مبارزان خیابانی Street Fighter V – V

7.5

مبارزان خیابانی Street Fighter V – V در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

در ایران اکثر ما بازی‌های مبارزه‌ای را از شورش سگا یا شورش در کشتی افسانه‌ای پلی‌استیشن 1 شروع کردیم. حتی دو بازی Mortal Kombat و Tekken جزء بازی‌های مبارزه‌ای حرفه‌ای بودند که در آن زمان حداقل در ایران محبوبیت بالایی داشتند. ولی حیف که هیچکس خبری از Street Fighter نمی‌گرفت، بازی‌ای که سبک مبارزه‌ای حرفه‌ای را چندین پله افزایش داد. تا سه نسخه اول این بازی برای کنسول آرکید عرضه می‌شد و خب این کاملا طبیعی بود که در ایران مخاطبین این سبک هیچ ایده‌ای از بازی Street Fighter نداشته باشند.

 تا اینکه Street Fighter III: 3rd Strike برای کنسول‌های نسل ششم و نسل هفتم عرضه و توانست مخاطبین زیادی را جذب خود کند. بازی مبارزه‌ای کاملا شرقی که در آن کاملا می‌توانستیم تکنیک‌های افسانه‌ای ژاپنی را مشاهده کنیم. حال سال‌ها گذشته و Street Fighter Vعرضه شد تا بتواند موفقیت نسخه‌های پیشین را این بار بروی پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی تکرار کند.SFV

داستان بازی بعد از وقایع نسخه چهارم رخ می دهد. چارلی که در نسخه سوم، با خیانت هم رزمانش و توسط M.Bison به قتل رسیده بود، توسط نیرویی عجیب و با شمایل فرانکنشتاین مانندی دوباره به قید حیات بازگشته، مردی عرب به نام رشید به دنبال دوستی گم شده می گردد، موجودی عجیب و باستانی به نام Necalli به دنبال کشتن مبارزان قدرتمند و تسخیر روح آنهاست، Birdie بعد از مدت ها از Shadaloo جدا می شود، R.Mika همانند گذشته در حال تعلیم برای رسیدن به سطح Zangief است و بقیه کارکتر ها هم در حال انجام کار های خودشان هستند.

داستان Street Fighter V از دو بخش تشکیل شده است. بخش اولی یک پیش درآمد بر داستان اصلی که  با هر شخصیت می‌توانید فقط ۳ الی ۴ مبارزه انجام دهید. طی هر مبارزه یک سری کات‌ سین‌های مانگا مانند (البته اگر مانگا را رنگی در نظر بگیریم) به همراه دیالوگ شخصیت‌ها با یکدیگر پخش می‌شود. جالب‌ترین و بدترین اتفاقا این بخش داستانی اینجاست که مبارزات عملا یک مورد تشریفاتی هستند. یعنی هوش مصنوعی حریف شما اینقدر ضعیف و ساده در نظر گرفته شده که حتی اگر چند دقیقه دست به دکمه‌های کنترلر خود نزنید، حریف‌اتان فقط عقب و جلو رفته و شاید یکی دو تا پرش هم بکند! حتی به خاطر وجود مبارزات کم تعداد و هوش مصنوعی ضعیف، نمی‌توان به این بخش به چشم یک بخش تمرینی و آشنایی برای شخصیت‌های بازی نگاه کنیم.

جدای از عرضه بخش داستانی بازی پس از ۵ ماه تاخیر، شاهد یک بخش کاملا بی روح هستیم. بی روح از این نظر که اکثرا شخصیت‌های داستان آن جذابیت گذشته را ندارند. به عبارتی کپکام سعی کرده فقط پایه و اساس داستان همیشگی که جنگی با گروه شادولو و لرد بایسون هست به نمایش بگذارد. داستان بازی از  جایی شروع می‌شود که چارلی نَش پس از شکست و کشته شدنش به دست بایسون (اشاره به وقایع نسخه سوم بازی) توسط یک شخص به نام هلن زنده می‌شود. حال چارلی دیگر آن شخص سابق نبوده و تنها یک هدف در سر می‌پروراند و آن هم مبارزه و کشتن بایسون است. اینجا دقیقا نقطه‌ای است که داستان بازی به چندین رشته مختلف تقسیم بندی می‌شود.street_fighter_5_ken-15

رشته‌هایی که سازنده خیلی سعی دارد به وسیله یک سری جریانات آن‌ها را به یکدیگر ربط داده و در آخر بازی متصل‌اشان کند. ولی متاسفانه این کار به خوبی صورت نمی‌گیرد. از یک سمت داستان چارلی و کشتن لرد بایسون، از سمت دیگر راه افتادن پروژه شادولو به اسم «پروژه C.H.A.I.N.S». در راستای پروژه مخفی گروه شادولو، هلن و رئیسش به همراه گروهی دیگر از شخصیت‌های دنیای استریت فایتر از جمله رشید قصد دارند تا جلوی بایسون را گرفته و به اهداف خود برسند. حال در این میان اهداف هر شخص نیز با یکدیگر متفاوت است.

گیم پلی بازی همچنان مانند قبل است و در یک حالت 2.5 بعدی اتفاق می افتد که البته اینبار با مقدار زیادی از تغییرات اساسی در سیستم گیم پلی مواجه هستیم. گیم پلی بازی و سرعت اجرای حرکات و فنون ویژه Critical Arts نسبت به نسخه قبلی (Ultra Street Fighter IV) بسیار سریعتر شده و سرعت عمل و دقت زیادی را می طلبد. این موضوع باعث می شود تا مبارزات با سرعت بیشتری انجام شده و به سرعت نیز به پایان برسند. همچنین نحوه انجام حرکات ویژه به شدت ساده تر شده است؛ به عبارت دیگر سیستم سه دکمه ای اجرای حرکات ویژه حذف شده و این حرکات تنها با فشار یک دکمه اجرا می شوند.2907933-11696385_10153577123157147_5411369414150009036_o

این موضوع قطعا به منظور ساده تر کردن بازی برای کاربران جدید طراحی شده ولی ممکن است باعث آزار یک سری از کاربران قدیمی سری (از جمله خود من) بشود چون دیگر وصل کردن یک ضربه معمولی به یک ضربه ویژه موفقیت آمیز، یک کار بسیار سخت نیست که نیاز به دقت زیاد داشته باشد و به راحتی می توانید با کمی Button Mashing، یک ضربه معمولی را به یک ضربه ویژه متصل کنید و قسمت اعظمی از خط جان حریف را بر باد دهید. حالا که صحبت از Critical Arts شد باید اعتراف کنم که این حرکات در این نسخه به شدت خفن طراحی شده اند و مواردی مثل Critical Art های چارلی، نکالی، Vega و یا Birdie قطعا و به شدت برایتان جذاب خواهند بود.

Street_Fighter_V_7

  مکانیزم V-Gauge نیز بسیار خوب طراحی شده و با فعال کردن آن، هر کارکترعمل خاصی انجام می دهد و بعضی از حرکت هایشان هم تغییر می کند. مثلا چارلی بلافاصله به پشت سر حریف تلپورت می کند، ضربات ریو قدرت بیشتری پیدا می کنند، Vega با حرکتی سریع به سمت حریف حمله ور می شود، سرعت Birdie به شدت افزایش می یابد و رشید هم یک دیوار با قدرت باد تولید می کند. هرچند که این تنها استفاده این مکانیزم نیست و میتوان از آن برای دفاع یا ضدحمله هم استفاده کرد. به عبارت دیگر، V-Gauge واقعا گیم پلی بازی را جذاب تر و عمق آن را بیشتر کرده است.

و تمام این اتفاقات در حالی می افتند که چراغ های نئون در حال خرد شدن و امواج باقی مانده از حملات شما در حال محو شدن در محیط هستند! گرافیک بازی به لطف موتور آنریل 4 در سطح بسیار خوبی قرار دارد. مدل های کارکتر ها بسیار خوب طراحی شده اند؛ هرچند که مشکل Clipping (رد شدن مو ها و اعضای بدن از بین یکدیگر) به وفور در صحنه های قبل و بعد از مبارزه و حتی در منوی انتخاب مبارز دیده می شود. افکت های اجرای حرکات ویژه به شدت زیبا هستند و پخش شدن افکت های یک سری از حرکات در محیط مبارزه واقعا زیبا کار شده اند.

street-fighter-5-3840x2160-rashid-best-games-fantasy-pc-ps4-9549 (1)طراحی و گرافیک بازی واقعا خوب است. گرافیک دو و نیم بعدی انیمیشنی با نمایش جزئیات بالا که به خوبی کار شده است. فقط تنها نکته‌ای که در بخش گرافیک شدیدا برایم غیرقابل قبول بود طراحی شخصیت کِن است. در نسخه‌های پیشین طراحی این شخصیت به خوبی هرچه تمام‌تر صورت گرفته بود ولی در این نسخه، ظاهرا تیم سازنده تصمیم گرفت تا ظاهری جدید را برای طراحی کنند. اصلا این قیافه به وی نمی‌آید!‌ همانطور که در بالا تاحدی به آن اشاره شد، موسیقی و صداگذاری بازی به خوبی انجام گرفته است. جدای از یک سری دیالوگ سطحی مشکل دیگری بر این بخش وارد نیست.

موسیقی دلچسب محیط‌ها یادآور خاطرات خوش قدیم است. برای مثال مبارزه ریو و کن در طول داستان واقعا عالی کار شده است. یک ترکیب فوق العاده بین موسیقی، گرافیک و مبارزات سریع گیم‌پلی که جذابیت بالایی را فراهم کرده است. با تمام این تفاسیر بازی Street Fighter V اصلا چیزی نیست طرفداران اتظارش را می‌کشیدند. در صورتی که با یک نگاه کلی به همین نسخه می‌توان فهمید که پتانسیل این بازی چقدر بالا بوده و چطور کپکام با سهل انگاری کامل این پتانسیل را نابود کرده است. حتی این استودیو با قیمت‌گذاری شخصیت‌ها در فروشگاه بازی عملا می‌گوید که هیچوقت روی زِن مانی (واحد پول مجازی بازی) حساب باز نکنید. زیرا این شخصیت‌ها به قدری گران هستند که عملا مخاطب را وادار به خرید از فروشگاه پلی‌استیشن یا استیم می‌کنند.


نقات قوت

  • – مبارزات سریع
  • – طراحی محیط عالی
  • – ترکیب خوب موسیقی و مبارزات در طول بازی

نقات ضعف

  • – شخصیت‌پردازی ضعیف
  • – بخش داستانی ابتدایی
  • – طراحی شخصیت کِن
  • – شاخ و برگ‌های بیش از اندازه در داستان اصلی
  • – روایت ضعیف داستان
  • – کیفیت بد سرورها

ویدیو هایی از Street Fighter V


iRev.ir-Line1

بررسی نقدستان :  نقد و بررسی بازی Street Fighter V از دیدگاه وبسایت پردیس گیم

بررسی دیجتالو : بررسی بازی Street Fighter V؛ مبارزه ای دیگر در راه است

بررسی زومجی : بررسی بازی Street Fighter V

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *