پِرِی – Prey

6

پِرِی – Prey در مجله تخصصی نقد و بررسیiRev.ir

وقتی به قلبِ بازی نگاه می کنیم؛ تشابهاتِ زیادی با سری سیستم شاک و تا حدودی بایوشاک نمایان می شه. با این وجود، خیال پردازی و انسجامی که باعث مقبولیت اون بازی‌ها شده بود در جو بازی وجود نداره.

Prey داستان رمز آلود خودش رو خیلی زود به رخ می کشه و با یک شروع متفاوت سوالات زیادی رو بوجود میاره. دیدن چهره ی مورگان یو با چشمهای پرخون، گیر افتادنش تو چرخه ی روزانه و … شما رو مجاب به دنبال کردن داستان بازی می کنه. هرچند، ادامه ی این داستان به اندازه ی شروعش جذاب نیست و کیفیتِ روایتِ یک داستان کامل و عالی رو نداره. اغلبِ روایت های بازی مثل عنوان قبلی سری بوسیله ی پیام های صوتی منتشر می شن، اما فقدانِ یک آنتاگونیستِ ( ضد قهرمان ) تاثیرگذار در فضای بازی مثل: اندرو رایان به شدت احساس می شه و عمق کم شخصیت پردازی مخاطب رو دلسرد می‌کنه.1496767443_Prey-PS4-Deutsch-Cover-German-Arkane-Studios-Bethesda-german-ps4-coverداستان بازی Prey مربوط به یک ایستگاه فضایی به نام Talos I می‌شود که در یکی از روزها، موجود عجیب و غریبی که محققین نام آن‌ها را تایفون‌ گذاشتند، به این ایستگاه حمله می‌کند و دانشمندان از فرصت استفاده کرده و روی آن‌ها تحقیق می‌کنند. شما نیز در نقش «مورگان یو» که می‌توان بین جنس مذکر و مونث آن یکی را انتخاب کرد، همراه با برادر خود، الکس یو، دو تن از اعضای اصلی این ایستگاه فضایی هستید. اما داستان از جایی شروع می‌شود که شما به عنوان شخصیت مورگان یو، از خوابی بیدار می‌شوید که هیچ چیز به خاطر ندارید، این که تایفون‌ها چه هستند و از کجا آمده‌اند، شما وارد چه ماجرایی شده‌اید و چه کسی مسئولیت این خرابی‌ها را برعهده دارد؛ مورگان همه چیز را فراموش کرده‌ است. طی اتفاقاتی عجیب که خودتان باید آن را تجربه کنید، مورگان یو ویدیوهایی را مشاهده می‌کند که پرده از اسرار عجیب تایفون‌ها برمی‌دارد و او باید کل ایستگاه فضایی Talos I را نابود کند.

Prey-SC1

در عین حال ماموریت های جانبی تنوع مناسب تری دارند و بخش های مُبهمِ داستان بازی رو روشنتر می کنند، هرچند نتیجه ی رضایت بخشی رو رقم نمی زنند و بجز چند تا شکلات و موز (که تا دلتون بخواد تو این بازی پیدا می شه) چیزی برای عرضه ندارند. در حین انجام بازی بارها برام سوال شد که چرا اینقدر این دانشمندای بازی موز می خورن و اکثرشون دستکشِ بیسبال دارن!!! (بر چه اساس آخه ؟!)

متاسفانه به نسبتی که در بازی پیش می رفتم، تمایلم نسبت به جستجو کمتر و کمتر می شد. دلیل این ناسازگاری تا حد زیادی به بالانس نبودن بازی Prey برمی گرده؛ در ابتدای بازی منابع و آیتم ها به وفور دیده می شن و مشکلی در این رابطه پیش نمیاد. اما به مرور و با رسیدن به بخش های پایانی مهمات و منابع نایاب تر می شن و حتی برای سر و کله زدن با یک میمیک ساده هم کلی دردسر پیش میاد.prey-2016-04یکی از نکات بسیار خوب بازی Prey، محیط و اتمسفری است که برای این اثر خلق شده است. در ابتدا شاید محیط‌های بازی تکراری به نظر برسند و فکر کنید که خیلی زود از آن خسته خواهید شد، اما ایستگاه فضایی Talos I آن‌قدر راه‌های پر پیچ و خم، راز‌های مختلف و جزییات جذابی دارد که به این زودی‌ها، حداقل با یک بار بازی کردن، برای‌‌تان خسته کننده نشود. بیشتر محیط بازی را آزمایشگاه‌ها، سالن‌های تحقیقاتی و اکتشاف و دفاتر کار تشکیل داده‌اند و باقی آن‌ها محیط‌هایی مانند رستوران و سالن‌های سرگرمی هستند.20170505183615_1-100721733-origباید بدانید که این بازی یک اثر ترسناک نیست و قرار نیست همیشه با محیط‌‌های تاریک و خونین رو به رو شوید، اما در  عین حال همیشه با محیط‌های روشن و رنگارنگی هم سر و کار ندارید. استودیو آرکین توانسته بین محیط‌های تاریک و روشن، بین محیط‌های پر از رمز و راز و ساده و در نهایت بین محیط‌هایی که هنوز زندگی در آن‌جا جریان دارد و محیطی که در مرگ فرو رفته‌ است، توازن خوبی برقرار کند.

 اما به طور کلی محیط‌های تاریک و سیاه زیادی پیش روی‌تان قرار دارند که بیگانگان در آن پرسه می‌زنند. اگر فایل‌ها صوتی و ایمیل‌های موجود در محیط را پیدا کنید و بخوانید، آن‌ها به گونه‌ای هستند که به خوبی می‌توانید زمانی را که هنوز این اتفاق وحشتناک برای ایستگاه فضایی رخ نداده بود درک و احساس کنید.

Prey-Review-003در بخش گرافیک فنی، فریم ریت بازی ثبات خوبی داره و نرخ قابل قبولی رو ارائه می کنه. در بخش طراحی هنری، ایستگاه فضایی تالوس ۱ از پراکندگی مناسبی بهره می بره، مسیرها و بخش های مختلف این فضا از ساختارهای متفاوتی تشکیل شده اند و موانع مختلفی در اون ها قرار گرفته. با این وجود، ظرافت و جزئیاتِ طراحی بازی قبلی این استودیو یعنیDishonored 2 دیده نمی شه. این مشکل در مورد انیمیشن چهره ها و فیزیک شخصیت ها هم وجود داره؛ همه ی کارکترها بجز Will Mitchell و Walther Dahl مشکلِ هماهنگی صدا و تصویر دارند. علاوه بر این تمام شخصیت ها مشکل فیزیکی دارند (کلاً یه حالت غریبی دارن!)185c36a4-60ee-4a07-8fb5-9874842efbaa

طراحی دشمنان و تایفون ها دامنه ی وسیع اما کیفیت پایینی داره؛ از میمیک های سریع و پر جنب و جوش گرفته تا Telepath ها و حتی Nightmare ها!!! واقعاً تیراندازی به سمتِ یک عده موجودِ ابری شکلِ سیاه (چه توصیفی واقعاً!!!) جذابیتِ خاصی نداره. این موضوع وقتی رو اعصاب شما راه می ره که این دوستامون اصلاً واکنشی به تیرهای شما نشون نمی دن و صاف صاف میان تو صورتتون. گاهاً یک سری صدای ناله هم از کارکتر شما در میاد که مشخص نیست از جلو ضربه خوردین، از پشت بود؟! چی شده؟ کیه؟؟ مبارزات بازی و به قول معروف Jump Scare های پیاپی بازی درست شبیه اینه که یک نفر با سوزن کنارتون نشسته باشه و دم به دقیقه سوزنشو فرو کنه تو جونتون! در واقع عذابِ این قسمت بیشتر از لذتش به چشم میاد.

Prey_16

 تایفون‌های دیگری هم به نام فانتوم وجود دارند که در سایز انسان‌ها هستند، در اصل آن‌ها انسان‌هایی بودند که حالا تبدیل به این کابوس شده‌اند و می‌توانید حرف زدن آن‌ها از اعماق تاریکی وجودشان را بشنوید. سازندگان برای تنوع بخشیدن به آن‌ها و البته چالش‌برانگیزتر کردن آن‌ها، المان‌هایی چون برق را با پیکر سیاه و تاریک آن‌ها ادغام کرده‌اند که رو در رو شدن با آن‌ها را سخت می‌کند و نزدیک شدن به آن‌ها می‌تواند دردسرساز شود.

یکی دیگر از بخش‌های مهم گیم‌پلی بازی، وجود عناصر نقش‌آفرینی است که تاثر زیادی در روند بازی گذاشته‌اند. از مهم‌ترین عناصر نقش‌آفرینی بازی می‌توان به آپگرید قابلیت‌های شخصیت مورگان یو اشاره کرد. در طول بازی و با یافتن ابزاری به نام «نیوروماد» می‌توان قابلیت‌های مختلفی را آپگرید کرد. از جمله آن‌ها می‌توان به قابلیت هک کردن که شدیدا در طول بازی به درد بخور است اشاره کرد. قابلیتی مانند حمل اشیا سنگین نیز می‌تواند کارتان را در طول مسیر راحت‌تر کند. موارد دیگری مانند قدرت ضربه زدن، یادگیری آپگرید اسلحه‌ها و سریع‌تر حرکت‌ کردن کاراکتر بازی از جمله دیگر بخش‌های آپگرید مورگان یو هستند.

اما در عین حال که می‌توان قابلیت‌های انسانی مورگان یو را آپگرید کرد، بخشی دیگر را می‌توان به آپگرید قابلیت‌های تایفون‌ها اختصاص داد!‌ می‌توان با این کار قابلیت‌های تایفون‌ها را به مورگان یو منتقل کرد تا شاهد کارهای عجیب و غریب و البته جالبی از سوی او باشیم. یکی از این قابلیت‌ها، همان قابلیت تایفون‌های میمیک است. به این منظور مورگان یو می‌تواند مثلا خود را تبدیل به یک لیوان کند تا در هنگام مخفی کاری از دست تایفون‌ها در امان بماند یا خود را به مکان‌های غیرقابل دسترس برساند. همچنین می‌توان از این طریق حتی برخی از انسان‌ها را تبدیل به تایفون‌ها کرد تا برای‌تان مبارزه کنند!

موسیقی

تنوع مناسبی در بخش موسیقی و صداگذاری بازی به چشم می خوره، اما بالانس خوبی در اجرای اونها وجود نداره. بارها پیش میاد که دارین کار خودتون رو می کنین و یهو تمپوی موسیقی عوض می شه… اما هیچ دلیلی منجر به اون موضوع نشده و این عوض شدن های عجیب غریب، الکی آدرنالین شما رو بالا پائین می کنه. دیگه خبری از Jeremy Soule و اون موسیقی دهه ۸۰ ایه بازی ( Prey – 2016 ) نیست، موسیقی متن بازی پویاتر و پررنگ تر از قبل و به تنهایی و فارغ از هماهنگ بودنش با فضای بازی عالی کار شده. پیشنهاد می کنم که به موسیقی اول بازی گوش کنید!


نقات قوت

  • -داستان جذاب
  • -طراحی خوب تایفون‌ها
  • -طراحی خوب ایستگاه فضایی
  • -المان‌های نقش‌آفرینی جالب
  • -صداگذاری و ایجاد اتمسفری درگیر کننده
  • -یک بازی علمی-تخیلی خوب!

نقات ضعف

  • -سیستم گان‌پلی ضعیف
  • -عدم بالانس در سختی مبارزات
  • -طراحی مراحل نه چندان متنوع

ویدیو هایی از Prey


iRev.ir-Line1بررسی گیمفا: سوسک کشی بتزدایی | نقد و بررسی بازی Prey

بررسی بازی گیم: نقد و بررسی بازی Prey

بررسی زومجی: بررسی بازی Prey

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *