مجله نقد و بررسی iRev.ir

فهرست

 

نقد و بررسی خودرو تارا پروژه K132

0 0
Read Time:7 Minute, 17 Second

نقد و بررسی خودرو تارا پروژه K132 در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

  • مطابق معمول، بحث خودرو ملی و تکیه بر توان داخلی موضوع دلخواه غول‌های خودروسازی ایران است. سایپا بعد از چند سال از رونمایی رهام، نام این محصول را به شاهین تغییر داد و ماه گذشته، پیش‌فروش کرد. حالا نوبت ایران‌خودرو است تا ضمن رونمایی K132، حدود ۱۸ سال بعد از معرفی سمند، برای تولید خودرو با طراحی و مهندسی ایرانی تبلیغ کند.
  • برخلاف سایپا که برای شاهین (رهام) از پلتفرم ایرانی و مستقل استفاده کرده، K132 ساخت ایران‌خودرو با پلتفرم پژو 301 تولید شده است. این موضوع به آسودگی خیال برای مخاطب ایرانی منجر می‌شود و داستان خودرو ملی با پلتفرم داخلی را تداوم نمی‌دهد؛ اما ادعای مدیران ایران‌خودرو مبنی بر ساخت ۹۳ درصد قطعات K132 در ایران، سؤالات تازه‌ای در ذهن به‌وجود می‌آورد. البته ایران‌خودرو برای تولید سمند هم از شاسی پژو 405 استفاده کرد و امیدواری برای تولید خودرو ملی را به یأس تبدیل کرد.
  • تحریم‌های خارجی علیه ایران امکان مونتاژ و تولید پژو 301 را از ایران‌خودرو گرفت. حالا طرف ایرانی تلاش می‌کند مشابه برنامه‌ای که برای سمند پیاده کرد، محصولی با استفاده از پلتفرم خارجی برای پاسخ به مشتریان داخلی بسازد. این موضوع باتوجه‌به قرارداد بین ایران‌خودرو و گروه پژو سیتروئن منع قانونی ندارد؛ قراردادی که بعد از برجام منعقد شد.
  • گروه صنعتی ایران‌خودرو نامی پارسی را برای محصول جدید خود برگزیده است. در زبان پارسی، نام تارا به‌معنی ستاره است. این واژه ریشه ایرانی دارد و در برخی زبان ها نیز به‌معنی مردمک چشم و ملکه است. در کشورهای پارسی‌زبان، تارا برای نام‌گذاری افراد نیز استفاده می‌شود. دیگر نکته مهم درباره‌ی تارا، رونمایی نسخه‌های پیش‌تولید (پروتوتایپ) تا این لحظه است. در تیر ۱۳۹۹ و بهمن ۱۳۹۸، محصول جدید ایران‌خودرو برای خبرنگاران و تعدادی از مسئولان عالی‌رتبه کشور رونمایی شد؛ اما خودروهای به‌نمایش گذاشته شده، کاملا مشابه نبودند. این موضوع ثابت می‌کند هنوز طراحی نهایی تارا در جزئیات نامشخص است.

نقد طراحی

در طراحی نمای رو‌به‌رو، تارا ادامه‌دهنده‌ی سبکی است که دنا و دناپلاس آغاز کردند. تمامی این خودروها، خصوصا دنا، شباهت بسیار زیادی به فورد موستانگ دارند. جالب‌تر اینکه دنا در قسمت جلوپنجره به‌طور نامحسوسی شبیه موستانگ ۲۰۱۳ است؛ اما تارا در طراحی چراغ‌های اصلی، چیدمان روشنایی روز و سپر جلو، شباهتی انکار‌ناپذیر به نسل جدید موستانگ دارد و آ نرا به کپی ناشیانه از محصولی آمریکایی تبدیل می‌کند.

Peugeot 301 / فضای داخلی پژو 301 مشابه K132

در نمای پشت نیز، حالت پیوسته برای چراغ‌های عقب وجود دارد که در عین زیبایی، کمی به دوج چارجر شبیه است. البته نباید فراموش کنیم حجم‌دهی بدنه، خصوصا برای نمای عقب و درپوش صندوق، بسیار خوب شکل گرفته و خطوط برجسته روی درها (از گِل‌گیر جلو تا لبه صندوق و پایین در جلو تا سپر عقب) فراتر از خودروهای معمول ساخت ایران هستند.

ایران خودرو

درمجموع، می‌توان به طراحی بدنه‌ی تارا، به‌ویژه به‌عنوان محصولی حاصل کار شرکت داخلی، نمره قبولی داد و مطمئن بود که مشتری ایرانی را جذب می‌کند.

تصاویر موجود از نمای داخلی تارا کم‌تعداد و ناکافی هستند؛ اما به‌خوبی نشان می‌دهند که از این نظر، تفاوت خاصی بین محصول ایران‌خودرو و پژو 301 وجود ندارد. حتی غربیلک فرمان هم مشابه خودرو فرانسوی است و حالت دوشاخه در پایین دارد. دیگر ادوات کنترلی، مثل کلیدهای مربوط به سیستم صوتی و تهویه مطبوع نیز در هر دو خودرو تارا و پژو 301، به‌صورت دایره‌های سه‌گانه زیر نمایشگر لمسی هستند.

پیشرانه و قوای فنی

قسمت قوای فنی تارا یکی از پرحاشیه‌ترین بخش‌های این خودرو از زمان معرفی تاکنون بوده است. پیشرانه نصب شده در تارا موتور TU5 پلاس است که نسخه بهینه‌سازی شده موتور TU5 محسوب می‌شود. این پیشرانه 1.6 لیتری می‌تواند حداکثر 115 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که ارقامی خوب برای یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی محسوب می‌شوند. مهم‌ترين تغييرات در اين پيشرانه، اضافه شدن سامانه زمان‌بندي متغير مداوم سوپاپ‌ها (CVVT) و پمپ روغن با خروجي تطبيقي است.

مشخصات فنی ماشین ایران خودرو تارا | اطلاعات فنی خودروی تارا

گیربکس مورد استفاده در تارا نیز از نوع پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک است، هرچند ایران‌خودرو وعده داده که نسخه اتوماتیک این خودرو را با پیشرانه EF7 توربوشارژر و گیربکس شش سرعته روانه بازار کند. بنابراین می‌توان گفت كه نسخه اتوماتیک آن از نظر قواي محركه شباهت فراوانی با دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک خواهد داشت.

با توجه به وزن خالص خودرو که رقمی بین 1150 تا 1190 کیلوگرم اعلام شده، انتظار داریم شتاب و کشش مناسبی از سوی تارا ارائه شود، به خصوص در نسخه دنده دستی که کنترل شتاب‌گیری آن در اختیار راننده قرار دارد.


مشخصات فنی و آپشن های تارا دنده دستی:

کد کلاس(های) خودرو 32201
نوع موتور EC5
حجم موتور (cc) 1600
حداکثر توان موتور (hp) 110 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه
حداكثر گشتاور (Nm) 150نيوتن متر در 4800 دور در دقيقه
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت سازگار بنزين بدون سرب اكتان 95
سيستم انژكتوري پاشش چند نقطه اي
حداکثر سرعت (km/h) 190
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 9.5
سيستم انتقال قدرت 5 دنده دستي
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) 6.7
طول خودرو (mm) 4505
عرض خودرو(mm) 1748
ارتفاع خودرو (mm) 1466
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) 2652
  وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) 1150
گنجايش مخزن سوخت (Lit) 50
حجم فضاي صندوق عقب (Lit) 640

مشخصات فنی و آپشن های تارا اتوماتیک:

کد کلاس(های) خودرو 32301
نوع موتور EC5
حجم موتور (cc) 1600
حداکثر توان موتور (hp) 110 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه
حداكثر گشتاور (Nm) 150نيوتن متر در 4800 دور در دقيقه
نسبت تراكم سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز – هشداردهنده موانع و دوربين ديد عقب – سيستم عيب يابي هوشمند – قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي – كمربندهاي ايمني جلو و عقب سه نقطه‌اي
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت سازگار بنزين بدون سرب اكتان 95
سيستم انژكتوري پاشش چند نقطه اي
حداکثر سرعت (km/h) 190
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 11.5
سيستم انتقال قدرت 6 دنده اتوماتيك
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) 7.15
طول خودرو (mm) 4505
عرض خودرو(mm) 1748
ارتفاع خودرو (mm) 1466
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) 2652
  وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) 1190
گنجايش مخزن سوخت (Lit) 50
حجم فضاي صندوق عقب (Lit) 640

كلام آخر

در مجموع مي‌توان گفت بخش ايمني در خودرو تارا پررنگ‌تر ديده شده و حتي در نمونه دنده دستي آن نيز مواردي چون برخورد با عابر پياده، ESC و بدنه مستحكم ديده شده است. تارا در نسخه اتوماتيك كه پيش‌بيني مي‌شود با قيمتي در حدود 400 تا 450 ميليون تومان (با مظنه حال حاضر) به مشتريان تحويل شود، از تجهيزات خودروهاي روز برخوردار است و مي‌تواند با اين قيمت و با در نظر گرفتن خدمات پس از فروش آن در مقايسه با خودروسازان خصوصي، به تهديدي جدي براي خودروهاي چيني بدل شود.

قیمت احتمالی در سال 1400 

گروه صنعتی ایران‌خودرو در تابستان ۱۳۹۹ شرایط فروش مشارکت در تولید تارا و سایر محصولات خود را اعلام کرد. بنابر اعلام رسمی ایران‌خودرو، پیش‌پرداخت تارا ۱۱۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان برای مدل دنده‌دستی و ۱۴۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان برای نسخه خودکار است. موعد تحویل هم در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۴ ماه بعد از ثبت‌نام خواهد بود؛ درحالی‌که قیمت نهایی خودرو، هنگام تکمیل وجه در سال آینده اعلام خواهد شد.

به‌احتمال فراوان خودروسازها به‌دلیل افزایش نرخ ارز و هزینه‌های تولید و مشکلات پیش رو، اوایل سال ۱۴۰۰ هم درخواست افزایش قیمت می‌دهند که درنتیجه‌ی آن، قیمت نهایی تارا نیز به ۲۵۰ میلیون تومان می‌تواند برسد.

پرسش‌های متداول

 

قیمت محصول جدید ایران‌خودرو تارا چقدر است؟

قیمت تارا احتمالا ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود. این محصول با پیش‌پرداخت ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برای تحویل در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ ثبت‌نام می‌شود.

موتور خودرو جدید ایران‌خودرو K132 چیست و چه مشخصاتی دارد؟

ایران‌خودرو تارا قرار است با پیشرانه ۱/۵ لیتری ۱۱۵ اسب‌بخار، مشابه پژو 301 تولید شود و در دو مدل با جعبه‌دنده دستی یا خودکار دردسترس خریداران است.

تفاوت ماشین جدید ایران‌خودرو K132 با دنا و دنا پلاس چیست؟

خودرو جدید تارا از پلتفرم و شاسی و پیشرانه پژو 301 استفاده می‌کند؛ درحالی‌که دنا و دنا پلاس ازنظر فنی مشابه سمند هستند.

نقد و بررسی دیجیاتو

نقد و بررسی زومیت

نقد و بررسی خودرو بانک

Happy
Happy
25 %
Sad
Sad
25 %
Excited
Excited
13 %
Sleppy
Sleppy
13 %
Angry
Angry
13 %
Surprise
Surprise
13 %

دسته بندی ها دسته‌بندی نشده, ماشین

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X