لیفان X50 – Lifan X50

4.5

لیفان X50 – Lifan X50 در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

لیفان X50 خودروییست زیبا و جمع و جور که بر اساس اصل طراحی پیشرفته MM طراحی شده است. این اصل بر اساس حداقل اشغال فضای خارجی و حداکثر استفاده از فضای داخلی می باشد. به طوری که با توجه ظاهر تقریبا کوچکش، فاصله دو محورش به 2550 میلیمتر می رسد که برای خانواده چهار نفره با قد متوسط بسیار مناسب است.

 طراحی فضای داخلی تا حدود زیبا و در سطح یک خودرو چینی می باشد.این خودرو مجهز به سیستم کی لس(KEY LESS) می باشد. همچنین دارای یک مونیتور تمام لمسی بوده که به سیستم ناوبری مجهز می باشد. سیتسم تهویه مطبوع بصورت تمام اتوماتیک بوده که بصورت زیبای طراحی شده است. ادوات تنظیم سیستم صوتی و بلوتوث بر روی فرمان تعبیه شده که براحتی در دسترس راننده می باشد. چرغهای جلو خودور در نوع خود خاص و منحصر به فرد می باشد و برعکس همه خودروهای چینی از خودروی دیگری کپی نشده است اما عقب این خودرو بیننده را به یاد اسپورتیج خواهد انداخت .بطور کل طراحی خارجی خودور نمره قبولی گرفته و زیبای خاصی دارد.

شاسی این خودرو توسط کمپانی معروف بریتانیایی MIRA طرحی شده که باعث گردیده پایداری و مقاومت شاسی این خودرو در بهترین وضعیت ممکنه باشد.بدنه این خودرو بسیار سبک وزن با مقاومت بالا می باشد که توانایی جذب انرژی بالایی دارد که در هنگام تصادفات ایمنی سرنشینان را تضمین می کند. سیستم ترمز این خودرو مجهیز به ABS+EBD بوده و برای هر چهار چرخ بصورت دیسکی می باشد.همچنین این خودرو مجهز به سیتسم EPS سیسم کنترل پایدار می باشد.

خودروی لیفان X50 دارای شش کیسه هوا برای سرنشینان می باشد که شامل دو کیسه هوا برای سرنشان جلو و کیسه های هوا پردهای می باشد. همچنین جهت ایمنی سرنشنان خودرو مجهز به باز کردن قفل ها بصورت اتوماتیک در هنگام تصادفات می باشد. خودروی X50 در دو نوع گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک عرضه می گردد. پیشرانه این خودرو یک موتور 1.5 لیتری می باشد که حداکثر توان خروجی 102 اسب بخار تولید میکند.حداکثر سرعت این خودرو با این موتور 170 کیلومتر می باشد.موتور این خودور دارای استاندارد اروپایی یورو 5 می باشد.مصرف سوخت X50 برابر در حالت گیربکس دستی برابر با 6.3 لیتر و در نوع اتوماتیک برابر با 6.5 لیتر در 100 کیلومتر می باشد.

لیفان X50
نقد و بررسی لیفان X50
لیفان X50
کاتالوگ لیفان X50

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه لیفان X50 در لینک زیر (بر روی تصویر کلیک کنید):

نمای سه بعدی لیفان X50
نمای سه بعدی لیفان X50

ویدیوهایی از لیفان X50


irev.ir

بررسی Car.ir

 تست و بررسی لیفان X50 شرایط زندگی ایرانیان در چند سال اخیر به شکل محسوسی تغییر کرده است، افزایش هزینه های اقتصادی، فشردگی شهر ها و رسیدن دامنه ترافیک درون شهری به جاده های برون شهری،کوچک شدن خانواده ها و افزایش مستمر قیمت سوخت، از جمله عواملی هستند که باعث تغییر نیازهای عمومی نسبت به خودرو شخصی می شوند.در چنین شرایطی دیگر خودروهای بزرگ، گران قیمت و پر مصرف چندان کاربردی به نظر نمی رسند و در عوض نمونه های مدرن و اقتصادی جمع و جور و مجهز به گیربکس اتوماتیک می توانند توجه قشر وسیعی از جامعه را به سمت خود جلب کنند.با چنین مقدمه ای قصد داریم به معرفی و بررسی یکی از جدید ترین خودروهای بازار بپردازیم، لیفان X50 که یک کراس اوور کوچک و مناسب زندگی شهری است و قرار است در نمایشگاه خودرو شیراز به شکل رسمی معرفی شود.

 تست و بررسی لیفان X50 طراحی ظاهری

خودروهای شاسی بلند یا SUV در چند سال اخیر به شکل بی سابقه ای مورد توجه قرار گرفته اند و اکثر خودروسازان نیز سعی دارند تا مدل هایی از این سری محصولات را ارائه دهند و یا حداقل نمونه های شهری خود را با ظاهری شبیه به خودروهای SUV به بازار بفرستند تا خریداران بتوانند حتی در رفت و آمد شهری و جاده ای که با خودروهای متداول نیز ممکن است،از این نمونه های شبه SUV یا اصطلاحا کراس اوور استفاده کنند.لیفان X50 با چنین فلسفه ای شکل گرفته است و یکی از کوچکترین کراس اور های موجود در بازار کشورمان است که از نظر ابعادی می تواند در نقش یک هاچ بک درون شهری نیز ظاهر شود،اما مهمترین مزیت این مدل نسبت به هاچ بک ها و سایر انواع وسایل نقلیه، فاصله و ارتفاع قابل توجه و 20 سانتی متری کف خودرو با سطح زمین است که می تواند تا حدی نگرانی از مواجه با انواع ناهمواری، دست انداز و سرعت گیرها را کاهش دهد.از طرف دیگر ارتفاع بیشتر زمینه افزایش تسلط به مسیر و خودروهای اطراف را در زمان رانندگی نیز به همراه دارد و این ویژگی می تواند در راستای افزایش ایمنی در رانندگی هم موثر باشد.

 تست و بررسی لیفان X50 طرح چراغ های جلو و عقب لیفان X50 کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.در حالی که چراغ عقب شکل و شمایلی افقی مانند مدل جولیتا از شرکت آلفارومئو دارند، در نمای جلو شاهد فرمی متفاوت هستیم که شبیه به چراغ های نسل قبلی اپل استرا به چشم می آیند.با این وجود می توان گفت که هماهنگی اجزای بدنه چه در نمای جلو و چه عقب خوب و کم نقص به نظر می رسد و حتی نمی توان در نمای جانبی که نقطه اتصال این دو بخش به یکدیگر است هم نقطه ضعف ملموسی را ذکر کرد.مجموعه بچه گلگیرهای مشکی رنگ در کنار بخش زیرین درب ها به رنگ مشکی، می تواند در راستای القای حس مواجه با یک خودرو کراس اوور و شاسی بلند تاثیر گذار باشد و البته رینگ های اسپرت با طرح پنج پره دوبل نیز نمایی مدرن را به جذابیت های بصری لیفان X50 افزوده اند.

 تست و بررسی لیفان X50 فضای داخلی

طراحی خودروهای هاچ بک به طور معمول با توجه به حداقل نیاز های رفت و آمد در محیط های شهری انجام می شود و از همین رو این مدل خودروها عموما نمی توانند فضای داخلی کافی و راحت را برای سرنشینان خود تامین کنند،اما لیفان X50 به عنوان یک کراس اوور سایز کوچک از این نظر نمره قبولی می گیرد و به لطف مهندسی خوب و حساب شده می تواند رفاه نسبی چهار سرنشین بزرگ سال را تامین کند،در صورت اضافه شدن نفر پنجم، طبیعتا اندکی محدودیت از نظر فضای عرضی برای سرنشینان عقب به وجود می آید اما این مسئله با توجه به ابعاد و کلاس خودرو قابل چشم پوشی خواهد بود.

 تست و بررسی لیفان X50  تست و بررسی لیفان X50 صندلی های نمونه تولیدی در کشورمان به صورت چرمی انتخاب شده اند و از کیفیت و دربرگریندگی مناسبی برخوردارند، اما اکثر قطعات تریم داخلی و داشبورد از پلاستیک تیره رنگ و با کیفیت شکل گرفته اند و نمای کلی داشبورد در مقایسه با بسیاری خودروهای چینی دیگر موجود در بازار، جذاب و مدرن به نظر می رسد.

 تست و بررسی لیفان X50 رانندگی

پس از نشستن پشت فرمان لیفان X50 به سرعت متوجه خواهید شد که در مجموعه پشت آمپر، اثری از سرعت سنج دیده نمی شود و در عوض دور سنج موتور با پس زمینه قرمز رنگ در مرکز قرار گرفته است.روشن کردن پیشرانه 1.5 لیتری با توان تولیدی 102 اسب بخار با چرخاندن کلید با صدایی نرم و آرام اتفاق می افتد و پس از انتخاب وضعیت درایو برای گیربکس CVT می توانید شتاب گیری با لیفان X50را تجربه کنید.اعداد مربوط به سرعت به صورت دیجیتالی بر مجموعه پشت آمپر نقش می بندند و اگر علاقه به تسریع روند شتاب گیری داشته باشید، می توانید گیربکس را در حالت S یا اسپرت قرار دهید تا شاهد دور گرفتن سریعتر موتور 1.5 لیتری باشید.عملکرد دینامیکی خودرو در مجموع مناسب و قابل قبول به نظر می رسد اما اگر علاقه زیادی به سبک کلاسیک رانندگی دارید می توانید به جای انتخاب نمونه اتوماتیک، با پرداخت رقم کمتری مدل مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی را انتخاب کنید که اتفاقا از نظر نرم بودن کلاچ و کیفیت تعویض دنده نیز در زمره بهترین خودروهای چینی موجود در بازار قرار می گیرد و شتاب گیری تند و تیزی را نسبت به نمونه اتوماتیک به ارمغان می آورد.

 تست و بررسی لیفان X50 جالب آنکه علیرغم ارتفاع نسبتا زیاد خودرو از سطح زمین، X50 در زمینه هندلینگ قابل پیش بینی ظاهر می شود و نقطه تعادل جالبی از هندلینگ و نرمی سواری را در برابر انبوه ناهمواری ها نشان می دهد.ترمز های چهار چرخ دیسک که از یارای سیستم های کمکی ABS، توزیع الکترونیکی (EBD) و کمک ترمز اضطراری BAS برخودار است در مقایسه با وزن 1150 کیلوگرمی خودرو و مشخصات پیشرانه عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می دهد و بنابراین می توان رانندگی با X50 را حتی در مسیر های سخت و خشن غیر آسفالت نیز قابل قبول دانست،هرچند در زمان آزمایش به دلیل عدم شماره گذاری خودرو مورد بررسی، فرصت رانندگی با آن در سرعت های بالا فراهم نشد و باید تست کامل تر خودرو را به بعد از معرفی آن به بازار موکول کرد.

 تست و بررسی لیفان X50 قیمت و شرایط بازار

کرمان موتور تاکنون قیمت دقیقی را برای لیفان X50 تعیین نکرده و این کار را به معرفی این خودرو در نمایشگاه شیراز موکول کرده است،اما با توجه به مشخصات خودرو و وجود تجهیزات رفاهی چون سانروف،دو کیسه هوا،صندلی های چرمی و ….می توان انتظار قیمتی کمتر از لیفان X60 را برای این مدل جدید داشت.بدین ترتیب اگر از عرضه کج دار و مریز هاوال M4 صرفه نظر کنیم،می توان گفت که در بازار فروش تقریبا رقیبی از نظر کلاس بدنه برای این مدل وجود ندارد،با این حساب X50 ترکیبی از خاص بودن طراحی، مشخصات عملکردی و اقتصادی مناسب و سطح قابل قبول تجهیزات رفاهی را با فرم تازه ای از بدنه ارائه می دهد و در صورت قیمت گذاری مناسب می تواند جایگاه خود را به عنوان یکی از خودروهای پر فروش در بازار کشورمان تثبیت کند.

 تست و بررسی لیفان X50  تست و بررسی لیفان X50  تست و بررسی لیفان X50  تست و بررسی لیفان X50  تست و بررسی لیفان X50  تست و بررسی لیفان X50


irev.ir

بررسی دنده6

کراس اوور سایز کوچک را باید کلاس تازه ای در خودروهای موجود در کشور دانست که در واقع می تواند حد فاصل هاچ بک های درون شهری و کراس اوور های سایز متوسط و عموما دیفرانسیل جلوی موجود در بازار را به خوبی پر کند، چنین خودرویی از یک سو می تواند در نقش یک وسیله نقلیه جمع و جور و اقتصادی درون شهری ظاهر شود و از طرف دیگر منطبق بر خواسته اکثر مصرف کنندگان،ویژگی های نسبی خودروهای کراس اوور و شبه SUV را با خود به همراه داشته باشد.لیفان X50 با چنین مشخصاتی قرار است به زودی در بازار کشورمان عرضه شود و با همکاری کرمان موتور فرصتی دست داد تا برای نخستین بار رانندگی با این مدل را تجربه کنیم.

طراحی ظاهری و داخلی

X50 خودرو بزرگی نیست و تقریبا هم سایز هاچ بکی چون آلفارومئو جولیتا به چشم می آید،جالب تر آنکه طراحی خودرو در نمای عقب هم شباهت کاملی به جولیتا دارد و در نمای جلو نیز ناخودآگاه به یاد محصولات سال های اخیر اپل خواهید افتاد اما با این وجود می توان گفت که طراحی خودرو در مجموع جذاب است و نکات جالبی همچون خط شانه ای سرتا سری با یک مقطع میانی را نیز با خود به همراه دارد که مانع سادگی بیش از حد طرح بدنه می شود.در نمای داخلی شرایط تا حدودی تغییر می کند و شاهد طرحی هستیم که مشابه با سایر محصولات لیفان همچون 620 ، X60 و یا حتی 720 و 820 شکل گرفته است.

Lifan_x50_لیفان (4)

هماهنگی اجزای تشکیل دهنده داشبورد نظیر دریچه های هوا،دکمه های مربوط به تنظیم ادوات داخلی و مجموعه پشت آمپر با یکدیگر چشم نواز به نظر می رسد اما جنس کلی کابین با توجه به قیمت نه چندان بالای خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده است.شاید جالب ترین نکته در فضای کابین، دور سنج موتور باشد که با پس زمینه قرمز رنگ و ابعاد بزرگ خود حسابی جلب توجه می کند و جالب تر آنکه سرعت سنج به صورت دیجیتالی در مرکز این دور سنج آنالوگ قرار گرفته و گویی که نسبت به دور سنج از اهمیت کمتری برخوردار بوده است.

Lifan_x50_لیفان (2)فضای کابین

بعد از نشستن پشت فرمان لیفان X50 فضای مناسبی را تجربه خواهید کرد، دید کلی با توجه به ابعاد آینه های جانبی و عقب مناسب است اما به مانند سایر خودروهای جدید، تسلط چندانی بر درب موتور و دماغه خودرو وجود ندارد، در فضای عقب کمی محدودیت در رابطه با فضای سر سرنشین محسوس به نظر می رسد که البته اگر قدی بیش از 180 سانتی متر نداشته باشید، به هیچ وجه مشکل ساز نمی شود.

Lifan_x50_لیفان (1)

جالب آنکه بر خلاف تصور اولیه فضای صندوق عقب واقعا بزرگ و کارساز به نظر می رسد و این مورد می تواند برای انجام خرید های هفتگی منزل (در مقام یک خودرو شهری ، بسیار کارساز باشد) به خصوص که با توجه به ارتفاع کلی خودرو، دسترسی به درب صندوق نیز به آسانی انجام می شود و ارتفاع کف صندوق از زمین مناسب به نظر می رسد.

Lifan_x50_لیفان (15)رانندگی

لیفان X50 با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر 102 اسب بخاری عرضه می شود و خریداران می توانند از میان دو گیربکس اتوماتیک CVT یا نمونه پنج سرعته دستی،یکی را انتخاب کنند.نخست به سراغ نمونه اتوماتیک می رویم،پیشرانه با چرخاندن سوئیچ با صدای آرامی روشن می شود.

Lifan_x50_لیفان (8)برای گیربکس علاوه بر حالت درایو یک حالت با مشخصه S نیز در نظر گرفته شده است که ظاهرا عملکرد اسپرتی تری را برای خودرو به ارمغان می آورد.با توجه به مشخصات موتور و وزن تقریبا 1.2 تنی خودرو، شتاب گیری قابل قبول به نظر می رسد و مهمتر آنکه بر خلاف بسیاری دیگر خودروهای چینی،صدای چندانی نیز به درون کابین راه نمیابد،البته عجیب است که اگزوز صدایی متفاوت و نسبتا اسپرت را منتشر می کند که در فیلم ضمیمه مطلب به خوبی قابل تشخیص است.فرمان عملکرد نرمی دارد اما بر خلاف برخی دیگر خودروهای چینی چندان هم سبک نیست و چنین ویژگی ای باعث می شود که در سرعت های بالا احساس بهتری از تسلط و کنترل بر خودرو را داشته باشید.

Lifan_x50_لیفان (7)در هنگام رانندگی با چنین خودرویی شاید مهمترین مسئله به واکنش های سیستم فنربندی مربوط باشد که با توجه به ارتفاع خودرو ممکن است بسیار خشک و آزار دهنده یا بیش از حد نرم و خسته کننده تنظیم شده باشد اما خوشبختانه در مسیر مورد آزمایش، امکان تست عملکرد فنربندی با انواع و اقسام سرعت گیر ، دست انداز و ناهمواری وجود داشت و باید اعتراف کرد که لیفان X50 در این زمینه کاملا سربلند ظاهر می شود.این ویژگی به خصوص در مقایسه با سایر خودروهای درون شهری موجود در کشورمان که عموما فنربندی یا هندلینگ ضعیفی دارند، می تواند به عنوان یکی از مهمترین ویژگی های عملکردی لیفان X50 مطرح باشد و موجب رضایت خاطر مالکین شود.

Lifan_x50_لیفان (11)در همان لحظه استارت، نرم بودن کلاچ در نمونه دنده دستی جلب توجه می کند و در ادامه حرکت هم شتاب گیری بهتر نسبت به نمونه CVT و واکنش بهتر پیشرانه نسبت به پدال گاز است که چاشنی هیجان را به تجربه رانندگی با لیفان X50 می افزاید.

Lifan_x50_لیفان (13)کرمان موتور هنوز قیمت رسمی هیچ یک از دو نمونه دستی یا اتوماتیک را اعلام نکرده است اما به نظر می رسد که قیمت نهایی نمونه دستی به شکل ملموسی کمتر از لیفان X60 باشد و برای افراد جویای سرعت و هیجان که معمولا در مسیرهای پر ترافیک نیز رفت و آمد ندارند،انتخاب نمونه های دنده دستی می تواند،لذت بالاتری را به ارمغان آورد.

Lifan_x50_لیفان (6)فهرست تجهیزات رفاهی و ایمنی لیفان X50

سانروف،ایربگ راننده و سرنشین،سیستم های کمک ترمزی ABS ، EBD و BAS،سامانه ISO FIX، صندلی های چرمی،شیشه های برقی،آینه های برقی،دی لایت،تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو،سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو با قابلیت تنظیم از روی فرمان،رینگ آلومینومی 15 اینچی و سنسور دنده عقب

Lifan_x50_لیفان (10) مشخصات فنی لیفان X50

پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر مجهز به سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ ها VVT با استاندارد آلایندگی یورو 5 با حداکثر قدرت 102 اسب بخار در 6000 RPM و حداکثر گشتاور 133 نیوتن متر در دور 3500 الی 4500 دور بر دقیقه،گیربکس اتوماتیک CVT یا پنج سرعته دستی،فرمان مجهز به کمک برقی EPS،ترمزهای چهار چرخ دیسک با سیستم های کمکی،سیستم فنربندی جلو مک فرسون و عقب نیمه دنباله ای،حداکثر سرعت نمونه اتوماتیک 160 کیلومتر بر ساعت و نمونه دنده دستی 170 کیلومتر در ساعت،وزن خالص 1175 کیلوگرم در نمونه اتوماتیک و 1150 کیلوگرم در نمونه دستی،فاصله محوری برابر با 2.55 متر، طول : 4.1 متر،عرض : 1.722 متر و ارتفاع : 1.54 متر

Lifan_x50_لیفان (16)


irev.ir

بررسی pedal.ir

اکثر ما ایرانیان راغب و آرزومند آنیم که به خودرویی مدرن، مجهز و البته بادوام دست یابیم که از بهای مناسبی نیز برخوردار باشد؛ اما آیا این رؤیا و آرزو برآورده خواهد شد؟ پاسخ این پرسش را به‌سادگی نمی‌توان داد، زیرا حل این موضوع به رفع موانعی بی‌شمار بستگی دارد که شرح همه آن‌ها در این متن نمی‌گنجد. تنها این را می‌توان گفت که این کار شدنی ست و نخستین گام هم در این راه، رهایی از نگرش‌های بسته، انحصارطلبانه و تا حدی متوهمانه حاکم بر خودروسازی‌مان و نیز جایگزینی‌شان با رویکردی بازتر، مدرن‌تر و علمی‌تر می‌باشد. و تازه این، اولین و مهم‌ترین گام است که در غیابش، انجام هر عملی حکم گره زدن بر باد را دارد. نکته مهم دیگری هم که در این میان نباید فراموش شود و البته خارج از دایره اختیارات مدیران خودروسازی ماست، تحریم‌های ظالمانه غرب است که بدون رفع آن، اجرای هر برنامه مدونی سخت چالش‌برانگیز خواهد بود.

Lifan X50

در این میان، چینی‌ها که هنوز حکم شاگردانی را دارند که در محضر اساتید خویش مشغول یادگیری و تلمذند، سعی دارند که بر این پندار و آرزو، جامه عمل بپوشاندند. به همین خاطر هم است که سخت جویای علائق و سلایق ما مردمان هستند تا بلکه هر چه بیشتر ما را خاطرخواه و هواخواه خود سازند. اما آیا آن‌ها موفق هم خواهند شد؟ شاید، ولی این مهم، منوط به آن است که رضایت ما و دیگر جهانیان را به خود جلب نموده و به بازیگری جدی و سترگ مبدل شوند. اگر آن‌ها روزی توانستند همچون همتایان غربی و شرقی خویش قله‌های موفقیت را فتح نموده و در کیفیت نام‌آور گردند، تازه در آن هنگام می‌توانند از کسوت شاگردی خارج شده و ردای استادی را بر تن کنند، پس تا رسیدن به آن لحظه خاص باید سخت و بی‌وقفه تلاش نمایند و چینی‌ها هم تا به امروز نشان داده‌اند که شاگردان کوشا و زیرک مکتب خودروسازی هستند. خودروسازان ایرانی می‌توانند از این شاگردان زیرک درس‌های بسیاری بیاموزند. بگذریم!

Lifan X50

چند صباحی است خودروی لیفان X50 روانه بازار کشورمان شده و ثبت‌نام از متقاضیان این خودرو آغاز شده است. به بهانه وقوع این امر، مطالب مختصری را به رشته تحریر درآوردیم که در ذیل تقدیمتان می‌کنیم.

نمای ظاهری
مدل X50، از جدیدترین محصولات لیفان به شمار آمده و در اکتبر سال 2014 میلادی روانه بازار گردید. خودروی مذکور از پلت فرمی همسان با لیفان 530 برخوردار بوده و شاسی آن نیز توسط شرکت بریتانیایی MIRA توسعه و تکوین یافته است. این خودرو در همان کلاسی طبقه‌بندی می‌شود که خودروهایی همچون رنو کپچر، ب‌ام‌و X1 و یا پژو 2008 در آن جای دارند؛ خودروهایی که نه کراس‌اوور هستند و نه هاچ‌بک! اما علیرغم همه این صحبت‌ها، لیفان این خودرو را با کد X تعریف نموده است که معرف خودروهای کراس‌اوور این شرکت است. بگذریم!

Lifan X50

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، چند سالی است که اکثر سازندگان چینی از طراحی‌های ناشیانه، نامأنوس و حتی زشت! گذر نموده و در این مورد، از آخرین متدهای روز دنیا مدد می‌گیرند. از همین رو، طراحی این خودرو هم کاملاً مطابق با استانداردهای نوین جهانی صورت پذیرفته است. جلوپنجره آن در مقایسه با دیگر همتایان چینی‌اش، بسیار موشکافانه و ظریف طراحی شده و علاوه بر آن، در نمای جلو، ترکیب نوارهای LED به همراه چراغ‌های بادامی‌شکل و نیز دیفیوزر نقره‌ای‌رنگ، جلوه‌ای گیرا و جذابی را برای آن به ارمغان آورده است. این همان نکته‌ای است که مورد توجه برخی از وب‌سایت‌های چینی هم واقع شده و به همین خاطر هم است که این دست از رسانه‌ها، طراحی این خودرو را گامی بزرگ برای سازنده‌ای همچون لیفان قلمداد می‌کنند، شرکتی که پیش از این، بدترین شبیه‌سازی‌ها را انجام می‌داد؛ نمونه بارزش هم خودروی لیفان 320 می‌باشد که به‌تمامی از خودروی مینی کپی شده است.

Lifan X50

طراحی نمای عقب این خودرو از شباهت‌های بسیاری با مدل‌های روز اروپایی و من‌جمله آلفا رومئو، برخوردار است. دیفیوزر نقره‌فامی هم در زیر سپر عقب آن جای گرفته که به زیبایی این بخش بسیار مدد رسانده است. علاوه بر این، یک باربند هم در بالای سقف آن قرار دارد که وجود آن در بازار چین امر حیاتی به شمار می‌آید چون بنا بر برخی نوشته‌ها، هیچ فرد چینی حاضر نیست خودروی کراس‌اووری را خریداری کند که فاقد باربند باشد! در حال حاضر لیفان X50، رقیب محصولاتی همچون هاوال H1 و جک S3 به شمار می‌آید (در بازار چین).

Lifan X50

کابین
درون این خودرو با بینش نوگرایانه ای طراحی شده و از ارگونومی مناسبی نیز بهره می‌برد. همچنین، قطعات آلومینیمی متعددی هم در جای‌جای کابین آن دیده می‌شود. همچون اکثر خودروهای چینی، جنس مواد به کار رفته در داشبورد آن از پلاستیک سخت است که با نیم‌نگاهی به بهای این خودرو، این مورد تاحدی قابل توجیه است.

Lifan X50

بیش از هر چیز، این زمینه قرمز رنگ نمایشگرهای پشت فرمان آن است که توجهات را بیش از پیش به خود معطوف می‌کند و نکته جالب اینجاست که نور پس‌زمینه‌ای هم که از قطعات درون کابین ساطع می‌شود نیز بدین رنگ است. دیگر بخش‌های کابین را نیز، کمابیش پلاستیکی‌های سخت مشکی فرا گرفته‌اند. صفحه لمسی بزرگی در میانه داشبورد آن جای گرفته که اندازه آن از نمونه به کار رفته در فورد کوگا (KUGA) هم بزرگ‌تر است.

Lifan X50

از آنجایی که فلسفه طراحی این خودرو کسب حداکثر فضای داخلی به ازای مینیمم فضای خارجی بوده است، علیرغم ابعاد کوچک بدنه، فاصله بین دو محور عقب و جلوی آن کاملاً متناسب است و به همین لحاظ نیز، از فضای جاداری برخوردار است. از طرف دیگر، جهت رفاه حال بیشتر سرنشینان، تعداد 21 عدد محفظه جهت حمل بار و قرارگیری اشیاء در نقاط گوناگون آن تعبیه شده است تا راکبین این خودرو بتوانند با خاطری آسوده بار و وسایل همراه خود را در آن‌ها جای دهند. بنا به ادعای شرکت لیفان، در صورت برداشته صندلی‌های عقب این خودرو، حتی می‌توان یک یخچال کوچک و یا مبلمان خانه را نیز با آن جابه‌جا نمود!

Lifan X50
Lifan X50

ایمنی
بنا به ادعای وب‌سایت این شرکت، در بیش از 42 درصد از بدنه این خودرو، ورق‌های فولادی با استحکام بالا (HIGH-STRENGHTH STEEL PLATE) به کار رفته است. از طرف دیگر، این خودرو از 2 کیسه ایمنی هوا به‌طور استاندارد برخوردار است که در مدل‌های فول، این تعداد به 6 عدد افزایش می‌یابد. همچنین طیف وسیعی از سامانه‌های ایمنی اعم از ABS،EBD،BA،ESP،TCS و.. بر روی آن نصب گردیده که شاید در خودرویی با بهایی مشابه ،کم‌نظیر باشد. در ضمن، تمامی این سیستم‌های ایمنی هم توسط شرکت بوش آلمان طراحی شده‌اند.

Lifan X50

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

پیشرانه به‌کاررفته در این خودرو 4 سیلندر بوده و 1.5 لیتر حجم دارد و مجهز به تکنولوژی هوشمند زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTI) می‌باشد، توان خروجی آن نیز معادل 102 اسب‌بخار و گشتاورش هم برابر با 133 نیوتن‌متر است. بی‌تعارف باید گفت که این موتور چندان قوی نیست و نمی‌تواند رضایت خاطر بیشتر هم‌وطنانمان را فراهم کند، اما درعین‌حال، این نکته را هم نباید از یاد برد که این خودرو از کشوری می‌آید که در آن مصرف سوخت و هزینه‌های مربوطه، اولویت اصلی مشتریان جهت خرید یک خودروی نوست و ساکنان آن سرزمین برخلاف برخی از هم‌وطنان، موتورهای کم‌حجم و کم‌مصرف را بیشتر می‌پسندند. به همین سبب هم است که اکثر خودروهای ارائه شده در بازار چین از پیشرانه‌های کم‌حجمی برخوردارند. بگذریم!

Lifan X50این خودرو همانند بیشتر هم‌قطاران چینی خود از فنربندی نرمی برخوردار است و ترمزهای آن که در تمامی چهار چرخ از نوع دیسکی است، از عملکرد مناسبی بهره می‌برند. البته در این بین نباید فرمان برقی این خودرو را هم از یاد برد که از کارکرد بسیار نرم و روانی برخوردار است و می‌تواند مددکار راننده در سخت‌ترین شرایط ترافیکی باشد. سیستم انتقال قدرت به‌کاررفته در این خودرو، از نوع 5 سرعته دستی و یا جعبه‌دنده خودکار (CVT) است، که در کشور ما هر دو نوع آن عرضه خواهد شد.
Lifan X50

جمع‌بندی نهایی
با توجه مطالب فوق و با نگاهی به بهای این خودرو، که حول‌وحوش 50 میلیون تومان است، می‌توان آن را گزینه مناسبی برای بیشتر اقشار جامعه و به‌خصوص خانواده‌های کوچک برشمرد، این خودرو کمابیش همان ویژگی‌ها و مختصاتی را داراست که یک فرد عیالوار به دنبال آن است، چون علاوه بر زیبایی، از فرمان و فنربندی بسیار نرمی هم برخوردار بوده و به اندازه کافی نیز جادار می‌باشد. اما در مقابل، این خودرو گزینه نه چندان مناسبی برای عاشقان سرعت و شتاب است، چون فلسفه ساخت آن چیزی دیگری بوده و برای این مقصود زیاد مناسب نیست. این مینی کراس‌اوور برای آمدوشد روان‌تر در شهرها و مکان‌هایی مناسب است که از جاده‌ها و مسیرهای مواصلاتی نسبتاً ناهمواری برخوردارند و احیاناً در آن مسیرها خودروهای سدان و یا هاچ بک‌ها چندان جوابگو نیستند. از همین روست که ارتفاع این خودرو نسبت به سواری‌ها چند سانتی‌متری بالاتر آمده است و البته این لزوماً به معنای مالکیت خودرویی با قابلیت‌های آفرودی هم نیست.

Lifan X50

در داخل کشورمان تنها رقیب این خودرو، هاوال M4 می‌باشد که در حال حاضر از حضور بسیار کمرنگی در بازار برخوردار است.


مشخصات فنی

تیپ موتور: LF479Q2- B

حجم موتور: 1498 سی‌سی

توان: 102 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه

گشتاور: 133 نیوتن‌متر در 3500 – 4500 دور در دقیق

حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت (نمونه با گیربکس دستی) – 160 کیلومتر بر ساعت (نمونه با گیربکس CVT)

میانگین مصرف سوخت: 6.3 الی 6.5 لیتر

سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات

سیستم فنربندی عقب: SEMI TRAILLING ARM

سیستم ترمز جلو: دیسکی خنک شونده

سیستم ترمز عقب: دیسکی

استاندارد آلایندگی: یورو 5

Lifan X50

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع:4100/1722/1540 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2550 میلی‌متر

وزن: 1150 کیلوگرم (با گیربکس دستی) – 1175 کیلوگرم (با گیربکس CVT)

اندازه تایرهای جلو و عقب: 195/60 R 15

ارتفاع خودرو از کف زمین: 208 میلی‌متر

ظرفیت باک: 42 لیتر

گنجایش صندوق بار: 570 لیتر (1136 لیتر در صورت خواباندن صندلی‌ها)

Lifan X50

ایمنی

پیش از هر چیز، می‌خواهم این نکته را خدمتتان عرض می‌کنم که این خودرو در بازار چین از لحاظ تجهیزات ایمنی و رفاهی به‌کاررفته، چه در دنده دستی و یا CVT، به ترتیب در سه تیپ متفاوت DELUXE و PREMIUM و FLAGSHIP ارائه می‌شود که به زبان ساده می‌توان آن‌ها را به تیپ‌های پایه، نیمه‌فول و فول تعبیر نمود. در سطور ذیل تجهیزات اختصاصی برای هر تیپ، به تفکیک مشخص گردیده است. البته با توجه به این مطلب که ممکن است این تقسیم‌بندی شامل حال بازار ایران نشود.

2 عدد ایربگ

ایربگ های جانبی (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه می‌شود)

ایربگ های پرده‌ای (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه می‌شود)

سیستم ضد بلوکه ترمز

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم ترمز در حالت اضطراری BA

سیستم کنترل پایداری ESP (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه می‌شود)

سیستم کنترل کشش خودرو TCS(فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه می‌شود)

نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها TPMS (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه می‌شود)

سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

کمربند ایمنی سه نقطه‌ای

Lifan X50

تجهیزات رفاهی

فرمان الکتریکی (EPS)

سیستم روشنایی در روز

شیشه عقب بخار زدا

سانروف برقی دو حالته (فقط در تیپ‌های PREMIUM و FLAGSHIP ارائه می‌شود)

سیستم استارت بدون کلید KEYLESS START

فرمان چندکاره (فقط در تیپ‌های PREMIUM و FLAGSHIP ارائه می‌شود)

سیستم رهیاب GPS (فقط در تیپ‌های PREMIUM و FLAGSHIP ارائه می‌شود)

4 عدد بلندگو

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX

دوربین دید عقب (فقط در تیپ‌های PREMIUM و FLAGSHIP ارائه می‌شود)

کامپیوتر سفر

صندلی‌ها با پوشش چرمی

صفحه نمایشگر لمسی (فقط در تیپ‌های PREMIUM و FLAGSHIP ارائه می‌شود)

آینه‌های عقب الکتروکرومیک

دربازکن صندوق عقب (ریموت)

آینه‌های برقی به همراه راهنما

رینگ‌های آلومینیمی

و….

قیمت

در ایران: 47.9 میلیون تومان (دنده دستی) – 52.9 میلیون تومان (دنده CVT)

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *