مجله نقد و بررسی iRev.ir

فهرست

نقد و بررسی فیلم Aladdin

نقد و بررسی فیلم Aladdin در مجله تخصصی نقد و بررسی irev.ir

 

فیلم Aladdin به کارگردانی گای ریچی و با هنرنمایی بازیگرانی همچون نائومی اسکات و ویل اسمیت، همان‌قدر که برخی از نقاط قوت انیمیشن اصلی را از دست می‌دهد، تعداد قابل توجهی از نکات مثبت جدید را هم تقدیم تماشاگران می‌کند.

Will Smith rompe récord con 'Aladdin', algo que pocos live-action ...

فارغ از آن که چه تعداد از مخاطبان، پیش از تماشای لایواکشن‌های پرخرج والت دیزنی آن‌ها را از زاویه‌ی مطلقا منفیِ تلاش صرف برای سودآوری دوباره از فیلم‌نامه‌هایی پیش‌تر به تصویرکشیده‌شده قضاوت می‌کنند، حقیقت این است که آثار مورد بحث نه‌تنها روی رشد جامعه‌ی آماری مخاطبان برخی از داستان‌های زیبای روایت‌شده در قالب انیمیشن‌های کلاسیک تاثیر دارند، بلکه گاهی آن‌ها را از برخی مناظر جلو می‌برند. حالا چه این حرکت در قالب افزودن حس خاص تماشای فیلم‌های کارگردانی مثال‌زدنی همچون تیم برتون به داستان «آلیس در سرزمین عجایب» (Alice in Wonderland) باشد و چه از ترکیب چند داستان گوناگون، قصه‌ای همچون Maleficent را به تصویر بکشد.

Aladdin' movie lost its luster

تازه این‌ها فارغ از یادآوری بسیاری از خاطرات شیرین دوران کودکی برای مخاطب بزرگ‌سالی است که اکنون فقط برای خاطره‌بازی سراغ تماشای این لایواکشن‌ها می‌رود. درنهایت اما این فیلم‌ها همان‌قدر که گاهی نالازم به نظر می‌رسند و توجیه خوبی برای ساخته شدن ندارند، گاهی هم ماهیت شکل‌گیری خود را توجیه می‌کنند و علاوه‌بر انجام دادن بعضی از کارهای مثبت مورد اشاره و از دست دادن برخی از زیبایی‌های نفهته در اثر اصلی، از برخی جهات آن را جلوتر می‌برند.

Aladdin movie review: Naomi Scott and Mena Massoud sparkle in ...

پایه و اساس داستان فیلم «علاءالدین» بدون تغییر دادن فیلم‌نامه‌ی انیمیشن اول بنا شده است. همچنان مخاطب با قصه‌ای درباره‌ی یک پسر فقیر، دزد و در نوع خود شرافتمند و میمون بامزه‌اش به اسم ابو سر و کار دارد که در خیابان‌ها می‌چرخد و همان‌قدر که برخی افراد از او متنفر هستند، برخی نیز از اخلاق و رفتارهای خاص وی تقدیر می‌کنند. تا اینکه یک روز علاءالدین به ناگهانی‌ترین حالت ممکن با شاهدخت شهر عقربه مواجه می‌شود، او را از دست افرادی که قصد اذیت کردن وی را دارند نجات می‌دهد و به همین شکل پس از مدت‌ها، هدفی در زندگی خود پیدا می‌کند. چون عشق وجودش را پر کرده است و می‌خواهد هر آن‌گونه که ممکن است، خود را به شاهدخت برساند.

TV and Movie News Aladdin Meets Jasmine In New Live-Action Remake ...

این داستان آشنا اما به آن دلیل در فیلم گای ریچی عیار متفاوتی پیدا می‌کند که سازندگان در طول دقایق اثر مورد بحث، برخی از منفعل‌ترین کاراکترهای فیلم‌نامه همچون یاسمین را کاملا بازنویسی کرده‌اند و به او شخصیتی معنی‌دار و غیر تک‌بعدی می‌بخشند. همچنین برخی از نقاط گنگ و بیش از حد رهاشده‌ی انیمیشن اصلی در این فیلم پرداختی جدی‌تر را دریافت می‌کنند و به همین خاطر، بیننده شانس ارتباط برقرار کردن بیشتر با قصه را به دست می‌آورد. البته نباید از یاد برد که گای ریچی فیلم خود را آن‌قدر در فضایی سرخوشانه و فاصله‌گرفته از دیگر لایواکشن‌های سینمایی امروز جلو می‌برد که مخاطبِ بزرگ‌سالی که ابدا احساس نوستالژی خاصی نسبت به انیمیشن‌های «علاءالدین» ندارد و به هیچ عنوان هم علاقه‌ای به تماشای فیلم‌های مناسب‌تر برای مخاطبان نسبتا کم سن‌وسال نداشته است، تقریبا شانسی برای لذت بردن از Aladdin نخواهد داشت.

