مجله نقد و بررسی iRev.ir

فهرست

عوارض جانبی – Side Effects

7

عوارض جانبی – Side Effects در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

عوارض جانبی (Side Effects) یک فیلم روانشناسانه آمریکایی که توسط استیون سودربرگ گارگردانی شده‌است، و در سال ۲۰۱۳ اکران شد. در این فیلم بازیگرانی همچون جود لا، رونی مارا، کاترین زتا جونز و چنینگ تیتوم ایفای نقش می‌کنند.

خلاصه داستان: شوهر امیلی، مارتین، به‌تازگی یک دوران زندان چهار ساله را پشت سر گذاشته و به خانه برگشته است، اما امیلی هنوز درگیر افسردگی مزمنی است که رهایش نمی‌کند. روزی او با اتومبیل شخصی‌اش اقدام به خودکشی می‌کند اما از این سانحه جان سالم به در می‌برد. جان که یک روان‌پزشک است برای بررسی وضعیت روحی او با ویکتوریا که پزشک سابق او بود مشورت می‌کند تا قرص‌های مناسب‌تری برای او تجویز کند. اما قرص‌های جدید و تازه به بازارآمده آثار مخربی بر روح و روان امیلی می‌گذارند و پیامدهای ناگواری دارند.

نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی - Side Effects

نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی – Side Effects

نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی - Side Effects

نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی – Side Effects

نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی - Side Effects

نقد و بررسی فیلم عوارض جانبی – Side Effects

تریلر فیلم عوارض جانبی – Side Effects

siidd

تریلر فیلم عوارض جانبی


iRev.ir-Line

بررسی نقد فارسی

آنچه “عوارض جانبی” استیون سودربرگ را به همان سبک کهنه و لذت بخش سینما نزدیک تر می کند، این است که فیلم، از همان نوع تریلری است که آلفرد هیچکاک در صورت زنده بودن و ادامه فعالیت هنری احتمالا می ساخت. هرگز نه به دنبال زیاده روی در ارائه فرضیات است و نه با طراحی پیچ در پیچ و قصه گویی درهم و برهم همراه می شود. در عوض برای حفظ درگیری مخاطب با فیلم، در حین فاش شدن داستان، از طریق تغییر دادن نوع نگاه ما به وقایع و شخصیت ها، محتوا را ایجاد می کند.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/side-effects/Screen%20Shot%202013-02-14%20at%202.53.14%20PM.jpegتا جایی، به نظر میرسد “عوارض جانبی” قرار است آزمونی برای سنجش قواعد اخلاقی مرتبط با افزایش بی رویه ی تجویز داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب باشد. تبلیغات اشباع کننده، افسردگی ( یک بیماری روانی مشخص) را مبدل به وضعیتی همه جا حاضر نموده است. با تمرکز بر این جنبه از داستان، سودربرگ قادر به اجرای تردستی استادانه خود و هدایت تمرکز مخاطب به جهتی دیگر می شود. همانگونه که انتظار میرفت، با پیش نماشی(flash-forward) مختصر که فیلم را آغاز میکند، “عوارض جانبی” دنده عوض کرده و منطبق بر یکی از طرح های مورد علاقه ی هیچکاک می شود: مردی بی گناه که به اشتباه متهم شده.

“عوارض جانبی” با معرفی “امیلی تیلور” (Rooney Mara) 28 ساله به ما آغاز می شود. همسری فداکار که مشتاقانه در انتظار آزادی شوهرش، مارتین (Channing Tatum) از زندان است، در حالی که او به جرم قاچاق داخلی چهار سال حبس کشیده. به هر حال بازگشت مارتین به خانه، فقط آغازی برای آزمون سخت امیلی است. امیلی به ورطه ی افسردگی می غلتد؛ او هنگام کوبیدن ماشینش به دیوار یک پارکینگ تقریبا خودش را به کشتن می دهد. همین واقعه منتج به دوره ای منظم از جلسات درمانی با دکتر “جاناتان بنکس” (Jude Law) می شود. روانپزشکی جاه طلب که گاهی گویا بیش از ارزیابی مناسب و مداوای بیمارانش، علاقه مند به پیگیری مطالعات دارویی برای شرکت های داروسازی است. البته در مورد امیلی، او به اندازه ای اهمیت قائل می شود که با درمانگر قبلی او، اریکا سیبرگ ( (Catherine Zeta-Jones ملاقات کند، اما نکته ی مفیدی در این ملاقات نمی یابد. نسخه ی تجویزی جاناتان برای امیلی، انگیزه های خودکشی او را مهار می کند، ولی منجر به مواردی از خواب گردی شدید می شود. زمانی که فاجعه ای دردناک به وقوع می پیوندد، در حالی که طوفانی رسانه ای او را احاطه می کند، جاناتان روش های خود را نیازمند به بررسی دقیق می یابد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/side-effects/Screen%20Shot%202013-02-14%20at%202.53.25%20PM.jpegگرچه “عوارض جانبی” در بر دارنده ی بسیاری از قواعد یک “فیلم یخچال فریزری”(آنگونه که هیچکاک می نامیدشان، فیلم هایی هستند که در آغاز تصویری سرهم می کنند، اما نه لزوما پس از آن) پیچ در پیچ است، برای اجتناب از عناصر افراطی، یا بیش از حد احساسی طرح کلی، دقت کافی را دارد. روابط میان بیماران و پزشکان از اکثر قواعد دنیای عادی تبعیت می کنند. فعل و انفعالات میان اخبار بد و مفاهیم ضمنی به عنوان نقطه کلیدی داستان به خدمت گرفته شده. هیچ تلاشی برای شرح یا فهماندن هر نوع رابطه ی جنسی میان جاناتان و امیلی وجود ندارد. (اتفاقی که مرتباً انتظار وقوعش را داریم، چون گویا در این نوع فیلم ها همه چیز همین گونه پیش می رود!). به طریقی، “عوارض جانبی” مرا به یاد “وحشت آغازین” ( Primal Fear) ، تریلر Richard Gere/Edward Norton انداخت، اگرچه این یکی هوشمندانه تر و گول زننده تر است.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/side-effects/Screen%20Shot%202013-02-14%20at%202.54.28%20PM.jpegبازی کردن در نقش امیلی به “رونی مارا” (Rooney Mara) شانس رهایی از زیر سایه ی بلند “الیزابت سالاندر” (Lisbeth Salander) را می دهد. نقشی که ممکن است نهایتا دهه او را تعریف و خلاصه کند، اگر دو فیلم نهایی “سه گانه هزاره/ Millennium Trilogy” (فیلم اول این سه گانه “دختری با خالکوبی اژدها/ The Girl with the Dragon Tattoo” است) ساخته شوند. او اینجا در نقشی متفاوت بسیار خوب بازی میکند. چانینگ تاتوم (Channing Tatum) که در سه فیلم اخیر سودربرگ ظاهر شده، حضوری نیرومند و اطمینان بخش دارد. رشد او در سال های اخیر به عنوان یک بازیگر در حالی که او هنرش را گسترش می بخشد، مداوم بوده است. جود لاو (Jude Law) توانایی بسیاری در مدیریت ابهامات نقشش دارد، که شامل تکبر و وسواس فکری نیز می شود. تنها بازیگری که انتخابش احتمالا اشتباه بوده، کاترین زتا جونز (Catherine Zeta-Jones) است. نقش آفرینی او از همان صحنه اول حضورش، اندکی بیش از حد متظاهرانه است.

گزارش شده که “عوارض جانبی” ممکن است آخرین اثر سینمایی سودربرگ باشد. او وامانده از نظام حاکم بر سینما، تصمیم به تمرکز بر فعالیت هایش در تلویزیون و “بخش های دیگر” گرفته. ممکن است بتوان امیدوار بود که احساس او تغییر کند، زیرا فیلمسازان بسیار محدودی همچون سودربرگ دلیر و قابل اتکا هستند. کارنامه او به صورتی لذت بخش، دقیق و ظریف است، و هنگامیکه گاه اثری نا رس تحویل می دهد، شتابش برای کار واقعی خود، به گونه ای است که اطمینان می دهد نقص هایش ناچیزند. سودربرگ هرگز قابل پیشبینی نبوده است، کیفیتی که با بسیاری از فیلمسازان در تعارض است. پیشروی از “Magic Mike/مایک جاویی” به سوی ” Side Effects/ عوارض جانبی” ، فیلم هایی که به شکل چشمگیری با هم متفاوتند، آخرین نمونه همین کیفیت است. “عوارض جانبی” تریلری استادانه است که کیفیت آن، از فیلم هایی که معمولا در این موقع از سال اکران می شوند بهتر است. این فیلم، البته نماینده ی سودربرگ در بهترین حالتش نیست، اما هرگز توجه من را از دست نداد. اگر این صحنه ی عظیم وداع سودربرگ است، پایانی محترمانه و آبرومند تلقی می شود. اما عده ای از میان ما که قدر غرابت و ذوق و استعداد او را می دانند، برای امید به” این آخرین پرده نیست”، بخشوده اند.


iRev.ir-Line

بررسی چوک

عوارض جانبی (Side Effects) محصول آمریکا در سال ۲۰۱۳ به کارگردانی استیون سودربرگ (Steven Soderbergh) است. سودربرگ که توانسته پیش از این اسکار را در سال ۲۰۰۰ برای فیلم Traffic بدست بیاورد و همچنین نخل طلای جشنواره کن در سال ۱۹۸۹ را برای فیلم «سکس، دروغ‌ها و نوار ویدئویی» در کارنامه‌ی خود دارد. فیلمبرداری این فیلم را با نام مستعار پیتر اندروز انجام داده و با این حال توانسته تریلری جذاب، پرکشش و معمایی بسازد. عوارض جانبی از آن فیلم‌هایی است که به سبک هیچکاک روندی آرام دارند اما کم‌‌کم می‌فهمید همه چیز برعکس آن چیزی که فکر می‌کردید در جریان بوده‌اند. سودربرگ و نویسنده‌اش بورنز تلاش کرده‌اند تا چند موضوع مهم در جامعه کنونی آمریکا، مثل افسردگی، اعتیاد به قرص‌های آرام‌بخش و حرص و طمع پول را دستمایه‌ای برای ساخت یک تریلر جنایی قرار دهند و در این کار هم موفق بوده‌اند.

کارگردان: استیون سودربرگ/ تهیه‌کنندگان: لورنزو دی بوناونتورا – جورجی جیکوبز – اسکات ز. بورنز/ نویسنده: اسکات ز. بورنز/ ژانر: جنایی- تریلر – درام/ بازیگران: جود لا – رونی مارا – کاترین زتا جونز – چنینگ تتیوم و… / موزیک: توماس نیومن/ فیلمبرداری: پیتر اندروز/ تدوین: ماری آن برنارد/ استودیو: Endgame Entertainment / توزیع کننده: Open Road Films / تاریخ اکران: ۸ فوریه ۲۰۱۳ / مدت زمان: ۱۰۶ دقیقه/ محصول کشور: آمریکا/ زبان: انگلیسی/ بودجه‌ی ساخت: ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار / فروش باکس آفیس: ۶۰,۲۸۸,۳۶۳ دلار

خلاصه‌ی داستان فیلم: عوارض جانبی با معرفی امیلی تیلو (رونای مارا) به ما آغاز می‌شود. همسری فداکار که مشتاقانه در انتظار آزادی شوهرش، مارتین (چنینگ تتیوم) از زندان است، درحالی‌که او به جرم قاچاق داخلی چهار سال حبس کشیده. به‌هرحال بازگشت مارتین به خانه، فقط آغازی برای آزمون سخت امیلی است. امیلی به ورطه‌ی افسردگی می‌افتد؛ او هنگام کوبیدن ماشینش به دیوار یک پارکینگ تقریباً خودش را به کشتن می‌دهد. همین واقعه منجر به دوره‌ای منظم از جلسات درمانی با دکتر «جاناتان بنکس» (جود لا) می‌شود. روانپزشکی جاه‌طلب که گاهی گویا بیش از ارزیابی مناسب و مداوای بیمارانش، علاقه‌مند به پیگیری مطالعات دارویی برای شرکت‌های داروسازی است. البته در مورد امیلی، او به اندازه‌ای اهمیت قائل می‌شود که با درمانگر قبلی او، اریکا سیبرگ (کاترین زتا جونز) ملاقات کند، اما نکته‌ی مفیدی در این ملاقات نمی‌یابد. نسخه‌ی تجویزی جاناتان برای امیلی، انگیزه‌های خودکشی او را مهار می‌کند، ولی منجر به عوارض جانبی از جمله خواب‌گردی شدید می‌شود. زمانی‌که فاجعه‌ای دردناک به‌وقوع می‌پیوندد، درحالی‌که طوفانی رسانه‌ای او را احاطه می‌کند، جاناتان روش‌های خود را نیازمند به بررسی دقیق می‌یابد…

دسته بندی ها فیلم خارجی, نمره 7

دیدگاه