانی قرار دارد. از جمله تجهیزات رفاهی CS35 می توان به سنسور نور،کروزکنترل، دکمه های تنظیم صدا از روی فرمان، صندلی شش حالته راننده، تودوزی چرم، آینه های تاشو برقی، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ و سانروف اشاره کرد.

جالب تر آنکه در نمونه مونتاژی چراغ مه شک به سپر جلو افزوده شده است و از این رو می توان این نکته را نقطه تمایز ظاهری نمونه های مونتاژی و وارداتی دانست.

CS35-6 هرچند عمده خریداران مدل وارداتی که سال 93 در حدود 85 میلیون تومان برای چانگان CS 35 پرداخته اند و خودرو خود را با ماه ها تاخیر تحویل گرفتند، حالا از قیمت گذاری نسبتا مناسب سایپا و افت قیمت قابل توجه خودرو خود در عذابند ولی می توان این نوید را به مشتریان قدیمی سری وارداتی داد که حالا به لطف مونتاژ شدن این خودرو، نگرانی آن ها بابت خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

بنابراین می توانند به جای فروش به نگهداری بلند مدت خودرو چینی اصیل خود بیاندیشند بلکه ضرر 20 میلیونی اولیه تا حدی جبران شود.

CS35-19 به لطف وجود این خریداران فداکار، حالا سایپا دید بهتری نسبت به شرایط خدمات پس از فروش CS 35 پیدا کرده است  و برخی نقاط ضعف را نیز تصحیح کرده، برای مثال ظاهرا تنظیم ECU خودروهای وارداتی مناسب شرایط روسیه بوده و سیستم کولر خودروهای وارداتی نیز کارایی لازم را نداشته که با انجام تمهیداتی هر دو مشکل رفع شده است.

CS35-3 همانطور که از تصاویر مشخص است، چانگان CS35 به خصوص در رنگ های قرمز و آبی خودرو جذاب و نسبتا زیبایی است و مسلما دل بسیاری خریداران را به لطف این طراحی خوب خواهد بُرد.

اما در فضای درون کابین اثر چندانی از شعار انتخابی سایپا برای این خودرو دیده نمی شود و نمی توان “کیفیت را لمس” کرد.

CS35-10

 قیمت نهایی چانگان سی اس 35 حدود 64 میلیون تومان د نظر گرفته شده اما سری اول این خودرو با قیمت 62 میلیون تومان به فروش می رسد.

هرچند طراحی داخلی نیز همانند طراحی بیرون به خوبی انجام شده و ارگونومی کابین و فضای داخلی نیز مناسب به نظر می رسد، اما کیفیت نه چندان جالب پلاستیک های تریم داخلی، نشان می دهد که این چانگان هم کیفیت متفاوتی نسبت به سایر خودروهای چینی در چنته ندارد و از متریال مشابهی شکل گرفته است.

CS35-24 پس از روشن کردن پیشرانه حرکت عقربه های دور موتور و سرعت سنج که یک حرکت رفت و برگشتی تا انتها انجام می دهد، راننده را به یاد خودروهای اسپرت می اندازد اما صدای پیشرانه چهار سیلندر و 1.6 لیتری با 123 اسب بخار قدرت اعلامی سایپا، نشان می دهد که ارتباط خاصی بین این چانگان و یک خودرو اسپرت وجود ندارد.

CS35-27 عملکرد پدال‌ها هرچند به‌موقع و پاسخگو است اما در چند ثانیه اول به نظر می‌رسد که خودرو چندان تمایلی به حرکت پرشتاب ندارد. این موضوع به گیربکس‌ خودرو برمی‌گردد هرچند که ممکن است این ایراد صرفا در خودرو مورد آزمایش ما باشد چرا که تعدادی از این خودروها که برای آزمایش خبرنگاران در نظر گرفته شده اند که شرایط یکسانی ندارند.

CS35-4 برای مثال این خودرو، پیش‌تر برای آموزش کارکنان فنی سایپا، باز یا دمونتاژ شده و سپس دوباره آن را مونتاژ کرده‌اند و به همین دلیل هم هیچ یک از مجموعه های الکترونیکی خودرو کار نمی کند.

CS35-17 با همه این‌ها پس از گذشت مدتی کوتاه CS35 خود را باز می‌یابد و شتاب به حد قابل توجهی می‌رسد که می‌توانیم آن را برای استفاده روزمره کافی بدانیم.

CS35-22 در مجموع با توجه به عملکرد سایر خودروهای حاضر در تست می تواند تخمین زد که شتاب صفر تا صد چانگان CS 35 می تواند در حدود 15 ثانیه باشد که در محدوده خودروهای نسبتا کُند قرار می گیرد.

CS35-26 با ورود سریع به پیچ‌ها یکی دیگر از مشخصه‌های این چانگانِ کاشانی رو می‌شود، CS 35 در محور عقب پایداری  قابل قبولی دارد. هرچند این مساله درمورد چرخ‌های جلو صادق نیست و اگر سرعتتان از حدود 65 کیلومتر در ساعت بیشتر باشد محور جلو به سادگی تمایل خود را برای کم فرمانی و عدم اجرای درست دستورات راننده نشان می‌دهد.

CS35-21 البته طبیعتا سرعت ناپایداری ارتباط زیادی با زاویه ورود به پیچ و کیفیت آسفالت دارد و نمی توان 65 کیلومتر در ساعت را برای هر پیچ و هر جاده ای معتبر دانست.

این مساله می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد اما آنچه ما بطور تجربی به آن رسیدیم این است که عدم توزیه مناسب وزن باعث می شود که در سرعت‌های بالا چسبندگی چرخ‌های جلو از دست برود.

با رها کردن گاز یا وارد کردن فشار اندکی روی پدال ترمز، وزن خودرو به جلو تمایل پیدا کرده، چسبندگی این محور افزایش یافته و درنهایت مشکل کم فرمانی حل می شود.

CS35-8 شاید با تعویض تایرهای چینی با نمونه های بهتر و مرغوب تر از شدت این مشکل تا حد زیادی کاسته شود، اما نکته اساسی این است که CS 35 مونتاژی سایپا از سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) بی بهره است.

این درحالیست که میزان تاثیر گذاری این سیستم در ایمنی خودرو دست کمی از ABS ندارد و نصب آن برای تمام خودروهای اروپایی اجباری شده است، اما خودروسازان ایرانی و حتی وارد کنندگان خودروهای چینی معمولا این سیستم را از محصولات خود حذف می کنند.

CS35-5

 نتیجه تست تصادف چین، چهار ستاره ایمنی (خودرو مجهز به 4 کیسه هوا) بوده است.

تعلیق و فنربندی چانگان CS 35 چندان پیشرفته نیست اما کارایی نسبتا مناسبی دارد و با توجه به دست‌اندازهای مخصوص تعبیه شده در مسیر آزمایش فنیِ سایپا کاشان، خیال مارا از این بخش راحت کرد، البته این به این معنا نیست که حتی برای یک لحظه تصور آفرود رفتن با چانگان CS35 به ذهنتان خطور کند و این عملکرد مناسب صرفا ویژه جاده‌های شهری است!

CS35-25 نکته دیگری که باید درنظر بگیریم این است که علیرغم عملکرد مناسب سیستم تعلیق و ترمز، گیربکس نه‌چندان لذت بخش یکی از ایرادات این چانگانِ سایپایی است.

تکنولوژی قدیمی این گیربکس تیپ ترونیک یکی از علت‌های همان مکث‌های مذکور در شتاب‌گیری اولیه است و در حالت دستی تاخیرهای محسوسی را از خود نشان می‌دهد بطوری که پس از مدتی حالت D و اتوماتیک را به دستی آن ترجیح می‌دهید.

CS35-2 گشتاور 160 نیوتن‌متری باعث شده تا در سربالایی 20 درجه موجود در مسیر آزمایش فنی، خودرو عملکرد مشخصی داشته باشد و از عهده انتظاراتمان برآید البته درصورتی که خودرو را در این شیب متوقف کنید و دوباره بخواهید بالا بروید متوجه اندکی عقب‌گرد و سپس فشار زیادی که به موتور می‌آید، خواهید شد.

بنابراین مشخص است که اگر با وزن زیاد (بار و مسافر) در یک مسیر سربالایی به ترافیک برخورد کنید، فشار زیادی به اجزای فنی این کراس اوور چینی وارد می شود و ممکن است عطای شیب پیمایی را به لقایش ببخشید.

CS35-16 نتیجه نهایی

با دو دیدگاه مثبت یا منفی می توان به چانگان CS35 نگریست.

مثبت از آن جهت که در شرایط فعلی بازار خودرو که علاقه زیادی به خودروهای کراس اوور ایجاد شده، نمونه های اتوماتیک (حتی چینی) بیش از 75 میلیون تومان قیمت می خورند و حالا CS 35 با قیمتی مناسب تر و ظاهر جذاب خود می تواند دل بسیاری افراد را شاد کند.

CS35-28 CS35-29 از سوی دیگر ابعاد و اندازه، مشخصات فنی و امکانات رفاهی، اکثر افراد را برای زندگی روزمره شهری راضی می کند و از این رو مشتریان کم توقع احتمالا از انتخاب CS 35 پشیمان نخواهند شد، البته به شرطی که سایپا در زمینه خدمات پس از فروش این مدل خوب عمل کند.

اما دیدگاه منفی یا کمی سخت گیرانه ای نیز وجود دارد که معمولا زاویه دید افرادی است که مشخصات فنی این خودرو را با سایر مدل های موجود در بازار مقایسه می کنند.

CS35-30 جایی که نسبت نیرو به وزن یا تکنولوژی گیربکس این مدل عملا تفاوتی با امثال 206 اتوماتیک ندارد و به سبب ناشناخته بودن برند چانگان، طبیعتا از نظر خدمات پس از فروش و عرضه قطعات یدکی نیز ریسک بیشتری نسبت به سایر خودروهای تولید داخل یا حتی چینی هایی که چند سال سابقه مونتاژ دارند، وجود خواهد داشت.

CS35-7 در واقع پرداخت چنین بهایی و پذیرفتن ریسک خرید یک خودرو چینی، با توجه به مشخصات فنی کاملا معمولی این مدل منطقی نیست و شاید قبول ریسک خرید یک خودرو دست دوم شناخته شده با قیمت 60 میلیون تومان به مراتب پذیرفتنی تر باشد.

به خصوص که با چنین بودجه ای خودروهای نسبتا قابل قبولی از مزدا 3 نسل قبل گرفته تا تویوتا کرولا قدیمی و حتی کیا پیکانتو 2014 قابل انتخاب است که این آخری اتفاقا گارانتی هم دارد.

از منظر این افراد پرداخت 62 میلیون تومان برای چانگان CS35 به عنوان یک خودرو چینی که اساسا کاربرد درون شهری دارد، توجیه پذیر نخواهد بود مگر آنکه خودرو دیگری را برای استفاده مسافرتی در اختیار داشته باشید و چانگان را به عنوان خودرو دوم برای رفت و آمد روزمره استفاده کنید.

CS35-23 طبیعتا دیدگاه هر دو دسته درست است و نمی توان در شرایط فعلی که زمانه قحط الرجال خودروهای خوب و با کیفیت است، به خریداران یا منتقدان محصولات چینی خُرده گرفت، اما آنچه واضح است اینکه شاید CS35 طراحی یا کیفیت فنی قابل قبولی (نسبت به خودروهای تولید داخل) داشته باشد، اما از نظر فنی برای استفاده خانوادگی در جاده ها نمی تواند قدرتمند ظاهر شود و پشت فرمان این خودرو ناچارا باید اتوبان قزوین رشت را به جاده چالوس ترجیح دهید.


irev.ir

بررسی ایران جیب

بررسی کامل چانگان CS35، محصول جدید شرکت سایپا/ تصاویر

بعداز ظهر پنج شنبه بود که شرایطی فراهم شد تا از محصول جدید مونتاژی گروه سایپا در کاشان، چند تست و آزمون به عمل بیاوریم. برای این کار 5 دستگاه چانگان CS35 به جاده تست خودرو آمدند و گروه های خبری یک به یک این محصولات را مورد آزمایش قرار دادند. این محصول که به نوعی جدید در بازار ایران به حساب می آید، برخی ویژگی ها و عکس العمل هایی از خود نشان داد که قبل از اعلام آن ها، نیاز به معرفی و واشگافی برخی مسائل دارد. لذا در این بخش به معرفی CS35 می پردازیم.
چانگان را بهتر بشناسیم
گروه خودرو سازی چانگان از سال ۱۹۶۲ فعالیت خود را آغاز کرده است و در زمینه های مختلف صنعتی تولیداتی را از خود به جای گذاشته است. همکاری با سوزوکی، فورد و PSA بود که باعث شد تا این کمپانی چینی به یک خودروساز مطرح در چین و کشورهای در حال توسعه تبدیل شود. شاید برای شما جای سوال باشد که مگر چانگان چه شهرتی دارد؟ باید گفت که اگر به لیست محبوب ترین و پرفروش ترین خودروهای بازار چین مراجعه کنید، در دفعات مختلف نام چانگان را مشاهده می کنید. حال چه مونتاژ کار محصولات فورد و دیگران باشد و یا محصولاتی با برند چینی خود تولید کند. لذا در بازار چین، چانگان را به عنوان یک برند چینی قابل اعتماد معرفی می کنند.
mbxoyd86w3glfxwb156.jpgچرا سایپا CS35 را برای مونتاژ انتخاب کرد؟
شاید باور آن سخت باشد که کراس اوور CS35 در خانواده چانگان به عنوان یک محصول پرفروش به حساب می آید. آمار فروش سالانه نشان می دهد، کمپانی چانگان در سال ۲۰۱۵، ۱۶۹ هزار و ۳۳۲ دستگاه از CS35 را در بازار جهانی فروخته است که آمار بسیار موفقیت آمیزی به حساب می آید. به واسطه این فروش خوب، CS35 امروز در رده پنجم محبوبیت در بازار کراس اوورهای چین دارد. لذا آمار فروش قوی می تواند نشانه ای از کیفیت قابل قبول، عملکرد مناسب، ایمنی مورد تایید و طراحی به نسبت روز داشته باشد. برای همین است که امروز سایپا در سایت کاشان خط تولید CS35 را راه اندازی کرده تا بتواند نیاز بخشی از جامعه را به واسطه حضور یک خودرو پرفروش در بازار چین برطرف کند. به غیر از این کراس اوور، چانگان خودروهای پرفروش دیگری چون CS75، EADO و… را در سبد محصولات خود دارد.
چانگان CS35 با چه مشخصاتی مونتاژ می شود؟
چانگان CS35، خودرویی کراس اوور است و به خاطر ظاهر توپُرش، خیلی ها آن را شاسی بلند می دانند. ولی در واقع این خودرو به بیان فارسی یک شاسی بلند کوچک شهری به حساب می آید که توقع قابلیت های خارج جاده ای را نباید از آن داشت. CS35 به موتور ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ مجهز است. این موتور به فناوری Blue Core مجهز است که باعث شده از یک موتور به صورت بهینه تری به واسطه پاشش سوخت صحیح تر بهره برداری شود. این موتور توان تولید ۱۲۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۰ نیوتون متر دارد. گیربکس CS35 در دو مدل دستی و اتوماتیک طراحی شده است. مدل دستی پنج دنده بوده و برای نسخه اتوماتیک یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به روش تیپترونیک انتخاب شده است. قدرت تولیدی این موتور از طریق این انتقال دهنده های نیرو به چرخ های جلو منتقل می شود. فرمان CS35 از نوع برقی مجهز به سنسور سرعت بوده که میزان سفتی آن را نسبت به سرعت خودرو تنظیم می کند.

ewjhrj2y2jc4u3ayfrf3.jpgچهار چرخ این خودرو چینی به ترمزهای دیسکی مجهز بوده که با سامانه های عملگر ABS، EBD و BAS است. همچنین در تکمیل فرایند ایمن سازی CS35، چهار کیسه هوا برای آن طراحی شده است که دو عدد روی داشبرد و فرمان و دو عدد داخل صندلی های جلو تعبیه شده است. سیستم تعلیق در جلوی خودرو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع Trialing Arm بوده که به نسبت معمولی و معقول برای این خودرو به نظر می رسد. فاصله محوری ۲۵۶۰ میلی متری تاییدی است بر اینکه CS35 یک کراس اوور یا شاسی بلند کوچک شهری به حساب می آید. وزن ۱۲۷۰ کیلوگرمی می تواند برای این خودرو چینی منطقی به نظر آید. در این خودرو امکاناتی وجود دارد که شاید برای مشتریان آن جذاب باشد. نکته جالب این است که CS35 مونتاژی نسبت به مدل وارداتی یا CBU که قبلا وارد بازار شده است، از امکانات بیشتری به صورت استاندارد برخوردار است. سانروف، سنسور نور،کروزکنترل، دکمه های تنظیم صدا از روی فرمان، صندلی شش حالته راننده، تودوزی چرم، آینه های تاشو برقی، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ و… از امکانات این خودرو به نسبت جدید محسوب می شود. مه شکن جلو و دی لایت جز آپشن هایی است که در مدل مونتاژي بوده و سبب ایجاد تمایز نسبت به مدل وارداتی می شود.
h01byqj4gzt841uo37cp.jpgCS35 با Road Test چه می کند؟
قبل از این که وارد مقوله تست فنی شوید، به طراحی این خودرو می پردازیم. ظاهر خودرو در جلو و عقب و هر نمایی دارای سبک خاص چانگان بوده و زیاد نمی توان نکاتی در آن پیدا کرد که آن را با لقب «کپی چینی» صدا کرد. رینگ های ۱۷ اینچی با لاستیک ۵۰/۲۱۵ کمی به هیکل CS35 اضافه کرده است و باعث می شود تا خیلی ها آن را خودرویی بزرگ بدانند. ولی با نگاه از نمای نزدیک و لمس آن می توان فهمید که آنچنان ابعاد بزرگی ندارد و برای همین است که می گویند برای شهر مورد استفاده است. دی لایت های اضافه شده به خودرو طراحی خوب و زیبایی را به خودرو می دهند و باعث شده تا جذابیتی در نقطه نمای جلو CS35 ایجاد شود. خطوط طراحی که از عقب خودرو آغاز شده و روی درب جلو آن رها شده است زیبایی نسبی به خودرو داره و حس عضلانی بودن واهی را به مخاطب در برخورد اول می دهد. وقتی به داخل خودرو نگاه می کنید، طراحی به نسبت ساده و کاربردی می بینید که تا حدی آرامش بخش و از آن طرف جذاب است. فضای سر برای سرنشینان جلو و عقب کافی بوده و باه رغم فاصله محوری ۲۵۶۰ میلی متری شاهد هستیم که CS35 در داخل کابین فضای پای خوبی را برای تمام سرنشینان فراهم کرده است. تودوزی مشکی داخل با نخ دوخت قرمز حسی محرک را به انسان منتقل می کند که در نگاه اول جذاب و گیرا است.
ddkajfevk6bgonw6hk4.jpgj3ha9vdn5eprszkdjvsf.jpgحال وقت آن رسیده که پشت فرمان چانگان CS35 مونتاژ بنشنیم و رانندگی با آن را تست آزمایش فنی سایپا کاشان تجربه کنیم. اکثر افراد می دانند که پیست های آزمایشی قوانین خاص خود را دارند و برای کار و هدفی خاص تعبیه شده است. ولی وقتی پای خودرونویسان و خبرنگاران به این تست ها باز می شود، شرایط سخت تری بر روی دوش خودروها است. زیرا قرار است به مراتب فشار بیشتری به خودرو آید و بهره برداری بهتری از تست ها صورت گیرد.
استارت می زنیم و می بینیم خودرو به نرمی روشن می شود که جز آن نباید باشد. چند گاز خلاص به خودرو می دهیم. صدای موتور آنچنان در حالت بدون درگیری بالا نیست و غرش و ناله آن از بالای دور ۴۵۰۰rpm است که به داخل اتاق می پیچید. وقتی خودرو را در حالت D قرار دادیم، شروع نرمی را شاهد بودیم و با توجه به اینکه گیربکس CS35 از نوع چهار دنده اتوماتیک است، کمترین احساس از تعویض دنده در خودرو متوجه می شدیم که کمی جای تعجب دارد. با فشردن پا به روی پدال گاز پر کردن دور موتور را شاهد بودیم تا معکوس کشیدن و جالب هم این بود که گیربکس برای شتابگیری در حالت D زیر بار مسئولیت نمی رفت. همین مسئله باعث می شود که خیلی ها باز بگویند که موتور ۱٫۶ لیتری برای یک کراس اوور کم است و اصلا به یاد نیاورند که امروز سانگ یانگ تیوولی با موتور ۱٫۶ لیتری ۱۲۸ اسب بخار، کیا سول با موتور ۱٫۶ لیتر ۱۲۴ اسب بخار، پژو ۲۰۰۸ با موتور ۱٫۶ لیتری ۱۲۰ اسب بخار و… وجود دارند که احتمالا امسال حضورشان در بازار ایران پر رنگ می شود.
7bnvtup7z865hqocob9.jpgدر شتابگیری های مقطعی که با CS35 انجام دادیم، متوجه شدیم که در بحث شتابگیری آنچنان چابک نیست و خیلی از راننده های تست هم به این مسئله اشاره می کردند. ولی نکته اصلی این است که در اکثر تست ها حداقل سه نفر در خودرو بودیم شاید همین مسئله نمی تواند نتیجه واقعی را به ما القا کند.
وقتی با CS35 به روی قسمت های ناهموار می رفتیم، سیستم تعلیق خودرو به نسبت خوب ظاهر می شد و ضربه را به اتاق و شاسی وارد نمی کرد. با اینکه فاق لاستیک ها ۵۰ بود، ولی نرمی مناسبی را در بخش جلو و عقب شاهد بودیم. تنها ایراد این بود که زاویه ورود CS35 به شیب به نسبت یک کراس اوور کم بوده و در برخی عکس العمل ها احتمال ضربه خوردن جلوی خودرو به روی زمین موجود دارد. البته که این اتفاق در صورتی است که شما با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت بخواهید از لبه جدول برخی خیابان ها عبور کنید. نکته جالب در تست اندازها، صدای کمی بود که از ادوات داخلی شنیده می شد. آن هم به خاطر طراحی یک پارچه داشبورد بود که باعث می شود CS35 در بخش اتاق بسیار دیرتر از برخی رقبا به صدا بی افتد. صندلی های خودرو هم به نسبت نرم بود و کمتری ضربه را از این دست اندازها منتقل می کردند.
qf4i5ilqvnvr0tb35.jpgوقتی از سیستم تعلیق خودرو رضایت نسبی را کسب کردیم، گیربکس را در حالت دستی قرار داده و با دنده یک، دور موتور را به ۵۰۰۰rpm رساندیم تا بتوانیم حداکثر گشتاور داشت باشیم. وقتی به مطلوب خود رسیدیم به میدانی به محدوده قطر ۲۰ الی ۲۵ متر حمله کردیم و به CS35 فرمان دادیم. با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت در قطر اعلام شده شاهد کم فرمانی از خودرو بودیم. با اینکه شرایط کم فرمانی حاکم بود و نمی شد نقطه خروج را به درستی تشخیص داد، باز هم به خودرو فشار آوردیم و دور موتور را برای گرفتن اسب بخار بیشتر کمی بالا بردیم. صدای جیغ لاستیک ها بالا گرفت و جالب بود که چرخ داخلی محور عقب سعی بر ماندن روی زمین داشت. کمی برای کنترل خودرو ترمز را فشردیم و متوجه شدیم که CS35 در شرایط اضطراری نیاز به یک سیستم پایداری کارکشته دارد. زیرا با فشردن ترمز به خاطر سیستم Trailing Arm در محور عقب، تعادل خودرو به هم خودرو و احتمال چرخیدن خودرو وجود دارد. سیستم های کنترل پایداری الکتریکی تا حد زیادی می توانند از این مشکل کم کنند و تعادل بهتری را در مواقع اضطراری به خودرو بدهند. در مسیری دیگر ترمزهای خودرو را با سرعت بین ۶۰ الی ۸۰ کیلومتر بر ساعت آزمودیم. عملکرد سیستم ABS آنچنان عالی به نظر نمی رسید. ولی در مواقع اضطراری BAS به کمک CS35 آمده و به مراتب خط ترمز را به ناگاه کوتاه می کند. همچنین عملکرد EBD خودرو خوب بود و نمی شد آن را فریب داد. زیرا در صورت فریب خوردن از ما، باید در تست EBD حرکت الکلنگی از خود نشان می داد. وقتی به شیب ۱۰ و ۲۰ درجه رفتیم و ترمز دستی خودرو را چک کردیم، عملکرد خوبی را در آن دیدیم. ولی با توجه به توان ۱۲۳ اسب بخاری CS35، احساس می شود وجود سیستم کنترل شروع حرکت در سر بالایی برای این خودرو الزامی است.
3eeimb5krkljeqfrdqnx.jpgدر آخر چه؟
چانگان CS35 خودرویی است که می توان به عنوان یک با کیفیت چینی به بازار ایران معرفی کرد. زیرا این خودرو با توجه به قیمت ۶۲ میلیونی، ایمنی، کیفیت و راحتی بیشتری نسبت به رقبایی چون لیفان X60 و ام وی ام X33 دارد. برخی می گویند که عملکرد موتور این خودرو قوی نیست. باید بگوییم که درست می گویید و لازم نیست که شما سوار بر CS35 باشید. ولی افرادی هستند که شتاب صفر تا ۱۰۰، پنج ثانیه ای جز آرمان هایشان نیست و قرار نیست با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در جاده های ایران حرکت کنند. می توان به آن افراد CS35 را پیشنهاد کرد. زیرا با چهار سرنشین به راحتی حرکت می کند، گیربکس نرمی دارد، مصرف سوخت کمتر از ۷٫۵لیتر را به صورت ترکیبی دارد، ایمنی خوبی دارد، امکانات مناسبی برای آن تعبیه شده است و جوابگوی استفاده افراد در شهر و خارج از شهر است. ولی باید به همین افراد توصیه کرد که حواستان باشد در جاده های خیس تند نروید و زیاد فرمان خودرو را در سرعت بالا نپیچانید.


irev.ir

بررسی پدال

استقبال بالا از خودروهای شاسی‌بلند و کراس آور در ایران باعث شده تا سایپا هم برای خالی نماندن عریضه و سود بردن از این بازار پرسود، خودروهای جدیدی را برای این منظور وارد بازار کند. قاعدتاً ساده‌ترین راه واردات خودرو آن هم از شرکت‌های چینی می‌باشد. با وجودی که سایپا یک خودروساز محسوب می‌شود، اما وسوسه سودآوری باعث شده تا به بازار واردات، توجه بیشتری معطوف کند. در این صورت حتی در زمانی که ساخت خودرو سودآوری کافی نداشته باشد یا محدودیت‌های واردات کاهش و امکان رقابت محصولات فعلی با وارداتی میسر نباشد، این شرکت همچنان در بخش واردات به سودآوری خود ادامه خواهد داد و به‌نوعی توازن و تعادل در دوکفه ترازوی تولید داخل و واردات را حفظ خواهد نمود.

Changan CS35 2014این دومین خودروی شاسی‌بلند چینی بعد از برلیانس V5 در سبد محصولات سایپا می‌باشد. تغییر رویکرد از محصولاتی چون V5 و Z300 به سمت خودروهای چانگان در مدتی چنین اندک، عجیب می‌نماید. فارغ از مشکلات کیفی چانگان که منجر به فراخوانی خودروهای آن در سال گذشته شده، این شرکت یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین خودروسازهای چینی به شمار می‌رود که توانسته با همکاری گسترده و طولانی‌مدت با برندهایی چون سوزوکی، مزدا و فورد، خود را آبدیده نماید.
Changan CS35 2014کراس آور CS35 نیز همانند سدان ایدو از موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری با قوای 125 اسب بخار استفاده می‌کند. البته یک موتور 1.5 لیتری توربو با قدرت 174 اسب بخار نیز برای این خودرو قابل انتخاب است. برای انتقال نیرو هم گیربکس‌های 5 سرعته دستی یا 4 سرعته خودکار قابل انتخاب می‌باشند.

