مجله نقد و بررسی iRev.ir

فهرست

نقد و بررسی بازی ویدیویی Days Gone

نقد و بررسی بازی Days Gone در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

یازی Days Gone در عین دربرداشتن دنیایی جذاب و پرشده از خطرات هولناک، به هیچ عنوان آن اثر کم‌وبیش کاملی نیست که طرفداران پس از این همه صبر، از Bend Studio می‌خواستند. همراه بررسی iRev.ir باشید.

Days Gone Update Version 1.60 Full Patch Notes

قدم گذاشتن به درون بازی‌هایی همچون Days Gone که در برخی جنبه‌ها کاملا موفق بوده‌اند و در عین حال به سبب رنج بردن از برخی عیوب غیر قابل انکار، از رسیدن به جایگاه یک بازی عالی و تماما لایق ستایش بازمی‌مانند، همیشه پرشده از احساس دوگانگی است. مخصوصا وقتی با اثری طرف باشیم که در نیمه‌ی آغازین دقایق گیم‌پلی خود، این‌قدر به سرگرم‌کنندگی اهمیت می‌دهد و آن را باتوجه‌به جهانی که بنا ساخته است، تقدیم گیمر می‌کند.

Days Gone از این لحاظ عالی به نظر می‌رسد. از این لحاظ که شما را با سلاح‌ها سرد و گرم محدودتان در جهانی بزرگ و خطرناک رها می‌کند و اجازه می‌دهد بازیکن خودش آرام‌آرام، قواعد طبیعت وحشی ولی در نوع خود منطقی آن را بیاموزد. در دل جهانی که در نقطه به نقطه‌اش «بقا» به معنای واقعی کلمه، چالشی جدی است و همیشه عنصری کشنده می‌تواند در کسری از ثانیه دخل‌مان را بیاورند. بقایی که شاید درجه‌ی سختی انتخاب‌شده توسط بازیکن برای تجربه‌ی اثر، به اَشکالی نه‌چندان هوشمندانه آن را با افزایش یا کاهش مواجه سازد، ولی حتی در آسان‌ترین حالت هم هرگز کوهستان‌ها و جاده‌ها و جنگل‌های Days Gone را ترک نمی‌کند.

Days Gone is a Bland, Boring, and Buggy Blunder | Digital Trends

 شما چنین بازی‌هایی را بیشتر به خاطر گیم پلی و فضاسازی‌‍شان بازی می کنید تا تجربه یک داستان ایده‌آل. از طرفی، Days Gone در مقایسه با بازی‌هایی که نام برده شدند، حرفی برای گفتن ندارد و این موضوع صرفا به داستان آن محدود نمی‌شود. با تمامی این تفاسیر اما برایتان یک خبر خوب دارم; داستان Days Gone در وضعیت مطلوب و راضی کننده‌ای قرار دارد! داستان بازی از این قرار است که یک بیماری همه‌گیر، انسان‌ها را به موجوداتی زامبی مانند تحت عنوان فریکر ( Freaker ) تبدیل کرده است و این موجودات وحشی همه‌جا هستند.

ه یک هلیکوپتر در حال خروج از منطقه می‌رساند. از آن‌جایی که هلیکوپتر فقط ظرفیت ۲ نفر را دارد، از بین بوزر، سارا و دیکن یک نفر باید بماند. طی مکالماتی که بین سه کاراکتر نام برده شده انجام می‌شود، در نهایت بوزر و دیکن می‌مانند و سارا با هلیکوپتر از محل خطر خارج می‌شود. مواردی  که گفته شد در همان سکانس ۵ دقیقه‌ای اول بازی رخ می‌دهند و سپس وارد دنیای حال می‌شویم.

جایی که از آغاز بیماری نزدیک به دو سال می‎گذرد و بوزر و دیکن هنوز با هم هستند. اگرچه سازندگان در صحبت‌های خود اشاره کرده‌اند که چه اتفاقی برای سارا می‌افتد، ولی در نقد و بررسی این عنوان قصد اسپویل بازی را نداریم و به همین جهت، کشف سرنوشت نهایی همسر دیکن را به خودتان می‌سپاریم.

Days Gone Post-Patch Review - Super Jump Magazine - Medium

داستان بازی از روایت قابل قبولی بهره می‌برد. به طور خلاصه، باید گفت که خبری از مشکلاتی نظیر گنگ بودن داستان یا دور شدن از مسیر اصلی نیست و Days Gone در این زمینه نه بی‌نظیر، ولی عملکرد شایسته‌ای را از خود بر جای گذاشته است. مشکل بزرگی که در این زمینه به آن برخورد کردم، ضعف در شخصیت پردازی کاراکترها بود. بوزر و دیکن هر چقدر هم که با هم دوست باشند، اما روابطشان در طول بازی نمی‌تواند حس خاصی را در شما ایجاد کند.

عملا این که چه اتفاقی برای فلان شخصیت رخ خواهد داد برایتان اهمیتی نخواهد داشت و به غیر از محدود سکانس‌های احساسی بازی که به تعاملات بین دیکن و سارا گریزی می‌زنند، خبری از ایجاد حس ترحم، دلسوزی و تنفر نخواهد بود. هدف ابتدایی دیکن و بوزر، رفتن به شمال است اما اتفاقاتی که در دقایق ابتدایی بازی رخ می‌دهند سبب تاخیر در این سفر می شوند.

دیکن در طول بازی با شخصیت‌هایی ملاقات می‌کند که برخی را از قبل می‌شناخته است. یک بار دیگر تاکید می‌کنم که شخصیت‌های فرعی بازی اصلا چنگی به دل نمی‌زنند و بازی در این بخش نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند. حتی خود دیکن هم در چند ساعت ابتدایی، شخصیتی نیست که بتواند نظر بازیکن را به خود جلب کند.

Days Gone: Diese 17 Tipps & Tricks erleichtern euch das Spiel immens

روابط بین سارا و دیکن در بحث شخصیت پردازی و تعاملات میان کاراکتری مثال معروف لنگه کفش کهنه در بیابان هستند. اگرچه این دو شخصیت‌ هم کیلومترها با شخصیت‌هایی مثل نیتن و النا، جول و الی و حتی کریتوس و پسرش فاصله دارند، ولی توانسته‌اند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و حداقل یک لول بالاتر از سطح بقیه کاراکترهای بازی باشند.

در حالی که موتورسیکلت دیکن تقریبا همه‌چیز اوست و در گیم پلی بازی این موتورسیکلت حرف اول را می‌زند، روی داستان بازی هم تاثیر خود را می‌گذارد. در واقع تمام ماجراهای ابتدایی بازی از جایی شروع می‌شوند که موتور دیکن خراب می شود. داستان بازی در واقع متشکل شده از ماموریت‌هایی است که از طرف بازماندگان اطراف به دیکن محول می‌شوند و او هم در ازای کاری که انجام می‌دهد، چیزی دریافت می‌کند.

صحبت بیشتر در مورد جزئیات داستانی بازی کمکی به شما در درک آن نمی‌کند. در نهایت می‌توان گفت که داستان Days Gone عاری از مفاهیمی است که عادت داریم در بازی‌های سونی ببینیم.

ایده مورد استفاده شده ایده خوبی است و داستان هم به خوبی پیش می‌رود، شخصیت پردازی و تعاملات بین کاراکترها اما مشکلی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت کرد.

پردیس گیم - تماشا کنید: تصاویر جدید Days Gone رابطه عاشقانه دیکون ...

گیم‌پلی دیزگان از مهم‌ترین ارکان این اثر به شمار می‌رود. در ابتدا با عنوانی مواجه هستیم که از مکانیزم‌ها و ویژگی‌های آشنای بازی‌های جهان باز و Survival بهره می‌برد. فرمولی که برای مدتی طولانی در ساخته‌های شرکتی دیگر دیده می‌شد و در این نسل، توسط خود آن‌ها ترک شد.

به هر طریق، «بند» تصمیم گرفت تا این عنوان را براساس روش‌هایی که قبلاً به خوبی جواب داده‌اند بنا کند. البته در سرتاسر نقشه حتی با یک برجک که به واسطه صعود از آن و تماشای محیط، نقشه را باز کنید وجود ندارد. در عوض DG شما را به گشت و گذار و ماجراجویی تشویق می‌کند.

عناصر سبک بقای به کار برده شده، برخلاف آثار مشابه دست و پاگیر نبوده و دراصل به جذابیت بیشتر این اثر کمک می‌کنند. باک بنزین موتور «دیکن» همواره در معرض تخلیه شدن قرار دارد و سواری گرفتن از این وسیله نقلیه تا فواصل دور می‌تواند به امری دشوار و طاقت فرسا منجر شود. اما با اتخاذ انتخاب‌های خاص در طول مراحل، این فرصت را به دست می‌آورید تا سطح موتور را به شکل دلخواه دچار تغییرات کنید.

این دگرگونی‌ها در کنار تاثیر روی کارکرد کلی موتور، روی ظاهر آن نیز تغییراتی را ایجاد می‌کنند. در بخش شخصی‌سازی، قابلیت‌هایی همچون چسباندن استیکر به بدنه، تعویض سپر، چراغ‌ها و یا حتی افزایش قدرت و سرعت این وسیله نقلیه را در اختیار دارید. درحالی که DG اثری نقش آفرینی به حساب نمی‌آید، حق انتخاب در آن نیز به صورت محدود و در مواقع خاص وارد عمل می‌شود. از همین رو، این فرصت را دارید تا سطح اعتماد گروه‌های مختلف را به خود، با انجام کارهای گوناگون افزایش دهید.

این امر درنهایت باعث دسترسی بازیکن به مواردی می‌شود که پیش‌تر ممکن نبود. درکنار آپگرید موتور دیکن (که نقش مهمی را در بازی ایفا می‌کند)، خود شخصیت اصلی نیز دارای لیست بلندی از مهارت‌های تازه است تا بازیکن بتواند به روش‌های مختلف از آن‌ها بهره ببرد.

پردیس گیم - تماشا کنید: تصاویر جدید Days Gone رابطه عاشقانه دیکون ...

دنیای پویای Days Gone فاقد لحظات اسکریپت شده است. هر لحظه امکان ورود به یک تله که توسط دشمنان طراحی شده وجود دارد و همواره باید مراقب مسیرهایی که برای عبور و مرور انتخاب می‌کنید باشید. تله گذاری فقط محدود به مسیرها نشده و در برخی از کمپ‌ها (که توسط راهزن‌ها احداث شده) نیز وجود دارد. حال تمامی موارد یاد شده را با حال و هوای تاریک و بارانی ترکیب کنید تا یکی از جذاب‌ترین لحظات ممکن را خلق کنید. وجود فریکرها به صورت تصادفی و دسته‌های بزرگ آن‌ها که Horde نامیده می‌شوند، حس و حال وحشت را به خوبی به بازیکن انتقال می‌دهد.

خصوصاً  ازبین بردن این تعداد زیاد حداقل تا اواسط بازی امری محال به نظر می‌رسد. درکنار این مورد، با ازبین بردن دشمنان و انجام کارهایی که به ظاهر غیر ممکن به نظر می‌رسند، پاداش خوبی نصیب بازیکن می‌شود تا انگیزه وی برای پیش‌روی در داستان بیش از پیش افزایش یابد.

خداحافظ آرامش! | نقد و بررسی بازی Days Gone | گیمفا

متاسفانه مشکلات در DG صرفاً به نحوه طراحی مراحل (که پیش‌تر به آن اشاره شد) محدود نمی‌شود. بزرگترین ایراد این عنوان مربوط به هوش مصنوعی بسیار ضعیف در کنار واکنش‌های عجیب و عملکرد بد دشمن‌ها است. از یک عنوان انحصاری انتظار وجود چنین ایراداتی نمی‌رود.

به همین علت، موارد مشابه  بیشتر از دیگر آثار به چشم می‌خورد. به‌طور مثال، در اکثر موقعیت‌ها حتی اگر با دشمنی که متوجه شما نیست برخورد کنید، همچنان از حضورتان بی‌خبر باقی می‌ماند! یا درحالی که به کاور انسان‌های مهاجم شلیک کنید، بازهم جای خودرا تغییر نمی‌دهند تا از خطر کشته شدن در امان باشند… این قبیل مشکلات در بازی موج می‌زند و می‌تواند تاثیر منفی روی تجربه کلی بگذارد.

بررسی بازی Days Gone - زومجی

حال اگر سیستم مبارزات نیز کمی پیشرفته‌تر بود، لذت تمامی رویارویی‌ها و نبردها نیز بیشتر می‌شد. به عنوان مثال انتظار می‌رفت استودیویی که در کارنامه خود آثاری همچون «سایفون فیــــلتر» و «آنچارتد» را دارد، مکانیزم Gun Play جذاب‌تری را خلق کند. درحال حاضر واکنش هیچ یک از سلاح‌هایی که توسط بازیکن مورد استفاده قرار می‌گیرند در سطح مورد قبول قرار ندارد. هرچند که تا زمانی که بهترین اسلحه ممکن در دست شما قرار بگیرد، وقت زیادی را باید صرف کنید اما بازهم تفاوت چندانی در ماجرا ایجاد نمی‌شود.

البته موارد یاد شده درباره گان پلی مشکلی حاد محسوب نمی‌شوند اما سیستم کرفتینگ ساده و عاری از هرگونه جذابیت بازی، می‌تواند تا حدودی در ذوق برخی از بازیکنان بزند.

هرچند با وجود گان پلی نسبتاً متوسط، نبردهای تن به تن خوب و سنگین طراحی شده‌اند اما انتظار تنوع در انیمیشن‌ها و ویژگی‌های پیچیده در مبارزه را نباید داشته باشید چرا که تمرکز دیز گان بیش از هرچیزی روی سلاح و ابزار همراه بازیکن است.

در هرصوت این سادگی در طراحی سیستم‌های مختلف، به نفع این اثر تمام شده. چرا که به واسطه این مورد، کنترل شخصیت اصلی و قابلیت‌های وی به سادگی و به دور از پیچیدگی‌های مورد انتظار صورت می‌گیرد.

پیش نمایش بازی Days Gone با لینک مستقیم و رایگان

متاسفانه اما وضعیت گرافیک فنی بازی ابدا به مانند توضیحات بالا نیست و شما در طول دقایق Days Gone، حتی با اعمال جدیدترین آپدیت‌های منتشرشده برای اثر تا به امروز، بارها و بارها با مسائل آزاردهنده‌ای همچون لود نشدن مطلق بافت‌ها مواجه می‌شوید. به‌گونه‌ای که مثلا در یکی از کات‌سین‌ها، فرش و بسیاری از المان‌های محیط، کیفیتی فاجعه‌بارتر از حالت پیکسلی دارند و شدیدا در ذوق مخاطب می‌زنند. تازه نباید فراموش کرد که افکت‌هایی همچون پخش شدن خون، آتش گرفتن اجسام و هر عنصر گرافیکی متحرک دیگر نیز در Days Gone از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و سطح گرافیک فنی آن را به‌شدت پایین می‌آورند.

طوری که شاید لحظات زیبای زیادی هم در بازی به چشم بخورند و نگاه انداختن به آسمان پرستاره‌ی آن در شب همیشه جذب‌کننده به نظر بیاید، اما درنهایت باتوجه‌به انیمیشن‌ها و طراحی چهره‌ی سطح پایین تعداد قابل توجهی از کاراکترهای فرعی و مواردی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، باید پذیرفت که Days Gone عیار بصری لازم و مورد انتظار از یک بازی AAA در اواخر نسل هشتم کنسول‌ها را ندارد.

نقد و بررسی بازی Days Gone از دید کارشناسان بازی | تی نیوز

در این بین، کات‌سین‌ها هم با بهره بردن از درک حداقلی از تصویرسازی‌های سینمایی، درون اکثر ثانیه‌ها از هیچ‌گونه قصه‌گویی تصویری جذب‌کننده‌ای بهره نمی‌برند و همیشه با کات‌های بی‌معنی و قاب‌بندی‌های کاملا عادی، شما را به‌دنبال کردن رخدادها دعوت می‌کنند. البته خوش‌بختانه نویسندگی مناسب دیالوگ‌ها و انیمیشن‌های به کار رفته در آفرینش سکانس‌های سینمایی کلیدی، Days Gone را در مسیر داستان‌گویی‌اش به موفقیت کلی می‌رسانند و به‌نوعی باعث و بانی آن می‌شوند که تصویرسازی‌های نه‌چندان قدرتمند سینمایی آن بیشتر از عنصری منفی، حکم عنصری خنثی در تجربه‌ی مخاطبان را پیدا کند.

نقد های بازی Days Gone منتشر شدند؛ اولین انحصاری ناامیدکننده PS4 ...

مسئله‌ی دیگر اما این است که خطوط داستانی متعدد Days Gone ابدا از ارزش‌ها و زیبایی‌های یکسانی برخوردار نشده‌اند و به همین خاطر همیشه انگار گیمر می‌خواهد با شنیدن هرچه سریع‌تر بعضی از روایت‌های جای‌گرفته در اثر، خود را به زمان رویارویی با بخش‌های اصلی‌تر و استخوان‌بندی‌شده‌تر برساند.

تازه نباید فراموش کرد که سرعت تنظیم‌نشده‌ی روایت داستان هم باعث می‌شود که ما بارها و بارها در آن با پیش‌روی یک قصه تا نقطه‌ای هیجان‌انگیز و رها شدنش به‌صورت مطلق برای چند ساعت روبه‌رو شویم.

نتیجه‌ی وجود چنین اشکال بزرگی در قصه‌ای پرشده از اتفاقات ناگهانی هم چیزی نیست جز آن که بازیکنان بیشتر از درگیر شدن از نظر احساسی و ذهنی با داستانک‌ها در سرتاسر گیم‌پلی، فقط موقع شنیدن مستقیم ماجراها به آن‌ها اهمیت می‌دهند و همیشه داستان اصلی را در همان تلاش برای بقا درون جهان مقابل‌شان می‌دانند.

به زبان تمثیل، می‌شود این‌طور گفت که خالقان Days Gone در حد و اندازه‌ای با به وجود آوردن سیر احساسی مناسب در نگاه تماشاگر برای داستان‌شان مشکل داشته‌اند که صرفا گیمر در بخش قابل توجهی از بازی، دربرابر خطرات مختلف زنده می‌ماند و نبردهایی با انسان‌ها و زامبی‌ها را به پایان می‌برد، تا نوبت به کات‌سین بعدی برسد و زمان شنیدن داستانی دیگر باشد.

تازه همه‌ی این‌ها فارغ از آن هستند که شخصیت‌های مختلف حاضر در داستان هم به هیچ عنوان توجه برابری را از سوی سازندگان دریافت نکرده‌اند و در برخی مواقع پیچیده، پیشینه‌دار و لایق جدی گرفتن ظاهر می‌شوند و در بعضی مواقع دیگر، پرداخت‌نشده و ابزاری به نظر می‌آیند.

راهنمای تروفی بازی Days Gone - زومجی

با تمامی این‌ها اما Days Gone به شکلی قابل توضیح، از بسیاری از بازی‌های کم‌نقص‌تر از خودش نیز سرگرم‌کننده‌تر و عامه‌پسندتر (به‌عنوان یک صفت کاملا مثبت) ظاهر می‌شود. چون روی مهم‌ترین انتظارات مخاطب از یک بازی تک‌نفره‌ی جهان‌باز یعنی داشتن حس‌وحالی مخصوص به خود و داستانی شنیدنی تمرکز کرده است و تقریبا نیمی از اشکالاتش فنی، قابل رفع در آپدیت‌های بعدی و نه‌چندان پراهمیت و کلیدی برای بسیاری از خریداران هستند.

طوری که باید در هنگام خرید آن به انتظارات‌مان از یک بازی ویدیویی توجه کنیم و بدانیم که قرار است با چه نقاط قوت و ضعفی در آن مواجه شویم. تا هم فرصت دوست داشتن روابط احساسی کاراکترهایش با یکدیگر را داشته باشیم، هم از قتل‌عام و فرار از دست فریکرهایش لذت ببریم، هم به خاطر تکراری بودن شدید مدل مراحل گوناگونش و ضعف‌هایی که در انیمیشن‌ها، گرافیک فنی، فیزیک، هوش مصنوعی و گان‌پلی دارد از آن زده نشویم و هم داستان‌گویی پر افت‌وخیز و گاهی عالی و گاهی خسته‌کننده‌اش را در آغوش بکشیم.

به‌خصوص در دورانی که بازار بازی‌های ویدیویی به قبضه‌ی مولتی‌پلیرها و آثاری با تلاش حداکثری برای سودآوری از خریدهای درون‌برنامه‌ای درآمده‌اند و بازی‌هایی همچون Days Gone در آن هرچه‌قدر هم که الماس‌های لگدخورده و آسیب‌دیده و خاک‌آلودی باشند، باز هم برای بسیاری از ما، اشیائی شدیدا ارزشمند به حساب می‌آیند.

 

 


نقاط قوت :

  • + نورپردازی عالی در تمامی موقعیت‌ها
  • + سیستم آپگرید اثرگذار و کارآمد توانایی‌ها
  • + شخصیت‌پردازی و صداگذاری لایق ستایش شخصیت اصلی
  • + ارائه‌ی مثال‌زدنی تجربه‌ی بقای تک‌نفره در دنیایی آخرالزمانی

نقاط ضعف

  • – روند سینوسی داستان‌گویی رضایت‌بخش در بازی
  • – انواع و اقسام اشکالات فنی از جمله دیر لود شدن بافت‌ها و تعدد باگ‌ها
  • – به تکرار افتادن جدی و خسته‌کننده‌ی طراحی مراحل در اواسط تجربه‌ی گیمر

 


ویدیو هایی از بازی Days Gone


نقد و بررسی در سایت زومجی :Days Gone

نقد و بررسی در سایت گیم فا : Days Gone

 

دسته بندی ها بازی ویدیویی

دیدگاه