برای افتخار – For Honor

8برای افتخار – For Honor در مجله تخصصی نقد و بررسی iRev.ir

تا به حال فکر کرده اید که اگر شوالیه ها، وایکینگ ها و سامورای ها، این سه نمادی ترین مبارزین تاریخ در برابر هم صف بکشند چه پیش خواهد آمد؟ یوبی سافت با توسعه For Honor سعی کرده به این سوال پاسخ دهد و به رویای شیفتگان این جنگ جویان تاریخی که خواهان دیدن مبارزه میان این ها بودند جامه عمل بپوشاند.01-3

پیش از هر چیزی باید با هویت For Honor آشنا شویم. شاید یوبی سافت فور آنر را عنوانی اکشن و هک اند اسلش معرفی کند، اما فور آنر در باطن، عنوانی است فایتینگ که مکانیزم هایی کاملا مشابه با دیگر عناوین مطرح این سبک دارد. نفس گیر ترین لحظه ها در فور آنر، لحظاتی هستند که دو بازیکن در برابر هم قد علم می کنند و به مصاف هم می روند.

واقعیت این است که پس از تجربه‌ای که سال گذشته بازی The Division برایم رقم زد، اعتمادم به یوبیسافت را تا حدود زیادی از دست داده بودم و این در حالی است که همواره طرفدار پر و پا قرص بازی‌های این شرکت بودم. ولی خب امسال قضیه برای شرکت فرانسوی خیلی فرق کرد، درست است که بازی Steep آن‌ها خیلی خوب نبود، ولی در عوض Watch Dogs 2 را به عنوان یک بازی موفق داشتیم و حال نیز شاهد عرضه بازی For Honor هستیم که با وجود تمامی شبهاتی که پیش از عرضه‌اش داشتم، در نهایت توانسته به همان تجربه لذت‌بخشی تبدیل شود که از نمایش‌ها و اطلاعات بازی انتظارش را داشتیم. For Honor با اینکه بی‌نقص نیست، ولی تجربه‌ای است که در همین فرم فعلی‌اش هم بسیار لذت‌بخش است و قطعا در آینده و با پشتیبانی سازندگانش و عرضه محتویات جدید، بهتر هم خواهد شد.for_honor-3649658 قسمت داستانی بازی روایتگر سه خط داستانی است؛ بخش اول در مورد شوالیه‌ها، بخش دوم در مورد وایکینگ‌ها و آخرین بخش هم در مورد سامورایی‌ها است.

این وسط بازی یک شخصیت منفی به اسم آپولئون نیز دارد که نقش اساسی در وقایع آن ایفا می‌کند. قسمت داستانی بازی را نه می‌توان عالی دانست و نه خیلی بد. دلیل آن هم این است که هدف اصلی این قسمت بیشتر از اینکه ارائه یک تجربه داستانی خیلی خوب باشد، آشنا کردن گیمر با هیرو‌های هر جناح و یاد دادن اصول اولیه مبارزه با آن‌ها است.

البته نباید از این موضوع نیز غافل شد که یک سری از مرحله‌های بازی واقعا خوش‌ساخت و لذت‌بخش هستند. مثلا کافی است به مرحله حمله شوالیه‌ها به مناطق وایکینگ‌ها اشاره کنیم که در آن باید از یک دژکوب دفاع کنید تا به دروازه‌های دشمن رسیده و آن را بشکند.

این وسط سازندگان یک سری صحنه‌های سینمایی و حماسی خیلی خوب مثل صحنه مبارزه با فرمانده واکینیگ‌ها روی دژکوب تدارک دیده‌اند که نفس را در سینه حبس می‌کند. یا در مثالی دیگر مرحله حمله وایکینگ‌ها به قلعه سامورایی‌ها واقعا تجربه‌ای حماسی و شبیه به فیلم‌های بزرگ هالیوودی است که حتی چندین بار تجربه کردن آن نیز تکراری نمی‌شود.

پس می‌توان گفت که بخش داستانی بازی، در خلق صحنه‌های خوب عملکرد خوبی دارد. ولی وقتی بخواهیم آن را به صورت یک فرم واحد بررسی کنیم، ضعف و حفره‌های زیادی در داستان بازی ایجاد می‌شوند که هم از ضعف خود داستان و هم از ضعف نحوه روایت آن نشات می‌گیرند و این مشکلات باعث می‌شود تا بخش داستانی بازی خیلی فوق‌العاده نباشد.

با این حال این قسمت قادر به ارائه یک تجربه سرگرم‌کننده تقریبا ۶-۷ ساعته است که ارزش تکرار نسبتا خوبی هم دارد؛ چرا که بازی کردن آن در درجه سختی‌های بالاتر جوایز خوبی را نصیب‌تان خواهد کرد.

همچنین برخلاف شخصیت‌پردازی متوسط هیرو‌های حاضر در این بخش، آپولئون شخصیت پردازی نسبتا خوبی به عنوان یک آنتاگونیست دارد و مبارزه پایانی با وی یکی از بهترین باس فایت‌هایی است که طی چند وقت اخیر در یک بازی ویدیویی تجربه کرده‌ام.for-honor-review (2)در بعد گیم پلی، فور آنر را می توان عنوانی سخت و چالش برانگیز دانست. مانند تمامی بازی های فایتینگ، این ذهنیت شکل می گیرد که می توان بدون هیچ تفکری و صرف با فشردن یک سری کلید تصادفی، حریف را از پیش روی برداشت، اما اگر بخواهیم رو راست باشیم، این روش بازی فقط به مرگ زود هنگام بازیکن در مبارزات منجر خواهد شد.

در واقع گیم پلی فور آنر بر پایه تفکر و تصمیم گیری بنا شده. بازیکن باید بتواند حرکات حریف را پیشبینی کند و فکر او را بخواند تا بلکه بتواند در هر لحظه، منطقی ترین و بهترین تصمیم را بگیرد. شاید آن چه که در تصویر ببینید، مبارزه بین دو جنگ جو باشد، اما فور انر باطنا مبارزه ی ذهن هایی است که می خواهند بر هم غلبه کنند.for_honor-3503752

اصلی ترین مکانیزم گیم پلی فور آنر، سیستمی است به نام Stance که طرز ایستادن هیرو را در سه جهت بالا، راست و چپ مشخص می کند. طرز ایستادن هر هیرو، نشان دهنده جهتی است که وی سلاحش را نگه داشته. وی در همان جهت ضربه می زند و در همان جهت از خود دفاع می کند.

بازیکن باید هنگام حمله، به جهتی مخالف جهت ایستادن حریف ضربه بزند و هنگام دفاع، باید جهت ایستادن خود را با جهت حمله حریف یکی کند. برای راهنمایی، جهت ایستادن حریف همواره مشخص است. به منظور حمله و دفاع، بازیکن وقت محدودی دارد و باید حالت ایستادن خود را با توجه به جهت گیری حریفش تنظیم کند، به همین دلیل سرعت واکنش وی باید بالا باشد.

دیگر مکانیزمی که به مبارزات عمق بیشتری بخشیده، سیستم استامینا است. در واقع تمامی حرکات و اعمال هیرو واحدی به نام استامینا مصرف می کنند. در صورتی که استامینا هیرو به اتمام برسد، آسیب پذیر تر خواهد شد. پس بازیکنان باید به درستی استامینا خود را کنترل کرده و از به اتمام رسیدن آن جلوگیری کنند.055413

اما اصلی‌ترین مشکل بخش چندنفره بازی، سیستم Matchmaking و سرور‌های آن هستند. در طول تجربه‌تان از بازی مواقع زیادی پیش خواهد آمد که در وسط یک مبارزه و در حالی که فقط چند ثانیه تا پیروزی فاصله دارید، بدون اینکه مشکلی در اینترنت‌تان باشد، دچار قطعی اتصال شده و از بازی بیرون خواهید افتاد. یا مواقع زیادی خواهد بود که حتی با اینکه در گوشه پایین عبارت High Activity به معنی آنلاین بودن تعداد زیاد کاربران دیده می‌شود، در بازی شاهد تعداد زیادی بات خواهید بود.

حالا که به بات‌ها اشاره کردیم، بد نیست اشاره‌ای هم به هوش مصنوعی بازی کنیم. هوش مصنوعی را می‌توان از دو حیث بررسی کرد. اول هوش مصنوعی هیرو‌ها که واقعا عالی کار شده است و چه در بخش داستانی و چه زمانی که در قالب بات آن‌ها را در بخش چندنفره می‌بینیم، عملکرد خیلی خوبی را از جانب‌شان شاهد هستیم و حرکات‌شان به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست و می‌تواند به‌خوبی شما را به چالش بکشد.maxresdefault (1)

 سیستمی که یوبی سافت برای گیم پلی این بازی پیاده کرده، در اوایل دشوار و سخت به نظر می رسد و بازیکن باید برای یاد گیری آن، باید زمان زیادی صرف کند. اما بازیکنانی که با صبر و حوصله تلاش خود را برای مسلط شدن به مکانیزم بازی به کار می گیرند، در نهایت به تجربه بهتر و شیرین تری دست خواهند یافت.

از مکانیزم های کلی گیم پلی که بگذریم، هر یک از هیرو ها حرکات، ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارند. این مکانیزم ها به حدی منحصر به فرد و یکتا اند که هیچ دو شخصیتی مشابه به هم به نظر نمی رسند. حتی شیوه بازی با هر یک از این شخصیت ها هم کاملا خاص است و هر کدام به طریق مشخصی مبارزه می کنند.fh_warlord-media-carousel-1

 طراحان بازی دقت زیادی به جزییات ریز و درشت داشته‌اند. همه این‌ها دست به دست هم داده و باعث شده که چه زمانی که در محیط‌های برفی محل زندگی وایکینگ‌ها قدم می‌زنید و چه زمانی که در نقش یک وایکینگ وارد قلعه سامورایی‌ها در هوایی بارانی می‌شوید، از کیفیت بالای گرافیکی بازی لذت ببرید. به‌علاوه محیط‌های دور دست با کیفیت نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت بخش گرافیکی بازی است.

همچنین جالب اینکه با چنین جزییات گرافیکی خوبی و شلوغ بودن صحنه‌ها، شاهد افت فریم محسوسی در بازی نیستیم و بازی تجربه بسیار روانی ارائه می‌کند.

چنین وسواسی در مورد جلوه‌های صوتی بازی نیز صدق می‌کند و صدای برخورد سلاح‌ها یا صدای داد و فریاد سرباز‌ها در میدان نبرد، به بهترین شکل ممکن کار شده و این حس را به‌ شما منتقل می‌کنند که انگار دقیقا در وسط یک میدان نبرد واقعی حضور دارید.

به‌علاوه صداپیشگان نسبتا خوبی نیز برای بخش داستانی بازی استفاده شده‌اند و مخصوصا صدای شخصیت آپولئون بسیار خوب و عالی است و دیالوگ‌های او با محوریت جنگ تا مدت‌ها در ذهن‌تان باقی می‌ماند. موسیقی‌های بازی نیز همین سطح کیفیت را دارند و هر حزبی در بازی موسیقی‌های مختص به خودش را دارد.


نقات قوت

  • – سیستم مبارزات واقع‌گرایانه و عالی
  • – جلوه‌های بصری زیبا
  • – تنوع خوب حالت‌های چندنفره بازی
  • – بخش شخصی‌سازی غنی با آیتم‌های زیاد و متنوع
  • – صداگذاری‌ها و موسیقی‌های عالی
  • – تاکتیکی بودن گیم‌پلی و داشتن عمق زیاد

نقات ضعف

  • – ضعف در ارائه یک داستان منسجم
  • – مشکلات مربوط به سرورهای بازی و قطع شدن‌های زیاد
  • – تنوع پایین نقشه‌های بخش چندنفره
  • – بالا بودن قیمت آیتم‌ها در فروشگاه و نبودن تناسبت بین منابع دریافتی و قیمت

ویدیو هایی از For Honor


iRev.ir-Line1

بررسی دیجیتالو :  بررسی For Honor؛ حرکت روی مرز افتخار و شرم

بررسی گیمفا : برای افتخار | نقد و بررسی عنوان For Honor

بررسیب زومجی :  بررسی بازی For Honor

اولین کسی باشید که یک دیدگاه ارسال میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *