نقد و بررسی رنو ساندرو - Renault Sandero

رنو ساندرو – Renault Sandero

4.5

رنو ساندرو – Renault Sandero در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

رنو ساندرو Sandero گونه هاچ بک رنو L90 یا لوگان یا تندر خودمان می باشد که با ظاهری متفاوت و مدرنتر و طراحی جذابتر خود، نشان از عملکردی پویا و توانمند دارد. ساندرو با وجود هاچ بک بودن و دارا بودن طول کلی به اندازه 4.02 متر، ظرفیت ذخیره سازی و فضاهای داخلی مناسبی را ارائه می کند. رنو ساندر بطور كامل از پلت فرم ال 90 بهره مي برد در حقيقت مي توان ساندرو را ال 90 هاچ بك ناميد زيرا به جز طراحي خارجي خودرو بسياري از المان هاي ال 90 در ساندرو مورد استفاده قرار گرفته است. فضای بار آن به اندازه 320 لیتر گنجایش دارد که از غالب خودروهای کامپکت و کوچک بیشتر است.

از لحاظ ایمنی فعال با دارا بودن آخرین نسل از ABS شرکت بوش و از نظر ایمنی غیر فعال نیز مطابقت با آخرین الزامات اتحادیه اروپا با مواردی نظیر داشبورد مشبک و صلیب سقف تامین گردیده است. موتورهای مختلف دیزلی و بنزینی برای آن در نظر گرفته شده است. اما در بازار ایران احتمالاً با همان موتور 1.6 لیتری تندر عرضه خواهد شد. ساندرو برخلاف تندر 90 طراحی مناسب و بهتری داشته و با داشتن زوایای گرد و منحنی چشم را نمی آزارد. طراحی جدید آن می تواند مطلوب جوانان و افراد گریزان از تندر باشد. مدلهای خاصی از این خودرو با طراحی اسپرت شده یا یک نمونه شاسی بلند مفهومی نیز ساخته شده اند.

نقد و بررسی رنو ساندرو - Renault Sandero

نقد و بررسی رنو ساندرو – Renault Sandero

کاتالوگ کاتالوگ رنو ساندرو - Renault Sandero

کاتالوگ کاتالوگ رنو ساندرو – Renault Sandero

کاتالوگ رنو ساندرو - Renault Sandero

کاتالوگ رنو ساندرو – Renault Sandero

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه رنو ساندرو – Renault Sandero در لینک زیر (بر روی تصویر کلیک کنید):

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه رنو ساندرو - Renault Sandero

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه رنو ساندرو – Renault Sandero

 ویدیوهایی از رنو ساندرو – Renault Sandero


iRev.ir-Line

نقد و بررسی دنده6

شرکت پارس‌خودرو بالاخره آماده عرضه رنو ساندرو در بازار شده است و برای همین، شش دستگاه رنو ساندرو را در اختیار اصحاب رسانه و خودرونویسان قرار داد تا با پیمودن مسیر تهران- ابیانه، این خودروها را به چالش بکشند و نظرات خود را از بررسی تجربی در مورد ساندرو اعلام کنند. شاید آن چنان دلنشین نباشد، نسل قدیمی یک خودرو را که در سال ۲۰۰۸ به بازار جهانی معرفی شده و امروز نسخه جدید آن در جاده‌های جهانی در حال تردد است در اواخر ۲۰۱۵ آن را برای اولین بار در ایران بررسی کنیم. به هر حال سرنوشت بازار این طور رقم خورده است و باید به ساندروی پارس‌خودرو، به عنوان یک خودروی جدید نگاه کنیم. در این سفر دو روزه اطلاعاتی را به‌دست آوردیم که می‌توان آن را امروز به اشتراک گذاشت تا برای خریداران ساندرو، ذهنیتی را از این خودرو پدیدار کند.

ساندرو رنو تست و بررسی ساندرو رنو تست و بررسی

سواری تندر۹۰ را به یاد داشته باشید
برای آغاز این سفر، ابتدا ساندروی دنده‌دستی را انتخاب کردیم که تنها ۱۲۷۰ کیلومتر راه رفته بود و بوی نویی داخلش استشمام می‌شد. با سه سرنشین پارس‌خودرو را ترک کردیم و از اتوبان آزادگان به آزادراه تهران- قم رسیدیم. با توجه به تراکم جمعیت اتوبان آزادگان کمی به بررسی ترمزها و سطح پایداری خودرو مشغول شدیم. ترمزهای ساندرو در هر دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک، در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای است و سیستم ABS و EBD دارد. وقتی از این ترمزها در سرعت بین ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت استفاده می‌کردیم، به نسبت ثبات خوبی را احساس کردیم، ولی مسئله‌ای که بین برخی همکاران خودرونویس مطرح بود، اشاره به این داشت که شاید اگر ترمزها کمی قوی‌‌تر بود، اطمینان خاطر از سواری با ساندرو بیشتر می‌شد. در ترمزهای شدید سیستم EBD به خوبی عمل می‌کرد و کمتر احساس تغییر تعادل در جلو و عقب به کابین منتقل می‌شد. کمی قلق‌گیری از قبل، تجربه‌ای به دست آوردیم که در ترمزگیری‌های شدید هم می‌توان روی ساندرو حساب کرد. چند بار با سرعت متعارف جاده‌ای ترمزگیری نسبتا شدید را بررسی کردیم و به این مسئله رسیدیم که این کار کمتر باعث گیجی فرمان و پایداری خودرو نسبت به رقبا می‌شود. اگر تجربه رانندگی با تندر۹۰ را داشته باشید، می‌توان گفت شرایط ترمزگیری به تندر نزدیک است، با این تفاوت که به خاطر نبود قسمت صندوق عقب، پایداری بهتری احساس می‌شود. وقتی در شهر رانندگی می‌کنید به غیر از پارامترهای شخصی و سلیقه‌ها، همیشه دو مسئله مطرح است. یکی نرمی مناسب فرمان و دیگری تعویض دنده آسان. در مورد ساندرو می‌توان گفت گیربکس دنده‌ای بسیار عالی و خوب طراحی شده و به خاطر ضریب دنده‌های منطقی، در داخل شهر و جاده می‌توانید رانندگی راحت و لذت بخشی داشته باشید.

ساندرو رنو تست و بررسی ساندرو رنو تست و بررسی

در کنار نرمی کلاچ، دنده‌ها بدون سر و صدا عوض می‌شود و مسیر پیمایش دسته دنده برای تعویض حالت، کوتاه و مناسب بوده که در رانندگی شهری امری بسیار مهم است. ولی فرمان سفت خودرو باعث می‌شود کمی رانندگی با یک ماشین ۴۳ یا ۴۸ میلیونی در شهر آن طور که باید و شاید آسوده نباشد. با توجه به شباهت فنی تندر۹۰ و ساندرو، گیربکس در نسخه دنده‌ای و اتوماتیک با تندر۹۰ یکی بوده و اگر تجربه‌ای از تندر۹۰ دستی دارید، می‌توانید نتیجه‌گیری در مورد ساندرو داشته باشید.
موتور ساندرو همان انجین K4M رنو است که روی تندر۹۰ نصب می‌شود. این موتور ۱۵۹۸ سی سی حجم دارد که از آرایش چهار سیلندر با ۱۶ سوپاپ بهره می‌گیرد. ۱۰۵ اسب‌بخار را در ۵۷۵۰ دور تحویل می‌دهد و با گشتاور حداکثری ۱۴۰ نیوتون‌متر که در ۳۷۵۰ دور ایجاد می‌شود، قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. بار‌ها به ساندرو فشار آوردیم و شاهد رسیدن عقربه دورسنج موتور به ۶۰۰۰ بودیم. شتابگیری خودرو نسبت به خودروهای عمومی در جاده مناسب بود و به راحتی می‌توانستید برای سبقت گرفتن روی خودرو حساب کنید. نکته‌ای که در تندر۹۰ شاهد آن هستید، شاید سیستم فرمان نامطمئن در سرعت‌های بالا، باعث شود خیلی از مالکان تندر۹۰ نتوانند آن طور باید و شاید به این موتور فشار بیاورند.

ساندرو رنو تست و بررسی ساندرو رنو تست و بررسی

ولی با توجه به اصلاحات قابل احساسی که در سیستم تعلیق و فرمان ساندرو انجام شده است، راحت‌تر از تندر۹۰ می‌توانید به این ماشین فشار آورید. به خاطر همین اطمینان‌خاطر از فرمان ساندرو تصمیم گرفتیم در جاده کفی به سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برسیم تا آن گیجی فرمان و تعلیق را که در تندر۹۰ احساس می‌شود در ساندرو تجربه نکنیم. البته سیستم فرمان خوب باعث اعمال قانون ما شد. طبق اعلام شرکت رنو و پارس‌خودرو، شتاب نسخه دنده‌ای ساندرو ۱۰٫۵ ثانیه اعلام شده است. ولی بارها این مسئله را تست کردیم و دست‌یابی به شتاب ۱۲ ثانیه هم کار سختی بود. البته فضای تست ما فشار متعارف تست استاندارد را نداشت. ولی چیزی که سرنشینان احساس می‌کردند، شتاب مناسبی بود که با سایر خودروها مقایسه می‌شود. در مدل اتوماتیک هم شتاب ۱۱٫۵ ثانیه به آرزویی تبدیل شد و کلا رسیدن به آن شرایطی سخت‌تر از میزبانی جام جهانی داشت.

ساندرو رنو تست و بررسی ساندرو رنو تست و بررسی

به خاطر ثبت تصاویر مختلف و هماهنگی، مسیر تهران تا ابیانه حدود ۷ ساعت طول کشید که بیشتر این وقت صرف توقف‌ها شد. همین مسئله باعث شد بارها مصرف سوخت خودرو را بسنجیم. باک ۵۰ لیتری ساندرو اندازه‌ای مناسب داشت و با نسخه دنده‌ای، مصرف ۷ تا ۷٫۴ لیتر در صد کیلومتر را ثبت کردیم. با توجه به اینکه در برخی جاهای جاده تخت گاز رانندگی می‌کردیم و گاهی برای تست شتاب و هندلینگ فشار زیادی به موتور می‌آوردیم، به نسبت با مصرف سوخت منطقی طرف بودیم. بعدها که در نسخه اتوماتیک هم نشستیم، مصرف سوخت خودرو حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر بود. البته این را هم اشاره کنیم که در پیچ‌های ابیانه، به‌خاطر اینکه دور موتور را نزدیک به ۵۰۰۰ دور نگه می‌داشتیم، تا۱۷٫۹ در صد کیلومتر لیتر مصرف سوخت داشتیم.

ساندرو رنو تست و بررسی ساندرو رنو تست و بررسی

بعد از طی مسافتی، نسخه دنده‌ای خود را با ساندرو اتوماتیکی جابه‌جا کردیم که بالای ۳۰ هزار کیلومتر راه رفته بود و می‌توانست مرجع خوبی برای بررسی نسخه اتوماتیک باشد. با اینکه ماشین کارکرد به نسبت بالایی در مدت کوتاه داشته است، ولی شرایط اتاق سالم بود و صدایی از آن شنیده نمی‌شد. دسته دنده ساندرو اتوماتیک دقیقا مثل مگان و تندر۹۰ اتوماتیک ایران‌خودرو است. گیربکس را از حالت P در حالت D قرار می‌دهیم. بدون هیچ گونه ضربه‌ای ماشین راه می‌افتد. تعویض دنده‌ها نرم است و کمتر لرزشی از تعویض در اتاق احساس می‌شود. اگر از بدو حرکت پای خود را روی گاز بگذارید، می‌توانید به دورهای بالا در دنده مناسب برسید. ولی اگر بحث شتابگیری مخصوصا در اتوبان‌ها پیش بیاید، این کار سخت شده و با تخت گاز کردن کمتر شاهد آن هستید که ساندرو به شما دنده معکوس بدهد.

ساندرو رنو تست و بررسی ساندرو رنو تست و بررسی

به شکلی که در سرعت بالای ۱۱۰ کیلومتر برساعت، خودرو از دنده ۴ به دنده ۳ نمی‌آید. اگر اصرار زیادی به معکوس کشیدن دارید، باید دسته دنده را سمت خود بکشید و حالت تیپ‌ترونیک را انتخاب کنید. در این وضعیت تعویض دنده را خود بر عهده می‌گیرید که با حرکت جلو و عقب دسته دنده می‌توانید حالت دنده را انتخاب کنید و به دور موتورهای بالا برسید. البته سیستم حفاظت از گیربکس ساندرو و تندر۹۰ اتوماتیک به شکلی طراحی شده است که در صورت فشار به موتور و گیربکس، دنده مثبت را حتی در حالت تیپ‌ترونیک اعمال و از دادن دنده معکوس در شرایط دور موتور بالا جلوگیری می‌کند.

ساندرو رنو تست و بررسی ساندرو رنو تست و بررسی

گاهی اوقات دوست داشتیم پدال گاز آن دستوری را که می‌فرستیم به درستی برای گیربکس شرح دهد و گیربکس خوب عمل کند ولی آن قدر گیربکس ۴ دنده اتوماتیک ساندرو تحت فرمان مهندسان سازنده است که کاری به کار ما ندارد و طبق قاعده خود عمل می‌کند که بعضی مواقع دلچسب نیست. با نسخه اتوماتیک رسیدن به سرعت بالای ۱۷۰ کیلومتر کار آسانی نیست و با ۳ سرنشین دستیابی به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت هم مثل دنده‌ای نیست. شاید باید ساده بیان کرد وقتی روی دنده ۴ ساندرو اتوماتیک هستید، از شتابگیری صرف‌نظر کرده یا حداقل از دنده ۳ استفاده کنید. اما همین رانندگی با این گیربکس اتوماتیک نسبت به رقبای چینی دلچسب‌‌تر است و با توجه به صداگیری جدیدی که روی ساندرو اعمال شده ، آسایش به مراتب بیشتری نسبت به تندر۹۰ اتوماتیک تجربه می‌کنید و حین رانندگی با وجود لاستیک‌های بارز، به مراتب از تندر۹۰ صدای کمتری از سطح جاده به داخل اتاق شنیده می‌شود.

وقتی بدون رانندگی ساندرو را کالبد شکافی می‌کنیم

اگر بحث تست‌درایو را کنار بگذاریم و به جزئیات غیر فنی بپردازیم، به نکات مثبت و منفی جالبی می‌رسیم. در نگاه اول از نظر بسیاری از همراهان در سفر، ظاهر ساندرو زیبا نیست. ولی با کمی بحث به این مسئله می‌رسیم که ظاهر در سطح سال ۲۰۰۸ آن قدر بد هم نیست و شاید در همان سال زیبا هم تلقی شده است.
مسئله اصلی این است که ظاهر ساندرو کهنه و قدیمی است و همین نکته باعث شده است در کنار طراحی‌های روزی که می‌بینیم، کمی بد چهره به نظر بیاید. ولی همین ظاهر ساده نکات مثبتی را در دل خود دارد.
اولین مسئله این است که داخل ساندرو با پنج سرنشین که از قد ۱۶۵ سانتی متر تا ۱۹۰ سانتی‌متر حضور داشتند، راحت در جلو و عقب می‌نشستند. طاقچه عقب خودرو یکی از بزرگ‌ترین فضاهای پشت صندلی عقب را دارد که به راحتی یک کوله مسافرتی را روی آن جا دادیم. صندوق عقب ماشین هم یکی از بهترین فضاها را دارد و بدون خواباندن صندلی‌های عقب، در مسیر برگشتن پنج خبرنگار تمام وسایل خود را در صندوق گذاشتند و مجبور نشدیم قسمتی از بار را داخل اتاق بیاوریم.
زاپاس ساندرو از زیر بسته می‌شود و همین مسئله باعث شده است کف صندوق این ماشین صاف و یک‌تکه و دسترسی به زاپاس راحت‌‌تر از تندر۹۰ باشد. طراحی داشبورد هم به مراتب از تندر۹۰ زیباتر است. البته در صورت حضور تندر۹۰ فیس‌لیفت، داخل تندر۹۰ هم به شکل ساندرو می‌شود. اضافه شدن کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، باعث شده امکانات ساده تندر ۹۰، کمی جامع‌‌تر باشد. غربلیک فرمان ظاهر خوبی را گرفته است و دو ایربگ خودرو محفظه‌های زیباتری دارند.

ساندرو رنو تست و بررسی ساندرو رنو تست و بررسی

پشت آمپر هم با توجه به بسیاری از تندر۹۰‌ها زیباتر است. سیستم کامپیوتر سفر، به نسبت خوب عمل می‌کند و اطلاعات مناسبی به راننده می‌دهد. رودری‌های خودرو در جلو و عقب طوری طراحی شده‌اند که می‌توانید دست را روی آن تکیه بدهید و دستگیره را بگیرید که باز هم نسبت به تندر۹۰ متمدن‌‌تر است.
سیستم صوتی ضبط CD خور با قابلیت USB و AUX است که به چهار باند روی در‌ها نصب شده است. واقعیت این است که کیفیت این سیستم آن چنان بالا نیست و صدای جذابی در اتاق تحویل نمی‌دهد. نسخه اتوماتیک ساندرو، به تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان مجهز شده است که در نسخه دنده‌ای وجود ندارد. در این مدل زه روی در‌ها و رنگ آینه‌ها، هم رنگ با بدنه بوده که از بیرون نسخه اتوماتیک و دنده‌ای قابل تشخیص است.
حین پارک کردن این خودرو به این مسئله رسیدیم که جای خالی سنسور پارک عقب در ماشین به وفور دیده می‌شود و با توجه به اینکه سپرها به طور کامل هم رنگ بدنه هستند، احتمال می‌رود در صورت خط و خش افتادن بسیار در ذوق بزند. یکی دیگر از امکاناتی که در ساندرو جای خالی آن احساس می‌شد، کروزکنترل برای نسخه اتوماتیک است. صندلی‌ها هم کمی راحت بودند، ولی جنسی پارچه‌ای داشتند که برخی مواقع پرزهایی از خود تولید می‌کرد. سیستم تهویه ساندرو مثل تندر۹۰ است و گرمای خوبی بدون بوی آزار دهنده در اتاق پخش می‌کند و یک فن قوی برای پخش باد دارد.
وقتی به پارس‌خودرو رسیدیم، ساندرو ما را راضی کرده و خستگی کمتری نسبت به تندر۹۰ برایمان به ارمغان آورده بود! کاستی‌های آپشن آن بیشترین ضعف‌هایش به حساب می‌آمدند و طراحی‌اش هم کمی دلسرد کننده بود.

ساندرو رنو تست و بررسی ساندرو رنو تست و بررسی

قیمت رنو ساندرو 
در دید اول شاید قیمت ساندرو زیاد باشد، ولی وقتی چینی‌ها رقابت را در بازه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان جدی کرده‌اند، معلوم است ساندرو می‌تواند بهتر باشد.
با توجه به اینکه ۲۰۶ تیپ ۵ ایران‌خودرو، با کیفیتی به مراتب پایین‌‌تر از ساندرو با قیمت نزدیک به ۳۷ میلیون دادوستد می‌شود، طبیعی است یک خودروی CKD که نظارت فرانسوی را به‌طور مستقیم روی خود دارد، قیمتی بالاتر از ۲۰۶ را برای خود انتخاب می‌کند.
یکی از آرزوهای ما بعد از سفر این بود که کاش نسل جدید این خودرو را در ایران برای عرضه تست می‌کردیم.

ساندرو رنو تست و بررسی ساندرو رنو تست و بررسی

 تازه وارد نه چندان به روز!

تیتر20 – آقای ماشین باز- این روزها خودروسازان داخلی در پی معرفی خودروهای جدید خود به بازار هستند تا بتوانند با تنوع بیشتر در سبد محصولات خود سهم بیشتری از بازار را به دست آورند.برخی از این خودروها علی رغم اینکه برای بازار ایران یک تازه وارد به حساب می ایند اما برای بازار های دیگر یک خودروکهنه بوده و یا حتی ممکن است در بازار های جهانی از خطوط تولید خارج شده باشند.این در حالیست که برخی از این شرکت ها به سراغ محصولاتی می روند که از خطوط تولید شرکت مادر خارج شده باشند تا اینکه حاشیه سود بیشتری را به دست آورند برخی دیگر از شرکت ها نیز انقدر زمان مذاکره را طولانی می کنند که نسل و یا نسل های جدید آن روانه بازار های دیگر می شوند اما خودروی تولیدی دیگر قدیمی شده و یا حتی از خطوط تولید دیگر کشورها نیز خارج شده است.

مشخصات فنی رنو ساندرو

یکی از این خودروها که به زودی روانه بازار ایران می شود داچیا ساندرو و یا همان رنو ساندرو است.خودرویی که در حقیقت نمونه هاچ بک تندر 90است که با قیمتی در حدود42میلیون و 900هزار تومان با گیربکس دستی و 47میلیون و 900هزار تومان با گیربکس اتوماتیک توسط شرکت پارس خودرو به بازار عرضه می شود.ساندرو در کشورهای دیگر با چهره ای جدید روانه بازار های دیگر شده است این در حالیست که پارس خودرو همان نمونه سال 2008را برای بازار ایران در نظر گرفته است.رنو ساندرو برای اولین بار در سال 2008راهی بازار شد و در سال 2011فیس لیفت شده و تغییراتی در جلو پنجره آن به وجود آمد و در نهایت در سال 2012نسل دوم این خودرو روانه بازار شد اما خودرویی که از خطوط تولید پارس خودرو خارج می شود متعلق به نسل اول بوده و از زیبایی نسل جدید بی بهره است.رنو ساندرو از همان موتور 1.6لیتری تندر 90بهره می برد که قادر به تولید 105اسب بخار قدرت است.

ساندرو رنو تست و بررسی ساندرو رنو تست و بررسی

از اینکه رنو ساندرو خودرویی مناسب برای بازار ایران است شاید جای هیچگونه شکی نباشد چراکه نمونه صندوق دار آن یعنی تندر 90امتحان خود را در بازار ایران پس داده است.اما نکته دیگری که در مورد این خودرو وجود دارد این است که ساندرو مورد نظر در حدود8000دلار در بازار های دیگر قیمت داشته است اما در ایران از 40تا50میلیون تومان قیمت گذاری شده است که کمی گران به نظر می رسد این در حالیست که این خودرو همانند تندر 90به عنوان خودرویی ارزان قیمت برای قشر کم در آمد تولید شده است اما در ایران این اطمینان وجود دارد که ساندرو به هیچ وجه با چنین قیمتی نصیب قشر کم در آمد جامعه نخواهد شد.ساندرو در بازه قیمتی 40تا 50میلیون تومان می تواند خودرویی مناسب باشد اما چهره نه چندان جذاب این خودرو ممکن است که کار را برای آن سخت کند به خصوص اینکه هیچگونه تغییری درون کابین این خودرو نسبت به تندر 90داده نشده است و از نظر کیفیت مواد به کار رفته درون کابین بهبودی حاصل نشده است.حال باید دید که این خودروی نه چندان به روز می تواند در بازار ایران موفق باشد یا خیر؟


iRev.ir-Line

بررسی خودرو بانک

مقدمه

 دهه 80 بود که پژو 206 توسط شرکت ایران خودرو به بازار عرضه شد. خودروی هاچ بک پنج درب که مورد توجه قشرهای مختلف جامعه قرار گرفت. قبل از پژو 206 هم رنو 5 نماینده‌ی خودروهای فرانسوی در بازار ایران بود. حال گویا نوبت رنو ساندِرو رسیده است. رنو ساندرو بعد از فراز و نشیب‌های طولانی قرار است تا کمتر از دو ماه دیگر وارد بازار ایران شود، یک هاچ‌بک اقتصادی که بر پایه پلتفرم مشترک تندر 90 طراحی و ساخته شده است و با حمایت فنی رنو فرانسه و مشارکت رنوپارس به عنوان نماینده این شرکت در ایران، توسط پارس خودرو تولید می‌شود. رنو ساندرو خودرویی است که تا قبل از این در بازارهای جهانی از فروش خوبی برخوردار بوده و توانسته نظر خریداران جوان را به سمت خود جلب کند. در همین راستا شرکت پارس خودرو یک تست گروهی به مدت دو روز برای اصحاب رسانه درنظر گرفت. تستی که در آن 6 دستگاه رنو ساندِرو برای 22 خبرنگار در حوزه صنعت و خودرو تهیه شده بود.

با حضور ساندرو در بازار ایران رقابت میان رقبای چینی و فرانسوی شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. جدیدترین محصول رنو در ایران می‌خواهد با تکیه بر کیفیت بالا، دوام مناسب، استهلاک کم به خوبی رقبای خود را به مبارزه دعوت کند.
ساده و در عین حال معمولی

 باید در خصوص طراحی رنو ساندِرو گفت که این خودرو سادگی و یکدستی طراحی دیگر محصولات رنو و البته به طور ویژه محصولات خانواده X90 را به همراه دارد. البته اگر کمی منصف باشیم می‌توان گفت طراحی آن از تندر90 کمی اسپرت‌ و جوانپسند‌تر است. شاید کمی طراحی جلوی خودرو ساده است اما در قسمت انتهایی ساندِرو فرم چراغ‌های عمودی تا حدی سادگی این بخش را حذف کرده است. در طراحی داخل کابین نیز بخش‌های جزئی به خودرو اضافه شده و طراحی داخلی ساندرو کاملاً شبیه به تندر90 است.

ساندرو در جاده

 حرکت خودرو از شرکت پارس خودرو در روز پنج شنبه ساعت 10 صبح آغاز شد. هر شش خودرو به سمت هتل ابیانه در کاشان حرکت کردند. اما این رنو ساندِرو بود که در طول مسیر توسط خبرنگاران تست و مورد بررسی قرار گرفت. ساندِرویی که از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری 16سوپاپه برخوردار است. این همان پیشرانه‌ای است که در تندر 90 نیز استفاده شده است. 105 اسب بخار قدرت در 5750 دور در دقیقه و 140 نیوتن‌متر گشتاور در 3750 دور در دقیقه تولید می‌کند.

پارس خودرو قصد دارد تا دو تیپ از ساندِرو را وارد بازار کند. یکی با گیربکس 5 سرعته دستی و دیگر با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک. به همین خاطر در این آزمایش از دودستگاه ساندرو مجهز به گیربکس دستی و 4 دستگاه ساندرو مجهز به گیربکس اتوماتیک استفاده شد. جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک ساندرو در طول مسیر و مخصوص مسیر‌های صاف بسیار قابل قبول بود. درطول مسیر نیز بسیاری از خبرنگاران توانستند به مرز سرعت 170 تا 175 کیلومتر دست یابند.
شما در حالت تعویض دنده دستی در نسخه اتوماتیک می‌توانید با سرعت 130 کیلومتر درساعت تنها دنده 3 را درگیر کنید. البته اگر به رانندگی با چنین سرعتی ادامه دهید حتما نیاز مبرم برای افزایش تعداد دنده‌ها را احساس خواهید کرد. مخصوصاً زمانی که دنده 4 درگیر می‌شود و سرعت خودرو به مرز 170 کیلومتر درساعت می‌رسد.
شتاب صفرتاصد ساندرو در نسخه دستی 10.5 ثانیه و در نسخه اتوماتیک 11.7 ثانیه به صورت رسمی اعلام شده است. میانگین مصرف سوخت ساندرو دستی 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده و برای نسخه اتوماتیک نیز 8.3 لیتر است. البته در طول آزمایش با توجه به میانگین سرعت بالایی که خودروها داشتند و ظرفیت کامل سرنشین میانگین مصرف در نسخه اتوماتیک به 10.5 لیتر در هر100 کیلومتر می‌رسید.
سیستم تعلیق ساندرو در جلو از نوع مک‌فرسون با بازوی جناقی است. در بخش عقب نیز به صورت میل پیچشی با مقطعH و فنر مارپیچ است. به همین خاطر در طول مسیر سواری و نرمی بهتری نسبت تندر90 داشته است. البته یکی از نقاط ضعفی که در این خودرو می‌توان به آن اشاره کرد، صندلی‌های نه چندان راحت، برای مسافرت‌های طولانی مدت است. درشهر چندان مشکلی برایتان ایجاد نخواهد شد. اما در مسافرت‌های طولانی برای افرادی که از کمردرد رنج می‌برند مطمئناً مشکل ساز خواهد بود.
با این حال رانندگی با رنو ساندرو بخاطر کیفیت خوب قطعات و همچنین سواری نرمی که به همراه دارد لذت بخش است. وجود ترمز‌های ABS و EBD نیز این اطمینان را به شما می‌دهد که در سرعت‌های بالا بتوانید خودرو را به راحتی متوقف کنید.

قیمت

پارس خودرو برای تیپ ساندرو دستی قیمت 42 میلیون و 900 هزار تومان را درنظر گرفته است. تیپ اتوماتیک ساندرو نیز با برچسب قیمتی 47 میلیون و 900هزار تومان وارد بازار عرضه خواهد شد.

مشخصات فنی
مدل رنو ساندرو
پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری
حجم موتور 1598 سی سی
قدرت 105 اسب بخار در 5750 دور
گشتاور 140 نیوتن متر در 3750 دور
شتاب 11.5 ثانیه (اتوماتیک)
حداکثر سرعت 170 کیلومتر (اتوماتیک)
وزن 1136 کیلوگرم (اتوماتیک)
قیمت بازار 47.9 میلیون تومان برای اتوماتیک

iRev.ir-Line

بررسی پدال

هر دم از این باغ بری می‌رسد… پس از سال‌ها کش‌وقوس و وعده و وعید، درنهایت خط تولید رنو ساندرو در یکی از زیرمجموعه‌های سایپا به نام پارس‌خودرو افتتاح شد؛ اما این بار هم طبق روال معمول، این نسل پیشین آن بود که در مدار تولید جای گرفت نه نسخه نوین و به‌روزش. گویا تقدیر بر این منوال قرار گرفته که سازندگان ایرانی به آخرین مقصد واماندگان تاریخ بدل گردند. بگذریم!

Renault Sandero B90
Renault Sandero B90

نسل نخست رنو/داچیا ساندرو در ماه سپتامبر سال 2007 میلادی پا به عرصه وجود نهاد و کمی بعد هم در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودرو در مرکز تکنولوژی رنو و با مساعدت شرکای منطقه‌ای آن در برزیل و رومانی و بر مبنای پلت فرم لوگان تکوین یافت. پلت فرم به کار رفته در این خودرو B90 نام دارد و تنها تفاوت آن با نسخه سدان، در اندکی فاصله کمتر بین محورهای جلو و عقب آن است. در ماه اکتبر سال 2008 میلادی، نسخه کراس‌اوور ساندرو که STEPWAY نام دارد توسط شعبه برزیلی رنو به بازارهای جهانی معرفی شد. این خودرو از پیشرانه‌ای به حجم 1.6 لیتری برخوردار و چند سانتی هم به لحاظ ارتفاع از نمونه عادی (ساندرو) بلندتر است.

Dacia Sandero Stepway 2010
Dacia Sandero Stepway 2010

در سال 2011 میلادی، نسل نخست ساندرو دستخوش فیس‌لیفت جزئی گشت و از همین رو سپر جلو، جلوپنجره و نیز چراغ‌های عقب آن به تیغ جراحی سپرده شد و در طرح کابین آن نیز اصلاحاتی چند صورت پذیرفت تا از این لحاظ به مدل‌های روز رنو نزدیک‌تر گردد. این نسخه فیس‌لیفت شده، هنوز هم در کشور کلمبیا تولید می‌شود.

Dacia Sandero facelift
Dacia Sandero facelift
Dacia Sandero Stepway 2013
Dacia Sandero Stepway 2013

نکته جالب اینجاست که خودروسازان ما حتی زحمت تولید این نمونه را هم به خود نداده و در عوض، همان طرح اولیه را با بوق و کرنا در مدار تولید قرار دادند. نسل نخست رنو/داچیا ساندرو در سپتامبر سال 2012 میلادی جای خود را به نسل دومش داد و این نسخه هم‌اکنون در رومانی، مراکش و برزیل و روسیه، آفریقای جنوبی در حال تولید است، یعنی همان شعباتی که پیش از آن نسل اول این خودرو در آنها عرضه می‌شد. نسل دوم رنو ساندرو در بازارهای جهانی بسیار خوب ظاهر شده تا آن حد که توانسته عنوان بهترین خودروی سوپرمینی زیر 12 هزار پوندی را از سایت WHAT CAR? بریتانیا، کسب نماید. اگر چنانچه این مدل در ایران تولید و با بهایی مناسب ارائه می‌شد بازار بسیاری از خودروهای مشابه داخلی و وارداتی به جد مختل و روزگار خیلی از دردانه‌های کره‌ای و ژاپنی و…هم تیره و تار می‌گشت!

Dacia Sandero 2009
Dacia Sandero 2009

رنو ساندرو نسل اول که از بد حادثه! با همان ترکیب اولیه‌اش در ایران تولید می‌شود، از طراحی چندان زیبایی بهره نمی‌برد و از حجم جعبه‌ای و خشکی برخوردار و در بسیاری از نقاط بدنه‌اش نیز، زیبایی فدای قیمت گردیده است. چون سازنده اصلی یا همان رنو، در آن ایام قصدش بر آن بوده که ارزان‌ترین هاچ‌بک جهان را روانه بازار نماید؛ و ارزانی هم در بیشتر مواقع با زیبایی و هیجان دمخور نیست؛ اما با همه اینها، این خودرو از نمای نسبتاً معقولی در بخش عقب خود برخوردار است و استفاده از رینگ‌های آلومینیمی و قطعات بالنسبه باکیفیت در جای‌جای بدنه، نمایی ساده و تا حدی شاداب را برایش فراهم نموده است.
کابین این خودرو از ظاهری ساده و تا حدی زمخت بهره برده و تا اندازه‌ای می‌شود آن را نسخه‌ای اصلاح شده از کابین لوگان (تندر 90) دانست؛ اما در عوض،از زیبایی و کیفیت بهتری نسبت به آن بهره می‌برد. فرمان سه پره آن از طرح زیبا و عامه‌پسندی سود برده و پشت زمینه سفید رنگ نشان‌دهنده‌ها هم به نوبه خود نظرها را کاملاً به خود جلب می‌نماید. با این همه،شاکله این کابین با استانداردهای امروزی فاصله بسیاری دارد و قابل قیاس با ساخته‌های نوین هیوندای و تویوتا و… نیست.

Dacia Sandero 2009
Dacia Sandero 2009

نسخه ساندرو که در ایران نیز تولید می‌گردد با چند پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی به بازارهای جهانی ارائه شد. پیشرانه‌های بنزینی آن از 1.2،1.4 و 1.6 لیتر حجم برخوردارند و پیشرانه دیزلی آن نیز از حجمی 1.5 لیتری بهره می‌برد. نمونه تولیدی در ایران هم از نوع 1.6 لیتری می‌باشد که توان خروجی آن معادل 105 اسب بخار و گشتاورش هم برابر با 148 نیوتن متر است. سیستم انتقال نیروی این خودرو مشتمل بر یک جعبه دنده 5 سرعته دستی و همچنین یک جعبه دنده 4 سرعته خودکار است که در کشورمان هر دو نوع آن عرضه خواهند شد.

Dacia Sandero 2009
Dacia Sandero 2009

به لحاظ ایمنی نیز رنو ساندرو نسل اول (نسخه تولیدی در ایران) توانسته سه ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP از آن خود نماید. این میزان از ایمنی تقریباً با نسخه سدان آن یعنی مدل لوگان و یا همان تندر 90 برابری می‌کند. در عکس‌های حاصل از این تست هم شاهد اندکی تابیدگی سقف خودرو در هنگام آزمون برخورد از نیمه جلو هستیم. همچنین نسخه‌های تولیدی در کشورمان به طور استاندارد به سامانه‌های ایمنی از جمله ABS،EBD و EBA مجهز هستند.

Dacia Sandero Interior
Dacia Sandero Interior

در مجموع و در بررسی از سایت‌های گوناگون در اقصی نقاط دنیا، نکات مثبت این خودرو را می‌توان در فضای کابین، قیمت مقرون‌به‌صرفه، سواری مناسب، کیفیت ساخت خوب آن برشمرد و در مقابل هندلینگ نه‌چندان دقیق، کاربرد فراوان پلاستیک سخت در کابین و کمبود سامانه‌های ایمنی را از نکات منفی آن دانست. نویسنده یکی از نشریات چاپی هم که در چند سال پیش نمونه اتوماتیک رنو ساندرو را در پیست آزادی آزموده بود، گیربکس خودکار این خودرو را نمونه‌ای خوب و همراه با تعویض دنده‌هایی آرام برشمرد و آن را در قیاس با جعبه دنده خودکار 4 سرعته پژو 206 به‌مراتب برتر دانست. ناگفته نماند که گیربکس خودکار پژو 206 با هر تعویض دنده از خود ضربات ناهنجاری را به اتاق خودرو وارد می‌کند (جعبه دنده خودکار رنو ساندرو با نمونه‌های مشابه در مگان همسان است).

Dacia Sandero B90
Dacia Sandero

بهایی که برای این خودرو در نظر گرفته شده بین 43 الی 47 میلیون تومان است و در حال حاضر هم در این بازه قیمتی همتایان چندانی برای این خودرو متصور نیست و شاید بتوان نزدیک‌ترین همتایان آن در ایران را پژو 206 و MVM 315 دانست که اگر از ظاهر ساندرو فاکتور بگیریم، در بخش فنی و کیفیت از جایگاه برتری نسبت به این دو رقیب برخوردار است.

Dacia Sandero
Dacia Sandero

مشخصات فنی رو ساندرو

کد موتور: 4KM696
حجم موتور: 1598 سی‌سی
توان: 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
گشتاور: 148 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 175 کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع 185 کیلومتر ذکر شد)
شتاب صفر تا صد: 10.5 الی 11.7 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: 6.7 الی 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون جناغی
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی
سیستم ترمز جلو و عقب: دیسکی
استاندارد آلایندگی: یورو 4

Dacia Sandero
Dacia Sandero

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4020/1746/1534 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2588 میلی‌متر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 185/65 R 15
وزن: 1137 – 1172 کیلوگرم
حجم صندوق بار: 320 لیتر
حجم باک: 50 لیتر

ایمنی
4 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا
2 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم ترمز در حالت اضطراری EBA
کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای
تجهیزات رفاهی
شیشه‌های برقی جلو و عقب
سیستم تهویه مطبوع دستی
آینه‌های جانبی برقی
چراغ‌های مه شکن جلو
رینگ‌های آلومینیمی
سیستم صوتی با قابلیت CD و MP3 و نیز رادیو AM/FM
و…

قیمت
با جعبه دنده دستی: 43.7 میلیون تومان
با جعبه دنده اتوماتیک: 47.7 میلیون تومان


iRev.ir-Line

بررسی ایران جیب

آزمایش رانندگی و بررسی فنی رنو ساندرو / تصاویر

مدتی است که پیش فروش نسل اول رنو ساندِرو توسط پارس‏ خودرو آغاز شده است. این در حالی بوده که تولید نسل دوم این هاچ ‏بک که بر پایه پلت ‏فرم لوگان شکل گرفته است در کارخانه اصلی تولید کننده آن ( داچیا رومانی) از سال 2012 آغاز شده است. نظر به تشابه ساندرو و تندر یک دستگاه رنو ساندرو اتوماتیک را جهت تست انتخاب کرده و سعی کردیم مقایسه‏ ای بین دو خودرو داشته باشیم.

طراحی ظاهری

به گزارش ایران جیب به نقل از خبرماشین، طراحی ساندرو برخلاف هم کلاسان چینی آن که از طراحی بی هویت و کپی طرح خودرو‏های دیگر است، هویتی مستقل دارد. در اولین نگاه به آن چند المان جلب توجه می‏ کند؛ در نمای جلو چراغ‏های بزرگ و شفاف، جلو پنجره رادیاتور عریض با نشان بزرگ رنو، در نمای جانبی دستگیره‏ های بزرگ درها و زه ‏های بزرگ و قطور پایین آن‏ ها و در نمای عقب سپر، چراغ‏ها و شیشه بزرگ جلب توجه می ‏کنند.

ho7o2unq89fcc3fg5t5.jpg

ساندروی ما فیس لیفت نسل اول آن بوده که ادامه دهنده طراحی برخی محصولات شرکت رنو است که در بسیاری از بخش ‏ها طراحی مشترکی با فیس لیفت لوگان نسل اول دارد.

اندازه بزگ چراغ‏ های جلو بارزترین بخش است و در کنار آن می ‏توان به ورودی هوای بزرگ و تورفتگی‏ های وسط در موتور نیز اشاره کرد. در نمای جانبی گلگیرهای پف کرده و انحنای روی درها که از برجستگی گلگیر جلو شروع و با عبور از پایین درها به بالای برجستگی گلگیر عقب می‏رسد، در کنار زه‏ های قطور در که طرحی مشابه رنو فلوئنس و اسکالا دارد نمای جانبی را از حالت یکنواخت تندر خارج کرده است. همچنین خمیدگی و شیب سقف به سمت عقب و رسیدن آن به ستون C که طرحی شکسته با زوایای تیز دارد و ادامه آن روی چراغ و سپر عقب به پویایی طراحی جانبی ساندرو کمک کرده ‏اند.

در عقب خودرو هماهنگی اندازه شیشه عقب، در صندوق و سپر مناسب بوده و برجستگی بالای شیشه عقب که با انحنای گوشه‏ های سقف ادغام شده است المان‏های ظریفی هستند که در طراحی این بخش مشاهده می ‏شوند. البته در حالی که جای گیری چراغ ترمز در بالای شیشه عقب به این طراحی کمک کرده نصب مه شکن تکی عقب در پایین ‏ترین نقطع سپر به آن لطمه زده است. در بعضی از بازارهایی که ساندرو در آن عرضه می‏شود مه شکن عقب درون مجموعه چراغ‏ های عقب قرار گرفته که مناسب بود ساپیا هم این نوع طراحی را انتخاب می‏کرد.

um4l3l7zch82cc3aobxm.jpg

در طرح بدنه ساندرو هیچگونه شلوغی دیده نمی‏شود و طراحی خودرو ترکیبی از خطوط منحنی و شکسته بوده که در هماهنگی مناسب، جنبه محافظه کارانه خود را حفظ کرده است.

طراحی داخلی

در تندرنحوه بسته شدن درها با صدایی خاص و بلند توام بوده ولی در ساندرو درها بی صدا و نرم شده ‏اند، و این نشان از کیفیت زه‏ های در و رگلاژ آنها دارد.

در داخل خودرو فرم و کیفیت غربیلک فرمان مارا به یاد مگان و البته بدون پوشش چرم می‏اندازد! که اضافه شدن قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان در مدل ‏های اتوماتیک به خوش دستی و هماهنگی بهتر بدن با صندلی و فرمان کمک کرده است.

lamwq9ckre57ixi4gwj9.jpg

طراحی داشبورد تفاوت چندانی با تندر ندارد و مشابه لوگان فیس‏ لیفت شده و داستر است. البته به نظر می‏رسد دریچه‏ های تهویه مطبوع و کنسول میانی برجسته ‏تر شده ‏اند. علاوه بر این، تغییر طراحی کلیدهای شیشه بالابر، گرمکن شیشه عقب، قفل درها و فلاشر و کوچک شدن اهرم ‏ها و کلیدهای سیستم تهویه از تفاوت های قابل ذکر است. اضافه شدن کنترل تنظیمات سیستم پخش در پشت فرمان که طرحی مشابه مگان دارد در کنار نشانگرهای همسان با تندر اتوماتیک جزئی از امکانات اضافه شده به ساندرو محسوب می‏شود.

بزرگ‏ترین تغییر اتاق ساندرو نسبت به تند را می‏توان در طراحی رودری ‏ها و صندلی‏ های عقب آن خلاصه کرد، جایی که تندر هیچ حرفی برای گفتن نداشت که متاسفانه در مدل ‏های جدید با حذف قسمت پارچه‏ ای این وضع وخیم‏تر نیز شده است.

طراحی دستگیره داخلی درهای جلو ارگونومیک ‏تر شده و گرفتن و بستن در راحت تر است. وجود دستگیره باز کننده در با طرحی مشابه مگان باز هم نکته‏ای مثبت تلقی می‏شود. اما در رودری‏ های عقب همچنان دستگیره مشابه تندر دیده می‏شود که دلیل تغییر نکردن آن روشن نیست.

وجود پوشش پارچه ‏ای نرم در رودری‏ ها به ایجاد حس لوکس بودن نسبی خودرو کمک کرده است. صندلی‏ ها طراحی مشابه تندر دارند اما نرم‏تر هستند، همچنین افزایش گودی قسمت نشیمن صندلی ‏های عقب و اضافه شدن پشت سری ردیف وسط و کمربند ایمنی با سه نقطه اتصال برای نفر وسط از جمله تفاوت‏ های کابین ساندرو با تندر است.

به نظر نگارنده بزرگ‏ترین آیتم اضافه شده به ساندرو دکمه باز کننده صندوق عقب به‏ صورت استاندارد بوده که عدم وجود آن در تندر90 به کابوسی بزرگ تبدیل شده بود. با باز کردن صندوق عقب با فضای بزگ‏تر از کلاس خودرو مواجه می‏شویم. کیفیت جک‏ های در صندوق مناسب و باز و بسته کردن آن راحت انجام می شود. همچنین قابلیت خوابانیدن صندلی‏های عقب و مسطح شدن آنها با کف صندوق عقب قابلیت بارگیری آن را مناسب کرده است. مکانیزم و گیره‏ های طراحی شده برای صندلی‏ های عقب جالب توجه بوده و به نظر می‏رسد همانند 206 پس از مدتی به صدا نخواهد افتاد. البته در این بین کیفیت مونتاژ خودرو بالا ارزیابی می‏شود و ما را یاد تندر90های مدل 86 می‏اندازد که امیدوار هستیم این روند ثبات داشته باشد و مانند تندرهای جدید افت نداشته باشد.

با توجه به کلاس قیمتی ساندرو و وجود رقبای چینی پر آپشن و بزک شده! کمبود آپشن ‏های ساندرو کاملاً به چشم می‏آید. نبود روکش چرم، ایربگ‏ های جانبی و پرده ‏ای، کروز کنترل، سان‏روف، دی لایت، نمایشگر و دوربین عقب که امروزه به آپشن‏های استاندارد و پرطرفدار تبدیل شده‏اند کاملاً محسوس است. البته با توجه به رویکرد اقتصادی در ساخت پلت فرم ساندرو نداشتن این آپشن‏ها قابل توجیه است، اما حذف محفظه کوچک عقب، چراغ دور فندک، قاب محافظ ECU و عدم بکارگیری پارچه‏ های طرح دار و زیبا در تودوزی اتاق با توجه به برچسب قیمت نزدیک به 50 میلیونی ساندرو جای سوال دارد.

01nkndxwmcgi6ogvd7c1.jpg

آزمون رانندگی

پس از استارت زدن، صدای آشنای موتور KM4 رنو به گوش می‏رسد اما این‏بار با صدایی خشن و دیزل مانند که پس از بررسی‏ های صورت گرفته در سایر ساندرو‏ها هم این صدا با وجود عایق درپوش موتور به‏ صورت استاندارد به راحتی شنیده می‏شود. صدایی که به گفته نمایندگی خودروساز طبیعی بوده و پس از گذشت مدتی به حالت طبیعی باز‏می‏گردد!

r095hlu3icixxjnoft0.jpg

این صدای بلند و خشن موتور به درون کابین نفوذ نمی‏کند، تا کابین ساندرو را نسبت به تندر بی صدا‏تر ارزیابی کنیم. با آغاز حرکت در مسیرهای شهری و اتوبان در عملکرد گیربکس AL4 رنو تفاوت چندانی نسبت به تندر اتوماتیک احساس نکردیم اما کاهش ابعاد و وزن ساندرو نسبت به تندر چابکی و قدرت مانور آن را افزایش داده است.

در مانورها و توقف هایی که با این خودرو انجام دادیم هندلینگ و تعادل آن نسبت به تندر بهتر و با ثبات‏تر ارزیابی شد. البته مطمئناً با تعویض تایرهای بی کیفیت خودرو با نمونه‏ های مرغوب‏تر قابلیت ‏های ساندرو بهبود خواد یافت.

در این بین عملکرد ترمز که از نمونه ‏های بروز شرکت بوش آلمان سود می‏برد قابل توجه بوده و ایرادهای خاص ترمز تندر در آن وجود ندارد.

به جهت ‏هاچ‏بک بودن و کاهش قطر و زاویه ستونC مشکل عدم دید کافی در هنگام دنده عقب رفتن در این خودرو وجود ندارد اما کمبود سنسورها و دوربین دنده عقب احساس می‏شود، همچنین با دیده شدن بخشی از در موتور تسلط بسیار خوبی بر ابعاد خودرو وجود دارد که رانندگی و پارک کردن در نقاط شلوغ را راحت‏ تر می سازد.

ساندرو با قیمت 42 میلیون و 900 هزار و 48 میلیون و 900 هزار تومان به ترتیب برای مدل ‏های گیربکس اتوماتیک و دستی پا به خیابان ‏ها گذاشته است و به جهت عملکرد 8 ساله مثبت تندر و ارتقاء آن در ساندرو با استقبال علاقه ‏مندان مواجه شده که امیدواریم هر چه زودتر تولید نسل دوم آن جایگزین نمونه تولیدی در کشورمان شود.

l6it6yg940z78wup1mql.jpg

v1t1uqzpcm4zl49k3ymi.jpg


iRev.ir-Line

بررسی اروند پلاک

شرکت پارس‌خودرو بالاخره آماده عرضه رنو ساندرو در بازار شده است و برای همین، شش دستگاه رنو ساندرو را در اختیار اصحاب رسانه و خودرونویسان قرار داد تا با پیمودن مسیر تهران- ابیانه، این خودروها را به چالش بکشند و نظرات خود را از بررسی تجربی در مورد ساندرو اعلام کنند. شاید آن چنان دلنشین نباشد، نسل قدیمی یک خودرو را که در سال ۲۰۰۸ به بازار جهانی معرفی شده و امروز نسخه جدید آن در جاده‌های جهانی در حال تردد است در اواخر ۲۰۱۵ آن را برای اولین بار در ایران بررسی کنیم. به هر حال سرنوشت بازار این طور رقم خورده است و باید به ساندروی پارس‌خودرو، به عنوان یک خودروی جدید نگاه کنیم. در این سفر دو روزه اطلاعاتی را به‌دست آوردیم که می‌توان آن را امروز به اشتراک گذاشت تا برای خریداران ساندرو، ذهنیتی را از این خودرو پدیدار کند.

رنو ساندرو (11)برای آغاز این سفر، ابتدا ساندروی دنده‌دستی را انتخاب کردیم که تنها ۱۲۷۰ کیلومتر راه رفته بود و بوی نویی داخلش استشمام می‌شد. با سه سرنشین پارس‌خودرو را ترک کردیم و از اتوبان آزادگان به آزادراه تهران- قم رسیدیم. با توجه به تراکم جمعیت اتوبان آزادگان کمی به بررسی ترمزها و سطح پایداری خودرو مشغول شدیم. ترمزهای ساندرو در هر دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک، در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای است و سیستم ABS و EBD دارد. وقتی از این ترمزها در سرعت بین ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت استفاده می‌کردیم، به نسبت ثبات خوبی را احساس کردیم، ولی مسئله‌ای که بین برخی همکاران خودرونویس مطرح بود، اشاره به این داشت که شاید اگر ترمزها کمی قوی‌‌تر بود، اطمینان خاطر از سواری با ساندرو بیشتر می‌شد. در ترمزهای شدید سیستم EBD به خوبی عمل می‌کرد و کمتر احساس تغییر تعادل در جلو و عقب به کابین منتقل می‌شد. کمی قلق‌گیری از قبل، تجربه‌ای به دست آوردیم که در ترمزگیری‌های شدید هم می‌توان روی ساندرو حساب کرد. چند بار با سرعت متعارف جاده‌ای ترمزگیری نسبتا شدید را بررسی کردیم و به این مسئله رسیدیم که این کار کمتر باعث گیجی فرمان و پایداری خودرو نسبت به رقبا می‌شود. اگر تجربه رانندگی با تندر۹۰ را داشته باشید، می‌توان گفت شرایط ترمزگیری به تندر نزدیک است، با این تفاوت که به خاطر نبود قسمت صندوق عقب، پایداری بهتری احساس می‌شود. وقتی در شهر رانندگی می‌کنید به غیر از پارامترهای شخصی و سلیقه‌ها، همیشه دو مسئله مطرح است. یکی نرمی مناسب فرمان و دیگری تعویض دنده آسان. در مورد ساندرو می‌توان گفت گیربکس دنده‌ای بسیار عالی و خوب طراحی شده و به خاطر ضریب دنده‌های منطقی، در داخل شهر و جاده می‌توانید رانندگی راحت و لذت بخشی داشته باشید.

رنو ساندرو (12)در کنار نرمی کلاچ، دنده‌ها بدون سر و صدا عوض می‌شود و مسیر پیمایش دسته دنده برای تعویض حالت، کوتاه و مناسب بوده که در رانندگی شهری امری بسیار مهم است. ولی فرمان سفت خودرو باعث می‌شود کمی رانندگی با یک ماشین ۴۳ یا ۴۸ میلیونی در شهر آن طور که باید و شاید آسوده نباشد. با توجه به شباهت فنی تندر۹۰ و ساندرو، گیربکس در نسخه دنده‌ای و اتوماتیک با تندر۹۰ یکی بوده و اگر تجربه‌ای از تندر۹۰ دستی دارید، می‌توانید نتیجه‌گیری در مورد ساندرو داشته باشید.
رنو ساندرو (14)موتور ساندرو همان انجین K4M رنو است که روی تندر۹۰ نصب می‌شود. این موتور ۱۵۹۸ سی سی حجم دارد که از آرایش چهار سیلندر با ۱۶ سوپاپ بهره می‌گیرد. ۱۰۵ اسب‌بخار را در ۵۷۵۰ دور تحویل می‌دهد و با گشتاور حداکثری ۱۴۰ نیوتون‌متر که در ۳۷۵۰ دور ایجاد می‌شود، قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. بار‌ها به ساندرو فشار آوردیم و شاهد رسیدن عقربه دورسنج موتور به ۶۰۰۰ بودیم. شتابگیری خودرو نسبت به خودروهای عمومی در جاده مناسب بود و به راحتی می‌توانستید برای سبقت گرفتن روی خودرو حساب کنید. نکته‌ای که در تندر۹۰ شاهد آن هستید، شاید سیستم فرمان نامطمئن در سرعت‌های بالا، باعث شود خیلی از مالکان تندر۹۰ نتوانند آن طور باید و شاید به این موتور فشار بیاورند. ولی با توجه به اصلاحات قابل احساسی که در سیستم تعلیق و فرمان ساندرو انجام شده است، راحت‌تر از تندر۹۰ می‌توانید به این ماشین فشار آورید. به خاطر همین اطمینان‌خاطر از فرمان ساندرو تصمیم گرفتیم در جاده کفی به سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برسیم تا آن گیجی فرمان و تعلیق را که در تندر۹۰ احساس می‌شود در ساندرو تجربه نکنیم. البته سیستم فرمان خوب باعث اعمال قانون ما شد.

رنو ساندرو (15)طبق اعلام شرکت رنو و پارس‌خودرو، شتاب نسخه دنده‌ای ساندرو ۱۰٫۵ ثانیه اعلام شده است. ولی بارها این مسئله را تست کردیم و دست‌یابی به شتاب ۱۲ ثانیه هم کار سختی بود. البته فضای تست ما فشار متعارف تست استاندارد را نداشت. ولی چیزی که سرنشینان احساس می‌کردند، شتاب مناسبی بود که با سایر خودروها مقایسه می‌شود. در مدل اتوماتیک هم شتاب ۱۱٫۵ ثانیه به آرزویی تبدیل شد و کلا رسیدن به آن شرایطی سخت‌تر از میزبانی جام جهانی داشت. به خاطر ثبت تصاویر مختلف و هماهنگی، مسیر تهران تا ابیانه حدود ۷ ساعت طول کشید که بیشتر این وقت صرف توقف‌ها شد. همین مسئله باعث شد بارها مصرف سوخت خودرو را بسنجیم. باک ۵۰ لیتری ساندرو اندازه‌ای مناسب داشت و با نسخه دنده‌ای، مصرف ۷ تا ۷٫۴ لیتر در صد کیلومتر را ثبت کردیم. با توجه به اینکه در برخی جاهای جاده تخت گاز رانندگی می‌کردیم و گاهی برای تست شتاب و هندلینگ فشار زیادی به موتور می‌آوردیم، به نسبت با مصرف سوخت منطقی طرف بودیم. بعدها که در نسخه اتوماتیک هم نشستیم، مصرف سوخت خودرو حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر بود. البته این را هم اشاره کنیم که در پیچ‌های ابیانه، به‌خاطر اینکه دور موتور را نزدیک به ۵۰۰۰ دور نگه می‌داشتیم، تا۱۷٫۹ در صد کیلومتر لیتر مصرف سوخت داشتیم.

رنو ساندرو (6)بعد از طی مسافتی، نسخه دنده‌ای خود را با ساندرو اتوماتیکی جابه‌جا کردیم که بالای ۳۰ هزار کیلومتر راه رفته بود و می‌توانست مرجع خوبی برای بررسی نسخه اتوماتیک باشد. با اینکه ماشین کارکرد به نسبت بالایی در مدت کوتاه داشته است، ولی شرایط اتاق سالم بود و صدایی از آن شنیده نمی‌شد. دسته دنده ساندرو اتوماتیک دقیقا مثل مگان و تندر۹۰ اتوماتیک ایران‌خودرو است. گیربکس را از حالت P در حالت D قرار می‌دهیم. بدون هیچ گونه ضربه‌ای ماشین راه می‌افتد. تعویض دنده‌ها نرم است و کمتر لرزشی از تعویض در اتاق احساس می‌شود. اگر از بدو حرکت پای خود را روی گاز بگذارید، می‌توانید به دورهای بالا در دنده مناسب برسید. ولی اگر بحث شتابگیری مخصوصا در اتوبان‌ها پیش بیاید، این کار سخت شده و با تخت گاز کردن کمتر شاهد آن هستید که ساندرو به شما دنده معکوس بدهد.

رنو ساندرو (8)به شکلی که در سرعت بالای ۱۱۰ کیلومتر برساعت، خودرو از دنده ۴ به دنده ۳ نمی‌آید. اگر اسرار زیادی به معکوس کشیدن دارید، باید دسته دنده را سمت خود بکشید و حالت تیپ‌ترونیک را انتخاب کنید. در این وضعیت تعویض دنده را خود بر عهده می‌گیرید که با حرکت جلو و عقب دسته دنده می‌توانید حالت دنده را انتخاب کنید و به دور موتورهای بالا برسید. البته سیستم حفاظت از گیربکس ساندرو و تندر۹۰ اتوماتیک به شکلی طراحی شده است که در صورت فشار به موتور و گیربکس، دنده مثبت را حتی در حالت تیپ‌ترونیک اعمال و از دادن دنده معکوس در شرایط دور موتور بالا جلوگیری می‌کند.

رنو ساندرو (10)گاهی اوقات دوست داشتیم پدال گاز آن دستوری را که می‌فرستیم به درستی برای گیربکس شرح دهد و گیربکس خوب عمل کند ولی آن قدر گیربکس ۴ دنده اتوماتیک ساندرو تحت فرمان مهندسان سازنده است که کاری به کار ما ندارد و طبق قاعده خود عمل می‌کند که بعضی مواقع دلچسب نیست. با نسخه اتوماتیک رسیدن به سرعت بالای ۱۷۰ کیلومتر کار آسانی نیست و با ۳ سرنشین دستیابی به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت هم مثل دنده‌ای نیست. شاید باید ساده بیان کرد وقتی روی دنده ۴ ساندرو اتوماتیک هستید، از شتابگیری صرف‌نظر کرده یا حداقل از دنده ۳ استفاده کنید. اما همین رانندگی با این گیربکس اتوماتیک نسبت به رقبای چینی دلچسب‌‌تر است و با توجه به صداگیری جدیدی که روی ساندرو اعمال شده ، آسایش به مراتب بیشتری نسبت به تندر۹۰ اتوماتیک تجربه می‌کنید و حین رانندگی با وجود لاستیک‌های بارز، به مراتب از تندر۹۰ صدای کمتری از سطح جاده به داخل اتاق شنیده می‌شود.

رنو ساندرو (2)اگر بحث تست‌درایو را کنار بگذاریم و به جزئیات غیر فنی بپردازیم، به نکات مثبت و منفی جالبی می‌رسیم. در نگاه اول از نظر بسیاری از همراهان در سفر، ظاهر ساندرو زیبا نیست. ولی با کمی بحث به این مسئله می‌رسیم که ظاهر در سطح سال ۲۰۰۸ آن قدر بد هم نیست و شاید در همان سال زیبا هم تلقی شده است.مسئله اصلی این است که ظاهر ساندرو کهنه و قدیمی است و همین نکته باعث شده است در کنار طراحی‌های روزی که می‌بینیم، کمی بد چهره به نظر بیاید. ولی همین ظاهر ساده نکات مثبتی را در دل خود دارد.

رنو ساندرو (4)اولین مسئله این است که داخل ساندرو با پنج سرنشین که از قد ۱۶۵ سانتی متر تا ۱۹۰ سانتی‌متر حضور داشتند، راحت در جلو و عقب می‌نشستند. طاقچه عقب خودرو یکی از بزرگ‌ترین فضاهای پشت صندلی عقب را دارد که به راحتی یک کوله مسافرتی را روی آن جا دادیم. صندوق عقب ماشین هم یکی از بهترین فضاها را دارد و بدون خواباندن صندلی‌های عقب، در مسیر برگشتن پنج خبرنگار تمام وسایل خود را در صندوق گذاشتند و مجبور نشدیم قسمتی از بار را داخل اتاق بیاوریم.زاپاس ساندرو از زیر بسته می‌شود و همین مسئله باعث شده است کف صندوق این ماشین صاف و یک‌تکه و دسترسی به زاپاس راحت‌‌تر از تندر۹۰ باشد. طراحی داشبورد هم به مراتب از تندر۹۰ زیباتر است. البته در صورت حضور تندر۹۰ فیس‌لیفت، داخل تندر۹۰ هم به شکل ساندرو می‌شود. اضافه شدن کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، باعث شده امکانات ساده تندر ۹۰، کمی جامع‌‌تر باشد. غربلیک فرمان ظاهر خوبی را گرفته است و دو ایربگ خودرو محفظه‌های زیباتری دارند.

رنو ساندرو (5)پشت آمپر هم با توجه به بسیاری از تندر۹۰‌ها زیباتر است. سیستم کامپیوتر سفر، به نسبت خوب عمل می‌کند و اطلاعات مناسبی به راننده می‌دهد. رودری‌های خودرو در جلو و عقب طوری طراحی شده‌اند که می‌توانید دست را روی آن تکیه بدهید و دستگیره را بگیرید که باز هم نسبت به تندر۹۰ متمدن‌‌تر است.سیستم صوتی ضبط CD خور با قابلیت USB و AUX است که به چهار باند روی در‌ها نصب شده است. واقعیت این است که کیفیت این سیستم آن چنان بالا نیست و صدای جذابی در اتاق تحویل نمی‌دهد. نسخه اتوماتیک ساندرو، به تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان مجهز شده است که در نسخه دنده‌ای وجود ندارد. در این مدل زه روی در‌ها و رنگ آینه‌ها، هم رنگ با بدنه بوده که از بیرون نسخه اتوماتیک و دنده‌ای قابل تشخیص است.
رنو ساندرو (3)حین پارک کردن این خودرو به این مسئله رسیدیم که جای خالی سنسور پارک عقب در ماشین به وفور دیده می‌شود و با توجه به اینکه سپرها به طور کامل هم رنگ بدنه هستند، احتمال می‌رود در صورت خط و خش افتادن بسیار در ذوق بزند. یکی دیگر از امکاناتی که در ساندرو جای خالی آن احساس می‌شد، کروزکنترل برای نسخه اتوماتیک است. صندلی‌ها هم کمی راحت بودند، ولی جنسی پارچه‌ای داشتند که برخی مواقع پرزهایی از خود تولید می‌کرد. سیستم تهویه ساندرو مثل تندر۹۰ است و گرمای خوبی بدون بوی آزار دهنده در اتاق پخش می‌کند و یک فن قوی برای پخش باد دارد.وقتی به پارس‌خودرو رسیدیم، ساندرو ما را راضی کرده و خستگی کمتری نسبت به تندر۹۰ برایمان به ارمغان آورده بود! کاستی‌های آپشن آن بیشترین ضعف‌هایش به حساب می‌آمدند و طراحی‌اش هم کمی دلسرد کننده بود.در دید اول شاید قیمت ساندرو زیاد باشد، ولی وقتی چینی‌ها رقابت را در بازه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان جدی کرده‌اند، معلوم است ساندرو می‌تواند بهتر باشد. با توجه به اینکه ۲۰۶ تیپ ۵ ایران‌خودرو، با کیفیتی به مراتب پایین‌‌تر از ساندرو با قیمت نزدیک به ۳۷ میلیون دادوستد می‌شود، طبیعی است یک خودروی CKD که نظارت فرانسوی را به‌طور مستقیم روی خود دارد، قیمتی بالاتر از ۲۰۶ را برای خود انتخاب می‌کند.


iRev.ir-Line

بررسی چرخان

بعد از مدت‌ها دوری خودروسازان اروپایی از جاده مخصوص و سلطه چینی‌ها بر بازار، حالا دوباره نوبت به فرانسوی‌ها رسیده تا با خودروهای مقرون به صرفه‌شان به بازار بازگردند. هرچند درهنگام ورود به ایران، برچسب مقرون به صرفه از فیلتر حساب بانکی خودروسازان رد و ناگهان حذف می‌شود.

خودروهای داچیا که از زیر برندهای رنو محسوب می‌شود، از چندین سال پیش با لوگوی رنو در ایران فروخته می‌شدند تا فروش بهتری را تجربه کنند. آن‌ها پیش از این با داستر و لوگان این کار را انجام دادند و به تازگی ساندرو نیز به جمع داچیا-رنویی‌های بازار پیوسته است.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_36داچیا استعداد خاصی در تولید خودروهای ارزان قیمت دارد و در سال ۲۰۰۴ ارزان‌ترین سدان و در سال ۲۰۰۶ ارزان‌ترین ماشین هفت نفره جهان را ساخت. اما بعد از مدتی تصمیم گرفت خودرویی برای جوانان با جیب‌های کوچکتری بسازد و نتیجه‌ آن شد نسخه هاچ بک لوگان که ساندرو نام گرفت و از سال ۲۰۰۸ تولید آن انجام می‌گیرد. در ادامه به بررسی این خودرو می‌پردازیم تا ببینیم ارزش این هاچ‌بک به نسبت دیگر رقبا چقدر است؛ ماشینی که با قیمت ۴۳ میلیونی، البته دیگر ارزان قیمت نیست.

طراحی خارجی

با خریده شدن داچیا توسط رنو و حضور طراحان رنو در این شرکت، هنوز دیدن یک خودروی زیبا از این شرکت به شکل یک آرزو باقی مانده است. البته منظور این نیست که خودروهای کمپانی رومانیایی زشت هستند، اما طراحی در اولویت آخر برای تولید خودرو در این شرکت است.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_12ساندرو نیز چهره خیلی بدی ندارد و در قسمت جلو، شکل قورباغه‌ای آن هرچند مدرن نیست ولی نسبتا قابل قبول است.

درنمای کناری نیز اگر قسمت بعد از درب‌های عقب را در نظر نگیریم، شکل مورد تاییدی دارد. اما قسمت مذکور ظاهری بد را به این بخش داده و گویی یک ماشین سدان را به زور هاچ بک کرده‌اند و اصلا زیبا نیست.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_30اما وقتی از این قسمت بدریخت گذر می‌کنیم، به عقب خودرو می‌رسیم که زیباترین بخش ماشین است. چراغ‌های این بخش زیباترین طراحی را در بین خودروهای رومانی دارند و شیشه بزرگ عقب به زیبایی و دید راننده کمک به‌سزایی خواهد کرد.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_33طراحی داخلی

۹۹ درصد طراحی داخلی ساندرو از فیس‌لیفت لوگان قرض گرفته شده است که البته با اضافه شدن نوارهای کرم و نقره‌ای رنگ، سعی شده که مقداری با کلاس‌تر و پویاتر بشود.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_50

در ایران تریم کرم رنگ وارد نشده است!

در مقایسه با خودروهای هم کلاس، شاید ساده‌ترین داشبرد را ساندرو داشته باشد و نه زشت است و نه زیبا. اما اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، باید کاربرد این فضا را مدنظر داشته باشیم؛ چراکه ساندرو تقریبا فضایی مشابه با مدل سدان را ارائه می‌کند.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_53البته فضایی که در اختیار سرنشنیان قرار می‌گیرد خیلی زیاد نیست. فضای سر و زانوی کافی برای افراد داخل ماشین در نظر گرفته شده است که همان چیزیست که از یک کراس اور یا مینی‌ون می‌توان انتظار داشت. با ۳۲۰ لیتر حجم صندوق بار، می‌توان ساندرو را هاچ بکی مناسب برای خانواده‌ها دانست که به نسبت خودرویی مانند ۲۰۶، در بحث فضا به خصوص برای سرنشینان عقب بهتر کار کرده است.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_78اما در بحث کیفیت و ارگونومی  این هاچ بک به نسبت رقبا حرف زیادی برای گفتن ندارد. کلیدهای بالابردن پنجره برای سرنشینان جلو در جای درستی برخلاف قسمت عقب قرار دارند؛ به نحوی که در میان صندلی‌های جلو، می توان این کلیدها را پیدا کرد که دسترسی به آن‌ها برای همه سرنشینان عقب دشوار است.

مشخصات فنی

موتور ۱.۶ لیتری می‌تواند ۱۰۵ اسب بخار (در برخی منابع ۱۱۰ اسب بخار)  تولید کند و گشتاور  ۱۴۰ نیوتون‌متری به به چرخ‌ها منتقل نماید. گیربکس دستی و اتوماتیک برای این ماشین در نظر گرفته شده است. مصرف سوخت ساندرو در سیکل ترکیبی نیز ۷ لیتر اعلام شده است. با این موتور،‌ ساندرو می‌تواند شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۰.۵ ثانیه‌ای ایجاد کند. با این اوصاف برای امور داخل شهری و گردش در شهر عملکرد خوبی دارد.

رنو-ساندرو-renault-sandero (2)مشکل اصلی گیربکس، ضرایب دنده طولانی آن است. دقت تعویض دنده به اندازه کافی نیست و این موضوع گاهی موجب کاهش شتاب خودرو می‌شود.

در داخل کابین نویز زیادی شنیده می‌شود که البته علت آن شکل غیر ایرودینامیک خودرو و تا مقداری ارزان قیمت بودنش است که منجر شده به عایق‌بندی توجه کمتری بشود.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_61سیستم تعلیق هاچ بک به خوبی از پس چاله‌ها و بلندی‌ها بر می‌آید و با آرامشی نسبتا مناسب می‌توان در این ماشین نشست؛ بدون آن‌که ضربات خیابان به داخل کابین وارد شود. هرچند ارتفاع زیاد خودرو، کمک زیادی به آن در پیچیدن نکرده اما در پیچ‌ها ماشین به اندازه کافی پایدار است.

با ارتفاع بلندی که این ماشین دارد، دید اطراف خوب است و به کمک آینه‌های بزرگ کنار، می‌توان اطراف خودرو را نظاره کرد.

امکانات رفاهی

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_76همانطور که قیمت ساندرو در خارج از ایران در کف قرار دارد، پس امکانات آن نیز حداقلی است. سیستم تهویه مطبوع دستی که عملکردی نسبتا قابل قبول دارد، بالابر برقی چهار شیشه و کنترل برقی آینه‌ها از جمله امکانات محدود این هاچ بک به شمار می‌آیند.

ایمنی

دو مدل از ساندرو تولید می‌شود که یک مدل بدون هیچ تجهیزات ایمنی، ۳ ستاره ایمنی EuroNCAP را دریافت می‌کند ولی مدلی که به کیسه هوای جانبی و سرنشینان جلو مجهز شده، چهار ستاره را از این موسسه دریافت کرده است. در کل ایمن‌ترین خودروی این کلاس را نمی‌توانیم ساندرو بنامیم و در میانه این کلاس از این حیث قرار می‌گیرد.

جمع بندی

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_14ساندرو در مدل دستی ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و مدل اتوماتیک ۴۷ میلون تومان به فروش خواهد رسید. اگر به دنبال خودرویی خانوادگی می‌گردید، بدون شک این ماشین را از لیست‌تان خط بزنید و به سراغ خودروهایی مانند دنا یا تندر ۹۰ بروید. اما اگر به‌دنبال خودرویی جمع و جور و مناسب داخل شهر هستید،‌ ساندرو می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. هرچند خودروهایی همچون ۲۰۶ و یا ام وی ام ۳۱۵ نیز در این کلاس خودرویی حضور دارند که ارزش توجه را دارند.

Aboutadmin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *