مجله نقد و بررسی iRev.ir

فهرست

 

نقد و بررسی بازی Control

نقد و بررسی بازی Control در مجله تخصصی نقد و بررسی irev.ir

چیزی که بازی کنترل را لایق تجربه می‌کند، در کمال تعجب نه داستانِ پیچیده و چند لایه آن، بلکه اکشن جذاب و نوآورانه‌ و محیط‌های خیره‌کننده‌‌ی این بازی است. با نقد آخرین ساخته رمدی همراه ما باشید.

Take…Control! – Remedy Entertainment unveils its next game!

در جریان کنفرانس سونی در مراسم E3 2018 و درحالی‌که همگی سرمست از تماشای نمایش نسخه دوم از بازی لست آو آس به صندلی‌های خود تکیه داده بودیم، ناگهان و بدون هیچ مقدمه‌چینی‌ای تریلری از یک بازی بی‌نام و نشان به نمایش درآمد. این تریلر کوتاه اما از همان ابتدا آن‌قدری جذاب و مرموز به‌نظر می‌رسید که به سرعت توانست نظرمان را به خود جلب کند و کاری کند که تا نقش‌بستن نام بازی و شرکت سازنده، چشم از صفحه مانیتورهای‌مان برنداریم. بله دوستان، این تریلر جذاب و دیدنی به بازی کنترل (Control)، جدیدترین ساخته شرکت فنلاندی رمدی (Remedy Entertainment) تعلق داشت. از آن مراسم تا زمان انتشار این بازی، شرکت رمدی به سرکردگی سم لیک (Sam Lake)، ویدیوهایی متنوعی از گیم پلی بازی گرفته تا فرایند ساخت آن را در اختیار طرفدارانش قرار داده است. آن‌طور که از شواهد ماجرا به‌نظر می‌رسید، گویا قرار بود این‌بار نیز طبق معمول با یک شوتر سوم شخص، منتها با داستانی چنان عجیب و غریب، پیچیده و ماندگار از طرف رمدی روبه‌رو شویم که کم‌کاری تمام این سال‌ها از زمان انتشار بازی آلن ویک (Alan Wake) به بعد را برای‌مان یک‌جا بر طرف کند. اما بیاید ببینیم آیا ساخته‌ی رمدی، که از هر گوشه و کنارش ارجاع به آثار دیوید لینچِ کارگردان فریاد می‌زند، بالاخره آن‌ اثر پیچیده‌ای شده که سازندگانش وعده‌اش را می‌دادند یا خیر.

Control Game | PS4 - PlayStation

بازی به این ترتیب آغاز می‌شود: جسی فیدن، زنی جوان و جویای نام (بله جویای نام)، در حالی‌ که انگار دارد در ذهنش با فرد دیگری صحبت می‌کند، در آسمان‌خراشی در محله‌ی منهتن نیویورک را باز کرده و قدم‌زنان وارد ساختمان می‌شود. این ساختمان، مرکز نیروهای فدرال امریکاست که از آن با نام «قدیمی‌ترین خانه» هم یاد می‌شود. هرچند «مرکز نیروهای فدرال» بودن این ساختمان چندان اهمیتی ندارد، بلکه چیزی که مهم است فعالیت‌های نامعمولی است که در این ساختمان جریان دارد. «قدیمی‌ترین خانه» یا آن‌طور که در بازی از آن نام می‌برند، «The Oldest House» مرکز انجام تحقیق و آزمایش روی هر آن‌چیزی است که برچسب ناشناخته و ماورالطبیعه را با خود یدک می‌کشد. هرچیزی که علم پاسخی برایش پیدا نمی‌کند، به قدیمی‌ترین خانه منتقل می‌شود تا اعضای این سازمان روی آن عامل ناشناخته آزمایش کنند و پی به چند و چون ماجرا ببرند.

Control: Will It Surpass Quantum Break In Terms Of Game Mechanics ...

اما جسی این وسط چه کاره است؟ این را قرار است که در جریان بازی بفهمید. همان‌طور که گفتیم، در ابتدا گویی عاملی ناشناخته، انگار صدایی در ذهن جسی، او را به سمت این ساختمان کشیده و حالا از او می‌خواهد که سِمت رئیس جدید این سازمان را برعهده گیرد. جسی هم بدون هیچ چک و چانه‌ای، «اسلحه سازمانی» را که یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های ریاست است، برداشته و ماجراجویی‌های خود در این ساختمان بی‌سر و ته را آغاز می‌کند.

از طرفی دیگر از همان ابتدای بازی می‌دانیم که قدیمی‌ترین خانه، محل تلاقی بُعدهای زمانی و مکانی مختلف هم بوده. حالا همین سیخ زدن‌های اعضای سازمان به بُعدهای دیگر، گویی باعث شده عاملی ناشناخته به درون سازمان نفوذ کند. زمانی‌که جسی قدم به ساختمانِ قدیمی‌ترین خانه می‌گذارد، دیگر کار از کار گذشته است و این عامل ناشناخته که همه‌جا از آن با‌ نام «هیس» یاد می‌کنند، کنترل تمامی امور را در دست گرفته است. هیس نه‌تنها شکل و شمایل ساختمان را تغییر داده، بلکه تعدادی از اعضای قدیمی سازمان را نیز تحت کنترل خود در آورده است. حالا جسی درست وسط چنین وضع آشفته‌ای قدم به سازمان گذاشته و از آن‌جایی که هنوز نیامده، سِمت ریاست را در پاچه‌اش کرده‌اند، باید به جنگ این عامل ناشناخته برود و سازمان را باری دیگر به وضع طبیعیش بازگرداند.

Control Developer Talks About the Game's Metroidvania-Style ...

کل ساختمان دیوان فدرال کنترل که کل بازی در آن جریان دارد، یک مکان قدرت است که در اصطلاح کارکنان این اداره، به آن قدیمی‌ترین خانه (The Oldest House) می‌گویند. این خانه که معلوم نیست دقیقاً چه طور ایجاد شده، توسط کارکنان این اداره کشف شده است. این ساختمان از بیرون یک آسمان خراش خیلی معمولی به نظر می‌آید اما به طرز عجیبی، نوعی نیروی خاص باعث می‌شود که مردم عادی با وجود دیدن این بنای عظیم، هیچ توجهی به آن نکنند. در عوض کسی که دنبال این ساختمان باشد، می‌تواند آن را تشخیص دهد. اما نکته مهم در مورد این ساختمان، بیرون آن نیست بلکه درون آن است. درون این ساختمان، از قوانین معمول جهان پیروی نمی‌کند و ابعادی بسیار بزرگ‌تر از چیزی که باید داشته باشد را در بر می‌گیرد. از طرفی خود ساختمان نیز به دلایل مختلف، می‌تواند از درون تغییر پیدا کرده و محیط‌های خود را عوض کند. طرح‌های معماری عجیب و غریب زیادی در بخش‌هایی از این ساختمان وجود دارد که به هیچ وجه با ساختار کلی قوانین طبیعی سازگاری ندارند و متناسب با نیروهای عجیب این بنا به وجود آمده‌اند.

Control has Gone Gold and Marks the Occasion with a New Trailer

وجود یک ساختمان با ابعاد بسیار بزرگ، نکته مهمی است که در گیم پلی بازی نیز تأثیر گذار بوده است. این عنوان برای ساختار کلی گیم پلی از سیستمی مشابه بازی‌های مترویدوانیا استفاده می‌کند. مترویدوانیا به بازی‌هایی گفته می‌شود که با الگو برداری از سری متروید ساخته شده‌اند و نکته اصلی در آن‌ها این است که برای پیشروی در بازی، لازم است بارها به مکان‌هایی که قبلاً کشف کرده بودید سر زده و با توانایی‌هایی که در بخش‌های مختلف بازی به دست آورده‌اید، راه‌هایی جدیدی در قسمت‌های قدیمی کشف کنید. سازندگان کنترل نیز با استفاده از همین الگو توانسته‌اند کاری کنند تا برخلاف عنوانی همانند کوانتوم بریک، این بازی روند کاملاً خطی نداشته باشد و بازیکنان بتوانند در آن آزادانه به گشت و گذار بپردازند.

 

Remedy Addresses Control's Similarities With Quantum Break, Won't ...

سازندگان بازی به خوبی توانسته‌اند منطق بازی‌های مترویدوانیا مبنی بر کسب توانایی‌های جدید در بخش‌های مختلف و بازگشت به مراحل قبلی را نیز با منطق داستانی بازی تطبیق بدهند. در این بازی اکثر قابلیت‌های خاص و عجیب شخصیت، در قبال به دست آوردن و تعامل با اشیای قدرت به دست می‌آید. بدین ترتیب و بعد از تعامل با این اشیا، شخصیت اصلی توانایی‌های ویژه جدیدی پیدا می‌کند که با استفاده از آن‌ها، می‌تواند به مناطق قبلی بازگشته و به شکل دیگری پیشروی بکند.

65688_05_remedys-new-game-control-detailed-fresh-4k-screenshots ...

در مورد سرعت به دست آوردن این قابلیت‌های مختلف نیز سازندگان بسیار دقیق و حساب شده کار کرده‌اند. سازندگان بازی در تریلرهای این عنوان روی قابلیت پرتاب اشیا مانور زیادی داده بودند و طبیعتاً بازیکنان نیز از همان اوایل بازی انتظار چنین قابلیتی را دارند. برای همین سازندگان نیز به خوبی و بعد از چندین بخش و معرفی کلی بازی و مکانیزم‌های تیراندازی در آن، قابلیت پرتاب اشیای را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. بدین ترتیب سازندگان به خوبی توانسته‌اند از شر یکی از مشکلات بزرگ بسیاری از بازی‌های مترویدوانیا، یعنی ارائه مکانیزم‌های هیجان انگیز در اواخر بازی، رهایی پیدا کنند. البته فکر نکنید سازندگان همه چیز را در ابتدای بازی در اختیار شما قرار می‌دهند؛ این طور نیست و بسیاری از قابلیت‌های جالب و هیجان انگیز دیگر نیز در طول سایر بخش‌های بازی به شما داده می‌شوند و حتی یکی از هیجان‌انگیزترین قابلیت‌ها نیز در یک سوم تا یک چهارم پایانی بازی به شما داده می‌شود اما با این وجود ارائه توانایی بسیار مؤثر پرتاب اشیا در همان ابتدا باعث می‌شود که جلوی خسته کننده شدن بازی گرفته شود.

Control Download Game | GameFabrique

فارغ از زمان بندی ارائه این قابلیت‌ها، نکته مهم این است که کار کردن با آن‌ها فوق‌العاده لذت بخش است و دقیقاً همان طوری که باید پیاده سازی می‌شدند در بازی قرار گرفته‌اند. مهم‌ترین قابلیت بازی پرتاب اشیا به سمت دشمنان و یا استفاده از آن‌ها برای حل معماها است. این قابلیت به طور کامل در بازی قرار دارد و به جز اشیای خیلی اساسی محیط نظیر ستون‌های اصلی، تقریباً هر چیزی که در بازی می‌بینید قابل پرتاب کردن هستند.

از میز و جعبه گرفته تا کپسول اطفای حریق و یا مواد منفجره و حتی نارنجک‌های دشمنان، همگی قابل پرتاب کردن هستند. پرتاب اشیا نیز عموماً آسیب بسیار زیادی به دشمنان وارد می‌کند و در نتیجه بازیکنان تمایل به استفاده فراوان از این بازی خواهند داشت و بدین ترتیب توانایی تکنیکی بازی در تخریب پذیری بالای محیط‌ها نیز به رخ کشیده می‌شود. اشیا با یکدیگر تعامل فیزیکی کاملاً درستی دارند و خیلی راحت با پرتاب کردن یک میز به سمت دیگر اتاق، می‌توانید محیطی کاملاً مرتب را به یک خرابه تبدیل کنید. ضمن این که مواردی نظیر پوشه‌های داخل قفسه‌ها نیز فیزیک مخصوص خود را دارند و روی زمین پرتاب شده و حتی کاغذها به اطراف پرتاب می‌شوند تا واقعاً حس لذت بخش تخریب و از بین بردن بخش‌های مختلف محیط از طریق پرتاب اشیا به شما منتقل بشود. حتی زمانی که چیزی برای پرتاب کردن نباشد نیز قطعه از سنگ دیوارها یا زمین کنده خواهد شد و امکان پرتاب کردن آن‌ها را خواهید داشت. بدین ترتیب سازندگان با درک این که این قابلیت یکی از کلیدی‌ترین قدرت‌های شخصیت اصلی است و بازیکنان علاقه زیادی به استفاده از آن خواهند داشت، هیچ گاه بازیکن را در استفاده از این قابلیت محدود نکرده‌اند.

Control Screenshots Image #19760 - XboxOne-HQ.COM

در مقوله گرافیک، مانند همه عناوین بازی را از دو بعد هنری و فنی بررسی می‌کنیم. از بعد هنری، بازی شاید در نگاه اول و در تریلرها نسبتاً تکراری و خسته کننده به نظر برسد اما با انجام آن، با وجود این که همه بازی در یک ساختمان است، با طراحی‌های مختلف و خاص زیادی رو به رو خواهید شد که باعث می‌شوند که تا حدی از حس تکراری بودن محیط‌ها کاسته شود. ضمن این که بعضی از محیط‌های بازی به طور کامل ظاهر متفاوتی دارند و به شکل خوبی در قسمت‌های مختلف مراحل اصلی بازی قرار گرفته‌اند تا جلوی خسته کننده شدن محیط‌ها در روند معمول انجام بازی و داستان آن را بگیرند.

در کنار این، اشارات ریز و درشتی به یکسری از لوکیشن‌های خاص دنیای سینما نیز در این بازی انجام گرفته است و برخی از راهروهای بازی و رنگ‌های خاص آن‌ها کاملاً یادآور اثر The Shining است. همچنین یک متل نیز در بازی وجود دارد که به شیوه خاصی شخصیت وارد آن می‌شود و من را تا حدی یاد Inception می‌اندازد. ضمن این که حتی داستان بازی نیز در همان مونولوگ ابتدایی بازی نیز به وضوح به یکی از شاهکارهای سینما اشاره دارد و افرادی که فیلم مد نظر را دیده باشند، احتمالاً متوجه نام این فیلم در همان ابتدا خواهند شد اما از آن جایی که نام این اثر در انتهای داستان بازی نیز گفته می‌شود، در این جا برای جلوگیری از لو رفتن داستان، نام این اثر را ذکر نخواهم کرد.

Remedy teases 4K screenshots of its new game Control | TweakTown

با در نظر گرفتن تمام موارد، می‌توان Control را به نوعی بهترین بازی استودیو رمدی دانست. بازی از داستان پردازی بسیار خوبی استفاده کرده است و دنیایی را در مقابل بازیکنان قرار داده است که با وجود عجیب و غریب بودن، کشش کافی برای جذب بازیکنان را دارد. سازندگان در پایه گذاری پایه‌های داستانی این عنوان بسیار خوب عمل کرده‌اند و حتی می‌توان با وضعیت داستانی ایجاد شده توسط بازی، ساخته دنباله‌هایی از این عنوان را نیز محتمل دانست. در کنار این موارد، گیم پلی بازی هر چند ایرادات اندکی دارد اما در کل استفاده از سیستم مترویدوانیا و ارائه مناسب قابلیت‌های مختلف به بازیکنان باعث می‌شود که در کل از این لحاظ نیز با عنوان خوبی رو به رو باشیم. همه این‌ها در کنار گرافیک بسیار خوب بازی و موسیقی و صداگذاری خوب آن باعث می‌شوند که این عنوان را بهترین بازی استودیو رمدی بدانیم. مهم‌ترین مشکل بازی، وضعیت بسیار بد بهینه سازی و پرفورمنس آن به خصوص بر روی کنسول‌های معمولی است که در بعضی بخش‌ها به تجربه بازی لطمه زیادی می‌زنند. در مجموع، کنترل عنوانی است که قطعاً ارزش تجربه کردن را دارد.

 


نقاط قوت

  • سیستم مبارزات نوآورانه، جذاب و لذت بخش به سبک رمدی!
  • طراحی محیطی فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز
  • محیط‌های متنوع برای گشت و گذار و طراحی منحصر به فرد لوکیشن‌های مخفی در بازی
  • داستان متفاوت و به نسبت قابل قبول بازی

نقاط ضعف

  • طراحی نقشه‌ی ناکارآمد
  • عدم بهینه سازی بازی برای کنسول‌ها، افت فریم شدید در لحظات مبارزه و زمان لود طولانی بازی

ویدیو هایی از بازی Control

 

 


نقد و بررسی در زومجی : Control

نقد و بررسی در گیمفا : Control

دسته بندی ها بازی ویدیویی

دیدگاه