مجله نقد و بررسی iRev.ir

فهرست

رنو داستر – Renault Duster

6

رنو داستر – Renault Duster در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

رنو داستر که با حداقل کردن امکانات رفاهی، کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه را نشانه گرفته رقبای هم سطح خود را به دلیل قیمت  مناسب به  چالش میکشد . مدت زیادی از آمدن داستز به ایران نگذشته و خیلی  شناخته شده نیست، اما با توجه به نتایج تست‏های معتبر، قابلیت آفرود مناسبی داشته و در جاده‏های ناهموارعملکرد مناسبی دارد . به نظر می‏رسد حضور این خودرو در بازار ایران، نتیجه حرکت زیرکانه رنو به دلیل رقبای اندک در این بازه قیمتی است. این کراس اوور خشن یعنی رنو داستر renault duster مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی با حجم ۱۹۹۸ سی سی با حداکثر خروجی  ۱۳۵اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۹۵ نیوتن متر در دور موتور ۳۷۵۰دور در دقیقه میباشد.  داستر دارای امکاناتی نظیر : کیسه هوا راننده و سرنشین جلو-فرمان هیدرولیکی- دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان-تهویه دستی- روکش پارچه ایی- تنظیم صندلی راننده دستی- چراغ مه شکن جلو- آینه های برقی و.. میباشد.

اگر بودجه ای در حدود ۱۰۰ میلیون تومان دارید و حتما به دنبال یک شاسی بلند جمع و جور  می گرید داستر یکی از گزینه های خوب برای شماست به شرطی که با ظاهر نه چندان جذاب و امکانات پایین داستر مشکلی نداشته باشید رقیب مستقیم رنو داستر ، سانگ یا نگ تیوولی میباشد

نقد و بررسی رنو داستر - Renault Duster

نقد و بررسی رنو داستر – Renault Duster

کاتالوگ رنو داستر - Renault Duster

کاتالوگ رنو داستر – Renault Duster

نمای ۳D سه بعدی – ۳۶۰ درجه  رنو داستر – Renault Duster در لینک زیر (بر روی تصویر کلیک کنید):

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه رنو داستر - Renault Duster

نمای ۳D سه بعدی – ۳۶۰ درجه رنو داستر – Renault Duster

ویدیوهایی از رنو داستر – Renault Duster


iRev.ir-Line

بررسی پدال

در حال حاضر، بازار کراس‌اوورهای زیر ۱۰۰ میلیون تومانی در ایران، عمدتاً تحت سلطه انواع و اقسام برندهای چینی می‌باشد؛ اما یکی دو سالی نمی‌گذرد که مدلی خاص، که اتفاقاً از نمای ظاهری متفاوتی هم نسبت به انواع موجود در بازار بهره می‌برد، روانه کشورمان شده که آرم و نشان رنو را بر پیشانی خود حمل می‌کند. این خودرو از ناحیه شرق اروپا وارد ایران شده و از ساخته‌های شرکت داچیای رومانی محسوب می‌گردد. البته اطلاع از این موضوع، فرق چندانی هم به حال این مسئله نمی‌کند زیرا این شرکت نیز از اقمار رنو به شمار آمده و استانداردهای این کمپانی را در محصولات خویش لحاظ می‌کند. این کراس‌اوور رومانیایی که رنو/داچیا داستر نام دارد رقیبی قدر برای رقبای چینی خود محسوب می‌شود و حتی ممکن است که در برخی از ویژگی‌های آفرودی، همتایان کره‌ای خود را هم به چالش کشد. بگذریم!

Renault Duster facelift
Renault Duster facelift

حال فرض کنیم که شما شخصی هستید با بودجه‌ای محدود، ولی سخت گریزان و فراری از برندهای چینی! در این صورت تنها گزینه‌ای که فعلاً جهت خرید، در دسترستان است، همین خودروست که تا حدی می‌تواند رافع نیازهای شما باشد اما چنانچه دراین‌باره تردید دارید و بین خرید این خودرو و رقبای چینی‌اش مردد مانده‌اید، باید این مسئله را بیشتر مورد واکاوی خویش قرار دهید.
واقعیت آن است که اگر از خودروهایی همچون لیفان X60 و نیز MVM X33 فاکتور بگیریم و آن‌ها را در حد و اندازه‌های داستر ندانیم و یا جیلی X7 را به دلیل بهای بالای ۱۰۰ میلیون تومانی آن و نیز برلیانس V5 را نیز به دلیل بهای بالاترش نسبت به داستر، خارج از این گردونه فرض کنیم. در حال حاضر، تنها سه کراس‌اوور چینی باقی می‌مانند که از برخی از جنبه‌ها، رقیبی جدی برای رنو داستر محسوب می‌شوند.
یکی از این دو، خودروی جک S5 است که از پیشرانه‌ای ۲ لیتری (توربو) بهره می‌برد که توان خروجی‌اش معادل ۱۷۴ اسب‌بخار است و علاوه بر آن، از انبوهی از تجهیزات رفاهی هم سود می‌برد و از چهره عامه‌پسندتری نیز برخوردار است و در این میان، بهای ۷۵ میلیون تومانی (ثبت‌نامی) این خودرو را هم نباید فراموش نمود، که حدود ۲۲ میلیون تومان پایین‌تر از داستر است.
خودروی دیگر نیز چانگان CS35 نام دارد که هم‌اکنون از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار چین به شمار می‌آید. این خودرو گرچه از پیشرانه‌ای ضعیف‌تری نسبت به داستر برخوردار است اما در ویژگی‌هایی همچون کیفیت رنگ و مونتاژ بسیار نزدیک به آن می‌باشد و درزمینهٔ هایی همچون طراحی داشبورد نیز، به‌مراتب زیباتر و شکیل‌تر از آن است؛ بهای ثبت‌نامی این خودرو در حدود ۸۷٫۵ میلیون تومان است که حدود ۹ میلیون تومان ارزان‌تر از داستر می‌باشد و در ضمن، این خودرو از گیربکس خودکار هم بهره می‌برد (البته در بازار آزاد بهای این خودرو به مرز ۱۰۰ میلیون تومان هم رسیده است).
در نهایت امر، خودروی هاوال H6 را پیش رو داریم که در حال حاضر پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار چین محسوب می‌شود. این کراس‌اوور چینی از پیشرانه ۲٫۴ لیتری (میتسوبیشی) سود می‌برد که توان خروجی آن معادل ۱۶۱ اسب‌بخار است همچنین با بهایی حدود ۸۸ میلیون ثبت‌نام می‌شود که حدود ۸ میلیون تومان ارزان‌تر از داستر است و این خودرو نیز همچون هم‌قطار چشم‌بادامی‌اش (چانگان) با گیربکس خودکار عرضه می‌شود.
اما در مقابل رنو داستر نیز نسبت به رقبای چینی‌اش از مزایایی چون پشتوانه برند معتبر رنو و خصوصیات آفرودی بهتر سود می‌برد. در زمینه کیفیت رنگ و مونتاژ هم چانگان و هاوال فاصله نزدیکی با داستر دارند و تنها جک S5 است که در این موارد، در پس داستر قرار می‌گیرد.

Renault Duster facelift
Renault Duster facelift
Renault Duster facelift
Renault Duster facelift

رنو و یا داچیا داستر، برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش درآمد. این خودرو بر مبنای پلت فرم B0 رنو تکوین یافته است که با نیسان تیدا مشترک است. خودروی مذکور، در اکثر بازارها با نام رنو داستر فروخته می‌شود و این امر شامل کشورهای همچون ایران، مکزیک، هندوستان و آفریقای جنوبی و نیز ممالک واقع در آمریکای جنوبی نیز می‌شود. مجموعاً در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۶۰ درصد از فروش داستر با نشان رنو و ۴۰ درصد از آن نیز با نشان داچیا بوده است. این خودرو در سال ۲۰۱۵ میلادی هم دستخوش فیس‌لیفت جزئی گردید و در حال حاضر علاوه بر رومانی، در ممالکی همچون برزیل، روسیه، هندوستان، اندونزی و کلمبیا هم تولید می‌شود.

Renault Duster facelift Interior
Renault Duster facelift Interior
Renault Duster facelift Interior
Renault Duster facelift Interior

این کراس‌اوور در وب‌سایت متعددی در دنیا مورد بررسی قرار گرفته است که در این میان چند نمونه را برایتان گلچین نمودم.
سایت AUTOEXPRESS بریتانیا، این کراس‌اوور را بدین صورت مورد ارزیابی قرار داده است:
نکات مثبت
ارزش عالی در مقابل بهای پرداختی
فضای مناسب کابین
نمای ظاهری دلپذیر

نکات منفی
مدل پایه آن به شدت ابتدایی است. (به لحاظ تجهیزات)
سیستم کنترل پایداری در آن به صورت آپشن عرضه می‌شود. (استاندارد نیست)
موتور دیزل آن پرسروصدا است.
در مجموع، این سایت ۴ امتیاز از ۵ امتیاز را برای این خودرو قائل شده است.

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015

سایت DRIVEARABIA امارات هم نکات ذیل را برای این خودرو لحاظ نمود:
نکات مثبت
بهای ارزان
پارک آسان
هندلینگ نسبتاً خوب
کاربردی بودن خودرو
نکات منفی
کند بودن خودرو
وجود پلاستیک‌های سخت در کابین
ترکیب پیشرانه
تیپ‌های پایین آن عرضه نمی‌شود.

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015

سایت WHAT CAR نیز این خودرو را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار داده است که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود:
عملکرد: ۳ امتیاز، عملکرد این خودرو بسیار خوب و مناسب است چنانچه سعی کنید نمونه دیزل آن را به دست آورید.
سواری و هندلینگ: ۳ امتیاز، سواری راحت و هندلینگ آشفته
خرید و مالکیت: ۵ امتیاز، خودرویی شگفت‌انگیز در مقابل بهای پرداختی
کیفیت و قابل اطمینان: ۳ امتیاز، بخش‌های مختلف به کار رفته در آن مورد تست و آزمون قرار گرفتند.
ایمنی: ۲ امتیاز، کسب نتایج ضعیف در تست تصادف موسسه EURONCAP
پشت فرمان: ۳ امتیاز، داشبورد ساده و کنترلرهای رنج‌آور صندلی‌ها
فضا و کاربردی بودن: ۴ امتیاز، فضای کافی برای ۵ سرنشین وجود دارد و صندوق عقب آن بسیار بزرگ است
تجهیزات: ۳ امتیاز، تجهیزات رفاهی موجود در این خودرو مناسب است به شرطی که از خرید مدل پایه آن پرهیز کنید.
در مجموع، این سایت ۳ امتیاز از ۵ را برای این خودرو در نظر گرفته است.

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015

مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۹۹۸ سی‌سی
توان: ۱۳۵ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۹۵ نیوتن‌متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰٫۲ ثانیه (نمونه دو دیفرانسیل) – ۱۰٫۷ ثانیه (نمونه تک دیفرانسیل)
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت (نمونه تک دیفرانسیل) – ۱۷۸ کیلومتر بر ساعت (نمونه دو دیفرانسیل)
نوع گیربکس: ۴ سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک)
سیستم تعلیق جلو: مک‌فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی (در نمونه تک دیفرانسیل) – مستقل، چند عضوی (نمونه دو دیفرانسیل)
مصرف سوخت ترکیبی: ۷٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۵

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015

ابعاد
طول/عرض/ ارتفاع: ۴۳۱۵/۱۸۲۲/۱۶۳۴ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۶۷۳ میلی‌متر
فاصله از کف زمین: ۲۰۵ میلی‌متر (تک دیفرانسیل) – ۲۱۰ میلی‌متر (دو دیفرانسیل)
وزن خالص: ۱۲۰۶ کیلوگرم
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۱۵/۶۵ R 16
مینیمم و ماکزیمم گنجایش بار: ۴۷۵ – ۱۶۳۶ لیتر
حجم باک بنزین: ۵۰ لیتر

ایمنی
سه ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
۴ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی) – نمونه پایه تنها از ۲ کیسه هوا بهره می‌برد.
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم ISOFIX برای صندلی کودکان
سیستم کنترل پایداری ESC (گزینه اختیاری)
سیستم کنترل کشش ASR (گزینه اختیاری)

تجهیزات رفاهی (نمونه فول عرضه شده در امارات)
پوشش چرمی فرمان
ستون فرمان قابل تنظیم
چراغ نقشه‌خوانی
فرمان برقی
باربند سقفی
چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + پورت USB و AUX + اتصالات بلوتوث
چهار عدد بلندگو
دوربین دید عقب
سیستم ناوبری NAVIGATION
سنسورهای پارک عقب

Renault Duster AWD 2015
Renault Duster AWD 2015

iRev.ir-Line

بررسی دنده ۶

رنو داستر

رنو داستر

مقایسه مدل های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل

داچیا داستر که در برخی کشورها با نام رنو داستر نیز شناخته می شود یک کراس اُور کامپکت است که با موتورهای ۱٫۵ لیتر دیزل و ۱٫۶ و ۲٫۰ لیتر بنزینی عرضه می شود. قرار است این خودرو در کشورمان در مدلهای ۲ لیتری دیفرانسیل جلو با گیربکس اتوماتیک و ۲ لیتری دو دیفرانسیل با گیربکس دستی عرضه شود. اخیرا در نشریات خارجی داستر با موتور ۲ لیتری با کد F4R مورد تست و بررسی قرار گرفته است که در این نوشته به بررسی ویژگیهای این دو مدل و مقایسه آنها با یکدیگر می پردازیم.

داستر بر اساس پلتفرم B0 شکل گرفته است که با لوگان و ساندرو مشترک است. داستر با طول ۴٫۳۱ متر و عرض ۱٫۸۲ متر خودروی جمع و جوری است. ظاهر داستر به لطف هنرمندی طراحان رنو چندان ارزان قیمت به نظر نمی رسد. طبق گفته طراح این خودرو، خطوط بدنه داستر تا حدودی با الهام از رنو ۴ شکل گرفته اند. طرح داخل کابین ساده است و بیشتر به کاربردی بودن آن توجه شده است. داشبورد و کنسول وسط بسیار شبیه به لوگان و ساندرو به نظر می رسد. در ارگونومی داخل بهبودهایی انجام شده است که انتقال دکمه های شیشه بالابر از کنسول وسط به پنل درها از جمله آنهاست. داشبورد و کنسول از جنس پلاستیک سخت است و ظاهر جذابی نیز ندارد. امکاناتی نظیر Bluetooth، Aux ، USB و مکان یاب ماهواره ای در این خودرو به چشم می خورند.

رنو داستر

رنو داستر

رنو داستر

رنو داستر

صندلیهای داستر بسیار راحت هستند و کابین آن به لطف فاصله ۲۶۷۳ میلی متری بین دو محور جلو و عقب فضای کافی دارد. پنج نفر به راحتی در داستر جای می گیرند.

ترکیب موتور و گیربکس در این خودرو موفقیت آمیز است. گیربکس ۴ دنده اتوماتیک فقط در مدل ۴×۲ یا دیفرانسیل جلو عرضه می شود و فقط مدل ۴×۴ یا دو دیفرانسیل مجهز به گیربکس ۶ دنده دستی است. در گیربکس ۶ دنده دستی ضرایب دنده بسیار کوتاه در نظر گرفته شده اند ولی گیربکس ۴ دنده اتوماتیک از ضرایب سبک و بلندی بهره می برد. عملکرد گیربکس اتوماتیک قابل قبول است و دنده ها را به نرمی و بدون تاخیر و تکان دادن عوض می کند. مدل دنده ای بسیار قویتر از اتوماتیک عمل می کند ولی به علت کوتاه بودن دنده ها نیاز به تعویض دنده در آن بیشتر است. دنده ۱ ضریب بسیار سنگینی دارد (سرعت به ازای هر ۱۰۰۰ دور ۵٫۷۹ کیلومتر است). دنده ۲ نیز اندکی سنگینتر از حد معمول است. از دنده ۲ به بعد بقیه ضرایب خوب انتخاب شده اند. باید از میان این ۶ دنده همیشه دنده مناسب را انتخاب کنید تا دور موتور زیاد بالا یا پایین نباشد. البته سنگینی بیش از حد بعضی دنده ها مانند دنده یک در مواقع خاص مانند شروع حرکت در سربالایی شدید یا حمل بار سنگین سودمند است و باعث می شود آسیبی به صفحه کلاچ وارد نشود. دنده ۶ نیز به ازای هر ۱۰۰۰ دور ۳۸٫۲۶ کیلومتر به سرعت اضافه می کند که برای کروز با سرعت ثابت در بزرگراه و کاهش مصرف سوخت مناسب است. هنگام شتابگیری موتور به تدریج و ملایم قدرت خود را ارائه می دهد و چون در دور ۳۷۵۰ به حداکثر گشتاور خود می رسد در دورهای پایین واکنش پدال گاز سریع است.

رنو داستر

رنو داستر

فاصله قفل تا قفل فرمان ۳٫۳ دور است، به همین دلیل هنگام پیچیدن آرام و بدون شتاب زدگی و تا حدودی کند واکنش نشان می دهد. شعاع چرخش برای هر دو مدل ۱۰٫۴۴ متر است.

حجم صندق بار مدل ۴×۴ کوچکتر از ۴×۲ است (۴۰۸ لیتر در برابر ۴۷۵ لیتر). زیرا ساختار اکسل عقب ۴×۴ طوری است که جایی برای تایر زاپاس وجود ندارد و در مدل ۴×۴ زاپاس در داخل خودرو جاسازی شده است. در صورت خواباندن صندلیها حجم کلی بار از ۴۷۵ لیتر به ۱۶۳۶ لیتر می رسد (در مدل ۴×۴ با خواباندن صندلیها حجم بار از ۴۰۸ به ۱۵۷۰ لیتر می رسد).

داستر قابلیتهای آفرود مناسبی دارد. کمترین ارتفاع تا سطح زمین یا Ground Clearance برای هر دو مدل خوب است ولی مدل ۴×۴ از این نظر در وضعیت بهتری قرار دارد (برای دو دیفرانسیل ۲۱۰ میلی متر و برای تک دیفرانسیل ۲۰۵ میلی متر است). زاویه نزدیک شدن به مانع، زاویه بالای شکاف و زاویه عبور از شیب برای مدل ۴×۴ به ترتیب ۳۰ و ۲۳ و ۳۶ درجه است. سیستم ۴×۴ این خودرو ۳ حالت مختلف دارد:

  1.  حالت ۲WD که برای حرکت در شرایطی است که سطح مسیر چسبندگی خوبی دارد (مانند حرکت در جاده) و گشتاور به فقط چرخهای جلو منتقل می شود تا مصرف سوخت کاهش یابد.
  2.  حالت AUTO برای مسیرهای لغزنده که در این حالت توزیع گشتاور بین چرخهای جلو و عقب به صورت اتوماتیک محاسبه می شود تا جلوی هرزگردی گرفته شود.
  3.  حالت LOCK که مخصوص مسیرهای صعب العبور آفرود یا مسیرهای بیش از حد لغزنده است. در این حالت گشتاور موتور به صورت دائمی به چهار چرخ منتقل می شود و ۵۰% از گشتاور موتور به طور پیوسته به اکسل عقب می رسد.

سیستم تعلیق عقب ۴×۴ از نوع مستقل است که از این نظر با مدل ۴×۲ متفاوت است. سیستم دو دیفرانسیل ۷۰ کیلوگرم به وزن داستر اضافه می کند. بر اساس تست انجام شده در باسکول یکی از نشریات روسی وزن مدل تک دیفرانسیل ۱۳۵۰ کیلوگرم با تقسیم وزن ۶۱ درصد جلو و ۳۹ درصد عقب و وزن مدل دو دیفرانسیل ۱۴۲۱ کیلوگرم با تقسیم وزن ۵۹ درصد جلو و ۴۱ درصد عقب می باشد.

 قدرت ترمزگیری مدل تک دیفرانسیل به دلیل همین وزن کمتر، بهتر است و بر اساس تستهای انجام شده ۳ متر زودتر از مدل ۴×۴ از سرعت ۱۰۰ به توقف کامل رسید.

بر خلاف مدل دو دیفرانسیل، مانور دادن با مدل تک دیفرانسیل راحتتر است و هندلینگ بهتری دارد. ولی تکانهای بدنه یا بادی رول در مدل دو دیفرانسیل کمتر است زیرا از سیستم تعلیق مستقل در عقب برخوردار است و از فنربندی چند اتصالی (مولتی لینک) برای محور عقب بهره می برد،این در حالیست که فنربندی چرخ های عقب مدل تک دیفرانسیل با اکسل زنده و غیر مستقل است که فضای کمتری را اشغال می کند و برای زندگی شهری مناسب است.

هر دو خودرو در بزرگراه و جاده سواری راحتی دارند ولی مدل دیفرانسیل جلو ناهمواریهای سطح مسیر را بهتر جذب می کند و از آنجایی که سایز چرخ در هر دو مدل یکسان و با سایز ۲۱۵/۶۵R16 می باشد این برتری مربوط به متفاوت بودن سیستم تعلیق است.

مدل ۴×۲ با اینکه سبکتر است ولی به علت اتوماتیک بودن گیربکس مصرف بیشتری نسبت به مدل ۴×۴ برای آن اعلام شده است. ظرفیت باک هر دو مدل ۵۰ لیتر است.

بر اساس تستی که سال ۲۰۱۱ در موسسه Euro-NCAP انجام شد داستر موفق به دریافت ۳ ستاره ایمنی شد. در بخش ایمنی فعال داستر از سیستمهایی مانند  ABS ، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، EBA (سیستم کمکی ترمز در مواقع اضطراری)، CSV (سیستم کنترل کم فرمانی) وASR  (سیستم کنترل هرزگردی) بهره می برد. در بخش ایمنی غیر فعال نیز می توان به دو عدد ایربگ در جلو اشاره کرد.

در مجموع باید گفت برای آن دسته از افرادی که به دنبال یک SUV کوچک و ارزان قیمت با قابلیتهای آفرودی نسبتا مناسب با اتاقی جادار و کیفیت ساخت خوب هستند داستر انتخاب شایسته ای به نظر می رسد.


iRev.ir-Line

بررسی پردیس خودرو

پردیس خودرو

رنو ، همیشه یکی از کمپانی هایی بوده که توانسته در زمینه کیفیت و ایمنی خودرو پیشتاز باشد و به عنوان یک کمپانی موفق و قابل اعتماد در ایران شناخته می شود . اکنون نیز با رفع تحریم های اقتصادی ، بیش تر کمپانی های اروپایی قصد عرضه و فروش خودرو های خود به بازار ایران را در سر می پرورانند . رنو نیز از این قاعده مستثنی نیست و آماده است تا مدل داستر WD 4 را به عنوان نماینده خود در بین خودرو های شاسی بلند ، راهی ایران کند .

داستر تاکنون در نمونه ی تک دیفرانسیل عرضه می شد که کاملا متناسب با رانندگی های درون شهری و مسافرت های خانوادگی طراحی شده بود ؛ به علت ارتفاع بلندتری که این مدل نسبت به سایر مدل های سواری داشت ، تاحدودی می شود روی توانایی های آن در جاده های برون شهری نیز حساب کرد . با این حال نتوانسته بود خیلی از خریداران را راضی کند . رنو نیز برای حل این مشکل ، برادر بزرگتر این مدل را وارد میدان کرد . یک داستر WD 4 اتوماتیک فوق العاده و بی نقص .

پردیس خودرو

قبل از هر چیز ، سراغ ظاهر این مدل برویم که توانسته رضایت خیلی ها را جلب کند . از فرمان گرفته تا صندلی ها همه با چرم های بسیار مرغوب روکش شده اند تا ظاهری شیک و در عین حال راحت به فضای داخلی این خودرو ببخشند . رنو برای افزایش جذابیت ظاهر این مدل ، از رینگ های آلومینیومی ۱۶ اینچی استفاده کرده تا چرخ های خودرو همچون الماس در شب بدرخشند .

پردیس خودرو

 این کمپانی در طراحی چراغ ها و سپر خودرو نیز دست برده است و از چراغ های مخصوص رانندگی در روز نیز استفاده کرده تا کمی هم از نظر تجهیزات ، این مدل را مجهز تر و کاربردی تر از مدل قبل نشان دهد . رنو واقعا عاشق کارکردن روی جزئیات است ، تا جایی که حتی سر باربند و دهانه ی اگزوز را هم کروم کاری کرده است . آیینه های برقی ، سیستم تهویه هوا ، سیستم هشدار دهنده ، اتصال بلوتوث و USB ، چراغ های مه شکن ، ضربه گیر های همرنگ با بدنه ، کنترل سیستم صوتی روی فرمان ، تنها نمونه های کوچکی از امکانات این خودرو به شمار می روند .

پردیس خودرو

با آن همه امکانات و تجهیزات ، حتما عاشق ظاهرش شده اید . اما بهتر است نگاهی هم به قلب تپنده ی آن بیاندازیم تا ببینیم رنو این بار چه کرده است . تنها چیزی که رنو در آن دست نبرده و تغییر نداده است ، موتوردو لیتری آن است که ۱۳۵ اسب بخار توان دارد . این موتور در مدل های قبلی این کمپانی نیز استفاده شده بود .

حال که بازار خودرو های آفرود در ایران داغ است ، رنو هم کم نیاورده و این داستر فوق العاده را با چهار چرخ متحرک تولید کرده است . بهره گیری از این سیستم باعث شده تا این مدل  ، توانایی آفرود بیشتری نسبت به مدل های تک دیفرانسیل از خود نشان دهد .  اما اشتباه نکنید ، این یک خودرو مسابقه نیست ! علاوه بر این که این مدل می تواند گزینه ی کاملا مناسبی برای مسابقات رالی آفرود باشد ، با سیستم تعلیق نرم و فضای بزرگی که به اتاقک داخلی خودرو اختصاص داده شده است ، برای مسافرت های خانوادگی نیز کاملا ایده آل است . حالا فقط کافیست جعبه دنده اتوماتیک را نیز به این خودرو اضافه کنیم تا بهترین شاسی بلندی را که تابحال تولید شده را داشته باشیم . جعبه دنده ی این مدل ، علاوه بر ۴ دنده ی اتوماتیک ، قابلیت تعویض دستی دنده ها را نیز در اختیار شما قرار می دهد تا مصرف سوخت مناسب ، آسایش جعبه دنده های اتوماتیک و لذت جعبه دنده های دستی را همزمان با هم داشته باشید .

 پردیس خودرو

از این جا به بعد تفاوت میان داستر تک دیفرانسیل و WD 4  بیشتر می شود . داستر جدید با قابلیت تنظیم انتقال نیرو میان دو محور ، از طریق یک کنترل مرکزی در کابین ، می تواند سه وضعیت ، تک دیفرانسیل WD 2 ، چهار چرخ متحرک WD 4 و اتوماتیک را در اختیار راننده قرار دهد . در وضعیت اتوماتیک ، گشتاور متناسب با کشش هر محور تولید می شود و به این ترتیب ، مصرف سوخت در جاده های درون شهری کاهش می یابد . از طرفی ، هرگاه جاده لغزنده باشد ، با انتخاب وضعیت چهار چرخ متحرک ، سیستم به طور خودکار گشتاور بیشتری را تولید می کند  و مانع از لغزش و انحراف خودرو از مسیر می شود . چیزی که این خودرو را بی رقیب کرده است ، مجهز بودن به سیستم پایداری است که در چنین کلاسی بسیار نادر است . سیستم ترمز ABS و EBD نیز از دیگر امکانات قابل توجه این خودرو است .

این خودرو یک آفرود واقعی و در عین حال یک شاسی بلند راحت است ، و شما می توانید همه ی این امکانات را تنها با ۱۱۵ میلیون تومان در اختیار داشته باشید . اگر زیاد مسافرت می روید و دوست دارید در طول مسیر ، سفری آرام و بدون دغدغه داشته باشید ، بی شک این خودرو می بایست تنها و اولین انتخاب شما باشد .


iRev.ir-Line

بررسی اقتصاد آنلاین

زمانی که تندر حدود ۱۴ میلیون تومان قیمت داشت، قرار بود برادر بزرگ‌ترش از نظر جثه یعنی داستر با قیمت ۲۰ میلیون تومان وارد بازار شود.

زمانی که تندر حدود ۱۴ میلیون تومان قیمت داشت، قرار بود برادر بزرگ‌ترش از نظر جثه یعنی داستر با قیمت ۲۰ میلیون تومان وارد بازار شود. در آن روزها که هنوز خودرو مانند امروز گران نشده بود و تنوع خودروهای چینی بازار هم به این میزان نبود و انتظار مشتریان هم از نظر تعداد آپشن به اندازه امروز نبود قطعاً داستر می‌توانست با چنین قیمتی بازار ایران را قبضه کند اما تاخیرهای پیاپی، افزایش قیمت خودرو و در نهایت تصمیم اشتباه واردات خودرو به جای تولید اتومبیلی مانند داستر را که برگ برنده رنو در بازار ایران می‌توانست باشد به خودرویی ‌کم‌خاصیت در بازار تبدیل کرد. رنو داستر از نظر فنی همچنان با وجود رقبای زیاد چینی بهترین گزینه است اما قیمت خودرو چنان اشتباه انتخاب شده که دیگر نمی‌توان زیاد دل به مشخصات خوب فنی خودرو بست.

قیمت داستر که روزی قرار بود شاسی‌بلند قشر متوسط ایران باشد چنان بالا است که عملاً از این هدف دور شده.
رنو داستر
به گزارش اقتصادنیوز،‌ البته با بودجه نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان اگر گریزان و فراری از برندهای چینی باشید! در این صورت تنها گزینه‌ای که فعلاً جهت خرید، در دسترستان است، همین خودروست.

واقعیت آن است که اگر از خودروهایی همچون لیفان X60 و نیز MVM X33 فاکتور بگیریم و آنها را در حد و اندازه‌های داستر ندانیم یا جیلی X7 را به دلیل بهای بالای ۱۰۰ میلیون‌‌تومانی آن و نیز برلیانس V5 را نیز به دلیل بهای بالاترش نسبت به داستر، خارج از این گردونه فرض کنیم، به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، در حال حاضر، تنها سه کراس‌اوور چینی باقی می‌مانند که از برخی جنبه‌ها، رقیبی جدی برای رنو داستر محسوب می‌شوند.

رنو داستر

یکی از این دو، خودرو جک S5 است که از پیشرانه‌ای دو‌لیتری (توربو) بهره می‌برد که توان خروجی‌اش معادل ۱۷۴ اسب‌بخار است علاوه بر آن، از انبوهی از تجهیزات رفاهی هم سود می‌برد و از چهره عامه‌پسندتری نیز برخوردار است و در این میان، بهای ۷۵ میلیون‌‌تومانی (ثبت‌نامی) این خودرو را هم نباید فراموش کرد، که حدود ۲۲ میلیون تومان پایین‌تر از داستر است.خودرو دیگر نیز چانگان CS35 نام دارد که هم‌اکنون از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار چین به شمار می‌آید. این خودرو گرچه از پیشرانه‌ ضعیف‌تری نسبت به داستر برخوردار است اما در ویژگی‌هایی همچون کیفیت رنگ و مونتاژ بسیار نزدیک به این خودرو است و در زمینه‌هایی همچون طراحی داشبورد نیز، به‌مراتب زیباتر و شکیل‌تر از آن است؛ بهای ثبت‌نامی این خودرو در حدود ۸۷٫۵ میلیون تومان است که حدود ۹ میلیون تومان ارزان‌تر از داستر است.

 رنو داستر
 خودرو هاوال H6 که در حال حاضر پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار چین محسوب می‌شود، از دیگر رقبای داستر است. این کراس‌اوور چینی از پیشرانه ۴/۲لیتری (میتسوبیشی) سود می‌برد که توان خروجی آن معادل ۱۶۱ اسب‌بخار است همچنین با بهایی حدود ۸۸ میلیون ثبت‌نام می‌شود که حدود هشت میلیون تومان ارزان‌تر از داستر است و این خودرو نیز همچون هم‌قطار چشم‌بادامی‌اش (چانگان) با گیربکس خودکار عرضه می‌شود.
اما در مقابل رنو داستر نیز نسبت به رقبای چینی‌اش از مزایایی چون پشتوانه برند معتبر رنو و خصوصیات آفرودی بهتر سود می‌برد. در زمینه کیفیت رنگ و مونتاژ هم چانگان و هاوال فاصله نزدیکی با داستر دارند و تنها جک S5 است که در این موارد، در پس داستر قرار می‌گیرد.
رنو داستر

پیش از تست

تندر۹۰، داستر و ساندرو هر سه خودرویی هستند که بر روی پلت‌فورم ایکس۹۰ رنو توسعه پیدا کرده‌اند. این پلت‌فورم را شاید تا همین امروز بتوان یکی از ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین پلت‌فورم‌هایی دانست که در بازار جهان تولید شده است با این همه خودروهایی که روی پلت‌فورم این خودرو توسعه پیدا کرده‌اند یک مشکل دارند و آن زیبا نبودن خودرو است. این زیبا نبودن در تندر۹۰ بیشتر از دو خودرو دیگر به چشم می‌خورد. در ساندرو ظاهر خودرو قابل قبول‌تر شده و طراحی داخلی نیز تا حدودی بهبود یافته که البته با این همه طراحی داخلی همچنان در برابر خودرویی مانند پژو ۲۰۶ حرفی برای گفتن ندارد، البته درباره داستر می‌توان گفت طراحی خارجی خوب انجام شده و زیباترین خودرو در پلت‌فورم ایکس ۹۰ است. اما طراحی داخلی این خودرو بسیار شبیه ساندرو است و می‌توان این طراحی را یک طراحی متوسط دانست. در واقع اگر قیمت بالای ۹۰ میلیون‌‌تومانی داستر را در مدل ۲۰۱۵ و بالای ۱۰۰ میلیون را برای مدل ۲۰۱۶ لحاظ کنیم طراحی داخلی خودرو ضعیف است.
رنو داستر

یکی از نقاط ضعف این خودرو آپشن‌های پایین آن است، شاید اگر این خودرو در بازه قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیون عرضه می‌شد تعداد کم آپشن‌ها چندان مشخص نبود و در این بازه از بازار داستر با مشخصات فنی خوب خود با چنین آپشن‌هایی قابل قبول بود اما وقتی خودرویی ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، مشتری انتظار دارد خودرو حداقل دارای کروز کنترل یا سنسور دنده‌عقب باشد، آپشن‌هایی که در این خودرو عملاً وجود ندارد.این خودرو دارای آپشن‌هایی مانند کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سه‌نقطه‌ای عقب، پشت‌سری ایمنی، سیستم هشداردهنده باز بودن کمربند ایمنی راننده و سرنشین جلو، چراغ مه‌شکن، شیشه عقب مجهز به گرمکن، چراغ صندوق‌عقب، آینه‌های جانبی برقی، کمربند ایمنی جلو مجهز به Pretensioners، تهویه مطبوع، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، شیشه‌بالابر جلو برقی، شیشه‌بالابر عقب برقی، سیستم صوتی مجهز به USB و Bluetooth و با قابلیت پخش MP3، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی‌های پارچه‌ای و صندلی‌های عقب تاشواست.

 رنو داستر
 در مورد طراحی، انتظارات از داستر باید در حد اعتدال باشد. هیچ‌چیز اضافی یا نشانه‌ای که چشم‌نواز باشد در بدنه دیده نمی‌شود. شاید در چشم بررسی جزء به جزء بدنه بسیاری از قطعات آن فاقد زیبایی‌های امروزی باشد، اما نتیجه و ترکیب کار شکیل و زیبا از آب درآمده است. شاید تنها بخشی که ریشه‌ای در سایر تولیدات خانواده لوگان دارد، وجود یک خط منحنی‌شکل در نمای جانبی است که برای نمونه در ساندرو هم دیده می‌شود. ظاهر بیابانی مهم‌ترین نکته مد نظر طراحان بوده که با استفاده از خصوصیاتی همچون گلگیرهای ورم کرده به راحتی به آن دست یافته‌اند.
 در مورد توانایی‌های حرکتی، داستر آنقدر موفق بود که بتواند نظر آلن پروست قهرمان افسانه‌ای رقابت‌های فرمول یک را به خود جلب کند تا این اتومبیل را برای حضور در فصل ۲۰۱۰ رقابت‌های برفی انتخاب کند. داستر با طول ۴٫۳۱ متر و عرض۱٫۸۲متر خودرو جمع و جوری است. ظاهر داستر به لطف هنرمندی طراحان رنو چندان ارزان‌قیمت به نظر نمی‌رسد. طبق گفته طراح این خودرو، خطوط بدنه داستر تا حدودی با الهام از رنو ۴ شکل گرفته‌ است. طرح داخل کابین ساده است و بیشتر به کاربردی بودن آن توجه شده است. داشبورد و کنسول وسط بسیار شبیه به لوگان و ساندرو به نظر می‌رسد. در ارگونومی داخل بهبودهایی انجام شده است که انتقال دکمه‌های شیشه‌بالابر از کنسول وسط به پنل درها از جمله آنهاست. داشبورد و کنسول از جنس پلاستیک سخت است و ظاهر جذابی نیز ندارد. صندلی‌های داستر بسیار راحت هستند و کابین آن به لطف فاصله ۲۶۷۳‌میلی‌متری بین دو محور جلو و عقب فضای کافی دارد. به همین دلیل پنج نفر به راحتی در داستر جای می‌گیرند.
رنو داستر
 مدل تولیدی داستر قرار بود با موتور ۱٫۶لیتری که هم‌اکنون بر روی تندر۹۰ استفاده می‌شود و موتور دو‌لیتری مگان با دو گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک مانند خودرو مگان عرضه شود. البته در مدل‌های وارداتی تنها موتور دو‌لیتری عرضه شد.
در گیربکس شش‌دنده دستی ضرایب دنده بسیار کوتاه در نظر گرفته شده‌اند ولی گیربکس چهار‌دنده ‌اتوماتیک از ضرایب سبک و بلندی بهره می‌برد. عملکرد گیربکس اتوماتیک قابل قبول است و دنده‌ها را به نرمی و بدون تاخیر و تکان دادن عوض می‌کند.
رنو داستر
مدل دنده‌ای بسیار قوی‌تر از اتوماتیک عمل می‌کند و شتاب خودرو دلپذیرتر است البته به علت کوتاه بودن دنده‌ها نیاز به تعویض دنده در آن بیشتر است. دنده یک ضریب بسیار سنگینی دارد. دنده ۲ نیز اندکی سنگین‌تر از حد معمول است. از دنده ۲ به بعد بقیه ضرایب خوب انتخاب شده‌اند. باید از میان این ۶ دنده همیشه دنده مناسب را انتخاب کنید تا دور موتور زیاد بالا یا پایین نباشد. البته سنگینی بیش از حد بعضی دنده‌ها مانند دنده ۱ در مواقع خاص مانند شروع حرکت در سربالایی شدید یا حمل بار سنگین سودمند است و باعث می‌شود آسیبی به صفحه‌کلاچ‌ وارد نشود. فاصله قفل تا قفل فرمان ۳٫۳ دور است، به همین دلیل هنگام پیچیدن آرام و بدون شتاب‌زدگی و تا حدودی کند واکنش نشان می‌دهد. شعاع چرخش برای هر دو مدل ۱۰٫۴۴ متر است.
رنو داستر

حجم صندوق بار مدل دو دیفرانسیل کوچک‌تر از تک دیفرانسیل است (۴۰۸ لیتر در برابر ۴۷۵ لیتر). زیرا ساختار اکسل عقب ۴×۴ طوری است که جایی برای تایر زاپاس وجود ندارد و در مدل ۴×۴ زاپاس در داخل خودرو جاسازی شده است. داستر قابلیت‌های آفرود مناسبی دارد. کمترین ارتفاع تا سطح زمین یا Ground Clearance برای هر دو مدل خوب است ولی مدل ۴×۴ از این نظر در وضعیت بهتری قرار دارد (برای دو دیفرانسیل ۲۱۰ میلی‌متر و برای تک دیفرانسیل ۲۰۵ میلی‌متر است). زاویه نزدیک شدن به مانع، زاویه بالای شکاف و زاویه عبور از شیب برای مدل ۴×۴ به ترتیب ۳۰ و ۲۳ و ۳۶ درجه است. سیستم ۴×۴ این خودرو سه حالت مختلف دارد. حالت ۲wd که برای حرکت در شرایطی است که سطح مسیر چسبندگی خوبی دارد (مانند حرکت در جاده) و گشتاور فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا مصرف سوخت کاهش یابد.  حالت AUTO برای مسیرهای لغزنده است که در این حالت توزیع گشتاور بین چرخ‌های جلو و عقب به صورت اتوماتیک محاسبه می‌شود تا جلو هرزگردی گرفته شود.

 رنو داستر
 حالت LOCK که مخصوص مسیرهای صعب‌العبور آفرود یا مسیرهای بیش از حد لغزنده است. در این حالت گشتاور موتور به صورت دائمی به چهارچرخ منتقل می‌شود و ۵۰ درصد از گشتاور موتور به طور پیوسته به اکسل عقب می‌رسد. سیستم تعلیق عقب چهارچرخ متحرک از نوع مستقل است که از این نظر با مدل دو چرخ متحرک متفاوت است. سیستم دو دیفرانسیل ۷۰ کیلوگرم به وزن داستر اضافه می‌کند. بر اساس تست انجام‌شده در باسکول یکی از نشریات روسی وزن مدل تک دیفرانسیل ۱۳۵۰ کیلوگرم با تقسیم وزن ۶۱ درصد جلو و ۳۹ درصد عقب و وزن مدل دو دیفرانسیل ۱۴۲۱ کیلوگرم با تقسیم وزن ۵۹ درصد جلو و ۴۱ درصد عقب است.  قدرت ترمزگیری مدل تک دیفرانسیل به دلیل همین وزن کمتر، بهتر است و بر اساس تست‌های انجام‌شده سه متر زودتر از مدل ۴×۴ از سرعت ۱۰۰ به توقف کامل می‌رسد. برخلاف مدل دو دیفرانسیل، مانور دادن با مدل تک دیفرانسیل راحت‌تر است و هندلینگ بهتری دارد.
رنو داستر
هر دو خودرو در بزرگراه و جاده سواری راحتی دارند ولی مدل دیفرانسیل جلو ناهمواری‌های سطح مسیر را بهتر جذب می‌کند. بر اساس تستی که سال ۲۰۱۱ در موسسه Euro-NCAP انجام شد داستر موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شد.

تست فنی

 مدلی که برای تست در اختیار تجارت فردا قرار گرفت مدل تک دیفرانسیل با کمترین آپشن بود. این مدل در بازار حدود ۹۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. در زمان نشستن پشت خودرو و بیرون آوردن آن از پارک نداشتن سنسور دنده‌عقب و دید عقب کم خودرو کار را برای راننده سخت می‌کند. شاید همین عامل باعث شود این خودرو گزینه مناسبی برای بانوان در رانندگی نباشد چرا که نداشتن سنسور دنده‌عقب و برآمدگی‌های گلگیر عقب و پشت خودرو که دید کمی دارند به همراه دید کم از شیشه عقب کار را برای پارک خودرو و رانندگی در شرایط ترافیکی فشرده سخت می‌کند. این عامل به قدری موثر بود که داستری که برای تست در اختیار تجارت فردا قرار داده شده بود با وجود کار‌کرد کم از سمت گلگیر عقب یعنی دقیقاً نقطه دید کور عقب خودرو دچار زدگی شده بود.
 رنو داستر
درباره هندلینگ خودرو هم واکنش خودرو بیش از حد انتظار بود. سختی فنرها و طراحی سیستم تعلیق در این خودرو نه مانند خودروهای اسپورت سخت و نه مانند برخی خودروها بسیار نرم است. این عامل سبب شده در کنار نرم بودن، خودرو بسیار خوب در جاده به زمین بنشیند و چسبندگی خودرو به جاده هم برای یک خودرو شاسی‌بلند که از سیستم‌های پایداری الکترونیکی چندانی هم برخوردار نیست بسیار عالی بود. این عملکرد در جاده‌های پر‌پیچ‌و‌خم کوهستانی بسیار خوب خود را نمایش می‌داد. برای جاده کوهستانی این خودرو در جاده امامزاده داوود مورد تست قرار گرفت. در این تست که با پنج سرنشین و با کولر روشن انجام شد قابلیت مانور‌پذیری و ایمنی خودرو و گذر از پیچ‌های شدید بسیار خوب بود، تنها موردی که کمی آزاردهنده بود کند بودن گیربکس اتوماتیک خودرو بود.  موتور خودرو هم با وجود قدرت ۱۳۵ اسب بخار گویی توان در خور توجه برای یک خودرو شاسی‌بلند را ندارد. البته به نظر گشتاور موتور دو‌لیتری مگان که ۱۹۵ نیومن متر است برای چنین خودرویی ضعیف است. البته در تست دیگری که قبلاً نگارنده با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی و جعبه‌دنده دستی در جاده‌های کوهستانی کرج انجام داده بود عملکرد خودرو قابل قبول‌تر از مدل تک دیفرانسیل اتوماتیک خودرو بود. شاید نسبت دنده‌های گیربکس اتوماتیک این خودرو بسیار بلند انتخاب شده است.
 رنو داستر
به گزارش اقتصادنیوز، اگر پدال گاز خودرو را تا انتها فشار دهید رویه دنده‌دهی اتوماتیک خودرو از روند شهری به اسپورت تغییر پیدا می‌کند، در این حالت دنده ۱ تا نهایت سرعت ۶۰ کیلومتر، دنده ۲ تا نهایت سرعت ۱۲۰ کیلومتر و دنده ۳ تا نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت عمل می‌کند.  اگر در حالت اتوماتیک و در حالت رانندگی شهری به ناگاه دنده را در حالت تیپ ترونیک قرار دهید متوجه خواهید شد گیربکس یک دنده بالاتر به خودرو دنده داده است، یعنی اگر شما در حالت تیپ ترونیک با دنده۳  رانندگی را انتخاب می‌کنید در حالت اتوماتیک خودرو دنده ۴ را انتخاب کرده است. دنده‌اتوماتیک در حالت شهری معمولاً دور موتور را بر روی دور دو تا سه هزار دور در دقیقه تنظیم می‌کند در حالی که بر اساس نمودار موتور بهترین قدرت در دور سه تا چهار هزار دور در دقیقه حاصل می‌شود. البته با افزایش دور موتور به بالای سه هزار دور در دقیقه صدای موتور به شدت وارد کابین می‌شود.
 رنو داستر
از نظر سیستم ترمز خودرو بسیار عالی عمل می‌کند و می‌توان ترمز ای‌بی‌اس خودرو را بسیار دقیق و کار آمد توصیف کرد، حتی اگر در سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت پا را ناگهان روی ترمز فشار دهید، خودرو با کمترین انحراف متوقف می‌شود. در زمینه شتاب‌گیری موتور دو‌لیتری به همراه گیربکس اتوماتیک مگان که بر روی این خودرو قرار گرفته کمی ناامیدکننده ظاهر می‌شود. در حالی که شرکت سازنده شتاب ۱۱ثانیه برای ۱۰۰ کیلومتر را اعلام کرده در بهترین حالت توانستیم به شتاب ۱۴ ثانیه برسیم. مصرف سوخت این خودرو هم اگر از حداکثر توان خودرو استفاده کنید کمی بالاست به عنوان مثال در جاده کوهستانی با پنج نفر سرنشین و کولر روشن حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است اما در حالت رانندگی شهری این مصرف به ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.
 رنو داستر

با اینکه موتور و گیربکس این خودرو برای ۱۰ سال پیش مناسب بوده اما با پیشرفت تکنولوژی و کوچک و قوی‌تر شدن موتورها و کاهش مصرف سوخت، موتور و گیربکس داستر عقب‌مانده محسوب می‌شود به‌خصوص اگر این موتور را بخواهیم با موتور ۱٫۲ لیتری رنو کپچر مقایسه کنیم ضعف ۳۰ اسب‌بخاری و مصرف بیشتر از سه‌لیتری این موتور توی ذوق می‌زند. در مجموع با توجه به فضای داخلی و عملکرد خوب در هندلینگ و خصوصیات فنی مناسب اگر این خودرو بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان عرضه می‌شد می‌توانست بهترین گزینه برای خانواده‌های قشر متوسط ایرانی باشد ولی قیمت بالا و آپشن‌های پایین سبب شده برگ برنده رنو در بازار جهانی و بهترین شاسی‌بلند ارزان‌قیمت جهان در ایران آنچنان تیغ برنده‌ای نداشته باشد. شاید این محصول اگر به جای واردات توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شد داستر هم می‌توانست به موفقیتی مانند تندر۹۰ در بازار برسد تا جایی که مردم قشر متوسط ایران پس از سال‌ها رانندگی با یک شاسی‌بلند مناسب را تجربه کنند.

رنو داستر

iRev.ir-Line

بررسی پردیس خودرو

حدود یک سال از ورود خودروی رنو داستر به کشور می گذرد .این خودرو توسط شرگت نگین خودرو (نمایندگی رسمی رنو در ایران) در ایران به فروش می رسد.با توجه به اینکه هنوز تعداد زیادی از این خودرو در بازار موجود نمی باشد بران  شدیم که جهت راهنمایی کسانی که در در فکر خرید این خودرو می باشند اطلاعات کاملی از این خودرو از قبیل تاریخچه ،کشور های سازنده ،مشخصات فنی ، تجربه رانندگی و غیره را در اختیار شان  قرار دهیم تا در تصمیم گیری در خرید بدرستی عمل کنند.

 تاریخچه ساخت خودرو رنو داستر:

.همکاری شرکت رنو با داچیا در تولید خودروهای اقتصادی سابقه قبلی دارد.این دو شرکت قبلا پروژه موفق تولید خودروی لوگان(ال۹۰ یا تندر ۹۰) که یک خودروی ساده و بدون پیچدگی ، قیمت مناسب و کاملا اقتصادی بود همکاری داشته اند.به همین دلیل این دو شرکت بران شدند که اقدام به تولید یک شاسی بلند اقتصادی با همان مشخصات پروژه موفق لوگان داشته باشند. محصول این همکاری خودرو رنو داستر می باشد. محصول این پروژه در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک suv اقتصادی و کم هزینه به روی چرخه تولید رفت . اکنون تولید خودروی رنو داستر از مرز یک میلیون خودرو  گذشت تا یکی از پر فروشترین خوروی suv جهان باشد که این مسئله حاکی از کاربردی و اقتصادی بودن این خودرو برای اقشار جامعه در اکثر کشورها می باشد. خودروی رنو داستر در چند کشور دنیا از جمله برزیل ، روسیه ،هند ،رومانی و کلمبیا در حال ساخت می باشد.در سال گذشته اولین نمونه این خودرو با مدل ۲۰۱۳ تحویل مشتریان ایرانی شد.

 معرفی خودرو رنو داستر:

خودرو رنو داستر را می توان همان لوگان شاسی بلند نام برد.زیرا در بسیاری جهات هم از نظر طراحی و هم نظر فنی با خودروی لوگان(تندر ۹۰) مشابه می باشند.طرحی خودرو رنو داستر بسیار ساده و نه چندان زیبا می باشد.پیشرانه این خودرو هم یک موتور کم خرج و معمولی می باشد. البته قابل ذکر است موتور ۲۰۰۰ سی سی این خودرو همان موتور خودروی مگان می باشد که قبلا امتحان خود را در جاده های کشورمان پس داده است.در کشورها سازنده خودرو رنو داستر  با پیشرانه های مختلفی قابل عرضه به مشتریان می باشد پیشرانه مختلفی از قیبل دیزلی ،۲۰۰۰ و ۲۱۰۰ سی سی و غیره .اما در ایران خودرو رنو داستر فقط با پیشرانه ۲۰۰۰ سی سی قابل عرضه می باشد.

 در کنار ۷ مدل پیشرانه قابل سفارش ، سه نوع گیربکس قابل سفارش هم برای خودرو رنو داستر در نظر گرفته شده است گیربکس ۶ دنده دستی،۵ عدد دنده دستی و ۴ دنده اتوماتیک.  ضریب دنده در نوع دستی کوتاه  و در نوع اتوماتیک ضریب دنده بصورت بلند و سبک در نظر گرفته شده است .علت این امر این می باشد که در نوع اتوماتیک با توجه به  ضریب دنده بلند، تعویض دنده به نرمی و بدون تکان و بدون تاخیر  انجام می پذیرد. نوع دنده اتوماتیک قبلا در ایران بر روی خودرو تندر ۹۰ در مدلهایی که بصورت اتوماتیک عرضه شد مورد امتحان قرار گرفته است.در نوع دستی گیربکس تا حدودی قدرتی تر عمل می کند ولی به علت ضریب کوتاهتر دنده ها نیاز به تعویض دنده بیشتر می باشد.

.همچنین برای خودرو رنو داستر نیز در زمینه انتقال قدرت هم مدلهای مختلفی در نظر گرفته شده است مدلهایی از قبیل تک دیفرانسیل ، دو دیفرانسیل (۴×۴) .نکته قابل توجه این می باشد که نوع تک دیفرانسیل این خودرو  بصورت اتوماتیک و نوع دو دیفرانسیل آن فقط بصورت گیربکس دستی تولید می گردد.البته در ایران رنو داستر فقط بصورت تک دیفرانسیل دنده اتوماتیک قابل عرضه می باشد.

در کل این خودرو در دو نوع جاده ای و آفرود(خارج جاده ای ) طراحی گردیده است . نوع اتوماتیک آن با توجه به نوع گیربکس آن و رانندگی نرم جهت داخل شهر طراحی شده و توع گیربکس دستی آن با توجه به گیربکس قدرتی و موارد دیگر و قابلیت های دیگر برای خارج شهر طراحی گردیده است.

 تجربه رانندگی

از آنجا فقط رنو داستر اتوماتیک تک دیفرانسیل در ایران قابل عرضه می باشد خودرویی که توسط متخصصین پردیس خودرو مورد تجریه و تحیلی قرارداده شده است همین نوع می باشد.

پس از نشتن پشت فرمان و روشن کردن موتور ۲۰۰۰ سی سی خودرو رنو داستر صدای نسبتا ملایم روشن و قدرت ۱۳۵ اسب بخاری را در اختیار راننده قرار می دهد. با گذاشتن اهرم دنده بر روی D خودرو بدون تکان و بصورت ملایم شروع به حرکت می کند با فشار بر روی پدال گاز  خودرو به آرامی و بدون شتاب گیری قابل ملاحضه شروع به حرکت کرده دلیل این امر هم طراحی ضریب دتده بلند آن می باشد.پس از اندکی از حرکت در مسیر صاف شروع به شتاب گیری می کند. سرعت و شتاب خودرو در مسیر های بدون سراشیب خوب به نظر می رسد ولی در مسیر شیب دار خودرو اندکی دچار افت در شتاب و قدرت می شود دلیل این امر هم تک دیفرانسیل بودن خودرو و گیربکس نسبتا ساده آن و تعداد اندک دنده های گیربکس اتوماتیک می باشد. پس از شتاب گیری اقدام به ترمز می کنیم از انجا خودرو کمی سنگین  و در در چرخ های عقب از سیستم کاسه استفاده شده است ترمزی خیلی مناسب به نظر نمی آید ولی در کل کارکرد مطلوبی دارد.

فضای داخلی خودرو بسیار ساده و دور از هرگونه تجمل و زیبایی می باشد. مواد بکار رفته در داخل خودرو از نوع بسیار ارزان قیمت می باشد. در همان ابتدای سوار شدن در خودرو سریعا فضای داخلی تندر ۹۰ به یاد شما خواهد افتاد زیرا طراحی آن تا ۹۰ درصد شبیه به تندر ۹۰ می باشد.ولی در عوض فضای ان بسیار جادار و برای ۵ نفر آدم بالغ بسیار مناسب می باشد. حجم صندوق آن جهت  حمل اساسیه هم بسیار مناسب و خوب می باشد.

بدلیل شاسی بلند بودن و طراحی بدنه راننده دید مناسبی به اطراف خودرو دارد.

در کل سواری خودروی رنو داستر مطلوب به نظر می رسد ولی در توع اتوماتیک آن بدلیل تک دیفرانسیل بودن و تعداد کم دنده ها  در مسیر خارج جاده ای عملکرد مناسبی ندارد و مالکان آن نباید انتظار یک خوردوی آفرود از این خودرو داشته باشند.

در مجموع خودروی رنو داستر جهت افرادی که بدنبال یک خودروی شاسی بلند ارزان قیمت با فضای داخلی جادا ر کیفیت مطلوب می گردند مناسب می باشد.


iRev.ir-Line

بررسی اروند پلاک

رنو داستر یکی از موفق‌ترین محصولات رنو است و توانسته از زمان عرضه به بازار تا کنون، در کشورهای مختلف جهان در لیست پرفروش‌ترین خودروهای بازار جای بگیرد. این خودرو در ایران نیز حضور موفقی داشته و با توجه به پیشینه مثبت رنو در زمینه کیفیت و ایمنی خودروهای این برند، داستر به‌عنوان نماینده محصولات رنو در کلاس کراس اوور ها در ایران توانسته نظر خریداران خودرو در کشورمان را به‌سوی خود جلب کند و این مسأله از فروش بالای آن به‌ویژه در ماه‌های اخیر مشخص است.

2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_2

در حال حاضر، بازار کراس‌اوورهای زیر ۱۰۰ میلیون تومانی در ایران، عمدتاً تحت سلطه انواع و اقسام برندهای چینی می‌باشد؛ اما یکی دو سالی نمی‌گذرد که مدلی خاص، که اتفاقاً از نمای ظاهری متفاوتی هم نسبت به انواع موجود در بازار بهره می‌برد، روانه کشورمان شده که آرم و نشان رنو را بر پیشانی خود حمل می‌کند. این خودرو از ناحیه شرق اروپا وارد ایران شده و البته اطلاع از این موضوع، فرق چندانی هم به حال این مسئله نمی‌کند زیرا این شرکت نیز از اقمار رنو به شمار آمده و استانداردهای این کمپانی را در محصولات خویش لحاظ می‌کند.

2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_1

خودرو داستر پیشتر در دو مدل اتوماتیک ۴X2 و دستی ۴WD در ایران حضور موفقی داشته و با توجه به پیشینه مثبت رنو در زمینه کیفیت و ایمنی خودرو، داستر به‌عنوان نماینده محصولات رنو در کلاس کراس اوورها در ایران، توانسته نظر خریداران خودرو در کشورمان را به‌سوی خود جلب کند و این مسأله از فروش بالای آن به ‌ویژه در ماه‌های اخیر مشخص است.

2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_9

این خودرو از موتور دو لیتری ۱۳۵ اسب بخاری بهره می‌گیرد. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۴ سرعته اتوماتیک باقابلیت تعویض دستی دنده‌ها (تیپ ترونیک) است که می‌تواند ترکیب مصرف سوخت مناسب، راحتی و آسایش جعبه دنده‌های اتوماتیک و لذت جعبه دنده‌های دستی را به‌صورت همزمان در اختیار راننده قرار دهد. داستر جدید از سیستم چهار چرخ متحرک هوشمند باقابلیت تنظیم انتقال نیرو میان دو محور از طریق یک کنترل مرکزی در کابین بهره می‌گیرد و به این ترتیب راننده می‌تواند میان وضعیت‌های تک دیفرانسیل ۲WD، چهار چرخ متحرک ۴WD و اتوماتیک یکی را انتخاب کند.
2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_8
داستر ۴WD جدید در زمینه امکانات هم گام بزرگی برداشته است چرا که اکنون به‌صورت استاندارد بر روی آن سیستم کنترل پایداری (ESP) نصب می‌شود که در این کلاس قیمتی، آپشن نادری در میان رقبا است. علاوه بر این‌ها، این خودرو از سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD بهره می‌برد. رنو داستر ۴WD همچنین به کروز کنترل و سیستم محدود کننده سرعت نیز مجهز است که آسایش زیادی را در زمان سفرهای طولانی فراهم می‌کند.

2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_7

در داخل اتاق نیز تغییراتی نسبت به نمونه‌های تک دیفرانسیل دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به بهره گیری از سیستم صوتی مجهز به بلوتوث برای تماس‌های صوتی و نصب کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد ضمن آنکه همچون داستر تک دیفرانسیل، روکش چرم بر روی فرمان آن وجود دارد.
2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_4
در کنار همه این‌ها، بدون شک مشهودترین تغییر داستر ۴WD در نمای ظاهری آن است، جایی که گرافیک چراغ‌ها و سپر خودرو تغییر کرده ضمن آنکه Day Light نیز بر روی آن نصب شده است. رنو برای افزایش جذابیت این خودرو، سر اگزوز و باربند آن را به‌صورت کروم کاری شده عرضه کرده و رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی موسوم به Black Diamond بر روی آن نصب شده است و مجموع این عوامل باعث شده در نگاه اول بتوان تفاوت این مدل را با نمونه‌های تک دیفرانسیل دید.

2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_3

رنو داستر ۴WD با مدل ۲۰۱۶ روانه بازار خودروی ایران می شود و با توجه به امکانات نصب شده بر روی آن و به‌طور مشخص چهارچرخ متحرک بودن این خودرو می‌توان با اطمینان گفت در کلاس خود بی‌رقیب است. با توجه به قیمت این خودرو در بازارهای جهانی این داستر آفرود، با قیمت ۵/۱۰۷ میلیون تومان در بازار کشور با سود مشارکت ۲۰ درصدی عرضه می شود که قیمت مناسبی برای خودرویی در این کلاس است و فاصله بسیاری از سایر رقبای همرده دارد. داستر ۲۰۰۰ سیسی ۴×۴ مدل ۲۰۱۶ شامل کروز کنترل و محدود کننده سرعت، مجهز به ESP ، دو کیسه هوا، Day light ، مه شکن، فرمان چرمی ،سپر همرنگ بدنه ، رنگ متالیک ، دکمه های کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک ،سیستم کنترل باد تایر(TPMS) ، اگزوز و بار کرومی و رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی می باشد.


iRev.ir-Line

بررسی اروند پردیس خودرو

رنو داستر

 ظاهر رنو داستر AWD

استحکام و زیبایی در یک خودرو جمع شده و آن رنو داستر AWD می باشد.طراحی مستحکم و صیقلی آن شما را آماده ی ماجراجویی در هر جاده ای که فکرش را کنید می کند.

کاملا عملیاتی

امروزه وقتی میگوییم وسیله ی نقلیه ای عملیاتی است منظورمان بزرگ بودن آن است,تعصبی که رنو داستر آن را زیر پا گذاشت.با توجه به اندازه های ۴٫۳۱ متر طول و ۱٫۸۲ متر عرض,میبینیم که رنو داستر یک خودروی جمع و جور است و این موضوع بدین معنی است که کنترل این خودرو در شهر به راحتی کنترل و هدایت آن در جاده های بیرون از شهر می باشد.

رنو داستر به گونه ای طراحی شده است که برای انواع جاده ها در دنیا مناسب باشد.به منظور برطرف کردن این خواسته های متفاوت,رنو داستر در ورژن های ۲*۴و ۴*۴ در دسترس می باشد.

شاسی تقویت شده ی رنو داستر برای جاده های برون شهری مناسب است که این ویژگی به خاطر شاسی بالای ۲۱۰ میلی متر,برآمدگی کوتاه(۸۲۲ میلی متر در جلو و ۸۲۰ میلی متر در عقب) و گوشه های بیرونی بزرگ میباشد.

رنو داستر

آسایش و امنیت

رنو داستر آسایش و لذت رانندگی را در همه ی شرایط مهیا کرده است.

رنو داستر به لطف شاسی بلندش(۲۰۵ میلی متر برای ورژن۲*۴ و۲۱۰ میلی متر برای ۴*۴)راحتی را برای مسافرت در همه ی جاده ها با هر نوع سطحی فراهم میکند.داخل خودرو با وجود تودوزی های کروم,صندلی های با روکش چرم و داشتن احساس راحتی وقتی دست بر روی فرمان و دنده است حرفه ای و زیباست.

از نظر امنیت فعال,رنو داستر شاهکار است.بسته به ورژنی که خریداری میکنید,سیستم ABS بوش ۸٫۱ همراه با ترمز الکترونیکی قدرتمند(EBD)و ترمز های کمکی اظطراری(EBA)بر روی خودرو نصب میباشند.

از نظر امنیت غیر فعال,باز هم رنو داستر شاهکار است,بسته به ورژنی که خریداری میکنید,دو کیسه ی هوای جلو و کمربندهای با محدود کننده های نیرو برای صندلی های جلو موجود میباشند.میتوان دو کیسه هوای بالای سر به قسمت راننده و کمک راننده اضافه کرد.

 رنو داستر

 طراحی داخلی(اتاق)رنو داستر AWD

از بیرون طراحی اسپورت و مستحکم,از درون طراحی ارگونومیک و زیبا.تودوزی زیبای رنو داستر AWD یک طرح با الگوی کندوی زنبور و رنگ قرمز میباشد.طراحی شیک اتاق به گونه ای است که فضای درون اتاق بسیار روشن و دلپذیر است و این به خاطر وجود حلقه های از جنس کوروم در اطراف قسمت های داخلی خودرو(درچه های هوا و پنل کنترل و…)میباشد و حس اسپرت بودن خودرو را دو چندان میکند.رنو داستر برای قرار گیری ۵ نفر داخل آن حتی در یک سفر طولانی جادار و راحت است.فضا برای پاها بیش از ۴۷۵ لیتر میباشد.

با وجود صندلی های عقب تاشو ظرفیت انبار خودرو تا ۱۶۳۶ لیتر افزایش میابد و میتوانید در درون این خودرو در حالی که صندلی مسافر تا شده باشد  اشیای با طول ۲٫۶۵ متر را حمل کنید.

دسته بندی ها خودروهای 100 تا 150 میلیونی, ماشین

دیدگاه

  • فرستاده شده: ۱۳۹۶-۰۲-۱۷ ۱۴:۲۲

    عباس صمدیان

    با سلام نقشه GPS نقشه تهران را ندارد فقط نقشه ایران را نشان می دهد
  • فرستاده شده: ۱۳۹۶-۰۶-۰۸ ۱۲:۱۶

    رضا

    سلام، آیا کولر داستر پاسخگوی گرمای اهواز را دارد؟ چون رنو ال90 در این خصوص ناتوان است.