مجله نقد و بررسی iRev.ir

فهرست

نقد و بررسی بازی Sekiro: Shadows Die Twice

9

نقد و بررسی بازی Sekiro: Shadows Die Twice در مجله تخصصی نقد و بررسی irev.ir

Sekiro: Shadows Die Twice اثری سرگرم کننده است که با تمام تفاوت‌هایش با ساخته‌های قبلی فرام سافتور، هنوز برای قشر خاصی از مخاطبان بازی‌های ویدیویی ساخته شده است.

فرام سافتور (FromSoftware)، سازنده مجموعه Dark Souls، به‌ساخت بازی‌های سخت و طاقت‌فرسا معروف است؛ آثاری که در آن‌ها پس از موفقیت در کشتن باس‌ها یا پشت سر گذاشتن یک محیط، حس و حال عجیبی را کسب می‌کنید. از آن حس و حال‌هایی که انگار دنیا را فتح کرده‌اید. زمانی‌که بازی Sekiro: Shadows Die Twice معرفی شد و گیم‌پلی آن به‌نمایش درآمد، متوجه شدیم که فرام‌ سافتور تغییرات زیادی را در سبک و سیاق بازی‌سازی خود اعمال کرده است تا کاربران تجربه‌ای جدید و متفاوت را کسب کنند.

البته سکیرو هنوز هم فرمول همیشگی فرام‌سافتور را دارد، اما سؤال اصلی اینجا است که آیا تغییرات Sekiro: Shadows Die Twice موفقیت آمیز بوده است؟ در جواب باید بگویم که سکیرو، با دارا بودن المان‌های سولزبورن، یک بازی کاملا جدید از نظر گیم‌پلی، روایت داستان و طراحی محیط است که پختگی کامل فرام سافتور در زمینه بازی‌سازی را نشان می‌دهد.

Sekiro Shadows Die Twice Wiki & Strategy Guide

داستان بازی در بازه زمانی سنگوکو ژاپن روایت می‌شود. کودکی از دل جنگ بیرون می‌آید و آموزش می‌بیند تا به یکی از حرفه‌ای‌ترین و مرگبارترین شینوبی‌ها تبدیل شود. در یکی از روزها Owl، پدرخوانده کاراکتر اصلی، به او مأموریت می‌دهد که از ارباب کورو به‌هر قیمی محافظت کند، اما شینوبی داستان در مأموریت خود ناکام می‌ماند و درحالی‌که دست خود را از دست داده است، طعم مرگ را می‌چشد. Sekiro: Shadows Die Twice داستان عشق، نفرت و انتقام را روایت می‌کند.

عشق به اربابی که هنوز ابتدای راه است و باید او را در مسیری طولانی و خطرناک همراهی کنید، نفرت از وقایعی که در این مسیر برای شما رخ می‌دهد و در انتها، انتقامی که لحظه‌به‌لحظه ذهن شما را به‌خود اختصاص داده است تا اعتبار از دست رفته‌ به‌عنوان یک نینجا بازگردد.

فرام سافتور این بار از یک کاراکتر از پیش تعیین شده و شخصی که دارای پس‌زمینه‌ی داستانی است، برای داستان بازی استفاده کرده است و برخلاف ساخته‌های قبلی، شاهد داستانی هستیم که برای فهمیدن‌اش نیازی به‌گشت‌وگذار در محیط نیست. بااین‌حال جهان سکیرو پر از NPCهایی است که هرکدام سرگذشت و داستان مخصوص به‌خودشان را دارند و بعضی از آن‌ها هم در داستان اصلی تاثیر گذار خواهند بود. مورد دیگری که روایت داستانی سکیرو را جذاب جلوه می‌دهد، دیالوگ‌هایی است که میان کاراکترهای بازی و شخصیت اصلی روایت می‌شود. شینوبی داستان با نام گرگ یک دست یا Son of Owl شناخته می‌شود، اما رفته رفته هویت جدیدی پیدا می‌کند و از طرفی صحبت کردن گرگ با سایر کاراکترها، باعث برقراری ارتباط میان بازیکن و کاراکتر اصلی می‌شود.

Sekiro: Shadows Die Twice is Steam's Game of the Year 2019 | PC Gamer

در کنار داستانی جذاب و گیرا، درخشش اصلی Shadows Die Twice در گیم‌پلی آن نهفته است. با قاطعیت کامل می‌توان گفت آخرین ساخته‌ی From Software نه تنها یکی از چالش برانگیزترین عناوین روز است، بلکه می‌توان آن‌را به عنوان بهترین اثر اکشن ماجراجویی در سبک خود دانست.

«سکیرو» هر آن‌چه که در عناوین قبلی این استودیو موجود بوده را وام گرفته و هرکدام را چندین سطح ارتقا داده تا محصول نهایی به اثری مهیج، پرچالش و اعتیادآور تبدیل شود. درست خواندید، میزان اعتیاد این بازی به حدی بالاست که می‌تواند باعث از دست رفتن گذر زمان شود.
اجازه دهید نخستین صحبت‌ها درباره این بخش را به سیستم مبارزات آن اختصاص بدهم. سیستم مبارزه‌ی Sekiro بی‌شک یکی از عمیق‌ترین، دقیق‌ترین و پرجزئیات‌ترین‌ها بین عناوین اکشن است. بازیکن برای تمامی مبارزات نیازمند تمرین فراوان و آموختن زمان بندی حملات هر دشمن به صورت اختصاصی است.

Sekiro™: Shadows Die Twice on Steam

هر کدام از قابلیت‌های موجود، از بازو‌ی مکانیکی و ویژگی‌های مختلف آن تا فنون رزمی و حتی قابلیت‌های شمشیر دارای شاخه‌های متفاوتی هستند که درکنار تنوع بالا، راهکارهای تازه برای شکست دشمنان سرسخت به شما ارائه می‌دهند. برای استفاده از تمامی قابلیت‌های بازوی مکانیکی شینوبی، بازیکن باید حس جست و جوگری خود را به کار انداخته و با یافتن محیط‌های مخفی، هر یک از این ویژگی‌ها را به دست بیاورد. به طور مثال برای یافتن بادبزن آهنی، باید آن‌را از فروشنده‌ی خاصی بخرید یا آتش افکن را از درون آتش‌های عمارت هیراتا پیدا کنید.

تعداد، تنوع و کاربرد هر یک از این قابلیت‌ها که «ابزار شینوبی» نامیده می‌شوند، بالا بوده و حتی با آپگرید کردن آن‌ها می‌توانید کارکردشان را چندین برابر افزایش دهید. به جای وجود واحدی با نام Soul برای خرید و افزایش سطح کارکتر اصلی، با پیش‌روی در محیط و پشت سرگذاشتن دشمنان، «تجربه» یا همان xp دریافت می‌کنید که برای آموختن مهارت‌های تازه به کارتان می‌آید. درکنار آن، از طریق لوت کردن دشمنان سرنگون شده سکه به دست می‌آورید که برای خرید آیتم و برخی از آپگریدها بسیار ضروریست.

در صورت کشته شدن (که تا پایان زیاد اتفاق می‌افتد) نه تنها تمام یا بخشی از xp را از دست می‌دهید، بلکه در کنار آن میزان سکه‌هایی که حمل می‌کنید نیز کاهش می‌یابد و به طبع، این کاهش‌ها در شرایط حساس می‌تواند منجربه از دست رفتن موقعیت‌های خوب برای دریافت یک آپگرید شود. خبری از «استامینا بار» یا همان سطح استقامت در این عنوان نیست اما در عوض هم بازیکن و هم دشمنان از پارامتری تحت عنوان Posture بهره می‌برند که در صورت پر شدن، طرف مقابل می‌تواند حرکت فینیشر خود را اجرا کند که معمولاً این حرکات مرگبار هستند. در اصل محوریت مبارزات روی «پاسچر» یا سطح خستگی دشمنان قرار دارد.

Sekiro : Shadows Die Twice - Chevalier Lab - Medium

برای عبور از مشکلات عمدتاً دو راه کار پیش روی شما قرار می‌گیرد. همان‌طوری که حدس می‌زنید، یکی از این مسیرها اکشن و زدن به دل دشمن و دیگری، حرکت به صورت مخفی‌کاری و از پا درآوردن آن‌ها به صورت بی صدا است. هر دو المان یاد شده دارای عمق کافی هستند اما شاید بتوان گفت ابعاد مخفی کاری این عنوان می‌توانست تا حدودی بهتر کار شود. بیشترمشکلات این بخش مربوط به هوش مصنوعی و واکنش آن می‌شود.

گاهی اوقات دشمن متوجه حضور شما نمی‌شود (درحالی که از کنار وی بدون مخفی شدن عبور می‌کنید) و گاهی حتی از پشت دیوار هم به شما شک می‌کنند و از جای شما مطلع خواهند شد که کمی عجیب به نظر می‌رسد. از دیگر مسائلی که در طول تجربه این عنوان می‌تواند دردسر ساز شود، زاویه دوربین است که در برخی از شرایط همچون نبرد با غول‌های اصلی در نقاط مختلف استیج گیر کرده و باعث گم کردن سکیرو می‌شود. از آن‌جایی که پیش‌تر از اهمیت زمان‌بندی برای حملات و جای خالی دادن صحبت شد، با گم کردن سکیرو توسط بازیکن احتمال آسیب دیدن و یا حتی کشته شدن بالا می‌رود.

Sekiro: Shadows Die Twice Gameplay Showcases Giant Serpent ...

از طراحی مراحل ساخته‌های این تیم همواره می‌توان به عنوان کلاس درس برای سایر توسعه دهندگان یاد کرد. این بار در سکیرو به دلیل حذف بخش چندنفره، سازنده موفق به تولید محیط‌هایی شده که از طراحی عمودی و چند لایه بهره‌مند می‌برند و دربرگیرنده‌ی عمقی بیشتر در هر منطقه هستند. برای طراحی مراحل از روش معروف لانه حلزون و پنیر سوئیسی الگو گرفته شده است.

به این معنا که مسیر مشخص و پیچ در پیچی برای رسیدن به اهداف وجود دارد (اشاره به لانه‌ حلزون) اما در عین حال به دلیل وجود میانبرها و راه‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای دور زدن از دشمنان استفاده کرد، به پنیر سوئیسی معروف است. (این پنیر به علت داشتن حفره‌های فراوان این‌گونه نامیده می‌شود). سکیرو به واسطه قلاب خود می‌تواند به مکان‌های صعب العبور برسد و بدین ترتیب، راه در ایجاد خلاقیت برای طراحی انواع محیط‌ها مهیا شده است. همچنین یکی از موارد غافلگیر کننده، وجود نقشه است. درحالی که احتمال گم شدن شما در جهان به صفر تمایل پیدا کرده، اما امکان استفاده از نقشه برای مشاهده جایگاه خود در دنیا وجود دارد.

A giant snakeskin? In a realistic game about Japan? Ridiculous ...

هرچند که با عنوانی جهان باز طرف نیستیم، اما درعین حال ماموریت‌های فرعی وجود دارند که برای انجام آن‌ها به امکانات ویژه دسترسی پیدا می‌کنید. حتی در صورتی که از انجام برخی از این ماموریت‌ها خودداری کنید، شاید هرگز به یک شاخه خاص از مهارت‌ها دست نیابید. با شکست دادن باس‌های اصلی، فرصت برای پیشرفت توانایی‌های جنگی خود پیدا خواهید کرد و بازی همواره برای قدرتمندتر ساختن شما، به اکتشاف و نبرد با سخت‌ترین چالش‌ها تشویقتان می‌کند. یکی از موارد جالب در طراحی درجه سختی این عنوان، آزمودن توانایی‌های شما به واسطه موانع و Mini-Bossها است.

درصورتی که با مینی باس‌ها وارد نبرد شوید، مهارت کلی شما در جاخالی دادن، گاردگرفتن و دفع حملات بالا رفته و آماده رویارویی با چالش اصلی می‌شوید. این روش در نوع خود یکی از هوشمندانه‌ترین طراحی‌های ممکن به حساب می‌آید. از دیگر نکات جالب می‌توان به سیستم لوت هوشمند آن اشاره کرد. به جای این که مجبور باشید هردفعه برای لوت دشمنانی که از پای درآوردید، تک تک آن‌ها را طی پروسه‌ای حوصله سربر لوت کنید، تنها با استفاده از نگاه داشتن دکمه مربوطه تمامی موارد مربوط وارد اینونتوری شما خواهند شد.

Snakeskin And Monkey Business: The Animals Of Sekiro | Kotaku ...

صداگذاری قدرتمند این اثر مطمئنا تا سال‌ها جزء خاطره‌انگیزترین مواردی می‌شود که طرفداران از آن یاد می‌کنند. صدای برخورد شمشیرها به یک‌دیگر، خصوصا هنگام دفع ضربات را می‌توان به عنوان لذت بخش‌ترین صوت تولید شده بین تمامی آثار سال دانست! شخصیت اصلی دارای صداپیشه است که چنین  موردی یک امتیاز بسیار بزرگ برای همچین اثری محسوب می‌شود.

البته یکی از مواردی که به گوش می‌خورد، کمبود تنوع صداپیشگان زبان انگلیسی است. بیشتر افرادی که با آن‌ها در تعامل هستید از صدای مشابه بهره می‌برند، هرچند که این مورد به تنهایی بد نیست اما پس از چند ساعت سپری کردن زمان در دنیای این بازی می‌توان به سادگی متوجه آن شد. موسیقی نیز جزء مواردیست که هیجان کلی مبارزات را چندین برابر افزایش می‌دهد. هر غول اصلی و مبارزه دارای موسیقی خاص خود بوده و موقع گردش در دنیا و یا مخفی کاری، موزیک‌های خاصی پخش می‌شود که البته از Yuki Kitamura که پیش‌تر وظیفه تولید موسیقی برای آثار قبلی فرام سافتور را داشته کمتر انتظار نمی‌رفت.

Sekiro Shadows Die Twice File Size And Day-One patch - PlayStation ...

از طرفی بازوی مصنوعی شما هم قابلیت ارتقا دارد. با پیشروی در بازی و گشت‌وگذار در نقاط مختلف، می‌توانید مواردی مثل شوریکن، نیزه یا ساطور را برای بازوی مصنوعی‌تان پیدا کنید که هرکدام ویژگی مبارزه‌ای جدیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین با پیدا کردن متریال‌های لازم و به‌دست آوردن Sen یا همان پول داخل بازی (با کشتن دشمنان) می‌توانید آن‌ها را ارتقا دهید تا قدرت و عملکردشان بهتر شود. وجود تمامی این سیستم‌ها زمانی تأثیرگذار خواهند بود که بازیکنان بتوانند از آن‌ها استفاده‌ی کاربردی داشته باشند. ساختار گیم‌پلی سکیرو ترکیبی از مخفی‌کاری و مبارزات است.

بخش مبارزات بازی باتوجه‌به‌شیوه‌ی مبارزه کردن بازیکنان شکل می‌گیرد. اینکه چگونه مهارت‌های شینوبی خود را ارتقا داده باشید، باعث می‌شود بتوانید استراتژی‌های مختلفی را برای هر دشمن یا باس بازی پیاده‌سازی کنید. مورد بعد، استفاده و اهمیت دادن به سیستم پاسچر است. در حالت کلی می‌توانید به‌صورت قدیمی و سنتی حالت تدافعی به‌خود بگیرید و به‌سراغ ضربه‌زدن‌های متوالی نروید یا اینکه با دفاع کردن‌های به‌موقع و ضدحمله، دفاع دشمنان را بشکنید، نگذارید نوار دیفلکت خالی شود و کار آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن تمام کنید.

دانلود آپدیت بازی Sekiro Shadows Die Twice برای کامپیوتر - گیم تو ...

دومین مشکل سکیرو، دوربین بازی در زمان‌هایی است که در فضای بسته مبارزه می‌کنید. در این حالت امکان دارد دوربین مانع از دید مناسب دشمنان یا مینی‌باس مورد نظر شود و اگر از حالت Target Lock هم خارج شوید، نمی‌توانید به‌درستی ضربات را دفع کنید. البته دشمنان عادی بازی هم در طولانی مدت امکان دارد شما را خسته کنند و آنطور که باید و شاید طراحی متنوعی ندارند.

بااین‌حال گرافیک بصری Sekiro: Shadows Die Twice و محیط‌های بازی حسابی چشم‌نواز و زیبا کار شده‌اند. فرام سافتور به‌خوبی توانسته است محیط‌های جنگی و ژاپن دوره سنگوکو را به‌تصویر بکشد.طراحی چهره‌ی کاراکترهای بازی هم شاید جزو بهترین نباشد، اما در سطح خوبی قرار دارد و بافت صورت‌ها طراحی مناسبی دارند. در مجموع، نزدیک به ۳۰ عدد باس اصلی، فرعی و مینی باس هم برای بازیکنان در نظر گرفته شده است که طراحی متنوع و سیستم مبارزات مخصوص به‌خودشان را دارند. دراین‌میان شاید تعدادی از مینی‌باس‌ها تکراری باشند، اما مکانیزم متفاوت مبارزه‌ای باعث شده است که در طول نبرد، تجربه‌ی جدیدی را کسب کنید.

Miyazaki parla della resurrezione presente in Sekiro: Shadows Die ...

موردی که فرام سافتور در آن مهارت خاصی دارد، صداگذاری و موسیقی به‌هنگام نبرد با باس‌ها و راه‌رفتن در محیط است. صداگذاری برخورد سلاح‌ها، فریاد دشمنان یا صداگذاری کاراکترها به‌بهترین شکل ممکن انجام شده است. موسیقی در طول باس‌فایت‌ها به‌شکلی است که ترکیب آن با گیم‌پلی، باعث می‌شود بازیکن خود را غرق در مبارزه ببیند. در طول پیشروی در محیط‌های بازی هم از سکوت و صداهای طبیعی استفاده شده است تا بازیکن، بیش‌ازپیش خود را در جهان بازی حس کند.

با تمام این تفاسیر، Sekiro: Shadows Die Twice یک تجربه‌ی تقریبا ۳۵ ساعته است که با تمام تفاوتش با ساخته‌های قبلی فرام سافتور، هنوز برای قشر خاصی از گیمرها ساخته شده است و شاید عموم کاربران نتوانند آنطور که باید و شاید با بازی و سختی آن کنار بیایند. بااین‌حال سکیرو اثری سرگرم کننده است که تجربه‌ی آن به‌مخاطبان بازی‌های اکشن ماجراجویی پیشنهاد می‌شود.

 


نقاط قوت

  • + داستان سرایی خوب و گیرا
  • + سیستم مبارزات غنی و متفاوت
  • + درخت مهارت‌ها و تاثیرگذاری آن روی مبارزات بازی
  • + گرافیک و طراحی هنری خارق‌العاده
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز
  • + استفاده متعدد از مینی باس‌ها به‌جای باس‌ها گوناگون

نقاط ضعف

  • ـ هوش مصنوعی ضعیف دشمنان
  • ـ دوربین بازی در بعضی از مبارزات شما را اذیت می‌کند
  • – تکراری شدن دشمنان بازی

 


ویدیو های از Sekiro: ShadowsDie  Twice


دسته بندی ها بازی ویدیویی

دیدگاه