With new versions of 'Aladdin' and 'The Lion King,' Disney ...

روزی از روزها پرنسس یاسمین خود را به شکل مردمی عامی در آورده و وارد شهر می‌شود و وقتی به دردسر می‌افتد، علاءِدین او را نجات می‌دهد. علاءِدین بعد از بازگشت پرنسس به کاخ، می‌فهمد دلش پیش این دختر گیر کرده (او هنوز نمیداند که یاسمین شاهدخت آگرابا است و صرفا تصور دارد که او خدمتکار مخصوص شاهدخت است) و با برگشتن به قصر سعی می‌کند او را ببیند. علاءِدین که در نهایت می‌فهمد یاسمین خودش پرنسس است، از اینکه به او برسد ناامید می‌شود اما وزیر دربار یعنی جعفر، به او پیشنهاد وسوسه‌کننده‌ای می‌دهد. جعفر که علاءِدین را هنگام دزدکی وارد شدن به قصر دستگیر کرده، به او دستور می‌دهد وارد یک غار اسرار آمیز شد و یک چراغ کهنه قدیمی را برای او بیاورد.

Aladdin (2019 movie) | EW.com

علاءِدین از جعفر وعده پول فراوان می‌گیرد و به امید اینکه بتواند با ثروت عظیم خود دل شاهدخت را به دست بیاورد وارد غار اسرار آمیز می‌شود، غافل از اینکه زندگی او قرار است به دو مرحله قبل و پس از ورود به این غار جادویی تقسیم شود…

علاءِدین یک فیلم موزیکال به شمار می‌رود و تقریبا همه آوازهای داخل انیمیشن کلاسیک را به علاوه یک آواز مجزا و جدید را در خود گنجانده است. داستان فیلم عینا داستان قدیمی است و گای ریچی کارگردان تمام فرامین استودیو والت دیزنی را اجرا کرده است! به این خاطر می‌گویم فرامین چرا که از شخص ریچی بعید است تصمیم بگیرد فیلمی بدون هیچ خلاقیتی بسازد، او شاید برای پدید آوردن تغییرات هم جنگیده باشد (طبق مصاحبه‌هایی که کرده تلویحا به این موضوع اشاراتی داشته) ولی در نهایت حاصل کار چیزی شده که یک تفکر سنتی پشت آن است: «همان قصه و محتوا را با جلوه‌های ویژه خفن می‌سازیم و دل هواداران رو می‌بریم!» اما آیا Aladdin دلبری می‌کند؟

Aladdin 2019 Was A Surprise Box Office Success | Screen Rant

اما فارغ از حس‌های نوستالژیک و زیبایی که برای بیننده سن بالاتر و آشنا به نسخه انیمیشنی دست می‌دهد، باید اعتراف کرد که فیلم Aladdin نمی‌تواند فراتر از یک اثر متوسط پیش برود. جدا از اینکه باید به عدم ایجاد خلاقیت در پیرنگ داستانی فیلم خرده گرفت، باید اعتراف کرد که فیلمنامه فعلی برای یک اثر سینمایی کمی تا قسمتی ضعف دارد. فیلمنامه ریتم مناسبی دارد (و البته در میانه فیلم در حد ده دقیقه یک ربع این ریتم از نفس می‌افتد و کار را کمی خراب می‌کند) اما پرداخت شخصیت‌ها در آن عملا فراموش شده است.

Aladdin': Your burning questions about the Disney remake, answered

در مبحث موسیقی فیلم Aladdin هیچ کم و کاستی نداشته و آوازهای قدیمی این عنوان که همچنان تر و تازه مانده‌اند با یک بازسازی و بازخوانی بی‌نظیر، همچنان دل بینندگان را از آن خود می‌کند. ویل اسمیت (که تجربه خوانندگی را پیش‌تر هم داشته) آواز ابتدایی فیلم را با قدرت شروع می‌کند و نوید یک فیلم موزیکال قوی را به تماشاگران می‌دهد؛ موضوعی که انصافا پس از دیدن فیلم هم درست از آب در می‌آید.

البته باید به این نکته اشاره کرد که در آوازها هم تقریبا پیاده سازی واو به واو وجود دارد و تنها آهنگ جدید فیلم تحت نام Speechless نیز به شدت تداعی کننده آهنگ Let It Go انیمیشن فروزن است. توگویی سازندگان تصمیم گرفتند که آوازی با همان حال و هوا و ریتم بسازند تا تکرار موفقیت کنند، سکانس آوازخوانی آهنگ  Speechless هم به طرز عجیب و غریبی بیشتر شبیه یک موزیک ویدئو مستقل از فیلم است و با کل حال و هوای فیلم تفاوت دارد، به همین دلیل علی رغم زیبایی آهنگ، می‌توان برچسب نچسب بودن به آن زد.

Aladdin (2019)

جلوه‌های ویژه فیلم که قرار بوده برگ برنده آن باشند نیز مشکلات فراوانی دارد که با عقل جور در نمی‌آید. دیزنی بودجه‌ای هنگفت (۱۸۳ میلیون دلاری) برای ساخت این اثر کنار گذاشته و با حضور نابازیگران در نقش‌های فیلم (به جز ویل اسمیت که البته دستمزد بالایی دارد) احتمالا این بودجه صرف ساخت همین افکت‌های سینمایی شده ولیکن سازندگان در این بخش کم‌کاری کردند. کافیست به جینی و حرکات صورت ویل اسمیت نگاهی کنید که بیشتر شبیه انیمیشن‌های باگ دار می‌ماند و در برخی جاها به شدت تصنعی می‌شود. تبدیل نهایی جعفر نیز بسیار ساده و پیش پا افتاده طراحی شده است. البته از حق نگذریم برخی صحنه‌ها مانند پرواز با فرش پرنده (و اصولا طراحی خود همین فرش پرنده) بسیار خوب از آب در آمده‌اند. این را هم بگویم که از شیرین‌ کاری های فیزیکی جینی نسبت به انیمیشن کلاسیک نیز به شدت کاسته شده تا مبادا تیم جلوه‌های ویژه خدای ناکرده به زحمت بیفتند!

TV and Movie News Aladdin: Biggest Differences Between The Live ...

فیلم Aladdin در ادامه سلسله ساخت لایواکشن‌های دیزنی بر اساس انیمیشن های کلاسیک خود ساخته شده و به نظر می‌رسد که دست کارگردان و عوامل نیز تا حد زیادی بسته بوده است. خلاقیتی در فیلم دیده نمی‌شود اما می‌تواند بینندگان قدیمی را بسیار مشعوف سازد و بینندگان جدید را نیز از قصه‌ای کلاسیک بهره مند کند که همراه با رنگ و لعاب قرن بیست و یکمی همراه است. راستش را بخواهید می‌توان ادعا کرد که اصولا نیازی به وجود فیلم Aladdin نبود و بازسازی آن مورد ضروری به حساب نمی‌آمد ولی حالا که فیلم ساخته و اکران شده، دیدن آن می‌تواند حس و حال خوبی به بینندگانش عطا کند. شاید همین موضوع هدف و رسالت اصلی دیزنی و سازندگان فیلم باشد ولی می‌شد در کنار این حس و حال خوب، یک اثر به مراتب بهتر را دید. Aladdin مانند رستورانی است که عذای آن خوشمزه و سیرکننده است، اما هیچ وقت نمی‌خواهید دوباره به آن سر بزنید.


دانلود فیلم 

دانلود با کیفیت ۱۰۸۰

دانلود با کیفیت ۷۲۰

دانلود با کیفیت ۴۸۰

دانلود صوت دوبله 

دانلود زیر نویس فارسی 

 


ویدیو هایی از فیلم Aladdin

 

 

نقد و بررسی در سایت زومجی : aladdin

نقد و بررسی در سایت سلام سینما : aladdin

 

 

دسته بندی ها فیلم خارجی

دیدگاه