مورتال کمبت Mortal Kombat X – X

مورتال کمبت Mortal Kombat X _ X در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.irBoxshot Wizard file used for creating global boxshots

8

مورتال کمبت Mortal Komba X – X در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

کمتر از دو سال از عرضه‌ی کنسول‌های نسل هشتمی می‌گذرد و تقریبا در همه‌ی سبک‌ها، بازی‌های شاخص و مورد پسندی را شاهد بودیم، اما بزرگان سبک مبارزه‌ای هنوز آن طور که باید و شاید خودشان را نشان ندادند.

در زمان عرضه‌ی ایکس‌باکس وان شاهد انتشار بازی مبارزه‌ای Killer Instinct بودیم که بازی بدی نبود، ولی مورد توجه منتقدین  قرار نگرفت و هنوز هم که هنوزه با عرضه انواع و اقسام محتواهای دانلودی، جایگاه خود را پیدا نکرده است.

در سویی دیگر، باید دید بازی‌هایی مثل تیکن ۷ و استریت فایتر ۵ چه چیزهای جدیدی برای ارائه در نسل هشتم دارند.download

از اولین روزی که سبک Fighting به دنیای گیم معرفی شد بازی‌های بسیار زیادی در این عرصه سعی در رقابت و پیشی گرفتن از یکدیگر داشتند و عناوینی با سبک و سیاق مخصوص شرقی همچون Tekken و Street Fighters جای پای خود را در این ژانر محکم کردند؛ اما این تا وقتی بود که هنوز گیمر ها با بازی‌ای به نام Mortal Kombat  آشنا نشده بودند. بازی‌ای که یک‌تنه به رقابت با تمامی رقیبان خود در این سبک پرداخت و تک‌تک آن‌ها را کنار زد و با هر نسخه برگ برنده‌ی جدیدی رو می‌کرد.

این سری از اولین نسخه‌ی خود به خشونت بی‌حدوحصر خود معروف شد که رسانه‌ها و منتقدین سعی در کوبیدن این خودپرداخت و محکوم کردن آن داشتند؛ اما زور هیچ‌کدامشان به سیل طرفداران و دوستداران این خودپرداخت نرسید و پا پس کشیدند و از آن لحظه تا به حالا این خشونت چاشنی این سری و بخشی جدایی‌ناپذیر از آن شده است.

به سیر داستانی مورتال کامبت ایکس باید از دو زاویه‌ی متفاوت نگاه کرد. یک زاویه‌ی تماشایی، یعنی آنچه که می‌بینیم و بازیگران به ما نشان می‌دهند و زاویه‌ی دوم، عمق داستان و هدفی که پشت آن برای کل بازی و سری فکر شده است.

اگر به عنوان یک تماشاچی و کسی که فقط روند داستانی را به هوای کسب هیجان و لذت اجرا می‌کند، به داستان نگاه کنیم، متوجه افت کیفی و کمی قابل توجه آن نسبت به قسمت قبل می‌شویم.unnamed

روایت بازی کودکانه و با کمترین پردازش جلو می‌رود و اگر کسی نسخه‌ی قبل را هم بازی نکرده باشد، در بین شخصیت‌ها و جریانات کم‌جزئیات گم می‌شود. کشته شدن شاو کان در قسمت قبل توسط رِیدن و آن تراژدیک عظیمی که روی داد، حرکت بسیار بزرگی بود. اما ندررلم اصلا نتوانست جای شاو کان با عظمت و ترسناک را پر کند. کوتال کان که حالا امپراطور دنیای بیرونی است، اصلا ابهت و جذبه‌ی شاو کان را ندارد و درخیلی از صحنه‌ها، حتی از کاراکترهای معمولی بازی هم ضعیف‌تر ظاهر می‌شود.

داستان

داستان Mortal Kombat  X ، حدودا دو دهه بعد از قسمت قبل آغاز می شود . فاصله زمانی میان داستان های دو نسخه به حدی زیاد بود که سازندگان ، خلاء آن را با فلش بک پر کرده اند .

داستان این قسمت با یک ” چرخش جبهه ها ” همراه است . NetherRealm که در نسخه قبلی ،  تقریبا نقشی بی طرفانه و شبه مزدور داشت ، به تهدید اصلی  بدل شده و OutWorld که سابقا جبهه شیطانی بود ، اکنون بعد از روی کار آمدن Kotal Khan ، به جبهه بی طرف بدل گشته  که بدون تخطی از قوانین ، تنها سعی دارد به هر بهایی ، آرامش و ثبات را در حیطه و قلمرو خودش حفظ کند . Earth Realm هم که طبق معمول ، مظلوم واقع شده و با تبدیل شدن به جبهه اصلی  نبرد ، یک بار دیگر خاطره آن جمله معروف ” آش نخورده  و دهان سوخته ” را برای ما  زنده می کند !!!

بازی همانند سری قبل عمل کند و به یک قهرمان و ضد قهرمان بسنده نکند، اما این بار در اجرای این ایده دچار سردرگمی شد و هر بار که می‌آمد بر روی کاراکتری تمرکز کند، داستان به جایی دیگر پرت می‌شد. کوتال کان تنها آنتاگونیست بازی نیست و شخصیت‌هایی مثل شینوک و کوان چی هم وظیفه‌ی پیشبرد نقش منفی‌های داستان را به دوش می‌کشند.

Mortal-Kombat-X-screen-002

اما در حقیقت، حتی این سه کاراکتر هم نمی‌توانند جای شاو کان را پر کنند.  در طرف دیگر ماجرا، آنقدر جای خالی افرادی مثل لیو کنگ حس می‌شود که دوست داریم هر چه زودتر نقش اساسی را در سیر داستانی پیدا کند، اما بد جور مورد کم‌لطفی سازندگان قرار می‌گیرد. تمام این تصمیمات ندررلم شاید به خاطر این بود که باید فضای کافی برای مانور شخصیت‌های جدید ایجاد می‌شد. شخصیت‌های جدید مانند کیسی کیج و تاکدا دوست داشتنی هستند و قدرت رزم و شیوه‌ی مبارزه‌شان حتی در مواقعی مرگبارتر از سایر کاراکترهای قدیمی بازی است و این موضوع که تا حدی به نجات داستان بازی نیز کمک می‌کند.

mk-x

لوکیشن های مبارزه …. حالا دیگر چیزی بیشتر از یک خط درون یک محیط 3 بعدی هستند و مبارزین می توانند از عناصر موجود در هر لوکیشن ، در لحظه ای خاص به نفع خود استفاده کنند . برخی از این عناصر یک بار مصرف !!! بوده و بقیه دائمی هستند . اما در هر حال …. به مبارزات عمق و جذابیت خاصی بخشیده و میزان تنش و جنب و جوش را دو چندان می کنند.

شاید مهمترین اتفاق و تغییری که در این نسخه شاهد خواهیم بود کلاس‌های مختلف برای هر کاراکتر باشد. بعنوان مثال کاراکتر ساب زیرو دارای سه کلاس «سایرو منسر»، «آنبریکبل» و «گرندمستر» است که هر کدام از این کلاس ها کمبو‌ها و حرکات‌های متفاوتی دارند. ممکن است این مورد به ذهن خیلی از خوانندگان عزیز خطور کند که بازی اکنون بسیار حرفه‌ای‌تر و متنوع‌تر شده است؛ اما اصلا و ابدا اینطور نیست.

در نسخه‌های قبلی برای هر کاراکتر لیست بلند بالا و متنوعی از کمبو‌ها برای هر کاراکتر داشتیم که هر بازی و مبارزه را بسیار جذاب می‌کرد و شما حق انتخاب‌های زیادی از بین کمبو‌ها و فن‌های هر کاراکتر داشتید؛ اما حال در این نسخه این کمبو‌ها تکه تکه شده‌ و بعنوان یک کلاس به خورد بازیکن داده‌ می‌شود. در حالی که هیچ پیچیدگی و مورد خاصی به قسمت مبارزات اضافه نشده و فقط شاهد استفاده از کمبوهای تکراری و اجباری خواهید بود

قابلیت جدیدی که در این نسخه به بازی اضافه شده، استفاده از اشیای داخل محیط مبارزه است که از بازی Injustice به مورتال کامبت انتقال یافته؛ به این صورت که در محیط بازی چندین وسیله و اشیا وجود دارد و زمانی که کاراکتر شما به آن نزدیک می‌شود دور این وسایل هایلایتی ایجاد می‌شود و شما می‌توانید با زدن یک دکمه این اشیا را به سمت حریف پرتاب یا به نحو دیگری استفاده نمایید.

mortal-kombat-x-dlc

یکی دیگر از تغییرات MKX نسبت به گذشته ، توجه سازندگان به  فاصله زمانی و پیک میان اجرای فنون و چند ضرب ها است . سابقا…. یادگیری چند ضرب ها و تسلط کامل بر نحوه اجرای فنون توسط یک مبارز خاص … بیشتر جنبه نمایشی و به قول خودمان ، پز دادن داشت و خیلی وقت ها ( به ویژه در مبارزات دو نفره ) این ، سرعت فشردن دکمه ها بود که برنده را تعیین می کرد .

5

سازندگان حتی در نسخه جدید ، به منظور جلوگیری از یکنواخت شدن سیستم مبارزات ،  برای هر کارکتر ، 3 کلاس خاص تعریف کرده اند که تا حدودی تداعی گر المان های عناوین RPG است . طبیعتا هر یک از این کلاس ها ، نکات قوت و ضعف و فنون مبارزه ای مختص به خود را دارند و  حتی بر ظاهر مبارز مورد نظر نیز اثر گذار هستند .

Sub-Zero-Mortal-Kombat-X

 انیمیشن چهره ها ، این بار با دقت و ظرافت بیشتری صورت گرفته اما هنوز حتی در قیاس با برخی عناوین نسل هفتم نیز کیفیت کمی دارند . Set Piece های بخش داستانی ، بهتر از گذشته کارگردانی شده اند و مشاهده برخی زوایای خاص دوربین ، جالب توجه است .

همچنین تغییرات ظاهر مبارزین بعد از اتمام یک نبرد ، نسبت به نسخه پیشین تعدیل شده  و جراحت های اغراق شده و گوشت های جدا شده از بدن و استخوان های شکسته ،  این بار جای خود را به کبودی و زخم های کوچکتر و البته قطرات درشت عرق ، داده اند . مثلا رنگ پوست بدن Scorpian  ، علاوه بر موارد فوق ، به دلیل تعامل نزدیکش با عنصر آتش ، بعد از پایان مبارزه به سرخی می گراید که بسیار جذاب است .

 موسیقی

به جرات می توان گفت تنها عنصر MKX که بود و نبودش هیچ تفاوت خاصی در خروجی نهایی ایجاد نمی کند ، موسیقی آن است . گویی که NetherRealm این بخش را به کلی از سر باز کرده است . البته موسیقی MKX ، عیب و ایراد خاصی نداشته و هیچ مغایرتی با اتمسفر دنیای بازی ندارد . اما از نکات جذاب و مثبت هم خبری نیست و به سختی می توان قطعه  خاصی را در طول بازی شنید و بدان توجه نمود .

اما خوشبختانه در زمینه صدا گذاری افکت ها و شخصیت ها ، جریان به کلی متفاوت است و می توان خیلی خلاصه گفت که همه چیز در حد بسیار خوبی قرار دارد . شاید مهمترین نکته در رابطه با صدا گذاری شخصیت ها و دیالوگ هایشان ، این باشد که دیگر مانند نسخه قبلی ، در آغاز هر مبارزه ، نه با دیالوگ های تکراری بلکه با یک مکالمه میان دو مبارز مواجه می شویم . آن ها هنگام ورود به محل مبارزه … با یکدیگر صحبت می کنند و اگر از لحاظ داستانی باهم مرتبط باشند ….. دیالوگ هایشان ، آن ارتباط را پوشش خواهد داد . مثلا Jax در مواجه با Scorpian  ، به دورانی اشاره می کند که هردویشان به عنوان خادمان Quan-chi ، در رکاب یکدیگر بودند


نقات قوت

  • – گرافیک و جلوه‌های بصری بسیار خوب در بخش مبارزات
  • – صداگذاری واقع‌گرایانه ضربات و خورد شدن استخوانها!
  • – رشد سنی قابل قبول شخصیت‌ها و تغییرات خوب آنها
  • – ورود شخصیت‌های جدید قدرتمند، با تکنیک و قابل پسند
  • – بخش سرگرم‌کننده‌ی برج‌ها

نقات ضعف

  • – نبود برخی شخصیت‌های کلیدی
  • – گرافیک نه چندان خوب در سینماتیک‌های Real-Time
  • – عدم ایجاد تعدد در حرکات ایکس‌-ری
  • – داستانی نسبتا ضعیف با سکانس‌های تکراری و کلیشه‌ای
  • – عدم وجود شخصیت منفی قدرتمند

ویدیو هایی از Mortal Kombat X


iRev.ir-Line1

بررسی نقدستان : نقد و بررسی بازی Mortal Kombat X از نگاه بازی سنتر

بررسی گیمفا : خـــون بازی! | نقد و بررسی Mortal Kombat X

بررسی زومجی : بررسی بازی Mortal Kombat X

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*