هیوندای i20 – Hyundai i20

6.5

هیوندای i20 – Hyundai i20 در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

همگان کمپانی هیوندای را از قدیم الایام با خودروهای مطمئن و اقتصادی اش می شناسند، ولی گویا در سالهای اخیر هیوندایی گامهای بزرگی درجهت پیشرفت برداشت و با تنوع مدلهایش و نیز با بهبود شم طراحی و دیزاین ظاهری خودروهای خود محصولات دلفریبی را روانه بازار کرده است. در هاچ بک i20 اخیر، تغییرات ظاهری زیادی صورت گرفته که در ادامه پیرامون آنها بحث خواهیم کرد. هیوندای i20 به نوعی ورژن آب رفته مدل موفق هیوندای i30 به شمار می رود. این خودرو که در کلاس مینی ها قرار می گیرد، طراحی ساده، موتورهای کم مصرف، سخاوتمندی کمپانی کیا در تیپ استاندارد و بهترین وارانتی موجود در بازار را با هم ترکیب کرده است. لازم به ذکر است که به عقیده بسیاری مدل جدیدi20 که طراحی آن برعهده اروپاییان بوده، از هر نظر نسبت به مدل قبلی بهتر شده است. خریداران می توانند اقدام به خرید یکی از مدل های سه درب یا پنج درب.

در طراحی ظاهری هیوندای i20 هاچ بک ۲۰۱۵ نسبت به نسل قبلی قدم بزرگی برداشته شده است. نمای ظاهری خودرو  مدرن و بروز است. جلوپنجره i20 همانند اکثر مدلهای جدید هیوندای، شبیه به یک دهانه باز، روی سپر خودرو قرار دارد و یک شبکه جلو پنجره باریک، دو چراغ جلو را به هم وصل کرده است. چراغهای جلو که تا گلگیرهای برجسته i20 امتداد یافته اند، شامل چراغ های اصلی دیلایت و چراغهای راهنما می باشند. دو چراغ مه شکن کمی پایین تر از چراغ های اصلی، با تناسب خاص در کنار سومین دریچه ورود هوا قرار گرفته است. در قسمت پشت خودرو، دو چراغ خطر به شکل بومرنگ قرار دارند که از قسمت عقب تا بالای گیر چرخ عقب امتداد یافته اند. طراحی جدید چراغ های عقب نیز به نوبه خود، سهم زیادی در ارائه چهره جدیدی از هیوندای i20 هاچ بک ۲۰۱۵ داشته است. در نمای جانبی i20 خطوط و برجستگی های ملایمی مشاهده می شود و قوس اصلی آن، از گوشه چشم i20 (چراغ جلو) به چراغهای عقب کشیده شده است.  دو ضربه گیرمشکی رنگ در قسمت پایین درب ها نصب شده است و رینگ آلومینیومی ۸ پر، تناسب خوبی با اشکال و خطوط بدنه خودرو دارد.

هیوندای i20
نقد و بررسی هیوندای i20
هیوندای i20
کاتالوگ هیوندای i20

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه Hyundai i20 در لینک زیر (بر روی تصویر کلیک کنید):

نمای سه بعدی هیوندای i20
نمای سه بعدی هیوندای i20

ویدیوهایی از هیوندای i20 – Hyundai i20


irev.ir

 بررسی خودرو بانک

در دهه ی اخیر میلادی که کشورها با افزایش خودروها، جهت حمل و نقل مواجه شده اند و انبوه خودرو به پی خود کمبود جای پارک و همینطور الودگی هوا را دارد، اکثر کمپانی ها سعی در تولید خودرویی با ابعاد کم و حجم موتور مناسب و مصرف سوخت مناسب و آلایندگی کمتر را دارند و به رقابت هم دست به تولید خودروهایی از کلاس مینی و سوپر مینی زدند که اگر بخواهیم موردهای شناس کشور خودمان را نام ببریم می توان نام هایی مثل کیا پیکانتو، مزدا 2، هیوندای i20 و یا خودروی ام جی 3 را بر زبان آورد و موردهای لوکسی چون مرسدس اسمارت فورتو – forto هم در این سگمنت قرار می گیرند.
هیوندای i20

 این خودرو که توسط شرکت هیوندای در سال 2008 در دو نسخه کوپه هاچ بک 3 درب و هاچبک 5 درب معرفی شد، تا به حال یک بار دچار فیس لیفت و تغییرات ظاهری شده است. خودرویی که مورد برسی قرار داده ایم، اولین فیس لیفت این خودرو است که در سال 2013 توسط هیوندای معرفی شد. این خودرو که در کلاس مینی (یا بهتر است سوپر مینی بنامیم) قرار دارد.

هیوندای i20 دارای پیشرانه 1.4 لیتری است که توان 98 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه را تولید می کند. شتاب صفر تا صد آن در حالت استاندارد و موتوری به اصطلاح آب بندی شده با راننده ای حرفه ای در حدود 12 ثانیه است ولیکن در حالت عادی و در شرایط روز تست ما به عددی معادل 15 ثانیه رسیدیم.
بررسی ظاهری

 این خودرو از بدو تولید خود تا سال 2013 فیس لیفتی را به خود ندید و در طی 5 سال اخیرش با چهره ای دلنشین و همانند دیگر کره ای ها که اصالت کره ای بودن خود را به نمایش می گذاشتند، با همان چهره تولید و عرضه می شد. اما با اولین فیس لیفت، هیوندای از همان سال راه اروپاییان و خشن شدن خودروها را در پی گرفت که شاهد چهره ای خشن و چراغ هایی با خطوط تقریباً تیز تر و اسپرت لایت های زیبا و کم تر شدن منحنی ها و لطافت رخ جلوی خودرو هستیم.

چهره ی عقب آن تغییر به خصوصی را جز قرار گرفتن نوار شبرنگ بر روی سپر عقب و انتقال خط سفید چراغ خطر دنده عقب از وسط چراغ به انتهای چراغ را شاهد نیستیم. از لحاظ طول و ارتفاع هم تغییری حاصل نشد و کماکان با همان ابعاد قبلی به بازار عرضه شد.
بررسی داخلی و آپشنی خودرو

 شاید یکی از ملاک های مهم کمپانی ها برای تولید خودرو با ابعاد کوچک این موضوع باشد که در عین جمع و جور بودن بیشترین فضای داخلی را برای سرنشینان به ارمغان بیاورند. هیوندای i20 شاید در این مقوله موفق بوده و توانسته است رضایت مشتریان خود را به دست آورد به طوری که در طی تست انجام شده اگر ردیف جلو فردی با قد 180 تا 190 بنشیند، در عقب برای نشستن فردی با قد 175 هم مشکلی نیست ولی اگر جای این 2 نفر را عوض کنیم، به مشکل میخوریم حتی اگر فضای پا هم مشکل ساز نشود فضای سر مشکل بزرگی برای سفر طولانی خواهد بود.

سرنشینان جلو از همه نظر در آسودگی هستند، چه از نظر فضای سر و چه از نظر فضای پا که قابل تنظیم است و قابلیتی که برای سرنشینان جلو نسبت به سرنشینان عقب وجود دارد، قرار گرفتن دو گرم کن برای راننده و سرنشین جلو است. هرچند که فقط گرم کن است و نشانی از سرد کن نیست و قابلت تنظیم دمای آن را ندارید و فقط امکان فعال سازی و غیر فعال کردن آن را دارید.
طراحی داشبورد و غربیلک فرمان به خوبی انجام گرفته است و همه چیز ارگونومیک و سر جای خودش است و فرمان زیبای آن و قرار گرفتن صفحه کیلومتر و مانیتور کوچک سفری که اطلاعاتی چون ساعت، اطلاعات دستگاه پخش و مقدار مسیری که با موجودی بنزین می توان طی کرد را به راننده می دهد.
در وسط داشبورد دستگاه پخش سی دی، دی وی دی، رادیو و یک سوکت USB هم در پایین و در کنار گرمکن ها و فندک برقی قرار گرفته است و در وسط کنسول هم شاهد گیربکس 4 سرعته خودکار HiVEC هستیم که در آن خبری از حالت تیپ ترونیک و دنده دادن دستی نیست ولیکن برای استفاده از گیربکس در مسیر های سراشیبی و سر بالایی دو حالت 2 و L قرار گرفته که یکی به معنای دنده 2 هستش و دیگری دنده سنگین تری را در اختیارتان قرار می دهد.
فضای صندوق این خودرو رضایت شما را در پی خواهد داشت که در تست انجام شده حالت های مختلفی از قرار دادن چمدان و ساک دستی را امتحان کردیم و باز هم شاهد فضاهایی خالی بودیم. برای بهتر متوجه شدن فضای بار می توانید در عکس زیر میزان این فضا را مشاهده کنید.
از نظر آپشنی به جز قرار گرفتن گرمکن برای سرنشینان جلو، تجهیزات دیگری مثل کول باکس در داشبورد خودرو، آینه الکتروکرومیک که قابلیت نمایش دوربین عقب خودرو در هنگام پارک و دنده عقب را هم دارد، سیستم قفل خودکار، سیسیتم keyless Entry ورود بدون کلید، سیستم روشن خاموش کردن خودرو توسط دکمه یا انجین استارتر و تنظیم و تا شدن برقی آینه ها را شاهد هستیم. بر روی سپرهای جلو و عقب هم سنسورهای پارک برای اخطار فاصله با خودروها را نیز می توانیم ببینیم.
تست رانندگی

 این خودرو همانطور که در مقدمه توضیح دادیم یک موتور 1.4 لیتری 98 اسب بخاری را داراست که شاید ابتدا شما فکر کنید ماشین در تست های مختلف راضی کننده نباشد و کشش کمی داشته باشد. از ابتدا که شما در خودرو می نشینید، دسته خلبانی صندلی خودرو شما را مجذوب خود می کند زیرا که در حین رانندگی جایی برای استراحت هر دو دست شما وجود دارد اما شاید در طول رانندگی نتوانید استفاده به خصوصی داشته باشید زیرا که این خودروی 1200کیلویی برای کنترل نیاز به تمرکز دارد و نباید در سرعت های بالا کنترل خودرو را از دست بدهید و ممکن است با یک حرکت نسنجیده کوچک، واژگونی را تجربه کنید و جان خودرا به خطر بیاندازید.

سیستم تعلیق خودرو از نرمی قابل قبولی برخوردار است ولی نباید توقع خودروهای ژاپنی را داشت، اما کماکان کافی به نظر می رسد و رضایت شما را جلب خواهد کرد.
فرمان تلسکوپی این خودرو در حد فرمان های 3 حالته نرم عمل نمی کند ولی رانندگی با آن لذت بخش است. در حین رانندگی با این خودرو برای ما شاید جالب ترین عملکرد این خودرو در سر بالایی ها است که به خوبی پیش می رود و شما اصلاً کندی و کم بود قدرت موتور را احساس نمی کنید و اثری از معکوس کشی خودرو نیست با اینکه از موتور 1400 سی سی نباید توقعی بیش از این را داشت.
در مسیر های صاف و استاندارد، ما از حالت سکون تا 100 را در 15 ثایه تجربه کردیم. نکته منفی این خودرو در شتاب گیری بین سرعت های 80 تا 100 هست که کمی کند است اما در دیگر شرایط این خودرو نسبتاً تیز است و باید مراقب باشید تا کنترل از دستتان خارج نشود. به قدرت ترمز گیری این خودرو نباید آنچنان دل ببندید عملکرد آن طوری است که برای سرعت های بالا ساخته نشده و باید همانند خودروهایی چون 206 ترمز گیری و قلق آن را بیابید، ولی در حد خود قابل قبول است.
نتیجه گیری

 خودروی i20 توسط آسان موتور و با گارانتی نقدی حدود 85 میلیون تومان آب می خورد البته این خودرو به صورت شرایطی هم عرضه می شود که با 20 میلیون تومان پیش پرداخت و تا 3 سال هر ماه 2.100 پرداخت هم می توانید این خودرو را تهیه کنید که البته قیمت نهایی برای شما در حدود 92 میلیون تومان خواهد شد.

در نهایت باید گفت که این خودرو بسیار مناسب برای خانم هایی است که دنبال خودرویی جمع و جور و پارک کردن آسان و مهم تر از آن پیدا کردن جای پارک مخصوصاً در شهرهای شلوغ کشور هستند.
البته در نگاهی دیگر، این خودرو، جوان پسند هم هست حتی برای آقایانی چون مالک این خودرو که از دوستانی با ذوق هستند و خودرو را دست خوش تغییراتی چون تغیرات جلو پنجره، برچسب سقف، فیبر کربن کردن آینه ها و تغییر رنگ چراغ ها و حتی قرار دادن Welcome Light هایی که متاسفانه در شرایط روز تست قادر به عکاسی از آن نبودیم که همگی این تغییرات i20 مورد تست را در سطح خود خاص کردند.
شاید با این قیمت نظر شما به رقیب های این خودرو برود ولی باید با توجه به شهر خود و نحوه خدمات رسانی عاملیت های برند های مختلف را هم در نظر داشته باشید و سپس تصمیم به خرید کنید.


irev.ir

بررسی 1Car.ir

بررسی هیوندای i20 مدل 2013هیوندای i20 به نوعی ورژن آب  رفته مدل موفق هیوندای i30 به شمار می رود. این خودرو که در کلاس سوپرمینی ها  قرار می گیرد، طراحی ساده، موتورهای کم مصرف، سخاوتمندی کمپانی کیا در تیپ استاندارد و بهترین وارانتی موجود در بازار را با هم ترکیب کرده است. لازم به ذکر است که به عقیده بسیاری مدل جدید i20 که طراحی آن برعهده اروپاییان بوده، از هر نظر نسبت به مدل قبلی بهتر شده است. خریداران می توانند اقدام به خرید یکی از مدل های سه درب یا پنج درب i20 کنند؛ قیمت مدل سه درب حدوداً 10,000 یورو است و مزیت مدل پنج درب، تیپ های متفاوت و موتورهای مختلفی است که برای آن ارائه می شود. فیس لیفت هیوندای i20 در سال 2012 ، ظاهری متفاوت به خودرو داد و باعث شد تا رقبای آن در بازار پر رونق سوپرمینی ها به فکر فرو روند.

 طراحی بدنه

بررسی هیوندای i20 مدل 2013تیم طراحی اروپایی i20 کاملاً توجیه شده بودند که باید در عین سادگی، ظاهری مناسب برای هیوندای کوچک در نظر داشته باشند. البته به نظر می رسد برخی از بخش های i20 شباهت زیادی به مدل های رقیب دارد؛ مخصوصاً طرح عقب این سوپرمینی که شباهت بسیاری با طرح عقب اپل کورسا دارد. طول و عرض مدل جدید نسبت به مدل قبلی بیش تر شده اما با توجه به استاندارد امروزی سوپرمینی ها، هیوندای i20 هم چنان خودرویی کوچک محسوب می شود. ابعاد هیوندای i20 تقریباً هیچ تفاوتی با رقیب خود فورد فیستا ندارد (هیوندای 10 میلی متر طول کم تر و 12 میلی متر پهنای کم تری دارد)، حالا این  شباهت را به پای شانس بگذاریم یا طراحی متفکرانه طراحان آن، قضاوت با خودتان!

بررسی هیوندای i20 مدل 2013در حالی که سایر رقبا با معرفی مدل های جدید سوپرمینی های خود خبر از کاهش وزن آن ها می دهند، اما هیوندای i20 جدید نسبت به مدل قبلی وزن خالص بیش تری دارد. شرکت کره ای دلیل این افزایش وزن را امکانات ایمنی کامل این مدل می داند. لازم به ذکر است که i20 در سال 2009 موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از تست های ایمنی EuroNCAP شد. حتی ساده ترین تیپ های i20 نیزاز شش کیسه هوای جلو، جانبی، پرده ای و سیستم کنترل کشش الکترونیکی بهره می برند.

 طراحی داخلی

بررسی هیوندای i20 مدل 2013طراحی کابین i20 مناسب و بسیار کاربردی است، البته نه به آن اندازه که بتوان آن را در این کلاس از خودروها بهترین دانست. اما نکته بسیار مثبت این طراحی، جا دار بودن آن حتی در صندلی های عقب است و بدون شک در این زمینه از فورد فیستا بهتر است. فضای بار صندوق به نظر خیلی جادار نیست، اما با توجه به فاصله درب صندوق تا صندلی های عقب، می توان بهترین استفاده را از فضای موجود کرد.

بررسی هیوندای i20 مدل 2013کاملاً مشخص است که پشت چیدمان دکمه های کنترلی فکر و منطق بوده است. کنسول میانی i20 در فیس لیفت سال 2012 تغییرات جزئی اما بسیار تاثیر گذاری به خود دید، به نحوی که با رنگ نقره ای متالیکی که به خود گرفت، از هر لحاظ باعث زیبایی کابین خودرو شد. اگرچه کابین به راحتی قادر است تا پذیرای خانواده شما باشد، اما در کل از لحاظ ظاهری در حد برخی از رقبای خود نیست. تنها در بهترین تیپ ها شاهد فرمان، دسته دنده و ترمز دستی چرمی خواهید بود. هیوندای i20 اهل دنیای فشن نیست اما وقار و زیبایی خاص خودش را دارد.

 عملکرد موتور

بررسی هیوندای i20 مدل 2013موتور پایه 1.2 لیتری این خودرو قابلیت تولید 84 اسب بخار نیرو و 88 نیوتن متر گشتاور را دارد. این مقدار نیروی تولیدی کافی است تا i20 در 12.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. شتاب 0 تا 100 هیوندای از فورد فیستا 1 ثانیه بهتر است، اما این برتری و شتاب در سرعت های بالای 100 کیلومتر بر ساعت کاهش می یابد. عملکرد ترمز چندان مناسب نیست و به نظر می رسد که ترمز بیش از حد نرم است و به همین دلیل نیز به سرعت سر جای اولیه برنمی گردد. سیستم ترمز این هیوندای جمع  و جور می تواند در 2.95 ثانیه خودرو را در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت متوقف کند، این زمان در مسیرهای خیس به 3.3 ثانیه افزایش می یابد.

بررسی هیوندای i20 مدل 2013بهترین موتور در نظر گرفته شده برای هیوندای i20، یک موتور بنزینی 1.4 لیتری با قدرت 99 اسب بخار است. برخلاف قدرت و گشتاور بیش تری که این موتور تولید می کند، باید گفت که نسبت به موتور 1.2 لیتری چندان سریع تر نیست و شما به عنوان راننده تفاوتی احساس نخواهید کرد. شتاب صفر تا 100 اعلام شده برای این مدل 11.6 ثانیه است و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت است. موتور 1.4 لیتری را می توان با گیربکس شش سرعته دستی یا گیربکس چهار سرعته اتوماتیک سفارش داد. گفتنی است که با به کارگیری گیربکس اتوماتیک شتاب صفر تا 100 این مدل 1.3 ثانیه بیش تر به طول می انجامد. برای i20 یک موتور 1.4 لیتر دیزلی با قدرت 89 اسب بخار نیز قابل سفارش است. جالب ترین موتوری که برای این خودرو ساخته شده است، یک موتور 1.1 لیتری سه سیلندر فوق العاده مقرون به صرفه است که در دسته کم آلاینده ترین موتورها قرار می گیرد. این موتور با وجود سیستم استارت/استاپ و فاصله زیاد بین تعویض دنده ها در 15.7 ثانیه خودرو را به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.

 کیفیت  سواری و هندلینگ

بررسی هیوندای i20 مدل 2013رانندگی با هیوندای i20 بسیار راحت است، البته برای عادت کردن به کار با کلاچ نیاز به زمان دارید، اما فرمان نرم و دنده های سبک و دقیق، هیوندای i20 را به همراهی قابل اطمینان تبدیل کرده است. سیستم تعلیق این مدل به راحتی از پس دست اندازهای شهری بر می آ ید، اما زمانی که با سرعت بالا در جاده های ناهموار با آن حرکت می کنید، سیستم تعلیق با تمام تلاشی که می کند، توانایی غلبه بر ناهمواری های جاده را ندارد. مدل فیس لیفت شده نسبت به مدل قبلی، بسیار کم تر سر می خورد و هندلینگ آن نیز بسیار خوب و دقیق است و حتی شاید بتوان کیفیت سواری آن را با خودروهای آلمانی مقایسه کرد. البته این مقایسه بی دلیل نیست، چراکه بیش تر مراحل تست هندلینگ آن در کشور آلمان انجام شده است.

 مصرف سوخت

بررسی هیوندای i20 مدل 2013
بررسی هیوندای i20 مدل 2013 بررسی هیوندای i20 مدل 2013

 از آن جایی که چهار موتور معرفی شده برای همه تیپ های در هر دو مدل سه درب و پنج درب ارائه نمی شود، خریدار بسته به نوع انتظاری که از i20 دارد، باید یکی از آن ها را انتخاب کند؛ موتوری با عملکرد بالا یا موتوری مقرون به صرفه. به طور کلی انتخاب موتور 1.2 لیتری بنزینی بهترین انتخاب است. مصرف سوخت این موتور به ازای طی مسافت هر 100 کیلومتر برابر با 4.9 لیتر است. اگر موتور 1.4 لیتری را انتخاب کنید، مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر به 5.2 لیتر می رسد. البته اگر این موتور را در کنار گیربکس اتوماتیک سفارش دهید، مصرف سوخت آن افزایش می یابد. موتور دیزلی 1.4 لیتری نیز مصرفی برابر با 4.3 لیتر دارد. کم مصرف ترین تامین کننده نیروی محرکه، موتور دیزلی 1.1 لیتری است که به ازای هر 100 کیلومتر مسافت طی شده تنها 3.8 لیتر سوخت مصرف می کند. همانطور که اشاره شد، هیوندای i20 مزیت های فراوانی چون قیمت مناسب، امکانات ایمنی فراوان به صورت استاندارد، موتور کم مصرف و در عین حال پرقدرت و ظاهری جذاب دارد، اما یکی از برتری های اصلی هیوندای در بازار گرم سوپرمینی ها، وارانتی 5 ساله آن است که در بازار هم چنان بی رقیب به حرکت خود ادامه می دهد. خوشبختانه شرکت آسان موتورز هر دو مدل هیوندای i20 فیس لیفت شده و مدل قبلی آن را به کشور وارد کرده است.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *