رنو داستر – Renault Duster

6

رنو داستر – Renault Duster در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

رنو داستر که با حداقل کردن امکانات رفاهی، کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه را نشانه گرفته رقبای هم سطح خود را به دلیل قیمت  مناسب به  چالش میکشد . مدت زیادی از آمدن داستز به ایران نگذشته و خیلی  شناخته شده نیست، اما با توجه به نتایج تست‏های معتبر، قابلیت آفرود مناسبی داشته و در جاده‏های ناهموارعملکرد مناسبی دارد . به نظر می‏رسد حضور این خودرو در بازار ایران، نتیجه حرکت زیرکانه رنو به دلیل رقبای اندک در این بازه قیمتی است. این کراس اوور خشن یعنی رنو داستر renault duster مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر خطی تنفس طبیعی با حجم 1998 سی سی با حداکثر خروجی  135اسب بخار در دور موتور 5500 دور در دقیقه و گشتاور 195 نیوتن متر در دور موتور 3750دور در دقیقه میباشد.  داستر دارای امکاناتی نظیر : کیسه هوا راننده و سرنشین جلو-فرمان هیدرولیکی- دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان-تهویه دستی- روکش پارچه ایی- تنظیم صندلی راننده دستی- چراغ مه شکن جلو- آینه های برقی و.. میباشد.

اگر بودجه ای در حدود 100 میلیون تومان دارید و حتما به دنبال یک شاسی بلند جمع و جور  می گرید داستر یکی از گزینه های خوب برای شماست به شرطی که با ظاهر نه چندان جذاب و امکانات پایین داستر مشکلی نداشته باشید رقیب مستقیم رنو داستر ، سانگ یا نگ تیوولی میباشد

نقد و بررسی رنو داستر - Renault Duster
نقد و بررسی رنو داستر – Renault Duster
کاتالوگ رنو داستر - Renault Duster
کاتالوگ رنو داستر – Renault Duster

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه  رنو داستر – Renault Duster در لینک زیر (بر روی تصویر کلیک کنید):

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه رنو داستر - Renault Duster
نمای 3D سه بعدی – 360 درجه رنو داستر – Renault Duster

ویدیوهایی از رنو داستر – Renault Duster


iRev.ir-Line

بررسی پدال

در حال حاضر، بازار کراس‌اوورهای زیر 100 میلیون تومانی در ایران، عمدتاً تحت سلطه انواع و اقسام برندهای چینی می‌باشد؛ اما یکی دو سالی نمی‌گذرد که مدلی خاص، که اتفاقاً از نمای ظاهری متفاوتی هم نسبت به انواع موجود در بازار بهره می‌برد، روانه کشورمان شده که آرم و نشان رنو را بر پیشانی خود حمل می‌کند. این خودرو از ناحیه شرق اروپا وارد ایران شده و از ساخته‌های شرکت داچیای رومانی محسوب می‌گردد. البته اطلاع از این موضوع، فرق چندانی هم به حال این مسئله نمی‌کند زیرا این شرکت نیز از اقمار رنو به شمار آمده و استانداردهای این کمپانی را در محصولات خویش لحاظ می‌کند. این کراس‌اوور رومانیایی که رنو/داچیا داستر نام دارد رقیبی قدر برای رقبای چینی خود محسوب می‌شود و حتی ممکن است که در برخی از ویژگی‌های آفرودی، همتایان کره‌ای خود را هم به چالش کشد. بگذریم!

Renault Duster facelift

Renault Duster facelift

حال فرض کنیم که شما شخصی هستید با بودجه‌ای محدود، ولی سخت گریزان و فراری از برندهای چینی! در این صورت تنها گزینه‌ای که فعلاً جهت خرید، در دسترستان است، همین خودروست که تا حدی می‌تواند رافع نیازهای شما باشد اما چنانچه دراین‌باره تردید دارید و بین خرید این خودرو و رقبای چینی‌اش مردد مانده‌اید، باید این مسئله را بیشتر مورد واکاوی خویش قرار دهید.
واقعیت آن است که اگر از خودروهایی همچون لیفان X60 و نیز MVM X33 فاکتور بگیریم و آن‌ها را در حد و اندازه‌های داستر ندانیم و یا جیلی X7 را به دلیل بهای بالای 100 میلیون تومانی آن و نیز برلیانس V5 را نیز به دلیل بهای بالاترش نسبت به داستر، خارج از این گردونه فرض کنیم. در حال حاضر، تنها سه کراس‌اوور چینی باقی می‌مانند که از برخی از جنبه‌ها، رقیبی جدی برای رنو داستر محسوب می‌شوند.
یکی از این دو، خودروی جک S5 است که از پیشرانه‌ای 2 لیتری (توربو) بهره می‌برد که توان خروجی‌اش معادل 174 اسب‌بخار است و علاوه بر آن، از انبوهی از تجهیزات رفاهی هم سود می‌برد و از چهره عامه‌پسندتری نیز برخوردار است و در این میان، بهای 75 میلیون تومانی (ثبت‌نامی) این خودرو را هم نباید فراموش نمود، که حدود 22 میلیون تومان پایین‌تر از داستر است.
خودروی دیگر نیز چانگان CS35 نام دارد که هم‌اکنون از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار چین به شمار می‌آید. این خودرو گرچه از پیشرانه‌ای ضعیف‌تری نسبت به داستر برخوردار است اما در ویژگی‌هایی همچون کیفیت رنگ و مونتاژ بسیار نزدیک به آن می‌باشد و درزمینهٔ هایی همچون طراحی داشبورد نیز، به‌مراتب زیباتر و شکیل‌تر از آن است؛ بهای ثبت‌نامی این خودرو در حدود 87.5 میلیون تومان است که حدود 9 میلیون تومان ارزان‌تر از داستر می‌باشد و در ضمن، این خودرو از گیربکس خودکار هم بهره می‌برد (البته در بازار آزاد بهای این خودرو به مرز 100 میلیون تومان هم رسیده است).
در نهایت امر، خودروی هاوال H6 را پیش رو داریم که در حال حاضر پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار چین محسوب می‌شود. این کراس‌اوور چینی از پیشرانه 2.4 لیتری (میتسوبیشی) سود می‌برد که توان خروجی آن معادل 161 اسب‌بخار است همچنین با بهایی حدود 88 میلیون ثبت‌نام می‌شود که حدود 8 میلیون تومان ارزان‌تر از داستر است و این خودرو نیز همچون هم‌قطار چشم‌بادامی‌اش (چانگان) با گیربکس خودکار عرضه می‌شود.
اما در مقابل رنو داستر نیز نسبت به رقبای چینی‌اش از مزایایی چون پشتوانه برند معتبر رنو و خصوصیات آفرودی بهتر سود می‌برد. در زمینه کیفیت رنگ و مونتاژ هم چانگان و هاوال فاصله نزدیکی با داستر دارند و تنها جک S5 است که در این موارد، در پس داستر قرار می‌گیرد.

Renault Duster facelift

Renault Duster facelift
Renault Duster facelift

Renault Duster facelift

رنو و یا داچیا داستر، برای نخستین بار در سال 2010 میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش درآمد. این خودرو بر مبنای پلت فرم B0 رنو تکوین یافته است که با نیسان تیدا مشترک است. خودروی مذکور، در اکثر بازارها با نام رنو داستر فروخته می‌شود و این امر شامل کشورهای همچون ایران، مکزیک، هندوستان و آفریقای جنوبی و نیز ممالک واقع در آمریکای جنوبی نیز می‌شود. مجموعاً در سال 2014 میلادی، 60 درصد از فروش داستر با نشان رنو و 40 درصد از آن نیز با نشان داچیا بوده است. این خودرو در سال 2015 میلادی هم دستخوش فیس‌لیفت جزئی گردید و در حال حاضر علاوه بر رومانی، در ممالکی همچون برزیل، روسیه، هندوستان، اندونزی و کلمبیا هم تولید می‌شود.

Renault Duster facelift Interior

Renault Duster facelift Interior
Renault Duster facelift Interior

Renault Duster facelift Interior

این کراس‌اوور در وب‌سایت متعددی در دنیا مورد بررسی قرار گرفته است که در این میان چند نمونه را برایتان گلچین نمودم.
سایت AUTOEXPRESS بریتانیا، این کراس‌اوور را بدین صورت مورد ارزیابی قرار داده است:
نکات مثبت
ارزش عالی در مقابل بهای پرداختی
فضای مناسب کابین
نمای ظاهری دلپذیر

نکات منفی
مدل پایه آن به شدت ابتدایی است. (به لحاظ تجهیزات)
سیستم کنترل پایداری در آن به صورت آپشن عرضه می‌شود. (استاندارد نیست)
موتور دیزل آن پرسروصدا است.
در مجموع، این سایت 4 امتیاز از 5 امتیاز را برای این خودرو قائل شده است.

Renault Duster facelift 2015

Renault Duster facelift 2015

سایت DRIVEARABIA امارات هم نکات ذیل را برای این خودرو لحاظ نمود:
نکات مثبت
بهای ارزان
پارک آسان
هندلینگ نسبتاً خوب
کاربردی بودن خودرو
نکات منفی
کند بودن خودرو
وجود پلاستیک‌های سخت در کابین
ترکیب پیشرانه
تیپ‌های پایین آن عرضه نمی‌شود.

Renault Duster facelift 2015

Renault Duster facelift 2015

سایت WHAT CAR نیز این خودرو را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار داده است که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود:
عملکرد: 3 امتیاز، عملکرد این خودرو بسیار خوب و مناسب است چنانچه سعی کنید نمونه دیزل آن را به دست آورید.
سواری و هندلینگ: 3 امتیاز، سواری راحت و هندلینگ آشفته
خرید و مالکیت: 5 امتیاز، خودرویی شگفت‌انگیز در مقابل بهای پرداختی
کیفیت و قابل اطمینان: 3 امتیاز، بخش‌های مختلف به کار رفته در آن مورد تست و آزمون قرار گرفتند.
ایمنی: 2 امتیاز، کسب نتایج ضعیف در تست تصادف موسسه EURONCAP
پشت فرمان: 3 امتیاز، داشبورد ساده و کنترلرهای رنج‌آور صندلی‌ها
فضا و کاربردی بودن: 4 امتیاز، فضای کافی برای 5 سرنشین وجود دارد و صندوق عقب آن بسیار بزرگ است
تجهیزات: 3 امتیاز، تجهیزات رفاهی موجود در این خودرو مناسب است به شرطی که از خرید مدل پایه آن پرهیز کنید.
در مجموع، این سایت 3 امتیاز از 5 را برای این خودرو در نظر گرفته است.

Renault Duster facelift 2015

Renault Duster facelift 2015

مشخصات فنی
حجم موتور: 1998 سی‌سی
توان: 135 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور: 195 نیوتن‌متر در 3750 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 10.2 ثانیه (نمونه دو دیفرانسیل) – 10.7 ثانیه (نمونه تک دیفرانسیل)
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت (نمونه تک دیفرانسیل) – 178 کیلومتر بر ساعت (نمونه دو دیفرانسیل)
نوع گیربکس: 4 سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک)
سیستم تعلیق جلو: مک‌فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی (در نمونه تک دیفرانسیل) – مستقل، چند عضوی (نمونه دو دیفرانسیل)
مصرف سوخت ترکیبی: 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو 5

Renault Duster facelift 2015

Renault Duster facelift 2015

ابعاد
طول/عرض/ ارتفاع: 4315/1822/1634 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2673 میلی‌متر
فاصله از کف زمین: 205 میلی‌متر (تک دیفرانسیل) – 210 میلی‌متر (دو دیفرانسیل)
وزن خالص: 1206 کیلوگرم
اندازه تایرهای جلو و عقب: 215/65 R 16
مینیمم و ماکزیمم گنجایش بار: 475 – 1636 لیتر
حجم باک بنزین: 50 لیتر

ایمنی
سه ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
4 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی) – نمونه پایه تنها از 2 کیسه هوا بهره می‌برد.
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم ISOFIX برای صندلی کودکان
سیستم کنترل پایداری ESC (گزینه اختیاری)
سیستم کنترل کشش ASR (گزینه اختیاری)

تجهیزات رفاهی (نمونه فول عرضه شده در امارات)
پوشش چرمی فرمان
ستون فرمان قابل تنظیم
چراغ نقشه‌خوانی
فرمان برقی
باربند سقفی
چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + پورت USB و AUX + اتصالات بلوتوث
چهار عدد بلندگو
دوربین دید عقب
سیستم ناوبری NAVIGATION
سنسورهای پارک عقب

Renault Duster AWD 2015

Renault Duster AWD 2015

iRev.ir-Line

بررسی دنده 6

رنو داستر

رنو داستر

مقایسه مدل های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل

داچیا داستر که در برخی کشورها با نام رنو داستر نیز شناخته می شود یک کراس اُور کامپکت است که با موتورهای 1.5 لیتر دیزل و 1.6 و 2.0 لیتر بنزینی عرضه می شود. قرار است این خودرو در کشورمان در مدلهای 2 لیتری دیفرانسیل جلو با گیربکس اتوماتیک و 2 لیتری دو دیفرانسیل با گیربکس دستی عرضه شود. اخیرا در نشریات خارجی داستر با موتور 2 لیتری با کد F4R مورد تست و بررسی قرار گرفته است که در این نوشته به بررسی ویژگیهای این دو مدل و مقایسه آنها با یکدیگر می پردازیم.

داستر بر اساس پلتفرم B0 شکل گرفته است که با لوگان و ساندرو مشترک است. داستر با طول 4.31 متر و عرض 1.82 متر خودروی جمع و جوری است. ظاهر داستر به لطف هنرمندی طراحان رنو چندان ارزان قیمت به نظر نمی رسد. طبق گفته طراح این خودرو، خطوط بدنه داستر تا حدودی با الهام از رنو 4 شکل گرفته اند. طرح داخل کابین ساده است و بیشتر به کاربردی بودن آن توجه شده است. داشبورد و کنسول وسط بسیار شبیه به لوگان و ساندرو به نظر می رسد. در ارگونومی داخل بهبودهایی انجام شده است که انتقال دکمه های شیشه بالابر از کنسول وسط به پنل درها از جمله آنهاست. داشبورد و کنسول از جنس پلاستیک سخت است و ظاهر جذابی نیز ندارد. امکاناتی نظیر Bluetooth، Aux ، USB و مکان یاب ماهواره ای در این خودرو به چشم می خورند.

رنو داستر

رنو داستر

رنو داستر

رنو داستر

صندلیهای داستر بسیار راحت هستند و کابین آن به لطف فاصله 2673 میلی متری بین دو محور جلو و عقب فضای کافی دارد. پنج نفر به راحتی در داستر جای می گیرند.

ترکیب موتور و گیربکس در این خودرو موفقیت آمیز است. گیربکس 4 دنده اتوماتیک فقط در مدل 4×2 یا دیفرانسیل جلو عرضه می شود و فقط مدل 4×4 یا دو دیفرانسیل مجهز به گیربکس 6 دنده دستی است. در گیربکس 6 دنده دستی ضرایب دنده بسیار کوتاه در نظر گرفته شده اند ولی گیربکس 4 دنده اتوماتیک از ضرایب سبک و بلندی بهره می برد. عملکرد گیربکس اتوماتیک قابل قبول است و دنده ها را به نرمی و بدون تاخیر و تکان دادن عوض می کند. مدل دنده ای بسیار قویتر از اتوماتیک عمل می کند ولی به علت کوتاه بودن دنده ها نیاز به تعویض دنده در آن بیشتر است. دنده 1 ضریب بسیار سنگینی دارد (سرعت به ازای هر 1000 دور 5.79 کیلومتر است). دنده 2 نیز اندکی سنگینتر از حد معمول است. از دنده 2 به بعد بقیه ضرایب خوب انتخاب شده اند. باید از میان این 6 دنده همیشه دنده مناسب را انتخاب کنید تا دور موتور زیاد بالا یا پایین نباشد. البته سنگینی بیش از حد بعضی دنده ها مانند دنده یک در مواقع خاص مانند شروع حرکت در سربالایی شدید یا حمل بار سنگین سودمند است و باعث می شود آسیبی به صفحه کلاچ وارد نشود. دنده 6 نیز به ازای هر 1000 دور 38.26 کیلومتر به سرعت اضافه می کند که برای کروز با سرعت ثابت در بزرگراه و کاهش مصرف سوخت مناسب است. هنگام شتابگیری موتور به تدریج و ملایم قدرت خود را ارائه می دهد و چون در دور 3750 به حداکثر گشتاور خود می رسد در دورهای پایین واکنش پدال گاز سریع است.

رنو داستر

رنو داستر

فاصله قفل تا قفل فرمان 3.3 دور است، به همین دلیل هنگام پیچیدن آرام و بدون شتاب زدگی و تا حدودی کند واکنش نشان می دهد. شعاع چرخش برای هر دو مدل 10.44 متر است.

حجم صندق بار مدل 4×4 کوچکتر از 4×2 است (408 لیتر در برابر 475 لیتر). زیرا ساختار اکسل عقب 4×4 طوری است که جایی برای تایر زاپاس وجود ندارد و در مدل 4×4 زاپاس در داخل خودرو جاسازی شده است. در صورت خواباندن صندلیها حجم کلی بار از 475 لیتر به 1636 لیتر می رسد (در مدل 4×4 با خواباندن صندلیها حجم بار از 408 به 1570 لیتر می رسد).

داستر قابلیتهای آفرود مناسبی دارد. کمترین ارتفاع تا سطح زمین یا Ground Clearance برای هر دو مدل خوب است ولی مدل 4×4 از این نظر در وضعیت بهتری قرار دارد (برای دو دیفرانسیل 210 میلی متر و برای تک دیفرانسیل 205 میلی متر است). زاویه نزدیک شدن به مانع، زاویه بالای شکاف و زاویه عبور از شیب برای مدل 4×4 به ترتیب 30 و 23 و 36 درجه است. سیستم 4×4 این خودرو 3 حالت مختلف دارد:

  1.  حالت 2WD که برای حرکت در شرایطی است که سطح مسیر چسبندگی خوبی دارد (مانند حرکت در جاده) و گشتاور به فقط چرخهای جلو منتقل می شود تا مصرف سوخت کاهش یابد.
  2.  حالت AUTO برای مسیرهای لغزنده که در این حالت توزیع گشتاور بین چرخهای جلو و عقب به صورت اتوماتیک محاسبه می شود تا جلوی هرزگردی گرفته شود.
  3.  حالت LOCK که مخصوص مسیرهای صعب العبور آفرود یا مسیرهای بیش از حد لغزنده است. در این حالت گشتاور موتور به صورت دائمی به چهار چرخ منتقل می شود و 50% از گشتاور موتور به طور پیوسته به اکسل عقب می رسد.

سیستم تعلیق عقب 4×4 از نوع مستقل است که از این نظر با مدل 4×2 متفاوت است. سیستم دو دیفرانسیل 70 کیلوگرم به وزن داستر اضافه می کند. بر اساس تست انجام شده در باسکول یکی از نشریات روسی وزن مدل تک دیفرانسیل 1350 کیلوگرم با تقسیم وزن 61 درصد جلو و 39 درصد عقب و وزن مدل دو دیفرانسیل 1421 کیلوگرم با تقسیم وزن 59 درصد جلو و 41 درصد عقب می باشد.

 قدرت ترمزگیری مدل تک دیفرانسیل به دلیل همین وزن کمتر، بهتر است و بر اساس تستهای انجام شده 3 متر زودتر از مدل 4×4 از سرعت 100 به توقف کامل رسید.

بر خلاف مدل دو دیفرانسیل، مانور دادن با مدل تک دیفرانسیل راحتتر است و هندلینگ بهتری دارد. ولی تکانهای بدنه یا بادی رول در مدل دو دیفرانسیل کمتر است زیرا از سیستم تعلیق مستقل در عقب برخوردار است و از فنربندی چند اتصالی (مولتی لینک) برای محور عقب بهره می برد،این در حالیست که فنربندی چرخ های عقب مدل تک دیفرانسیل با اکسل زنده و غیر مستقل است که فضای کمتری را اشغال می کند و برای زندگی شهری مناسب است.

هر دو خودرو در بزرگراه و جاده سواری راحتی دارند ولی مدل دیفرانسیل جلو ناهمواریهای سطح مسیر را بهتر جذب می کند و از آنجایی که سایز چرخ در هر دو مدل یکسان و با سایز 215/65R16 می باشد این برتری مربوط به متفاوت بودن سیستم تعلیق است.

مدل 4×2 با اینکه سبکتر است ولی به علت اتوماتیک بودن گیربکس مصرف بیشتری نسبت به مدل 4×4 برای آن اعلام شده است. ظرفیت باک هر دو مدل 50 لیتر است.

بر اساس تستی که سال 2011 در موسسه Euro-NCAP انجام شد داستر موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی شد. در بخش ایمنی فعال داستر از سیستمهایی مانند  ABS ، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، EBA (سیستم کمکی ترمز در مواقع اضطراری)، CSV (سیستم کنترل کم فرمانی) وASR  (سیستم کنترل هرزگردی) بهره می برد. در بخش ایمنی غیر فعال نیز می توان به دو عدد ایربگ در جلو اشاره کرد.

در مجموع باید گفت برای آن دسته از افرادی که به دنبال یک SUV کوچک و ارزان قیمت با قابلیتهای آفرودی نسبتا مناسب با اتاقی جادار و کیفیت ساخت خوب هستند داستر انتخاب شایسته ای به نظر می رسد.


iRev.ir-Line

بررسی پردیس خودرو

پرديس خودرو

رنو ، هميشه يكي از كمپاني هايي بوده كه توانسته در زمينه كيفيت و ايمني خودرو پيشتاز باشد و به عنوان يك كمپاني موفق و قابل اعتماد در ايران شناخته مي شود . اكنون نيز با رفع تحريم هاي اقتصادي ، بيش تر كمپاني هاي اروپايي قصد عرضه و فروش خودرو هاي خود به بازار ايران را در سر مي پرورانند . رنو نيز از اين قاعده مستثني نيست و آماده است تا مدل داستر WD 4 را به عنوان نماينده خود در بين خودرو هاي شاسي بلند ، راهي ايران كند .

داستر تاكنون در نمونه ي تك ديفرانسيل عرضه مي شد كه كاملا متناسب با رانندگي هاي درون شهري و مسافرت هاي خانوادگي طراحي شده بود ؛ به علت ارتفاع بلندتري كه اين مدل نسبت به ساير مدل هاي سواري داشت ، تاحدودي مي شود روي توانايي هاي آن در جاده هاي برون شهري نيز حساب كرد . با اين حال نتوانسته بود خيلي از خريداران را راضي كند . رنو نيز براي حل اين مشكل ، برادر بزرگتر اين مدل را وارد ميدان كرد . يك داستر WD 4 اتوماتيك فوق العاده و بي نقص .

پرديس خودرو

قبل از هر چيز ، سراغ ظاهر اين مدل برويم كه توانسته رضايت خيلي ها را جلب كند . از فرمان گرفته تا صندلي ها همه با چرم هاي بسيار مرغوب روكش شده اند تا ظاهري شيك و در عين حال راحت به فضاي داخلي اين خودرو ببخشند . رنو براي افزايش جذابيت ظاهر اين مدل ، از رينگ هاي آلومينيومي 16 اينچي استفاده كرده تا چرخ هاي خودرو همچون الماس در شب بدرخشند .

پرديس خودرو

 اين كمپاني در طراحي چراغ ها و سپر خودرو نيز دست برده است و از چراغ هاي مخصوص رانندگي در روز نيز استفاده كرده تا كمي هم از نظر تجهيزات ، اين مدل را مجهز تر و كاربردي تر از مدل قبل نشان دهد . رنو واقعا عاشق كاركردن روي جزئيات است ، تا جايي كه حتي سر باربند و دهانه ي اگزوز را هم كروم كاري كرده است . آيينه هاي برقي ، سيستم تهويه هوا ، سيستم هشدار دهنده ، اتصال بلوتوث و USB ، چراغ هاي مه شكن ، ضربه گير هاي همرنگ با بدنه ، كنترل سيستم صوتي روي فرمان ، تنها نمونه هاي كوچكي از امكانات اين خودرو به شمار مي روند .

پرديس خودرو

با آن همه امكانات و تجهيزات ، حتما عاشق ظاهرش شده ايد . اما بهتر است نگاهي هم به قلب تپنده ي آن بياندازيم تا ببينيم رنو اين بار چه كرده است . تنها چيزي كه رنو در آن دست نبرده و تغيير نداده است ، موتوردو ليتري آن است كه 135 اسب بخار توان دارد . اين موتور در مدل هاي قبلي اين كمپاني نيز استفاده شده بود .

حال كه بازار خودرو هاي آفرود در ايران داغ است ، رنو هم كم نياورده و اين داستر فوق العاده را با چهار چرخ متحرك توليد كرده است . بهره گيري از اين سيستم باعث شده تا اين مدل  ، توانايي آفرود بيشتري نسبت به مدل هاي تك ديفرانسيل از خود نشان دهد .  اما اشتباه نكنيد ، اين يك خودرو مسابقه نيست ! علاوه بر اين كه اين مدل مي تواند گزينه ي كاملا مناسبي براي مسابقات رالي آفرود باشد ، با سيستم تعليق نرم و فضاي بزرگي كه به اتاقك داخلي خودرو اختصاص داده شده است ، براي مسافرت هاي خانوادگي نيز كاملا ايده آل است . حالا فقط كافيست جعبه دنده اتوماتيك را نيز به اين خودرو اضافه كنيم تا بهترين شاسي بلندي را كه تابحال توليد شده را داشته باشيم . جعبه دنده ي اين مدل ، علاوه بر 4 دنده ي اتوماتيك ، قابليت تعويض دستي دنده ها را نيز در اختيار شما قرار مي دهد تا مصرف سوخت مناسب ، آسايش جعبه دنده هاي اتوماتيك و لذت جعبه دنده هاي دستي را همزمان با هم داشته باشيد .

 پرديس خودرو

از اين جا به بعد تفاوت ميان داستر تك ديفرانسيل و WD 4  بيشتر مي شود . داستر جديد با قابليت تنظيم انتقال نيرو ميان دو محور ، از طريق يك كنترل مركزي در كابين ، مي تواند سه وضعيت ، تك ديفرانسيل WD 2 ، چهار چرخ متحرك WD 4 و اتوماتيك را در اختيار راننده قرار دهد . در وضعيت اتوماتيك ، گشتاور متناسب با كشش هر محور توليد مي شود و به اين ترتيب ، مصرف سوخت در جاده هاي درون شهري كاهش مي يابد . از طرفي ، هرگاه جاده لغزنده باشد ، با انتخاب وضعيت چهار چرخ متحرك ، سيستم به طور خودكار گشتاور بيشتري را توليد مي كند  و مانع از لغزش و انحراف خودرو از مسير مي شود . چيزي كه اين خودرو را بي رقيب كرده است ، مجهز بودن به سيستم پايداري است كه در چنين كلاسي بسيار نادر است . سيستم ترمز ABS و EBD نيز از ديگر امكانات قابل توجه اين خودرو است .

اين خودرو يك آفرود واقعي و در عين حال يك شاسي بلند راحت است ، و شما مي توانيد همه ي اين امكانات را تنها با 115 ميليون تومان در اختيار داشته باشيد . اگر زياد مسافرت مي رويد و دوست داريد در طول مسير ، سفري آرام و بدون دغدغه داشته باشيد ، بي شك اين خودرو مي بايست تنها و اولين انتخاب شما باشد .


iRev.ir-Line

بررسی اقتصاد آنلاین

زمانی که تندر حدود 14 میلیون تومان قیمت داشت، قرار بود برادر بزرگ‌ترش از نظر جثه یعنی داستر با قیمت 20 میلیون تومان وارد بازار شود.

زمانی که تندر حدود 14 میلیون تومان قیمت داشت، قرار بود برادر بزرگ‌ترش از نظر جثه یعنی داستر با قیمت 20 میلیون تومان وارد بازار شود. در آن روزها که هنوز خودرو مانند امروز گران نشده بود و تنوع خودروهای چینی بازار هم به این میزان نبود و انتظار مشتریان هم از نظر تعداد آپشن به اندازه امروز نبود قطعاً داستر می‌توانست با چنین قیمتی بازار ایران را قبضه کند اما تاخیرهای پیاپی، افزایش قیمت خودرو و در نهایت تصمیم اشتباه واردات خودرو به جای تولید اتومبیلی مانند داستر را که برگ برنده رنو در بازار ایران می‌توانست باشد به خودرویی ‌کم‌خاصیت در بازار تبدیل کرد. رنو داستر از نظر فنی همچنان با وجود رقبای زیاد چینی بهترین گزینه است اما قیمت خودرو چنان اشتباه انتخاب شده که دیگر نمی‌توان زیاد دل به مشخصات خوب فنی خودرو بست.

قیمت داستر که روزی قرار بود شاسی‌بلند قشر متوسط ایران باشد چنان بالا است که عملاً از این هدف دور شده.
رنو داستر
به گزارش اقتصادنیوز،‌ البته با بودجه نزدیک به 100 میلیون تومان اگر گریزان و فراری از برندهای چینی باشید! در این صورت تنها گزینه‌ای که فعلاً جهت خرید، در دسترستان است، همین خودروست.

واقعیت آن است که اگر از خودروهایی همچون لیفان X60 و نیز MVM X33 فاکتور بگیریم و آنها را در حد و اندازه‌های داستر ندانیم یا جیلی X7 را به دلیل بهای بالای 100 میلیون‌‌تومانی آن و نیز برلیانس V5 را نیز به دلیل بهای بالاترش نسبت به داستر، خارج از این گردونه فرض کنیم، به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، در حال حاضر، تنها سه کراس‌اوور چینی باقی می‌مانند که از برخی جنبه‌ها، رقیبی جدی برای رنو داستر محسوب می‌شوند.

رنو داستر

یکی از این دو، خودرو جک S5 است که از پیشرانه‌ای دو‌لیتری (توربو) بهره می‌برد که توان خروجی‌اش معادل 174 اسب‌بخار است علاوه بر آن، از انبوهی از تجهیزات رفاهی هم سود می‌برد و از چهره عامه‌پسندتری نیز برخوردار است و در این میان، بهای 75 میلیون‌‌تومانی (ثبت‌نامی) این خودرو را هم نباید فراموش کرد، که حدود 22 میلیون تومان پایین‌تر از داستر است.خودرو دیگر نیز چانگان CS35 نام دارد که هم‌اکنون از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار چین به شمار می‌آید. این خودرو گرچه از پیشرانه‌ ضعیف‌تری نسبت به داستر برخوردار است اما در ویژگی‌هایی همچون کیفیت رنگ و مونتاژ بسیار نزدیک به این خودرو است و در زمینه‌هایی همچون طراحی داشبورد نیز، به‌مراتب زیباتر و شکیل‌تر از آن است؛ بهای ثبت‌نامی این خودرو در حدود 87.5 میلیون تومان است که حدود 9 میلیون تومان ارزان‌تر از داستر است.

 رنو داستر
 خودرو هاوال H6 که در حال حاضر پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار چین محسوب می‌شود، از دیگر رقبای داستر است. این کراس‌اوور چینی از پیشرانه 4/2لیتری (میتسوبیشی) سود می‌برد که توان خروجی آن معادل 161 اسب‌بخار است همچنین با بهایی حدود 88 میلیون ثبت‌نام می‌شود که حدود هشت میلیون تومان ارزان‌تر از داستر است و این خودرو نیز همچون هم‌قطار چشم‌بادامی‌اش (چانگان) با گیربکس خودکار عرضه می‌شود.
اما در مقابل رنو داستر نیز نسبت به رقبای چینی‌اش از مزایایی چون پشتوانه برند معتبر رنو و خصوصیات آفرودی بهتر سود می‌برد. در زمینه کیفیت رنگ و مونتاژ هم چانگان و هاوال فاصله نزدیکی با داستر دارند و تنها جک S5 است که در این موارد، در پس داستر قرار می‌گیرد.
رنو داستر

پیش از تست

تندر90، داستر و ساندرو هر سه خودرویی هستند که بر روی پلت‌فورم ایکس90 رنو توسعه پیدا کرده‌اند. این پلت‌فورم را شاید تا همین امروز بتوان یکی از ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین پلت‌فورم‌هایی دانست که در بازار جهان تولید شده است با این همه خودروهایی که روی پلت‌فورم این خودرو توسعه پیدا کرده‌اند یک مشکل دارند و آن زیبا نبودن خودرو است. این زیبا نبودن در تندر90 بیشتر از دو خودرو دیگر به چشم می‌خورد. در ساندرو ظاهر خودرو قابل قبول‌تر شده و طراحی داخلی نیز تا حدودی بهبود یافته که البته با این همه طراحی داخلی همچنان در برابر خودرویی مانند پژو 206 حرفی برای گفتن ندارد، البته درباره داستر می‌توان گفت طراحی خارجی خوب انجام شده و زیباترین خودرو در پلت‌فورم ایکس 90 است. اما طراحی داخلی این خودرو بسیار شبیه ساندرو است و می‌توان این طراحی را یک طراحی متوسط دانست. در واقع اگر قیمت بالای 90 میلیون‌‌تومانی داستر را در مدل 2015 و بالای 100 میلیون را برای مدل 2016 لحاظ کنیم طراحی داخلی خودرو ضعیف است.
رنو داستر

یکی از نقاط ضعف این خودرو آپشن‌های پایین آن است، شاید اگر این خودرو در بازه قیمت 50 تا 60 میلیون عرضه می‌شد تعداد کم آپشن‌ها چندان مشخص نبود و در این بازه از بازار داستر با مشخصات فنی خوب خود با چنین آپشن‌هایی قابل قبول بود اما وقتی خودرویی 100 میلیون تومان قیمت دارد، مشتری انتظار دارد خودرو حداقل دارای کروز کنترل یا سنسور دنده‌عقب باشد، آپشن‌هایی که در این خودرو عملاً وجود ندارد.این خودرو دارای آپشن‌هایی مانند کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سه‌نقطه‌ای عقب، پشت‌سری ایمنی، سیستم هشداردهنده باز بودن کمربند ایمنی راننده و سرنشین جلو، چراغ مه‌شکن، شیشه عقب مجهز به گرمکن، چراغ صندوق‌عقب، آینه‌های جانبی برقی، کمربند ایمنی جلو مجهز به Pretensioners، تهویه مطبوع، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، شیشه‌بالابر جلو برقی، شیشه‌بالابر عقب برقی، سیستم صوتی مجهز به USB و Bluetooth و با قابلیت پخش MP3، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی‌های پارچه‌ای و صندلی‌های عقب تاشواست.

 رنو داستر
 در مورد طراحی، انتظارات از داستر باید در حد اعتدال باشد. هیچ‌چیز اضافی یا نشانه‌ای که چشم‌نواز باشد در بدنه دیده نمی‌شود. شاید در چشم بررسی جزء به جزء بدنه بسیاری از قطعات آن فاقد زیبایی‌های امروزی باشد، اما نتیجه و ترکیب کار شکیل و زیبا از آب درآمده است. شاید تنها بخشی که ریشه‌ای در سایر تولیدات خانواده لوگان دارد، وجود یک خط منحنی‌شکل در نمای جانبی است که برای نمونه در ساندرو هم دیده می‌شود. ظاهر بیابانی مهم‌ترین نکته مد نظر طراحان بوده که با استفاده از خصوصیاتی همچون گلگیرهای ورم کرده به راحتی به آن دست یافته‌اند.
 در مورد توانایی‌های حرکتی، داستر آنقدر موفق بود که بتواند نظر آلن پروست قهرمان افسانه‌ای رقابت‌های فرمول یک را به خود جلب کند تا این اتومبیل را برای حضور در فصل 2010 رقابت‌های برفی انتخاب کند. داستر با طول 4.31 متر و عرض1.82متر خودرو جمع و جوری است. ظاهر داستر به لطف هنرمندی طراحان رنو چندان ارزان‌قیمت به نظر نمی‌رسد. طبق گفته طراح این خودرو، خطوط بدنه داستر تا حدودی با الهام از رنو 4 شکل گرفته‌ است. طرح داخل کابین ساده است و بیشتر به کاربردی بودن آن توجه شده است. داشبورد و کنسول وسط بسیار شبیه به لوگان و ساندرو به نظر می‌رسد. در ارگونومی داخل بهبودهایی انجام شده است که انتقال دکمه‌های شیشه‌بالابر از کنسول وسط به پنل درها از جمله آنهاست. داشبورد و کنسول از جنس پلاستیک سخت است و ظاهر جذابی نیز ندارد. صندلی‌های داستر بسیار راحت هستند و کابین آن به لطف فاصله 2673‌میلی‌متری بین دو محور جلو و عقب فضای کافی دارد. به همین دلیل پنج نفر به راحتی در داستر جای می‌گیرند.
رنو داستر
 مدل تولیدی داستر قرار بود با موتور 1.6لیتری که هم‌اکنون بر روی تندر90 استفاده می‌شود و موتور دو‌لیتری مگان با دو گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک مانند خودرو مگان عرضه شود. البته در مدل‌های وارداتی تنها موتور دو‌لیتری عرضه شد.
در گیربکس شش‌دنده دستی ضرایب دنده بسیار کوتاه در نظر گرفته شده‌اند ولی گیربکس چهار‌دنده ‌اتوماتیک از ضرایب سبک و بلندی بهره می‌برد. عملکرد گیربکس اتوماتیک قابل قبول است و دنده‌ها را به نرمی و بدون تاخیر و تکان دادن عوض می‌کند.
رنو داستر
مدل دنده‌ای بسیار قوی‌تر از اتوماتیک عمل می‌کند و شتاب خودرو دلپذیرتر است البته به علت کوتاه بودن دنده‌ها نیاز به تعویض دنده در آن بیشتر است. دنده یک ضریب بسیار سنگینی دارد. دنده 2 نیز اندکی سنگین‌تر از حد معمول است. از دنده 2 به بعد بقیه ضرایب خوب انتخاب شده‌اند. باید از میان این 6 دنده همیشه دنده مناسب را انتخاب کنید تا دور موتور زیاد بالا یا پایین نباشد. البته سنگینی بیش از حد بعضی دنده‌ها مانند دنده 1 در مواقع خاص مانند شروع حرکت در سربالایی شدید یا حمل بار سنگین سودمند است و باعث می‌شود آسیبی به صفحه‌کلاچ‌ وارد نشود. فاصله قفل تا قفل فرمان 3.3 دور است، به همین دلیل هنگام پیچیدن آرام و بدون شتاب‌زدگی و تا حدودی کند واکنش نشان می‌دهد. شعاع چرخش برای هر دو مدل 10.44 متر است.
رنو داستر

حجم صندوق بار مدل دو دیفرانسیل کوچک‌تر از تک دیفرانسیل است (408 لیتر در برابر 475 لیتر). زیرا ساختار اکسل عقب 4×4 طوری است که جایی برای تایر زاپاس وجود ندارد و در مدل 4×4 زاپاس در داخل خودرو جاسازی شده است. داستر قابلیت‌های آفرود مناسبی دارد. کمترین ارتفاع تا سطح زمین یا Ground Clearance برای هر دو مدل خوب است ولی مدل 4×4 از این نظر در وضعیت بهتری قرار دارد (برای دو دیفرانسیل 210 میلی‌متر و برای تک دیفرانسیل 205 میلی‌متر است). زاویه نزدیک شدن به مانع، زاویه بالای شکاف و زاویه عبور از شیب برای مدل 4×4 به ترتیب 30 و 23 و 36 درجه است. سیستم 4×4 این خودرو سه حالت مختلف دارد. حالت 2wd که برای حرکت در شرایطی است که سطح مسیر چسبندگی خوبی دارد (مانند حرکت در جاده) و گشتاور فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا مصرف سوخت کاهش یابد.  حالت AUTO برای مسیرهای لغزنده است که در این حالت توزیع گشتاور بین چرخ‌های جلو و عقب به صورت اتوماتیک محاسبه می‌شود تا جلو هرزگردی گرفته شود.

 رنو داستر
 حالت LOCK که مخصوص مسیرهای صعب‌العبور آفرود یا مسیرهای بیش از حد لغزنده است. در این حالت گشتاور موتور به صورت دائمی به چهارچرخ منتقل می‌شود و 50 درصد از گشتاور موتور به طور پیوسته به اکسل عقب می‌رسد. سیستم تعلیق عقب چهارچرخ متحرک از نوع مستقل است که از این نظر با مدل دو چرخ متحرک متفاوت است. سیستم دو دیفرانسیل 70 کیلوگرم به وزن داستر اضافه می‌کند. بر اساس تست انجام‌شده در باسکول یکی از نشریات روسی وزن مدل تک دیفرانسیل 1350 کیلوگرم با تقسیم وزن 61 درصد جلو و 39 درصد عقب و وزن مدل دو دیفرانسیل 1421 کیلوگرم با تقسیم وزن 59 درصد جلو و 41 درصد عقب است.  قدرت ترمزگیری مدل تک دیفرانسیل به دلیل همین وزن کمتر، بهتر است و بر اساس تست‌های انجام‌شده سه متر زودتر از مدل 4×4 از سرعت 100 به توقف کامل می‌رسد. برخلاف مدل دو دیفرانسیل، مانور دادن با مدل تک دیفرانسیل راحت‌تر است و هندلینگ بهتری دارد.
رنو داستر
هر دو خودرو در بزرگراه و جاده سواری راحتی دارند ولی مدل دیفرانسیل جلو ناهمواری‌های سطح مسیر را بهتر جذب می‌کند. بر اساس تستی که سال 2011 در موسسه Euro-NCAP انجام شد داستر موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شد.

تست فنی

 مدلی که برای تست در اختیار تجارت فردا قرار گرفت مدل تک دیفرانسیل با کمترین آپشن بود. این مدل در بازار حدود 90 میلیون تومان فروخته می‌شود. در زمان نشستن پشت خودرو و بیرون آوردن آن از پارک نداشتن سنسور دنده‌عقب و دید عقب کم خودرو کار را برای راننده سخت می‌کند. شاید همین عامل باعث شود این خودرو گزینه مناسبی برای بانوان در رانندگی نباشد چرا که نداشتن سنسور دنده‌عقب و برآمدگی‌های گلگیر عقب و پشت خودرو که دید کمی دارند به همراه دید کم از شیشه عقب کار را برای پارک خودرو و رانندگی در شرایط ترافیکی فشرده سخت می‌کند. این عامل به قدری موثر بود که داستری که برای تست در اختیار تجارت فردا قرار داده شده بود با وجود کار‌کرد کم از سمت گلگیر عقب یعنی دقیقاً نقطه دید کور عقب خودرو دچار زدگی شده بود.
 رنو داستر
درباره هندلینگ خودرو هم واکنش خودرو بیش از حد انتظار بود. سختی فنرها و طراحی سیستم تعلیق در این خودرو نه مانند خودروهای اسپورت سخت و نه مانند برخی خودروها بسیار نرم است. این عامل سبب شده در کنار نرم بودن، خودرو بسیار خوب در جاده به زمین بنشیند و چسبندگی خودرو به جاده هم برای یک خودرو شاسی‌بلند که از سیستم‌های پایداری الکترونیکی چندانی هم برخوردار نیست بسیار عالی بود. این عملکرد در جاده‌های پر‌پیچ‌و‌خم کوهستانی بسیار خوب خود را نمایش می‌داد. برای جاده کوهستانی این خودرو در جاده امامزاده داوود مورد تست قرار گرفت. در این تست که با پنج سرنشین و با کولر روشن انجام شد قابلیت مانور‌پذیری و ایمنی خودرو و گذر از پیچ‌های شدید بسیار خوب بود، تنها موردی که کمی آزاردهنده بود کند بودن گیربکس اتوماتیک خودرو بود.  موتور خودرو هم با وجود قدرت 135 اسب بخار گویی توان در خور توجه برای یک خودرو شاسی‌بلند را ندارد. البته به نظر گشتاور موتور دو‌لیتری مگان که 195 نیومن متر است برای چنین خودرویی ضعیف است. البته در تست دیگری که قبلاً نگارنده با موتور 1600 سی‌سی و جعبه‌دنده دستی در جاده‌های کوهستانی کرج انجام داده بود عملکرد خودرو قابل قبول‌تر از مدل تک دیفرانسیل اتوماتیک خودرو بود. شاید نسبت دنده‌های گیربکس اتوماتیک این خودرو بسیار بلند انتخاب شده است.
 رنو داستر
به گزارش اقتصادنیوز، اگر پدال گاز خودرو را تا انتها فشار دهید رویه دنده‌دهی اتوماتیک خودرو از روند شهری به اسپورت تغییر پیدا می‌کند، در این حالت دنده 1 تا نهایت سرعت 60 کیلومتر، دنده 2 تا نهایت سرعت 120 کیلومتر و دنده 3 تا نهایت سرعت 180 کیلومتر بر ساعت عمل می‌کند.  اگر در حالت اتوماتیک و در حالت رانندگی شهری به ناگاه دنده را در حالت تیپ ترونیک قرار دهید متوجه خواهید شد گیربکس یک دنده بالاتر به خودرو دنده داده است، یعنی اگر شما در حالت تیپ ترونیک با دنده3  رانندگی را انتخاب می‌کنید در حالت اتوماتیک خودرو دنده 4 را انتخاب کرده است. دنده‌اتوماتیک در حالت شهری معمولاً دور موتور را بر روی دور دو تا سه هزار دور در دقیقه تنظیم می‌کند در حالی که بر اساس نمودار موتور بهترین قدرت در دور سه تا چهار هزار دور در دقیقه حاصل می‌شود. البته با افزایش دور موتور به بالای سه هزار دور در دقیقه صدای موتور به شدت وارد کابین می‌شود.
 رنو داستر
از نظر سیستم ترمز خودرو بسیار عالی عمل می‌کند و می‌توان ترمز ای‌بی‌اس خودرو را بسیار دقیق و کار آمد توصیف کرد، حتی اگر در سرعت 100 کیلومتر در ساعت پا را ناگهان روی ترمز فشار دهید، خودرو با کمترین انحراف متوقف می‌شود. در زمینه شتاب‌گیری موتور دو‌لیتری به همراه گیربکس اتوماتیک مگان که بر روی این خودرو قرار گرفته کمی ناامیدکننده ظاهر می‌شود. در حالی که شرکت سازنده شتاب 11ثانیه برای 100 کیلومتر را اعلام کرده در بهترین حالت توانستیم به شتاب 14 ثانیه برسیم. مصرف سوخت این خودرو هم اگر از حداکثر توان خودرو استفاده کنید کمی بالاست به عنوان مثال در جاده کوهستانی با پنج نفر سرنشین و کولر روشن حدود 10 لیتر در 100 کیلومتر است اما در حالت رانندگی شهری این مصرف به 9 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد.
 رنو داستر

با اینکه موتور و گیربکس این خودرو برای 10 سال پیش مناسب بوده اما با پیشرفت تکنولوژی و کوچک و قوی‌تر شدن موتورها و کاهش مصرف سوخت، موتور و گیربکس داستر عقب‌مانده محسوب می‌شود به‌خصوص اگر این موتور را بخواهیم با موتور 1.2 لیتری رنو کپچر مقایسه کنیم ضعف 30 اسب‌بخاری و مصرف بیشتر از سه‌لیتری این موتور توی ذوق می‌زند. در مجموع با توجه به فضای داخلی و عملکرد خوب در هندلینگ و خصوصیات فنی مناسب اگر این خودرو بین 50 تا 60 میلیون تومان عرضه می‌شد می‌توانست بهترین گزینه برای خانواده‌های قشر متوسط ایرانی باشد ولی قیمت بالا و آپشن‌های پایین سبب شده برگ برنده رنو در بازار جهانی و بهترین شاسی‌بلند ارزان‌قیمت جهان در ایران آنچنان تیغ برنده‌ای نداشته باشد. شاید این محصول اگر به جای واردات توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شد داستر هم می‌توانست به موفقیتی مانند تندر90 در بازار برسد تا جایی که مردم قشر متوسط ایران پس از سال‌ها رانندگی با یک شاسی‌بلند مناسب را تجربه کنند.

رنو داستر

iRev.ir-Line

بررسی پردیس خودرو

حدود يك سال از ورود خودروي رنو داستر به كشور مي گذرد .اين خودرو توسط شرگت نگين خودرو (نمايندگي رسمي رنو در ايران) در ايران به فروش مي رسد.با توجه به اينكه هنوز تعداد زيادي از اين خودرو در بازار موجود نمي باشد بران  شديم كه جهت راهنمايي كساني كه در در فكر خريد اين خودرو مي باشند اطلاعات كاملي از اين خودرو از قبيل تاريخچه ،كشور هاي سازنده ،مشخصات فني ، تجربه رانندگي و غيره را در اختيار شان  قرار دهيم تا در تصميم گيري در خريد بدرستي عمل كنند.

 تاريخچه ساخت خودرو رنو داستر:

.همكاري شركت رنو با داچيا در توليد خودروهاي اقتصادي سابقه قبلي دارد.اين دو شركت قبلا پروژه موفق توليد خودروي لوگان(ال90 يا تندر 90) كه يك خودروي ساده و بدون پيچدگي ، قيمت مناسب و كاملا اقتصادي بود همكاري داشته اند.به همين دليل اين دو شركت بران شدند كه اقدام به توليد يك شاسي بلند اقتصادي با همان مشخصات پروژه موفق لوگان داشته باشند. محصول اين همكاري خودرو رنو داستر مي باشد. محصول اين پروژه در سال 2010 به عنوان يك suv اقتصادي و كم هزينه به روي چرخه توليد رفت . اكنون توليد خودروي رنو داستر از مرز يك ميليون خودرو  گذشت تا يكي از پر فروشترين خوروي suv جهان باشد كه اين مسئله حاكي از كاربردي و اقتصادي بودن اين خودرو براي اقشار جامعه در اكثر كشورها مي باشد. خودروي رنو داستر در چند كشور دنيا از جمله برزيل ، روسيه ،هند ،روماني و كلمبيا در حال ساخت مي باشد.در سال گذشته اولين نمونه اين خودرو با مدل 2013 تحويل مشتريان ايراني شد.

 معرفي خودرو رنو داستر:

خودرو رنو داستر را مي توان همان لوگان شاسي بلند نام برد.زيرا در بسياري جهات هم از نظر طراحي و هم نظر فني با خودروي لوگان(تندر 90) مشابه مي باشند.طرحي خودرو رنو داستر بسيار ساده و نه چندان زيبا مي باشد.پيشرانه اين خودرو هم يك موتور كم خرج و معمولي مي باشد. البته قابل ذكر است موتور 2000 سي سي اين خودرو همان موتور خودروي مگان مي باشد كه قبلا امتحان خود را در جاده هاي كشورمان پس داده است.در كشورها سازنده خودرو رنو داستر  با پيشرانه هاي مختلفي قابل عرضه به مشتريان مي باشد پيشرانه مختلفي از قيبل ديزلي ،2000 و 2100 سي سي و غيره .اما در ايران خودرو رنو داستر فقط با پيشرانه 2000 سي سي قابل عرضه مي باشد.

 در كنار 7 مدل پيشرانه قابل سفارش ، سه نوع گيربكس قابل سفارش هم براي خودرو رنو داستر در نظر گرفته شده است گيربكس 6 دنده دستي،5 عدد دنده دستي و 4 دنده اتوماتيك.  ضريب دنده در نوع دستي كوتاه  و در نوع اتوماتيك ضريب دنده بصورت بلند و سبك در نظر گرفته شده است .علت اين امر اين مي باشد كه در نوع اتوماتيك با توجه به  ضريب دنده بلند، تعويض دنده به نرمي و بدون تكان و بدون تاخير  انجام مي پذيرد. نوع دنده اتوماتيك قبلا در ايران بر روي خودرو تندر 90 در مدلهايي كه بصورت اتوماتيك عرضه شد مورد امتحان قرار گرفته است.در نوع دستي گيربكس تا حدودي قدرتي تر عمل مي كند ولي به علت ضريب كوتاهتر دنده ها نياز به تعويض دنده بيشتر مي باشد.

.همچنين براي خودرو رنو داستر نيز در زمينه انتقال قدرت هم مدلهاي مختلفي در نظر گرفته شده است مدلهايي از قبيل تك ديفرانسيل ، دو ديفرانسيل (4×4) .نكته قابل توجه اين مي باشد كه نوع تك ديفرانسيل اين خودرو  بصورت اتوماتيك و نوع دو ديفرانسيل آن فقط بصورت گيربكس دستي توليد مي گردد.البته در ايران رنو داستر فقط بصورت تك ديفرانسيل دنده اتوماتيك قابل عرضه مي باشد.

در كل اين خودرو در دو نوع جاده اي و آفرود(خارج جاده اي ) طراحي گرديده است . نوع اتوماتيك آن با توجه به نوع گيربكس آن و رانندگي نرم جهت داخل شهر طراحي شده و توع گيربكس دستي آن با توجه به گيربكس قدرتي و موارد ديگر و قابليت هاي ديگر براي خارج شهر طراحي گرديده است.

 تجربه رانندگي

از آنجا فقط رنو داستر اتوماتيك تك ديفرانسيل در ايران قابل عرضه مي باشد خودرويي كه توسط متخصصين پرديس خودرو مورد تجريه و تحيلي قرارداده شده است همين نوع مي باشد.

پس از نشتن پشت فرمان و روشن كردن موتور 2000 سي سي خودرو رنو داستر صداي نسبتا ملايم روشن و قدرت 135 اسب بخاري را در اختيار راننده قرار مي دهد. با گذاشتن اهرم دنده بر روي D خودرو بدون تكان و بصورت ملايم شروع به حركت مي كند با فشار بر روي پدال گاز  خودرو به آرامي و بدون شتاب گيري قابل ملاحضه شروع به حركت كرده دليل اين امر هم طراحي ضريب دتده بلند آن مي باشد.پس از اندكي از حركت در مسير صاف شروع به شتاب گيري مي كند. سرعت و شتاب خودرو در مسير هاي بدون سراشيب خوب به نظر مي رسد ولي در مسير شيب دار خودرو اندكي دچار افت در شتاب و قدرت مي شود دليل اين امر هم تك ديفرانسيل بودن خودرو و گيربكس نسبتا ساده آن و تعداد اندك دنده هاي گيربكس اتوماتيك مي باشد. پس از شتاب گيري اقدام به ترمز مي كنيم از انجا خودرو كمي سنگين  و در در چرخ هاي عقب از سيستم كاسه استفاده شده است ترمزي خيلي مناسب به نظر نمي آيد ولي در كل كاركرد مطلوبي دارد.

فضاي داخلي خودرو بسيار ساده و دور از هرگونه تجمل و زيبايي مي باشد. مواد بكار رفته در داخل خودرو از نوع بسيار ارزان قيمت مي باشد. در همان ابتداي سوار شدن در خودرو سريعا فضاي داخلي تندر 90 به ياد شما خواهد افتاد زيرا طراحي آن تا 90 درصد شبيه به تندر 90 مي باشد.ولي در عوض فضاي ان بسيار جادار و براي 5 نفر آدم بالغ بسيار مناسب مي باشد. حجم صندوق آن جهت  حمل اساسيه هم بسيار مناسب و خوب مي باشد.

بدليل شاسي بلند بودن و طراحي بدنه راننده ديد مناسبي به اطراف خودرو دارد.

در كل سواري خودروي رنو داستر مطلوب به نظر مي رسد ولي در توع اتوماتيك آن بدليل تك ديفرانسيل بودن و تعداد كم دنده ها  در مسير خارج جاده اي عملكرد مناسبي ندارد و مالكان آن نبايد انتظار يك خوردوي آفرود از اين خودرو داشته باشند.

در مجموع خودروي رنو داستر جهت افرادي كه بدنبال يك خودروي شاسي بلند ارزان قيمت با فضاي داخلي جادا ر كيفيت مطلوب مي گردند مناسب مي باشد.


iRev.ir-Line

بررسی اروند پلاک

رنو داستر یکی از موفق‌ترین محصولات رنو است و توانسته از زمان عرضه به بازار تا کنون، در کشورهای مختلف جهان در لیست پرفروش‌ترین خودروهای بازار جای بگیرد. این خودرو در ایران نیز حضور موفقی داشته و با توجه به پیشینه مثبت رنو در زمینه کیفیت و ایمنی خودروهای این برند، داستر به‌عنوان نماینده محصولات رنو در کلاس کراس اوور ها در ایران توانسته نظر خریداران خودرو در کشورمان را به‌سوی خود جلب کند و این مسأله از فروش بالای آن به‌ویژه در ماه‌های اخیر مشخص است.

2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_2

در حال حاضر، بازار کراس‌اوورهای زیر ۱۰۰ میلیون تومانی در ایران، عمدتاً تحت سلطه انواع و اقسام برندهای چینی می‌باشد؛ اما یکی دو سالی نمی‌گذرد که مدلی خاص، که اتفاقاً از نمای ظاهری متفاوتی هم نسبت به انواع موجود در بازار بهره می‌برد، روانه کشورمان شده که آرم و نشان رنو را بر پیشانی خود حمل می‌کند. این خودرو از ناحیه شرق اروپا وارد ایران شده و البته اطلاع از این موضوع، فرق چندانی هم به حال این مسئله نمی‌کند زیرا این شرکت نیز از اقمار رنو به شمار آمده و استانداردهای این کمپانی را در محصولات خویش لحاظ می‌کند.

2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_1

خودرو داستر پیشتر در دو مدل اتوماتیک ۴X2 و دستی ۴WD در ایران حضور موفقی داشته و با توجه به پیشینه مثبت رنو در زمینه کیفیت و ایمنی خودرو، داستر به‌عنوان نماینده محصولات رنو در کلاس کراس اوورها در ایران، توانسته نظر خریداران خودرو در کشورمان را به‌سوی خود جلب کند و این مسأله از فروش بالای آن به ‌ویژه در ماه‌های اخیر مشخص است.

2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_9

این خودرو از موتور دو لیتری ۱۳۵ اسب بخاری بهره می‌گیرد. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۴ سرعته اتوماتیک باقابلیت تعویض دستی دنده‌ها (تیپ ترونیک) است که می‌تواند ترکیب مصرف سوخت مناسب، راحتی و آسایش جعبه دنده‌های اتوماتیک و لذت جعبه دنده‌های دستی را به‌صورت همزمان در اختیار راننده قرار دهد. داستر جدید از سیستم چهار چرخ متحرک هوشمند باقابلیت تنظیم انتقال نیرو میان دو محور از طریق یک کنترل مرکزی در کابین بهره می‌گیرد و به این ترتیب راننده می‌تواند میان وضعیت‌های تک دیفرانسیل ۲WD، چهار چرخ متحرک ۴WD و اتوماتیک یکی را انتخاب کند.
2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_8
داستر ۴WD جدید در زمینه امکانات هم گام بزرگی برداشته است چرا که اکنون به‌صورت استاندارد بر روی آن سیستم کنترل پایداری (ESP) نصب می‌شود که در این کلاس قیمتی، آپشن نادری در میان رقبا است. علاوه بر این‌ها، این خودرو از سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD بهره می‌برد. رنو داستر ۴WD همچنین به کروز کنترل و سیستم محدود کننده سرعت نیز مجهز است که آسایش زیادی را در زمان سفرهای طولانی فراهم می‌کند.

2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_7

در داخل اتاق نیز تغییراتی نسبت به نمونه‌های تک دیفرانسیل دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به بهره گیری از سیستم صوتی مجهز به بلوتوث برای تماس‌های صوتی و نصب کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد ضمن آنکه همچون داستر تک دیفرانسیل، روکش چرم بر روی فرمان آن وجود دارد.
2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_4
در کنار همه این‌ها، بدون شک مشهودترین تغییر داستر ۴WD در نمای ظاهری آن است، جایی که گرافیک چراغ‌ها و سپر خودرو تغییر کرده ضمن آنکه Day Light نیز بر روی آن نصب شده است. رنو برای افزایش جذابیت این خودرو، سر اگزوز و باربند آن را به‌صورت کروم کاری شده عرضه کرده و رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی موسوم به Black Diamond بر روی آن نصب شده است و مجموع این عوامل باعث شده در نگاه اول بتوان تفاوت این مدل را با نمونه‌های تک دیفرانسیل دید.

2016-renault-duster-launched-with-new-look-better-economy-in-brazil-photo-gallery_3

رنو داستر ۴WD با مدل ۲۰۱۶ روانه بازار خودروی ایران می شود و با توجه به امکانات نصب شده بر روی آن و به‌طور مشخص چهارچرخ متحرک بودن این خودرو می‌توان با اطمینان گفت در کلاس خود بی‌رقیب است. با توجه به قیمت این خودرو در بازارهای جهانی این داستر آفرود، با قیمت ۵/۱۰۷ میلیون تومان در بازار کشور با سود مشارکت ۲۰ درصدی عرضه می شود که قیمت مناسبی برای خودرویی در این کلاس است و فاصله بسیاری از سایر رقبای همرده دارد. داستر ۲۰۰۰ سیسی ۴×۴ مدل ۲۰۱۶ شامل کروز کنترل و محدود کننده سرعت، مجهز به ESP ، دو کیسه هوا، Day light ، مه شکن، فرمان چرمی ،سپر همرنگ بدنه ، رنگ متالیک ، دکمه های کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک ،سیستم کنترل باد تایر(TPMS) ، اگزوز و بار کرومی و رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی می باشد.


iRev.ir-Line

بررسی اروند پردیس خودرو

رنو داستر

 ظاهر رنو داستر AWD

استحكام و زيبايي در يك خودرو جمع شده و آن رنو داستر AWD مي باشد.طراحي مستحكم و صيقلي آن شما را آماده ي ماجراجويي در هر جاده اي كه فكرش را كنيد مي كند.

كاملا عملياتي

امروزه وقتي ميگوييم وسيله ي نقليه اي عملياتي است منظورمان بزرگ بودن آن است,تعصبي كه رنو داستر آن را زير پا گذاشت.با توجه به اندازه هاي 4.31 متر طول و 1.82 متر عرض,ميبينيم كه رنو داستر يك خودروي جمع و جور است و اين موضوع بدين معني است كه كنترل اين خودرو در شهر به راحتي كنترل و هدايت آن در جاده هاي بيرون از شهر مي باشد.

رنو داستر به گونه اي طراحي شده است كه براي انواع جاده ها در دنيا مناسب باشد.به منظور برطرف كردن اين خواسته هاي متفاوت,رنو داستر در ورژن هاي 2*4و 4*4 در دسترس مي باشد.

شاسي تقويت شده ي رنو داستر براي جاده هاي برون شهري مناسب است كه اين ويژگي به خاطر شاسي بالاي 210 ميلي متر,برآمدگي كوتاه(822 ميلي متر در جلو و 820 ميلي متر در عقب) و گوشه هاي بيروني بزرگ ميباشد.

رنو داستر

آسايش و امنيت

رنو داستر آسايش و لذت رانندگي را در همه ي شرايط مهيا كرده است.

رنو داستر به لطف شاسي بلندش(205 ميلي متر براي ورژن2*4 و210 ميلي متر براي 4*4)راحتي را براي مسافرت در همه ي جاده ها با هر نوع سطحي فراهم ميكند.داخل خودرو با وجود تودوزي هاي كروم,صندلي هاي با روكش چرم و داشتن احساس راحتي وقتي دست بر روي فرمان و دنده است حرفه اي و زيباست.

از نظر امنيت فعال,رنو داستر شاهكار است.بسته به ورژني كه خريداري ميكنيد,سيستم ABS بوش 8.1 همراه با ترمز الكترونيكي قدرتمند(EBD)و ترمز هاي كمكي اظطراري(EBA)بر روي خودرو نصب ميباشند.

از نظر امنيت غير فعال,باز هم رنو داستر شاهكار است,بسته به ورژني كه خريداري ميكنيد,دو كيسه ي هواي جلو و كمربندهاي با محدود كننده هاي نيرو براي صندلي هاي جلو موجود ميباشند.ميتوان دو كيسه هواي بالاي سر به قسمت راننده و كمك راننده اضافه كرد.

 رنو داستر

 طراحي داخلي(اتاق)رنو داستر AWD

از بيرون طراحي اسپورت و مستحكم,از درون طراحي ارگونوميك و زيبا.تودوزي زيباي رنو داستر AWD يك طرح با الگوي كندوي زنبور و رنگ قرمز ميباشد.طراحي شيك اتاق به گونه اي است كه فضاي درون اتاق بسيار روشن و دلپذير است و اين به خاطر وجود حلقه هاي از جنس كوروم در اطراف قسمت هاي داخلي خودرو(درچه هاي هوا و پنل كنترل و…)ميباشد و حس اسپرت بودن خودرو را دو چندان ميكند.رنو داستر براي قرار گيري 5 نفر داخل آن حتي در يك سفر طولاني جادار و راحت است.فضا براي پاها بيش از 475 ليتر ميباشد.

با وجود صندلي هاي عقب تاشو ظرفيت انبار خودرو تا 1636 ليتر افزايش ميابد و ميتوانيد در درون اين خودرو در حالي كه صندلي مسافر تا شده باشد  اشياي با طول 2.65 متر را حمل كنيد.

2دیدگاه

  1. عباس صمدیان
    2017-05-07
    پاسخ

    با سلام نقشه GPS نقشه تهران را ندارد فقط نقشه ایران را نشان می دهد

  2. رضا
    2017-08-30
    پاسخ

    سلام، آیا کولر داستر پاسخگوی گرمای اهواز را دارد؟ چون رنو ال90 در این خصوص ناتوان است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *