مجله نقد و بررسی iRev.ir

فهرست

نقد و بررسی سایپا کوییک

4

سایپا کوییک سومین خودروی ملی شرکت سایپا محسوب می‌شود که به‌نوعی می‌توان آن را ساینا اتوماتیک هاچبک دانست. این خودرو نسبت به سایر اعضای خانواده X200 از امکانات و تجهیزات فراوانی بهره می‌برد به همین دلیل توانسته طی چندماه گذشته توجهات بسیاری را به‌سوی خود جلب کند.

معایب سایپا کوییک – همراه مکانیک

سایپا کوییک نام محصول به‌اصطلاح جدید شرکت سایپا است که اولین بار در اسفندماه سال ۱۳۹۵، با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از آن رونمایی شد. همان‌طور که می‌دانید حاشیه‌های زیادی برای نام عجیب این خودرو وجود دارد و شرکت سایپا نیز برای مقابله با این شایعه‌ها با تمام قدرت سعی در ایرانی جلوه دادن نام این خودرو دارد تا مبادا شنیدن این کلمه یادآور رنو کوئید(Renault KWID) فرانسوی یا کلمه Quick در زبان لاتین (به معنی تند و سریع) باشد. طبق ادعای شرکت سایپا، کوییک نام روستایی در استان کردستان است یا اینکه کوییک نام تپه‌ای باستانی مربوط به هزاره چهارم بوده که در استان کرمانشاه واقع‌شده است!

طراحی ظاهری

کوییک – شیراز سایپا – نمایندگی منصور اسلام شعار

کوییک ازلحاظ ابعاد و فاصله محوری، تفاوت بسیار کمی با تیبا ۲ (هاچبک) دارد که با توجه به یکسان بودن پلتفرم این دو خودرو، جز این هم نمی‌توان انتظار داشت؛ البته باوجود تمامی شباهت‌های سایپا کوییک به خودروهای هاچبک، شرکت سایپا علاقه‌مند‌است که این خودرو را به‌عنوان یک کراس‌اوور یا یک هاچبک کراس به بازار داخلی معرفی و عرضه نماید. از همین رو در نمای ظاهری این خودرو سعی شده با استفاده از تجهیزاتی همچون دیفیوزر سپرهای جلو و عقب، زه پلاستیکی اطراف گلگیر و رکاب‌ها و همین‌طور ریل‌های سقفی (باربند) ظاهری شبیه به کراس‌اوورهای واقعی را برای آن به وجود بیاورند!

فروش اقساطی کوییک با کمترین پیش پرداخت و تحویل فوری

بخش جلویی سایپا کوییک شباهت انکارناپذیری با ساینا داشته و در ساخت آن دقیقا از همان قطعات (درب موتور و گلگیر) استفاده‌شده است؛ اما به دلیل تغییراتی که در جلوپنجره، سپر و مه شکن آن اعمال‌ شده نمای کلی خودرو در مقایسه با ساینا کمی مدرن‌تر و تهاجمی‌تر به نظر می‌رسد؛ البته ناگفته نماند که چراغ‌های جلو کوییک نیز کاملا مشابه چراغ‌های ساینا هستند، با این تفاوت که از داخل کمی تیره (دودی) شده‌اند. در بخش جانبی کوییک، جز طرح جدید دستگیره‌ها و استفاده از ریل سقفی و زه پلاستیکی هیچ تغییر خاصی به چشم نمی‌خورد و حالت طراحی درب‌ها، مکان قرارگیری ستون‌ها و شیشه‌ها هیچ تفاوتی با تیبا یا ساینا ندارند.

ظاهرا طراحان شرکت سایپا، در طراحی بخش پشتی سایپا کوییک کمی ابتکار به خرج داده‌ و خوشبختانه برخلاف آنچه انتظار می‌رود، به‌جای استفاده از سپر عقب تیبا و چراغ‌های ساینا، از اجزای کاملا جدیدی استفاده کرده‌اند! چراغ‌های عقب کوییک نسبت به ابعاد کلی بدنه کمی بزرگ به نظر می‌رسند و شباهت بسیار زیادی نیز به چراغ‌های عقب برخی از محصولات شرکت ب‌ام‌و دارند. این چراغ‌ها از گرافیک زیبایی برخوردارند که این گرافیک زیبا در ترکیب با دیفیوزر عقب و چراغ‌های مه‌شکنی که بالای آن قرار داده‌شده، نمای زیبایی را برای این هاچبک کوچک خلق کرده‌اند.
نمای ظاهری سایپا کوییک همچون سایر اعضای خانواده X200 با نقص‌هایی همراه است اما با توجه به رنج قیمتی که این خودرو در آن قرار دارد تا حدودی می‌توان از برخی نقص‌های آن چشم پوشی کرده و به طراحی آن نمره قبولی داد.

طراحی داخلی

تست و بررسی ساینا EX دنده‌ای | bama

فضای داخلی کوییک شباهت‌های زیادی به ساینا داشته و در یک جمع‌بندی کلی می‌توان کابین این خودرو را نمونه ارتقا‌یافته کابین ساینا دانست. صندلی‌های سایپا کوییک از طرح کاملا مشابهی با ساینا برخوردارند و از تنظیمات چندگانه دستی بهره می‌برند. شرکت سایپا برای پوشش این صندلی‌ها از رویه پارچه‌ای مشکی‌رنگی استفاده کرده که از دوخت قرمز برای زیبایی و تفاوت هرچه بیشتر آن نسبت به مدل پایه (ساینا) استفاده‌شده است.

این رنگ قرمز در بخش‌هایی همچون دستگیره درب‌‌ها، کنسول مرکزی و اطراف کنترلرهای فرمان نیز مشاهده می‌شود که شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسند، اما پس از گذشت مدت کوتاهی کمی زننده خواهند بود.

داشبورد کوییک همچون گذشته از پلاستیک بی‌کیفیت ساخته‌شده که با توجه به رنج قیمتی که این خودرو در آن قرار دارد، چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد. غربیلک فرمان کوییک از رویه چرمی برخوردار بوده و در مقایسه با فرمان ساینا طراحی مدرن‌تر و زیباتری دارد؛ همچنین به‌منظور راحتی هرچه بیشتر راننده، کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروزکنترل بر روی فرمان قرار داده‌شده است. به لطف مهندسین خوش‌ذوق شرکت سایپا، یک مانیتور ۷ اینچی لمسی در بالاترین نقطه کنسول مرکزی قرار داده‌شده که از طراحی بسیار قدیمی برخوردار است و امکان مسیریابی و دیدن تصاویر مربوط به دوربین عقب را برای سرنشینان خودرو میسر می‌سازد.

 


قیمت بازار۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰

وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸
مشخصات فنی
  • محور محرکدیفرانسیل جلو
  • گیربکسCVT
  • پیشرانه۴ سیلندر M15
  • حجم موتور۱٫۵ لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت۸۷ اسب‌بخار
  • گشتاور۱۲۸ نیوتن‌متر
  • شتاب۱۳٫۶ ثانیه
  • سرعت۱۶۰ کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی۷ لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنههاچ بک کوچک
  • نوع شاسییکپارچه
  • نسل (کد اتاق)نسل اول (X212) – فیس لیفت اول تیبا هاچ‌بک
  • طول۳۹۸۹ میلی‌متر
  • عرض۱۶۸۸ میلی‌متر
  • ارتفاع۱۵۲۴ میلی‌متر
  • فاصله محوری۲۴۱۲ میلی‌متر
  • وزن۱۱۰۵ کیلوگرم
  • حجم باک۴۱ لیتر
  • چرخ جلو۱۸۵/۶۵R14
  • چرخ عقب۱۸۵/۶۵R14
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

 


نقاط قوت
  • فرمان برقی
  • هزینه نگهداری
  • بازار دست‌دوم
نقاط ضعف
  • کیفیت ساخت
  • ارزش قیمتی کمتر از H30 کراس
  • عدم بهبود سیستم تعلیق نسبت به تیبا
  • بدنه نچاندان قوی
  • نامناسب برای افراد قد بلند
  • مصرف بالای سوخت
  • مونتاژ ضعیف
  • قیمت بالا

 


ویدیو های از سایپا کوییک


بررسی z4car.com :نقد و بررسی سایپا کوییک به همراه تجربه رانندگی

بررسی اسب بخار پرس : تست و بررسی سایپا کوییک

دسته بندی ها ماشین

دیدگاه