طراحی CS35 نسبتاً خوب است و با وجود شباهت به خودروهای معروف‌تر این رده، می‌توان نام تجاری و لوگوی چانگان را با افتخار روی خود پذیرا باشد. این خودرو در اصل اولین SUV چانگان است که با نشان تجاری خود این شرکت به فروش می‌رسد. همانند سایر خودروهای اخیر چانگان، یک مرکز طراحی وابسته به این شرکت در ایتالیا، کار طراحی آن را بر عهده داشته است.

در نگاه نخست چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره آن ممکن است یادآور خودروهای دیگری باشند. با این وجود نمی‌توان نقص ظاهری خاصی را به آن الصاق کرد. هماهنگی بین خطوط کناری بدنه، گلگیرهای برجسته، شیب سقف و چراغ‌ها و سپرها به‌خوبی صورت پذیرفته است. اسپویلر کوچک سقفی عقب به‌گونه‌ای با سقف متصل است که همراه با قطعه مشکی رنگ پلاستیکی ستون‌های عقب، حالتی شناور به سقف داده است.

Changan CS35 2014 Interiorطراحی داخل کابین نیز جذاب و مدرن است. نورپردازی مناسب نمایشگرها، کلیدهای زیبا، فرمان با دکمه‌های روی آن با روکش چرم، دوخت صندلی‌ها با روکش چرمی و کوک قرمزرنگ، همه در کنار هم می‌توانند مورد توجه قرار گیرند. البته کیفیت مواد را تنها با لمس و تجربه واقعی می‌توان به دست آورد. و درصورتی‌که برخلاف بسیاری از خودروهای چینی از کیفیت مناسبی استفاده شده باشد، می‌توان امیدوار به ایجاد حس خوبی برای راننده و سرنشینان بود.

ابعاد CS35 نسبتاً جمع‌وجور و در حد لیفان X60 و ام‌وی‌ام X33 و برلیانس V5 می‌باشد. لیستی از تجهیزات کامل را در این خودرو می‌توانید پیدا نمایید. چرخ‌های 16 اینچی آلیاژی، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سنسور عقب، تهویه مطبوع، ورود بدون کلید، سیستم صوتی با شش بلندگو و رابط USB و ترمزهای ضد قفل ABS+EBD از جمله همین تجهیزات می‌باشند.
چانگان توانسته قیمت این کراس آور را در حد معقولی پایین نگاه دارد. با قیمتی در حدود 78 تا 92 هزار یوان، نهایتاً 15 هزار دلار باید برای CS35 پرداخت کرد که با توجه به واردات آن به صورت CBU به کشور، قاعدتاً رقمی به‌مراتب کمتر را می‌توان انتظار داشت.


irev.ir

بررسی کارپرس

نه اشتباه نکنید، قرار نیست در این مقاله به کیفیت دوستی ملت ها بپردازیم، ما فقط قرار است کمی به اقبال خودروهای چینی در بازار ایران اشاره و بشکل ویژه تری به بررسی محصول مشترک و البته جدید سایپا و کمپانی چانگان بپردازیم.

البته یک ویژه گی قابل اشاره ای در این موضوع وجود دارد و آن اینکه به نظر می رسد اقبال خودروهای چینی در ایران از آنچه که هست بیشتر هم خواهد شد چرا که دو قطب بزرگ خودروسازی کشور یعنی سایپا و ایران خودرو نیز توجه ویژه ای به این خودروهای چشم بادامی نشان داده اند تا آنجا که سایپا سایت کاشان و ایران خودرو نیز سایت خراسان خود را برای مونتاژ و البته داخلی سازی ( در سطح CKD ) خودروهای چینی آماده کرده اند و بعید است این دو خودرو ساز ایرانی بی گدار به آب زده باشند!

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

 و اما چانگان …

 اجازه دهید ابتدا چند خطی را به معرفی کوتاه از کمپانی چانگان بپردازیم.

چانگان جزو 4 خودرو ساز بزرگ کشور چین محسوب میشود که در سال 1862 تاسیس و در سال 1950 فعالیت خودرو سازی خودش را با مونتاژ مدل هایی از جیپ آغاز کرد و تا اواخر دهه 80 انواع مینی ون و کامیونت ها را به سبد محصولاتش اضافه کرد. همانند باقی کمپانی های خودرو ساز چینی ، چانگان نیز با خودروسازهای مطرح دنیا وارد قرداد های همکاری شد و هم اکنون با فورد ، سوزوکی و پژو- سیتروئن دارای سرمایه گذاری مشترک است.

چانگان در ایران
حال به سراغ تصمیم سایپا جهت همکاری با چانگان میرویم.

در سال گذشته سایپا 2 محصول از این خودروساز ، یعنی چانگان Eado  و چانگان CS35 را به صورت CBU  (وارداتی) به بازار عرضه کرد و با در نظر گرفتن بازخورد بازار در سال جاری تصمیم به مونتاژ مدل CS35  در سایپا کاشان گرفته است . به همین منظور برنامه ای برای معرفی این محصول در سایپا کاشان ترتیب داد و از خبرنگاران و اصحاب رسانه جهت تست و بررسی این مدل در مرکز تست جاده ای سایپا کاشان دعوت به عمل آورد.

چانگان CS35 ، مهمان جدید طبقه کراس اور ها

همانطور که میدانیم محبوبیت خودرو های کراس اور یا به اصطلاح شاسی بلند در ایران روز به روز در حال افزایش است. به همین منظور تولید کنندگان و وارد کنندگان خودرو در ایران جهت پاسخ به نیاز بازار به سراغ چینی های ارزان قیمت رفته اند. چانگان CS35  نیز یک کراس اور کوچک شهریست که دارای پلتفرم مشترک با خودروی سدان چانگان Eado  است.

CS35 در سال گذشته با برچسب قیمتی حدود 84 میلیون تومان وارد بازار شد و اکنون با  تصمیم سایپا مبین بر مونتاژ این خودرو، قیمت نمونه ی مونتاژ داخل 64 میلیون تومان اعلام شده که با 2 میلیون تخفیف قرار است با قیمت 62 میلیون تومان تخفیف به دست مشتری برسد. با توجه به برچسب قیمت جدید این سوال مطرح میشود که آیا ممکن است چانگان CS35 عرصه را برای رقبای فعلی موجود در بازار تنگ کند؟ برای پاسخ به این سوال به بررسی مشخصات این کراس اور کوچک میپردازیم.
نمای خارجی

در اولین نگاه به چانگان هر بیننده ای متوجه میشود که با یک خودرو ساز چینی طرف است! به عبارتی خودرو های چینی هم حالا برای خود صاحب سبک خاصی از طراحی شده اند! اما اجازه دهید عمیق تر نگاه کنیم.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

از نمای رو برو اولین چیزی که جلب توجه می کند جلو پنجره بزرگ و چراغ هایی با طراحی آشناست که هرچند کمی تکراری به نظر میرسند اما به عبارت عامیانه هرگز توی ذوق نمیزنند. بعد از جلو پنجره و چراغ ها، طراحی سپر با قرارگیری یک جفت چراغ مه شکن و یک جفت دی لایت در نمونه های مونتاژ داخل خودنمایی می کنند. و اگر کمی قد علم کنیم قوس های اطراف درب موتور و برآمدگی های روی آن نیز به چشم می آیند. قضاوت در مورد زیبایی یا زشتی آن را به عهده بیننده می گذاریم اما از لحاظ تکنیکی ضعف طراحی خاصی در قسمت جلوی چانگان به چشم نمیخورد.

در قسمت کناری هم شاهد قوس و برآمدگی گلگیرهای جلو و عقب و همچنین خطی که از درب جلو تا چراغ عقب کشیده شده اند هستیم. برآمدگی گلگیر ها، رینگ های 17 اینچی، خطوط بدنه، طراحی شیشه های جانبی و پایه های باربند سعی داشته اند تا نمای کناری چانگان را به یک خودروی کراس اور شبیه کنند.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

در نمای عقب نیز شاهد سپر برجسته و دیفیوزر به رنگ نقره ای، سر اگزوز دایره ای کوچک، چراغ های مه شکن عقب قرار گرفته روی سپر،  برف پاک کن شیشه عقب و چراغ سوم ترمز که بر روی یک اسپویلر کوچک قرار گرفته است هستیم.
نمای داخلی

حال به داخل خودرو میرویم، درب راننده را باز می کنیم و بر روی صندلی راننده مینشینیم. اولین نکته جالب توجه دید خوب راننده به اطراف است که از مزیت های خودرو های کراس اور شهری است. تنظیم صندلی ها و تنظیم ارتفاع  فرمان  به صورت دستی صورت میگیرد. صندلی ها و روکش دور فرمان از نوع چرم با کیفیت قابل قبولی هستند. جهت تنظیم آینه های جانبی و تنظیم ارتفاع چراغ باید از کلید های نصب شده در سمت چپ فرمان استفاده کنیم. همچنین ارگونومی دسترسی به سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی نیز مناسب است. به علاوه میتوان سیستم صوتی خودرو را با استفاده از کلید های قرار گرفته بر روی فرمان نیز کنترل کرد. کروز کنترل نیز با استفاده از دکمه های قرار گرفته روی فرمان قابل فعال سازی و کنترل است.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

اما نقطه ضعف مشترکی که در طراحی داخل  اکثر خودروهای چینی  مشهود است در این خودرو نیز دیده می شود و آن  کیفیت و جنس مواد به کار رفته در طراحی داشبورد و قسمتی از رو دری هاست که از پلاستیک بسیار سخت ساخته شده اند.
مشخصات فنی

چانگان CS35 از یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با حجم 1600 سی سی و توان تولید حداکثر 123 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و گشتاور 16 نیوتن متر در دور موتور 4000 دور بر دقیقه برخوردار است. با توجه به کلاس خودرو و روی کاغذ این موتور کمی ضعیف خواهد بود.  اما با نگاهی منطقی میتوان به این نتیجه رسید که برای یک کراس اور شهری کوچک با مصرف خانوادگی و وزن خالص 1270 کیلو گرم موتوری مناسب به نظر میرسد.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر وظیفه انتقال این قدرت به عهده یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و یا یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو است . که البته در حال حاظر تنها نمونه اتوماتیک آن درایران تولید خواهد شد.

مصرف سوخت در مدل اتوماتیک 7 لیتر در هر 100 کیلومتر و در مدل دستی 6/6 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است ام هنوز اطلاعات دقیقی از شتاب آن در دسترس نیست و به توجه به شرایط تست و کمبود زمان ما نیز نتوانستیم شتابگیری دقیقی روی این خودرو انجام دهیم!

چانگان Cs35 دارای سیستم فرمان الکتریکی بوده که نوید بخش عملکردی دقیق و مناسب در شهر های شلوغ است. سیستم تعلیق CS35 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب ازنوع Trailing Arm  است . همچنین ترمز های چانگان در چرخهای جلو دیسکی خنک شونده و در عقب نیز دیسکی هستند .

امکانات رفاهی و ایمنی

شاید بتوان نقطه قوت چانگان و دیگر چینی های بازار را در این بخش جستجو کرد. چانگان CS35  جهت حفظ جان سرنشینان و افزایش ایمنی از ترمز های ABS با تکنولوژی EBD و BAS  برخوردار است. همچنین کیسه های هوای سرنشینان جلو و جانبی وظیفه افزایش ایمنی بعد از تصادفات را دارند.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

از امکانات رفاهی آن میتوان به سانروف، کروز کنترل، کامپیوتر اطلاعات سفری، صندلی های چرمی، سنسور پارک عقب، هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی، دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، آینه های تاشوی برقی، سیستم صوتی با ورودی AUX وUSB و مجهز به 6 بلندگو اشاره کرد. که البته کروز کنترل و سانروف و صندلی های چرم ، کیسه های هوای جانبی و آینه های تاشو برقی در مدل دنده دستی وجود ندارد.

آزمایش رانندگی

حال نوبت به آزمایش رانندگی در محل تست جاده ای کارخانه سایپا کاشان رسیده است.

وارد خودرو میشویم و دنده را در حالت D  میگذاریم و ترمز دستی را پایین قرار میدهیم و به آرامی حرکت را آغاز میکنیم. تا اینجای کار همه چیز عادی است متاسفانه به دلیل عدم وجود امکانات و شرایط مناسب امکان گرفتن شتاب صفر تا صد به صورت دقیق با این خودرو وجود نداشت، در هر صورت بعد از رسیدن به فضایی مناسب شروع به شتاب گیری کرده و منتظر تعویض دنده میشویم . در مسیر مستقیم و شتاب گیری پیوسته تعویض دنده به نرمی و با سرعت عمل قابل قبولی تعویض میشود. اما به پیچ اول میرسیم و جهت ورود به پیچ سرعت را کم میکنیم، در نقطه خروجی پیچ گاز را تخته کرده و جهت شتاب گیری مجدد به انتظار معکوس کشیدن مینشینیم اما این عمل کمی با تاخیر انجام میشود . حتی در حالت تیپ ترونیک نیز عمل معکوس کشیدن با محافظه کاری و تاخیر همراه است.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

حال نوبت به تست ترمز ها میرسد بعد از شتاب گیری تا سرعت حدود 80 کیلومتر در محلی که مخصوصا برای بررسی ترمز ها خیس شده است اقدام به ترمزگیری شدید میکنیم. شاید بتوان عملکرد ترمز ها را در شرایط عادی خوب برآورد کرد اما گاهی در ترمزگیری های شدید در سطوح لغزنده عملکرد ABS چنگی به دل نمی زند!

برای بررسی سیستم تعلیق با سرعت حدود 30 کیلومتر بر ساعت از تپه مانند هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده اند بالا و پایین میرویم . عملکرد ضربه گیر ها و سیستم تعلیق خارج از سطح انتظار ما بود و نسبتا عالی و بسیار قابل قبول ظاهر شد!

جهت بررسی هندلینگ وارد میدان با شعاع حدود 4 متر شدیم و اقدام به شتابگیری پیوسته کردیم. با توچه با ارتفاع نسبتا بالای چانگان کمی پرتاب شدن سرنشینان به جهت مخالف کاملا طبیعی به نظر میرسد اما تا سرعت حدود 60 کیلومتر حس فرار خودرو و یا خروج از کنترل به راننده دست نمیدهد. اما اگر کمی بر افزایش سرعت پا فشاری کنید خودرو تمابل به کم فرمانی دارد که البته امری کاملا طبیعی در یک کراس اور دیفرانسیل جلو است.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

سپس عملکرد خودرو را در چاله ها و دست انداز های ریز بررسی کرده و بعد از گرفتن نمره قبولی به سراغ بررسی کشش چانگان در یک شیب 20 درصد رفتیم. در حالت عادی چانگان CS35  با 5 سرنشین  به راحتی از پس این شیب بر آمد . که البته به دلیل کوتاه بودن طول شیب نمیتوان در رابطه با کشش آن نظر قطعی داد.

نگاه منطقی

به هر حال چانگان CS35  با همه ی خوب و بدش یک خودروی چینی است که ممکن است به مزاج عشق ماشین ها خوش نیاید . اما اجازه دهید با نگاهی منطقی در مورد این خودروقضاوت کنیم!

ما در تست جاده ای کاملا بی رحمانه و به عبارتی اسپرت با این خودرو رانندگی کردیم، در صورتی که هیچ یک از مصرف کنندگان این خودرو هرگز این سبک رانندگی را با چنین خودرویی انجام نمیدهند. پس میتوان نتیجه گرفت که ضعف های شتاب گیری، تاخیر اندک در تعویض دنده به خصوص هنگام دنده معکوس و… در یک رانندگی شهری و مصارف خانوادگی به چشم نمی آیند . اما مساله ای که مطرح میشود این است که آیا این خودرو در دراز مدت و استفاده مداوم از استهلاک کم برخوردار است و یا همانند بعضی از هم وطنان خود از مشکلات عدیده ای در بخش های مختلف مانند گیربکس و دوام پیشرانه رنج میبرد؟ به منظور دستیابی به این مساله باید منتظر یک بررسی بلند مدت از این خودرو بمانیم و بازخورد خریداران را در دراز مدت بررسی کنیم.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که گروه سایپا می تواند همچون سایر شرکت های وطنی که سابقه ی مونتاژ و داخلی سازی خودروهای چینی را در کشور دارند، خود دست بکار شده و برخی مشکلات اساسی که از نظر چینی ها مشکل محسوب نمی شود، همچون کیفیت ساخت مواد داخلی و… را افزایش داده و دوام فروش این محصول را بر اساس سلایق رانندگان ایرانی، افزایش دهند.

کارپرس مایل است تست و بررسی دقیق تری روی این خودرو انجام دهد، البته اگر دوستان سایپایی همراهی بیشتری کرده و شرایط تست اختصاصی آن را برای کارشناسان ما فراهم آورند!

یک دیدگاه

  1. M&Z
    2016-10-31
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.لطفا اگر چانگانی ها کانال تلگرام دارند ما را عضو کنید.
    ۰۹۱۲۳۵۳۵۳۲۵

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *