رنو اسکالا – Renault Scala

نقد و بررسی رنو اسکالا - Renault Scalaنقد و بررسی رنو اسکالا - Renault Scala

6.5

رنو اسکالا – Renault Scala در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

یکی از محصولات جدید رنو که‌این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده، ‌اسکالا هاچ‌بک خوش چهره و خاص‌این خودروساز است، که خودروهایی نظیر مزدا ۳‌هاچ‌بک و هیوندای i۳۰ را در بازار‌ایران به چالش می‌کشد. مدل اصلی رنو اسکالا در بازارهای جهانی، با ظاهری متفاوت عرضه می‌شود و اسکالا ‌هاچ‌بک عرضه شده در‌ایران، در حقیقت نمونه ‌هاچ‌بک نسل جدید مگان است که در بازار خاورمیانه با نام مگان ‌هاچ‌بک شناخته می‌شود. اسکالا در کشور ما در دو نسخه هاچ‌بک و کوپه کابریولت به فروش می‌رسد. نگین خودرو اسکالا را در سه مدل ۲۰۰۰ سی سی فول (E۴) و نیمه فول (E۲) با قدرت ۱۴۳ اسب بخار، ۱۶۰۰ سی سی فول با قدرت ۱۱۰ اسب بخار و کروکی در بازار ایران عرضه می کند. نسل جدید مگان هاچ بک با طراحی جدید، از ادوات و نمایشگرهای جدیدتر و خواناتر دیجیتال و آنالوگ استفاده می کند. همچنین مقدار زیادی از امکاناتی را که در رده های بالاتر موجودند را نیز در خود دارد، از جمله سیستم مسیریابی Carminat Tom Tom® و یک سیستم صوتی ویژه ساخت Arkamys® مجهز به بلوتوث.

نقد و بررسی رنو اسکالا - Renault Scala

نقد و بررسی رنو اسکالا – Renault Scala

کاتالوگ رنو اسکالا - Renault Scala

کاتالوگ رنو اسکالا – Renault Scala

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه رنو اسکالا – Renault Scala در لینک زیر ( بر روی تصویر کلیک کنید):

نمای 3D سه بعدی – 360 درجه رنو اسکالا - Renault Scalaویدیوهایی از رنو اسکالا – Renault Scala

 


iRev.ir-Line

بررسی پدال

داستان در مورد دو مدل پایه از رنو مگان، با سیستم گیربکس دستی و اتوماتیک است که قیمتی بین ۲۱ تا ۲۳ هزار دلار دارند. این مدل برآمده از کارخانه رنو در اس‌پانیا، قصد دارد تا تبدیل به یکی از ارزان‌ترین خودروهای کوچک در اروپا شود. تویوتا کرولا، مزدا ۳، نیسان پالسار، هیوندای i30، و فولکس‌واگن گلف،‌ از رقبای اصلی رنو مگان به شمار می‌آیند. قیمت مدل پایه رنو مگان با سیستم گیربکس ۶ دنده دستی، ۲۰ هزار و ۹۹۰ دلار است. این خودرو، مشابه رنو کلیو جدید، از یک موتور ۱/۲ لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر استفاده می‌کند. با پرداخت ۲ هزار دلار اضافه، می‌توان از سیستم اتوماتیک تغییر سرعت پیوسته (CVT) استفاده کرد که با یک موتور بدون توربوی ۲ لیتری و چهار سیلندر همراه می‌شود.

2013 Renault Megane
2013 Renault Megane

از نظر ظاهر، تنها تفاوتی که بین دو رنو مگان با سیستم‌های گیربکس دستی و اتوماتیک می‌توان پیدا کرد، نشان TCe در پشت مدل گیربکس دستی با موتور ۱/۲ لیتری توربو است که جدیداً در سری مگان رنو عرضه شده است. موتور ۲ لیتری قدیمی، از شروع نسل کنونی مگان در سال ۲۰۰۹، همواره، حاضر بوده است. در عین‌حال، هزینه‌های توسعه موتورهای توربو، بر استفاده آن‌ها در مگان تأثیر گذاشته و رنو تا سال گذشته از این موتور کوچک توربو استفاده نمی‌کرد. البته تعداد کمی از خودروهای سایز کوچک هستند که موتورهای با حجم کم و توربو، ارائه می‌کنند. از جمله این مدل‌ها، شورولت کروز و فولکس‌واگن گلف با موتور ۱/۴ لیتری توربو هستند که به ترتیب قیمت‌هایی برابر ۲۱۴۹۰ و ۲۳۱۹۰ دلار دارند و گران‌ترند.

2013 Renault Megane
موتور ۱/۲ لیتری مگان دارای پیک گشتاوری برابر ۲۰۵ نیوتن‌متر است که به سرعت در دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید. این در حالی است که مگان با موتور بدون توربوی ۲ لیتری، در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه، یعنی تقریباً دو برابر، به پیک گشتاور خود، یعنی ۱۹۵ نیوتن‌متر می‌رسد. حتی بیشتر از این دور موتور، موتور ۱/۲ لیتری توربو، باز هم گشتاوری نزدیک‌تر به ماکزیمم عملکرد خود، در مقایسه با موتور ۲ لیتری، تولید می‌کند. به طور کلی، باید گفت که گشتاور موتور کوچک توربو، بیشتر مواقع در دسترس است و در واقع، باعث می‌شود که نیاز به تغییر دنده، فشار پدال گاز و دور موتور بالا، کمتر شود. بنابراین، فشار وارده به موتور کمتر شده و عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. این موضوع، به‌ویژه در مورد مصرف سوخت، بیشتر به چشم می‌آید. جایی که در ترکیب جاده و خیابان‌های شهر، رنو مگان در هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۵/۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند. در همین حال، مگان با موتور ۲ لیتری، مصرف سوختی برابر ۷/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی خواهد داشت.

2013 Renault Meganeموتور ۱/۲ لیتری توربوی مگان، قدرتی برابر ۱۳۰ اسب‌بخار برای خودرو ایجاد می‌کند. این قدرت در دور موتور ۵۵۰۰، در دسترس خواهد بود. از این‌رو، این خودرو می‌تواند در مدت ۱۰/۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. موتور ۲ لیتری نیز قدرت ۱۳۸ اسب‌بخار را در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند که باعث می‌شود، رنو مگان برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۰/۶ ثانیه بهتر از توربو عمل کند و در مدت ۱۰/۳ ثانیه شتاب بگیرد.

در عمل، موتور ۱/۲ لیتری توربو، حس سرعت و چابکی بیشتری را نسبت به موتور ۲ لیتری ایجاد می‌کند و البته بسیار روان‌تر و کم سر و صداتر نیز هستم. موتور توربوی مگان با موتور مورد استفاده در کلیو ۲۰۱۴ مشترک است؛ با این‌حال، این موتور ۱۵ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر و ۱۲ اسب‌بخار قدرت بیشتری نسبت به کلیو تولید می‌کند. در مقایسه خودروهای رقیب مانند فولکس‌واگن گلف، رنو مگان با موتور ۱/۲ لیتری توربو، ۵ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر و ۸ اسب‌بخار قدرت بیشتری ایجاد می‌کند.

2013 Renault Megane Interiorرنو مگان، با وزنی به اندازه ۱۳۹۴ کیلوگرم، یکی از سنگین‌وزن‌های کلاسِ خود است. با این‌وجود، چابکی بی‌نظیری برای خودرو ایجاد شده و سواری دلپذیری دارد؛ به طوری که به نظر می‌رسد، مشکل کیفیت سواری که تا سال ۲۰۱۳ نیز در این مدل پابرجا بود، در سال ۲۰۱۴ از بین رفته است. در این مدل، از تایرهای ۱۷ اینچی استفاده شده و سیستم تعلیق آن، ویژگی‌های اسپرتی بیشتری به خود گرفته است. بنابراین، در عبور از ناهمواری‌های جاده، رنو مگان جدید، یک آرامش خاصی دارد.

وقتی خط تولید مگان در سال گذشته از ترکیه به اسپانیا منتقل شد، مگان شاهد تغییرات بسیار خوبی در داخل کابین شد. با این حال، تریم RS مگان با شرایط اسپرت خود، کابینی در حد قیمت ۴۲ هزار دلاری خود ندارد. در مقابل، قیمت ۲۱ هزار دلاری مدل پایه مگان، به کیفیت و امکاناتی که در اختیار می‌دهد، نزدیک‌تر است. اساس طراحی‌های داخل کابین مدل پایه رنو مگان، مناسب هستند؛ استفاده از مواد مناسب و پلاستیک، صندلی‌های راحت، شمارنده سرعت دیجیتال و واضح، اتصال بلوتوث و تعویض دنده راحت. با این‌حال، از این نظر نمی‌تواند با فولکس‌واگن و مدل گلفش، رقابت داشته باشد.

در مجموع، رنو مگان با گیربکس دستی، یکی از هیجان‌انگیزترین خودروهای امسال است و جایگزینی مناسب برای بسیاری از رقبای آن به شمار می‌رود. این خودرو اکنون در ایران با قیمتی حدود 110 میلیون تومان به فروش می رسد.


iRev.ir-Line

بررسی HelpKala

طراحی خارجی

اسکالا همان نسل جدید سری مگان در ایران است. طراحی این خودرو نسبت به نسل های گذشته خود پیشرفت چشم گیری داشته است. ظاهر اسکالا کاملا هماهنگ و چشم‌نواز است و دقت به جزییات در طراحی‌ این‌ هاچ‌بک متوسط، ستودنی است. گلگیرهای ورم کرده و ابعاد بزرگ‌تر نسبت به سایر‌هاچ‌بک‌ها، نمای خاصی را برای آن به ارمغان آورده‌اند و‌این خودرو را در خیابان‌ها کاملا متمایز از سایر‌هاچ‌بک‌ها نشان می‌دهند.

همچنین رنو برای نمونه‌های ۲۰۱۵ اسکالای هاچ‌بک یک سری تغییرات بر روی ظاهر آن انجام داد. از جمله تغییرات مدل فیس لیفت می توان به جلوپنجره و محل قرار گرفتن جدید لوگوی رنو،  چراغ های جلوی ارتقا یافته با لامپ های پروژکتوری و چراغ های LED مخصوص روز و مجموعه چراغ های مه شکن جدید اشاره کرد. باید گفت که چهره جدید اسکالا بسیار بهتر شده و دیگر خبری از آن جلو پنجره کسل‌کننده و بی‌روح نیست. فرم قرار گیری لوگوی رنو کاملاً پویا و جذاب است و از اسکالا خودرویی دل‌نشین‌تر را ساخته است.

Renalt-scala-2016-Helpkaka (20)

طراحی داخلی

با وارد شدن به کابین اسکالاهاچ‌بک، بیشتر به وجد خواهید آمد. طراحی کابین بسیار به سدان متوسط رنو، فلونس، نزدیک است و سبک جدید رنو در طراحی کابین سایر محصولاتش را دنبال می‌کند. طراحی ساده و به دور از شلوغی کابین‌این خودرو چشم نواز است و کیفیت مونتاژ و متریال به کار رفته، مناسب است. البته در قسمت‌هایی شاهد کیفیت معمولی قطعات پلاستیکی هستیم که پیش‌بینی می‌شود پس از مدتی کارکرد به سر و صدا بیافتند. در نمونه فول آپشن مواردی هم‌چون روکش صندلی‌ها و تودری‌های چرمی ‌به چشم می‌خورد. تجهیزات داخل کابین و امکانات رفاهی در نمونه فول آپشن کاملا پاسخگویی احتیاجات سرنشینان است.

Renalt-scala-2016-Helpkaka (11)نکته‌ای که هنگام نشستن داخل کابین به اصطلاح توی ذوق می‌زند، نبود تنظیمات برقی برای صندلی‌ها، حتی در مدل فول آپشن است.‌ این در حالی است که شاهد وجود‌این آپشن در رنو فلونس هستیم. فضای کابین اسکالا با توجه به فرم‌هاچ‌بک خودرو، نسبتا مناسب به نظر می‌رسد. افراد با قدی نسبتا بلند، مشکل برخورد سر با سقف را ندارند. اما از نظر فضای پا، ردیف عقب کمی‌ تنگ است و راحتی سرنشینان عقب مستلزم جلو کشیدن صندلی‌های جلو است.‌ این در حالی است که با جلو کشیدن صندلی جلو، برخورد زانو با کنسول ورم کرده اجتناب ناپذیر است. داشبورد اسکالا فضایی محدود و تقریبا غیر قابل استفاده دارد.

اما فضاهای مختلفی در پنل درها و کنسول وسط برای قرار دادن اشیا و لیوان تعبیه شده است. صندلی‌های دو تکه عقب قابلیت خواباندن دارند تا فضای بار بزرگ‌تری را در اختیار سرنشینان قرار دهند. فضای صندوق بار اسکالا با توجه به فرم‌هاچ‌بک خودرو عالی به نظر می‌رسد و چیزی از فلونس که یک سدان متوسط است کم ندارد. اما نبود دکمه صندوق پران و باز کننده درب باک از داخل، در ‌هاچ‌بکی با‌این قیمت کمی ‌عجیب به نظر می‌رسد. البته وجود سامانه باز شدن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید، تا حدودی‌این مشکل را حل کرده است.

Renalt-scala-2016-Helpkaka (16)

این خودرو در ۲ تیپ مختلف تجهیزاتی عرضه می‌شود، که نمونه فول آپشن، از مواردی هم‌چون چراغ‌های زنون همراه با شیشه شور، ترمز دستی برقی، صندلی های چرمی، آینه های جانبی تاشوی برقی، سیستم کنترل پایداری ESP، زه کرومی ‌روی در‌های جانبی، رینگ‌های ۱۷‌اینچی و سانروف بهره می‌برد، که‌این موارد در مدل ساده‌این خودرو دیده نمی‌شوند.

همچنین نمونه فول آپشن از ۶ ‌ایربگ بهره می‌برد (مدل نیمه فول دارای ۴ کیسه هوا است) و علاوه بر سنسور دنده عقب، از سنسور جلو نیز برخوردار است، پس تا‌اینجا نتیجه می‌گیریم پرداخت مبلغ ۱۰میلیون تومان بیشتر برای خرید نمونه فول آپشن منطقی به نظر می‌رسد. به سراغ پیشرانه‌این‌ هاچ‌بک خوش بر و رو می‌رویم.

مشخصات فنی

رنو اسکالا دارای موتوری دو لیتری است که توانایی تولید ۱۴۳ اسب بخار و ۱۹۵ نیوتن گشتاور را دارد. این خودرو صفر تا صد کیلومتر را در ۱۰.۴ ثانیه می پیماید و همچنین حداکثر سرعت آن ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت است. این خودرو در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی ۷.۴ لیتر بنزین به صورت ترکیبی می سوزاند.کشش‌این پیشرانه و گشتاور آن برای مصارف شهری کاملا مناسب است، اما در شتاب‌گیری‌ها، اسکالا چندان چالاک نشان نمی‌دهد.

Renalt-scala-2016-Helpkaka (6)

‌این در حالی است که هندلینگ و پایداری‌این خودرو در طول حرکت بسیار دلچسب است و تنها صداهای نفوذی به داخل کابین کمی‌آزار دهنده‌ هستند. فرمان پذیری اسکالا‌ ایده‌آل است و تمامی ‌فرامین راننده را به خوبی به چرخ‌ها منتقل می‌کند. اسکالا بخشی از هماهنگی سواری خود را مدیون جعبه دنده ۵ سرعته CVT است که از نیسان به عاریت گرفته شده و از دقت بالایی برخوردار است. البته جای خالی شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان احساس می‌شود.
ممکن است رنو اسکالا به نظرتان زیاد قدرتمند نباشد، با این حال خودرویی است که رانندگی با آن نرم و روان است. رنو اسکالا را می توان از نظر ایمنی و تجهیزات رفاهی مانند دیگر محصولات رنو و به عنوان یک خودروی اروپایی در سطح بسیار خوب دانست. به طور مثال می توان به سیستم های ترمز ESP، EBA، ABS، سیستم ضد لغزش ASR و سیستم محافظ سر در هنگام واژگونی اشاره کرد.

جمع بندی

اسکالا انتخاب افرادی است که فارغ از نام و نشان برند، به دنبال یک هاچ بک متوسط و دوست داشتنی می گردند. تفاوت مدل فول آپشن و مدل پایه در اسکالا کاملا به چشم می آید، پس پرداخت ۱۰میلیون تومان بیشتر برای نمونه فول ارزشش را دارد.طراحی ظاهری اسکالا یک پله بالاتر از کره ای ها قرار می گیرد و به این زودی ها از ظاهرش خسته نخواهید شد. از نظر مصرف نیز اسکالا خودرویی مقرون به صرفه است و گارانتی ۵ساله یا ۱۵۰هزار کیلومتری آن هنگام خرید به شما اطمینان خاطر می‌بخشد.
بنا به اعلام نگین خودرو، اسکالای هاچ‌بک فول با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۲۱ میلیون تومان، اسکالای هاچ‌بک فول با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۰۵ میلیون تومان و اسکالای هاچ‌بک نیمه فول با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۱۱ میلیون تومان قیمت می‌خورد.

Renalt-scala-2016-Helpkaka (21)


iRev.ir-Line

بررسی ایران جیب

خیلی از خودرو دوستان اهل طبقه بندی خودروها بر اساس معیارهای مختلف هستند. خودروهای ژاپنی را به دوام خوب، آلمانی‏ ها را به مهندسی قوی، انگلیسی ‏ها را به طراحی منحصر به فرد و البته فرانسوی ‏ها را به محافظه‏ کاری می‏ شناسند. اصولاً ذات خودروهای فرانسوی آرام، نرمال و بدون هیجان است (به جز سیتروئن زانتیا). اما مانند مورد ذکر شده همیشه هم استثنا وجود داشته و اینبار بر خلاف آنچه که فکر می‏کردیم، داستان آزمایش رنو اسکالا هاچ‏بک (مگان هاچ‏بک خودمان) به گونه‏ای دیگر رقم خورد. با ما همراه باشید.

در یکی از روزهای دلپذیر مهر ماه که هوا کمی به خنکی رفته بود، صبح روز جمعه به همراه عکاس مجله برای دیدن اسکالا به نیاوران رفتیم. شکار این بار ما (که در پیست اتومبیلرانی آزادی با آن آشنا شده بودم) به رنگی قهوه‏ای موکا کم و بیش جلب توجه می‏کرد. به خصوص اینکه این رنگ خاص در هر زمان از شبانه روز به ‏گونه ‏ای متفاوت جلوه می‏کرد.

flbyg3r7p4n80xfmgw.jpg

مالک خوش قول از ما زودتر به محل قرار رسیده بود. قبل از هر کاری مکانی را برای عکس‏برداری انتخاب کردیم. یک خانه با دیوار کاهگلی قدیمی که با برگ‏های سبز و زرد، صحنه ‏ای کلاسیک را پدید آورده و برای تکمیل شدن اسکالا را کم داشت!

خاطرم هست که یکبار در اتوبان همت، بخش جلویی این خودرو را با کپچر خوش تیپ و دلربا اشتباه گرفته بودم، گرچه به زیبایی آن نمی‏رسد اما چاشنی هیجان را به اندازه کافی با خود به همراه دارد، به خصوص اینکه لوگوی دوست داشتنی و لوزی شکل در جلو پنجره، ابعاد مناسب‏تری نسبت به فلوئنس و یا کولئوس دارد. حال به این مورد ترکیب زیبای چراغ‏ها و سپر خوش ترکیب را بیفزایید تا اسکالا کاملاً اروپایی جلوه کند.

قوس و پف‏های گلگیر در حد تعادل است، نه خیلی لاغر و نه خیلی عضلانی. با اینکه سعی می‏کردم به خود تلقین کنم که اسکالا شبیه خودروی دیگری در این کلاس نیست، اما باز هم نمای آن در جلو یادآور فورد بود. خطوط ترسیم شده جلویی و پف‏های آن مناسب و زیبا بوده و مطمئن هستم که حتی اگر کسی علاقمند به برند رنو و خودروهای این کلاس نباشد، باز هم به آن توجه خواهد کرد.

به سراغ نمای جانبی می‏روم، ابعاد درها با توجه به کلاس هاچ‏بک، بزرگ بوده و زاویه مناسبی برای ورود و خروج فراهم کرده است. خطوط ساده و البته وجود اسکرت‏های زیر در، جلوه متفاوتی به اسکالا داده و به این مورد رینگ ‏های نسبتاً زیبا و ابعاد مناسب چرخ‏ها را نیز اضافه کنید.

2idxza7oh7om6su60s9.jpg

یکی از نکاتی که در ترکیب ستون A به خودرو زیبایی خاصی القاء می‏کند، آینه‏ های جانبی نه بزرگ و نه کوچک هستند. چراغ راهنمای روی آینه حس بهتری به نمای جانبی خودرو می‏دهد. ستون C خمیدگی و شیب ملایمی داشته و شاید تصور کنید که نمای پشتی خودرو به اندازه جلو جذاب و اروپایی است. اما بر خلاف آن چراغ ‏های عقب ساده بوده و ابعاد بزرگی داشته و به نظر می‏رسد اسکالا آن را از خودروی دیگری قرض گرفته است!

از دردسرهای یک خودروی هاچ‏بک همانا شیشه عقب کوچک است، هرچند این مورد در اسکالا کم و بیش وجود دارد، اما ابعاد آن معقول و مناسب به نظر رسیده و هماهنگی خوبی با ترکیب چراغ‏های ساده عقب دارند. در کل و با توجه به لوگوی رنو و نوشته اسکالا در زیر آن، به این نتیجه می‏رسیم که با خودرویی نه مدرن و نه محافظه کار سر و کار داشته و در زمینه طراحی بدنه نمره قبولی می‏گیرد.

برای آزمایش جاده به پیشنهاد یکی از رانندگان حرفه‏ای کشور، تصمیم گرفتیم به لواسان رفته و در پیچ و خم گاهی در مسیرهای مستقیم، اسکالا را به چالش بکشیم. ابتدا نظر ایشان را در مورد اسکالا پرسیدم، جوابی دور از انتظار شنیدم: فوق‏العاده و غیر قابل پیش‏بینی! این موضوع برایم کمی عجیب بود، به‏خصوص اینکه از یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس CVT نمی‏توان انتظار معجزه داشت، اما در ادامه همه چیز فرق کرد. به آرامی و در مسیرهای شهری، با خودروی تندر 90 خود به دنبال اسکالا بودم. وارد اتوبان ارتش شده و تصمیم می‏گیریم که هر 4 نفر سوار اسکالا شویم. هوا ابری است و هر لحظه باران، آزمایش ما را تهدید می‏کند. گیربکس را به وضعیت تعویض دستی می‏بردیم. اینجاست که اسکالا غوغا می‏کند! سرعت‏ها در سر پیچ‏ها و با وجود تکان‏های شدید از 110 کمتر نبود!

صدای جیغ تایرها و موتوری که فقط 2 لیتر حجم داشته اما به خوبی با گیربکس کوپل شده، برای هر کسی که رنو را یک خودروی آرام می‏داند، قطعاً شوکه کننده خواهد بود! راننده دست بردار نیست و پیچ‏ها را با مهارت و سرعت طی می‏کند. جالب اینجاست هر بار که فکر می‏کردم نهایت عملکرد اسکالا را شاهد هستم، اما با یک دنده معکوس و فشردن پدال گاز تا انتها تصوراتم را به این سمت سوق می‏داد که اسکالا بر خلاف ظاهرش کاملاً ناآرام است! هر چند برای این شیطنت و ناآرامی هم به چندین سلاح کارآمد و پیشرفته مجهز شده، مانند ترمزهای قوی و در کنار آن سیستم کنترل پایداری مجهز شده که با توجه به سیستم فرمان خوب، هندلینگ و کنترلی نسبتاً دقیق به آن داده است.

بعد از حدود 10 دقیقه پرتاب شدن به این سو و آن سو! کمی در جاده‏ای خلوت و مسیر مستقیم به خودرو استراحت می‏دهیم. حالا وقت آن است که کمی به خود آمده و فضای داخلی را بهتر بررسی کنم. از لحاظ ارگونومی باید بگویم که مانند همیشه رنو موفق عمل کرده و کیفیت متریال داخلی در حد مناسب و خوب است.

8xom82bliiyzfptd6q6m.jpgy8jq8vjprh6z51ohq3dy.jpgاز ترمز دستی خبری نیست و دکمه ‏ای در کنسول وسط جا خوش کرده است. نشان دهنده ‏های آن نیز روند جدید رنو را یادآوری می‏کنند. ای کاش صندلی‏ ها کمی گودتر بوده و باز هم ‏ای کاش بوق آن تکی نبود و صدای بلندتری داشت! ای کاش ‏های من وقتی بیشتر شد که دیدم خودرو نمد در موتور نداشته و لاستیک‏ های خودرو دانلوپ هستند.

در هر صورت مجدداً به همان سبک و سیاقی که به لواسان رفته بودیم، به سمت تهران برگشتیم! این بار سوار بر خودروی خود هستم که باران شروع به باریدن می‏کند و در عرض کمتر از یک دقیقه سیل جاری می‏شود. اما بعد از مدتی که بارندگی قطع می‏شود، مناسب‏ترین زمان برای عکاسی در حال حرکت است.

حقیقتاً ترکیب رنگ اسکالا با آن حال و هوای ابری و درخشش برگ‏های درختان و خیابان خیس هیجانی نوستالژیک را به ما منتقل می‏کند! حسی از یک خودروی هاچ‏بک که همین چند دقیقه قبل مشغول درنوردیدن آسفالت و جیغ کشیدن در پیخ و خم‏ های جاده بود! سرانجام برای تشکر و خداحافظی توقف می‏کنیم. به قول یکی از همراهان، 4 سرنشین در خودرو بودیم و لاستیک‏ها نیز کارآمد نبودند، شما به عملکردی که امروز از اسکالا دیدید 30 درصد اضافه کنید!

نگارنده حدود 2 سال را در شرکت رنو پارس مشغول به کار بودم و همگان من را به عدم وفاداری و تأیید مدل‏های لوکس و گران قیمت رنو محکوم می‏کردند، اما باید صادقانه اعتراف کنم که اسکالای بی‏حاشیه نظرم را کاملاً تغییر داده است.

جالب اینجاست که مالک خودرو بعد از انجام تحقیقات مفصل اسکالا را با اطمینان خاطر انتخاب کرده است. اگر شما طالب عملکردی فراتر از خودروهای هم رده از لحاظ قیمتی بوده و هیجان رانندگی را به لیست تجهیزات ترجیح می‏دهید، انتخاب اسکالا را بر اکثر مدل‏های کره‏ای و صد البته چینی مقدم بدانید. (هر چند داستان انتخاب تویوتا موضوع دیگری است.)در کنار اینها تعهدات وارد کننده را برای فروش و خدمات پس از فروش فراموش نکنید البته اگر در این گستره قیمتی مایلید به بازار دسته دوم سری زده و هیجان، لوکسی و کمی چاشنی اسپرت را فراهم کنید، خودروهایی مانند تویوتا آریون 2011 و هیوندای آزرا 2009 در انتظار شما هستند!


iRev.ir-Line

بررسی تخت گاز

مدتی با گسترش واردات رنو به‌ایران و حضور محصولات جدید‌این برند اروپایی در کشور، کار برای خودروهای کره‌ای کمی ‌سخت شده است. یکی از محصولات جدید رنو که‌این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده، ‌هاچ‌بک خوش چهره و خاص‌این خودروساز است، که خودروهایی نظیر مزدا ۳‌هاچ‌بک و هیوندای i30 را  در بازار‌ایران به چالش می‌کشد. مدل اصلی رنو اسکالا در بازارهای جهانی، با ظاهری متفاوت عرضه می‌شود و اسکالا ‌هاچ‌بک عرضه شده در‌ایران، در حقیقت نمونه ‌هاچ‌بک نسل جدید مگان است که در بازار خاورمیانه با نام مگان ‌هاچ‌بک شناخته می‌شود.‌
این خودرو در 2 تیپ مختلف تجهیزاتی عرضه می‌شود، که نمونه فول آپشن، از مواردی هم‌چون چراغ‌های زنون همراه با شیشه شور، زه کرومی ‌روی در‌های جانبی، رینگ‌های ۱۷‌اینچی و سانروف بهره می‌برد، که‌این موارد در مدل ساده‌این خودرو دیده نمی‌شوند. طراحی زیبای اتاق رنو اسکالا هاچ بکظاهر اسکالا کاملا هماهنگ و چشم‌نواز است و دقت به جزییات در طراحی‌این‌هاچ‌بک متوسط، ستودنی است. گلگیرهای ورم کرده و ابعاد بزرگ‌تر نسبت به سایر‌هاچ‌بک‌ها، نمای خاصی را برای آن به ارمغان آورده‌اند و‌این خودرو را در خیابان‌ها کاملا متمایز از سایر‌هاچ‌بک‌ها نشان می‌دهند. با وارد شدن به کابین اسکالاهاچ‌بک، بیشتر به وجد خواهید آمد. طراحی کابین بسیار به سدان متوسط رنو، فلونس، نزدیک است و سبک جدید رنو در طراحی کابین سایر محصولاتش را دنبال می‌کند. طراحی ساده و به دور از شلوغی کابین‌این خودرو چشم نواز است و کیفیت مونتاژ و متریال به کار رفته، دلچسب است.

البته در قسمت‌هایی شاهد کیفیت معمولی قطعات پلاستیکی هستیم که پیش‌بینی می‌شود پس از مدتی کارکرد به سر و صدا بیافتند. در نمونه فول آپشن مواردی هم‌چون روکش صندلی‌ها و تودری‌های چرمی ‌به چشم می‌خورد. صفحه کیلومتر شمار‌این خودرو نیز هم‌چون سایر مدل‌های جدید رنو( به جز سفران)، به صورت دیجیتالی طراحی شده و بسیار هیجان‌انگیز است.
نکته‌ای که هنگام نشستن داخل کابین به اصطلاح توی ذوق می‌زند، نبود تنظیمات برقی برای صندلی‌ها، حتی در مدل فول آپشن است.‌این در حالی است که شاهد وجود‌این آپشن در رنو فلونس هستیم. هم‌چنین از مانیتور نیز در کابین اسکالا خبری نیست.‌این در حالی است که محل نصب مانیتور بزرگ روی کنسول جلو تعبیه  شده. فضای کابین اسکالا با توجه به فرم‌هاچ‌بک خودرو، نسبتا مناسب به نظر می‌رسد.
افراد با قدی نسبتا بلند، مشکل برخورد سر با سقف را ندارند. اما از نظر فضای پا، ردیف عقب کمی‌ تنگ است و راحتی سرنشینان عقب مستلزم جلو کشیدن صندلی‌های جلو است.‌این در حالی است که با جلو کشیدن صندلی جلو، برخورد زانو با کنسول ورم کرده اجتناب ناپذیر است. داشبورد اسکالا فضایی محدود و تقریبا غیر قابل استفاده دارد.
اما فضاهای مختلفی در پنل درها و کنسول وسط برای قرار دادن اشیا و لیوان تعبیه شده است. صندلی‌های دو تکه عقب قابلیت خواباندن دارند تا فضای بار بزرگ‌تری را در اختیار سرنشینان قرار دهند. فضای صندوق بار اسکالا با توجه به فرم‌هاچ‌بک خودرو عالی به نظر می‌رسد و چیزی از فلونس که یک سدان متوسط است کم ندارد. اما نبود دکمه صندوق پران و باز کننده درب باک از داخل، در ‌هاچ‌بکی با‌این قیمت کمی ‌عجیب به نظر می‌رسد. البته وجود سامانه باز شدن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید، تا حدودی‌این مشکل را حل کرده است. طراحی زیبای اتاق رنو اسکالا هاچ بک

نمونه فول آپشن از ۶  ‌ایربگ بهره می‌برد و علاوه بر سنسور دنده عقب، از سنسور جلو نیز برخوردار است، پس تا‌اینجا نتیجه می‌گیریم پرداخت مبلغ ۱۰میلیون تومان بیشتر برای خرید نمونه فول آپشن منطقی به نظر می‌رسد. به سراغ پیشرانه‌این‌ هاچ‌بک خوش بر و رو می‌رویم. موتور ۴سیلندر۲لیتری‌این خودرو ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. کشش‌این پیشرانه و گشتاور آن برای مصارف شهری کاملا مناسب است، اما در شتاب‌گیری‌ها، اسکالا چندان چالاک نشان نمی‌دهد.

‌این در حالی است که هندلینگ و پایداری‌این خودرو در طول حرکت بسیار دلچسب است و تنها صداهای نفوذی به داخل کابین کمی‌آزار دهنده‌اند. فرمان پذیری اسکالا‌ایده‌آل است و تمامی ‌فرامین راننده را به خوبی به چرخ‌ها منتقل می‌کند. اسکالا بخشی از هماهنگی سواری خود را مدیون جعبه دنده ۵سرعته CVT است که از نیسان به عاریت گرفته شده و از دقت بالایی برخوردار است.

البته جای خالی شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان احساس می‌شود. از نظر مصرف نیز اسکالا خودرویی مقرون به صرفه است و گارانتی ۵ساله  یا ۱۵۰هزار کیلومتری آن هنگام خرید به شما اطمینان خاطر می‌بخشد.
 پیشنهاد نهایی

اسکالا انتخاب افرادی است که فارغ از نام و نشان برند، به دنبال یک هاچ بک متوسط و دوست داشتنی می گردند. تفاوت مدل فول آپشن و مدل پایه در اسکالا کاملا به چشم می آید، پس پرداخت ۱۰میلیون تومان بیشتر برای نمونه فول ارزشش را دارد.طراحی ظاهری اسکالا یک پله بالاتر از کره ای ها قرار می گیرد و به این زودی ها از ظاهرش خسته نخواهید شد.طراحی زیبای اتاق رنو اسکالا هاچ بکطراحی زیبای اتاق رنو اسکالا هاچ بکطراحی زیبای اتاق رنو اسکالا هاچ بک

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*