نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی - Side Effects

عوارض جانبی – Side Effects

7

عوارض جانبی – Side Effects در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

عوارض جانبی (Side Effects) یک فیلم روانشناسانه آمریکایی که توسط استیون سودربرگ گارگردانی شده‌است، و در سال ۲۰۱۳ اکران شد. در این فیلم بازیگرانی همچون جود لا، رونی مارا، کاترین زتا جونز و چنینگ تیتوم ایفای نقش می‌کنند.

خلاصه داستان: شوهر امیلی، مارتین، به‌تازگی یک دوران زندان چهار ساله را پشت سر گذاشته و به خانه برگشته است، اما امیلی هنوز درگیر افسردگی مزمنی است که رهایش نمی‌کند. روزی او با اتومبیل شخصی‌اش اقدام به خودکشی می‌کند اما از این سانحه جان سالم به در می‌برد. جان که یک روان‌پزشک است برای بررسی وضعیت روحی او با ویکتوریا که پزشک سابق او بود مشورت می‌کند تا قرص‌های مناسب‌تری برای او تجویز کند. اما قرص‌های جدید و تازه به بازارآمده آثار مخربی بر روح و روان امیلی می‌گذارند و پیامدهای ناگواری دارند.

نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی - Side Effects

نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی – Side Effects

نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی - Side Effects

نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی – Side Effects

نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی - Side Effects

نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی – Side Effects

تریلر فیلم عوارض جانبی – Side Effects

siidd

تریلر فیلم عوارض جانبی


iRev.ir-Line

بررسی نقد فارسی

آنچه “عوارض جانبي” استيون سودربرگ را به همان سبك كهنه و لذت بخش سينما نزديك تر مي كند، اين است كه فيلم، از همان نوع تريلري است كه آلفرد هيچكاك در صورت زنده بودن و ادامه فعاليت هنري احتمالا مي ساخت. هرگز نه به دنبال زياده روي در ارائه فرضيات است و نه با طراحي پيچ در پيچ و قصه گويي درهم و برهم همراه مي شود. در عوض براي حفظ درگيري مخاطب با فيلم، در حين فاش شدن داستان، از طريق تغيير دادن نوع نگاه ما به وقايع و شخصيت ها، محتوا را ايجاد مي كند.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/side-effects/Screen%20Shot%202013-02-14%20at%202.53.14%20PM.jpegتا جايي، به نظر ميرسد “عوارض جانبي” قرار است آزموني براي سنجش قواعد اخلاقي مرتبط با افزايش بي رويه ي تجويز داروهاي ضد افسردگي و ضد اضطراب باشد. تبليغات اشباع كننده، افسردگي ( يك بيماري رواني مشخص) را مبدل به وضعيتي همه جا حاضر نموده است. با تمركز بر اين جنبه از داستان، سودربرگ قادر به اجراي تردستي استادانه خود و هدايت تمركز مخاطب به جهتي ديگر مي شود. همانگونه كه انتظار ميرفت، با پيش نماشي(flash-forward) مختصر كه فيلم را آغاز ميكند، “عوارض جانبي” دنده عوض كرده و منطبق بر يكي از طرح هاي مورد علاقه ي هيچكاك مي شود: مردي بي گناه كه به اشتباه متهم شده.

“عوارض جانبي” با معرفي “اميلي تيلور” (Rooney Mara) 28 ساله به ما آغاز مي شود. همسري فداكار كه مشتاقانه در انتظار آزادي شوهرش، مارتين (Channing Tatum) از زندان است، در حالي كه او به جرم قاچاق داخلي چهار سال حبس كشيده. به هر حال بازگشت مارتين به خانه، فقط آغازي براي آزمون سخت اميلي است. اميلي به ورطه ي افسردگي مي غلتد؛ او هنگام كوبيدن ماشينش به ديوار يك پاركينگ تقريبا خودش را به كشتن مي دهد. همين واقعه منتج به دوره اي منظم از جلسات درماني با دكتر “جاناتان بنكس” (Jude Law) مي شود. روانپزشكي جاه طلب كه گاهي گويا بيش از ارزيابي مناسب و مداواي بيمارانش، علاقه مند به پيگيري مطالعات دارويي براي شركت هاي داروسازي است. البته در مورد اميلي، او به اندازه اي اهميت قائل مي شود كه با درمانگر قبلي او، اريكا سيبرگ ( (Catherine Zeta-Jones ملاقات كند، اما نكته ي مفيدي در اين ملاقات نمي يابد. نسخه ي تجويزي جاناتان براي اميلي، انگيزه هاي خودكشي او را مهار مي كند، ولي منجر به مواردي از خواب گردي شديد مي شود. زماني كه فاجعه اي دردناك به وقوع مي پيوندد، در حالي كه طوفاني رسانه اي او را احاطه مي كند، جاناتان روش هاي خود را نيازمند به بررسي دقيق مي يابد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/side-effects/Screen%20Shot%202013-02-14%20at%202.53.25%20PM.jpegگرچه “عوارض جانبي” در بر دارنده ي بسياري از قواعد يك “فيلم يخچال فريزري”(آنگونه كه هيچكاك مي ناميدشان، فيلم هايي هستند كه در آغاز تصويري سرهم مي كنند، اما نه لزوما پس از آن) پيچ در پيچ است، براي اجتناب از عناصر افراطي، يا بيش از حد احساسي طرح كلي، دقت كافي را دارد. روابط ميان بيماران و پزشكان از اكثر قواعد دنياي عادي تبعيت مي كنند. فعل و انفعالات ميان اخبار بد و مفاهيم ضمني به عنوان نقطه كليدي داستان به خدمت گرفته شده. هيچ تلاشي براي شرح يا فهماندن هر نوع رابطه ي جنسي ميان جاناتان و اميلي وجود ندارد. (اتفاقي كه مرتباً انتظار وقوعش را داريم، چون گويا در اين نوع فيلم ها همه چيز همين گونه پيش مي رود!). به طريقي، “عوارض جانبي” مرا به ياد “وحشت آغازين” ( Primal Fear) ، تريلر Richard Gere/Edward Norton انداخت، اگرچه اين يكي هوشمندانه تر و گول زننده تر است.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/side-effects/Screen%20Shot%202013-02-14%20at%202.54.28%20PM.jpegبازي كردن در نقش اميلي به “روني مارا” (Rooney Mara) شانس رهايي از زير سايه ي بلند “اليزابت سالاندر” (Lisbeth Salander) را مي دهد. نقشي كه ممكن است نهايتا دهه او را تعريف و خلاصه كند، اگر دو فيلم نهايي “سه گانه هزاره/ Millennium Trilogy” (فيلم اول اين سه گانه “دختري با خالكوبي اژدها/ The Girl with the Dragon Tattoo” است) ساخته شوند. او اينجا در نقشي متفاوت بسيار خوب بازي ميكند. چانينگ تاتوم (Channing Tatum) كه در سه فيلم اخير سودربرگ ظاهر شده، حضوري نيرومند و اطمينان بخش دارد. رشد او در سال هاي اخير به عنوان يك بازيگر در حالي كه او هنرش را گسترش مي بخشد، مداوم بوده است. جود لاو (Jude Law) توانايي بسياري در مديريت ابهامات نقشش دارد، كه شامل تكبر و وسواس فكري نيز مي شود. تنها بازيگري كه انتخابش احتمالا اشتباه بوده، كاترين زتا جونز (Catherine Zeta-Jones) است. نقش آفريني او از همان صحنه اول حضورش، اندكي بيش از حد متظاهرانه است.

گزارش شده كه “عوارض جانبي” ممكن است آخرين اثر سينمايي سودربرگ باشد. او وامانده از نظام حاكم بر سينما، تصميم به تمركز بر فعاليت هايش در تلويزيون و “بخش هاي ديگر” گرفته. ممكن است بتوان اميدوار بود كه احساس او تغيير كند، زيرا فيلمسازان بسيار محدودي همچون سودربرگ دلير و قابل اتكا هستند. كارنامه او به صورتي لذت بخش، دقيق و ظريف است، و هنگاميكه گاه اثري نا رس تحويل مي دهد، شتابش براي كار واقعي خود، به گونه اي است كه اطمينان مي دهد نقص هايش ناچيزند. سودربرگ هرگز قابل پيشبيني نبوده است، كيفيتي كه با بسياري از فيلمسازان در تعارض است. پيشروي از “Magic Mike/مايك جاويي” به سوي ” Side Effects/ عوارض جانبي” ، فيلم هايي كه به شكل چشمگيري با هم متفاوتند، آخرين نمونه همين كيفيت است. “عوارض جانبي” تريلري استادانه است كه كيفيت آن، از فيلم هايي كه معمولا در اين موقع از سال اكران مي شوند بهتر است. اين فيلم، البته نماينده ي سودربرگ در بهترين حالتش نيست، اما هرگز توجه من را از دست نداد. اگر اين صحنه ي عظيم وداع سودربرگ است، پاياني محترمانه و آبرومند تلقي مي شود. اما عده اي از ميان ما كه قدر غرابت و ذوق و استعداد او را مي دانند، براي اميد به” اين آخرين پرده نيست”، بخشوده اند.


iRev.ir-Line

بررسی چوک

عوارض جانبی (Side Effects) محصول آمریکا در سال 2013 به کارگردانی استیون سودربرگ (Steven Soderbergh) است. سودربرگ که توانسته پیش از این اسکار را در سال 2000 برای فیلم Traffic بدست بیاورد و همچنین نخل طلای جشنواره کن در سال 1989 را برای فیلم «سکس، دروغ‌ها و نوار ویدئویی» در کارنامه‌ی خود دارد. فیلمبرداری این فیلم را با نام مستعار پیتر اندروز انجام داده و با این حال توانسته تریلری جذاب، پرکشش و معمایی بسازد. عوارض جانبی از آن فیلم‌هایی است که به سبک هیچکاک روندی آرام دارند اما کم‌‌کم می‌فهمید همه چیز برعکس آن چیزی که فکر می‌کردید در جریان بوده‌اند. سودربرگ و نویسنده‌اش بورنز تلاش کرده‌اند تا چند موضوع مهم در جامعه کنونی آمریکا، مثل افسردگی، اعتیاد به قرص‌های آرام‌بخش و حرص و طمع پول را دستمایه‌ای برای ساخت یک تریلر جنایی قرار دهند و در این کار هم موفق بوده‌اند.

کارگردان: استیون سودربرگ/ تهیه‌کنندگان: لورنزو دی بوناونتورا – جورجی جیکوبز – اسکات ز. بورنز/ نویسنده: اسکات ز. بورنز/ ژانر: جنایی- تریلر – درام/ بازیگران: جود لا – رونی مارا – کاترین زتا جونز – چنینگ تتیوم و… / موزیک: توماس نیومن/ فیلمبرداری: پیتر اندروز/ تدوین: ماری آن برنارد/ استودیو: Endgame Entertainment / توزیع کننده: Open Road Films / تاریخ اکران: 8 فوریه 2013 / مدت زمان: 106 دقیقه/ محصول کشور: آمریکا/ زبان: انگلیسی/ بودجه‌ی ساخت: 30,000,000 دلار / فروش باکس آفیس: 60,288,363 دلار

خلاصه‌ی داستان فیلم: عوارض جانبی با معرفی امیلی تیلو (رونای مارا) به ما آغاز می‌شود. همسری فداكار كه مشتاقانه در انتظار آزادی شوهرش، مارتین (چنینگ تتیوم) از زندان است، درحالی‌كه او به جرم قاچاق داخلی چهار سال حبس كشیده. به‌هرحال بازگشت مارتین به خانه، فقط آغازی برای آزمون سخت امیلی است. امیلی به ورطه‌ی افسردگی می‌افتد؛ او هنگام كوبیدن ماشینش به دیوار یك پاركینگ تقریباً خودش را به كشتن می‌دهد. همین واقعه منجر به دوره‌ای منظم از جلسات درمانی با دكتر «جاناتان بنكس» (جود لا) می‌شود. روانپزشكی جاه‌طلب كه گاهی گویا بیش از ارزیابی مناسب و مداوای بیمارانش، علاقه‌مند به پیگیری مطالعات دارویی برای شركت‌های داروسازی است. البته در مورد امیلی، او به اندازه‌ای اهمیت قائل می‌شود كه با درمانگر قبلی او، اریكا سیبرگ (کاترین زتا جونز) ملاقات كند، اما نكته‌ی مفیدی در این ملاقات نمی‌یابد. نسخه‌ی تجویزی جاناتان برای امیلی، انگیزه‌های خودكشی او را مهار می‌كند، ولی منجر به عوارض جانبی از جمله خواب‌گردی شدید می‌شود. زمانی‌كه فاجعه‌ای دردناك به‌وقوع می‌پیوندد، درحالی‌كه طوفانی رسانه‌ای او را احاطه می‌كند، جاناتان روش‌های خود را نیازمند به بررسی دقیق می‌یابد…

Aboutadmin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *